Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Iriver hp-120, vad tycker ni?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 juli 2006 - 15:26

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Nu bär det av, ska köpa mig en rejäl mp3spelare dock endast för att ansluta till min stereo dvs lägga över min cd-samling till denna och en hel hög med mp3:or man samlat på sig.

Har hittat ett intressant objekt Iriver h-120
för ca 2500 kr. Den har digital utgång (och ingång ?) vilket säkert kan bidra med till ett bra ljud.

Min frågor är, ni som vet mer än jag om marknaden, den är ju ca 2 år gammal modellen, gör jag bort mig vid köp och finns det mycket vassare modeller tycker ni?

Någon som har denna och kan ge lite feedback? Har snappat upp att den inte har "gapless" stämmer det? Visst är det så också att man kan spela in cd-skivor direkt in i spelaren?

tacksam för alla svar.

Postad 13 juli 2006 - 15:45

HolyJoe
  • HolyJoe
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag köpte denna spelare via Ebay. Helt ny med fjärr för knappt 1500kr. Dock gäller inte garantin i Sverige (Norden). Fick hem den igår så jag har inte haft tid att pilla på den än. Verkar dock vara en väldigt välbyggd och gedigen spelare.

Postad 13 juli 2006 - 15:47

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Har den usb2go så kommer jag att drabbas av svårt habegär om några månader

Postad 13 juli 2006 - 17:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
När en av redaktörerna för världens största hemsida med nyheter för MP3-spelare sammanfattade alla spelare år 2005, så var fortfarande H100-serien (H-120D) med på andra plats över "Stuff that still ruled 2005. Det är rätt kul. :)

http://www.dapreview...mment.news.2763

Den har stöd för gapless, men då måste du installera Rockbox-firmware. Om du köper spelaren i Sverige, så har du självfallet två års garanti från irivernordic ab. Drar du däremot i en firmware som inte företaget själva har gjort (iriver alltså); till exempel Rockbox, så gäller inte garantin längre. Kan vara bra att veta...

H100-serien har inte USB2GO-stöd. Det har däremot H300-serien. Tycker ni det är trist så, tänk på att spelaren har några år på nacken.

Har du fler faktafrågor så finns jag här. Tyckande får partiska människor ägna sig mer åt. :)

Postad 13 juli 2006 - 22:26

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

När en av redaktörerna för världens största hemsida med nyheter för MP3-spelare sammanfattade alla spelare år 2005, så var fortfarande H100-serien (H-120D) med på andra plats över "Stuff that still ruled 2005. Det är rätt kul. :)

http://www.dapreview...mment.news.2763

Den har stöd för gapless, men då måste du installera Rockbox-firmware. Om du köper spelaren i Sverige, så har du självfallet två års garanti från irivernordic ab. Drar du däremot i en firmware som inte företaget själva har gjort (iriver alltså); till exempel Rockbox, så gäller inte garantin längre. Kan vara bra att veta...

H100-serien har inte USB2GO-stöd. Det har däremot H300-serien. Tycker ni det är trist så, tänk på att spelaren har några år på nacken.

Har du fler faktafrågor så finns jag här. Tyckande får partiska människor ägna sig mer åt. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för alla svar, sean.wiklund - kan du förklara usb2go, vad är det jag missar? Kan du även svara på om jag kan spela in direkt in via spdif från min stationära cdspelare, finns det fler format att välja på eller blir det endast mp3?

Naturligtvis glömde jag även bort att fråga om jag borde överväga att lägga på en 500 hundring för att nå en H320? Det är väl en väsentligt nyare spelare(?) men saknar t ex digital in/utgångarna, vad kan du säga rent jämförelsevis om ljudkvalitén på uppspelning på stereon mellan dessa? Dessutom, vad är det för skillnad på H320 och H320SE?

Många frågor blir det men vill vara hyfsat säker när jag slår till imorrn.

Postad 13 juli 2006 - 22:30

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
usb2go är en liten krets som gör att man tanka filer över usb utan att ha en dator ... väldigt praktiskt när man har en digitalkamera

Postad 13 juli 2006 - 23:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, sean.wiklund -  kan du förklara usb2go, vad är det jag missar?  Kan du även svara på om jag kan spela in direkt in via spdif från min stationära cdspelare, finns det fler format att välja på eller blir det endast mp3?

