Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stänga av DNIe på Samsung LE-32R72BX ?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 maj 2006 - 21:50

RaidSoft
  • RaidSoft
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte precis en Samsung LE-32R72BX är nöjd med allt förutom att jag inte hittar något sätt att stänga av DNIe vilket blir väldigt störande under vanligt tv-tittande för den blir ljusare och mörkare hela tiden.. Tittat i menyn men enda jag kan hitta är DNIe Demo.. vilket bara visar skillnaden med 50/50 med/utan så jag undrar om det kanske är omöjligt att stänga av den? Eller är det som många andra tv's att det finns en dold meny någonstans :(

Uppskattar svar :wub:

Postad 13 maj 2006 - 02:11

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Vad jag vet så är det omöjligt att stänga av DNIe. Skall däremot gå att stänga av den dynamiska kontrasten på R7X-serien genom att ställa in TV:n i "Movie mode" eller något åt det hållet.

Postad 13 maj 2006 - 10:26

catalyst7
  • catalyst7
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Stör mig lite på det där. Varför har de lagt DNIe funktion på fjärrkontrollen när det enda man kan välja är ON eller Demo? Helt meningslöst, men antagligen så att de kan ha samma fjärr till plasma och LCD. Plasma-ägarna kan ju stänga av DNIe.

Därför antar jag att det är något i LCD-tekniken som har fått Samsung att hindra oss från att stänga av, antagligen för att DNIe förstärker svärtan och kontrasterna. Men jag hade gärna kört DNIe av och Dymamisk kontrast på för att kompensera det, och på så sätt slippa "uppmjukandet" av rörelser som gör bilden suddig ibland.

Anyway, om de nya modellerna har ett Movie (eller Game?) mode där det går att stänga av DNIe så är ju det bra...

Postad 17 maj 2006 - 21:29

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Mmm tror också det är den dynamiska kontrasten på något sett. Pratade med samsungsupporten som sade att man skulle ställa den i personal-läget + att man ändrade den förprogrammerade ontrastinställningen. Gjorde det men såg ingen större skillnad.

Problemet verkar vara att tvn analyserar varje scen och ändrar ljusstyrkan på något vis. Problemet är att det tar någon 1/10 sekund eller så bilder verkar blinka till lite vid byte från mellan-mörk till mellan-ljus scen... Störigt. Skall prata mer med supporten och så får vi se hur det utvecklar sig.

Postad 18 maj 2006 - 20:50

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Mmm, hittade lösningen: Sätt TV:n i läge FILM, då upphör blinkandet. DNIe går inte att stänga av och den ändrar inte bilden på det sättet utan är nog bara en normal del i tv:n.

Postad 19 maj 2006 - 09:54

Fabbe86
  • Fabbe86
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Mmm, hittade lösningen: Sätt TV:n i läge FILM, då upphör blinkandet. DNIe går inte att stänga av och den ändrar inte bilden på det sättet utan är nog bara en normal del i tv:n.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, så om jag kör med FILM läget & justerar film läget precis så som jag vill ha det med kontrast, ljus, färg osv så är blinkandet borta?

Postad 19 maj 2006 - 23:03

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Japp!

Postad 27 juni 2006 - 16:45

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0
Var och köpte denna TV:n igår och tackar för tipset. Det finns både för och nackdelar med DNIe. Tittar man på en film som inte växlar hela tiden mellan mörka och ljusa scener eller för den delen bara innehåller mörka scener för då kan tom textremsan får TV:n att ändra kontrasten.

Men jag tänkte det kunde vara kul och se vad ni har använt för olika värden. Jag har inte börjat justera än men täntke jag kunde tjuvåka lite på era värden och se om jag blir nöjd :(

Postad 28 juni 2006 - 10:27

Fabbe86
  • Fabbe86
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Det går att stänga av DNIe..
Stäng av tv'n, tryck: "info + menu + mute + pwr on" sen kommer du in i service menyn där du kan hitta alla inställningar du kan tänkas behöva.

Postad 29 juni 2006 - 07:22

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
Såg i en annan tråd att blinkandet har att göra med nåt som heter "Energisparläge". Ligger i den nedersta huvudmenyn. Går att välja mellan: Av, Låg, Medium och Hög.

Har själv inte testat då jag inte störs av blinkandet.

Postad 14 juli 2006 - 18:59

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Har nu läst Hemmabio tidningen om Samsung tv:na och dess DNIe. Allt dom skriver om detta stämmer förutom en sak. Man KAN stänga av DNIe genom att stänga av den DYNAMISKA KONTRASTEN som finns i menyn. Genom att göra detta så försvinner beräkningen av den "mörka scen delen" när scener skiftas. Men i helhet så funkar inte DNIe alls som det ska, men utan den igång så blir bilden ändå mycket bra. Dock gör jag detta på min LE40M61B och fungerar utmärkt, men det bör fungera på era också

Postad 02 september 2006 - 13:10

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0
Vill någon vara så snäll och tala om vilken inställning det är jag ska ändra på i servicemenyn för att stänga av blinket?

Postad 18 december 2006 - 19:52

martinizi
  • martinizi
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Blinkandet som ni säger är ju den dynamiska kontrasten. Det är bara att ändra till "standard" "film" eller "personlig" så slipper ni blinkandet... Dvs det är bara i läge "dynamisk" den blinkar. Finns även ett "game mode" som man kan stänga av om man vill! Har själv en 40F71 och det kan ju hända att det är lite olika.

Postad 19 december 2006 - 16:40

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Blinkandet som ni säger är ju den dynamiska kontrasten. Det är bara att ändra till "standard" "film" eller "personlig" så slipper ni blinkandet... Dvs det är bara i läge "dynamisk" den blinkar. Finns även ett "game mode" som man kan stänga av om man vill! Har själv en 40F71 och det kan ju hända att det är lite olika.

<{POST_SNAPBACK}>

På min N71 så förekom det i alla lägen förutom i film läget !!

Postad 20 december 2006 - 11:39

martinizi
  • martinizi
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
se även till att ni inte har TVn i "shop mode". Håll in menyknappen på sidan av TVn i ca 5 sekunder så kommer den ändra läge. Om ni inte hade "shop mode" så tryck en gång till för att återgå till vanliga läget.

Postad 20 december 2006 - 22:03

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

se även till att ni inte har TVn i "shop mode". Håll in menyknappen på sidan av TVn i ca 5 sekunder så kommer den ändra läge. Om ni inte hade "shop mode" så tryck en gång till för att återgå till vanliga läget.

<{POST_SNAPBACK}>

Shop mode ?? va e de?

Postad 28 december 2006 - 14:05

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0
Har en LE-32M51B, stäng av dynamisk kontroll/kontrast + ljussensorn i menyn så slipper du konstiga ljus- och kontrastskiftningar.

Postad 28 december 2006 - 19:23

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0

Det går att stänga av DNIe..
Stäng av tv'n, tryck: "info + menu + mute + pwr on" sen kommer du in i service menyn där du kan hitta alla inställningar du kan tänkas behöva.

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar inte på min LE-32M51B :rolleyes:

Edit: funkade på andra försöket, men vågar inte pilla där. Det jag vill ha möjlighet att göra är att stänga av den blåa lampan i standby-läge.

Redigerat av Unregistered1124, 28 december 2006 - 19:37.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.