Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mediaspelare (alternativ till HTPC)

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 maj 2006 - 22:46

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Jag letar efter en fristående mediaspelare (typ TViX, Mediabox, Mediagate, Neuston, Roku, SnaZio, Zensonic med flera) som klarar att spela upp TS-filer över nätverket (från en UPnP media server eller simpelt filshare typ SMB).

När jag säger TS-filer så tänker jag inte på HD-material utan vanlig simpel MPEG2-TS (inspelningar från en Dreambox). Frågan är om de spelare som uppger att de klarar TS-filer (då oftast syftande på inspelat material från HDTV) också klarar MPEG2-TS (som en inspelad transport stream från en Dreambox).

Förslag på mediaspelare som skulle passa?

Ps. Spelaren skall även klara uppskalning av SD-material (till exempelvis till 720p och 1080i). Ds.

Edit: Ändrade rubriken så den bättre beskriver vad tråden kommit att handla om.

Redigerat av EmuMannen, 16 maj 2006 - 07:12.

Postad 13 maj 2006 - 00:09

niknas
  • niknas
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
En XBOX med XBMC fixar uppspelning och uppskalning av ts filer.

Postad 13 maj 2006 - 06:11

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Videolan (VLC) klarar ts-filer det med bravur.
uppskalning vet jag inte.

Redigerat av Biggles2002, 13 maj 2006 - 06:15.

Postad 13 maj 2006 - 07:12

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Okay, mitt fel, jag borde sagt att jag inte är intresserad av en HTPC-lösning (det har jag redan och även MPC med flera fixar TS-filer). XBox är inte riktigt det jag är ute efter (men kan tänkas om jag inte hittar något annat). Nej det jag letar efter är en "fristående" mediaspelare, typ PMS Mediabox:

Postad bild

Postad 13 maj 2006 - 07:21

niknas
  • niknas
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
OK.
Synd bara att XBOXen är så ful, annars har jag svårt att se någon annan nuvarande, mer komplett och mer kostnadseffektiv lösning för just SD med uppskalning.

Postad 13 maj 2006 - 08:16

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Jag kanske skulle förklara lite bättre vad jag är ute efter och vad jag tänkte göra. Idag har jag en Dreambox som fungerar perfekt för digitaltv. Allt fungerar som jag vill ha det med EPG, timeshift, inspelning med mera. Jag har märkt att jag i princip alltid spelar in allt jag vill se så därför ligger det mesta redan på disk när jag börjar titta. Sedan har jag ett lass DVD-filmer som jag är trött på att ungarna repar och skriker efter.

Vad jag vill ha framöver är typ en NAS (eller Linux-server) där jag lägger upp allt mitt media. Mina DVD vill jag backa upp som ISO-filer och ungarnas tänker jag kopiera som DivX. Allt detta skall upp på servern tillsammans med mina digital foton och musikfiler (mina CD har jag redan kopierat som OGG- och MP3-filer, har vore det även bra med möjligheten att använda FLAC eller annan lossless codec för exempelvis klassisk musik).

De flesta ”fristående” mediaspelare verkar stödja UPnP (UPnP Media Renderers) idag. Många moderna NAS kommer också med stöd för UPnP (UPnP Media Servers). Ett alternativ är att köpa en sådan NAS som kan utökas med externa diskar via USB2 eller FireWire (perfekt med externa diskar för foton och musik). Eller det jag lutar åt för tillfället är att bygga om min Linux-server till ”NAS”. Jag använder redan Samba för att skapa SMB/CIFS-shares som enkelt kan kommas åt från alla datorer i nätverket (inklusive min Dreambox för lagring av inspelat material). Sedan kan Linux-burken kompletteras med exempelvis GMediaServer eller uShare så kan den även fungera som en UPnP Media Server. Det finns även kommersiella lösningar som TwonkyVision (som till och med kan förvandla en Dreambox till UPnP Media Server) men jag föredrar Open Source.

Förstår ni nu vad jag är ute efter? Dreamboxen och Linux-servern har jag redan. Det jag saknar är en ”fristående” mediaspelare som har stöd för allt media som jag skall lägga på min UPnP Media Server. Mediaspelaren bör kunna fungera som en UPnP Media Renderer (för då hittar den automatiskt servern och dess innehåll). Det är även bra om den stödjer vanliga fil-share (SMB/CIFS/NFS). Spelaren måste stödja de TS-filer som Dreamboxen spelar in (gärna med fungerande subtitling). Optimalt vore det även om den stödjer uppspelning av DVD direkt från ISO-filer (i stället för det valiga IFO/VOB). Stöd för OGG/FLAC utöver MP3 samt smidiga funktioner för att visa digitala foton är också ett önskemål (typ att den läser EXIF information och ”vrider bilder rätt”).

Hyfsad bildbehandling (linjedubbling, uppskalning etc.) är givetvis ett måste eftersom jag inte ser någon framtid för traditionella bildvisare (SD/PAL). DVI/HDMI vid sidan om YPbPr är också ett önskemål. Dessa skall givetvis stödja så många format som möjligt (720p, 1080i etc.). Stöd för HD-material (H.264/ MPEG-4/AVC, WMV, MPEG-2) är givetvis ett plus men inget måste än (innan det kommer på bred front så vill jag nog ha en ny mediaspelare).

Postad 13 maj 2006 - 08:47

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Jag börjar väl lista kandidater själv, en av mina favoriter är HD Mediabox från Pixel Magic Systems (PMS). Det som talar för denna spelare är dels PMS som företag (de kan bild eftersom de har erfarenhet från tillverkning av videoprocessorer och de satsar även på ljudkvaliter och tillverkningskvalitet) och dels teknisk specifikation. Det som möjligen talar emot den är det höga priset i Sverige (vill man betala så mycket pengar när det garanterat kommer finnas bättre och billigare spelare om något eller några år? Men den går alltid att köpa i USA för cirka $300 och det kan det vara värt även om den skall bytas ut om något år eller så).

Det är nästan löjligt hur bra denna spelare verkar på pappret, finns det någon på forumet som har en sådan här? Jag skulle vilja veta hur den hanterar TS-filer från en Dreambox (textning med mera)?

Länk till produkten och teknisk spec:

FORMAT SUPPORT

Video formats
MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4
WMV9
DivX and XviD
DVD .ISO and .VOB files

Audio formats
MPEG 1: Layers I, II and III
PCM WAV
WMA
AAC

Picture formats
JPEG
BMP
GIF
PNG

CONNECTIVITY
2x USB2.0 Host
1x USB2.0 Target
LAN (10/100Mbps)

OUTPUT

Video outputs
1x HDMI
1x VGA (YPbPr/RGB)
1x S-Video
1x Composite Video

Audio outputs
Stereo output (24bit/192kHz DAC)
Coaxial SPDIF
Optical SPDIF
HDMI with embedded audio

VIDEO OUTPUT RESOLUTIONS
Digital Television standards - 480p, 576p, 720p, 1080i, 1080p
PC standards - VGA, SVGA, XGA, SXGA
Plasma resolutions - 1366x768, 1280x768

FILE SYSTEM FORMATS
NTFS
FAT32

SUBTITLES
.srt

INTERNAL STORAGE
1x IDE HDD slot, up to 500GB (Disk not included)

Edit: efter att ha läst igenom PMS användarforum så ser jag att det finns en del svagheter i denna produkt (som alltid) men de arbetar i alla fall efter lösningar. Den verkar inte stödja UPnP och för streaming används SMB vilket verkar begränsa bandbredden så att det inte går att streama HD/MPEG-2 över nätverket (SD och HD med högre kompression än MPEG-2 verkar fungera). HD/MPEG-2 fungerar dock att spelas upp från en lokalt installerad disk. Problemet är att det inte går att skriva till den interna disken från nätet! Jag vill inte koppla lös min mediaspelare och plugga in den i en PC varje gång jag skall föra över filer till den! PMS talar i alla fall öppet om sina svagheter och de arbetar för att hitta lösningar, mer information finns på deras forum...

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 09:32.

Postad 13 maj 2006 - 09:45

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
En annan riktigt cool "mediaspelare" är Roku's PhotoBridge HD High-Def Media Player. Den använder inte samma referensarkitektur från Sigma som Mediabox, TViX med flera och har därför inte samma begränsningar i 19.6 Mbit/s över SMB. Men eftersom de använder ATI Xilleon i stället för Sigmas chipset så är den begränsad till MPEG1/2 (inget stöd för DivX/Xvid/WMV/MPEG-4 etc.). Dessutom verkar den sakna stöd för PAL! Men konseptuellt verkar den riktigt vettig!

Länk till produkten och teknisk spec:

Video Output
Component Y/Pr/Pb: 1080i, 720p, 480p, 480i
VGA: 1080i, 720p, 480p
S-Video: 480i
Composite: 480i

Video In (Pass-Through)
Component Y/Pr/Pb: 1080i, 720p, 480p, 480i
S-Video: 480i
Composite: 480i

Audio Output
Analog Left, Right
Digital S/PDIF Coax
Maximum Line Output: 3 Volts Peak-to-Peak
THD +N: <0.0009%
Signal to Noise Ratio: >96dB
Interchannel Isolation: <-85dB
Dynamic Range: >104dB
Frequency Response: <20Hz - >20kHz

5.1 surround sound is supportd by Digital Coax audio output

Audio In
Analog Left, Right

Control
RS-232, TCP/IP

Audio Format Support
MP3, WAV, AIFF (AAC support coming soon)

Picture Format Support
JPEG (does not support progressive JPEG compression)

Video Format Support
Full hardware MPEG2 MP@ML and MP@HL decode and MPEG1 decode; Currently, the PhotoBridge software decodes and displays all 18 DTV ATSC MPEG2 formats only.

Supports NTSC format (PAL support coming soon)

Network Connections
10/100MBit wired Ethernet or a supported USB wireless Ethernet adapter

Protocols Supported
DHCP, Windows file sharing (SMB)

Memory Card Specifications
CompactFlash cards must have a sustained read speed of 3 megabytes per second or more for viewing MPEG2 video and LiveArt™

Postad 13 maj 2006 - 09:56

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Lika bra att lista TViX också. På pappret verkar de vettiga men det mesta jag läser på nätet om dem verkar kass.

Några ägare på forumet som kan verifiera eller dementera?

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 10:20.

Postad 13 maj 2006 - 10:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Nästa mediaspelare av intresse är DSM-520 MediaLounge Wireless HD Media Player. Ser också rätt ok ut på pappret men efter en del läsande på AVS så verkar den också ha en del problem. Det jag saknar är bra stöd för DVD över nätet. Den verkar inte stödja vare sig ISO eller IFO och den verkar ha problem med AC3 5.1, "blacker then black" via HDMI och även problem med färgåtergivningen via YPbPr...

Någon på forumet som äger en av dessa som kan uttala sig om för och nackdelar?

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 10:19.

Postad 13 maj 2006 - 10:14

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Det jag kan hitta är väl att XBMC inte stöder UPnP och har ej DVI/HDMI, men allt annat du räknar upp finns där.
Om jag själv skulle ha din miljö så skulle jag bara tveka på att XBMC sitter i en ful låda som inte är utan fläktar. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, där har du anledningen! Men som sagt, jag kan tänka mig det som en "nödlösning" (man får mycket för pengarna och det kan vara en mycket bra lösning tills dess mediaspelarna utvecklats något, det verkar fortfarande vara lite si och så med kvalitet och funktion)...

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 10:15.

Postad 13 maj 2006 - 10:17

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Ok, låt oss beta av KiSS DP-600 när vi endå är igång. Jag tvekar av samma anledning som för TViX. Bra på pappret men det mesta jag läser om den på nätet är negativt...

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 10:18.

Postad 13 maj 2006 - 10:18

niknas
  • niknas
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Skönt, då kan jag gå vidare :wub:

Postad 13 maj 2006 - 10:22

niknas
  • niknas
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Ok, låt oss beta av KiSS DP-600 när vi endå är igång. Jag tvekar av samma anledning som för TViX. Bra på pappret men det mesta jag läser om den på nätet är negativt...

<{POST_SNAPBACK}>

Svågerns problem är stömmar över trådbundet nät. Oavsett källa så hänger sig DPn efter ca 20 minuter och eftersom det inte går att spola i materialet så är det i princip oanvändbart. Kan vara något i hans nät givetvis, men det funkar kanon mellan de två HTPCs han använder i samma nät.
Under de 20 minuter det funkar å ser det jättefint ut i 720p via HDMI. Han använder senaste firmware.
YMMV antar jag, men skulle själv undvika den.

Postad 13 maj 2006 - 10:56

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
En annan högintressant mediaspelare är Neuston Virtuoso MC-500. Den har jag i princip bara läst bra om (förutom om fjärrkontrollen möjligen). Enda nackdelen som jag ser är att den saknar stöd för UPnP och jag vill inte vara beroende av någon speciell propreitär mjukvara på serversidan (det kan mycket väl vara en "show stopper" för mig)

Någon ägare på forumet som kan uttala sig?

Specifikation:

Output Interface

Video
* Composite Video
* S-Video
* Component Video (Progressive and VGA)
* DVI Output
* SCART

Audio
* Stereo
* SPDIF Digital Audio Output on both Coaxial & Optical

Networking Interface
* Ethernet interface 10-base T/100-base T
* PCMCIA Card Slot for 802.11b
Click here to view list of compatible 802.11b Wireless LAN cards

Video Decoding
* MPEG-1
* MPEG-2
* MPEG-4 Simple and Advanced Simple Profile Level 5 (without QPEL)
* DivX (without QPEL)
* XviD
* RMP4
* MOV (with 3ivX encoding)
* MPG
* AVI
* Microsoft S-Mpeg4v3

Audio Decoding
* MPEG-1 Audio Layers 1 & 2
* MPEG-2 Audio Layer
* MP3
* Ogg Vorbis
* PCM WAV
* AAC
* WMA

Graphic Formats
* JPEG
* GIF
* Animated GIF
* PNG
* BMP
* TIFF

Other Features
* Neuston Web Browser
* Internet Radio
* Web Directory
* News Centre
* Support for USB mass storage (only FAT16/FAT32 file systems supported. Multiple partitions supported as well)

Postad 13 maj 2006 - 11:08

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Några andra mediaspelare som jag inte vet så mycket om men som kan vara av intresse är Mediagate (MG350-HD och MG-35. 35:an verkar dessutom vara identisk med den som säljs under namnet Freecom Network MediaPlayer-35. De saknar digital bild ut men 350-HD verkar stödja uppskalning till 720p/1080i.

Någon som har synpunkter om dessa spelare?

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 11:12.

Postad 13 maj 2006 - 11:29

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av information om RapSody-spelarna från Savitmicro. Verkar snarlik Mediagate/Freecom...

Feedback välkommen...

Edit: Noterade just att den saknar Ethernet så den går bort för mig...

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 11:39.

Postad 13 maj 2006 - 11:50

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Några andra mediaspelare som jag inte vet så mycket om men som kan vara av intresse är Mediagate (MG350-HD och MG-35. 35:an verkar dessutom vara identisk med den som säljs under namnet Freecom Network MediaPlayer-35. De saknar digital bild ut men 350-HD verkar stödja uppskalning till 720p/1080i.

Någon som har synpunkter om dessa spelare?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har precis bestämt mig för att ge Zensonics Z500 en chans. Den har "allt" på pappret men man har ju blivit lurad förr. Skall labba med den i helgen, någon annan som jobbat med det och har några kommentarer?

Postad 13 maj 2006 - 12:04

Unregistered341d893c
  • Unregistered341d893c
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Emumannen, du måste ha en spelare med Sigmatek 8620 eller högre för att kunna streama TS filer hade en Momitsu V880N innan som inte klarade det men min Snazio 1350 och min Quartek (samma spelare) klarar det bra över fast nätverk, det där med ts filer med hög bitrate 15-24 Mbps är nog en nätverksfråga, kan du få din Nas-server/dator/router att skicka 100Mbit är det nog inga problem. En annan sak har kört uppscalat både på komponent och dvi utgången och dvi utgången ger en mycket skarpare bild även dvi-a ger en mycket bättre bild än komponent, så alla spelare utan digital bild-utgång skulle jag avråda ifrån. En vän till mig provade Twix HD M-5000U han tyckte den var mycket bra (jämförde med min utlånade Snazio) och hade bättre ljud. Han har beställt en Zensonic Z500. Jag ska be honom svara dig utförligare om sina erfarenheter.

Martin

Redigerat av Unregistered341d893c, 13 maj 2006 - 12:05.

Postad 13 maj 2006 - 12:28

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0

En XBOX med XBMC fixar uppspelning och uppskalning av ts filer.

<{POST_SNAPBACK}>

japp, det stämmer... en xbox klarar av att spela upp ts, rent codecmässigt. dock och det är ett stort dock, den är inte tillräckligt kraftig för att spela upp 720p/1080(i/p) utan att det hackar något brutalt, så nöjer du dig med 5-7 fps så varsågod

/Daniel

Postad 13 maj 2006 - 12:55

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Sedär, nu börjar vi komma någonstans. Jag hade precis tänkt börja beta av uppskalande DVD-spelare med nätverksstöd. Nu när ni redan börjat så listar jag bara de jag finner intressanta:

Zensonic Z400/Z500

SNAZIO NET CINEMA HD SZ1300/SZ1310/SZ1350

Buffalo LinkTheater

Synpunkter (styrkor & svagheter hos dessa spelare)?

Postad 13 maj 2006 - 12:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Emumannen, du måste ha en spelare med Sigmatek 8620 eller högre för att kunna streama TS filer...

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Martin, men menar du TS-filer från en Dreambox eller TS-filer rent generellt (och hur är det med TS/SD vs. TS/HD, är det någon skillnad eller är det så att om spelaren klarar transport streams så spelar det ingen roll vilken upplösning de är (så länge spelaren stödjer aktuell codec, exempelvis MPEG2))?

Postad 13 maj 2006 - 13:22

Mohawk
  • Mohawk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Emumannen, du måste ha en spelare med Sigmatek 8620 eller högre för att kunna streama TS filer...

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Martin, men menar du TS-filer från en Dreambox eller TS-filer rent generellt (och hur är det med TS/SD vs. TS/HD, är det någon skillnad eller är det så att om spelaren klarar transport streams så spelar det ingen roll vilken upplösning de är (så länge spelaren stödjer aktuell codec, exempelvis MPEG2))?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja,
det spelar ingen roll vilken TS det gäller bara det är en MPEG2 fil. Som mart1243 skrev så har jag provat både Twix 5000 och Snazio. Håller de rätt lika i funktion om än en svag fördel för Snazion.
Pga:
Bättre nätverkstöd, än så länge. Twix klarar bara en hdd än så länge från nätverket men uppdatering är på gång.
DVD spelare om man nu fattas en sådan.

Det som talar för Twix:
Bättre ljud.
Nyare produkt som de uppdaterar. Snazions uppdateringar har stått still rätt länge nu.

Något som man bör tänka på är vilket program man skall använda för att streama filerna med. Många finneser hänger mer på programvaran än själva spelaren. Det finns en hel uppsjö med olka program. Vissa bra andra bätre :wub:

/Mohawk

Postad 13 maj 2006 - 13:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Jag har precis bestämt mig för att ge Zensonics Z500 en chans.  Den har "allt" på pappret men man har ju blivit lurad förr.  Skall labba med den i helgen, någon annan som jobbat med det och har några kommentarer?

