Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

pricejapan.com fortfarande bra?

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 oktober 2006 - 16:34

joioi50
  • joioi50
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Någon som har beställt från pricejapan.com nyligen?

viss elektronik så är ju priset fortfarande bra även efter att man lägger på svenskt moms & frakt.

Leverans med DHL fungerar det bra?

Postad 22 november 2006 - 23:57

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Har precis köpt en projektorlampa via pricejapan och tyckte det fungerade förvånansvärt enkelt och bra. Det mest krångliga var att betala via paypal.

Beställningsformuläret hanterade inte av åäö särskilt bra, så ett gott råd är att använda aao istället. Mailade dom om det och fick ett svar på engelska, på mindre än 10 minuter, där dom bekräftade leveransadressen och att dom skickar lampan samma dag.

Beställde i lördags och fick avin att jag kunde hämta lampan vid lunchtid på onsdag. Dvs totalt 2,5 arbetsdagars leveranstid.

Vet ej hur DHL fungerar eftersom att jag var snål och valde EMS, som uppenbarligen fungerade bra.

Sammanfattningsvis är jag med andra ord helnöjd med både service och leverans.

Sen att jag kanske inte är lika lycklig om lampan pajar efter 20 timmar och vill reklamera den är en annan sak :wub:

Postad 06 december 2006 - 01:27

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Har precis köpt en projektorlampa via pricejapan och tyckte det fungerade förvånansvärt enkelt och bra. Det mest krångliga var att betala via paypal.

Beställningsformuläret hanterade inte av åäö särskilt bra, så ett gott råd är att använda aao istället. Mailade dom om det och fick ett svar på engelska, på mindre än 10 minuter, där dom bekräftade leveransadressen och att dom skickar lampan samma dag.

Beställde i lördags och fick avin att jag kunde hämta lampan vid lunchtid på onsdag. Dvs totalt 2,5 arbetsdagars leveranstid.

Vet ej hur DHL fungerar eftersom att jag var snål och valde EMS, som uppenbarligen fungerade bra.

Sammanfattningsvis är jag med andra ord helnöjd med både service och leverans.

Sen att jag kanske inte är lika lycklig om lampan pajar efter 20 timmar och vill reklamera den är en annan sak  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att du slapp tulla för lampan?
Skriver dom ett lägre värde på paketet?

Postad 09 december 2006 - 14:02

who_carres
  • who_carres
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag skulle också vilja veta om du fick tulla på lampan?

Antar att risken är att jag kan få göra det även om inte du fick det men roligt att veta i alla fall,
för jag ska beställa en lampa från dom om typ en vecka

Postad 13 december 2006 - 13:26

who_carres
  • who_carres
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag har försökt maila dom men inget svar?

Har dom lagt ner eller så?
Någon som vet?

Postad 14 december 2006 - 16:42

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Dom har knappast lagt ner för jag beställde en ps3 därifrån häromdagen som befinner sig på flyg hit just nu. Fick svar på en fråga via mail på 5-10 minuter även denna gång :)

Jag fick betala 3,7% tull och 25% moms på varans värde som dock var något lägre än vad jag hade väntat.
Ganska störande att tullen godtyckligt kan ta ut tull när dom inte har rätt att göra det. Dom utgår garanterat från att jag inte orkar bråka med dom om den saken, vilket ju faktiskt stämmer bra med verkligheten.

Redigerat av Bertilsson, 14 december 2006 - 16:42.

Postad 16 december 2006 - 09:23

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0

Dom har knappast lagt ner för jag beställde en ps3 därifrån häromdagen som befinner sig på flyg hit just nu. Fick svar på en fråga via mail på 5-10 minuter även denna gång ;)

Jag fick betala 3,7% tull och 25% moms på varans värde som dock var något lägre än vad jag hade väntat.
Ganska störande att tullen godtyckligt kan ta ut tull när dom inte har rätt att göra det. Dom utgår garanterat från att jag inte orkar bråka med dom om den saken, vilket ju faktiskt stämmer bra med verkligheten.

<{POST_SNAPBACK}>

dom har väl rätt att ta ut tull? japan är ju knappast ett EU land,, eller vad har jag missat nu?

Postad 16 december 2006 - 16:23

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Det som är fel är att man åker på att betala en tull som gäller för optiska mätverktyg och tillbehör till sådana och att en hembioprojektorlampa knappast kan räknas som det ;)

Utesluter dock inte att jag kan ha halucinerat när jag fick för mej att tullsatsen skulle ha varit 0% istället.

Kan i vilket fall som helst vara bra för den som handlar att känna till att man troligen åker på en tullavgift på 3,7%

Redigerat av Bertilsson, 16 december 2006 - 16:23.

Postad 16 december 2006 - 19:35

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
hmm ok, funderar själv på att handla därifrån,, är det bara ett tillägg på 3.7% som man ska räkna me eller 3.7% + svensk moms 25%? alltså produkt 20000:- sek när den kommer o ska lösas ut blir de då ca:25500:-

är förvirrad vad slutpriserna blir för mig som kund nu!

Redigerat av Mikolino, 16 december 2006 - 19:42.

Postad 16 december 2006 - 20:54

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Räkna med 30% utöver det pris du ser på deras sida när du beställer så har du lite marginal för ofördelaktig växelkurs osv.

Postad 16 december 2006 - 22:27

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
ok, fint tack för svaret! kommer en liten följdfråga me! garantier?

Postad 16 december 2006 - 23:05

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Rimligen så har dom väl någon form av garantier i Japan precis som i övriga världen. Men du åker ju troligen på att betala frakten både dit och tillbaka. Sen kan det säkert vara krångligt att få tullen att begripa att det är en retur och inte ett nyköp när du väl skall få hem den igen så att du inte åker på dubbel moms och tull.

Postad 09 januari 2007 - 17:38

ole99
  • ole99
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Skumt det här, dom svara inte på mail längre, har handlat av dom ett par gånger förut, och dom brukar altid svara på mail inom 24 timmar, nu har jag mailat dom ett par gånger utan svar.

Postad 09 januari 2007 - 17:43

Unregistereddb696227
  • Unregistereddb696227
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Jag bestallde just en lampa till en Z3 12:33 idag och fick ett mail fran dom 12:43 dar dom beklagade att lampan inte fanns i deras lager nu men att dom forvantade sig att ha skickat den inom 7 dagar, sa dom lever iaf fortfarande.

Ursakta avsaknaden av a, a och o.

Postad 11 januari 2007 - 01:28

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Jag hade inga problem med min beställning. Köpte en z3 lampa och det tog totalt 4 dagar innan jag hade den och då räknar jag med den dagen som jag la beställningen också. Dom svarade på alla mina mail väldigt snabbt och var oerhört tillmötesgående. Superbra online affär. :)

Postad 11 januari 2007 - 04:21

joioi50
  • joioi50
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag hade inga problem med min beställning. Köpte en z3 lampa och det tog totalt 4 dagar innan jag hade den och då räknar jag med den dagen som jag la beställningen också. Dom svarade på alla mina mail väldigt snabbt och var oerhört tillmötesgående. Superbra online affär.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Var det nyligen du beställde lampan, jag ska kanske beställa av dem snart men om det är på väg nedåt för de så undviker man helst...

Någon som har erfarenhet av projektor beställningar från dem? problemfritt med tullen?

Postad 11 januari 2007 - 09:43

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0
Har funkat finfint att beställa härifrån. Dock så verkar de inte svara på mail längre. Såvida man inte redan lagt en order eller håller på att göra en.

Postad 11 januari 2007 - 12:10

who_carres
  • who_carres
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag vill bara säga att jag har beställt en lampa från dem för ca 3 veckor sedan

Den fungerar perfekt och det tog ca 4-5 arbetsdagar.
Állt som allt fick jag betala ca 1700kr tror ja det blev..

Helt okej om lampan håller.. Blir säkert jobbigt om den skulle gå sönder.

Angående mail, så svarade dom inte först på mina mail, men efter jag lagt order så gjorde dom det direkt.

Postad 11 januari 2007 - 14:25

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av projektor beställningar från dem? problemfritt med tullen?

Jag beställde en projektor därifrån i morse. Så om du puttar på mej om några dagar kan du få ett väldigt färskt svar på den frågan.
Har dock svårt att tro att dom ställer till med något annat problem än att tvinga mej att betala moms och tull innan jag kan hämta ut projektorn.

Postad 11 januari 2007 - 16:03

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0

Jag hade inga problem med min beställning. Köpte en z3 lampa och det tog totalt 4 dagar innan jag hade den och då räknar jag med den dagen som jag la beställningen också. Dom svarade på alla mina mail väldigt snabbt och var oerhört tillmötesgående. Superbra online affär.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Var det nyligen du beställde lampan, jag ska kanske beställa av dem snart men om det är på väg nedåt för de så undviker man helst...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag beställde lampan strax innan jul .. Jag fick enbart en liten tullavgift eftersom dom hade skrivit ett lågt värde på lampan på fakturan, och det var ju schysst .. 2 tummar upp för pricejapan :)

Postad 15 januari 2007 - 12:03

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Oj det var schysst. Var det något du bad om eller gjorde dom det automatiskt?

Postad 17 januari 2007 - 20:27

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Fick projektorn idag.
Inga konstigheter eller problem av något slag förutom att jag sparade en god bit över 10.000:- på att köpa den från dom :(

Skulle projektorn pajja och det blir problem med garantier så har jag näst intill råd att slänga projektorn och köpa en helt ny för de pengar jag snålat in på att handla där hittils :)

Postad 17 januari 2007 - 22:51

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Fick projektorn idag.
Inga konstigheter eller problem av något slag förutom att jag sparade en god bit över 10.000:- på att köpa den från dom :(

Skulle projektorn pajja och det blir problem med garantier så har jag näst intill råd att slänga projektorn och köpa en helt ny för de pengar jag snålat in på att handla där hittils  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Skicka dom den som gåva eller?

DHL?

Postad 17 januari 2007 - 22:51

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Ojoj fick just svar från pricejapan att de skickat min lampa nu. De skrev i mailet att de skrivit dit värdet 5500 yen på paketet, alltså runt 300 kr! Snacka om schysst!

Vill verkligen rekommendera pricejapan till alla som vill köpa projektorlampa, jag sparade över 2000 kr i jämförelse med den dyraste återförsäljaren i Sverige!

Postad 18 januari 2007 - 04:40

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

Fick projektorn idag.

Skulle projektorn pajja och det blir problem med garantier så har jag näst intill råd att slänga projektorn och köpa en helt ny för de pengar jag snålat in på att handla där hittils  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Skicka dom den som gåva eller?

DHL?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, ingen gåva. EMS och mer eller mindre korrekt fakturavärde. Priset på projektorn skiljer så mycket helt enkelt.

Postad 30 januari 2007 - 23:09

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Frågan kvarstår, fick du betala tull + moms och ändå sparade 10k? :P

Postad 02 februari 2007 - 19:04

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Ja, jag fick betala moms och tull och ja slutsumman blev mer än 10.000 lägre med allt inräknat.

Postad 12 februari 2007 - 23:19

Joeykiller
  • Joeykiller
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Frågan kvarstår, fick du betala tull + moms och ändå sparade 10k? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad var det för proj du köpte då?

Postad 12 februari 2007 - 23:22

Joeykiller
  • Joeykiller
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Frågan kvarstår, fick du betala tull + moms och ändå sparade 10k? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad var det för proj du köpte då?

Postad 13 februari 2007 - 21:36

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Den projektor jag köpte var en Mitsubishi HC5000 vars lägsta pris idag ligger på 15.500:- i Japan.

Eftersom tydligen folk är intresserade och är ganska många mil och utgifter på vägen mellan Sverige och Japan så kan jag använda ovanstående projektor som som exempel på hur man bär sig åt och vad slutsumman blir när beställer saker via via pricejapan.

Vid beställning av HC5000 idag får man upp följande tabell:

Shipping Method
EMS
Item’s price YEN 271,300 
Item's Count  1 pcs 
Shipping Cost YEN 16,200
Our Fee YEN 14,375 
Shipping Insurance YEN 2,588 
Total Cost YEN 304,463 

Above YEN amount is equivalent to
USA USD 2,554

Den sista siffran är den som är intressant, för det är det beloppet dom vill att du betalar till Pricejapan och det belopp som svenska tullverket är intresserade av. Betalar du med kreditkort så lägger dom på 3,3% kreditkortsavgift.

När du sedan går in och betalar med paypal så lägger dom på 3% smygavgift när du växlar till dollar. Om en dollar kostar 7,20 svenska kronor blir således priset 7,20*1,03*2554*1,033 = 19565 svenska kronor vid betalning med kreditkort.

Ett litet tag senare får du ett mail där dom bekräftar att dom mottagit din betalning.
Nån dag senare får du ett mail till med EMS tracking number så att du kan sitta och titta på nätet 1-3 ggr varje halvtimme vart projektorn befinner sig just nu :)

Nån dag senare igen så står det att projektorn befinner sig "in customs". Det är då dags för Svenska staten att ta för sig av kakan. Detta sker genom att de sitter och tittar på projektorn i cirka 24 timmar och tar sedan det värde som pricejapan uppgett och multiplicerar med 0,287(25% moms + 3,7% tull).
Om pricejapan inte fuskat och uppget ett lägre värde så blir det alltså 7,20 kr * 2554 dollar * 0,287 "tullmoms" = 5278 svenska kronor. Dessa pengar betalas in som postförskott när du hämtar ut projektorn.

Slutsumman blir alltså 19565 kr + 5278 kr = 24.843 kr

Exemplet ovan ger alltså följande prisbild:
Japanskt butikspris 15.500:-
Pris via Pricejapan 24.843:-
Svenskt butikspris 37.900:-

Postad 04 mars 2007 - 01:37

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Tack för beskrivningen. Jag köpte också just en HC5000 men kom faktiskt undan ännu billigare. Jag använde mig av banköverföring till deras konto i Frankfurt. Det kostar bara 10 kr men tar 3-4 dagar.

Tullen tog 25% moms fast ingen tull :)

Det tog 10 dagar från att jag gjorde beställningen tills jag hade projektorn hemma. Helt OK med tanke på besparingen!

Postad 19 maj 2007 - 19:59

cwh1973
  • cwh1973
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ni som köpt lampor!
Leverans sker med DHL eller EMS till dörren eller fastnar skiten i tullen och sedan skall det checkas ut ur tullen av oss köpare!? Eller löser DHL/EMS detta och lägger på skatt + ev tull mot "leveransavgift"?
Jag skall med all trolighet lägga en order på lampa om en eller två veckor när Projektorköp(beggat utan lampa) och PayPal gått igenom.
Tack mvh /Calle

Postad 19 maj 2007 - 20:41

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Vid beställning med EMS så betalar du eventuell tull/moms när du hämtar ut paketet, hos ditt postombud.
Om DHL skickar en faktura eller lastbilschaffören förväntar sig betalning när han får lust att dyka upp har jag ingen aning om.
I inget av fallen måste du åka och fika i tullboden.

Redigerat av Bertilsson, 19 maj 2007 - 20:43.

Postad 28 augusti 2007 - 00:30

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Värt att tänka på är att om man sätter ett lägre värde på packetet så är det också detta låga värde som kommer ersättas om något händer med packetet.

Postad 12 december 2007 - 03:07

Gilhooley
  • Gilhooley
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Gick för skoj in och tittade på Epsons EMP-TW2000 som jag är lite sugen på. Dels så ligger den tydligen på samma pris som de andra 1080 LCDerna i japan, men den stora grejen var att den har 2års Internationel garanti!

"As a very exceptional case, Epson TW2000 has 2 year International warranty."

Runt 25k instället för 35k med garanti låter som en fil julklapp :P

Postad 13 december 2007 - 23:29

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Gick för skoj in och tittade på Epsons EMP-TW2000 som jag är lite sugen på. Dels så ligger den tydligen på samma pris som de andra 1080 LCDerna i japan, men den stora grejen var att den har 2års Internationel garanti!

"As a very exceptional case, Epson TW2000 has 2 year International warranty."

Runt 25k instället för 35k med garanti låter som en fil julklapp ;)

Slut på det roliga:

Different from TW1000, it turned out that there is no international warray on this model.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 13 december 2007 - 23:30.

Postad 05 januari 2008 - 07:40

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Nu har jag provat hur smidigt det fungerar att utnyttja garanti på projektor hos pricejapan.

2007-08-27 Jag skickar ett mail till pricejapan och beskriver felet(mörk bild på 10% av bildytan högst upp på duken) samt frågar hur jag går tillväga för att reklamera.
2007-09-03 Ber dom bekräfta att dom fått föregående mail.
2007-09-03 Får en ursäkt med förklaringen: "I received your email, but it seems we did not notice it.". Dom ber mig att prova med en ny lampa men skriver även att jag kan be dom skicka "shiping instructions" om jag nu hellre vill det. Eftersom jag inte har något emot att ha en reservlampa går jag med på att börja i den ändan även om det verkar extremt osannolikt att lampan har med felet att göra.

2007-09-18 Skickar mail till dom och meddelar att jag provat med ny lampa utan att det påverkar felet och att jag vill ha "shiping instructions".
2007-09-18 En kvart sernare får jag instruktioner om hur projektorn skall packas och vart den skall skickas, samt information om att jag får betala frakten både tur och retur.

2007-09-25 Orginallampan pajar efter cirka totalt 1700 timmar. Passade bra med reservlampa då :)

2007-10-10 Frågar posten vilka papper jag behöver för att skicka en projektor till Japan. Dom säger att jag måste be tullverket skicka tulldeklarationspapper till mej.
2007-10-11 Ringer tullen som ber mej gå ner till posten och hämta blanketterna. Svär och åker sen ner till posten och hämtar en addresslapp och nån form av tulldeklaration som självklart skall fyllas i med minst 3 handskrivna kopior.
2007-10-16 Fyller i tulldeklarationsblanketten och kopiorna efter bästa förmåga. Ringer och frågar tullen vad #%#¤ en "Procedur(beskrivning, Ange procedur) är för något. Får besked att det betyder "Är varan tillverkad inom EU?" och att 1000 Betyder "Ja" och 1040 betyder "Nej". Fyller sedan i procedur "1040" på 4 olika ställen.
2007-10-18 Packar ner projektorn, postar den till pricejapan och meddelar dom kolli-id enligt tidigare instruktion.

2007-10-26 Skickar ett mail till pricejapan och meddelar att projektorn nu kommit fram till japan och att jag vill ha en bekräftelse när dom tagit emot den.
2007-11-05 Upprepar att jag vill ha en bekräftelse på att dom tagit emot den.
2007-11-15 Upprepar en gång till att jag vill ha en bekräftelse på att dom tagit emot den.
2007-11-15 Får besked att dom skickat den på reparation.
2007-12-11 Får besked att projektorn är lagad och att frakten hem kostar 117 Euro.
2007-12-11 Betalar frakten.
2007-12-12 Får besked att dom skickat projektorn.

2007-12-14 kl 11:48 Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB
2007-12-14 kl 12:24 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.

2007-12-27 Ringer och frågar posten vart mitt paket tagit vägen? Får besked att det borde ha kommit fram och att jag skall kontakta avsändaren och be dom reklamera saken eftersom det tekniskt sett är dom som är kund i ärendet.
2007-12-27 Ringer tullverket och frågar om dom vet vart mitt paket är? Får besked att det får jag fråga posten.
2007-12-27 Ringer posten och frågar igen om dom vet vart mitt paket är och får då besked att det sitter fast i tullen och att jag faktiskt kunde ha kollat det på nätet själv.
- Nej, på posten.se står det att det har varit på tullbehandling och skall skickas.
- Nej bara för att det har tullbehandlats och skall skickas betyder det inte att det har gått igenom tullen, eller hur?
- Eh... Okej... Jag är nog lite korkad. Hur länge skall ett paket normalt ligga hos tullen då?
- Tills du svarar på brevet dom skickat till dig såklart.
- Vilket brev? Jag har inte fått nått brev.
- Jo det är skickat den 14:e.
- Härligt, någon har väl fått det istället för julkort då. Kan jag få telefonnummer till dom som har paketet?
- Nej.
- Kan du be dom skicka ett nytt brev istället då?
- Här får du telefonnummer och mailadress till Arlanda Import.

2007-12-27 Ringer Arlanda import och frågar om dom har ett paket som är mitt? Får sedan reda på att paketet finns hos dom men att dom inte kan säga varför utan att jag faktiskt får se till att läsa och svara på brevet jag aldrig fått... Blir till slut lovad ett nytt brev.

2008-01-03 Ringer Arlanda import och förklarar att jag saknar 1 paket och 2 brev. Ramlar nästan av stolen när personen jag pratar med förklarar att dom ville veta hur en "Repaired Computer Display Projector HC5000(remark warranty repaired)" kan ha ett tullvärde på så lite som 1100-1200 kr. Han kollar sedan upp att jag skickat en likadan men betydligt dyrare projektor till avsändaren och lovar att skicka vidare paketet.

2008-01-04 Posten knackar på och frågar om jag väntar på ett utrikespaket. -Nä, varför tror du det? :)

2008-01-04 Packar upp projektorn, konstaterar att dom reparerat felet, rengjort den invändigt och utvändigt samt utrustat den med ett helt nytt fel. Istället för mörk bild högst upp är det nu kraftigt missfärgad bild längst ner i höger hörne och en bit upp längs sidan.

2008-01-04Ger upp och bestämmer mig leva med det nya felet.

Blev jag då avskräckt från framtida import av projektor? Faktiskt inte. Däremot kommer jag troligen budgetera för möjligheten att slänga en framtida projektor som strular och hellre köpa en ny direkt än att skicka på reparation :)

Postad 06 januari 2008 - 22:43

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
eftersom dollarn nu är nere på 6.40kr så lönar det sig ännu mer att beställa från japan
det sägs ju att dollarn ska ner ännu mer :)
men låter lite krångligt om det blir fel på grejorna..men håller dom bara tillräckligt länge så..

Postad 07 januari 2008 - 00:54

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

eftersom dollarn nu är nere på 6.40kr så lönar det sig ännu mer att beställa från japan
det sägs ju att dollarn ska ner ännu mer :P
men låter lite krångligt om det blir fel på grejorna..men håller dom bara tillräckligt länge så..

Problemet är bara att Japanerna handlar med YEN. Så enda skilnaden är egentligen att du får växla till dig fler dollar för att kunna betala när dollarpriset går ner :)

Postad 07 januari 2008 - 01:00

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Nu har jag provat hur smidigt det fungerar att utnyttja garanti på projektor hos pricejapan.

2007-08-27 Jag skickar ett mail till pricejapan och beskriver felet(mörk bild på 10% av bildytan högst upp på duken) samt frågar hur jag går tillväga för att reklamera.
2007-09-03 Ber dom bekräfta att dom fått föregående mail.
2007-09-03 Får en ursäkt med förklaringen: "I received your email, but it seems we did not notice it.". Dom ber mig att prova med en ny lampa men skriver även att jag kan be dom skicka "shiping instructions" om jag nu hellre vill det. Eftersom jag inte har något emot att ha en reservlampa går jag med på att börja i den ändan även om det verkar extremt osannolikt att lampan har med felet att göra.

2007-09-18 Skickar mail till dom och meddelar att jag provat med ny lampa utan att det påverkar felet och att jag vill ha "shiping instructions".
2007-09-18 En kvart sernare får jag instruktioner om hur projektorn skall packas och vart den skall skickas, samt information om att jag får betala frakten både tur och retur.

2007-09-25 Orginallampan pajar efter cirka totalt 1700 timmar. Passade bra med reservlampa då :)

2007-10-10 Frågar posten vilka papper jag behöver för att skicka en projektor till Japan. Dom säger att jag måste be tullverket skicka tulldeklarationspapper till mej.
2007-10-11 Ringer tullen som ber mej gå ner till posten och hämta blanketterna. Svär och åker sen ner till posten och hämtar en addresslapp och nån form av tulldeklaration som självklart skall fyllas i med minst 3 handskrivna kopior.
2007-10-16 Fyller i tulldeklarationsblanketten och kopiorna efter bästa förmåga. Ringer och frågar tullen vad #%#¤ en "Procedur(beskrivning, Ange procedur) är för något. Får besked att det betyder "Är varan tillverkad inom EU?" och att 1000 Betyder "Ja" och 1040 betyder "Nej". Fyller sedan i procedur "1040" på 4 olika ställen.
2007-10-18 Packar ner projektorn, postar den till pricejapan och meddelar dom kolli-id enligt tidigare instruktion.

2007-10-26 Skickar ett mail till pricejapan och meddelar att projektorn nu kommit fram till japan och att jag vill ha en bekräftelse när dom tagit emot den.
2007-11-05 Upprepar att jag vill ha en bekräftelse på att dom tagit emot den.
2007-11-15 Upprepar en gång till att jag vill ha en bekräftelse på att dom tagit emot den.
2007-11-15 Får besked att dom skickat den på reparation.
2007-12-11 Får besked att projektorn är lagad och att frakten hem kostar 117 Euro.
2007-12-11 Betalar frakten.
2007-12-12 Får besked att dom skickat projektorn.

2007-12-14 kl 11:48 Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB
2007-12-14 kl 12:24 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.

2007-12-27 Ringer och frågar posten vart mitt paket tagit vägen? Får besked att det borde ha kommit fram och att jag skall kontakta avsändaren och be dom reklamera saken eftersom det tekniskt sett är dom som är kund i ärendet.
2007-12-27 Ringer tullverket och frågar om dom vet vart mitt paket är? Får besked att det får jag fråga posten.
2007-12-27 Ringer posten och frågar igen om dom vet vart mitt paket är och får då besked att det sitter fast i tullen och att jag faktiskt kunde ha kollat det på nätet själv.
- Nej, på posten.se står det att det har varit på tullbehandling och skall skickas.
- Nej bara för att det har tullbehandlats och skall skickas betyder det inte att det har gått igenom tullen, eller hur?
- Eh... Okej... Jag är nog lite korkad. Hur länge skall ett paket normalt ligga hos tullen då?
- Tills du svarar på brevet dom skickat till dig såklart.
- Vilket brev? Jag har inte fått nått brev.
- Jo det är skickat den 14:e.
- Härligt, någon har väl fått det istället för julkort då. Kan jag få telefonnummer till dom som har paketet?
- Nej.
- Kan du be dom skicka ett nytt brev istället då?
- Här får du telefonnummer och mailadress till Arlanda Import.

2007-12-27 Ringer Arlanda import och frågar om dom har ett paket som är mitt? Får sedan reda på att paketet finns hos dom men att dom inte kan säga varför utan att jag faktiskt får se till att läsa och svara på brevet jag aldrig fått... Blir till slut lovad ett nytt brev.

2008-01-03 Ringer Arlanda import och förklarar att jag saknar 1 paket och 2 brev. Ramlar nästan av stolen när personen jag pratar med förklarar att dom ville veta hur en "Repaired Computer Display Projector HC5000(remark warranty repaired)" kan ha ett tullvärde på så lite som 1100-1200 kr. Han kollar sedan upp att jag skickat en likadan men betydligt dyrare projektor till avsändaren och lovar att skicka vidare paketet.

2008-01-04 Posten knackar på och frågar om jag väntar på ett utrikespaket. -Nä, varför tror du det? B)

2008-01-04 Packar upp projektorn, konstaterar att dom reparerat felet, rengjort den invändigt och utvändigt samt utrustat den med ett helt nytt fel. Istället för mörk bild högst upp är det nu kraftigt missfärgad bild längst ner i höger hörne och en bit upp längs sidan.

2008-01-04Ger upp och bestämmer mig leva med det nya felet.

Blev jag då avskräckt från framtida import av projektor? Faktiskt inte. Däremot kommer jag troligen budgetera för möjligheten att slänga en framtida projektor som strular och hellre köpa en ny direkt än att skicka på reparation :P

lol det roligaste jag läst på länge! (Kan tänka mig att du inte upplevde det så) Jag hade behövt psykofarmaka efter det där...

Postad 07 januari 2008 - 02:58

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

lol det roligaste jag läst på länge! (Kan tänka mig att du inte upplevde det så) Jag hade behövt psykofarmaka efter det där...

Jo man väl säga att det var en smula prövande emellanåt. Men det var ju omöjligt även för mej att inte se det lustiga i vissa lägen på slutet :)

Redigerat av Bertilsson, 07 januari 2008 - 03:03.

Postad 10 januari 2008 - 23:20

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0
Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Så här ligger det till med tullverket och post/kurir firmor. All import av någon vara som kommer till Sverige varesig det är på posten eller på DHL etc. går igenom "tullen". "Tullen" i detta fall är inte Tullverket utan postens eller kurirens egen avdelning för att ta ut moms samt tull osv. De kollar på paketet, vart de kommer ifrån, vararns värde, vad det är för vara (enligt deklararionen om det inte syns på emballaget) osv. Är det nått som inte stämmer ges paketet över till tullverket som då öppnar eller kollar upp vad som kan va kosntigt OM det är något kosntigt.

saker som inte stämmer kan vara som i detta fall "ett för lågt värde", ett för högt värde, vart det är skickat ifrån, vad det är deklarerat som osv.

Postad 10 januari 2008 - 23:32

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0
Hur många är de som haft problem med varan de beställt därifrån? Låter ju väldigt omständigt att skicka tillbaka den. Det känns lite osäkert utan svensk garanti osv. Hade ju varit bra med en världsgaranti på Epson TW2000 :D

Redigerat av Lothar, 13 januari 2008 - 16:18.

Postad 10 februari 2008 - 02:22

Gentle_man27
  • Gentle_man27
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Beställt tre Z2 lampor under 2 års tid. (Min fru bränner sönder projjen varje dag - har den på och lagar mat) Min son gör detsamma med Disney filmer medans han leker med Brio tåg... kan intyga att det gått smärtfritt med PriceJapan. Bra service, snabb hantering. 4-7 dagar och varje gång banktrnasaktion via deras tyska konto (+3 bankdagar för detta).
Bra pris och de är även hjälpliga med svenska tullen :lol:

Är sugen på en ny proj då z2 dött i helgen. Epsons 2000 modell, men vet inte om jag vågar gå ingenom all frustration ovan...en lampa är en grej, men en proj en helt annan...

Postad 31 juli 2008 - 22:32

Crevy
  • Crevy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Så här ligger det till med tullverket och post/kurir firmor. All import av någon vara som kommer till Sverige varesig det är på posten eller på DHL etc. går igenom "tullen". "Tullen" i detta fall är inte Tullverket utan postens eller kurirens egen avdelning för att ta ut moms samt tull osv. De kollar på paketet, vart de kommer ifrån, vararns värde, vad det är för vara (enligt deklararionen om det inte syns på emballaget) osv. Är det nått som inte stämmer ges paketet över till tullverket som då öppnar eller kollar upp vad som kan va kosntigt OM det är något kosntigt.

saker som inte stämmer kan vara som i detta fall "ett för lågt värde", ett för högt värde, vart det är skickat ifrån, vad det är deklarerat som osv.

Går denna "tull" genom SAMTLIGA varor?

Postad 02 mars 2014 - 18:42

Unregisteredb822350c
  • Unregisteredb822350c
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Det som är fel är att man åker på att betala en tull som gäller för optiska mätverktyg och tillbehör till sådana och att en hembioprojektorlampa knappast kan räknas som det :)

Utesluter dock inte att jag kan ha halucinerat när jag fick för mej att tullsatsen skulle ha varit 0% istället.

Kan i vilket fall som helst vara bra för den som handlar att känna till att man troligen åker på en tullavgift på 3,7%

Gammal tråd & inlägg men undrar lite över samma sak, funderar på att importera en projektor från PriceJapan och ringde tullverket för att fråga vilken tullsats som gäller, dom sa 14%.
Är det nån som vet vilken varu/TARIC kod som PriceJapan använder på projektorer, borde väl stå på paketet nånstans antar jag?

Nån som importerat en proj med PriceJapan på sistone och kan kolla vilken kod så vore jag väldigt tacksam.

Postad 02 mars 2014 - 19:20

Unregisteredb822350c
  • Unregisteredb822350c
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Nån dag senare igen så står det att projektorn befinner sig "in customs". Det är då dags för Svenska staten att ta för sig av kakan. Detta sker genom att de sitter och tittar på projektorn i cirka 24 timmar och tar sedan det värde som pricejapan uppgett och multiplicerar med 0,287(25% moms + 3,7% tull).
Om pricejapan inte fuskat och uppget ett lägre värde så blir det alltså 7,20 kr * 2554 dollar * 0,287 "tullmoms" = 5278 svenska kronor.

Om jag förstår det rätt räknas momsen på varuvärde + tull, dvs man får räkna ut momsen på det nya totalvärdet som inkluderar tullavgiften.

Postad 02 mars 2014 - 19:56

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Varuvärde, tull och frakt t om :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 12 mars 2014 - 12:10

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Intressant berättelse om strulet att beställa varor, men det kanske kan vara bra att få lite fakta om hur det faktiskt går till, dvs vem som är ansvarig för vad. Det finns rätt många felaktiga uppfattningar om detta…

Det första är vad tullens roll är. Många tror att det är Tullverket som ”fixar” förtullningen, dvs att de gör en tulldekalration när du importerar en vara. Det är fel. Det är faktiskt du som köpare som gör det, men i realiteten är det ett ombud till dig. Detta ombud är fraktbolaget, t ex Posten. Posten gör alltså en tulldekalration i ditt namn, och faktiskt på uppdrag av dig. Här är nästa vanliga missuppfattning. Posten gör inte tullens jobb, på uppdrag av oss. De gör ditt jobb på uppdrag av dig. Det är en annan vanlig missuppfattning, att tullen ger Posten (om de är transportör) i uppdrag att göra vissa saker. Det är alltså du som köpare som ger Posten ett uppdrag att göra ett jobb i ditt namn. Tullverkets roll är att ta emot deklarationen och godkänna den och att ta emot importavgifterna.

Nästa vanliga problem, som också fanns beskrivet här är när varorna ”fastnar i tullen” och det står t ex ”held by Customs” när man kollar trackingnumret. Det är nästan alltid en missvisande uppgift. Det är så gott som alltid hos fraktbolaget varan ”fastnat”. Tiden för en tulldekalration hos tullen är i snitt runt 3 minuter, så det är inte där det tar tid. Många tror att varan fysiskt går till tullen och att de tittar på den och utfärdar en deklaration. Helt fel. Den kommer till fraktbolagets lager, och de gör, som jag skrev, deklarationen.

Så när ni ringer till tullen och frågar ”var är mitt *&%¤ paket” så komer ni att få svaret kontakta fraktbolaget. Det är där problemet uppstått. Ofta kan det bero på att de saknar uppgifter och att de behöver ha mer information och då måste de få det innan de kan skicka in deklarationen.

Men, det finns fall där tullen faktiskt är orsaken till fördröjningen. Ibland plockas en försändelse ut för kontroll av någon orsak. Hur vet du om så är fallet? För att tullen ska kunna göra det måste först en dekalration ha skickats in (annars har de inget att jämföra med). Det betyder att det finns ett så kalla tullid. Tullid är INTE samma sak som trackingnumret utan ett nummer på den tulldeklaration som skickats in. För Posten börjar de alltid med AL eller AM. Får du inget sådant nummer av fraktbolaget så kan det inte vara tullen som är problemet. Får du ett tullid så kan du ringa tullen och få reda på att ärendet ligger i Röd kanal, dvs att det är uttaget för någon sorts kontroll. Du kan inte få reda på varför, vad som ska kontrolleras eller hur lång tid det tar men du kan få reda på att det ligger hos tullen.

Så om du ringer till tullen och inte har ett tullid så kommer du att bli hänvisad till fraktbolaget, och helt korrekt så. Vissa fraktbolag är dock rätt kassa på sin egen information och hänvisar standardmässigt till tullen (inte minst Posten!) men det är alltså fel. Hävdar de att varan ”finns hos tullen” så ska de kunna ge dig ett tullid.

Men när du skickar grejer, hur funkar det då? Ja, givetvis var Posten information fel! Tullen skickar ingen blankett till dig. Om du skickar din vara med Posten så ska du använda Postens tulldeklarationsblankett. De har flera olika och det är den internationella Postkonventionen som reglerar detta och ger dem rätt att ha egna blanketter. Det är alltså Posten som ger dig blanketten (oftast på inlämningskontoret). Proceduren på den blanketten är 1000 om det är något tillverkat här (i EU) och 1040 om det är en tidigare importerad vara. Spelar dock inte så stor roll vilket, det är mer för handelsstatistik så det kommer inte att stoppa exporten vilken av dessa du använder. En annan sak man måste skriva ibland är statistiskt nummer. Det är ett nummer på den vara du skickar och du får det av Tullverket.

Vad gäller om du skickar nåt för reparation? Tullmässigt är det faktiskt lite krångligt, men om du gör det som privatperson så är det lite enklare. Reglerna säger att om du skickar ut nåt för reparation så ska du betala tull och moms för reparationskostnaden, inte för hela varan. Problemet är att det ofta blir fel och du får betala för alltihop när den kommer tillbaks. Du kan få tillbaka mellanskillnaden genom att skicka ett brev till tullen och begära en omprövning. Är det en garantireparation så är ju reparationskostnaden 0, och då ska också avgifterna bli 0. Så svaret på varför värdet på din reparerade vara var så lågt kan vara att det bara var reparationskostnaden inte hela varans värde.

Sen påståendet att ”Är det nått som inte stämmer ges paketet över till tullverket som då öppnar eller kollar upp vad som kan va kosntigt”. Nej, så funkar det inte. Om något verkar konstigt hos fraktbolaget så ska de kontakta dig och fråga. De kan inte begära av tullen att de ska titta på paketet, det är tullen som avgör den saken. Tullverket är alltså inte en uppdragsmyndighet för fraktbolaget utan gör kontroller utifrån sina egna kriterier. Det betyder att fraktbolaget kanske måste skicka ett brev till dig och begära in ytterligare uppgifter, och under den tiden kan de inte skicka in en deklaration. Den är då fortfarande ”under tullbehandling” men precis som Lothar skriver är det fraktbolagets tullavdelning det ligger hos, inte tullen.

Slutligen! Perra1 har helt rätt. Du betalar tull på pris+frakt (och bara om värdet är över 1300 kr) och moms på pris+frakt+tullavgift (och även om värdet är under 1300 kronor).

Detta kanske ger lite klarhet i hur det funkar hos tullen när du beställer en vara och varför du inte alltid kan ringa dit och få information.

Redigerat av Nattsvart, 12 mars 2014 - 12:10.

Postad 13 mars 2014 - 22:03

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Vad gäller om du skickar nåt för reparation? Tullmässigt är det faktiskt lite krångligt, men om du gör det som privatperson så är det lite enklare. Reglerna säger att om du skickar ut nåt för reparation så ska du betala tull och moms för reparationskostnaden, inte för hela varan. Problemet är att det ofta blir fel och du får betala för alltihop när den kommer tillbaks. Du kan få tillbaka mellanskillnaden genom att skicka ett brev till tullen och begära en omprövning. Är det en garantireparation så är ju reparationskostnaden 0, och då ska också avgifterna bli 0. Så svaret på varför värdet på din reparerade vara var så lågt kan vara att det bara var reparationskostnaden inte hela varans värde.

Viktigt att tänka på är också att man uppger procedurkod 2100 som talar om att det handlar om en reparation. Sen ska ju mottagaren också fylla i en kod när varan ska återsändas till kunden efter reparation så att den inte dubbel momsas/tullas (varuvärdet).

Redigerat av Mentos, 13 mars 2014 - 22:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.