Pioneer VSX-1016 mot VSX-2016. Vad skiljer dessa?
56 svar till detta ämne
Postad 14 augusti 2006 - 09:41
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2 049 inlägg
Hej, har bestämt mig för ngn av dessa två receivers. Pioneer VSX-1016 eller Pioneer VSX-2016. Det skiljer ungefär 2.000:- mellan dessa två, men när jag har jämfört deras specar så verkar det skilja väldigt lite dessa två emellan. Det jag kan se är följande: Pioneer VSX-1016 = Surround Modes 8 + 1 Pioneer VSX-2016 = Surround Modes 13 + 1 Sedan så har VSX-2016 tre saker till som "fattas" på VSX-1016: Standing Wave Control "Standing Waves" are an unwanted phenomenon that occur in most rooms.
These acoustic waves create peaks in the low frequencies, resulting in a booming sound. Our Standing Wave Control neutralises this effect, by causing a flatter frequency response, while respecting the phase differences between each channel.
Since more filters are utilised in the lower bandwidths, up to 3 standing waves can be more precisely identified and reduced.
The result is a far better reproduction of lower frequencies.
Standing Wave Control is a feature of our MCACC system.Audio Scaler "Pioneer's 'Audio Scaler' technology improves the sound quality of both stero and multi-channel sources (such as CD, MD, DVD, PC Audio) to a level approaching that of DVD-Audio. Hi-Bit conversion first expands the bit length of the linear PCM signal to 24 bits. The result is more detailed sound with less deterioration, closer to the original signal. At the same time, Pioneer's high-sampling digital filter technology enlarges the frequency bandwith, restoring a sense of the high frequencies which were present in the original recording. The final result is a more relaxed, musical sound quality."iPod® control OSD "Hook up your iPod® through the dedicated,high-quality connection and navigate the iPod® menu on the receiver's FL display as well as on the On screen display."Så vad säger ni. Är dessa funktioner värda de extra 2.000:- som man får lägga. Tyvärr "är jag inte direkt" hemma på dessa funktioner, och undrar därför om "det som sagt kan vara värt att lägga till extra för att få dessa". MVH multimedia
Postad 14 augusti 2006 - 21:58
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Stående vågor i rummet är ju bra att få bukt med, sedan hur just det här systemet åtgärdar problematiken är en fråga jag personligen inte kan svara på. Det kanske finns någon tekniskt inriktad test på receivern? Audio Scaler - som jag fattar det så samplar den upp/om alla ljudmaterial så det får större dynamiskt omfång, eller nåt i den stilen, om man väljer att använda funktionen. Att det skulle återställa "information" som fanns vid inspelningstillfället verkar lite luddigt, att man däremot får "känslan av" att få den "luftiga återgivning" som fanns vid inspelning kan ju vara en annan femma, är inte fullständigt insatt på långa vägar men tror inte det faktiskt går att återskapa sådant som inte finns på mediet. Svårt fråga... hmmm... *funderar* iPOD - Har ingen själv och fattar mig inte på "hypen" men jag är väl för insnöad på annat just nu, verkar ha rönt stor uppskattning och många andra följer samma linje med dockning av iPOD:ar så det kan ju vara en fördel om man skulle falla till föga och tycka att IPOD är finemang. Är fjärrkontrollerna likadana? Kan ju vara bättre till den dyrare pjäsen som ren bonus!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 augusti 2006 - 22:01.
Postad 14 augusti 2006 - 23:08
Televinken
-
Televinken
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Fjärrkontrollen är samma för 1016 och 2016.
Men en annan sak som skiljer är att man på 2016 kan konvrtera och skicka ut analoga signaler via HDMI, medand 1016 endast kan skicka ut HDMI in till HDMI ut (dvs. switcha).
Postad 14 augusti 2006 - 23:28
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2 049 inlägg
Exakt. Jag skulle precis skriva detta själv, efter att ha läst igenom "övriga trådar här inne", samt gjort ett litet längre besök på Pioneers hemsida.
Tyvärr har jag inte lyckats bli ett dugg klokare av att "ta in ännu mer information" om Pioneers nya receivrar...
Har nu också börjat fundera på de två större modellerna: AX4AS samt AX2AS
Jag är i stort behov av att köpa mig en ny receiver då jag just nu sitter med en gammal 2-kanalare från tidigt 90-tal. Detta efter att jag i förra veckan sålt av mitt 2-kanals Primaresystem, för att nu istället satsa på ett rent sur.system.
Det som dock stör mig "ganska mycket" är allt läsande om HDMI 1.3 samt Dolby Digital Plus och DTS-HD. Tyvärr saknar t.o.m den störta modellen av dessa fyra Pioneers receivrar allt av just nämnda teknologi.
Så nu sitter jag här och funderar och funderar hur jag ska göra. Ska jag vänta och istället köpa mig ngt billigt/beg. för runt 3K, som jag antagligen inte kommer bli nöjd med, men som jag om ca ett år kan flytta in i sovrummet när de nya receivrarna börjat släppas med HDMI 1.3 DTS-HD etc...
Eller ska jag slå till på ngn av 2016, AX2AS eller AX4AS "redan nu" trots att de saknar denna teknik? Köper jag nu, så blir jag säkert jättenöjd men vet samtidigt om att "snart kommer ny teknologi som kan bli standard för långt fram över". Eller så tänker jag så att om jag köper nu, så kan jag säkert med lätthet ha dessa grejer i ca 2 år framöver, och på så sätt se vad "den ny tekniken leder oss", och samtidigt inte köpa det som kommer ut allra först på marknaden.
Klurigt värre.  Visst kan man vänta, men vänta kan man också göra i all oändlighet på ny grejer och nya tekniska framsteg. Men dock "stör det mig" med vetskapen att ny teknik inte är allt för långt borta (tidsmässigt)...
Har ni ngr råd att ge, är de väldigt välkomna!
Har även en fråga ang. USB-anslutningen på vissa av nämnda receivers. Hur funkar detta? Jag sitter just nu med en extern USB-hårddisk (Lacie) på 250GB. Denna disk håller alla mina mp3-låtar som jag komprimerat ner från mina CD-skivor, . Funkar det helt enkelt så att jag bara kan ansluta hårddisken via USB-uttaget och på så vis spela upp låtarna "den vägen". Verkar ju nästan för bra för att vara sant. På så vis behöver man ju inte införskaffa varken Squeezebox eller en extra stor iPod. Men hur navigerar man mellan låtarna på hårddisken? Sköts detta på ungeför samma vis som iPod-navigeringen på receiverns display? Har försökt att söka på forumet, men inte hittat ngn info om just denna USB-teknik som trots allt verkar "utökas" på allt fler receiverar.
Redigerat av Unregistered52a88696, 14 augusti 2006 - 23:33.
Postad 15 augusti 2006 - 07:23
mrbooty
-
mrbooty
-
Rookie
-
7 inlägg
Klurigt värre. Visst kan man vänta, men vänta kan man också göra i all oändlighet på nya grejer och nya tekniska framsteg. Men dock "stör det mig" med vetskapen att ny teknik inte är allt för långt borta (tidsmässigt)...
Har ni ngr råd att ge, är de väldigt välkomna!
Har även en fråga ang. USB-anslutningen på vissa av nämnda receivers. Hur funkar detta? Jag sitter just nu med en extern USB-hårddisk (Lacie) på 250GB. Denna disk håller alla mina mp3-låtar som jag komprimerat ner från mina CD-skivor, . Funkar det helt enkelt så att jag bara kan ansluta hårddisken via USB-uttaget och på så vis spela upp låtarna "den vägen". Verkar ju nästan för bra för att vara sant. På så vis behöver man ju inte införskaffa varken Squeezebox eller en extra stor iPod. Men hur navigerar man mellan låtarna på hårddisken? Sköts detta på ungeför samma vis som iPod-navigeringen på receiverns display? Har försökt att söka på forumet, men inte hittat ngn info om just denna USB-teknik som trots allt verkar "utökas" på allt fler receiverar.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, jag håller verkligen med om att det också kan vara frustrerande ibland med all ny teknik och nya format som kommer. Jag valde att köpa 2016, tyckte att den gav mycket för pengarna och än så länge är jag väldigt nöjd! Som sagt; man kan alltid vänta. Men under den tiden man väntar så blir man äldre och kan inte njuta av sin tv, filmer, spelkonsol under tiden... Det kommer ALLTID uppföljare till den modell man än köper... Det är ju så här "systemet" funkar, tillverkarna är mycket smarta... Apropå USB anslutningen så är nedanstående kopierat direkt från manualen. Jag har testat också och det funkar grymt bra! OSD menyn får du upp på tv:n, kopplar t ex en s-video kabel från "monitor out" sen till tv:n Detta gäller också recieverns alla menyer som kommer upp på tv:n, grymt... Tack för mig, / Björn • Filer/mappar spelas i ordningsföljd efter filnamnet (enligt Unicode-standarden). Samtliga filer i en mapp spelas innan uppspelningen fortsätter till nästa mapp/ undermappar. • MP3 (MPEG-1/2/2.5 Audio Layer 3) – Samplingsfrekvenser: 8 kHz till 48 kHz; bitflöden: 8 kbps till 320 kbps (128 kbps eller högre rekommenderas); filnamnstillägg: .mp3 • WMA (Windows Media Audio) – Samplingsfrekvenser: 32 kHz/44,1 kHz; bitflöden: 32 kbps till 192 kbps (128 kbps eller högre rekommenderas); filnamnstillägg: .wma; WMA9 Pro och WMA med förlustfri kodning (lossless): nej. • AAC (MPEG-4 Advanced Audio Coding) – Samplingsfrekvenser: 11,025 kHz till 48 kHz; bitflöden: 16 kbps till 320 kbps (128 kbps eller högre rekommenderas); filnamnstillägg: .m4a; Apple förlustfri kodning (lossless): nej.
Postad 15 augusti 2006 - 11:53
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Jag har testat också och det funkar grymt bra! OSD menyn får du upp på tv:n, kopplar t ex en s-video kabel från "monitor out" sen till tv:n Detta gäller också recieverns alla menyer som kommer upp på tv:n, grymt...
<{POST_SNAPBACK}>
Funkar det bara på audiofiler eller klarar den video också? Vore för bra för att vara sant isf...
Postad 15 augusti 2006 - 20:15
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Menar du att man bara kopplar en USB-kabel till datorn och sedan går det att spela upp musik?
Postad 15 augusti 2006 - 21:44
mrbooty
-
mrbooty
-
Rookie
-
7 inlägg
[quote name='DevilGod' date='Aug 15 2006, 12:53 '] [/quote] Funkar det bara på audiofiler eller klarar den video också? Vore för bra för att vara sant isf... <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Ej video, jag provade att plugga in min digitalkamera men det hände inget... Bara ljudfiler i ovan nämnda format
Postad 17 augusti 2006 - 12:12
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Och hur bra kvalitet var det på de uppspelade mp3 filerna?
Postad 20 augusti 2006 - 12:25
mrbooty
-
mrbooty
-
Rookie
-
7 inlägg
Och hur bra kvalitet var det på de uppspelade mp3 filerna?
<{POST_SNAPBACK}>
Bra ljud, jag har mpeg4, 320 kb. Men jag får bättre ljud via den speciella Ipod ingången och kabeln som följer med. Kanske inbillning...?  Inget går upp mot hederlig 2-kanal dock
Postad 24 augusti 2006 - 21:28
sailor
-
sailor
-
Rookie
-
8 inlägg
Kan 2016 konvertera alla analoga signaler ut till hdmi utgången?
Postad 25 augusti 2006 - 06:44
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Borde inte Pioneer AX2AV vara ett bättre val? Den var ju trots allt ett flaggskepp när den kom. Finns för 8.395 på Fyndbörsen. Den har också Standing Waves Controll och uppkonvertering till HDMI på alla källor. Den är dessutom betydligt snyggare tycker jag.
Jag valde (till slut) en Yamaha 1600. Hoppas den fungerar bra till mig.
Postad 03 september 2006 - 12:33
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Är det någon av 1016/2016 som har audio delay (lipsync)?
Hittar inga uppgifter på Pioneers hemsida.
/Fredrik
Postad 03 september 2006 - 20:06
mrbooty
-
mrbooty
-
Rookie
-
7 inlägg
Är det någon av 1016/2016 som har audio delay (lipsync)? Hittar inga uppgifter på Pioneers hemsida.
/Fredrik
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har 2016 och den har audio delay,
Postad 04 september 2006 - 09:50
Acta
-
Acta
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har 1016 hemma.
Ingen av 1016 och 2016 kan konvertera upp analog till HDMI, välj dom dyrare Pioneer för det.
USB har jag bara testat att plugga in mitt usbminne från bilen och jag blev besviken då den bara spelar låtarna i turordning från låt 1, jag kunde inte byta till ett annat directory. Blir lite jobbigt att bläddra till låt nummer 300 om man nu skulle vilja lyssna på den..
Läste just i denna tråd att man kan få upp OSD för USB, kanske kan få till lite bättre funktionalitet där, skall prova när jag kommer hem. Men om det inte går så är USBingången inte mycket att hurra för..
Är totalt sett jättenöjd med 1016.
Redigerat av Acta, 04 september 2006 - 09:51.
Postad 05 september 2006 - 21:24
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Jag funderar på att köpa denna receiver och undrar om jag har förstått det rätt:
Om jag kör hdmi-kabel från grafikkortet (htpc) till receivern så kan den skicka vidare signalen på hdmi-ut till tv:en?
Om jag kör hdmi-kabel från kommande PS3 till receivern så kan den skicka vidare signalen på hdmi-ut till tv:en?
Om jag kopplar hdmi-kabel från tv:en till receivern så kan receivern spela upp tv-ljudet?
Vad blir skillnaden om jag köper en Sony DG700 som bara kan skicka bild via HDMI?
sorry många frågor men jag är riktigt dålig på audio...
Postad 06 september 2006 - 08:23
Acta
-
Acta
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Sullon:
1. Ja.
2. Ja.
3. Tror inte det, TV kopplas normalt till HDMI Out på recievern.
4. Du får koppla in lite mer kablar :-)
Jag valde mellan 1016 och Sony DG700 och valde 1016 men minns faktiskt inte exakt vad som fick mig att välja 1016. En grej var iallafall att den har 7 förstärkarsteg mot Sonys 6 så man kan koppla in en andra zon på de två steg som är över(jag kör bara 5.1). Att även ljudet går i HDMI var också en grej.
Postad 06 september 2006 - 09:18
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Hej!
Har 1016 audio delay (lip sync)?
//F.A
Postad 08 september 2006 - 15:57
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Eftersom PS3 blir försenad funderar jag på en 360 istället. Den kör inte via HDMI. Vill jag koppla receiver - tv med HDMI måste jag alltså köpa en receiver som uppkonverterar?
Köper jag 2016 så klarar den uppkonverteringen från komponent (360)?
Men inte 1016?
Vad blir då skillnaden mellan 2016 och AX2? Prisskillnaden är bara ungefär 1000 kr...
Postad 11 september 2006 - 10:32
Acta
-
Acta
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Såvitt jag vet klarar inte 2016(eller 1016) att uppkonvertera analoga signaler(komponent, komposit eller Svideo) till HDMI.
Jag såg detta som något negativt men jag kom fram till att jag inte behöver det då jag tänkte byta till en TV-mottagare som lämnar HDMI(läs jag väntar på något bra erbjudande från canal digital).
Sen har jag ju bara en källa till, DVD:n. Och där tänkte jag köpa en en som klarar HDMI(typ pioneer 490) men nu väntar jag för och se vad som händer med dom "nya" formaten och PS3.
