![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 mån sedan |
![]() |
3 år sedan |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 06 maj 2006 - 09:42
Postad 15 juli 2006 - 16:58
Postad 16 juli 2006 - 22:56

Sen har jag också hört Primare med Elac på BestSound men jag föredrar faktiskt det ljud som Hegel producerar. Designen är mycket mer klockren när det gäller Primare, men är det ljudkvalitet per krona du vill ha: köp Hegel, helt klart. Stort och väldigt kontrollerat med en rejäl dos nyansrikedom. Klangrealismen är ytterst påtaglig och ljudet överlag är lite mjukare och softare än hos Primare, som jag bäst skulle likna med Sean Connery, lite raspigt fast på ett bra sätt. Listener's Choice, men för egen del lutar det mer åt Hegel måste jag säga. Köp det du tycker låter bäst helt enkelt. Det finns ingen annan som kan göra det valet åt dig eftersom det är ditt ljudideal som i slutändan fäller avgörandet.
//David
Postad 22 februari 2007 - 10:40
Jag har ägt en Hegel H200 i snart två månader. Jag lånade hem den en helg bara
för att testa förstegsdelen, då jag lurade på en Hegel Pre. Det var omöjligt att
lämna tillbaks den

Den spelar med kraft och pondus. Tar ett järngrepp om baskonerna vilket gav
bättre dynamik och ett grymt punch. Jag har alltid haft fördomar om Hegel=
överanalytiska produkter. Men jag måste säga att H200 snarare har ett stänk
av rörvärme i sig. Och detta utan att göra avkall på upplösningen.
Den har ett problem. Volympoten är programerad så att det först börjar hända
grejer vid ca 75 (max är 99). Ställer inte till det med cd, där öronen går sönder
vid ca 95. Men nu när jag kopplat in en skivspelare/Riaa steg så har jag ett jordbrum
som är störande vid höga volymer. Jordbrummet kan jag inte bli av med om jag inte
går igenom hela elnätet i kvarteret där jag bor.
Jag har i samråd med PE Audio och Hegel beslutat att byta ett motstånd i förstärkaren,
som gör att volmpoten så att säga svarar längre ner. Det är flera HegelH200 ägare
som ställt sig frågande till att volympoten är som den är. Men det innebär inga problem,
om man inte råkar ut för samma sak som mig. Och Bendt på Hegel har hela tiden haft
denna lösning tillgänglig för kunder som vill byta motstånd.
Postad 22 februari 2007 - 18:38
Postad 23 februari 2007 - 13:55
Jag använder HT-ingången med en Denon 3806. Fungerar klockrent. Det
blev ett märkbart lyft vid film oxå.
När man väljer den ingången ställer sig volymen automatiskt på max (99).
Den enda nackdelen med att hänga på en integrerad 2-kanalare är att man
måste byta plats på subkabeln. Men det går ju alltid att dra varsin kabel från
dels recievern och dels 2-kanalaren.
Postad 03 maj 2007 - 22:17

Postad 18 juli 2008 - 11:42
Den har ett problem. Volympoten är programerad så att det först börjar hända
grejer vid ca 75 (max är 99). Ställer inte till det med cd, där öronen går sönder
vid ca 95. Men nu när jag kopplat in en skivspelare/Riaa steg så har jag ett jordbrum
som är störande vid höga volymer. Jordbrummet kan jag inte bli av med om jag inte
Hej,
Hur gick det med fixen av volympotten? En undran: -har lite svårt att förstå att det skulle bli nån skillnad med byte av motståndet. Du ökar känsligheten hos förstärkaren för en lägre volyminställning men förstärkaren kommer väl fortfarande vara lika känslig vid en given volyminställning för jordbrummet från RIAA-steget ändå?
För övrigt är jag själv väldigt sugen på en Hegel H200..
Postad 19 juli 2008 - 19:52
Nä, jag bytte aldrig nånting. Det var som det skulle vara.
Satsade på bättre Riaa istället (tyst)
H200 är nu bytt mot deras slutsteg H4SE.
Postad 20 juli 2008 - 00:51
i butiken sa dom att de berode på att den inte var rigtigt varm, men de ligger nog närmare saningen att säga att de var inte de ljudet jag var ute efter.
Provade vid samma tillfälle primare i 30, vilket i minna öron var klart mycket roligare, mer framåt spelsätt, kanske även lite mörkare än hegel, men framförallt roligare, mera stampa takten.
Mn som vanligt handlar allt om tycke och smak. tyckte byggkvaliten var ett litet snäpp bättre på Hegel.