Naturligtvis glömde jag även bort att fråga om jag borde överväga att lägga på en 500 hundring för att nå en H320?  Det är väl en väsentligt nyare spelare(?) men saknar t ex digital in/utgångarna, vad kan du säga rent jämförelsevis om ljudkvalitén på uppspelning på stereon mellan dessa? Dessutom, vad är det för skillnad på H320 och H320SE?

Många frågor blir det men vill vara hyfsat säker när jag slår till imorrn.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej edla!

Så här ligger det till. H320SE är den så kallade "Second Edition" vilket var en ett paket som vi fick fram i höstas 2005. Det paketet är strippat på dockningsstation, batteripack och fjärrkontroll. Varför kan man undra. Skälet var enkelt. De modeller av just H320 och H340 som fabriken tillverkade sist, ville man att kunderna skulle få lite billigare. Det var också många kunder (upptäckte man efter lite undersökningar) som inte använde de tillbehör som skickades med i förpackningarna till "alla". Istället för att "alla" skulle få betala för tillbehör som andra köpte med inte använde, så valde man på fabriken att inte skicka med några av de extratillbehören och fick på så sätt ner priset till kunderna. De kunder som behöver ett batteripack, får alltså köpa det separat. Samma sak gäller dockningsstation och fjärrkontroll.

USB on the GO, är precis som clevername skriver en funktion som gör det möjligt för dig att koppla ihop spelaren tillsammans med en annan enhet, till exempel en kamera för att föra över bilder från kameran till spelaren, eller tvärtom. Nu är det så här att H300-serien (H320SE och H340SE som går att få tag på idag ett litet tag till), har några år på nacken. Alltså har de bara stöd för vissa kameror. Följande lista har vi på irivernordics hemsida under "Support" för H300-serien:

"NIKON
- Coolpix 2100,2200,3100,3200,4300,4500,SQ,etc.

OLYMPUS
- Myu-25,30,400,410 / X-250 /E-1, etc.
- C -3020z,4000z,5050z,700uz,730uz, etc.

Fuji film
- Finepix S5000 etc.

Pentax
- Optio -550 etc.

Canon , Kodak , Sony , Samsung som behöver separat installation av drivrutiner fungerar inte med H300. Även om de verkar installeras automatiskt av windows utan drivrutiner. Windows har ett stort drivrutinsbibliotek som inte H300 har."

Nu kommer vi till frågan om inspelning. H100-serien (H120D och H140D) har precis som H300-serien (H320SE och H340SE) en uteffekt på 20 mW, vilket driver det mesta i hörlursväg. Du har kräm nog för DJ-lurar utan problem skulle jag säga (även om det finns värstinglurar som de inte klarar).

Skälet till att välja H100-serien är klockrent. Ljudtekniker köper den. Journalister köper den. De gör det framför allt för ljudet som är kristallklart, och det faktum att den som du redan har reflekterat över har analoga och digitala in och utgångar (optisk in och ut). Det är unikt idag. Med H100-serien kan du också välja om du vill spela in så spelaren kodar det du spelar in till MP3 eller WAV. Väljer du WAV får du alltså en linjär inspelning, alltså ljud du sen kan redigera!

Du får fundera på vad som verkar viktigt. Färgskärmen eller alla anslutningar. Jag kan väl tillägga som en parallell, att av de 983 MP3-spelare som Pricerunner har haft i sin databas sedan 2001, så är det H120D som har fått högst omdöme och blivit högst betygsatt av användare själva. Det borde säga något om spelaren.

Fler frågor? Annars, lycka till! :)

Postad 14 juli 2006 - 14:02

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Tack sean.wiklund för ett minst sagt uttömmande svar. Nu sitter man här med en champagne färgad h120! I min iver vill jag göra det så lätt som möjligt för mig, hur kommer jag igång med den optiska utgången, verkar vara en slags adapter till den men inget påminner om en optisk kontakt, hur gör jag?

p.s
Köpte på webhallen av en ytterst okunnig människa som sa att alla mp3 spelare hade optisk in-/utgång...!?!?!? Köpte en vanlig optisk kabel och som sagt som inte verkar passa...

