Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ingen bas

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juli 2006 - 18:57

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Fick hem ett par Klipsch RF82 för ett tag sedan.
De flesta säger att de spelar så nedrans bra men inte hemma hos mig dessvärre. Ruskigt missnöjd faktist. Visserligen är kringutrustningen inte 'top notch' men den har räckt fint åt ett par B&W DM603 innan så det borde inte vara så illa ändå.

Givetvis är det inte högtalarna det är fel på utan snarare rummet.

Så jag undrar hur det kan komma sig att bas släcks ut, att det inte finns något stereoperspektiv alls nästan osv.

Inga audiofilavhandlingar tack utan normal svenska. <_<

#2

Postad 23 juli 2006 - 19:22

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Luktar som att rummet kan spela betydelse för detta fenomenet...

Vilken form har rummet. Kan du temporärt prova att ställa stereon att spela åt/mot ett annat håll För att se om det är problemet?

//Loofy

#3

Postad 23 juli 2006 - 19:35

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Har du kollat så att du inte satt i högtalarkabelarna rätt dvs + på + och - på -.

#4

Postad 23 juli 2006 - 19:35

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Ta lite bilder på rummet så är de lättare för oss att hjälpa dig <_<

#5

Postad 23 juli 2006 - 19:41

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag hade inte planerat nån lösning på just mitt rum här, var mer nyfiken på vad som är fel och vad som händer när t.ex. basen släcks av.

Tack för snabba svar btw.

#6

Postad 23 juli 2006 - 19:58

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag har beskrivit lite i detta inlägget.

//Loofy

#7

Postad 23 juli 2006 - 20:13

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Intressant, Loofy! Tack.

Nån med fler tankar? Uppskattas enormt!

#8

Postad 24 juli 2006 - 07:58

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur de Klipsch burkarna du har ser ut, men det kan ju uppstå utsläckningsfenomen
om högtalarelementen sitter på en annan höjd jämfört med de B&W burkar du hade innan (om de i
övrigt placeras på samma ställe).

Sen så ser förmodligen inte heller avstämningen av lådan likadan ut mellan högtalarna.
Beroende på hur HP-funktionen (lådans avstämning) ser ut så kan man ju excitera olika rumsnoder,
eller inte (alltså inte excitera).

Skulle jag vara du skulle jag prova att flytta runt burkarna i rummet och leta mig fram till vilken
placering som fungerar bäst.

Prova att vrida lyssningsposition både 90, 180 och 270 grader mot hur du spelar nu.
Att vända rummet 180 grader kan ge en enorm skillnad i basregistret! Faktiskt, trots att man spelar
i samma längsriktning av rummet. Det beror dock mest på hur olika väggarna i rummet är byggda
(generellt är det rätt bra att ha de hårdaste, stummaste väggarna bakom högtalarna, då får man ett
bra bastöd av dem).

I det lyssningsrum jag har i källaren (som är under ombyggnad) så fungerade det inte alls att spela
i längsriktning från början. Provade att vända allt 90 grader och det fungerade bättre, dock blev
jag att sitta alldeles för nära väggen bakom lyssningsposition.
Fick tips av en vän att prova vända ytterligare 90 grader, vips så fungerade det otroligt mycket bättre.

Samma sak i vårt vardagsrum som är öppet till vår matsal (totalt ca. 4,2 x 9 meter i storlek).
Det fungerar bra mycket bättre att ha högtalarna stående i matsalen än i vardagsrums delen just
med tanke på basregistret. Det blir mycket färre utsläckningar. Har rätt nyss vänt på steken där
och tidigare så såg man att baselementen i basmodulerna jobbade hårt utan att åstadkomma
speciellt mycket ljud vid vissa frekvenser (dock så skakade golvet i takt med att baselementen
slog). Nu finns både ljudet där och det gungar än värre i golvet... hihi... Samtidigt som det känns
som om någon står och sparkar på soffryggen när det det brakar loss...

#9

Postad 24 juli 2006 - 09:26

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Otroligt intressant! Blir att tänka på i nya lägenheten framöver, har inte hjärta att slita ner allt från väggarna och borra nya hål i hyreslägenheten bara för att det låter bättre 180 grader. <_< Får lugna mig ett tag alltså.

