12 november 2007
Min Nokia 112T började blinka rött idag och efter att jag lÀst ovanstÄende inlÀgg sÄ tog jag helt enkelt en justerbar nÀtdel som jag hittade hemma pÄ hyllan. Jag klippte lös kabeln frÄn den trasiga nÀtdelen och kopplade in denna till min nÀtdel, viktigt att + (pluspolen) hamnar pÄ mittstiftet, stÀllde inspÀnningen till 16 volt och kopplade in denna till dekodern och sÄ fungerar det igen.
DÄ min nÀtdel har inbyggda mÀtare för bÄde ström (ampere) och spÀnning (volt) och Àr justerbar sÄ jag passade pÄ att labborera med dekodren och resultatet blev följande. Den fungerar utan problem med alla spÀnningar mellan 8 till 16 VDC men nÀr jag sÀnkte ner till 7 volt sÄ fungerar den inte alls. Strömförbrukningen lÄg konstant pÄ 0,5 Amper oavset matningsspÀnning. Detta sÀger mig att Nokia Mediamaster med störstasÀkerhet har en inbyggd spÀnningsregulator till elektroniken och att denna arbetar internt med 5 volt.
Vidare sÄ mÀtte jag spÀnningen frÄn den trasiga orginalnÀtdelen och denna visade dÄ 16 volt obelastad men nÀr den var inkopplad pÄ dekoder fick orginalnÀtdelen problem dÀrav det blinkande betendet pÄ dekodern.
SÄledes borde det gÄ att anvÀnda vilken nÀtdel som helst som klarar av att lÀmna minst 0,6 Amper och med en spÀnning mellan 8 - 16 volt, Àven ett 12 volts batteri gÄr bra för er som tÀnkt anvÀnda dekodern i solcellsanÀgningar. Just nu kör jag med 12 volt som lÄngtidstest, eftersom jag tÀnkt ta med dekodern till stugan dÀr vi inte har tillgÄng till annat Àn just 12 volt. LÀmplig kabel för strömförsörjning tar man frÄn den trasiga nÀtdelen, kom dock ihÄg rÀtt polaritet, + plus pÄ mittstiftet.
5 december 2007
Nu har det gĂ„tt tre veckor sedan min nĂ€tdel gick sönder och jag ersatte original nĂ€tdelen med en enkel nĂ€tdel utan stabiliserad DC-spĂ€nning d.v.s. att den nĂ€tdel som jag nu anvĂ€nt i 2 œ veckor lĂ€mnar 12 volt men med rejĂ€lt med spĂ€nningsrippel dĂ„ den endast innehĂ„ller transformator, likriktarbrygga och en elektrolytkondensator. Detta fungerar hur bra som helst och det bĂ€sta av allt Ă€r att min Mediamaster 112T inte blir sĂ„ varm numera mot för vad den blev tidigare och detta beror pĂ„ att spĂ€nningsregulatorn internt i burken bara behöver kyla bort 3,5 Watt nu mot för tidigare 5,5 Watt med original nĂ€tdel. SĂ„ledes var det bara ett stort PLUS att original nĂ€tdelen nu Ă€r kass.
Redigerat av Per-Olov, 05 December 2007 - 13:51.