Postad 20 juli 2008 - 10:07
för att låta som den skulle, så dom i butiken var inte helt fel ute.
Och den är varmare i spelstilen än man kan tro om Hegel. Och
det är nästan ett måste att den körs med balanserad cdspelare.
Bara för nyfikenhets skull. Vad var det för cd resp högtalare dom
denade med?
Postad 20 juli 2008 - 19:46
Högtalarna var hur som helst System Audio Explorer
CD spelaren var Primare CD31
Postad 20 juli 2008 - 19:58
Nåväl, i prisklassen är H200 värd att testa. Det den är bra på är
att kunna driva det mesta i högtalarväg. Minus för byggkvaliten och
förstegsdelen så här i backspegeln. Där får man vad man betalar för....
Postad 25 juli 2008 - 11:25
Ett alternativ må vara Bladelius Thor MkII. Men blir himla tveksam när man hör om en inspelningstid på flera månader. Att ha prylarna påslagna jämt känns också lite som overkill. Är ju van mina rörsteg som blir genomvarma på 30min.

Från våra vänner i England finns ju förstärkare som Arcam A38 och Nad M3, men dom vet jag inte mycket om.
Postad 25 juli 2008 - 21:08
när man slår på den. Med H200 var det så uppenbart att ljudet "släppte"
efter 1-2 h. Inte OK enligt mig. När jag kommer hem vill jag slå på prylarna
och få välljud så snabbt som möjligt. Senaste lådan hemma är ett Riaa som
ska stå på 24/7. Men den drar så lite ström i viloläge så det går an.....
Postad 25 juli 2008 - 23:09
Hör här: Den kostar 18.000:- i USA, 30.000:- inkl. frakt från Tyskland och helt sjuka 38.000:- i Svergie.... någon i distributionskedjan gör grymma pengar med dessa påslag. Momsen förklarar en del.. men långt ifrån allt. Buu!!
Postad 12 augusti 2008 - 18:31
Hur som helst - så här i backspegeln - sitter jag nöjd med Hegeln sedan ett år tillbaka. För att kommentera uppstartstiden så trodde jag länge att förstärkaren tog tid på sig men det var istället cd-spelaren som tog en timme eller så medan Hegeln kanske krävde en kvart ungefär. Insikten kom i och med inköp av en ny vinylspelare.
I övrigt kan jag rekommendera att se över kabeldragningen i lyssningsrummet för att minimera överhörning och annat elände i kablagen. Hegeln förtjänar att även resten av anläggningen är så bra som möjligt - då går det inte att låta bli att ta fram luftgitarren och börja kompa med benet.
Redigerat av conanconan, 12 augusti 2008 - 18:31.
Postad 15 december 2008 - 20:34
Nu finns en ny stärkare från Hegel. H100. En bantad H200 med inbyggd USB-dac! Tokigt!
http://www.ljudmakar...asp?art_id=1645
Test:
http://www.ljudmakar...100_LB_1208.pdf
Postad 26 april 2009 - 17:48
Fattar inte riktigt detta, när jag har tex 40 på så är det en så kallad "lagom" nivå på volymen, vid 50 är det ritkigt högt. Har precis fått den och har inte testat 75 ännu. Kör den med en Sheng ya cd20 med balancerade kablar. Vill vänta i några månader för att berätta vad jag tycker och känner, men än sålänge så tycker jag att det är kanon. Har för övrigt Monitor Audio GS20.Den har ett problem. Volympoten är programerad så att det först börjar hända
Postad 26 april 2009 - 19:13
Jag bytte upp mig på Hegelstegen för ca ett år sedan. Inlägget du citerade
är två år gammalt.
Grattis till en bra stärkare. Köpte du den ny? Det kan hända att Hegel gjort
om programmet som styr volymen. På 40 så var min i princip tyst. Och jag
hade forumkontakt med Norrmän på den tiden som körde samma volymer (70 och uppåt)
MVH/BM fd Karla
Redigerat av Bongo_Mongo, 26 april 2009 - 19:13.
Postad 30 april 2009 - 18:27
Postad 26 maj 2009 - 11:03
Jag har som hastigast jämfört dem på Ljudmakarn i Stockholm och klangkaraktären hos dem båda är densamma, men jag anser att H200 spelar lugnare och med bättre kontroll. När H200 var inkopplad fick musiken lite mer djup och bättre separation.
Men varför bara 3 st ingångar?
Visst man kan ha en extern DAC med flera lineingångar kopplad till Hegeln, på så sätt kan man spela fler digitala källor.