För övrigt kan jag säga att basen framträder hyffsat bra om man drar på ganska högt.


Hur är det här med stereoperspektivet? Är det samma faktorer som spelar in?

Redigerat av Unregistered1156, 24 juli 2006 - 09:26.


#10

Postad 24 juli 2006 - 10:08

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Även om du inte hade tänkt att möblera så helt och hållet... åk iväg och köp dig en rulle högtalarkabel som ger dig möjlighet att lite mer fritt bära runt och provisoriskt ställa högtalarna på lite olika platser ... bara för att se hur skillnaderna blir...

Rummet har betydelse för allt det som högtalarna presterar. inkl stereoperspektiv, djup, bredd, höjd, detaljeringsgrad, etc etc.

//Loofy

#11

Postad 24 juli 2006 - 10:15

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag har faktist 25 meter skitkabel liggandes som jag kan testa med.. bra idé. Har jag ngt att göra sista veckan på semestern!

#12

Postad 24 juli 2006 - 10:18

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
bara att labba runt!

//Loofy

#13

Postad 24 juli 2006 - 10:55

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Hur länge har du haft dom? Dom kanske inte är inspelade än? Det kan göra enorm skillnad. Vad jag kan se så verkar det vara nåt sorts metallmaterial i elementen. Då kan det ta tid.

#14

Postad 24 juli 2006 - 11:57

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Hur länge har du haft dom? Dom kanske inte är inspelade än? Det kan göra enorm skillnad. Vad jag kan se så verkar det vara nåt sorts metallmaterial i elementen. Då kan det ta tid.

<{POST_SNAPBACK}>


Spelar verkligen membranmaterialet i basar någon roll för inspelningstiden? Är det inte upphängningen, alltså kanterna inkl spider som är det avgörande?

#15

Postad 24 juli 2006 - 11:59

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Dom är sprillans.
Men ljudmakaren sa att basen inte blir särskilt mycket annorlunda efter inspelning. Men visst kan det göra en del för ljudbilden att spela in diskanthornen.

Det lustiga var att jag råkade fasvända högtalarna (första inkopplingen för nån vecka sedan) pga dåligt uppmärkt kabel och då vart det noll bas men ganska fint perspektiv. När fasen låg rätt dvs plus på plus och minus på minus för de som kanske inte känner till saken så infann sig mer och bättre bas men sämre perspektiv.

Hur som helst.
Nu har jag labbat en del och insett att sambons antika bord gjort av gammal plank lär försvinna in i ngt annat rum framöver. Används som sidobord och stod i ljudets väg och spelade med en hel del, kanske förklarar lite av den utsläckta basen?

Drog isär högtalarna en bit till, såpass att man inte kommer ut på balkongen plus att jag fixade spikes och pillade lite med olika vinklar. Bättre än såhär blir det antagligen inte för tillfället. Sången är där den ska vara och instrumenten är väl nästan där de ska vara iaf, aningen suddigt men det beror säkert på elektronik, inspelningar samt dåligt med absorbent.

Får tacka för inspirationen, jag hade faktist tappat sugen där ett tag. Nu har jag återigen insett det farliga med ett dynamiskt system som ger ett rent ljud. Går ju att spela hur högt som helst utan att bli trött i örat.

Nästa uppgradering i hifisystemet blir nog ett hus.

#16

Postad 24 juli 2006 - 13:02

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Under inspelningen så upplevde jag främst att integrationen mellan registren (=membranen) blev bättre och bättre - mer samspelta... Detta förmodligen för att materialtjocklekar i upphängningar skiljer sig mellan mellanreg och basar etc (egen teori)

//Loofy

#17

Postad 24 juli 2006 - 13:35

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Det lustiga var att jag råkade fasvända högtalarna (första inkopplingen för nån vecka sedan) pga dåligt uppmärkt kabel och då vart det noll bas men ganska fint perspektiv. När fasen låg rätt dvs plus på plus och minus på minus för de som kanske inte känner till saken så infann sig mer och bättre bas men sämre perspektiv.