<{POST_SNAPBACK}>

Ni som tänker köpa Zensonics Z500, var köper ni dem från?

Postad 13 maj 2006 - 13:26

Unregistered341d893c
  • Unregistered341d893c
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
EmuMannen: Jag spelade in lite HDTV provsändningar på min Dreambox 7000s och dom läste Snazio 1350 övriga SD inspelningar raderade jag utan att prova.

Postad 13 maj 2006 - 13:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Något som man bör tänka på är vilket program man skall använda för att streama filerna med. Många finneser hänger mer på programvaran än själva spelaren. Det finns en hel uppsjö med olka program. Vissa bra andra bätre :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Det där är en intressant fråga. Jag trodde från början att alla spelare bara läste filer från nätverket via ett share (eller mountad disk, typ SMB/CIFS/NFS) men så verkar det inte vara. Flera spelare verkar kräva propreitär mjukvara för att streama media till spelarna och till vissa verkar det finnas 3:e-parts mjukvara med mera funktioner etc.

Själv skulle jag föredra något som följer en öppen standard som UPnP AV för jag vägrar att låsa mig till en leverantörs mjukvara! Alternativ är jag beredd att begränsa mig till SMB eller motsvarande.

Lämna därför gärna feedback på den mjukvara som krävs för att använda dessa spelare. Följer den någon standard, finns den för flera plattformar, finns det alternativ från 3:e-part eller som Open Source etc.

Postad 13 maj 2006 - 13:39

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

EmuMannen: Jag spelade in lite HDTV provsändningar på min Dreambox 7000s och dom läste Snazio 1350 övriga SD inspelningar raderade jag utan att prova.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du din 7000 kvar? Har du möjlighet att testa och läsa en vanlig SD-TS-fil och se om den spelas upp, om du kan byta ljudström och om du får någon text? Om du saknar material så kan jag spela in något från filmkanalerna som exempelvis är anamorft, har flera ljudspår och svensk text...

Ps. Om du har både en Dreambox och en Snazio varför spelar du inte upp materialet från din Dreambox via din Snazio? Det borde ge betydligt bättre bild. Om du installerar TwonkyMedia på din Dreambox (ja den finns även för installation på Dreambox) så borde din Dreambox dyka upp i din Snazio som tillgänglig mediaserver (eftersom den stödjer UPnP). I annat fall så kan du väl alltid mounta en extern server eller NAS (via CIFS/NFS) med UPnP-stöd. Då borde inspelat material också dyka upp i din Snazio. Har du provat det? Ds.

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 13:50.

Postad 13 maj 2006 - 14:04

Unregistered341d893c
  • Unregistered341d893c
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har byggt en 2.3 TB nas server med hotswap diskar som jag kör allt ifrån. Har haft lite problem med stabiliteten på nasen. Bra program är Wizd, Swisscenter har även provat twonkyvision samt kört Wizd på en patchad Linksys NSLU2. Mohawk tycker att EzLink rc4 är bra, har ej hunnit prova den.

Postad 13 maj 2006 - 14:04

Mohawk
  • Mohawk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag har precis bestämt mig för att ge Zensonics Z500 en chans.  Den har "allt" på pappret men man har ju blivit lurad förr.  Skall labba med den i helgen, någon annan som jobbat med det och har några kommentarer?

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Den finnas att köpa från Australien. Den kommer i bästa fall till europa i höst. Ett tipps är att gå in på MPC. Där finns lite mer fakta om den.

/Mohawk

Postad 13 maj 2006 - 14:07

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Jag vart lite sugen på Snazion så jag kollade lite närmare, följande är bra:

2- What is the maximum bitrate if I want to playback my recorded High Definition Transport Streams?
[8/10/2005] [26-Jul-05]We have confirmed that our SZ1310/1350 players have been tested to playback HDV clips transferred from HDV camcorder of up to 28mbps. Customers are welcome to post higher bitrate clips at their own ftp site and notify us through for verification.

6- Is SZ1310/SZ1350 is UPnP compatible such that other media servers will work?
[8/10/2005] Yes, SZ1310/SZ1350 is UPnP compatible as well as Windows Media Connect(WMC) compliant.

Följande är däremot inte bra:

5- Can I do upscaling for DVD playback?
[8/10/2005] No, upscaling is for streamed/network video, not for commercial DVD disk playback.

33- Can I play MPEG-II TS file?
[8/10/2005] Yes, we do support single channel transport stream files. We are not able to play complex stream at the moment.

34- While doing video streaming, is it possible to navigate ISO file stored on computer?
[8/10/2005] No. It can play individual VOB files but the navigatioin functin will not work.

5 - kan lösas genom att ripp DVD till disk och spela upp dem via nätet.
33 - jag skulle gissa att det ställer till det när det gäller uppspelning av inspelat material från Dreamboxen (om det inte spelas in via ngrab men det är jag inte så intresserad av).
34 - kan jag leva med men visst vore det trvligt med support för ISO-filer!

Postad 13 maj 2006 - 14:16

Unregistered341d893c
  • Unregistered341d893c
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Det finns mjukvaruhack för att ta bort CSS läs min post här https://www.minhembi...opic=106367&hl=
Med Wizd kan du streama iso filer

Postad 13 maj 2006 - 15:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Martin, funkar Wizd med Snazion också (trodde bara den var för AVel LinkPlayer2)?!?

Det viktigaste för mig är dock hur Snazion fungerar med TS-filer inspelade från en Dreambox?

För övrigt så har jag läst användamanualen för både Snazio och Zensonic Z500. När man läser om Snazion så är det ganska rörigt och mycket snack om Net Cinema, Snazzis, jada, jada, jada.

Manualen till Zensonic Z500 är riktigt bra och gränssnittet ser även det riktigt bra ut. Dessutom så verkar den faktiskt ha alla de egenskaper jag söker (förutom att jag inte vet om och hur den fixar TS-filer från en Dreambox)! Synd att den är ful som stryk (knappsatsen på fronten ser sååååå billig ut). Någon som vet något om byggkvaliteten? Jag älskar bilden från min V880 men kvaliteten är bara för kass! Men jag var ju tvungen att sätta lödpennan i min DB7020S innan det vart som den borde vara från början! Det verkar inte finnas några garantier för ens den mest rudimentära kvalitet längre...

Om någon fixar ett "powerbuy" på Zensonic Z500 så är jag intresserad. Information om och när den kommer till Europa är jag också intresserad av. Dax att plöja alla Z500-trådar på AVS...

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 15:05.

Postad 13 maj 2006 - 15:31

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
En fråga till Snazio-ägare, kan man inte ansluta en Snazio direkt till ett fil-share (typ SMB/CIFS/NFS) eller måste man gå via någon media server mjukvara (typ deras egen, Wizd eller liknande)?

Tänk om de kunde släppa någon likande hårdvara med mjukvara som Open Source. Titta på Dreamboxen. Min var rena katastrofen när jag köpte den, inget fungerade som jag ville. Nu med senaste PLi så går den som tåget. Perfekt STB med dagens mått mätt. För framtiden hoppas jag på, Enigma2, Multireceivers, HD-stöd och SDK för plugins i Python etc. Tänk om det fanns någon likande mediaspelare... Kan man hoppas på DB8000?!?

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 15:32.

Postad 13 maj 2006 - 15:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Någon som provat att köra Snazion mot uShare?

Postad 13 maj 2006 - 17:11

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt min direkt från Kadek i Australien.

http://www.kadek.com.au/

Postad 13 maj 2006 - 17:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men hallå! Är det så att vi har en Zensonics Z500-ägare här på forumet! Kom igen och ge oss en snabb review!!! :wub:

Postad 13 maj 2006 - 17:53

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men hallå! Är det så att vi har en Zensonics Z500-ägare här på forumet! Kom igen och ge oss en snabb review!!! :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

:-)

Jag har inte hunnit mer än att packa upp den!!!

Om ett par timmar !!! :-)

Eller kanske jag skulle prioritera om lite?

Postad 13 maj 2006 - 18:17

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men du har en hemma att labba med, cooooolt (nu är jag sååå avundsjuk)... :wub:

Postad 13 maj 2006 - 21:55

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men du har en hemma att labba med, cooooolt (nu är jag sååå avundsjuk)... :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Sådär!

Den har ingen browser som t.ex. DigitalRise har (har ni sett den förresten?).
Den kan bara jobba mot content på lokala nätet.
Inga problem att spela upp DivX HDTV filer (720p).
Inga problem att spela upp TS-filer från DreamBox.
Vissa andra TS filer (från Boxer och ViaSpratt) funkar, andra inte. Det var inget problem att få boxen att krascha om man skickade på en scramblad TS. :-)
Vissa andra filer funkade bra, andra strulade. Skall gräva lite djupare i detta imorgon.
Det verkar inte gå att ta in http/rtp-strömmar av något slag alls.
DVD-läsaren var Region 4 (Argh!!!!!) så inga DVD:er funkade. Jag rippade av en till en ISO-fil istället och den ISO-filen gick att spela, men körde bara en kort stund.
FIlmer från en videokamera gick att spela upp, men utan ljud.

Samtliga filer ovan går utmärkt att spela upp med MPLAYER både under Linux/FreeBSD och WinXP.

Postad 13 maj 2006 - 22:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Okay, vilken dag! Jag har hunnit gå igenom i princip alla mediaspelare jag kan tänkas vara intresserad av. Ett särskilt tack till Bask som mycket lägligt fixat en liten mini-review av den spelare jag var mest nyfiken på, nämligen Zensonic Z500.

