Lik-Sang out of business
24 svar till detta Àmne
Postad 24 oktober 2006 - 20:01
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlÀgg
FOR IMMEDIATE RELEASE-OUT OF BUSINESS NOTICE Hong Kong, October 24th of 2006 - Lik-Sang.com, the popular gaming retailer from Hong Kong, has today announced that it is forced to close down due to multiple legal actions brought against it by Sony Computer Entertainment Europe Limited and Sony Computer Entertainment Inc. Sony claimed that Lik-Sang infringed its trade marks, copyright and registered design rights by selling Sony PSP consoles from Asia to European customers, and have recently obtained a judgment in the High Court of London (England) rendering Lik-Sang's sales of PSP consoles unlawful. As of today, Lik-Sang.com will not be in the position to accept any new orders and will cancel and refund all existing orders that have already been placed. Furthermore, Lik-Sang is working closely with banks and PayPal to refund any store credits held by the company, and the customer support department is taking care of any open transactions such as pending RMAs or repairs and shipping related matters. The staff of Lik-Sang will make sure that nobody will get hurt in the crossfire of this ordeal. A Sony spokesperson declined to comment directly on the lawsuit against Lik-Sang, but recently went on to tell Gamesindustry.biz that "ultimately, we're trying to protect consumers from being sold hardware that does not conform to strict EU or UK consumer safety standards, due to voltage supply differences et cetera; is not - in PS3's case - backwards compatible with either PS1 or PS2 software; will not play European Blu-Ray movies or DVDs; and will not be covered by warranty". Lik Sang strongly disagrees with Sony's opinion that their customers need this kind of protection and pointed out that PSP consoles shipped from Lik-Sang contained genuine Sony 100V-240V AC Adapters that carry CE and other safety marks and are compatible world wide. All PSP consoles were in conformity with all EU and UK consumer safety regulations. Furthermore, Sony have failed to disclose to the London High Court that not only the world wide gaming community in more than 100 countries relied on Lik-Sang for their gaming needs, but also Sony Europe's very own top directors repeatedly got their Sony PSP hard or software imports in nicely packed Lik-Sang parcels with free Lik-Sang Mugs or Lik-Sang Badge Holders, starting just two days after Japan's official release, as early as 14th of December 2004 (more than nine months earlier than the legal action). The list of PSP related Sony Europe orders reads like the who's who of the videogames industry, and includes Ray Maguire (Managing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Alan Duncan (UK Marketing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Chris Sorrell (Creative Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Rob Parkin (Development Director, Sony Computer Entertainment Europe Limited), just to name a few. "Today is Sony Europe victory about PSP, tomorrow is Sony Europeâs ongoing pressure about PlayStation 3. With this precedent set, next week could already be the stage for complaints from Sony America about the same thing, or from other console manufacturers about other consoles to other regions, or even from any publisher about any specific software title to any country they donât see fit. Itâs the beginning of the end... of the World as we know it", stated Pascal Clarysse, formerly known as the Marketing Manager of Lik-Sang.com. "Blame it on Sony. That's the latest dark spot in their shameful track record as gaming industry leader. The Empire finally 'won', few dominating retailers from the UK probably will rejoice the news, but everybody else in the gaming world lost something today." http://www.lik-sang....s.php?artc=3901Trist, jag vet att mĂ„nga pĂ„ forumet handlade dĂ€r  Edit: Observera, inget snack om politik nu dĂ„ det strider mot reglerna, tĂ€nkte bara lĂ„ta er veta vad som hĂ€nt.
Redigerat av Zoiler, 24 oktober 2006 - 20:03.
Postad 25 oktober 2006 - 07:04
jimel
-
jimel
-
MĂ€stare
-
-
3 057 inlÀgg
Trist  handlade mycket dÀrifrÄn
Postad 25 oktober 2006 - 07:53
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlÀgg
Speciellt trÄkigt med tanke pÄ att de hade mycket reservdelar och annat till gamla maskiner ocksÄ. Men förhoppningsvis dyker det vÀl upp nÄgon ersÀttare.
Bara de inte gÄr pÄ videogamesplus och dvdboxoffice nu... om de gör det sÄ finns det ju bara tvÄ möjligheter kvar om man vill ha amerikanska spel. Handla genom slÀkten i USA - eller piratkopiera. Det sÀger sig ju sjÀlvt vilket av dem som Àr det lÀttaste :-(
Postad 25 oktober 2006 - 07:55
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Ăber-Guru
-
-
24 891 inlÀgg
Inte förvÄnande. Det var bara en tidsfrÄga innan det skulle hÀnda.
Postad 25 oktober 2006 - 08:01
X5-452
-
X5-452
-
ForumrÀv
-
-
902 inlÀgg
Jag sjÀlv har aldrig handlat frÄn lik-sang eftersom det finns bra mycket bÀttre sidor att importera japanska samt amerikanska spelrelaterade saker ifrÄn, men det Àr alltid trÄkigt nÀr sÄnt hÀr hÀnder.
Nu Àr det förvisso inte Sony som har skrivit lagarna, men det Àr ruskigt lÄgt att ta fördel av lagarna pÄ detta sÀtt bara för att man rÄkar vara ett vinstdrivande företag.
Och förklaringen var minst sagt vÀrdelös, vi konsumenter som handlar via importsidor vet nog likförbannat vad det krÀvs för att anvÀnda produkterna hÀr i Sverige.
Postad 25 oktober 2006 - 08:08
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlÀgg
grattis Sony. nu har ni halkat Ànnu lÀngre ner pÄ popularitetsstegen....
Postad 25 oktober 2006 - 12:35
Unregisterede50895c8
-
Unregisterede50895c8
-
AnvÀndare
-
-
189 inlÀgg
Postad 25 oktober 2006 - 22:29
Brainiac
-
Brainiac
-
LĂ€rjunge
-
-
281 inlÀgg
Helt sanslöst....tÀnkte posta ngt i PS3-trÄden om detta först, men sen sÄg jag denna trÄden. Att hÀvda att man gör detta för konsumenten Àr sÄ lÄgt att det inte ens förtjÀnar en kommentar. De sÀtter i praktiken ett företag som de sjÀlva handlat frÄn i konkurs, det finns ju inte pÄ kartan sÄ dÄligt det Àr. Det Àr ett företag som dessutom höjer försÀljningssiffrorna pÄ deras egna produkter, men bara för de inte har absolut kontroll sÄ ska det stoppas. Hade Lik-Sang stulit grejorna i Japan sÄ hade jag förstÄtt, men nu Àr jag bara Att de sen utnyttjat sin storlek och stÀmt Lik-Sang frÄn 15 lÀnder, vilket gjort det ekonomiskt omöjligt att ta fallet vidare, visar bara att nedanstÄende kommentar stÀmmer. Blame it on Sony. That's the latest dark spot in their shameful track record as gaming industry leader. The Empire finally 'won'
Sony Computer Entertainment har visat gÄng pÄ gÄng att de inte förtjÀnar mig som kund och det blir en kall dag i ****t innan jag köper nÄgot frÄn dem igen.
Postad 25 oktober 2006 - 22:37
LeTheMan
-
LeTheMan
-
Beroende
-
-
1 014 inlÀgg
FÄr vÀl privatimportera dÄ för de som Àr intresserad. Det blir svÄrt att vÀlja annan konsoll nÀr det bara finns en som kan mitt hjÀrta i gungning.
Postad 27 oktober 2006 - 12:16
khaan
-
khaan
-
ForumrÀv
-
-
928 inlÀgg
"ultimately, we're trying to protect consumers from being sold hardware that does not conform to strict EU or UK consumer safety standards, due to voltage supply differences et cetera"Intressant uttalande frÄn Sony med tanke pÄ att det Àr exporten av PSP-enheter som de stÀmt lik-sang för. Jag köpte min PSP i japan nÀr jag var dÀr förra sommaren. AlltsÄ japansk enhet och laddare enligt Sony, som man inte alls bör anvÀnda i Europa. Lite mÀrkligt dÄ att det europeiska elsÀkerhetsmÀrket, CE-mÀrkning, finns pÄ min laddare... Total 100% BS frÄn Sony mao. Maila sony och klaga pÄ detta, jag har gjort det sjÀlv till [email protected]. LÀr vÀl inte göra nÄgon skillnad i det hÀr fallet, men jag tycker iaf att man som konsument skall pÄtala att man inte gillar deras agerande.
Redigerat av khaan, 27 oktober 2006 - 12:17.
Postad 28 oktober 2006 - 00:46
Guppa
-
Guppa
-
Bredbildad
-
-
731 inlÀgg
PÄ nÄgot sÀtt sÄ kÀnns det som om Sony Sverige har vÀldigt lite med detta att göra...
Postad 29 oktober 2006 - 12:50
khaan
-
khaan
-
ForumrÀv
-
-
928 inlÀgg
PÄ nÄgot sÀtt sÄ kÀnns det som om Sony Sverige har vÀldigt lite med detta att göra...
<{POST_SNAPBACK}>
Tanken Àr vÀl att om Sony fÄr mÄnga klagomÄl sÄ kommer de pÄtala detta mot huvudkontoret. Om samma pÄtalanden dessutom kommer frÄn andra lÀnder i Europa, vilket vi fÄr hoppas pÄ, sÄ kanske det pÄ sikt leder till en Àndrad policy frÄn Sony.
Postad 29 oktober 2006 - 13:00
von ziebelbach
-
von ziebelbach
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
riktigt trÄkigt att dem slutar, tÀnkte faktiskt bestÀlla lite frÄn dem innan jul
Postad 30 oktober 2006 - 10:46
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
MĂ€stare
-
-
3 928 inlÀgg
Ja dÄ har man fÄtt lite vatten pÄ sin kvarn dÄ.....har alltid pÄtalat att Sony Àr ett skitföretag med skitgrejor som man ska ha sÄ lite som möjligt att göra med.
Bara att hoppas pÄ att detta, tillsammans med alla andra blundrar dom gjort, bidrar till Sonys nedgÄng och fall. Ingen skulle bli gladare Àn jag
UrsÀkta lite OT som kanske inte har sÄ mycket med trÄden att göra, men jag blir sÄ lack pÄ jÀtte företag som tror dom Àr maktfullkomliga men som fullkomligt skiter i konsumenten. Synd att dom glömt ett viktigt faktum: Det Àr vi konsumenter som gör företaget. Utan oss vore dom nada.
Postad 30 oktober 2006 - 13:20
khaan
-
khaan
-
ForumrÀv
-
-
928 inlÀgg
Ja dÄ har man fÄtt lite vatten pÄ sin kvarn dÄ.....har alltid pÄtalat att Sony Àr ett skitföretag med skitgrejor som man ska ha sÄ lite som möjligt att göra med.
Fast det Àr ju det som Àr grejen... de gör grymma grejor. Jag har en Sony PSP, underbar portabel spelkonsoll som man dessutom kan köra en massa homebrew (hemmahackad programvara), musik, film osv pÄ. Jag har en Sony Ericsson P990i-mobiltelefon som utan problem klassar ut allt annat jag sett i den vÀgen, jag har en Sony LCD-TV med grym fÀrgÄtergivning osv. Sony gör grymma grejor, men agerar uselt mot kunderna. Trist.
Postad 30 oktober 2006 - 13:55
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
MĂ€stare
-
-
3 928 inlÀgg
Njae....det finns andra företag som gör minst lika bra grejor.
Dessutom Àr Sonys ganska dyra saker. I jÀmnförelse med andra. Man betalar mycket för namnet.
Problemet Àr nog bara att det finns sÄ mÄnga Sony-anhÀngare som
kör med sitt mÀrke stenhÄrt. Hur mycket koll har man dÄ pÄ andra mÀrken? Inte mycket!
Ger inte mycket för Sonys mobiltelefoner. Inte heller deras kameror eller cd-walkmans eller minidisc. Dyra leksaker som konkurrenterna gör bÀttre (till en ofta) mycket lÀgre kostnad.
Det Àr bara att kolla i stort sett vilken recension i vilken tidning som helst. Hur ofta Àr Sony i topp? Inte ofta. Finns alltid nÄgot mÀrke som presterar bÀttre. Dom har ofta omotiverat höga priser, tycker jag. En bunt greedy affÀrsmÀn som bara har dollartecken i ögonen.
Skulle aldrig vilja stödja nÄgot sÄdant, hur bra grejor dom Àn har.
Postad 30 oktober 2006 - 20:31
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlÀgg
Nu har Àven Play-Asia stoppats frÄn att exportera PS3 produkter till Europa.
Edit: Och Yesasia.
Redigerat av Zoiler, 30 oktober 2006 - 20:34.
Postad 30 oktober 2006 - 20:36
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Ăber-Guru
-
-
14 825 inlÀgg
Nu har Àven Play-Asia stoppats frÄn att exportera PS3 produkter till Europa.
Edit: Och Yesasia.
<{POST_SNAPBACK}>
Stoppats och stoppats. Ingen har vÀl stoppats egentligen, utan blivit stÀmda för det de hÄller pÄ med och sÄledes valt att upphöra med export för att undvika framtida viten. Yesasia har slutat i förebyggande syfte.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 30 oktober 2006 - 20:43.
Postad 30 oktober 2006 - 20:40
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Ăber-Guru
-
-
14 825 inlÀgg
Det Àr bara att kolla i stort sett vilken recension i vilken tidning som helst. Hur ofta Àr Sony i topp? Inte ofta. Finns alltid nÄgot mÀrke som presterar bÀttre. Dom har ofta omotiverat höga priser, tycker jag. En bunt greedy affÀrsmÀn som bara har dollartecken i ögonen.
JorusÄatte... Bara för att ta ett exempel, billigast OCH bÀst? Hur gÄr det ihop om de bara tar betalt för namnet? https://www.minhembi...e=post&id=27319fuad
Postad 30 oktober 2006 - 20:49
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlÀgg
Stoppats och stoppats. Ingen har vÀl stoppats egentligen, utan blivit stÀmda för det de hÄller pÄ med och sÄledes valt att upphöra med export för att undvika framtida viten.
<{POST_SNAPBACK}>
Du vill inte kalla det stoppats  ? Du fÄr kalla det vad du vill, faktum Àr att de hindrats av Sony frÄn att sÀlja PS3. De vill möjligtvis inte sluta som Lik-Sang, dÀrför upphör de. De VILL inte sluta exportera, det Àr inte deras val att upphöra frivilligt, de Àr mer eller mindre tvingade. Semantik
Postad 30 oktober 2006 - 21:26
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Ăber-Guru
-
-
14 825 inlÀgg
Du vill inte kalla det stoppats ?
Yesasia har inte stoppats eftersom de inte blivit stÀmda Ànnu. De har bara slutat med det de höll pÄ med innan de blev stÀmda. Eller stoppade om du vill kalla det det.
Postad 31 oktober 2006 - 09:51
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
MĂ€stare
-
-
3 928 inlÀgg
Sickna j***a stolpskott!
Japaner har ju alltid hĂ€vdat att Europa Ă€r en vĂ€ldigt liten marknad. Kan Sony dĂ„ göra en sĂ„ hemskt stor förlust genom att det sĂ€ljs nĂ„gra asiatiska PSP hĂ€r? Ăr prisskillnaden sĂ„ stor? Har dom inte tĂ€nkt pĂ„ hur mycket annat dom förlorar pĂ„ kuppen? FörsĂ€ljningen av alla andra konsoller, spel, tillbehör, merchandise och framför allt konsumenternas missnöje hĂ€r i Europa men Ă€ven i resterande vĂ€rlden. Fattar inte hur dom tĂ€nker  Det visar bara hur greedy dom Ă€r. Dom har inte förstĂ„tt att det alltid finns andra sĂ€tt att fĂ„ tag i saker. Skulle tro att det sĂ€ljs ett gĂ€ng PSP pĂ„ ebay dagligen.
morlock: Okay, det har vÀl hÀnt nÄn gÄng. Har aldrig pÄstÄtt att det aldrig hÀnt. Dom har vÀl fattat att det inte gÄr att ta ut överpriser hur lÀnge som helst.
Men jag vet ju hur det har varit. Deras walkmans har tidigare varit dyrare Àn konkurenternas. LikasÄ platt-tv, minidisc, mobiltelefoner, kameror och liknande. Det hade kanske varit okay om sakerna varit mycket bÀttre Àn konkurrenternas. Men det Àr dom knappast.
Men dom har ju fÄtt en minskad försÀljning sÄ dom har nog varit tvungna att sÀnka priset pÄ sina grejor.
Sa jag att jag var en Sony-hatare?
Postad 31 oktober 2006 - 13:56
khaan
-
khaan
-
ForumrÀv
-
-
928 inlÀgg
Njae....det finns andra företag som gör minst lika bra grejor. Dessutom Àr Sonys ganska dyra saker. I jÀmnförelse med andra. Man betalar mycket för namnet. Problemet Àr nog bara att det finns sÄ mÄnga Sony-anhÀngare som kör med sitt mÀrke stenhÄrt. Hur mycket koll har man dÄ pÄ andra mÀrken? Inte mycket!
Jag var helt öppen nÀr jag valde TV. Tidigare körde jag med en SABA CRT och lutade först Ät att köpa en Samsung LCD. Men kom i slutÀndan fram till att Sonyn var bÀst genom att lÀsa pÄ om prestanda, lÀsa tester och framförallt gÄ och titta pÄ maskinerna. Ger inte mycket för Sonys mobiltelefoner. Inte heller deras kameror eller cd-walkmans eller minidisc. Dyra leksaker som konkurrenterna gör bÀttre (till en ofta) mycket lÀgre kostnad.
Sonys mobiltelefoner klassar ut det mesta i dagslÀget i min bok. De enda som har en chans Àr Nokia och möjligen nÄgra av tillverkarna av avancerade Windowsmobiler. Jag har flipprat med Mobiler frÄn LG och Motorola (och min sambo har haft nÄgra som hon varit mycket missnöjd med). De kÀnns helt enkelt oerhört buggiga och primitiva i jÀmförelse. Att jag vÀljer SE för Nokia har vÀl till viss del med att jag Àr van vid SE:s interface, men eftersom jag varit missnöjd med flera Nokiamobiler som jag haft tidigare och aldrig varit missnöjd med en SE hittils sÄ kÀnns det rÀtt givet vad jag vÀljer. Det Àr bara att kolla i stort sett vilken recension i vilken tidning som helst. Hur ofta Àr Sony i topp? Inte ofta. Finns alltid nÄgot mÀrke som presterar bÀttre. Dom har ofta omotiverat höga priser, tycker jag. En bunt greedy affÀrsmÀn som bara har dollartecken i ögonen.
Skulle aldrig vilja stödja nÄgot sÄdant, hur bra grejor dom Àn har.
<{POST_SNAPBACK}>
Att Sony tar ut en premium för sitt mÀrke hÄller jag fullstÀndigt med om. Inte inom mobilsegmentet men dÀremot inom t.ex. TV, mediaspelare osv. Dock sÄ vÀnder jag mig mot att de inte skulle göra bra grejor. T.ex. sÄ vann ju Sony KDL-32V2000 Ärets LCD-TV i EISA awards som ett exempel. Förresten, jag har förstÀrkare frÄn Yamaha, högtalare frÄn Canton, BildskÀrm frÄn viewsonic mm. SÄ jag Àr ingen "sony only". Men jag tycker att det gör mÄnga bra grejor.
Redigerat av khaan, 31 oktober 2006 - 13:59.
Postad 31 oktober 2006 - 14:46
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlÀgg
Japaner har ju alltid hÀvdat att Europa Àr en vÀldigt liten marknad. Kan Sony dÄ göra en sÄ hemskt stor förlust genom att det sÀljs nÄgra asiatiska PSP hÀr?
Kvittar vad de hĂ€vdar, EU Ă€r en stor och betydande marknad för Playstation, vilket ocksĂ„ bevisas i försĂ€ljningssiffrorna. Ăr prisskillnaden sĂ„ stor?
Ja, EU fÄr alltid mycket högre priser. Japan oftast bÀst priser. Har dom inte tÀnkt pÄ hur mycket annat dom förlorar pÄ kuppen? FörsÀljningen av alla andra konsoller, spel, tillbehör, merchandise och framför allt konsumenternas missnöje hÀr i Europa men Àven i resterande vÀrlden.
"History has shown that... Europe doesnt care." Kom ihÄg att detta Àr ett spelforum, sÄ höll förstÀrkar/mobil etc snacket utanför trÄden.
Postad 31 oktober 2006 - 15:27
jimel
-
jimel
-
MĂ€stare
-
-
3 057 inlÀgg
Fick ett mejl frÄn lik-sang igÄr att dom skulle sÀtta in 9.9 dollar pÄ mitt pay-pal konto... tror jag bara hade nÄgra kronor kvar att handla för dÀr  ja spelar ingen roll för mig
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|