Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ryckig bild i min LCD

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 juni 2006 - 21:04

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag har en Samsung LE-40R51 och tänkte njuta av fotbolls-VM framför den i sommar. Jag blir dock lite störd för när det är fotboll så "rycker" det i bilden ibland, som om den inte hänger med riktigt. Det är inte jätte mycket men tillräckligt för att jag skall märka det och har man lagt ca 20 000 kr vill man ju att det skall vara perfekt. Jag kör vanlig antenn till digitalbox, inte HD alltså. Jag har en känsla av att det kan bero på att upplösningen på bilden inte är så bra och att "ryckningarna" skulle försvinna om man såg HD-TV upplöst bild, stämmer detta? När jag kopplar från datorn och ser en film med inte så bra upplösning "rycker" det också. Med DVD så är bilden perfekt och har inte upplevt några "ryckningar". Någon som vet vad som kan göras eller är det fel på TV:n, så att jag borde gå tillbaka till affären och klaga?

Tacksam för svar.

Postad 11 juni 2006 - 22:29

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till forumet.

Det första jag kommer att tänka på är att det kan vara någon funktion i TV-apparaten som är tänkt att förbättra t ex vanliga TV-sändningar men som istället försämrar detta. Tror att det kan vara särskilt uppenbart då det är något som rör sig snabbt på skärmen och som inte bildprocessorn hinner med att behandla. T ex vid fotboll har jag upplevt att bollen rycker fram när det slås en långboll, vet inte om det är något sådant du menar.

Läs i manualen och kolla om du hittar något om "bildförbättrande" funktioner som du kan testa att slå av under en match och se vad för skillnad det gör.

Postad 11 juni 2006 - 22:50

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej igen!

Tack för dit svar!

Det är inte bollen som "rycker" utan hela bilden som rycker till liksom, men det sker oftast när det är en lång boll och kameran får flytta sig snabbt. Det händer dock också ibland när det är korta passningar och kameran inte behöver förflytta sig snabbt.
Jag har testat att slå av Digital Noise Reduction, en funktion för att reducera störningar och spökbilder, men jag tycker inte det blir mycket bättre. Några andra bildförbättrande funktioner kan jag inte hitta. Jag kanske ska ta kontakt med säljaren igen och höra med honom. Någon annan som vet vad som är fel eller har några förslag?

MVH Marcus

Postad 12 juni 2006 - 13:24

christersjo
  • christersjo
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Det kan ha något att göra med att det sker en "deinterlace". Har själv märkt ryckighet vid dåligt eller felaktigt "deinterlacing". Prova och se om det finns någon funktion och se om det går att modifiera i boxen eller i TV:en.

Postad 12 juni 2006 - 15:35

ponna1
  • ponna1
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej!

Har en 32 :a som din och har samma probelm!
Det som jag har förstått så ligger problemet i bildförbättrings Dnie och det går inte att stänga av.
Detta enligt service verkstad där jag har haft min tv inlämnad bla för detta problem.
Så detta är nog en sak du får leva med..i allafall med denna model.
P.s hockey kan vara ännu ryckigare än fotboll det kan jag lova.

Pontus

Postad 12 juni 2006 - 16:55

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ok, tack för svar!

Det stämmer att det rycker även under ishockey... När jag frågade i affären om den var bra lämpad för sport sade att det inte skulle vara några problem, jag hade ju hört att vissa LCD kunde ha eftersläpningar så att man aldrig såg bollen eller pucken. Nu funderar jag på att gå och klaga, de sade ju att den var bra till sport. Köpte TV:n för fem månader sedan så det kan väl bli svårt att häva köpet men de ska få veta att jag inte är helt nöjd, kan ju hoppas att man blir kompenserad med nåt!
När jag har besök och tittar på fotboll och frågar mina besökare om de märker något så säger de att de märker det lite någon gång, inte lika ofta som jag, men de trodde att det berode på sändningen. Det är väl mest jag själv som märker det, vill ju att det ska vara perfekt!

Vad tror ni, lönar det sig att gå tillbaka och klaga?

Postad 12 juni 2006 - 19:04

ponna1
  • ponna1
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Samma här det är mest jag som märker det...men när man har börjat störa sig så är det svårt att låta bli att störa sig på det...
Lite HJÄLP se nedan
Jag har ställt ner skärpan till noll
det hjälpte lite och sedan så har jag vid ishockey dragit ner lite på kontrast och ljusstyrka och det har hjälpt lite enligt min uppfattning.
Har även bytt antennkabel till en med bättre klass än biltemas
Digital tv ger även det en avsevärd bättre bild än analog.

Pontus

Postad 13 juni 2006 - 10:41

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Värdelöst att man inte kan stänga av "bildförbättrings"-funktionen! Bra att det kommer ut så att fler inte köper dessa apparater. De anses ju vara bland de bättre annars så det är bra konstigt.

Vad hjälper det med LCD som inte har så mycket eftersläpningar om de har en bildförbättringsfunktion som inte går att stänga av som gör att bilden rycker?

Ibland så är sådana funktioner (som XD-engine på min LG) avstängda på vissa ingångar. t.ex. VGA. Testa att titta på någon fotboll från datorn och se om problemet löser sig.

Kanske löser det sig också med HDTV om bildförbättringen bara är på vid interlaced material?

Postad 13 juni 2006 - 16:40

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Japp, det borde gå att stänga av bildförbättringen, inte bra!

Jag tänkte se på filmen GOAL på DVD. Den handlar ju om fotboll och där bör det ju vara mycket "rörliga" bilder och fotbollssekvenser. Min DVD kan spela 720p och 1080i. Om det skulle visa sig att bilden inte rycker när det är fotboll i filmen, skulle det i så fall innebära att det inte rycker om man skulle ha HDTV-sändning? Den upplösningen som är på min DVD, det är väl den upplösningen som HDTV sänds i, eller har jag fel?
Jag skall kolla på filmen så fort som möjligt och se om jag upptäcker några ryckningar, återkommer så fort som möjligt!

Postad 13 juni 2006 - 20:48

ponna1
  • ponna1
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Vi får väll gå samman och trycka på Samsung..och deras mycket..."""Fina Support"""
Det är inte aceptabelt det kan jag hålla med om..
Pontus

Postad 14 juni 2006 - 15:06

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Beror inte problemet på att du har svag mottagning på digitalboxen istället? Då får åtminstone jag de klassiska ryckningarna i bilden då och då. Kolla signalstyrkan i boxen och se om antennen måste justeras. Bara så att du inte missat en sådan idiotgrej.

Min kompis har en ny Samsung 40R73 och jag har sett flera VM-matcher på den, både via Boxer samt via en HD-box för marknätet, och där har jag aldrig sett något ryck. Så antingen är hans Samsung bättre på detta eller så är det din mottagning som sagt.

Just my 2 cents...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.