Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PureVideo HD från Nvidia släppt

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 november 2006 - 10:08

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Vi har tidigare rapporterat om Nvidias drivrutiner med stöd för PureVideo HD vilket bland annat möjliggör HD DVD och Blu-ray-uppspelning via en dator.

PureVideo har även erkänt bra prestanda när det gäller MPEG-2-avkodning så använder du en dator med ett nyare Nvidiakort som inkluderar PureVideo-teknologi för att kolla film så kan det vara värt att nu uppdatera drivrutinerna då Nvidia släppt en WHQL-certifierad version av ForceWare som inkluderar PureVideo HD.

ForceWare v93.71 heter den aktuella versionen och går att ladda ner från Nividias webbplats.

En bra översikt med vilka kort som stödjer PureVideo HD hittas här.

Kan vara värt att nämna att PureVideo HD består av många bildtekniker och de olika korten från Nvidia stödjer olika mycket av det som fått samlingsnamnet PureVideo HD.

Pressmeddelande - NVIDIA

Movie lovers can now build a PC to enjoy a spectacular HD DVD or Blu-ray experience with the release of new NVIDIA Forceware® drivers featuring NVIDIA PureVideo HD technology. PureVideo HD technology combines high-definition video decode acceleration and post-processing to deliver extraordinary picture clarity, smooth video, brilliant color, and precise image scaling for high definition movies. The drivers are available now from NVIDIA.com. Postad bild

"This is a milestone in PC entertainment," said Scott Vouri, general manager of multimedia at NVIDIA. "NVIDIA is proud to be the first graphics processing company in the world to make it possible for consumers to build or upgrade a PC to play HD DVD and Blu-ray movies."

PureVideo HD technology is included with all 7-series NVIDIA GeForce graphics cards. However, there are several requirements for building or upgrading a system to enjoy protected high definition content. To enjoy the ultimate HD DVD or Blu-ray movie experience on a PC, consumers will need:

• A PCI Express graphics card with NVIDIA GeForce 7 Series HDCP-capable GPU, secure HDCP CryptoROM, and 256MB graphics memory (see list here)
  • WHQL-certified NVIDIA ForceWare drivers that feature PureVideo HD technology (http://www.nvidia.co...ers/drivers.asp)
  • An optical disc drive that supports Blu-ray or HD DVD movie playback
  • Blu-ray or HD DVD movie player software from CyberLink, InterVideo, or Nero
  • An HDCP-compliant display
  • A dual-core CPU with 1GB of RAM

PureVideo HD provides hardware acceleration for decoding H.264, VC-1, WMV and MPEG-2 movies to display crystal clear images that have up to six times the detail of standard DVD movies. In addition, the PureVideo discrete video processing core offloads the CPU and 3D engine of complex video tasks, freeing the PC to run multiple applications simultaneously. PureVideo HD delivers the ultimate high-definition movie experience on a PC.

PureVideo HD-compliant graphics cards include required content protection circuitry (HDCP) for playing the new Blu-ray and HD DVD movies at the highest quality possible, and are directly integrated with the leading HD movie software players.

For more information about building or upgrading a system to support Blu-ray or HD playback, go to: http://www.nzone.com...pvhd_build.html

Postad 04 november 2006 - 13:44

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Om man har ett Nvidia kort är det lönt att köra med HW acceleration för att avkoda/deinterlacea MPEG-2? Ger det den bästa bilden?

Postad 04 november 2006 - 22:39

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
ekon: ger ju helt klart en bra bild. Nackdelen är ju att du då till exempel inte kan använda ffdshow som postprocessor. Frågan är ju också hur mycket interlaced material du tittar på? Att "deinterlace" filmmaterial brukar ju aldrig vara några problem oavsett; utan de intressanta med vettig deinterlacer är ju om man tittar på mycket videomaterial. Har du man en stark processor föredrar jag ffdshow med t.ex. resize eller limitedsharpen. Viss bildpurister håller dock inte med mig och det beror nog också på vad man har för bildvisare.

Postad 05 november 2006 - 13:22

kimpa888
  • kimpa888
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Vad ska man ha för super HTPC för det här da?

Postad 05 november 2006 - 17:16

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Här kan du se lite hårdvara som passar till en HDPC: ( Länk )

Även denna artikel kan vara av intresse. ( Länk )

Postad 06 november 2006 - 12:50

sebrock
  • sebrock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag har PureVideo decodern och senaste Forceware med Purevideo HD stöd. Ändå kan jag inte spela upp t ex en 1080p film från Apple Trailers. Det kommer inte ens upp någon bild i PowerDVD 7 och i WMP söker den efter en codec som den inte hittar och lägger av sedan.

Vad mer krävs för att få igång en film som är kodad i h.264 (som jag antar Apple Trailers är)???

Postad 06 november 2006 - 15:12

Brainiac
  • Brainiac
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Ett tips är ju att installera Apples Quicktime, iom du försöker spela en film från Apple, vill du inte det kan du installera Quicktime Alternative på www.free-codecs.com

Postad 06 november 2006 - 16:29

sebrock
  • sebrock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Ett tips är ju att installera Apples Quicktime, iom du försöker spela en film från Apple, vill du inte det kan du installera Quicktime Alternative på www.free-codecs.com

<{POST_SNAPBACK}>

Förvisso, men jag vill ju utnyttja hårdvaruacceleration vilket quicktime knappast gör. Som sagt, filmen är ju kodad i h.264 som ska fungera med Purevideo HD.

Postad 07 november 2006 - 22:50

Brainiac
  • Brainiac
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Även om den är encodad i h.264 så tror jag definitivt apple kör några egna wrappers för att det inte ska funka utan quicktime, hårdvaruaccelerationen "bör" funka ändå....testa stänga av och på den och kolla CPU-användningen.

Postad 08 november 2006 - 18:13

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Funkar detta på ett Asus 7900GT ?
Jag kör med DVI-HDMI till plasma TVn. Ser inte att kortet finns listat men det är ju relativt kraftfullt iaf.

Postad 10 november 2006 - 21:07

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
Nybörjarfråga här med. Innan har jag använt mig av Windows Mediaplayer Classic och coreavc för x och264 matrial.

Har nu ett MSI Dimond Plus 7600GT kort som står med bland de rekomenderade korten för pureHD.

1. Jag har laddat ner ForceWare v93.71, men måste jag betala extra för att få PureHD drivisarna?

2 Eller hur aktiverar man HW avkodning i t.ex MPC??? Jag fattar inte hur jag ska ställa in att den ska använda nvidia drivar?

Många frågor här....

Postad 22 november 2006 - 05:58

Unregistered87a6509e
  • Unregistered87a6509e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag behöver också reda ut begreppen lite.

I första posten står det
"PureVideo har även erkänt bra prestanda när det gäller MPEG-2-avkodning så använder du en dator med ett nyare Nvidiakort som inkluderar PureVideo-teknologi för att kolla film så kan det vara värt att nu uppdatera drivrutinerna då Nvidia släppt en WHQL-certifierad version av ForceWare som inkluderar PureVideo HD"

Är det rätt uppfattat att man inte behöver köpa Purevideo separat längre (även om man bara använder det för SD-material)?
Alltså om man tex bara vill ha mpeg2-codecen (det jag betalade typ 20$ för) för DVD och Live-TV i MCE 2005 så räcker det med bara vanliga Forceware-drivrutinen?

Postad 21 december 2006 - 20:58

Unregisteredc33003e2
  • Unregisteredc33003e2
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Purevideo finns ju fortfarande att köpa i alla fall så förmodligen gör den nånting. Min undran är om den gör nån nytta som är värd pengarna. Nån som har den som vet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.