Dags att summera läget, HTPC klarar givetvis alla format man kan tänkas vara intresserad av. Den klara även bildbehandling med glans (linjedubbling, skalning och annan postprocessing). Jag gillar verkligen MPlayer, man kan göra otroliga saker med den och om bara GeexBox kunde fixa stöd för ”custom resolutions” i stället för att låsa sig strikt till vesafb så vore det en bra grund för en generell UPnP spelare. Annars har MPC bubblat upp som min favorit under Windows (i kombnation med DScaler4, FFDShow & AviSynth). Nog om HTPC, problemet är att de kräver för mycket tid och inte är användarvänliga nog för familjen i vardagsrummet…

Nästa alternativ är en Xbox med XBMC eller nya Xbox 360 Media Center Extender. Problemet är att jag inte vet så mycket om Xbox-hacking men det kanske kan vara värt att sätta sig in i? En vanlig Xbox är ju billig men vad kostar hela rasket innan den är chippad och man köpt till fjärrkontroll etc? En annan brist är givetvis avsaknaden av DVI/HDMI…

Sist har vi då mediaspelare (med och utan inbyggd disk eller DVD). Av de vi gått igenom i denna tråd verkar ingen vara redo för ”prime time”. Alla verkar lid av en eller annan barnsjukdom! När jag går igenom listan så är det i princip bara Zensonic Z500 som i någon mån svarar upp mot det jag egentligen vill ha. Det Bask skrev rätade ut några viktiga frågetecken men skapade även en del nya. Hur är det med DVD-läsaren, går den att göra den regionsfri, är det IDE-interface på den, kan den lätt bytas ut mot annan läsare etc? Hur var det med uppspelning av en ISO-fil. Var det Bask som bara spelade den en stund eller klarade spelaren bara att spela den en stund? Vad var det för format från videokameran som saknade ljud (DV)? Hur är det med stödet för subtitles (exempelvis i en TS-fil från Dreambox)? Hur är det med byggkvaliteten (känns den solid eller plastig)?

Så för tillfället verkar det stå mellan Xbox med XBMC eller Zensonic Z500. Jag ser med spänning fram emot fler inlägg från Bask och andra Z500-ägare…

Redigerat av EmuMannen, 13 maj 2006 - 22:36.

Postad 13 maj 2006 - 22:42

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

DigitalRise såg mycket trevlig ut (har inte sett den tidigare men jag har sett något liknande är det OEM?)...

Vet du eller någon annan något mer om denna mediaspelare (så var vi igång igen...)?

Postad 13 maj 2006 - 23:39

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

DigitalRise såg mycket trevlig ut (har inte sett den tidigare men jag har sett något liknande är det OEM?)...

Vet du eller någon annan något mer om denna mediaspelare (så var vi igång igen...)?

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, en kollega har en sådan... Använder samma referensdesign som Pinnacle ShowCenter (minns inte namnet just nu) och har en halvkass browser inbyggd så man kan hämta filer via HTTP vilket inte Z500 kan.

Postad 13 maj 2006 - 23:51

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
DVD-läsaren går att göra regionfri. Eller i vart fall går det att byta region. Hittade ett hack för det som jag skall prova imorgon.

Hittade också källkoden till den och kunde logga in i den utan problem. En (för att vara mediaspelare) ganska ostrippad Linux-distribution.

Jag spelade bara en stund, utan problem, skall köra en hel ISO-fil imorgon också. Läste även att den kan spela IFO/VOB-filer också.

Tesatde även att montera en USB-hårddisk utan problem.

Vad menar du med subtitles i en TS fil från DreamBox?

Menar du TextTV-remsorna som finns i vissa program?

Jag har inget sådant program inspelat så ger du mig ett sådant så skall jag gärna testa.

Dock hade den (som de flesta andra) problem att förstå att det ligger ett språk i vardera stereo-ljudkanalen i vissa program, t.ex. Cartoon Network.

Jag har inte skruvat isär den så jag vet inte vad det är för läsare...

Det var en MPEG2-fil från videokameran som saknade ljud.

Spelaren känns väldigt solid, men fjärren är fruktansvärt plastig.

Postad 14 maj 2006 - 00:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Dags att summera läget, HTPC klarar givetvis alla format man kan tänkas vara intresserad av. Den klara även bildbehandling med glans (linjedubbling, skalning och annan postprocessing). Jag gillar verkligen MPlayer, man kan göra otroliga saker med den och om bara GeexBox kunde fixa stöd för ”custom resolutions” i stället för att låsa sig strikt till vesafb så vore det en bra grund för en generell UPnP spelare. Annars har MPC bubblat upp som min favorit under Windows (i kombnation med DScaler4, FFDShow & AviSynth). Nog om HTPC, problemet är att de kräver för mycket tid och inte är användarvänliga nog för familjen i vardagsrummet…

Inte användarvänlig?? Hela min familj klarar dvbviewer som numera ersatt både min MCE-maskin o vdr-servern på 3-4 veckor :( Till och med sambons grabb som är hos oss nångång i månaden :wub:

Postad 14 maj 2006 - 00:45

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Inte användarvänlig?? Hela min familj klarar dvbviewer som numera ersatt både min MCE-maskin o vdr-servern på 3-4 veckor :( Till och med sambons grabb som är hos oss nångång i månaden :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

DVBViewer funkar nog bra med en del DVB-kort, men kan den spela upp DVD:er och andra mediafiler?