<{POST_SNAPBACK}>


Med tanke på din beskrivning kan det kanske vara på sin plats att kolla att inte någon måndagstrött montör fasat mellanrgistret fel i den ena högtalaren.

Enkelt att kolla med ett 1,5V-batteri om du inte vill skruva isär den. Det är värre att göra på samma sätt med diskanten.

#18

Postad 24 juli 2006 - 13:45

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Högtalare med hornladdade diskanter (som dina Klipsch) är ofta väldigt placeringsskänsliga.
Detta för att spridningen i det övre registret är väldigt snäv (pga hornet).
Det är ju förvisso lite därför man bygger med horn ibland (för att öka direktiviteten och känsligheten)
men i hemmiljö kan det ofta bli lite väl snävt (resulterar i smal ljudbild som ändrar sig väldigt mycket
om man flyttar sig från "sweetspot").
Så prova, prova och prova igen olika invinklingar, avstånd mellan högtalare, avstånd mellan
högtalare och dig osv.
Jag hade en kort stund (typ ett par månader tror jag) ett par Klipsch RF15, minstingen i deras
referens serie. Det tog mig säkert 3-4 veckor att få dem uppställda så att det fungerade sådär.
Fortfarande så kantrade dock ljudbilden över så fort man satte sig en halvmeter brevid sweetspot,
pga den snäva spridningsbilden. Det får man nog leva med om man väljer högtalare med snäv
spridning.

Vill du ha en stor förbättring när det gäller stereoperspektiv finns det i princip bara en sak att
gå på... Akustikreglering av rummet.

Tidiga reflexer (ljudstudsar mot väggar) "skitar ner" ljudbilden ordentligt.
På vissa ställen i rum behöver man diffusera för att få bort lite direktljud från vägg/tak/golv reflexer

Faktum är att akustikreglering av det rum man lyssnar på musik i garanterat är den absolut bästa
uppgraderingen man kan göra för pengar.
Dock bör någon akustik kunnig person bedömma hur det ska göras så att man inte bygger en massa
fel som blir att kosta pengar i onödan.

Släng ut 6-7 tusen kronor på akustikreglering och jag lovar att du får en betydligt bättre ljudbild med
de högtalare du har idag än att gå och köpa högtalare för 45 tusen kronor och strunta i rummets
akustik <_<
Det vill säga om rummets byggs korrekt!

(fast man kan ju alltid prova med lite enkla dämppaneler osv, det kostar inte många kronor att
snickra ihop)

#19

Postad 24 juli 2006 - 14:10

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
I'm on it Niklas! Har läst en hel del trådar om absorbenter o.dyl. Ska bli i nästa bostad som kommer att köpas i början på nästa år gissningsvis. Har man lite tid på sig att bearbeta sambon också.

Som jag läste i ngn. tråd i ämnet så förstod tydligen inte någon sambo varför man ska ha tavlor så nära golvet. Det handlade här om absorbenter som tar hand om första "studsen".

Fullt förståeligt. Vetifasen hur jag ska lösa det där snyggt.

För övrigt är jag antagligen inte så jättekräsen än då jag redan efter några timmars aktivt flyttande på högtalarna fick fram en ljudbild som var för mig kanon. Lite slapp på lägsta frekvenserna dock men det kommer väl efter lite mer labbande.

Du har helt rätt i snävheten på hornladdat. För närvarande tvingas jag sitta lite för nära högtalarna och det räcker att man sträcker på sig (nja, men nästan) så är ljudbilden helt annorlunda. Borde förbättras en del när man får mer distans till högtalarna (bokstavligt talat).
________________________________________________________________________________
____



Lust: Jo det har jag för mig att jag testat en gång i tiden men jag kommer inte ihåg hur det går till. Har inget seperat mellanreg dock. Antar att det bara är att koppla bort diskanterna med byglingen i terminalen och sedan se så att basarna flyttar sig rätt när man ansluter batteriet?

Man kanske skulle fråga ljudmakarn om man fick plocka isär och kolla?

#20

Postad 24 juli 2006 - 14:30

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Hade själv problem med saknad bas... i mitt fall är det att jag får krämma på så kommer basen fram, vet inte vad du har för förstärkare eller hur känsliga dina högtalare är.... men mina Dali Ikon är inte trög drivna men dom vill tydligen ha ganska mycket kräm för att blomma ut. <_<

#21

Postad 24 juli 2006 - 14:52

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Japp, jag fick, som jag skrivit ovan, klämma i en del för att basen skulle fram. Dock mycket bättre nu efter en del moddande. Mina högtalare är känsligare än känsligast.

#22

Postad 24 juli 2006 - 16:01

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Lust: Jo det har jag för mig att jag testat en gång i tiden men jag kommer inte ihåg hur det går till. Har inget seperat mellanreg dock. Antar att det bara är att koppla bort diskanterna med byglingen i terminalen och sedan se så att basarna flyttar sig rätt när man ansluter batteriet?

Man kanske skulle fråga ljudmakarn om man fick plocka isär och kolla?

<{POST_SNAPBACK}>


Sorry, tänkte inte på vad det gällde för högtalare...

Då handlar det i så fall om att hornet skulle vara felfasat. Vet inte om du kan se om membranet i mellanregister/diskanthornet rör sig utåt eller inåt om du ansluter ett 1,5V batteri till högtalaren? Alla membran ska röra sig utåt när du ansluter pluspolen mot plusingången på högtalaren. Du behöver inte vara oroligt för elementet med ett sådant batteri.

Tror dock att felfasning är långsökt och svaret ligger nog i själva placeringen när det gäller horn. Har själv banddiskanthorn, så jag har lite erfarenhet...

#23

Postad 03 augusti 2006 - 13:07

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Tja!

Konstigt att du inte får nån bra bas!

Va har du för förstärkare? Kanske är för klen....

Och jag kollade på dina bilder.... Du kanske ska prova å byta högtalarkabel... Det är faktiskt skillnad på kabel å kabel.

Sattsa på kabel som minst kostar 60kr/m Finns en kabel på www.hifihuset.se som heter typ4 som jag köpte, och det blev skillnad....

Lycka till

Mvh Andreas

#24

Postad 09 november 2006 - 09:51

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
hur gick det med basen ?

#25

Postad 10 november 2006 - 09:03

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Har själv lyssnat på Klipsh RF 25:or vid flera tillfällen.
Min åsikt är att de behöver mycket i förstärkarväg för att blomma ut.
Sen har jag upplevt ibland att de inte lirar så mycket bas förrän man drar på.
Provat a/b köra RF 25 mot deras "budget" Synergy och faktiskt minsta F1 och där lät RF både tunnt och basfattigt i jämförelse. Kan ha och göra med Onkyo Integra som det drevs med inte klarade av att ge RF vad den behövde? men ändå var jag mycket förvånad.
Dessutom behöver de bortåt 300 timmar för att bli inspelade och det kan göra skillnan inte i karaktärern så mycket men både diskant och mellanregister och bas blir bättre. Har själv varit skeptiskt men fått erfara detta. (dock förblev karaktären på högtalaren kvar varpå de (inte klipsh) åkte ut i alla fall)

Såå, jag är inte jätte impad alla gånger av Klipsh, DOCK med RÄTT förstärkare och kringutrustning kan det låta RIKTIGT BRA och med ett sjuhelsikes drag, fast då oftast på lite högre nivåer än myslyssning när jag tänker efter.

blott mina nobla åsikter...

#26

Postad 13 november 2006 - 10:00

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Lyssnade i helgen på RF82 tillsammans med Primare I21 och det lät grymt bra, visserligen i "perfekt" lyssningsmiljö och med "försäljar-cd" men klena i basen var dom knappast, var så att väggarna höll på att rämna när man drog på.

#27

Postad 25 september 2008 - 09:33

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Dom är sprillans.
Men ljudmakaren sa att basen inte blir särskilt mycket annorlunda efter inspelning. Men visst kan det göra en del för ljudbilden att spela in diskanthornen.


(Svarar på tråden trotts att den är 700 år gammal)
Hmm det låter lite emot vad jag hört om inspelningen på Klipsch, även erfarenhetsmässigt så måste jag säga att basen lossnar mer och mer varje vecka med ett par Klipsch och att dom är relativt seginspelade över hela registret.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.