Redigerat av EmuMannen, 25 maj 2006 - 08:40.
Postad 25 maj 2006 - 08:38
oxine. Kompilerade just version 0.5 och är grymt imponerad. Lika simpel som GeexBox men mycket snyggare och fungerar bra i 1280x768 (när jag kör X). Detta kanske skulle kunna vara något att bygga en lite kompakt mediaspelare på?
I min jakt efter en enkel mediaspelare så snubblade jag över
![]() ![]() Redigerat av EmuMannen, 25 maj 2006 - 08:40. Postad 26 maj 2006 - 09:42 Finns det program-guide från DVB? Postad 28 maj 2006 - 13:37
IVTV för analog tv och via v4l-dvb för digital tv. Så visst går det all se på tv via denna mediaspelare men jag såg det mera som ett alternativ till mediaspelare.
Tillbaka från en datorfri helg på landet... Detta skall nog inte ses som någon integrerad lösning för TV (om man inte bor i tyskland eller england och nöjer sig med FTA-utbudet. Jag har inte hunnit testa allt än men tv-stödet sker via
Själv kör jag Dreambox för tillfället (och skulle jag köra något annat så vore det VDR). Det ger mig en stabil och flexibel lösning för att se på , streama och spela in digital-tv. Vad jag behöver förutom det är en mediaspelare som kan spela upp media från en server (skall kunna vara rippade DVD, inspelat material från en Dreambox, rippade CD-skivor, digitala bilder etc.). Det är även bra om den kan läsa en live video-feed från min Dreambox. Vad jag tänkte mig för oxine var någon form av "standardhårdvara" (välja några grafikkort, ljudkort etc. eller kanske något kompakt moderkort typ ITX med alla chipset man kan vara intresserad av, bara man vet på förhand att det kommer att fungera). Sedan någon lösning för grafiken, antigen framebuffer eller X. X-Windows tar upp mera plats men en beprövad teknik och tillsammans med rätt hårdvara och modelines så kan man få stöd för custom resolutions. Om man bara skall köra oxine så tror jag inte att man behöver någon Window Manager etc. Framebuffer skulle ta mindre plats och skulle (teoretiskt i alla fall) inte kräva lika mycket hårdvara som X. Problemet är att hitta en stabil och flexibel kombination av hårdvara (grafikkort) och mjukvara (framebuffer). Sedan har vi ljudet, stöd för nätverk, 16:9 skin med mera. Men det bör vara enklare... Målet skulle vara att kunna få plats med allt på ett USB-minne eller motsvarande att boota från. alternativt netboot om den endå skall spela media från en server (jag gillar tanken på en disklös mediaspelare som kan spela upp media från en server)... Redigerat av EmuMannen, 28 maj 2006 - 13:46. Postad 28 maj 2006 - 19:10
http://sourceforge.net/projects/movix/
har du sett denna, allt klart - bara installera braenna paa CD eller Flash. - B Postad 28 maj 2006 - 21:23 Jupp, been there, done that, got the t-shirt... Det är inte vad jag tänkte mig. På tok för "ful" för min smak... Redigerat av EmuMannen, 28 maj 2006 - 21:23. Postad 29 maj 2006 - 07:47
VIDIX som Geexbox använder gör att man inte ska behöva använda accelerationen i FB. Oxine verkar dock använda några av X features (XShape), vilket troligtvis gör att det inte går med den.
Fast
Postad 29 maj 2006 - 12:12 Jag har "snackat" en del med de som kodar Geexbox och deras prioritet är en live cd som stöder så många plattformar som möjligt. Därför är de för tillfället hårt låsta mot vesafb vilket gör det svårt (för att inte säga omöjligt) att stödja custom resolutions eller ens de vanligaste 16:9-upplösningarna (1280x720, 1280x768 etc.). Vad jag förstår så är implementationen av VIDIX något av en beta (eller har jag fel) men visst skulle det gå att byta framebuffer mot något annat än vesafb... Jag lutar mer och mer åt att skriva något själv (men jag har egentligen inte tid). Det skulle gå att ta någon vettig befintlig lösning för att spela upp media (MPlayer, Xine, GStreamer, VLC) och skriva ett enkelt skal kring detta för att accessa media via nätverk, DVD-ROM, USB etc. Jag skulle tycka det var elegant att skriva ett frontend i Python (eller annat objektorienterat och effektivt script-språk) så kan det lätt anpassas och uppdateras utan att det krävs en omkompilering. Det bör snabba upp utvecklingen och göra den mera tillgänglig. Ett enkelt GUI skulle kunna skrivas med hjälp av PyGame. Där finns både enkla GUI-widgetar och stöd för både DirectFB, X-Windows, SDL etc.). Om jag bara får loss lite tid så... Eller det kanske finns andra som kan tänka sig att göra något tillsammans? Ps. Det jag skissar på låter ganska likt Freevo eller hur men jag tänkte mig inte något centrerat kring tv utan mer något åt kompakt mediaspelare för att accessa media från en server eller live feed. Ds. Redigerat av EmuMannen, 29 maj 2006 - 12:16. Postad 29 maj 2006 - 12:31 Behöver egentligen inte mycket mer än en GeexBox i 1280x720 med DVB-C + CAM till att börja med. Sedan skulle man iofs vilja ha PVR med reklamborttagning och programguide så småningom. Jag har tyvärr inte heller tid. Tycker dock att få till en början med ca_zap för kodade kanaler inte borde vara allt för svårt. Redigerat av tqh, 29 maj 2006 - 12:36. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |