Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

koaxial kabel eller optisk kabel?

7 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 21 juli 2006 - 21:27

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Hej vad ska jag välja koaxial kabel eller optisk kabel.. på min yamaha står det att den läser koaxial kabeln i förhand mot den optiska å jag tycker de är onödigt att köppa dubbelt av varje.

För en ska gå från dvd´n till recivern å en från recivern till logitech z-5500

Snälla svara fort sak beställa ikväll:D

jag kan även skriva så här om de är lätare att förstå:

Vet du något om koaxial kablar å optiska ska man ha en av varje lr bara en av dom isf vilken är bäst?

En till fråga vad är det för ljud som går i dessa kabblar bara 5.1 filmer lr tex cd ljud också??

Postad 21 juli 2006 - 21:51

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
en enkel förklaring. coaxial-kabel är en elektrisk digitalkabel. optisk kabel är en fiberoptikkabel (glas). coax-kabel klarar av att överföra mer data. optisk har mindre störningar och ger en renare signal. jag tycker du skall välja antingen eller. jag kör optiskt men det är ju en smaksak. vilken som passar dig bäst vet ju bara du. men vilken du än väljer så köp ingen alltför billig i alla fall. ja du kan lyssna på 2-kanals ljud genom coax och optisk. men från cd-spelare till stärkare kör nog dom flesta vanlig analog signalkabel.

Postad 21 juli 2006 - 22:17

Tweakarn
  • Tweakarn
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
I mitt lilla system kör jag med just Logitech Z-5500 och en Pioneer dv 696. Jag har kopplat ihop dessa med en koaxialkabel och en HDMI, närmare bestämt en Supra Trico RCA för ljudet och en Supra HDMI för bilden.

/Mvh Tweakarn.

Postad 22 juli 2006 - 11:37

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0

optisk kabel är en fiberoptikkabel (glas).

<{POST_SNAPBACK}>

Fel.... Plast :(

coax-kabel klarar av att överföra mer data.

<{POST_SNAPBACK}>

Det får du gärna visa mig att detta verkligen är sant... (du slipper problem med dålig impedansanpassning om du använder en bra optisk kontakt) RCA är ju inte direkt en kontakt känd för sin exakta impedansanpassning.

Men problemet med TOSLINK är den berövliga (totalt värdelösa) kontakten. Det är problemet. Optisk är i princip felfri bara signalen kommer in i kabeln... Men TOSLINK är inte en bra kontakt. Därför kommer ofta COAX (dvs. RCA) bättre ut i tester.

Får du bra kontakt i TOSLINK slår den COAX pga. an den störningsokänskliga överföringen. (dvs. bitströmmen innehåller mindre fel).

Skall du koppla från en dator eller en utrustning som står i annat rum (som därför kan gå på en annan fas) så slipper du problem med jordloopar om du använder TOSLINK.

Postad 22 juli 2006 - 12:15

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0
hm ofta man ser att folk klagar på själva toslink kontakten, jag har då aldrig haft några problem med detta, de har alltid suttit bra i mina grejer o mina polares/bröders... visst allt går ju göra bättre men för en vanlig dödlig duger det gott.

Postad 22 juli 2006 - 12:23

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0
Jag hade problem. Jag hade köpt en "bra" TOSLINK (supra) och efter 1 år fick jag vassa "spikar" i ljudet. Efter MASSOR av felsökning satte jag in en COAX och vips var alla problem borta.

Postad 22 juli 2006 - 13:52

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Inte svaret på din fråga men om du har möjlighet, kör analogt tycker jag.

/johan

Postad 28 juli 2006 - 22:56

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3 403 inlägg
  • 0
Digital coax .vs optisk!

Testa sökfunktionen ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.