Det blev diskussion i en annan tråd om vilken enhet (processor eller spelare) som skall ta hand om ljudavkodning och det var vissa som ville veta vad jag tyckte, därför startade jag denna tråd.
Min filosofi är satsat pengarna på en bra central ljudenhet som man sedan skicka signalerna digitalt till, därmed kan man få bra ljudprocessering (ProLogic, DTS Neo, rumskompensering mm) och fina DAC:ar till alla signalkällor (CD, DVD, DVD-recorder, DAB, digital-TV-boxen plus kommande HD). Nu är det inte alla som håller med men jag det är i alla fall två företag som förespråkar denna strategi (Meridian och Lyngdorf). Meridian har till och med system som skickar den digitala signalen enda ut till högtalarna men då får man ju inte något biffigt slutsteg att visa upp

. Krell (som jag har) har inte riktigt samma filosofi och för att få fram det absolut bästa ljudet har man delat upp det på två spelare (en för CD/SACD och en för DVD-A/DVD-V) och dessa kostar över 2,5 gånger mer än min processor och då hoppas jag verkligen att de låter bättre

. Jag skulle till och med vilja ha en ren ljudprocessor som jag kompletterar men en bildprocessor (scaler). Hittills har jag endast sett Burmester som har en ren ljudprocessor men den har tyvärr inte rumskompensering eller stöd för några av hi-res formaten, varken de gamla (SACD och DVD-A) eller de nya (DTS HD och Dolby TrueHD). I dagsläget vet jag bara att det finns processorer som klarar ta emot DVD-A digitalt med rumskompensering med jag känner inte till någon spelare som har rumskompensering. Självklart kan man låta spelaren avkoda SACD och DVD-A och processorn AD-omvandla signalen, rumskompensera den samt DA-omvandla men jag tror inte det blir lika bra som att låta en enhet göra det. Jämför man DVDspelare mot en bioprocessor så har båda ljudprocessor, bildprocessor, analoga ljudutgångar (det skiljer nog förstås en del mellan dessa) men endast spelaren har ett drivverk och det vanligaste är att bara bioprocessorn har ingångar, ingångsväljare samt en volymkontroll samt skulle kunna ha rumskompensering. Om inte bioprocessor har en avancerad rumskompensering så skulle känns det som det borde vara rätt jämt mellan dessa om man jämför i samma prisklass. Det är därför jag tycker man skall satsa på en dyr processor och en billigare spelare som transporter. Jag har hela tiden utgått från att det är en multikanalssignal, minst 5.0, och med processor menar jag en enhet utan effektförstärkare (slutsteg).
Hur hade jag tänkt komma dit? Först hade jag tänkt köpa en hygglig DVD som senare skall bli en CD och DVD-V transport genom modifiering av de digitala utgångarna både ljud och bild (SDI). Sedan blir det en HD-recoder först i slutet av nästa år för möjlighet hi-def och senare digital överföring av alla hi-res format, har inte bestämt mig för HD-DVD eller BluRay. Pga att jag kommer mest ha CD och DVD-V ett antal år framöver vill jag satsa lite mer på dessa format genom att köpa en egen spelare för dessa. Därefter kommer det nog att bli en bioprocessor med alla hi-res format och rumskompensering eftersom en bildprocessor kommer jag att köpa tillsammans med en projektor och det gör jag först när jag har ett dedikerat biorum. Hur många år eller om jag någonsin kommer att lyckas samla ihop detta vet jag inte och då har det säker kommit något nytt. Framförallt kommer det nya format på bildsidan som QFHD (Quad Full HD, 3840x2160) för på ljudsidan känns det bara som att det kommer bli fler högtalare.
MVH
Yves