Hur är det med fjärr med display finns den champagnefärgade att beställa, enligt wh-snubben finns inte det fast det står på deras hemsida????

tacksam för snabbt svar då jag så gärna vill komma igång redan ikväll.

edit:
tror att jag funnit vad jag ska ha: Toslink - 3,5 mm

En annan viktig fråga som alla gärna får ge input på; Är det att föredra att rippa cd-skivor till ogg vorbis eller innebär det mycket "merjobb" än till mp3? Den guiden som finns på irivernordics hemsida om hur man gör detta är den up-to-date eller finns det bättre sätt att göra det på? Vill ju vara säker på att göra rätt från början då jag ska konvertera över 100 cd-plattor (puh!)

återigen, stort tack för att ni hjälper en nybörjare i mp3världen! :)

Redigerat av edla, 14 juli 2006 - 14:52.

Postad 14 juli 2006 - 15:05

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej edla!

Jättekul att det blev en H120D! :)

Långt ifrån alla, bara en handfull faktiskt, har möjlighet till optisk in eller ut. Anyway, bra att du har hittat kabeln. Fjärrkontroll finns. Beställ från Webhallen om du vill (för de kan beställa från irivernordic ab). Eller så kollar du på http://www.directman.com/ vilket är irivernordics "webshop". Där finns den!

När det gäller MP3 och OGG, så är jag en stor förespråkare för OGG. Mest för att filerna bli mindre, och du får klart bättre ljudkvalitet. Om jag ska lyssna normalt på något när jag konverterar, så brukar jag ställa in konverteringen på 112 kbps i OGG-format. I annat fall, när det är något jag verkligen verkligen vill ha alla nyanser av, så drar jag upp den långt högre.

Guiden på hemsidan för hur du rippar fungerar (är up to date). CDex, som program sett är kalasbra att använda, så ställer du bara in det programmet rätt, så rekommenderar jag det varmt. Skriver du bara in din epostadress (eller egentligen vilken som helst) i programmet, så kopplar programmet även upp sig mot databaser och döper om låtarna automatiskt så du slipper filnamn som "Artist01 - Track01" osv, så slipper du döpa om allt själva.

Jag fortsätter hänga på forumet, så bara messa igen om du fastnar. :D

Postad 14 juli 2006 - 16:12

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Så kungliga svar av dig Sean!!!

Ja, nu har man suttit o pillat en stund utan att öppna manualen. Måste säga att kataloghanteringen i menyn på spelaren inte är särskilt intuitiv och fillistningen blir olika varje gång tycker jag när jag trycker på styrknappen...måste nog läsa manulen :-)

Ok, det är skönt att veta att guiden är aktuell men den gäller väl bara till mp3:or och inte Ogg (eller har jag missförstått) som du förespråkar och som jag är sugen på att köra, hur kommer jag igång lätt med det?

För det är väl ändå inte möjligt att spela in direkt i spelaren i ogg-format med en optisk direktlänk från cd-spelaren?

Stort tack för ditt engagemang.

Postad 14 juli 2006 - 16:21

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Tack själv för dina frågor. På irivernordic kallar vi sånt här för kundvård. Vi försöker att inte släppa kunden bara för att han eller hon har köpt prylen liksom...

Du kommer fixa det där på någon dag, det är jag helt övertygad om. Det är ju en modell som redan på "sin tid" var otroligt avancerad jämfört med konkurrenter, så om du tycker det verkar mycket, så är det nog också så.

Anyway, du kan använda programmet (CDex) för att konvertera vanliga skivor både till MP3 eller OGG. Det är bara att ställa in under inställningarna i programmet för hur du vill "koda" om musiken.

Och, nej, du kan bara spela in i MP3-format och WAV-format i spelaren. Sorry. :)

CDex:

http://www.download....4-10226370.html

Redigerat av sean.wiklund, 14 juli 2006 - 16:22.

Postad 14 juli 2006 - 16:53

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Super, gillar verkligen er kundsupport som verkar vara utöver det vanliga, no doubts about it!

eh, en fråga till då, databas programmet Hmanager 1.70 som jag lyft ned har jag förstått rätt att enda funktionen är att uppdatera genom att högerklicka på "mp3-enheten" och uppdatera, ska det inte finnas något interface i övrigt för att administrera taggar etc...?

Redigerat av edla, 14 juli 2006 - 16:54.

Postad 14 juli 2006 - 17:32

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hmm, det där är inte jag rätt person för att svara på. Jag drar ett PM till dig. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.