Alltid lika roligt att läsa liknande frågor + alla ideer o förslag på olika tillverkare
Vad vi alla anser oss tycka är bra eller inte, är ju helt oväsentligt. Där emot så måste man ju hålla isär fakta o egna intryck.
Golf3 o Jag har ju haft disskusionen tidigare om vad som är bra eller bättre/mindre bra (har för mig att jag vann,eller hur blev det

?
Nej då,det blev 100% oavgjort,vi har ju helt enkelt bara olika tycken o smak när vi snackar ljud.
Däremot så Har varje märke en viss "egenkaraktär" o det är nog den man ska utgå ifrån,det finns en för alla smaker + att vissa är lättare än andra att kombinera med övrig utr (hgt,cd,dvd,,kablar,akustik osv).
* MARANTZ
Har sitt esse inom musik återgivning,ett rent o detaljerat ljud som är mkt klart. Till film Kan dom pga sitt sätt att spela uppfattas som snälla/blyga i vissa situationer. Röster är klockrena.
*PIONEER
Har sitt esse i sin enorma autosetup-kalibrering,skapar det bästa möjliga i dom flesta rum med övriga delar i en anläggning. Systemet justerar ljudet till ett för många "över analytiskt" ljud som kan uppfattas lite tunnt. Jag är en av dom som har svårt för dess karaktär,(detta ihop med mina hgt som kräver Power lite utöver det normala)
*YAMAHA
Är en höjdare på musik,lite mer allround i sitt sätt att spela.Lätt att passa in i olika miljöer,har oxå autosetup. Yamaha anses som en "snäll" stärkare som inte sticker ut i sina register. Till film KAN dom visa tendenser till att inte räcka till MEN det beror ju inte enbart på just att det är en Yamaha. Det är fina prylar för dom som använder sin anläggning typ 50/50 musik/film.
*ONKYO
Har inte nån direkt erfarenhet av detta märke men det lilla Jag har hört vid tester så är det ett mustigt ljud,inte loudness Men ljudet är kraftigare än alla ovan nämda märken i alla register. Onkyo passar bra till film med sin fylliga karaktär. Musik kan jag inte skriva något om då det inte var ett bra tillfälle att försöka göra en korrekt bedömning när jag testade.
*NAD
Hifi klubbens muskelknippe. Ganska grov i ljudet,inte bästa valet för musik,film blir roligt Men ljudet är inte det renaste o klaraste. Kan upplevas som dovt om man inte väljer rätt hgt.Passar bra till baspresterande hgt.
*HarmanKardon
Abolut Inte den bästa musikåtergivaren,lite rörigt o ibland för "rakt på". Bättre alternativ finns till musiklyssning. H/K 2-kanal fungerar bättre än multi stärkarna till musik.
H/K har ett stort ljud som ger dom flesta hgt ett tempo som man oftast gillar till filmer. H/K´s esse är helt klart flerkanal,registren skjuter ut detaljer o effekterna är mustigare än ovan nämda. Detaljerna är inte dom mest kleana eller korrekta jämfört med tex Yamaha-Maratnz men gillar man fart o fläkt så är H/K ett alternativ.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alla dessa nämda karaktärer varierar beroende på modell o storlek + att man kan ändra slutresultatet ganska mkt med övrig utrustning. Det är ju Inte enbart en förstärkare som återger ett ljud så därför är det lite avigt att dömma ut en hel tillverkare,med rätt kombination så kan även den billigaste anl spela underbart.
Finesser o utseende är en annan sak som spelar in,allt efter eget tycke o smak. Vissa är lätta att jobba med o vissa kräver mer av användaren. Alla dessa saker behöver man ta med i sina "kalkyler"
Dyraste är Inte det bästa,däremot så brukar dom billigaste inte räcka till vid en ev uppgradering. Då kan ett dyrare alternativ vara bättre.
Sist men inte sämst.
*CAMBRIDGE AZUR
Ett märke som förvandlar de flesta hgt till en fröjd i skrud. Dom är inga moster på pappret Men i verkligheten så är dom otroliga på det mesta. Azur har även fått rosor världen över. Värda att lyssna på? Helt klart,även fast dom inte har finesser som alla andra har.Sen är priset en fördel oxå.
//Janne