Under tiden kör jag DVD på komponent till recievern(1016), Boxer på komposit :-( till recievern och sen komponent från recievern till LCD-TV:n.
Men som sagt, planen är att både TV-kanaler och DVD skall in i recievern via HDMI. Men det känns inte som utbudet från TV-leverantörerna är där än. Även DVD känns lite dumt att köpa nu då ny teknik är på G in, vill inte köpa en DVDspelare för några tusenlappar idag och vilja ha en ny om 6 månader..
Postad 20 september 2006 - 12:53
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Såvitt jag vet klarar inte 2016(eller 1016) att uppkonvertera analoga signaler(komponent, komposit eller Svideo) till HDMI. Jag såg detta som något negativt men jag kom fram till att jag inte behöver det då jag tänkte byta till en TV-mottagare som lämnar HDMI(läs jag väntar på något bra erbjudande från canal digital). Sen har jag ju bara en källa till, DVD:n. Och där tänkte jag köpa en en som klarar HDMI(typ pioneer 490) men nu väntar jag för och se vad som händer med dom "nya" formaten och PS3. Under tiden kör jag DVD på komponent till recievern(1016), Boxer på komposit :-( till recievern och sen komponent från recievern till LCD-TV:n. Men som sagt, planen är att både TV-kanaler och DVD skall in i recievern via HDMI. Men det känns inte som utbudet från TV-leverantörerna är där än. Även DVD känns lite dumt att köpa nu då ny teknik är på G in, vill inte köpa en DVDspelare för några tusenlappar idag och vilja ha en ny om 6 månader..
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! jo, 2016 ska klara det. Men inte 1016
Postad 21 september 2006 - 08:30
Acta
-
Acta
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej!
Har 1016 audio delay (lip sync)?
//F.A
<{POST_SNAPBACK}>
Har kollat i manual och i menyerna och ej hittat det. D.Man: Jag jämnförde 2016 och 1016 när jag köpte min 1016 och jag fick uppfattningen att 2016 ej klarar konvertera analog video(komposit/komponent/svideo)->HDMI. Kan någon som har 2016 bekräfta/dementera ?
Postad 24 september 2006 - 21:45
Mangy
-
Mangy
-
Användare
-
-
241 inlägg
Åter till skillnaden mellan modellerna...
Vad jag kan utläsa så är det, förutom de skillnader som är listade i det första inlägget, skillnader mellan de automatiska kalibreringssystemen. Tex så ha 2016 ett 'expert mode', Professional Acoustic Calibration EQ och 9-bands eq medan 1016 'endast' har 5 och ej de andra feats:en.
Någon som kan bekräfta detta?
Postad 26 september 2006 - 10:25
jg83610
-
jg83610
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har fingret på köp-knappen men undrar om 1016 löser denna uppgift? Jag har idag projektor som jag matar med komponent. Kommer köpa plasma/lcd med hdmi som ersätter tjock-tvn. In-källor till 1016 blir hårddiskinspelare (komponent), digitalbox (scart) och så småningom htpc. Alltså signal ut från 1016 = komponent (proj) och hdmi (tv). Fungerar videokonverteringen i 1016 för mitt scenario? Jag vill kunna välja att titta antingen på tv:n eller projjen. Enligt hemsidan: http://www.pioneer.s...xonomy_id=42-98Video Features Universal Video Converter = Yes With this flexible video converter feature, hooking up video components is foolproof. There is no need to connect every terminal because the amplifier/receiver converts the input video signal to all available video output terminals. (Except component to S-Video or composite video)./Jonas
Postad 03 oktober 2006 - 23:51
Shepherd
-
Shepherd
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Allt snack om HDMI men varför finns bara 1 ut? Vore det inte bättre med 2 st. HDMI ut, till vägg tvn och projjen? Eller kör alla med komposit till proj? Blir det en märkbar skillnad på dessa?
