Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optimal dukstorlek PT AE-900E

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 August 2006 - 22:19

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Jag planerar just nu för ett projektorköp.
Med största sannolikhet blir det nog en Panasonic PT AE900E.

Jag kommer att bygga om ett av mina större rum i källaren till Biorum.
Fram tills dess så skall jag använda projektorn i ett mindre rum.

Jag har funderat och letat runt efter en bra duk.
Jag har funderingar på att antingen köpa en rullduk eller själv tillverka en ramspänd duk
i de mått jag själv vill ha.

Jag har ett ganska bra rum för ändamålet:
Ca 8,5 m långt Ca 3,75 m brett

Eftersom jag har möjlighet att placera projektorn ganska långt bak så finns det möjlighet
att få en väldigt stor bild. Jag kommer också att kunna placera sittplatserna på ett sätt som gör att jag kan placera bakhögtalarna på ett välbehövligt avstånd från öronen.

Min fråga är hur stor bild kan man tänka sig att ha i detta rum utan att det slår över och blir sämre kvalitetsmässigt.
Jag har tittat på färdiga dukar på 244cm bredd men lurar istället på att tillverka en egen på 300 cm.

Hur långt bak är lämpligt att placera projektorn och hur stor bild är lämpligt?

Postad 07 August 2006 - 07:16

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Om du tittar på det ljusflöde som en kalibrerad AE-900 producerar skulle jag inte rekommendera att ta en duk som var bredare än 220 cm!

Stort är inte alltid bättre - men har du inte krav på runt 8-10ftL, utan nöjer dig med runt 5-6 så kan du gå upp till 245cm. Inget som jag skulle rekommendera dock! Över det så kommer IMO upplevelsen av film att bli lidande!

mvh

/Pär

Postad 07 August 2006 - 21:55

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Är AE-900 särskilt dålig på att producera ljusflöde?
Finns det andra projektorer i samma prisklass som
fixar ca 3 m bred bild?

men har du inte krav på runt 8-10ftL, utan nöjer dig med runt 5-6 så kan du gå upp till 245cm

Ny som jag är på detta så fattar jag inte hur du menar här?

Postad 08 August 2006 - 06:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Han pratar om ljusstyrkan. Ju större duk ju större yta att sprida ut projektorns ljus på enkelt förklarat.

Postad 08 August 2006 - 06:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Är AE-900 särskilt dålig på att producera ljusflöde?

<{POST_SNAPBACK}>

Njae, låter som om de är som de flesta andra LCD i klassen. Vet inte själv men gissar att Perra inte tagit sina siffror direkt från luften.

Finns det andra projektorer i samma prisklass som
fixar ca 3 m bred bild?

Om det är nån LCD i klassen så är det i så fall TX200, iaf om vi håller oss till en gråskala som är grå och inte blå/grön. (att skifta bilden mot blått och/eller grönt ger dig mer ljusflöde - priset är dock att alla färger blir helt fel)

men har du inte krav på runt 8-10ftL, utan nöjer dig med runt 5-6 så kan du gå upp till 245cm

Ny som jag är på detta så fattar jag inte hur du menar här?

Från components recensioner:

Mängden reflekterat ljus från duken mäts i footLamberts (fL). Vi på Component såväl som SMPTE (Society of Motion Picture Television Engineers) rekommenderar 12 fL för mörka rum. Trots att rekommendationen ligger på 12 fL anser vi att 8-9 fL fortfarande är tittbart men att lägre värden direkt kan klassas som ljussvagt. FootLamberts är en enhet som beror av dukstorlek. Därför anger vi alltid ljusstyrkan i lumens som är en enhet helt oberoende av duken. För att beräkna fL för din egen duk, använd formeln: footLamberts = lumens/(dukstorlek i m2)/10.75* (dukgain).

Dvs om man vet hur ljusstark en projektor är i lumens (det vet man bara om nån mätt upp den - läsa spec duger inte) kan man räkna fram hur många fL man får från en viss dukstorlek och en viss gain.

Min gissning är att Perra mätt på en AE900 och således vet dess ljusstyrka i lumens och därför kan ha ge ett så pass detaljerat svar som han gör. ;)

Personligen tycker jag 8-10 fL är ok men lägre känns inte helt kul...tror faktiskt de flesta håller med, även om de inte vet om det så att säga. :)

Redigerat av pacman, 08 August 2006 - 06:42.

Postad 08 August 2006 - 08:44

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Japp - har mätt upp två stycken olika AE900 - ligger lite bättre till i ljusflöde än Z4, men betydligt under TW600 och TX200. Jag skulle dock inte vilja rekommemdera någon av de nämnda projektorerna till en 3 meters duk!

mvh

/Pär

Postad 08 August 2006 - 08:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Inte jag heller iofs...är att ta i lite väl mkt.

Postad 08 August 2006 - 09:18

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0
Min duk är 2,40 m bred och det är då inga som helst problem med ljusstyrkan i detta fall. Man måste skilja på teori och praktik.

