Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samåka till Tyskland för inköp

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 september 2006 - 10:06

Andreas.N
  • Andreas.N
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Om man som jag har märkt att många modeller är ca 50% billigare i Tyskland, varför inte åka ner dit i en bil? Resan kan kosta 200-300 kr per person.

Nu undrar ni säkert, varför inte bara beställa på en internetsida och få TV:n levererad... jo för TV-apparater som väger över 30 kg kostar det nästan en tusenlapp i frakt, jämfört med 200-300 kr per person (räknat på 3 pers) om man åker och hämtar den själv. Dessutom är det bra att veta att man inte blir lurad, eftersom man köper den i en vanlig butik.

Själv bor jag i Lund, och har således nära till kontinenten. Jag har möjlighet att ordna en bil, så jag söker likasinnade (dvs smarta) människor som vill vara med och dela på bensinen. PM:a till mig!

Mvh Andreas

Postad 04 september 2006 - 21:59

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2 517 inlägg
  • 0
Bor i Hörby(Mellanskåne) och brukar åka dit för öl. Resan om 4 pers delar en bil och åker båt Trelleborg/Sassnitch brukar landa på 200-300 kronor inkl bensin för hela köret så det är en väldigt bra ide. Har dock inte ekonomi att göra det just nu är jag rädd.

Postad 11 september 2006 - 17:41

Unregistered959bebe2
  • Unregistered959bebe2
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har precis tänkt samma tanke. VI är några stycken som är ute efter en plasma/lcd tv. Vi tänkte åka ner och köpa 4 st. Någon som har några tips om bra/billiga elektronikaffärer som ligger på övre halvan av tyskland?

Postad 17 september 2006 - 23:08

Andreas.N
  • Andreas.N
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
www.top-angebote.de har en lagerbutik i Hannover, som har riktigt bra priser. Hannover ligger knappt 50 mil ifrån Malmö, och är en bit längre bort än Puttgarden. Men även om det är en längre väg att köra så lönar det sig, eftersom priserna är bättre än någon affär som jag har hittat i Puttgarden/Lübeck/Hamburg.

Att föra in en TV till Sverige är helt problemfritt när det gäller tullen. Garantierna kan vara olika för en importerad TV, men många märken har ändå en lika generös garanti.

Postad 18 september 2006 - 08:45

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0
Eftersom Sverige, Danmark och Tyskland tillhör EU och scehngen så är det helt lagligt att föra in elektronik. Däremot så ska egentligen varorna beskattas med moms i brukarlandet som det så fint kallas men det är mest till för företag som importerar större mängder för försäljning.

Postad 19 september 2006 - 12:31

Andreas.N
  • Andreas.N
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
I praktiken behöver man inte bry sig om momsen. Tullverket rapporterar aldrig vidare till Skatteverket.

Postad 19 september 2006 - 12:58

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0
Men du behöver inte betala moms inom EU. Du har ju redan betalat momsen i ett annat land så annars blir de dubbelt. Men som jag sa tidigare så är de att man ska betala momsen i brukar landet. Alltså åker man ner till tyskland och köper en tv ska man alltså betala momsen här i sverige men de gäller ju då som sagt mest för företag som importerar från ett icke EU land och transiterar genom ett annat EU land till Sverige.

Postad 20 september 2006 - 09:45

Andreas.N
  • Andreas.N
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag instämmer helt och hållet. Min poäng är att momsen inte blir något problem vid import av elektronikvaror.

Postad 18 oktober 2006 - 11:22

Andreas.N
  • Andreas.N
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ska berätta lite kort om mina erfarenheter, om det kan vara till nytta för någon.

Jag åkte alltså ner och köpte två TV-apparater i Berlin på medianess (www.medianess.de) Klart prisvärt måste jag säga, även om priset på "min" TV har sjunkit en hel del i Sverige efter att jag köpte den i Tyskland.

Jag åkte Trelleborg-Sassnitz-färjan och körde från Sassnitz ner till Berlin. Det gick snabbt, eftersom det var Autobahn det mesta av vägen, och 130 km/h är laglig fart. Väl framme i Berlin så var stället lite svårt att hitta, eftersom min medhavda vägbeskrivning visade sig något obrukbar. Genom att fråga om vägen på ett par ställen så kom jag fram till Medianess lagerbutik i Westhafen. Priserna var lika låga som på hemsidan, inga extra avgifter eller något strul. Jag kunde betala med VISA-kort och jag fick hjälp med att lasta in varorna i bilen. Efter att ha tankat fick jag rådet att åka väg E251 upp till Stalsund igen, vilket visade sig vara en ganska dålig idé, trots att det är kortare sträcka. Vägen var stängd så man fick åka en Umleitung med omväxlande 70-, 50- och 30-sträckor. Inte bra för blodtrycket när man har en färja att hinna med. Det hade varit bättre att ta Autobahn på vägen tillbaka också (A20/A11).

Mitt intryck är positivt, och jag tycker att det är konstigt att inte fler skåningar väljer att göra samma sak istället för att betala för mycket. Att kunna handla billiga starkdrycker är en bonus.

Tack till alla som gör minhembio till ett kanonbra forum.

Mvh
Andreas

Redigerat av Andreas.N, 18 oktober 2006 - 11:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.