Postad 06 oktober 2006 - 18:37
joacim
-
joacim
-
Användare
-
-
182 inlägg
Beställde precis Pioneer 1016 modellen.
Jag vet inte om jag förstått rätt. Men jag skulle vilja veta:
Om jag har en DVD spelare med HDMI ut och kopplar in den i förstärkaren.
Kan jag sedan med hjälp av förstärkaren växla mellan HDMI och Komponent ut.
Tanken är att jag då har LCD på HDMI och sedan projektor på Komponent.
Fungerar detta?
Postad 06 oktober 2006 - 19:13
Shepherd
-
Shepherd
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Eftersom du kopplat hdmi till tvn så tar den automatiskt den utgången när du ser på din lcd och eftersom du kopplat projjen med komponent så kan den ju inte välja något annat än det, när du ser på den  .
Dock kan du ju även köra hdmi till projjen om du delar upp den utgående hdmi från förstärkaren med en hdmi adapter som delar upp sig i två, vad den nu kallas...
Postad 06 oktober 2006 - 20:16
joacim
-
joacim
-
Användare
-
-
182 inlägg
Så du menar att det inte finns något manuellt sätt .tex med kontrollen att välja utgång?
Det låter ju konstigt =( Om jag då har min tv avstängd så borde den ju inte välja HDMI automagiskt =) ?
Någon som kan bekräfta?
Postad 16 oktober 2006 - 12:02
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Jag tänkte köpa en 2016 i samband med att jag byter projektor till en HD-kapabel med HDMI. Jag har en fråga angående HDMI:
MÅSTE man köra ljudet via HDMI om man använder HDMI-ingång för en viss signalkälla, eller kan man para ihop en HDMI-ingång med en optisk/koax digital ljudingång?
Anledningen till frågan är att jag kommer att ansluta min HTPC - som har DVI ut men inte HDMI - till en av HDMI-ingångarna och då måste jag ta ljudet via optisk/koax.
Jag räknar förstås med att detta är möjligt men jag vill vara helt säker innan jag beställer.
/P-O
Postad 16 oktober 2006 - 14:47
joacim
-
joacim
-
Användare
-
-
182 inlägg
Så du menar att det inte finns något manuellt sätt .tex med kontrollen att välja utgång?
Det låter ju konstigt =( Om jag då har min tv avstängd så borde den ju inte välja HDMI automagiskt =) ?
Någon som kan bekräfta?
<{POST_SNAPBACK}>
På min 1016 kan jag para ihop HDMI ingångarna med Optiskt 1-3 eller Coaxial 1-2 så det ska inte vara några problem. Jag har dock ett annat problem. Jag får inte ljud via HDMI kabeln  Men det kanske är min DVD spelare? Se min tråd om ni har svar på detta: https://www.minhembi...opic=136060&hl=Kram Joacim
Postad 21 oktober 2006 - 12:33
big jane
-
big jane
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
sitter nu och kopplar upp min 1016 och skulle nu behöva få ett svar av ni mer kunniga.
är det bättre koppla hdmi från dvd till hdmi in på förstärkaren och sen hdmi ut till plasman eller ska jag koppla direkt till plasman från dvd?
Postad 28 oktober 2006 - 05:42
bill
-
bill
-
Rookie
-
8 inlägg
Appropå signalkonverting.
Den konvertering mellan olika signalkällor som 1016 manualen pratar om gäller bara till analogt då?
Vad jag minns är formuleringen om det här densamma i 1016 som i 2016 manualen. Så om 2016 klarar att konvertera till HDMI men inte 1016 gör det är det lite förvirrande.
Bill
Postad 29 oktober 2006 - 15:37
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Appropå signalkonverting.
Den konvertering mellan olika signalkällor som 1016 manualen pratar om gäller bara till analogt då?
Vad jag minns är formuleringen om det här densamma i 1016 som i 2016 manualen. Så om 2016 klarar att konvertera till HDMI men inte 1016 gör det är det lite förvirrande.
Bill
<{POST_SNAPBACK}>
Tyckte nog att det stod tydligt i specarna att 1016 bara växlar, inte konverterar till, HDMI. Jag har installerat min nya 2016 och den konverterar från komponent (DVD samt Topfield PVR) till HDMI. Jag är (tyvärr) inte imponerad av konverteringen - bilden från min Topfield (Boxer) är inte bra alls, med tydlig pixelisering och hackiga linjer. Ser ut ungefär som en del av de första riktigt dåliga DVD-utgåvorna gjorde. Jag måste utreda om detta är ett problem med just min 2016 eller om det är något som alltid händer när man konverterar fråm komponent till HDMI. Jag har tyvärr inte möjlighet att gå tillbaka till komponent eftersom jag dragit HDMI-kabel till projektorn. Om det är någon annan som har en 2016 och använder konverteringen till HDMI är jag intresserad av att höra om resultatet. /P-O
Postad 29 oktober 2006 - 22:37
Unregisterede37298c6
-
Unregisterede37298c6
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
iPod® control OSD "Hook up your iPod® through the dedicated,high-quality connection and navigate the iPod® menu on the receiver's FL display as well as on the On screen display."
Visst går det att koppla in sin ipod G5 video även i 1016?
Postad 15 november 2006 - 17:49
Ante4321
-
Ante4321
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej! Lite av en nybörjare här, har några funderingar kring pioneer vsx-1016, Kan man biampa med denna? Kan någon förklara lite snabbt och någorlunda förståligt kring biamp och bi-wire, vore väldigt tacksam! /Andreas
Postad 15 november 2006 - 19:47
Mangy
-
Mangy
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hej! Lite av en nybörjare här, har några funderingar kring pioneer vsx-1016, Kan man biampa med denna? Kan någon förklara lite snabbt och någorlunda förståligt kring biamp och bi-wire, vore väldigt tacksam! /Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Här finns lite info: Bi-wireBi-amp
Postad 19 november 2006 - 14:17
Jeppe_K
-
Jeppe_K
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
MÅSTE man köra ljudet via HDMI om man använder HDMI-ingång för en viss signalkälla, eller kan man para ihop en HDMI-ingång med en optisk/koax digital ljudingång?
Anledningen till frågan är att jag kommer att ansluta min HTPC - som har DVI ut men inte HDMI - till en av HDMI-ingångarna och då måste jag ta ljudet via optisk/koax.
Jag räknar förstås med att detta är möjligt men jag vill vara helt säker innan jag beställer.
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
På min 1016 kan jag para ihop HDMI ingångarna med Optiskt 1-3 eller Coaxial 1-2 så det ska inte vara några problem.
Jag har dock ett annat problem. Jag får inte ljud via HDMI kabeln Men det kanske är min DVD spelare? Se min tråd om ni har svar på detta:
https://www.minhembi...opic=136060&hl=
Kram
Joacim
<{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar samma sak, kan man para ihop en DVI-anslutning utan ljud till en digital ljudingång på 2016? Att man kan det på 1016 är självklart då det är enda sättet att få ljud vid HDMI-anslutning. Vid HDMI-anslutning får man bara video med 1016. /J
Postad 21 november 2006 - 17:50
Unregistered665b7df5
-
Unregistered665b7df5
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
sitter nu och kopplar upp min 1016 och skulle nu behöva få ett svar av ni mer kunniga. är det bättre koppla hdmi från dvd till hdmi in på förstärkaren och sen hdmi ut till plasman eller ska jag koppla direkt till plasman från dvd?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är säkerligen bäst med källan direkt in i huvudenheten, utan mellanhänder inblandade renare signalkälla eller?  Undrar hur det är med denna förstarkare mot AX4 och AX2 som har PCM direct samt PCM 96kHz. Vad jag vet så har inte VSX-1016V den finnesen? Hur är det med dessa AV förstärkare vid ren musik-lyssning? Mvh
Postad 22 november 2006 - 15:45
joacim
-
joacim
-
Användare
-
-
182 inlägg
Jag spelar musik från datorn och skickar ljudet via SB Audigy 2 PCM 96kHz (Spdif) till förstärkaren och märken en klar skillnad på ljudet. Det står klart och tydligt på fronten till förstärkaren att det är PCM 96kHz den tar emot.