Postad 27 maj 2009 - 19:47
Postad 31 januari 2010 - 15:09
Postad 01 februari 2010 - 12:56
Det man vinner med H200 är mer kraft och kontroll. Men dessvärre har den så få linjeingångar. Om man kopplar en extern DAC till H200 kanske man kan få loss lite mer källor. Men då byter man givetvis på DAC:en.
Jag tyckte själv att H200 gav lite mer rymd och ett djupare ljud när jag lyssnade på den, men skillnaderna är inte förbluffande stora.
Postad 01 februari 2010 - 22:18
Postad 01 februari 2010 - 22:33
Hegel H100 har ju redan en inbyggd DAC.
Postad 02 februari 2010 - 20:40
Postad 02 februari 2010 - 23:47
Har inte tänkt något på den då inte den finns hos tex ljudmakarn, är det någon skillnad mellan den i övrigt (förutom dac) jämfört med H100?
Vad som skiljer H100 från Hegel H1 mk4 är små justeringar i nätdelen, bättre kondensatorer. Men jag tror att det mest är DAC: en som avgör.
Om man är intresserad av en bra DAC så köper man en separat med fler ingångar istället. Hegel H100 har bara i USB-ingång och det tycker jag inte är värt pengarna. Det är mer intressant att verkligen få välja ut en DAC som man trivs med.
Redigerat av Glidtassen, 04 februari 2010 - 10:19.
Postad 07 februari 2010 - 16:46
Postad 07 februari 2010 - 17:05
på G inom det närmaste året? Jag har ingen aning, men det är väl 3år
sen jag köpte en H200. Å då hade den vart ute 1 år åtminstone.
Bytte för 1,5 år sen ungefär.
Redigerat av Bongo_Mongo, 07 februari 2010 - 17:21.
Postad 07 februari 2010 - 17:51
Postad 07 februari 2010 - 18:16
Vad får man ge för en H200 nuförtiden? Och finns dom i svart oxå?
Postad 07 februari 2010 - 18:38
Redigerat av jonathan_forslund, 07 februari 2010 - 18:38.
Postad 09 februari 2010 - 13:42
Postad 09 februari 2010 - 22:04
Postad 10 februari 2010 - 14:30
före Krell KAV 400. Något jag oxå gjorde en gång i tiden.
Postad 24 februari 2010 - 20:40
Kallades för "Fattigmans-Krell". Men jag skulle alla dagar i veckan valt den
före Krell KAV 400. Något jag oxå gjorde en gång i tiden.
Krell gör ju bra saker oftast - men bara man läser om KAV 400 så inser man att den är just för den som vill åt märket Krell snarare än andra parametrar. T ex är den ganska dålig på att driva svåra laster om jag tolkar dämpfaktorn rätt. Nu är den inte allt - men det finns bättre alternativ. Hegeln är exceptionellt bra på drivning. Det är snarare så att man behöver bra strömmatning eftersom jag nog tycker att den är något underdimensionerad i Hegeln. Större trafo och fler glättningskondingar hade varit bra.
Postad 24 februari 2010 - 21:16
Kommer stå mellan H100 och H200 då de kan jag köpa nya och vill handla från Ljudmakarn. Var där i veckan och spelade på båda två, och precis som glidtassen skrev så är det väldigt lika i karaktär men med lite mer separation och kraft till H200 fördel. Jag är fortfarande totalt förvirrad över om jag anser att H200 är värt 6000kr mer än H100, men ska låna hem H200 i helgen för fortsatta funderingar och utvärderingar. Köpte förövrigt Hegels HD10 som gjorde en helt makalös förbättring i mitt system på alla plan!
H200 har en suverän ljudkvalite, men den har bara två RCA + balanserad ingång. Jag kan tycka att det är förstärkarens akilleshäl. Om man använder en extern DAC med flera ingångar är problemet dock löst.
Postad 25 februari 2010 - 08:13
H200 har en suverän ljudkvalite, men den har bara två RCA + balanserad ingång. Jag kan tycka att det är förstärkarens akilleshäl. Om man använder en extern DAC med flera ingångar är problemet dock löst.
Jag har en H200 på ingående (som jag nämnde i den andra tråden). Hoppas på att kunna hämta den imorgon. Jag behöver bara en XLR- och en RCA-ingång så för mig räcker det utmärkt, men jag fattar inte riktigt hur de tänkte när de designade den och satte så pass få ingånger. XLR + 3xRCA känns som minimum.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar