Proson = bra skit?
77 svar till detta ämne
Postad 17 October 2006 - 08:56
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hallå hallå. Nu är det så att nu är det dags för ett nytt, rejälare system för min del.. Är sugen på något som låter bra, men ändå inte är så jättedyrt. Jag har kollat på Prosons libra 1004, och undrar om det är någon som kan ge mig några råd eller mer information om de.. någon som redan har de och älskar de kanske? vore tacksam för lite hjälp! för att inte bara ha två nya högtalare så hade jag tänkt mig att köpa en center också.. plus två bakhögtalare och en sub.. och en stärkare såklart =) golvhögtalare: Proson Libra 1004center: Proson Reality Center 52 RRsub: Dynavoice Challenger Sub 10bakhögtalare: Proson Libra Sat 402däng gärna till mig i huvet om ni tycker att jag väljer helt fel saker.. för ja har bara kollat och jämfört lite på --> Fynda.se det ligger i min prisklass om man säger så.. vill inte överstiga 10 000 kr med reciever.. som jag för övrigt hade tänkt och satsa på en Sony DG700. Vet ni någon som är bättre för samma pris så får ni gärna hojta till.. jag gillar dock HDMI kontakterna på den där. Sony STR-DG700B Svart
Postad 17 October 2006 - 10:23
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vill inte säg aatt Proson är skit då jag inte hört dem, men föreslår ändå att du tar en titt på Dynavoice åxå.
Priotiterar du hifiparametrar eller att kunna mangla högt med mycket bas? Är begagnat intressant?
Postad 17 October 2006 - 11:16
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Nä det tycker jag absolut inte att du ska säga.. 
Jag hade ju tänkt mig en Dynavoice sub.. räcker inte den?
Jag vill kunna ha redigt med tryck när jag lyssnar på musik, gärna med rätt mycket bas.. men inget överdrivet som sagt.. har ju en budget på 10 000 =)
Sen vill jag ju kunna kolla på film med grymt ljud också, men det lär det väl vara vad jag än köper liksom.. begagnat kan vara intressant, beror på va de e för någe, e dock inte så sugen på att leta på blocket å handla av nån lustig människa.. vet ju inte va de e för folk där
Postad 17 October 2006 - 12:37
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
för att handla (köp/sälj) hifi begagnat så använder man inte blocket! Antingen vår egen köp/säljavdelning eller Hifimagasinet! Vad skall ingå i 10 000:-? Hur mycket skall systemet användas till film respektive musik. Vad är det för typ av musik som spelas? //Loofy
Postad 17 October 2006 - 12:58
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
för att handla (köp/sälj) hifi begagnat så använder man inte blocket!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har handlat massor på blocket. Tycker det funkar utmärkt om man bara tänker sig för.
Postad 17 October 2006 - 13:04
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
hifisnubben: Jo. men då vet du vad du vill ha, vad man skall titta efter och liknande. Är man helt nybörjare så tror jag ex. vis hifimagasinet är ett bättre ställe.
//Loofy
Postad 17 October 2006 - 13:07
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
haha.. tack å lov för det =) men det känns ju fortfarande inte så säkert att köpa där heller kanske? är väl dock mycket bättre än blocket kan jag tro.. jag vill ju få med förstärkare, golvhögtalare, bakhögtalare, sub, center och helst kablar också då.. systemet ska användas till väldigt mycket musik och väldigt mycket film =) mycket svår fråga där om vilken sorts musik, för jag lyssnar på det mesta.. men mest rock och r&b.
Postad 17 October 2006 - 13:13
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Är film/musik 50%/50%?
//Loofy
Postad 17 October 2006 - 13:14
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
ja det skulle jag vilja påstå.. men ja vill ha bra tryck i musiken för det  jag har tittat lite på dynavoice nu.. å slängde ihop ett paket lite snabbt kollade på Dynavoice challenger m-65 Dynavoicemen de ser inte lika schyssta ut som proson libra 1004.. och från vad jag kan läsa så är det inte lika bra kräm i den heller?
Redigerat av erichsen, 17 October 2006 - 13:16.
Postad 17 October 2006 - 18:32
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
hifisnubben: Jo. men då vet du vad du vill ha, vad man skall titta efter och liknande. Är man helt nybörjare så tror jag ex. vis hifimagasinet är ett bättre ställe.
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
Kanske. Jag tycker det finns en del skumma saker på båda ... men det kanske är lit emer "gula tidningen" över blocket ...
Postad 18 October 2006 - 10:00
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag tror fortfarande ändå på proson.. Proson Libra 1004jag tittade dock på en annan serie av dynavoice, och jag hittade den här: Dynavoice Definition DF-5men jag blir inte mycket klokare av att läsa det som står.. såg att DF-5 hade två diskanter dock, vad det nu betyder men watt antalet är inte så viktigt som man tror eller? för på DF-5 är det 180W och på Libra 1004 är det 320W.. help me Loofy?
Postad 18 October 2006 - 10:36
baaananeen
-
baaananeen
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Proson Libra 1004 är ju fulare än Dynavoice Definition DF-5 men det lär vara typ minst 2 ggr så mycket tryck i Proson  Hur ljudet låter har jag absolut ingen aning om. Men annars kan du ju köra dessa Proson högtalarna. Du behöver nog ingen sub till dom heller.
Postad 18 October 2006 - 10:40
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Jag tror fortfarande ändå på proson.. Proson Libra 1004 jag tittade dock på en annan serie av dynavoice, och jag hittade den här: Dynavoice Definition DF-5 men jag blir inte mycket klokare av att läsa det som står.. såg att DF-5 hade två diskanter dock, vad det nu betyder men watt antalet är inte så viktigt som man tror eller? för på DF-5 är det 180W och på Libra 1004 är det 320W.. help me Loofy? 
<{POST_SNAPBACK}>
Watten där har ingen som helst betydelse.
Postad 18 October 2006 - 10:42
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Proson gör dåliga högtalare, Proson Libra är Prosons sämsta serie. För 2395 kr (Libra 1004's pris) får du ett par bra stativhögtalare.
Postad 18 October 2006 - 10:43
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Proson Libra 1004 är ju fulare än Dynavoice Definition DF-5 men det lär vara typ minst 2 ggr så mycket tryck i Proson Hur ljudet låter har jag absolut ingen aning om. Men annars kan du ju köra dessa Proson högtalarna. Du behöver nog ingen sub till dom heller.
<{POST_SNAPBACK}>
Bara för att en högtalare har större element behöver inte det betyda att den kan leverar ett bättre tryck i ljudet. Lär ju snarare vara så att när de tryckt in 2 stora element i så billig högtalare har de dragit ner bra mycket på kvaliten. Har inte hört någon av dem... Men det skulle inte förvåna mig om bas kvaliten ljudmässigt är betydligt bättre i den andra.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 18 October 2006 - 10:44.
Postad 18 October 2006 - 10:45
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hehe shit.. de där såg riktigt feta ut faktiskt, och jag behöver ingen sub till den säger du?
lite synd att de inte finns i svart heller, men de där kan jag faktiskt lätt kunna tänka mig att köpa 
tror du att de passar ihop bra med en Sony STR-DG700? eller har du något bra förslag på stärkare också kanske? helst med hdmi kontakt..
celander: det var vad jag trodde.. därför e de lite surt att ja inte bor nära nåt bra ställe så man kan åka dit å lyssna =)
Postad 18 October 2006 - 10:47
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
hehe shit.. de där såg riktigt feta ut faktiskt, och jag behöver ingen sub till den säger du? lite synd att de inte finns i svart heller, men de där kan jag faktiskt lätt kunna tänka mig att köpa  tror du att de passar ihop bra med en Sony STR-DG700? eller har du något bra förslag på stärkare också kanske? helst med hdmi kontakt..
celander: det var vad jag trodde.. därför e de lite surt att ja inte bor nära nåt bra ställe så man kan åka dit å lyssna =)
<{POST_SNAPBACK}>
Vart bor du?
Postad 18 October 2006 - 10:48
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
gör de dåliga högtalare säger du? =/
är inte ens stratego serien bra? jag vill ju ha stora maffiga högtalare, inga stativare
Postad 18 October 2006 - 10:49
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hehe jag bor i finspång.. de ligger typ 3 mil från norrköping, i östergötland om de hjälper =)
Postad 18 October 2006 - 11:05
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
gör de dåliga högtalare säger du? =/ är inte ens stratego serien bra? jag vill ju ha stora maffiga högtalare, inga stativare
<{POST_SNAPBACK}>
Det är klart, det handlar om ens prioriteringar, men jag tycker personligen inte man ska börja handla så stora högtalare för än man har åtminstånde 6000-8000 kr att lägga på bara fronthögtalarna, t.ex. Dali Concept 8 eller Infinity Beta 50. Har man mindre än 5000 kr tycker jag också man ska välja mindre högtalare, t.ex. Infinity Beta 20, B&W DM600/601. Proson Stratego är säkert bra högtalare, jag bara säger att man kan få mycket mer hifi för dem pengarna dem kostar. Dock vill jag varna dig för subbasarna i detta system: http://www.fynda.se/...php3?prodid=603riktigt dåliga även för sitt pris/storlek tyckte jag när jag lyssnade på den. T.o.m. denna basen (som jag har): http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1678Är bättre än basarna i Proson Stratego 210.
Redigerat av Lukassvensson, 18 October 2006 - 11:12.
Postad 18 October 2006 - 11:11
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
får jag fråga vad det är som gör att de där högtalarna är mycket bättre än prosons högtalare då?
är det bättre och fullare ljud då eller va e det frågan om?
för det jag läst om proson så verkar det ju vara hyfsat bra skit..
Postad 18 October 2006 - 11:22
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
får jag fråga vad det är som gör att de där högtalarna är mycket bättre än prosons högtalare då? är det bättre och fullare ljud då eller va e det frågan om? för det jag läst om proson så verkar det ju vara hyfsat bra skit..
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns flera saker som en högtalare ska klara bra för att hela högtalaren ska låta bra. Här är en lista på vissa av dem sakerna 1. Snabb och distinkt bas -- om basen är långsam och sladdrig blir ljudet grötigt. Basen står alltså bara och mullrar i bakgrunden, oftast är det inte önskvärt. 2. Bra stereoperspektiv -- om högtalarna saknar stereoperspektiv hör du bara ljudet direkt från högtalarna. Ljudet ska kunna komma från alla ställen framför dig (frontar) och alla ställen bakom dig (surround). 3. Bra frekvensgång -- om högtalaren har dålig frekvensgång kanske ett register (t.ex. mellanregistret) är dämpat, vilket gör att man missar lite av ljudet. 4. Realistiskt ljud -- högtalarna ska kunna skapa verklighetstroget ljud. 5. Detaljer -- vissa småljud går förlorade med dåliga högtalare eftersom dem inte klarar att spela alla detaljer Det finns en massa mer saker, men poängen är att högtalarna jag skrev ovan är lite bättre dem sakerna (dock inte fläckfria, t.e.x. Infinity Beta 50 upplever jag ha problem med stereoperspektivet och Dali Concept har inte så detaljerat ljud). Jag bara säger att det finns så mycket mer att prioritera än ljudtryck och kraftig bas. Om du istället för att köpa ett par Proson Stratego golvhögtalare för 3000 kr köper ett par stativare eller mindre men bättre golvare, t.ex. Dynavoice Definition DF-5 kan du få mycket mer välljud för pengarna.
Redigerat av Lukassvensson, 18 October 2006 - 11:28.
Postad 18 October 2006 - 11:32
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
okej.. bra förklaring där faktiskt, tror ja förstod nästan allting =)
så Dynavoice DF-5 tycker du e värt att köpa iaf? men då måste jag köpa en sub också antar jag? för att få ut lite bättre ljud å bas å sånt? jag är ju ingen finsmakare som du verkar vara.. så jag är ju inte jättenoga med allting som du rabblade upp  men visst, klart man vill ha valuta för pengarna..
Postad 18 October 2006 - 11:45
Potchi
-
Potchi
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Vill ge en röst för Proson Conquest 60xx mk2.
Jag har ej lyssnat på de andra som diskuteras, men har dock jämfört mina med en del andra högtalare.
Har själv 6030 mk2, men tror att 6020 mk2:an (som har ett baselement istället för två) borde låta ganska lika, fast lite mindre. Priserna är ca. 1500 kr resp. 2500 kr.
Är själv nöjd med ljudet, ingen overkill bas eller skrikande diskant utan en balanserad högtalare. Utseendet är förstås en smaksak men de ser lite mer påkostade ut än t.ex. Proson Libra-serien.
Jag kan tänka mig att de inte är de bästa för att lyssna på techno och motsvarande "dunka-dunka".
Har kompletterat med Prosons Stratego Sub 12+ för att få in lite låga frekvenser i filmer.
Jag har iaf. aldrit ångrat köpet.
Kolla galleri för mera info
Postad 18 October 2006 - 11:51
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
okej.. bra förklaring där faktiskt, tror ja förstod nästan allting =) så Dynavoice DF-5 tycker du e värt att köpa iaf? men då måste jag köpa en sub också antar jag? för att få ut lite bättre ljud å bas å sånt? jag är ju ingen finsmakare som du verkar vara.. så jag är ju inte jättenoga med allting som du rabblade upp men visst, klart man vill ha valuta för pengarna..
<{POST_SNAPBACK}>
Bas är ju inte rekommendera om du inte går på en dyrare bas. Finns ju några undantag som är lite billigare, som jag läst ska fungera bra till musik. Ialf påstår dem det i en del tester, Det är bla xtz 99 w12 och yamaha yst sw1500. Finns säkert andra också. Men billigare basar är totalt odugliga De mullrar mest och är grötigt. Hela ljudbild blir skit dålig. Jag har tex xtz 99 new version (se galleri) Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att köra den med musik. De har relativt bra tryck och djupbas men helt utan kvalite. Till film fungerar den dock rätt bra för där är det inte lika noga. Där vill mest bara ha lite djupbas och lite extra tryck i effekterna. Fick editera lite, Saknades ord och meningar  Ledsen för alla meningar som inte kompletta och alla fel ord jag skrivit. Alltid så när jag skriver i forum
Redigerat av Unregisterede74beff4, 18 October 2006 - 11:56.
Postad 18 October 2006 - 12:17
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
När jag läser om Proson Conquest 6030 MK2 så blir jag lite sugen faktiskt.. det står ju att den är balanserad som du säger också, och det är nog något sådant jag letar efter =) kostar lagom mycket, och det är lagom mycket tryck i det.. min smak med andra ord
Postad 18 October 2006 - 12:22
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
haha ingen kalkon i skottsiktet som vi brukar säga.. ja tycker inte sämre om dig som forum person iallafall!
men nehe, inget basköp heller.. tror du verkligen att jag hör någon skillnad? jag menar, måste man inte ha någon sorts musik öra för att kunna säga att det låter grötigt å sådär? ja har ju inte tänkt å maxa nånting på systemet.. inte de närmaste åren iaf =)
Postad 18 October 2006 - 12:50
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Försök få ett så balancerat system som möjligt.
Anpassa storlek och baskapacitet efter storleken på rummet dom skall spela i.
Bas = långa våglängder och det kan bli problem i ett litet rum.
Såg att du skrev att Libra hade bättre kräm än Dynavoice M-65.
Saxar in lite värden som är lämpliga att hålla ögonen på.
Specifikationer: Dynavoice M-65
Impendans:
4-8 ohm (Anger impedans, har del i hur trög lasten högtalaren är för en förstärkare)
Frekvensområde:
25 - 32 000 Hz (- 3 dB) (Anger Frekvensomfång, från djupbas till högsta diskant)
Känslighet: (Anger hur högt högtalaren spelar på en instoppad watt mätt på en meters avstånd)
93 db
Vikt:
27 kg/st
Specifikationer:Proson Libra 1004
Impedans:
4 ohm
Frekvensområde:
45 - 22000 hz (-3 dB)
Känslighet:
90 dB
Vikt:
19,5 kg
Postad 18 October 2006 - 12:53
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
ja tack! sånt där e bra å veta =)
så du menar alltså att det är bättre ljud i Dynavoice M-65?
bara att proson överskattar deras högtalare med att skriva ett högt watt antal?
jag tycker om när folk hjälper till istället för att dumförklara människor som inte vet bättre =)
Postad 18 October 2006 - 13:06
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hmm.. om jag helt plötsligt chockar och säger att jag ska köpa dessa högtalare: XTZ 99 W2MToch sen denna förstärkare: Pioneer VSX-1016-Kom jag förstått rätt så fungerar de högtalarna ganska bra utan sub.. men det hade jag nog tänkt att köpa till så småningom.. men det är en senare fråga =)
Postad 18 October 2006 - 13:08
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Det paketet är säkert helt okey.
Postad 18 October 2006 - 13:23
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Hej!
Lite info/åsikter om XTZ och fyndbörsen som marknadsför dem.
XTZ:s största brist i mina ögon är sättet de marknadsförs på. Lite väl överdådiga uttalanden om hur bra de är har upprört många, däribland mig. High-end är väl iofs ett relativt uttryck, men det finns nog dem som menar att det är snäppet bättre än w2mt.
Jag har själv xtzs högtalare (modell mindre) och tycker att de verkar göra prisvärda grejer, men deras överord kan man inte annat än tröttna på.
Kände att jag ville inflika det så du inte tror att du får världens bästa högtalare om du köper w2mt.
Dock ska tilläggas att jag själv kommer att lyssna på w2mt när jag ska ha frontare, tror den är riktigt prisvärd.
Jag vill varken råda dig eller avråda dig att välja den då jag bara läst om den än så länge, bara informera dig eftersom du (liksom jag) verkar rätt ny inom området, så att du inte köper deras "snack" med hull och hår.
Det finns tonvis att läsa på forumet om xtz, så häll upp en rejäl kopp kaffe och läs på!  Då får du nog en ganska bra uppfattning om både märket och högtalaren.
Än en gång, för att inte bli påhoppad, jag hatar inte xtz (snarare tvärtom isf) och utger mig inte för att ha lyssnat på w2mt, bara läst om den.
Lycka till!
Mvh
// Jeppe
Postad 18 October 2006 - 13:36
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hehe nä klart jag inte tror att de är skitbra.. för det priset så förväntar jag mig inte så mycket.. längre =) men du är väl nöjd med dina högtalare som du har nu från xtz eller?
för jag kan tänka mig att w2mt är nog precis lagom för vad jag vill ha.. sen att fyndbörsen inte är den bästa butiken på information och sånt spelar mig ingen roll  har läst en del på det här forumet och på lite andra ställen.. så jag tror att det blir de faktiskt.. men jag har fortfarande lite funderingar kring kablage.. det spelar väl ingen större roll om jag köper 1,5mm eller 4mm?
funderar på bakhögtalare och center, finns det något speciellt märke som passar bra ihop med w2mt?
Postad 18 October 2006 - 13:38
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Lägger du till en ynka tusenlapp på högtalare så får du o andra sidan Audio Pro Black Diamond V.2
Postad 18 October 2006 - 13:48
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
haha.. jo de ser skitbra ut de där med.. men när jag har bestämt mig för de så kommer någon annan å klankar ner på de också, å säger att ja ska lägga till ytterligare 1000kr på bättre högtalare osv.. så det känns som om jag får gå lite på magkänslan här.. ville ju inte spräcka 10 000 kronors gränsen, men det skiter jag faktiskt i nu =) lägger ja på lite till så kan jag ju ha härket en längre tid.. men jag ska lägga till att jag har något paket från pioneer nu, med stativhögtalare, som inte är mycket kräm i, men jag är relativt nöjd med de ändå.. så jag är inte direkt kräsen sådär =)
får ta mig en funderare på de dära hörrö widescreen =)
Postad 18 October 2006 - 13:53
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
hehe nä klart jag inte tror att de är skitbra.. för det priset så förväntar jag mig inte så mycket.. längre =) men du är väl nöjd med dina högtalare som du har nu från xtz eller? för jag kan tänka mig att w2mt är nog precis lagom för vad jag vill ha.. sen att fyndbörsen inte är den bästa butiken på information och sånt spelar mig ingen roll har läst en del på det här forumet och på lite andra ställen.. så jag tror att det blir de faktiskt.. men jag har fortfarande lite funderingar kring kablage.. det spelar väl ingen större roll om jag köper 1,5mm eller 4mm? funderar på bakhögtalare och center, finns det något speciellt märke som passar bra ihop med w2mt?
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut, jag är t.o.m. nöjd med pyttelilla xtz70 som baksurround. Har en bekant som har w2mt som är grymt nöjd, dock inte så nära bekant att jag varit dit och provlyssnat än!  Men det blir nog framöver... Angående kablar så blev jag rekommenderad att köpa 2,5mm² till mina små 99MT, så jag skulle definitivt välja 4mm². Möjligt att 2,5 skulle räcka men varför chansa när det är så (förmodligen) kort bit. PM:a mig gärna när du fått dem och lyssnat ett tag så jag kan lägga till dina intryck till mina samlade w2mt-referenser inne i huvudet!
Postad 18 October 2006 - 13:54
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
hmm.. om jag helt plötsligt chockar och säger att jag ska köpa dessa högtalare: XTZ 99 W2MT
och sen denna förstärkare: Pioneer VSX-1016-K
om jag förstått rätt så fungerar de högtalarna ganska bra utan sub.. men det hade jag nog tänkt att köpa till så småningom.. men det är en senare fråga =)
<{POST_SNAPBACK}>
Har inte hört de frontarna själv me de ska vara bra. Tror de spelar bättre än både de proson och dynavoice vi pratat om. Enligt fyndbörsen själva ska dom ju spela ut alla högtalare utan problem upp till 10 000kr. Men det där får du nog ta med en lastbilsskopa med salt
Redigerat av Unregisterede74beff4, 18 October 2006 - 14:04.
Postad 18 October 2006 - 13:57
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
haha.. jo de ser skitbra ut de där med.. men när jag har bestämt mig för de så kommer någon annan å klankar ner på de också, å säger att ja ska lägga till ytterligare 1000kr på bättre högtalare osv.. så det känns som om jag får gå lite på magkänslan här.. ville ju inte spräcka 10 000 kronors gränsen, men det skiter jag faktiskt i nu =) lägger ja på lite till så kan jag ju ha härket en längre tid.. men jag ska lägga till att jag har något paket från pioneer nu, med stativhögtalare, som inte är mycket kräm i, men jag är relativt nöjd med de ändå.. så jag är inte direkt kräsen sådär =) får ta mig en funderare på de dära hörrö widescreen =)
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle jag köpa en högtalare idag i den prisklassen skulle jag kollat närmare på xtz w2mt, infinity 360 / primus 250. Sen vad det gäller kablage så är 1.5mm för lite till ett par frontar. Kör gärna 2.5mm åtminstone. Kolla på supras ply 3.4 S. Den är skärmad också. Det är en mycket uppskattad högtalar kabel. De är antagligen en av de kablar som flest använder till lite bättre anläggningar. Den står sig rätt bra även om dyrare kablar (200-300kr /m). Har själv supran har testat andra kablar också.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 18 October 2006 - 14:00.
Postad 18 October 2006 - 14:02
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
jag tror fan jag har bestämt mig för xtz asså..
jeppen, va har du för center och förstärkare ihop med din xtz samling då? 
någon som vet något bra ställe man kan beställa enbart kablar från eller? för nu blev det inte fynda.se som jag hade tänkt mig.. utan nu blire fyndborsen =)
haha det är fan otroligt.. nu kollade jag in primus 250.. och den verkar faktiskt vara underbar  prisvärd, och tydligen jävligt uppskattad på prisjakt.nu
Redigerat av erichsen, 18 October 2006 - 14:05.
Postad 18 October 2006 - 14:05
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
jag tror fan jag har bestämt mig för xtz asså.. jeppen, va har du för center och förstärkare ihop med din xtz samling då?  någon som vet något bra ställe man kan beställa enbart kablar från eller? för nu blev det inte fynda.se som jag hade tänkt mig.. utan nu blire fyndborsen =)
<{POST_SNAPBACK}>
Fyndbörsen säljer supra ply3.4 som jag skrev i tidigare inlägg är en bra högtalarkabel. Den oskärmade kostar 70kr / m som de säljer.
Postad 18 October 2006 - 14:12
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hmm.. okej, så du tycker ja ska köpa supra ply3 till golvhögtalarna då alltså?
till centern och surroundhögtalarna är det väl inte lika viktigt?
angående primus högtalarna, räcker det med 2 x 5,25" bas eller ska jag köpa till en vad för någon sub?  ett bra tips där skulle ju sätta pricken över i:et så att säga.. =)
Postad 18 October 2006 - 14:24
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
XTZ99MT Center
2 st XTZ99MT till frontar
3 st xtz70 som surround
XTZ W8 sub
Detta drivs av en Yamaha RX-V1500
Allt köpt till ett förmånligt pris på fyndbörsen. Vill påpeka att jag tycker det är ett mycket bra företag. Att sen enstaka medlemmar av personalen kan dra iväg lite i sina prisningar av xtz är en annan sak, jag gillar Fyndbörsen ändå!
Satsade medvetet mer pengar på förstärkaren för att kunna ha kvar den ett tag, och snålade lite med övriga högtalare, dock är jag nöjd med deras prestation i förhållande till den blygsamma prislappen.
Eftersom jag har två små barn har jag inte tittat så mycket på film på "normal" nivå än, men de gånger jag gjort det har det låtit trevligt!
Musik låter väl ok, men det är nog där jag saknar mest idag.
Nu är uppgraderingen inte så långt borta. Vill ha större frontar (ev w2mt om de imponerar vid provlyssning) för musik i 2-kanal (hoppas yamahan orkar med det utan extra slutsteg). Då flyttar jag nog bak frontarna och pensionerar småttingarna.
Du frågade väl egentligen inte om allt detta men jag berättade det ändå!
Postad 18 October 2006 - 14:25
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
hmm.. okej, så du tycker ja ska köpa supra ply3 till golvhögtalarna då alltså? till centern och surroundhögtalarna är det väl inte lika viktigt? angående primus högtalarna, räcker det med 2 x 5,25" bas eller ska jag köpa till en vad för någon sub? ett bra tips där skulle ju sätta pricken över i:et så att säga.. =)
<{POST_SNAPBACK}>
Kör supra ply 3.4 till frontar och center (center är viktigaste högtalaren i film) Sen kan du ta någon billigare högtalare kabel till surround högtalare. Då är mest där för att fylla ut ljudet och göra effekter häftigare. *EDIT* så du ska alltså välja primus frontarna istället för w2mt? Kolla på xtz 99 w12 som subb. Ska ner och lyssna på den näst nästa helg. Den är fått riktigt bra betyg både av hemmabiotidningar och de som har den. Är antagligen den bästa subben i den prisklassen. Men det vet jag inte säkert då jag inte hört alla andra i den klassen:P
Redigerat av Unregisterede74beff4, 18 October 2006 - 14:27.
Postad 18 October 2006 - 14:32
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
haha.. jo jag ska nog köra på primus.. det lutar åt det iallafall.. men jag har ändrat mig ganska många gånger under de senaste dagarna känns det som =) men jag är rätt säker nu.
angående suben.. den är säkert skitbra, men det är fan bortom min prisklass för tillfället iallafall.. om ja skulle beställa allting nu, så skulle det gå över 15000kr.. och så mycket pengar vet jag inte riktigt om ja är redo att lägga ut.. speciellt inte eftersom jag ska köpa ny tv också =) men det tål ju att tänkas på till framtiden helt klart..
Postad 18 October 2006 - 14:42
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
haha.. jo jag ska nog köra på primus.. det lutar åt det iallafall.. men jag har ändrat mig ganska många gånger under de senaste dagarna känns det som =) men jag är rätt säker nu. angående suben.. den är säkert skitbra, men det är fan bortom min prisklass för tillfället iallafall.. om ja skulle beställa allting nu, så skulle det gå över 15000kr.. och så mycket pengar vet jag inte riktigt om ja är redo att lägga ut.. speciellt inte eftersom jag ska köpa ny tv också =) men det tål ju att tänkas på till framtiden helt klart..
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, Jag kan ialf inte rekommendera någon subb under den prisklassen. Visst det fungerar ok till film. Men man tröttnar rätt snabbt på en halvkass subb. Bättre att spara och vänta isåfall. "speciellt inte eftersom jag ska köpa ny tv också =) " Hahah är la inga problem. bara ta den på avbetalning isåfall  . Även om man har pengar så slänger man ju inte ut 25 k på engång. Är ju kapital förstöring imo
Postad 18 October 2006 - 14:46
erichsen
-
erichsen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
jag hatar avbetalningar.. de e så jobbigt och äckligt med sånt.. har man pengar kan man lika gärna kasta dem åt lejonen direkt, annars kanske man står där utan pengar när man ska betala nån månad.. å de e inte bra inte =) fast tvn tar jag nog på avbetalning iofs.. men det här systääämet vill jag leasa direkt.. det är min tanke iallafall
annars har ju fyndbörsen en alldeles utmärkt avbetalningsplan klarr... man kan välja lite olika många tillfällen man betalar å sånt dära.. 0% ränta också, vilket är uppskattat =)
jag får nog fan ta en rejäl funderare i helgen tror jag..
*EDIT woho jag har blivit wannabe här tydligen =) det är stort. ville bara påpeka det..
Redigerat av erichsen, 18 October 2006 - 14:47.
Postad 18 October 2006 - 14:46
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Har inte hört de frontarna själv me de ska vara bra. Tror de spelar bättre än både de proson och dynavoice vi pratat om. Enligt fyndbörsen själva ska dom ju spela ut alla högtalare utan problem upp till 10 000kr. Men det där får du nog ta med en lastbilsskopa med salt 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja och ganska drygt det.
Postad 18 October 2006 - 14:56
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Ja och ganska drygt det. 
<{POST_SNAPBACK}>
hehe vet. Var intresserad av yamaha yst-sw1500 subben. Men du på fyndbörsen XTZ 99 w12 spelar skiten ur den. Fast de hade inga riktiga argument varför, eller av vilken anledning den skulle vara så mycket bättre. Det ända argumentet han hade var att den fanns room tuning på den
Postad 18 October 2006 - 14:59
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
jag hatar avbetalningar.. de e så jobbigt och äckligt med sånt.. har man pengar kan man lika gärna kasta dem åt lejonen direkt, annars kanske man står där utan pengar när man ska betala nån månad.. å de e inte bra inte =) fast tvn tar jag nog på avbetalning iofs.. men det här systääämet vill jag leasa direkt.. det är min tanke iallafall annars har ju fyndbörsen en alldeles utmärkt avbetalningsplan klarr... man kan välja lite olika många tillfällen man betalar å sånt dära.. 0% ränta också, vilket är uppskattat =) jag får nog fan ta en rejäl funderare i helgen tror jag..
*EDIT woho jag har blivit wannabe här tydligen =) det är stort. ville bara påpeka det.. 
<{POST_SNAPBACK}>
hehe det är det näst fulaste man kan vara, forumräv låter fulast hehe
Postad 18 October 2006 - 15:01
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
haha det är fan otroligt.. nu kollade jag in primus 250.. och den verkar faktiskt vara underbar prisvärd, och tydligen jävligt uppskattad på prisjakt.nu 
<{POST_SNAPBACK}>
En liten flagga - bara för att saker prisas här behöver inte betyda att man själv tycker de är bra. Tyvärr har det en tendens att gå lite väl långt i hyllningar och dissningar utan att folk egentligen jämfört. Saker som t.ex. Primus som vunnit en test hyllas lätt onyanserat. Även om Primus är en bra högtalare så är det i prisklassen så att det görs ganska stora kompromisser. Du har tidigare varit inne på att du gillar om det dunkar rejält. Då kanske inte Primus är den ideala högtalaren ....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|