Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken är den ultimata LCD-TV:n för HTPC?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 september 2006 - 21:08

rvschf
  • rvschf
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Ja, precis som rubriken antyder... vilken LCD-TV anser ni egentligen vara det ultimata valet för en HTPC?

Har nu plöjt igenom hundratals foruminlägg i detta och andra forum och egentligen inte blivit mycket klokare...

Håller på att bygga ihop en HTPC och står nu inför valet av TV. Mitt pristak ligger på ca 20000 kr + moms och jag är naturligtvis ute efter att få bästa möjliga prestanda för pengarna. Trodde jag hade hittat den perfekta TV:n i form av Acer AT3705W (full HD-upplösning, visserligen lite halvtaskig svärta, men ändå), men fick för ett par månader sedan via en kontakt veta att Acer skulle sluta sälja denna TV. Som det ser ut nu finns det väl därför inget realistiskt alternativ som klarar 1080p, så jag får börja titta på lägre upplösningar istället.

Har fått ett bra erbjudande på en Samsung LE40M61B via samma kontakt. Denna TV verkar ju vara outstanding när det gäller bildkvalitet, men funkar inte riktigt bra ihop med PC via HDMI.

När jag nu gör denna investering vill jag förstås vara så framtidssäker som möjligt. Därför känns det inte riktigt bra att behöva köra datorbilden via VGA.

Vad skulle ni andra rekommendera för alternativ i denna prisklass som klarar att ta emot en DVI- eller HDMI-signal från PC:n och som samtidigt kan mäta sig i bildkvalitet mot Samsungs LE40M61B? Storleken på TV:n är inte huggen i sten - helst 40 tum, men 37 eller 32 tum kan funka om de andra kvaliteterna överväger i förhållande till mitt pristak.

/Christian

Postad 09 september 2006 - 00:37

almart
  • almart
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag skriver det här med en Amoi LC 42 T1E som skärm. 42" LCD 1080p.
Kör med en DVI-HDMI kabel annars så får man inte 1920x1080.

Den koster 19990 på Conrad.se

Det fins en lång tråd här på forumet om den.

Postad 09 september 2006 - 01:10

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Själv slog jag till på Sony:s KDL-serie. Grym bildkvalitet på deras lcd:er har jag konstaterat efter att ha ägnat månader på att gå runt o jämföra :P
Fast tyvärr har de inte DVI in utan endast VGA och HDMI in.
Det räcker för mig dock, jag sitter med ett dual-monitor system vid datorn, 2 exakt likadana skärmar där den ena går via vga o den andra via dvi.. jag ser ingen skillnad alls i kvalitet mellan de 2 skärmarna.. så med en bra kabel så verkar skillnaden försumbar.

Edit: Stvafel..

Redigerat av khaan, 09 september 2006 - 01:16.

Postad 09 september 2006 - 10:33

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
De flesta större tillverkarna kommer i höst med 1080p apparater. Dessa kommer alla vara förebereda för blue-ray och hd-dvd och kommer därför rimligtvis hantera 1080p via hdmi-ingången. Det riktigt intressanta blir hur skärmarna kommer hantera 1080p signalen, dvs om den kommer visas pixelmappad på 1080p panelen. Jag är i ärlighetens namn inte helt säker, tillverkarna har en kuslig förmåga att klanta till sig...

Dessutom har blue-ray fört med sig att hdmi-ingången kommer acceptera 1080p i 24hz. Väldigt intressant för alla htpc användare då detta är den optimala in-signalen för allt ntsc material efter så kallad reverse telecine. Återigen får vi se hur denna signal hanteras, om skärmen i sig själv bara kan uppdatera bilden i 60hz är hela poängen förlorad. Optimalt borde vara en uppdateringsfrekvens av 72hz(internt i tvn alltså) så att man äntligen kan få mjuka panoreringar vid ntsc.

Men som sagt, jag är helt klart orolig. Antagligen kommer en hel del tillverkare zooma in bilden internt i tvn trots att upplösning och insignal båda är 1080p. Håll i pengarna ett tag till!

Postad 10 september 2006 - 07:31

rvschf
  • rvschf
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Amoi LC42 T1E verkar helt klart vara ett intressant alternativ, om än inte perfekt. Känns inte riktigt som att standarden satt sig när det gäller LCD-TV som klarar full HD, med tanke på uppdateringsfrekvenser, pixelmappning, insignaler m.m.

Amoi verkar för övrigt ha en del frågetecken kring svärta (känner igen diskussionen från Acer AT3705W) - är det någon som gjort en direkt jämförelse mellan denna och andra LCD-TV (exempelvis Samsungs, Sonys och LG:s modeller) med avseende på svärta, färger m.m.? Även om det är trevligt med 1080p vill jag helst inte göra avkall på andra bildmässiga egenskaper för att få full HD. Känns som att det finns tre variabler att leka med här (pris, upplösning och bildkvalitet) och det går bara att välja två av dem, om ni är med på vad jag menar :)

Egentligen finns det två anledningar till att jag gärna vill ha stöd för 1080p, dels givetvis framtidssäkerheten, dels att jag vill använda den som datorskärm. Vad gäller framtidssäkerheten känns det ju lite si och så med exempelvis Amoi. Ett alternativ blir då att vänta några månader tills de stora tillverkarna kommer med sina 1080p-modeller (om nu priserna blir rimliga och tekniken blivit mer mogen - många frågetecken här). Ett annat alternativ är att satsa på en bra 720p-modell nu istället och byta till 1080p om några år när tekniken är mogen och priserna överkomliga.

Inget lätt val, det här...

Postad 11 september 2006 - 09:21

JonteB
  • JonteB
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har själv en Samsung "R51" 32 tum som jag först försökte koppla via DVI -> HDMI. Detta går inte då TV´n kräver samtliga 3 beståndsdelar i signalen. Körde därför istället TV´n via VGA ett tag tills jag nu bytte till ett grafikkort med HDMI utgång.
När jag nu testat både VGA och HDMI anslutning via mitt nya grafikkort (som har bägge dessa utgångar) så kan jag konstatera att bilden är betydligt bättre när jag kopplar via HDMI. Bättre svärta, bättre kontrast osv.

Postad 11 september 2006 - 10:17

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0
HDMI till en Samsung?

Frågan är dock: Är bilden 1:1 "pixelmappad"? Dvs. kan du köra med tevens skärmupplösning (1366x768 el. 1360x768?) via HDMI?

Om man inte kan det, så kan man få en del obehagliga moaré-effekter och liknande om man ska hålla på med bilder och sånt. Då är tyvärr inte HDMI särskilt användbart till annat än film och spel.

Postad 11 september 2006 - 10:42

JonteB
  • JonteB
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
1360x768 kan man köra. (Dock ej 1366x768 med mitt grafikkort)
Dock använder jag inte TV´n till att arbeta med bilder så om det uppstår moaréeffekter eller ej vid bildhantering kan jag inte svara på...

Postad 11 september 2006 - 11:06

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0
Det låter intressant. Kunde du bara "koppla i och köra" med HDMI eller fick du justera överskanning av bilden och sånt?

Postad 11 september 2006 - 11:42

MrNutmeg
  • MrNutmeg
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

LG 42LB2RF
Ljusstyrka 550 cd/m²
Responstid 6 ms
Upplösning 1920x1080
Stödda bildformat 1080p , 720p

Tråden där info är tagen från hittar du här>>
Kommer i oktober / november någon gång.
Ser lovande ut!

Edit: la till lite info

Redigerat av MrNutmeg, 11 september 2006 - 17:41.

Postad 11 september 2006 - 12:09

JonteB
  • JonteB
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det var bara att koppla ihop grejorna och köra. HDMI -> HDMI.
Jag har inte gjort några justeringar alls, men jag tänkte laborera lite och se hur olika inställningar kan te sig, någon gång då tid för detta infinner sig!..

Postad 14 september 2006 - 16:40

rvschf
  • rvschf
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack för flera bra svar!

Låter ju helt klart intressant om det alltså går att få datorbild via HDMI även på Samsung om man har ett grafikkort med sådan utgång. Posta gärna mer info om hur bra detta funkar framöver.

Annars verkar LG:s nya vara ett mycket intressant alternativ - i alla fall på pappret.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.