Jag har försökt få DVBViewer att spela upp via IP (unicast eller multicast) men det har inte funkat. Har du provat det?

Postad 14 maj 2006 - 00:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

DVBViewer funkar nog bra med en del DVB-kort, men kan den spela upp DVD:er och andra mediafiler?

Jag har försökt få DVBViewer att spela upp via IP (unicast eller multicast) men det har inte funkat. Har du provat det?

Finns stöd för rätt många dvb-kort. Jag kör med 3 olika kort samtidigt i min server.
Spela upp dvd, mediafiler är inga problem. Man går bara in i HTPChome och väljer film, musik osv.
Man behöver dock lägga till rootkatalogen som filmerna ligger i, som virtual path, likadant med mp3or.

Om min anläggning med dvb/mediaserver kan du läsa här, kan dock tala om att det funkar perfekt så länge man inte kör en klient i servermaskinen, då slår nämligen cpun i taket vet ej varför. Har för närvarande 4 klienter som ansluter till 1 server som innehåller alla dvbkorten.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 14 maj 2006 - 01:00.

Postad 14 maj 2006 - 07:22

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Hittade också källkoden till den och kunde logga in i den utan problem.  En (för att vara mediaspelare) ganska ostrippad Linux-distribution.

<{POST_SNAPBACK}>

Uhhh... Vad menar du, hittade du källkoden till Z500?!?

Vad menar du med subtitles i en TS fil från DreamBox?
Menar du TextTV-remsorna som finns i vissa program?

Bullz_Text och gSub hittar ju "subtitles" i den inspelade mediaströmmen (TS-filern), något jag inte hittat någon mediaspelare som klarat att visa (vissa är väl från text-tv men fler och fler går ju över till DVB-text).

Jag har inget sådant program inspelat så ger du mig ett sådant så skall jag gärna testa.

Det är bara att ta något (utan svenskt tal) från någon av filmkanalerna...

Satt och läste igenom användarforumet för Z500 igår. Mycket bra att Zensonic är öppna med vilka problem och buggar som finns i maskinen men man blir lite tveksam när man läser igenom alla inlägg. Vilket firmware kör du på, 1.4? Ser fram emot ytterligare information om denna maskin men är fortfarande lite tveksam... :wub:

Postad 14 maj 2006 - 07:28

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Inte användarvänlig?? Hela min familj klarar dvbviewer som numera ersatt både min MCE-maskin o vdr-servern på 3-4 veckor :D Till och med sambons grabb som är hos oss nångång i månaden :(

<{POST_SNAPBACK}>

Goldstar, jag har visst vart borta från HTPC-scenen lite för länge... :wub: Som Dreambox-ägare blir man lite bortskämd och bekväm... :D Det är väl dags att läsa på (jag hann i alla fall med en hel del mediaspelare igår, jag kanske borde starta en ny tråd idag på ämnet "viktiga händelser på HTPC-scenen de senaste åren?")... :(

Postad 14 maj 2006 - 07:43

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Eftersom ett litet intresse fanns för XBMC så slänger jag in en länk över vilkar format den stöder. Går tydligen bra med .ts filer så länge det inte handlar om HDTV format. (ang undertexter, Canal digital och viasat kör med text-tv (sid 199, 691 viasat 690) undertexter i sina DVB-S utsändningar det är bara C more HD som använder sig av DVB-text vad jag vet)
tror inte att XBMC stöder undertexter.
Script till XBMC

Tycker definitivt att HTPC är ett alternativ, använder själv DVBViewer och den är så användarvänlig att hela familjen utan problem kan använde den. Ett måste då är att ha fjärrkontroll och att ha mappat den på ett vettigt sätt. Kan rekommenderas varmt.
Den spelar också in i .ts format med text - inget problem att senare spela upp med text.
(bör gå att använda den också för att spela upp .ts filer med text från Dreambox - kan kolla om intresse finns)

Postad 14 maj 2006 - 08:02

Bask
  • Bask
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Finns stöd för rätt många dvb-kort. Jag kör med 3 olika kort samtidigt i min server.
Spela upp dvd, mediafiler är inga problem. Man går bara in i HTPChome och väljer film, musik osv.
Man behöver dock lägga till rootkatalogen som filmerna ligger i, som virtual path, likadant med mp3or.

Om min anläggning med dvb/mediaserver kan du läsa här, kan dock tala om att det funkar perfekt så länge man inte kör en klient i servermaskinen, då slår nämligen cpun i taket vet ej varför. Har för närvarande 4 klienter som ansluter till 1 server som innehåller alla dvbkorten.

<{POST_SNAPBACK}>

Coolt!!

Vad är "HTPChome" ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.