Tack för alla svar, sean.wiklund - kan du förklara usb2go, vad är det jag missar? Kan du även svara på om jag kan spela in direkt in via spdif från min stationära cdspelare, finns det fler format att välja på eller blir det endast mp3?
Naturligtvis glömde jag även bort att fråga om jag borde överväga att lägga på en 500 hundring för att nå en H320? Det är väl en väsentligt nyare spelare(?) men saknar t ex digital in/utgångarna, vad kan du säga rent jämförelsevis om ljudkvalitén på uppspelning på stereon mellan dessa? Dessutom, vad är det för skillnad på H320 och H320SE?
Många frågor blir det men vill vara hyfsat säker när jag slår till imorrn.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej edla!
Så här ligger det till. H320SE är den så kallade "Second Edition" vilket var en ett paket som vi fick fram i höstas 2005. Det paketet är strippat på dockningsstation, batteripack och fjärrkontroll. Varför kan man undra. Skälet var enkelt. De modeller av just H320 och H340 som fabriken tillverkade sist, ville man att kunderna skulle få lite billigare. Det var också många kunder (upptäckte man efter lite undersökningar) som inte använde de tillbehör som skickades med i förpackningarna till "alla". Istället för att "alla" skulle få betala för tillbehör som andra köpte med inte använde, så valde man på fabriken att inte skicka med några av de extratillbehören och fick på så sätt ner priset till kunderna. De kunder som behöver ett batteripack, får alltså köpa det separat. Samma sak gäller dockningsstation och fjärrkontroll.
USB on the GO, är precis som clevername skriver en funktion som gör det möjligt för dig att koppla ihop spelaren tillsammans med en annan enhet, till exempel en kamera för att föra över bilder från kameran till spelaren, eller tvärtom. Nu är det så här att H300-serien (H320SE och H340SE som går att få tag på idag ett litet tag till), har några år på nacken. Alltså har de bara stöd för vissa kameror. Följande lista har vi på irivernordics hemsida under "Support" för H300-serien:
"NIKON
- Coolpix 2100,2200,3100,3200,4300,4500,SQ,etc.
OLYMPUS
- Myu-25,30,400,410 / X-250 /E-1, etc.
- C -3020z,4000z,5050z,700uz,730uz, etc.
Fuji film
- Finepix S5000 etc.
Pentax
- Optio -550 etc.
Canon , Kodak , Sony , Samsung som behöver separat installation av drivrutiner fungerar inte med H300. Även om de verkar installeras automatiskt av windows utan drivrutiner. Windows har ett stort drivrutinsbibliotek som inte H300 har."
Nu kommer vi till frågan om inspelning. H100-serien (H120D och H140D) har precis som H300-serien (H320SE och H340SE) en uteffekt på 20 mW, vilket driver det mesta i hörlursväg. Du har kräm nog för DJ-lurar utan problem skulle jag säga (även om det finns värstinglurar som de inte klarar).
Skälet till att välja H100-serien är klockrent. Ljudtekniker köper den. Journalister köper den. De gör det framför allt för ljudet som är kristallklart, och det faktum att den som du redan har reflekterat över har analoga och digitala in och utgångar (optisk in och ut). Det är unikt idag. Med H100-serien kan du också välja om du vill spela in så spelaren kodar det du spelar in till MP3 eller WAV. Väljer du WAV får du alltså en linjär inspelning, alltså ljud du sen kan redigera!
Du får fundera på vad som verkar viktigt. Färgskärmen eller alla anslutningar. Jag kan väl tillägga som en parallell, att av de 983 MP3-spelare som Pricerunner har haft i sin databas sedan 2001, så är det H120D som har fått högst omdöme och blivit högst betygsatt av användare själva. Det borde säga något om spelaren.
Fler frågor? Annars, lycka till!