Mina observationer har varit oberoende av källa. Resultat är detsamma vare sig jag kör analog tv eller en pc i upplösning på 1024x768. Bara att det är mycket mer synligt i analoga. I pc/hd läge får man kolla nogrannare bara. Men samma problem finns där med.
Fråga till alla Samsung PS-42 Q7H/E7H/E71H ägare
Startad av
Blitz82
, sep 08 2006 20:41
7 svar till detta ämne
Postad 08 september 2006 - 20:41
http://en.wikipedia....mage_processing ) som ger illusion av många fler färger än vad som egentligen finns tillgängligt. Nu är jag nyfiken om andra har märkt av dessa saker. Om inte så kolla riktigt noga och nära, speciellt i mörkare scener. Enligt specifikationen ska skärmen ha klara av 8192 nyanser, eller 13 bitar per färg kanal, eller ca 550 miljarder färger. Av det jag har sett så är det bara ett PR trick. Jag tror inte att själva skärmen har mer än 32 eller 64 nyanser per färg kanal, eller 32768-65536 färger i verkligheten. Det verkar mer som att deras bild kretsar arbetar med 13 bitar per färg kanal och sen använder sig av dithering för att ge illusion att skärmen verkligen visar så många nyanser/färger. Men till och med dithering har sina gränser, den kan inte göra mirakel åt bandningar.
Mina observationer har varit oberoende av källa. Resultat är detsamma vare sig jag kör analog tv eller en pc i upplösning på 1024x768. Bara att det är mycket mer synligt i analoga. I pc/hd läge får man kolla nogrannare bara. Men samma problem finns där med.
Jag fick nyligen min PS-42E71H som är identiskt med E7H och Q7H vad det gäller skärm och elektronik. Jag har märkt av en del bandningar och att bilden alltid är dithered (se
Postad 10 september 2006 - 11:14
Postad 10 september 2006 - 13:44
Postad 10 september 2006 - 14:23
Problemet är att skärmen inte har 8192 nyanser per färg kanal som samsung påstår, utan snarare 32-64. Det är bild processorn/mjukvaran som arbetar med 8192 nyanser per kanal. Känner mig ganska blåst om jag ska vara ärlig.
Redigerat av Blitz82, 10 september 2006 - 14:25.
Postad 18 oktober 2006 - 12:33
Trots att jag ej kan slå av DNIe så är bilden via ovanstående grymt fin!
Analog tv kör jag aldrig för där kan man få det jobbigt med att pillra med inställningar

Postad 18 oktober 2006 - 12:52

Hej san !!!
Jag köpte förre vecka lördag min Samsung 42" Plasma Q7HD. Jag är jätte nöjd med TV men jag hör ett störande ljud från flekt eller motorn. Jag bytte tv nesta dag men. Med denn nya tv som jag fick upplever jag samma problem. När man sitter och tittar till tv til exp. Nyheterna hör man en ljud liksom en litem kylskåpet..Det tycker jag synd. Men ni som har samma tv upplever ni inte det samma problem som jag har. Jag funderar gå tillbaka med den tv också. Vad säger ni HJÄLP

Postad 18 oktober 2006 - 12:59
Pratade med Samsung support m.fl och de säger att ALLA plasma/lcd surrar mer eller mindre. "Det skall vara så"

Alla fabrikat.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar