Varning för parallellimport!
72 svar till detta Àmne
Postad 25 October 2006 - 19:02
Jag köpte nyligen en Samsung r73 40 tums lcd tv. NÀr jag nu haft den i drygt 1,5 vecka och Àntligen fÄtt tummen ur nÀven och fixat sÄ att jag kan se digitaltv (Tv har inbyggd mottagare). DÄ mÀrker jag att Digital TV Guiden i TV:n (EPG) visar fel tid. I mitt fall en diferans pÄ 2 timmar. Först tÀnkte jag att jag bara missat att stÀlla in rÀtt sprÄk och land. Men efter att ha kontrollerat allt sÄ verkar det som om det Àr som det skall.
Jag tog kontakt med supporten pÄ Samsung som svarade snabbt och bra (se lÀngre ner för svaret). Men svaret var desto mindre roligt. Tydligen Àr detta ett vanligt fel pÄ Samsung tv apparater som Àr paralell importerade, dom stödjer helt enkelt inte den Nordiska marknaden.
Nu retar detta mig kopiöst mycket, en tv kanske man har i 10 Är. Skall jag reta mig pÄ den felaktiga tiden sÄ lÀnge??
Jag tÀnker inte hÀnga ut bolaget som jag köpte av för jag skall ge dom en chans att kompensera mig, alternativt ta tillbaka tv:n.
Givetvis undrar jag om nÄgon har samma problem? Kan man via service menyn i tv Àndra detta? Om ja hur tar man sig in dÀr?
HjÀlp jag blir galen!!!!
EDIT glömde mailsvaret
Hej Magnus
Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.
Detta fel uppstÄr oftast om man har en TV som Àr parallellimporterad och dÀrav inte anpassad till den nordiska marknaden.
För att fÄ reda pÄ detta sÄ kan man kolla pÄ modellkoden bak pÄ TV'n. Om den Àr frÄn Samsung Norden sÄ skall det stÄ LE40R73BDX/XEE dÀr XEE visar att den Àr frÄn Samsung Norden.
Skulle det istÀllet stÄ t.ex. XEC eller nÄgot annatÀn XEE sÄ Àr den parallellimporterad och dÄ finns det tyvÀrr inte mycket man kan göra för att lösa problemet.
Redigerat av [email protected], 25 October 2006 - 19:05.
Postad 25 October 2006 - 19:26
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlÀgg
Tror att pÄ min Force box kan man stÀlla in sommar tid typ GMT + x.
Kolla om detta kanske finns pÄ din TV ???
Postad 25 October 2006 - 19:36
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Ăber-Guru
-
-
14825 inlÀgg
Det borde inte vara nÄgra problem med att ÄtgÀrda det dÀr i nÄgon meny eller servicemeny.
Samsung Nordic vill sjÀlvklart inte hjÀlpa dig dÄ den Àr paralellimporterad. FörstÄr heller inte varför man köper en sÄdan för att spara nÄgra hundringar och saka bort ett Ärs garanti med mera, med tanke pÄ att man tÀnker, som du sÀger, ha TVn i 10 Är eller lÀngre.
Postad 25 October 2006 - 20:02
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
Det borde inte vara nÄgra problem med att ÄtgÀrda det dÀr i nÄgon meny eller servicemeny.
Samsung Nordic vill sjÀlvklart inte hjÀlpa dig dÄ den Àr paralellimporterad. FörstÄr heller inte varför man köper en sÄdan för att spara nÄgra hundringar och saka bort ett Ärs garanti med mera, med tanke pÄ att man tÀnker, som du sÀger, ha TVn i 10 Är eller lÀngre.
<{POST_SNAPBACK}>
Det Àr ÀndÄ tur att det finns parallellimport eftersom det hÄller ner priserna. Om mÀrkesdistributörerna fÄr ensamrÀtt sÄ kan de lÀgga priserna högre utan konkurrens. SjÀlvklart gÄr problemet att fixa. Samsung försöker bara skrÀmma dig och alla andra frÄn att köpa billigt. Leta pÄ nÀtet sÄ hittar du sÀkert en instruktion om hur man kommer in i servicemenyn och Àndrar. Garantin spelar heller ingen roll eftersom sÀljaren Àr ansvarig för fel i produkten. SÄ lÀnge det finns en svensk sÀljare sÄ Àr det sÄledes ok.
Postad 25 October 2006 - 20:12
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Ăber-Guru
-
-
14825 inlÀgg
Garantin spelar heller ingen roll eftersom sÀljaren Àr ansvarig för fel i produkten. SÄ lÀnge det finns en svensk sÀljare sÄ Àr det sÄledes ok.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det gör den. Du har 2 Är om maskinen Àr intagen via Samsung och endast 1 Är om den Àr paralellad.
Postad 25 October 2006 - 20:18
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
Garantin spelar heller ingen roll eftersom sÀljaren Àr ansvarig för fel i produkten. SÄ lÀnge det finns en svensk sÀljare sÄ Àr det sÄledes ok.
<{POST_SNAPBACK}> Jo det gör den. Du har 2 Är om maskinen Àr intagen via Samsung och endast 1 Är om den Àr paralellad.
<{POST_SNAPBACK}>
Ah, om en elektronikvara gÄr sönder av nÄgon annan anledning Àn att man tappar den i golvet eller spiller vatten pÄ den (vilket garantin i alla fall inte tÀcker) sÄ Àr det ett produkt/tillverkningsfel. Det ansvarar sÀljaren för.
Postad 26 October 2006 - 10:01
Kan tillÀgga att jag köpte TV:n i en butik i stockholm. Det var ingen som berÀttade för mig att TV:n var paralellimporterad. NÀr jag gÄr till en affÀr i Sverige förutsÀtter jag att TV:n Àr anpassad för svenska marknaden. Detta gör mig ocksÄ jÀvligt sur. Som ni sÄg av mailet frÄn Samsung gÄr det inte att enkelt se om TV:n Àr paralellimporterad eller inte, det Àr en del av modellkoden. Jag har alltsÄ inte aktivt valt att köpa en paralellimporterad produkt.
Jag skall Äka till affÀren i eftermiddag och försöka deala med dom. Jag Äterkommer om hur det gick.
Det gÄr inte att enkelt Àndra/justera guidens tid via nÄgon meny i TV:n.
Ăr det ingen som vet hur man kommer in i service menyn eller vet hur man kan Ă€ndra detta.
Postad 26 October 2006 - 10:49
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
ForumrÀv
-
-
780 inlÀgg
Kan tillÀgga att jag köpte TV:n i en butik i stockholm.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad heter denna butik?
Redigerat av Unregistered33b3a508, 26 October 2006 - 10:51.
Postad 26 October 2006 - 18:21
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
Jag skall Äka till affÀren i eftermiddag och försöka deala med dom. Jag Äterkommer om hur det gick.
<{POST_SNAPBACK}>
Löste det sig?
Postad 27 October 2006 - 09:26
NÀ det löste inte sig, butiken var InWareHouse i stockholm. Och enligt mig betedde dom sig som idioter. Dom tyckte inte att detta var ett problem och efter som jag Àgt tv:n i 1,5 vecka sÄ erbjöd dom sig att köpa tillbaka tv som begagnad, alltsÄ för ett lÀgre pris Àn vad jag gav.
Jag kan inte rekomendera Inwarehouse, sÄ ###### dÄligt.
Jag skall göra ett försök med deras kundservice per telefon. Funkar inte detta bÀttre skall jag övervÀga AllmÀnna Reklamations nÀmnden.
Det Àr sÄ ###### fult, pÄ deras kvitton stÄr det att man fÄr lÀmna tillbaka varan om man har en obruten kartong. Hur FAN skall det gÄ till. Det innebÀr i praktiken att man lyfter hem en pryl pÄ 35 kilo stÀller den i hallen utan att packa upp den, sen kör man tillbaka den oöppnade lÄdan till butiken efter en vecka.
Ingen som vet hur man kommer in i servicemenyn. pÄ R73 modellen??
Postad 27 October 2006 - 09:35
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
ForumrÀv
-
-
780 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Detta borde vara det minsta som inWarehouse skulle kunna göra för dig.
Postad 27 October 2006 - 11:30
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlÀgg
Det Àr bara att ligga pÄ! Du kommer att fÄ rÀtt enligt om du gÄr vidare!
Postad 27 October 2006 - 11:50
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
NÀ det löste inte sig, butiken var InWareHouse i stockholm. Och enligt mig betedde dom sig som idioter. Dom tyckte inte att detta var ett problem och efter som jag Àgt tv:n i 1,5 vecka sÄ erbjöd dom sig att köpa tillbaka tv som begagnad, alltsÄ för ett lÀgre pris Àn vad jag gav.
Jag kan inte rekomendera Inwarehouse, sÄ ###### dÄligt.
Jag skall göra ett försök med deras kundservice per telefon. Funkar inte detta bÀttre skall jag övervÀga AllmÀnna Reklamations nÀmnden.
Det Àr sÄ ###### fult, pÄ deras kvitton stÄr det att man fÄr lÀmna tillbaka varan om man har en obruten kartong. Hur FAN skall det gÄ till. Det innebÀr i praktiken att man lyfter hem en pryl pÄ 35 kilo stÀller den i hallen utan att packa upp den, sen kör man tillbaka den oöppnade lÄdan till butiken efter en vecka.
<{POST_SNAPBACK}>
HUr mycket skulle du förlora om du sÀljer tillbaka TV:n? Anledningen till att jag frÄgar Àr att det finns viss risk för att ARN inte skulle anse den felande tiden som ett betydande fel i varan om det inte pÄverkar funktionen pÄ nÄgot sÀtt. DÀrmed skulle det vara svÄrt att fÄ nÄgot annat Àn avhjÀlpande eller kanske ett mindre prisavdrag. Det bÀsta Àr enligt min mening att försöka lösa problemet med InWarehouse. Ring gÀrna och be att fÄ tala med butikschefen, eller dennes chef för att fÄ upp Àrendet pÄ nivÄ. Du kan antyda dÄlig publicitet, t ex i media eller forum, snack om parallellimport och att du funderar pÄ att gÄ till ARN. Fast gör det pÄ ett smidigt sÀtt annars stÀnger du dörren. Om du kan fÄ till en bra förhandling löser du frÄgan pÄ 5 minuter. ARN tar minst ett halvÄr och det Àr inte sÀkert att du fÄr det beslut du vill ha.
Postad 27 October 2006 - 12:32
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
ForumrÀv
-
-
780 inlÀgg
Om inWarehouse öppet redovisar att deras apparater Àr grÄimporterade, och att de dÀrigenom kan erbjuda lÀgre priser, sÄ Àr det ok. DÄ vet man vad man köper.
Men om de smyger med denna fakta, sÄ skulle i alla fall jag utgÄ ifrÄn att produkten Àr importerad av den svenska agenten, anpassad för den svenska marknaden och omfattad av svenska garantier.
Det Àr skamligt att det skall finnas ett behov av att frÄga om sjÀlvklara saker. Inwarehouse Àr ju ingen kÀllarbutik.
Postad 27 October 2006 - 13:36
JockeBlg
-
JockeBlg
-
AnvÀndare
-
-
112 inlÀgg
Taget frĂ„n inWareHouse hemsida: ---------------------------- Jag har Ă„ngrat mitt köp Ă
ngerrÀtten skiljer sig hurvida du Àr företag eller privatperson. Vad som Àr gemensamt Àr att produkten skall vara i sÀljbart skick med oskadad förpackning. Den fÄr heller ej vara specialbestÀlld eller konfigurerad för dig som kund. Företagskunder Retur fÄr ske inom 10 dagar frÄn leveransdagen under förutsÀttning att produkten ÄterlÀmnas i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning. Uppfyller inte returen ovanstÄende krav kan retur ÀndÄ beviljas mot prisavdrag. Kontakta Kundservice för detaljinformation. Privatpersoner Som privatperson har du en generell lagstiftad 14 dagars ÄngerrÀtt frÄn det att du har tagit emot en vara som har skickats till dig. LÀs mer om distans- och hemförsÀljningslagen (2005:59)
Notera att en del produktgrupper Àr undantagna sÄsom abonnemang, blÀckpatroner, media etc, flÀktar, projektorlampor, underklÀder/t-shirts, filmer, musik, dataprogram & spel samt datorer med förinstallerade operativsystem etc.
Varan skall returneras med originalförpackning och i vĂ€sentligen oförĂ€ndrat skick. Du stĂ„r för returfrakten vid Ă„beropande av Ă„ngerrĂ€tt.----------------------- Ăr det skillnad pĂ„ distansköp och köp i butik, annars verkar de som om du kan returnera varan inom 14 dagar om den Ă€r i oförĂ€ndrat skick... Vad jag kan se sĂ„ stĂ„r det heller inget om parallellimport för denna modell utan att det verkar som att det Ă€r Samsung Sveriges garantier som gĂ€ller generellt för alla deras Samsung modeller... /Jocke
Redigerat av JockeBlg, 27 October 2006 - 13:38.
Postad 27 October 2006 - 13:40
Likvid
-
Likvid
-
LĂ€rjunge
-
-
421 inlÀgg
Dom tyckte inte att detta var ett problem och efter som jag Àgt tv:n i 1,5 vecka sÄ erbjöd dom sig att köpa tillbaka tv som begagnad, alltsÄ för ett lÀgre pris Àn vad jag gav.
<{POST_SNAPBACK}>
Hahaha...Ă€r dom sanna eller? vilka muppar.
Postad 27 October 2006 - 13:41
Likvid
-
Likvid
-
LĂ€rjunge
-
-
421 inlÀgg
Inwarehouse Àr ju ingen kÀllarbutik.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det Àr en kÀllarbutik om du varit och besökt dom.
Postad 27 October 2006 - 14:05
Phosphor
-
Phosphor
-
AnvÀndare
-
-
198 inlÀgg
Du kan ju kolla i service menyn om du hittar nÄnstans dÀr du kan stÀlla om tiden/regionen.
Passa dig för att Àndra för mycket dock, menyn Àr inte till för konsumenter egentligen
Du kommer Ät den genom att trycka info, menu, mute och power i den ordningen inte hÄlla in utan bara tryck en gÄng pÄ varje
Postad 27 October 2006 - 14:27
Melmac
-
Melmac
-
MĂ€stare
-
-
3271 inlÀgg
Ring konsumentupplysningen i din kommun o berÀtta hur det ligger till. Han/Hon kommer sÀkert stÀlla sig pÄ din sida. Ta namnet och ring till butiken och tala om att du talat med denne man/kvinna pÄ konsumentupplysningen och ÄterberÀtta samtalet.
Ăr den sĂ„ld i Sverige gĂ€ller svensk garanti.
De har visserligen rÀtt att dra av för att du anvÀnt varan om du vill hÀva köpet, men dÄ ska du ha pengar för alla utlÀgg du fÄtt göra i form av bensin, förlorad arbetstid etc. Detta sa en konsumentupplysare till mig nÀr jag hade problem.
Redigerat av Melmac, 27 October 2006 - 14:31.
Postad 27 October 2006 - 15:33
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
ForumrÀv
-
-
780 inlÀgg
Inwarehouse Àr ju ingen kÀllarbutik.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det Àr en kÀllarbutik om du varit och besökt dom.
<{POST_SNAPBACK}>
Ă
jag som trodde att inWarehouse var börsnoterat.
Postad 27 October 2006 - 19:11
Jag provade tipset att komma in i service menyn men det funkar inte. Jag kommer inte in i nÄgon service meny. Jag gjorde info menu mute power frÄn fjÀrren. Skall jag göra pÄ nÄgot annat sÀtt?
Jag tror inte jag har nÀmnt att i och med att jag köpt en paralell importerad tv sÄ förlorar jag 0% pixel garantin (Samsung har ju Àven en annan pixel garanti som fortfarande gÀller)
Jag förlorar Àven in home service garantin som gör att Samsung hÀmtar tv hemma hos mig fixar felet och installerar tillbaka den pÄ plats.
Jag var tvungen att supa mig full igÄr för jag var sÄ jvla förbannad. Nu har jag lugnat mig lite och pÄ mÄndag kommer jag att försöka komma upp pÄ chefs nivÄ per telefon och försöka fÄ en lösning.
Som nÄgon skrev sÄ stÄr det ingenstans att min tv Àr paralell importerad pÄ siten eller i butik. Han jag pratade med i butik hÀvdade att tv fanns i butik sÄ att jag kunde testa den innan jag köpte. Hur fan kan man testa en hel tv i butik innan man köper???? Helt sjukt.
Jag efterlyser fortfarande hur man kommer in i service menyn??
Postad 27 October 2006 - 19:19
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
Jag var tvungen att supa mig full igÄr för jag var sÄ jvla förbannad. Nu har jag lugnat mig lite och pÄ mÄndag kommer jag att försöka komma upp pÄ chefs nivÄ per telefon och försöka fÄ en lösning.
Som nÄgon skrev sÄ stÄr det ingenstans att min tv Àr paralell importerad pÄ siten eller i butik. Han jag pratade med i butik hÀvdade att tv fanns i butik sÄ att jag kunde testa den innan jag köpte. Hur fan kan man testa en hel tv i butik innan man köper???? Helt sjukt.
<{POST_SNAPBACK}>
Det rÀknas som ett fel i varan om sÀljaren inte upplyser om saker som det Àr viktigt för köparen att kÀnna till. Eftersom parallellimporten innebÀr sÀmre garanti Àn vad som vanligen gÀller för Samsung sÄ borde sÀljaren upplysa om det nÄgon gÄng innan du betalar. SÄledes tycker jag att du ska ta en vÀnda till med InWarehouse och reklamera TV:n sÄsom felaktig. SÀg att du inte skulle ha köpt den om du hade kÀnt till att garantin var sÀmre och att du vill ha pengarna tillbaka sÄ att du kan köpa en svenskdistribuerad TV med komplett garanti och rÀtt tid. InWarehouse förlorar förmodligen potentiella köpare med varje inlÀgg i denna trÄd sÄ det borde ligga i deras intresse att hjÀlpa dig. /Chris
Redigerat av Unregistered1197, 27 October 2006 - 19:22.
Postad 27 October 2006 - 21:01
Phosphor
-
Phosphor
-
AnvÀndare
-
-
198 inlÀgg
Jag efterlyser fortfarande hur man kommer in i service menyn??
<{POST_SNAPBACK}>
Var den i standby lÀge? den ska alltsÄ inte vara pÄ nÀr du gör det. 1: TV av 2: tryck knapparna en och en efter varandra i ordningen info, menu, mute och sist power Tv'n ska dÄ slÄs pÄ och menyn ska vara framme. Funkar pÄ vÄra 32" Samsung pÄ jobbet.
Postad 30 October 2006 - 19:08
NĂ€ jag kommer inte in i service menyn pĂ„ den beskrivningen. - TyvĂ€rr. Ăr det nĂ„gon som vet om det finns nĂ„got annat sĂ€tt?
Jag samlar just nu kraft för att ringa kundcenter per telefon. Jag Àr fortfarande förbannad sen förra vecka sÄ om jag ringer nu kan jag nog inte sansa mig.
Jag Äterkommer om hur det hela gÄr.
Postad 30 October 2006 - 23:04
Tomas T
-
Tomas T
-
AnvÀndare
-
-
227 inlÀgg
Antar att dina 14 Ängerköpsdagar vid det hÀr laget Àr förbrukade.Men om tid hade funnits hade jag istÀllet Äberopat Ängerköpslagen utan att ange skÀl och returnera varan.Men som du helt ÀndÄ riktigt var inne pÄ:vilja behÄlla den och fÄ hjÀlp att sjÀlv via servicemenyn ÄtgÀrda det.Kan knappast tÀnka mig att EPG Àr lÄst för GMT+1 men att den stÀlls in pÄ fabrik för olika tidszoner men att den hÄrdvarumÀssigt ska kunna fungera över hela det europeiska DVB-T omrÄdet.Det kan ju vara sÄ illa att nÄt Eprom mÄste flashas pÄ serviceverkstad som sÀljaren vill undvika garantikostnader för.
Du anger inte Ät vilket hÄll tidsavvikelsen Àr.Men mig veterligen har Island GMT men tillÀmpar inte sommartid sÄ nÀr vi har sommartid sÄ blir diffen -2h och pÄ vintern "endast" -1h.
EDIT/ Island har Ànnu inte DVB-T.Men vÀstra Ryssland dÀremot ,GMT+3(som kuriosa).
Redigerat av Tomas T, 30 October 2006 - 23:20.
Postad 30 October 2006 - 23:22
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlÀgg
Eftersom det Àr "FEL" pÄ TVn Klockan trasig sÄ kan du lÀmna in den pÄ reparation . Och om dom inte kan lösa felet sÄ blir dom tvugna att byta ut TV eller att du fÄr hÀva köpet . Det lÀttaste vore om inwarehouse tog tbx TVn & bad om ursÀkt . Men nu nÀr dom inte verkar vilja göra det sÄ Äk tbx med TVn dom & be dom laga/rÀtta till felet ge dom chansen att lösa det .
Postad 31 October 2006 - 06:28
Spritfest
-
Spritfest
-
LĂ€rjunge
-
-
251 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe  Jag förstÄr PRECIS hur du kÀnde
Postad 02 November 2006 - 11:13
robbin.olofsson
-
robbin.olofsson
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Hur har det gÄtt?
FörstÄr din frustration och besvikelse!
Ăr nyfiken pĂ„ om handlaren vill lösa detta pĂ„ ett smidigt sĂ€tt eller om du tvingas gĂ„ vidare...
//Robbin
Postad 02 November 2006 - 12:58
r_ecke
-
r_ecke
-
Wannabe
-
-
23 inlÀgg
Hur har det gÄtt?
Ăr nyfiken pĂ„ om handlaren vill lösa detta pĂ„ ett smidigt sĂ€tt eller om du tvingas gĂ„ vidare...
//Robbin
<{POST_SNAPBACK}>
Àr ocksÄ intresserad hur det har gÄtt. Tycker ocksÄ du ska stÄ pÄ dig, sÀger man inget fÄr man inget. Gör dig hörd =) Till nÀsta ggn kan det vara bra att veta att om du köper nÄgot sÄ har du alltid öppet köp och dÄ fÄr dom enligt lag inte ens stÀlla dig frÄgan varför du vill lÀmna tillbaka den. Detta förutsatt att varan Àr komplett och i orginalskick, AlltsÄ sÄ man itne har rivigt upp kartongen osv... som sagt, bara sÀga att du vill lÀmna igen pÄ öppet köp frÄgar dom varför sÀger du att de har dom itne med att göra. eller den trevligare versionen, du har Ängrat dig.
Postad 02 November 2006 - 13:01
Grief
-
Grief
-
Amatör
-
-
97 inlÀgg
Trodde det var allmÀnt kÀnt att InWarehouse kör med parallellimport frÄn Tyskland?
Vidare kan jag ju sÀga att KO i kommunerna ALLTID tycks hÄlla med kunden, oavsett vad som hÀnt i fallet. Inte alltid sÄ lÀtt att fÄ det de tycker genomfört dock...
Postad 02 November 2006 - 22:14
Barney Gumble
-
Barney Gumble
-
Wannabe
-
-
30 inlÀgg
Hur fan har det gÄtt för dig ?? vi e nog mÄnga som vill veta och hoppas att det har löst sig för dig...om dom d######s sÄ Àr det bara att köra en Pittbull bit dig fast Ä gnag sÄ mycket du bara kan stÄ pÄ dig grabben...
Postad 03 November 2006 - 08:23
Unregistered36fab88d
-
Unregistered36fab88d
-
AnvÀndare
-
-
196 inlÀgg
Intressant!
Det hÀr Àr iofs. ett fel man skulle kunna leva med (Ätminstone jag), men det Àr ju oerhört korkat av InWarehouse att inte snabbt och smidigt göra ett Äterköp, eller erbjuda dig en "felfri" vara. Gör man inte detta Àr man definitivt inte seriös ... (InWarehouse, alltsÄ).
Det hade varit bÀttre om du köpt den via postorder(internet), dÄ hade du kunnat packa ihop den och skicka tillbaka den med hÀnvisning till Distansköpslagen. Nu blir det ju genast lite klurigare eftersom du köpt den i butik.
Att reklamera TVn pÄ grund av att den Àr parallellimporterad finns inget lagligt stöd för. DÀremot kan du lÀmna in den för en garantireperation, EPG fungerar ju uppenbart inte som tÀnkt, InWarehouse Àr ju dÄ tvungna att ÄtgÀrda detta inom rimlig tid, klarar de inte detta fÄr de helt enkelt göra ett Äterköp. (Vad rimlig tid Àr , vet jag inte pÄ stÄende fot, men jag tror det finns i KonsumentköpLagen).
Lycka Till!
/MM
Postad 03 November 2006 - 08:31
Unregistered36fab88d
-
Unregistered36fab88d
-
AnvÀndare
-
-
196 inlÀgg
Hur har det gÄtt?
//Robbin
<{POST_SNAPBACK}> Àr ocksÄ intresserad hur det har gÄtt. Tycker ocksÄ du ska stÄ pÄ dig, sÀger man inget fÄr man inget. Gör dig hörd =)
Till nÀsta ggn kan det vara bra att veta att om du köper nÄgot sÄ har du alltid öppet köp och dÄ fÄr dom enligt lag inte ens stÀlla dig frÄgan varför du vill lÀmna tillbaka den. Detta förutsatt att varan Àr komplett och i orginalskick, AlltsÄ sÄ man itne har rivigt upp kartongen osv... som sagt, bara sÀga att du vill lÀmna igen pÄ öppet köp frÄgar dom varför sÀger du att de har dom itne med att göra. eller den trevligare versionen, du har Ängrat dig.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, man har INTE ALLTID öppet köp! Men en god idé Àr att alltid begÀra öppet köp nÀr man handlar hemelektronik över disk! Alternativt handla pÄ distans (postorder/internet) dÄ man med automatik har 14 dagars öppet köp! /MM
Postad 03 November 2006 - 08:37
r_ecke
-
r_ecke
-
Wannabe
-
-
23 inlÀgg
Hur har det gÄtt?
//Robbin
<{POST_SNAPBACK}> Àr ocksÄ intresserad hur det har gÄtt. Tycker ocksÄ du ska stÄ pÄ dig, sÀger man inget fÄr man inget. Gör dig hörd =)
Till nÀsta ggn kan det vara bra att veta att om du köper nÄgot sÄ har du alltid öppet köp och dÄ fÄr dom enligt lag inte ens stÀlla dig frÄgan varför du vill lÀmna tillbaka den. Detta förutsatt att varan Àr komplett och i orginalskick, AlltsÄ sÄ man itne har rivigt upp kartongen osv... som sagt, bara sÀga att du vill lÀmna igen pÄ öppet köp frÄgar dom varför sÀger du att de har dom itne med att göra. eller den trevligare versionen, du har Ängrat dig.
<{POST_SNAPBACK}>
ok bra att veta. men jag har rÀtt om biten att om de finns öppet köp har dom inte rÀtt att ens frÄga varför du vill lÀmna tillbaka eller dyl. sÄ lÀnge allt Àr i nyskick... eller? har för mig ja lÀst de iaf.
Nej, man har INTE ALLTID öppet köp! Men en god idé Àr att alltid begÀra öppet köp nÀr man handlar hemelektronik över disk!
Alternativt handla pÄ distans (postorder/internet) dÄ man med automatik har 14 dagars öppet köp!
/MM
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 03 November 2006 - 09:51
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
ForumrÀv
-
-
780 inlÀgg
Trodde det var allmÀnt kÀnt att InWarehouse kör med parallellimport frÄn Tyskland?
<{POST_SNAPBACK}>
Det Àr ingenting som jag kÀnde till. Om inWarehouse vore seriös hade de redovisat detta förhÄllande pÄ sin hemsida. Man har rÀtt att utgÄ ifrÄn att varorna Àr "svensktköpta".
Postad 03 November 2006 - 10:49
th_om_as
-
th_om_as
-
LĂ€rjunge
-
-
256 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Det Àr ingenting som jag kÀnde till.
Om inWarehouse vore seriös hade de redovisat detta förhÄllande pÄ sin hemsida.
Man har rÀtt att utgÄ ifrÄn att varorna Àr "svensktköpta".
<{POST_SNAPBACK}>
Inget jag kÀnde till heller nÀr jag köpte min Pioneer TV frÄn inWarehouse. SÀger som rÄnad av bosse, man bör kunna utgÄ frÄn att varorna Àr "svenskköpta"!
Postad 03 November 2006 - 11:10
Unregistered8e1f5d3c
-
Unregistered8e1f5d3c
-
AnvÀndare
-
-
154 inlÀgg
Nu har jag inte drabbats nÄgonting av det men jag rÄkade ut för samma grej nÀr jag köpte mitt Samsung hemmabiosystem pÄ Inwarehouse. OSD-menyerna var inte pÄ svenska (som de var i en annan butik nÀr jag testade systemet) och jag fick ingen bruksanvisning pÄ svenska. Detta gör mig dock ingenting men det kan ju finnas andra som vill ha svenska menyer och svensk bruksanvisning. De kunde i alla fall informerat om detta pÄ hemsidan vilket jag har sett att andra gör. Hoppas att det har löst sig för dig.
Postad 03 November 2006 - 11:38
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
Det Àr ÀndÄ viktigt att komma ihÄg att kunden har vissa rÀttigheter. Personligen kÀnde jag inte till att InWarehouse parallellimporterar. Jag kÀnde inte heller till att garantin Àn mycket sÀmre pÄ parallellimporterade varor. SÄledes tycker jag att InWarehouse har ett ansvar att informera kunderna om detta nÀr de har valt denna affÀrsmetod.
Enligt konsumentköplagen sÄ ska sÀljaren informera om saker som Àr viktiga att kÀnna till och om varan avviker frÄn vad kunden kan förvÀnta sig.
InWarehouse Àr billiga, men inte sÄ billiga att man förstÄr att det Àr nÄgot som Àr sÀmre med deras varor.
Postad 06 November 2006 - 10:10
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
ForumrÀv
-
-
780 inlÀgg
Jag hoppas att du hÄller oss informerade om hur Àrendet utvecklar sig.
Det kan ju vara fler som kan ev. kan tÀnka sig att handla pÄ inWarehouse.
Postad 06 November 2006 - 12:36
stebo
-
stebo
-
Wannabe
-
-
22 inlÀgg
Jag hoppas att du hÄller oss informerade om hur Àrendet utvecklar sig. Det kan ju vara fler som kan ev. kan tÀnka sig att handla pÄ inWarehouse.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag instÀmmer..... Utkomsten av detta lÀr reglera mitt framtida plasma-TV köp.
Postad 06 November 2006 - 12:38
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
Jag hoppas att du hÄller oss informerade om hur Àrendet utvecklar sig. Det kan ju vara fler som kan ev. kan tÀnka sig att handla pÄ inWarehouse.
<{POST_SNAPBACK}>
InstÀmmer. Personligen kan jag inte att tÀnka mig att handla dÀr om de inte löser problemet med den hÀr TV:n. Det finns ju 'o' sÄ mÄnga handlare att det verkligen inte finns nÄgon anledning att handla hos de som Àr snÄla, gnidiga och ohjÀlpsamma.
Postad 06 November 2006 - 19:59
TÀnkte informera om lÀget, har ringt kundservice och bett att fÄ prata med nÄgon ansvarig som kan ta beslut. Det har inte varit det lÀttaste och jag har Ànnu inte fÄtt prata med nÄgon ansvarig. Jag skall göra 1-2 försök till denna vecka, annars blir det troligen att ta saken vidare. Nu har jag vant mig lite att tiden gÄt fel, men det har istÀllet blivit lite av en principsak. Jag Àr helt enkelt förbannad att dom inte informerar om en sÄn hÀr sak. Jag upptÀckte en annan sak, jag tÀnkte bestÀlla Boxer (jag har inte hunnit Àn). DÄ sökte jag för skoj skull pÄ Boxer hemsida pÄ godgÀnda mottagare se lÀnk: http://www.boxer.se/...ng&scart=&typ=2 DÀr stÄr det att Samsung LE40R73BDX/XEE Àr godkÀnd!!! Det innebÀr att min inte Àr godkÀnd för min Àr en Samsung LE40R73BDX/XEG (tror jag att det var) Notera alltsÄ att Boxer godkÀnner bara boxar som inte Àr paralellimporterade. NÀ det kÀnns mer och mer som om jag blivit avsugen av en transa och upptÀckte det inte förrÀn efterÄt.
Postad 06 November 2006 - 20:10
Damp
-
Damp
-
MĂ€stare
-
-
2750 inlÀgg
NÀ det kÀnns mer och mer som om jag blivit avsugen av en transa och upptÀckte det inte förrÀn efterÄt.
<{POST_SNAPBACK}>  avsugning som avsugning Hoppas att det löser sig! Sverker pÄ plus Àr vÀl en kille att snacka med annars Sedan ger detta bara dÄlig reklam för inwarehouse, stÄ pÄ dig! Kunden har alltid rÀtt
Postad 06 November 2006 - 23:24
Tomas T
-
Tomas T
-
AnvÀndare
-
-
227 inlÀgg
PÄ Samsungs hemsida avsnitt Service och Garanti stÄr att lÀsa:
"Vad hÀnder om jag köpt min produkt utomlands?
Samsung Electronics Nordic AB ger en begrÀnsad garanti pÄ produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blÄtt "Original Warranty Card", utfÀrdat av Samsung Electronics. PÄ framsidan ska det finnas angivet "Samsung European bloc warranty", samt att de nordiska lÀnderna ska finnas upprÀknade"
Postad 12 November 2006 - 20:55
En uppdatering:
PÄ grund av denna diskussion sÄ har faktiskt en pÄ inwarehouse hört av sig till mig, som tydligen lÀst denna diskussion. Det mÄste han ha credit för, det Àr snyggt jobbat att nÀr man lÀser inlÀgget reagera och faktiskt ta kontakt.
Jag har alltsÄ Àntligen hittat nÄgon som Àr serviceminded och som liksom jag vill ha en lösning pÄ problemet.
Jag Äterkommer nÀr jag har mer information.
Postad 12 November 2006 - 22:23
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlÀgg
En uppdatering:
PÄ grund av denna diskussion sÄ har faktiskt en pÄ inwarehouse hört av sig till mig, som tydligen lÀst denna diskussion. Det mÄste han ha credit för, det Àr snyggt jobbat att nÀr man lÀser inlÀgget reagera och faktiskt ta kontakt.
Jag har alltsÄ Àntligen hittat nÄgon som Àr serviceminded och som liksom jag vill ha en lösning pÄ problemet.
<{POST_SNAPBACK}>
För min del tycker jag att det Àr otroligt svagt att de inte hjÀlpte dig eller ens ville prata med dig frÄn början. Det Àr ju beklÀmmande att det krÀvs en massa negativ uppmÀrksamhet för att de ska börja Àgna sig Ät lite enkel kundservice.
Postad 12 November 2006 - 22:49
bjogul
-
bjogul
-
ForumrÀv
-
-
731 inlÀgg
Skönt att det verkar ordna sig! Jag har bara ögnat trĂ„den och sett en del kommentarer som inte kĂ€nns helt rĂ€tt, t.ex. att för lĂ„ng tid har gĂ„tt frĂ„n det att du köpte varan för att butiken ska kunna fixa detta, att garanti-tiden skulle vara kopplad till huruvida varan Ă€r parallellimporterad osv. Jag vet inte om de kommentarerna Ă€r lagda "helt pĂ„ kĂ€nn", eller om folk faktiskt har kollat upp detta och kommit snett, men sĂ„vitt jag minns frĂ„n juridikstudierna sĂ„ borde situationen bedömas ungefĂ€r sĂ„ hĂ€r:Ăppet-köp tider pĂ„ tvĂ„ veckor Ă€r inte sĂ„ intressanta med tanke pĂ„ att den vara du har köpt inte funkar som den ska. Dvs. det centrala hĂ€r Ă€r att det Ă€r fel pĂ„ EPG:n - inte att du har Ă„ngrat ditt köp av en fungerande vara. Produkten Ă€r behĂ€ftad med ett fel, och det felet ska du som kund reklamera. En reklamation ska ske utan dröjsmĂ„l, och i sĂ„ fall ska sĂ€ljaren se till att fixa felet pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Man kan ocksĂ„ komma överens om prisjusteringar et.c. Det finns inte en chans i vĂ€rlden att din reklamation 1,5 vecka efter köpet ska kunna anses för sen. Se 23 § KköpL nedan... Det du ocksĂ„ mĂ„ste göra Ă€r att konkretisera nĂ„got slags ansprĂ„k. Ska köpet gĂ„ Ă„ter, eller TV:n repareras, eller nöjer du dig med lite pengar tillbaka - i sĂ„ fall hur mycket? Man fĂ„r i och för sig inte hĂ€va köp pga vilka skitfel som helst, men en icke-fungerande EPG tycker inte jag Ă€r ett skitfel. Det Ă€r ju bara att kolla pĂ„ valfritt reklamblad frĂ„n Giganten/Onoff (InWarehouse?!?!!!) och se att de lyfter fram hur smidigt ditt TV-tittande blir med EPG... "Inga mera TV-tablĂ„er....". Det Ă€r alltsĂ„ frĂ„ga om ett konstaterat fel i varan, och felet Ă€r inte "ringa". Köpet borde dĂ€rför kunna hĂ€vas! SkĂ€let till att reklamationen ska ske sĂ„ tidigt som möjligt Ă€r bl.a. för att man ska kunna bedöma huruvida felet funnits dĂ„ varan sĂ„ldes, eller om det uppkommit efter att du haft varan. Dvs. dĂ„ risken gĂ„tt över pĂ„ dig som köpare. HĂ€r Ă€r det ju uppenbart ett fel som funnits hela tiden, mailet frĂ„n generalagenten pekar ju tydligt pĂ„ detta... Vidare. Parallell-import eller inte, produkten Ă€r köpt i Sverige av en konsument och i en svensk butik (nĂ€ringsidkare). AlltsĂ„ gĂ€ller konsumentköplagen, och dess bestĂ€mmelser. Det Ă€r ju genom konsumentköplagen du fĂ„r din garanti... Var butiken sedan har fĂ„tt tag i din vara Ă€r ju nĂ„got helt annat. Skulle du dĂ€remot ha handlat av en utlĂ€ndsk butik, dĂ„ hamnar ju saken i ett annat lĂ€ge... DĂ„ Ă€r ju inte den svenska konsumentköplagen tillĂ€mplig... DĂ„ du pratar med butiken kan det ju vara bra att ha med dig nĂ„gra kĂ€rnfulla paragrafer, lĂ€gger med ett urval av de som verkar mest centrala för dig. Kolla gĂ€rna ocksĂ„ pĂ„ konsumentverkets hemsida http://www.konsument...ngArticleId=125Men som sagt, det har gĂ„tt ett par Ă„r sedan jag höll pĂ„ med detta, sĂ„ om det sitter nĂ„gra civil-rĂ€ttare dĂ€r ute sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€gga till och dra ifrĂ„n det jag eventuellt skulle ha missat. Just ja. Returen vid eventuell hĂ€vning. Som konsument har du bara rĂ€tt att krĂ€va detta om du kan returnera varan i vĂ€sentligen oförĂ€ndrat skick. Det Ă€r ju onödigt att i det hĂ€r lĂ€get brĂ€nna upp kartongen, men Ă€r TV:n i övrigt i samma skick som nĂ€r du tog den ur kartong, sĂ„ kan jag nog tycka att butiken fĂ„r acceptera returen och full Ă„terbetalning. Har dock inte kollat praxis pĂ„ detta Jag kan konstatera att InWarehouse inte stĂ€rkt sin position som seriös handlare genom det hĂ€r agerandet. Den som drabbas av behovet att lĂ€sa konsumentköplagen bör kunna googla fram den med sökorden Konsumentköplag (1990:932) Lycka till! /Bjogul Konsumentköplag (1990:932) 16 § Varan skall i frĂ„ga om art, mĂ€ngd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stĂ€mma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara Ă„tföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, anvĂ€ndning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara Àgnad för de ÀndamÄl för vilka varor av samma slag i allmÀnhet anvÀnds,
2. vara Àgnad för det sÀrskilda ÀndamÄl för vilket köparen avsÄg att varan skulle anvÀndas, om sÀljaren vid köpet mÄste ha insett detta sÀrskilda ÀndamÄl,
3. stÀmma överens med den beskrivning som sÀljaren har lÀmnat och ha de egenskaper som sÀljaren har hÀnvisat till genom att lÀgga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad pÄ vanligt eller annars försvarligt sÀtt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker frÄn vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om sÀljaren före köpet har underlÄtit att upplysa köparen om ett sÄdant förhÄllande rörande varans egenskaper eller anvÀndning som han kÀnde till eller borde ha kÀnt till och som köparen med fog kunde rÀkna med att bli upplyst om, under förutsÀttning att underlÄtenheten kan antas ha inverkat pÄ köpet eller,
3. om varan i nÄgot annat avseende avviker frÄn vad köparen med fog kunnat förutsÀtta.
- - - - 22 § Ăr varan felaktig enligt 16-21 §§, fĂ„r köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ krĂ€va avhjĂ€lpande, omleverans, prisavdrag eller ersĂ€ttning för att avhjĂ€lpa felet eller hĂ€va köpet. Dessutom fĂ„r han krĂ€va skadestĂ„nd enligt 30-32 §§. Han fĂ„r Ă€ven hĂ„lla inne betalningen enligt 25 §.
23 § Köparen fÄr inte Äberopa att varan Àr felaktig, om han inte lÀmnar sÀljaren meddelande om felet inom skÀlig tid efter det att han mÀrkt eller borde ha mÀrkt felet (reklamation). Meddelande som lÀmnas inom tvÄ mÄnader efter det att köparen mÀrkt felet skall alltid anses ha lÀmnats i rÀtt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stÀllet lÀmnas till nÀringsidkaren.
Har nÄgon annan Àn sÀljaren Ätagit sig att för dennes rÀkning avhjÀlpa fel i en vara, kan reklamationen i stÀllet göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre Är frÄn det att han har tagit emot varan, förlorar han rÀtten att Äberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfÀstelse
EDIT: En till infallsvinkel som slog mig efter publicera-tryckningen. Jag har för mig att om du köpt en vara pÄ avbetalning genom butiken, eller i vart fall om du har köpt den pÄ kredit-kort och betalning Ànnu inte Àr dragen, sÄ har du sÄvitt jag minns möjlighet att vÀgra betalning till kreditgivaren med hÀnvisning till fel i godset som sÀljaren vÀgrar ÄtgÀrda. DÄ fÄr butiken VISA/Mastercard som motpart, och de Àr ju normalt betydligt duktigare att argumentera... Inte minst Àr ju det vÀrdefullt vid utlandsköp... En sÄdan invÀndning borde ha stöd i följande § 25 § Köparen fÄr hÄlla inne sÄ mycket av betalningen som fordras för att ge honom sÀkerhet för hans krav pÄ grund av att varan Àr felaktig.
/bjogul
Redigerat av bjogul, 12 November 2006 - 22:57.
Postad 13 November 2006 - 10:57
th_om_as
-
th_om_as
-
LĂ€rjunge
-
-
256 inlÀgg
Som sagt skönt att det verkar ordna sig, men samtidigt oerhört dÄligt av inWarehouse att det ska behöva gÄ sÄ lÄngt innan det ordnar sig.
Har sjÀlv varit i kontakt med en annan pÄ forumet som Àr rejÀlt förbannad över att han inte blivit informerad av att hans Pioneer TV var paralellimporterad, sjÀlv var inte heller jag upplyst om detta nÀr jag köpte min TV frÄn inWarehouse! Har funderat pÄ att gÄ vidare med det, men har haft mycket pÄ jobbet för tillfÀllet som satt stopp för det. Men nu verkar det lugna ner sig, sÄ kanske man fÄr tid nu...
Kan ju sjÀlv sÀga att jag aldrig mer kommer köpa nÄgot av inWarehouse om dom inte ser till att lösa detta problemet för dom som kÀnner sig lurade pÄ de speciella och utökade garantier som finns för vissa produkter (t.ex. PDP+) som köps av svenska leverantörer och inte Àr paralellimporterade!
Postad 13 November 2006 - 11:13
.cenobite^
-
.cenobite^
-
Wannabe
-
-
44 inlÀgg
En uppdatering:
<{POST_SNAPBACK}>
För min del tycker jag att det Àr otroligt svagt att de inte hjÀlpte dig eller ens ville prata med dig frÄn början. Det Àr ju beklÀmmande att det krÀvs en massa negativ uppmÀrksamhet för att de ska börja Àgna sig Ät lite enkel kundservice.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det kÀnns riktigt dÄligt att de lurar folk pÄ det sÀttet. tÀnk alla stackare som handlar sin elektronik och inte Àr medvetna om att forum som dessa finns. dÄ kommer det ju aldrig att lösa sig för dem. samtidigt Àr det ju bra för dig magnus. hoppas att det löser sig!
Postad 13 November 2006 - 12:06
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
RÄdgivare
-
-
5023 inlÀgg
Hej  Om det Ànnu inte löst sig eller om det verkar dra ut pÄ tiden sÄ Àr ett tips att skriva ned det som hittills sagts vid de telefonkontakter du haft och e-posta detta till företaget. Be dem bekrÀfta meddelandet sÄ att du har nÄgot att visa vid en eventuell framtida tvist. FortsÀtt sedan alla kontakter via e-post av samma anledning  Huruvida teven Àr parallellimporterad eller inte, har garanti eller inte, Àr köpt pÄ distans eller inte saknar betydelse eftersom det Àr ett fel pÄ den. Det enda som har betydelse Àr att du som privatperson köpt teven av ett företag samt vad sÀljaren genom detta avtal har lovat. DÄ reglerar konsumentköplagen detta avtal och den ger dig rÀtt att under tre Är reklamera felsymptom som beror av fel som sannolikt fanns redan vid avlÀmnandet eller annat som avviker frÄn vad sÀljaren utlovat eller frÄn vad du rimligen bör kunna förvÀnta dig. Reklamationer ska ske sÄ snart som möjligt men senast inom tvÄ mÄnader frÄn att du upptÀcker det. En klocka som visar fel tid Àr sjÀlvklart bÄde ett fel och nÄgot som man inte bör förvÀnta sig av en ny teve. Varför klockan visar fel tid Àr inte ditt problem utan det Àr det faktum att den gÄr fel som du reklamerar. Reklamationen gör du skriftligen och du anger samtidigt om du krÀver avhjÀlpande eller omleverans. Det Àr bra om du ocksÄ anger varför detta fel Àr av stor betydelse för dig. Det Àr inte sÄ viktigt för ÄtgÀrderna avhjÀlpande eller omleverans men vid ett framtida eventuellt krav pÄ hÀvning sÄ Àr det hur viktigt ett fel Àr för konsumenten som Àr avgörande, inte vad sÀljaren eller tillverkaren allmÀnt anser om felets betydelse. Anses inte felet vara av tillrÀcklig stor betydelse för dig sÄ kan det vara svÄrt att fÄ rÀtt att hÀva köpet. DÄ kan det i stÀllet bli frÄga om en viss Äterbetalning/skadestÄnd frÄn sÀljaren. Har du gjort allt detta samt diskuterat ev. alternativa lösningar men inte kommer nÄgon vart sÄ Àr första steget att kontakta din kommuns konsumentvÀgledare. FÄr inte heller han/hon nÄgot gehör sÄ kan du anmÀla tvisten till ARN. Lite allmÀn information finns i artikeln Kunden har alltid rÀtt(igheter) - Konsumentköplagen
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|