Postad 08 August 2006 - 09:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
...eller kalibrering och icke-kalibrering. :)

Postad 08 August 2006 - 10:06

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Min duk är 2,40 m bred och det är då inga som helst problem med ljusstyrkan i detta fall. Man måste skilja på teori och praktik.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant - har du mätt upp ljusflöde och vitpunkt? Att det går att visa en bild tvivlar jag inte på, men praktik i detta fall är att få en korrekt bild som skall ge en maximal upplevelse i bildkvalitet, inte en så stor bild som möjligt! :)

mvh

/Pär

Postad 08 August 2006 - 20:16

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Det var intressant info som jag inte kände till.

Har även varit inne och testat på sidan Projection Calculator
där man kan se hur stor bild man kan få och även olika projektorers
zoomomfång. Jag förstår då att det endast är teoretiska uppgifter av bredd och avstånd.

Nu vet jag iallafall att det räcker med en 240 duk.

Innebär då detta att bilden blir ännu mer ljussvag i eco läget, måste man då minska bredden i ecoläget för att få acceptabel bild?

Den nya Sony LCD är väl ruskigt ljusstark har jag för mig, den borde väl då klara en stor bredd?

Postad 09 August 2006 - 20:09

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

Intressant - har du mätt upp ljusflöde och vitpunkt? Att det går att visa en bild tvivlar jag inte på, men praktik i detta fall är att få en korrekt bild som skall ge en maximal upplevelse i bildkvalitet, inte en så stor bild som möjligt! :)

mvh

/Pär

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte mätt några värden då jag är nöjd med både bild och ljusflöde. Bilden är storleksmässigt väl avvägd mot tittavståndet. Det går bra att titta utan att mörklägga helt, tex på sportsändningar dagtid även med låg lampstyrka. Som sagt, praktik! :(

Postad 10 August 2006 - 15:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Har även varit inne och testat på sidan Projection Calculator
där man kan se hur stor bild man kan få och även olika projektorers
zoomomfång. Jag förstår då att det endast är teoretiska uppgifter av bredd och avstånd.

<{POST_SNAPBACK}>

Sidor av den här typen är som sagt bra för att ta reda på hur stor bilden blir vid ett visst avstånd och zoom (förutsatt att den spec kalkylatorn bygger på överensstämmer med verkligheten).

Dock säger det inget om ljusflödet från bilden. Vissa sidor räknar ut ljusflöde oxå (tror projectorcentral har sån finess) vilket är HELT GALET! Detta eftersom den beräknade siffran baseras på specad ljussyrka vilket i regel har non zip nada med verkligheten att göra. Varning utfärdas med andra ord... :)

Innebär då detta att bilden blir ännu mer ljussvag i eco läget, måste man då minska bredden i ecoläget för att få acceptabel bild?

Ja, eftersom Eco-mode ger lägre ljusflöde så måste man minska bildstorleken om man med "High" ligger på en dukstorlek som är precis på gränsen för ljussvagt.
ELLER använda ett bildläge/kalibrering som ger (mera) felaktiga färger genom att addera blått och/eller grönt till bilden (om möjligt). Precis som Keeallo har gjort. Avvägningen står således mellan färgäkthet/bildkvalité och bildstorlek. Valet är ditt men jag skulle satsat på bildkvalité.

Den nya Sony LCD är väl ruskigt ljusstark har jag för mig, den borde väl då klara en stor bredd?

Rätt kalibrerad är den ljussvagare än AE900 och därmed kan man nog dra slutsatsen att den är ljussvagare än AE900 oavsett vilken kalibrering/inställning.

Ska du ha gott om ljusstyrka med en LCD-proj är det Tx200 (Tw600 kan funka oxå) som gäller som sagt. Iaf om man är intresserad av bildkvalité.

Keeallo>>

Har inte mätt några värden då jag är nöjd med både bild och ljusflöde. Bilden är storleksmässigt väl avvägd mot tittavståndet. Det går bra att titta utan att mörklägga helt, tex på sportsändningar dagtid även med låg lampstyrka. Som sagt, praktik!

Praktik?
Vad du säger är att DU är nöjd med ljusflödet (vad det nu är) med den uppenbarligen felaktigt (hur mkt, god knows) inställda bild du har. Gött så, är du nöjd så är du nöjd. Men hur vet du att trådskaparen är nöjd? Du kan omöjligt veta att han vill göra samma avvägning som dig.

Iaf, det finns inget som helst i ditt påstående som "bevisar" att det är skillnad mellan praktik och teori. Bara att man inte förstått teorin... ;)

Vad det handlar om är att ett uttalande i stil med "tillräckligt ljusstark" utan närmare specifikation inte säger ett jota.
Dels för att det har med bildstorlek och dukgain att göra (och i vissa fall även delvis zoomläge). Men framförallt för att ljusflödet från en proj helt och hållet beror på vilken kalibrering/inställning som gjorts. Kan man inte precist speca sin kalibrering kan man heller inte göra något precist uttalande om ljusflödet. Tro mig, jag har mer än tillräckligt praktisk erfarenhet av detta. :ph34r:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.