Ljudet känns mer kraftfullt och tydligt.
Redigerat av joacim, 22 november 2006 - 15:46.
Postad 24 november 2006 - 01:20
Unregistered665b7df5
-
Unregistered665b7df5
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Beställde precis Pioneer 1016 modellen.
Jag vet inte om jag förstått rätt. Men jag skulle vilja veta:
Om jag har en DVD spelare med HDMI ut och kopplar in den i förstärkaren.
Kan jag sedan med hjälp av förstärkaren växla mellan HDMI och Komponent ut.
Tanken är att jag då har LCD på HDMI och sedan projektor på Komponent.
Fungerar detta?
<{POST_SNAPBACK}>
hur gick det med hdmi på denna förstärkare? ska precis till att köpa en själv och skulle gärna veta lite mer hur det funkar med upscaling om man har en dvd med hdmi kopplad till 1016 blir det då 720p rakt igenom utan möjlighet att välja? tacksam för svar
Postad 07 januari 2007 - 17:54
Chico
-
Chico
-
Rookie
-
9 inlägg
Postad 14 januari 2007 - 02:51
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Sitter här nu med och ska dra iväg en order på den här recivern efter svar från er nu. Då jag sitter på en plasma och en DVD med HDMI samt en xbox med komponent så är det väl så här man måste koppla?
HDMI ut - Plasma
HDMI in - DVD
360 - Direkt till Plasma
360 ljud - Med en Optisk kabel till recivern
Då ska allt fingera va? eller jag tänker fel? Samt så kan väl man inte få ljudet från TV:n till recivern via HDMI ut? hur ska man då fixa det.
Sen så har jag läst runt i forumet att 2.1 läget är inte alls bra. Stämmer det? då jga kommer lira ganska mycket musik.
Mycket tacksam för svar
Postad 14 januari 2007 - 14:55
eskimon
-
eskimon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tänkte låna denna tråd och fråga om det är någon som vet om man kopplar in sitt Xbox360 via pioner 1016 kommer man få HD bild på sin projektor som är Epson TW620 ?
Eller kommer det att bli så att man bli tvungen att köra via VGA källan på TW620 ??
MVh
Micke
Postad 14 januari 2007 - 16:44
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Går det inte bara att koppla den direkt till projjen? Sen kör du en optisk till recivern för ljudet, för jag ser ingen fördel med att du första ska in i recivern innan du går vidare till din projje.
Postad 21 februari 2007 - 10:34
Dalex
-
Dalex
-
Användare
-
-
103 inlägg
Ni som testat spela upp mp3 via usb, hur lång tid ska det ta innan den hittat typ hårddisken?
Kopplade in min 250 GB's disk till usb uttaget igår med det står bara och tuggar på LOADING i typ några minuter sedan går den tillbaka till USB läget och man kan inte göra mer. Vilken typ media har ni kört in, hårddisk eller usbminne? Samt storlekar på dessa?
//D
Postad 21 februari 2007 - 11:35
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
När den har laddat klart trycker du på play på kontrollen till recivern, funkar för mig
Postad 21 februari 2007 - 12:28
Dalex
-
Dalex
-
Användare
-
-
103 inlägg
Alex_85, problem är ju att det står bara loading i några minuter sedan "hoppar" den tillbaka till USB. Ser inget på displayen på recievern eller plasman
Postad 26 februari 2007 - 12:23
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Hej
Är det någon som vet om man kan döpa om ingångarna till t.ex Squeezebox eller Tvix?
MVH Kribban
Postad 27 februari 2007 - 19:05
Dalex
-
Dalex
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jo, på 2016:an kan du rename:a ingångarna. Exakt hur många tecken vet jag faktiskt inte eftersom jag inte orkat byta på min.
Postad 27 februari 2007 - 21:11
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tack
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|