Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken AMD-processor till HTPC (enbart för film)?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus M2NPV-VM (Moderkort) 1 8,4 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 28 november 2006 - 22:15

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Ska bygga en någorlunda billig HTPC enbart avsedd för film (och musik).
Någorlunda billig = AMD-baserat moderkort med inbyggd Nvidia Geforce 6150-grafik (PureVideo)
= Asus M2NPV-VM

Datorn måste vara tyst!

Min första tanke var AMD Athlon 64 3500+ 35W, alltså AMD:s lågenergi-CPU som bara förbrukar 35W.
Men för samma pengar kan man få en Dual Core AMD Athlon 64 X2 3800+ 65W.

Givet att prestandan är tillräcklig i båda fallen, är det stor skillnad i värmeutveckling, alltså Athlon 35W vs Athlon Dual Core 65W?

Postad 29 november 2006 - 00:33

Squalo
  • Squalo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Den X2-processorn är inte så lätt att få tag på till bra pris i en pålitlig affär. Jag funderade själv på den, men den var svår att hitta till bra pris. Då är den här inte många kr dyrare:

Den är också minimum för 1080-material, ser det ut som idag.

Jag funderar själv på samma moderkort som du, men inget är beställt. I frågan om värmeutveckling har jag inget svar. Min förhoppning är att få X2:an tyst.

Postad 29 november 2006 - 18:50

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Har inte intel egentligen bättre filmspelnings egenskaper!?
35wattaren är antagligen aningen svalare men det påverkas ju av klockningen oxå och de är ju typ samma jag hade satsat på x2 an och om det skulle bli värme problem så en extra fläkt eller varför inte vatten!?

Postad 29 november 2006 - 21:26

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Många säger det men jag skulle gärna ta del av fakta (recensioner, tester, personliga erfarenheter).

Men eftersom mina krav (budget och värme/ljudnivå) begränsar grafiken till inbyggt i moderkortet är väl AMD+Nvidia ett bättre val än Intel+Intel (GMA950)? Även Nvidias snik-krets Geforce 6150 som sitter i Asus-moderkortet jag funderar på har ju hårdvarustöd för HD-material. På pappret i alla fall, men verkligen är kanske annorlunda? Jag har ställt frågan i annan tråd men tyvärr inte fått några svar.

Intel GMA950 verkar inte lira i samma liga enligt vad jag har läst mig till. Och jag har inte hittat något vettigt moderkort med Intel+Nvidia.

Postad 29 november 2006 - 22:16

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Har precis byggt en köks htpc med ett asus kort. 6150 inbyggt + 35w AMD Sempron.

Köpte ett Antec NSK2400 chassi till detta (Förvånad att det är så tyst) + en zalman fläktkontroller för 70 spänn.
Använder faktiskt standard AMD CPU kylaren och kör den på 5v (zalman reglaget i bott).
Tyst som en mus och där sparade jag 3-400 kr :-)
Min CPU Temp ligger på 30 grader idle och 40 grader under uppspelning av MPEG2.

CPU användningen hamnar på ung 20 % när mitt Beyond TV spelare upp streamad MPEG från källarserver.

Måste säga att jag är grymt nöjd för de investerade 5000 kronorna.

Detta kanske inte svarar på din fråga angående dualcore och 35 W, men det ger dig lite input till valet ivf.

Redigerat av Unregisteredd75d0848, 29 november 2006 - 22:46.

Postad 29 november 2006 - 22:31

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Tack SyrAk.

Jag hittade lite intressant information om Athlon 64 X2 3800+ 35w vs Athlon 64 X2 4600+ 65w:
http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=854

Ingen större temperaturskillnad:

[img]http://http://www.hothardware.com/articleimages/Item854/temps2.png[/img]

Postad 30 november 2006 - 02:48

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Många säger det men jag skulle gärna ta del av fakta (recensioner, tester, personliga erfarenheter).

Men eftersom mina krav (budget och värme/ljudnivå) begränsar grafiken till inbyggt i moderkortet är väl AMD+Nvidia ett bättre val än Intel+Intel (GMA950)? Även Nvidias snik-krets Geforce 6150 som sitter i Asus-moderkortet jag funderar på har ju hårdvarustöd för HD-material. På pappret i alla fall, men verkligen är kanske annorlunda? Jag har ställt frågan i annan tråd men tyvärr inte fått några svar.

Intel GMA950 verkar inte lira i samma liga enligt vad jag har läst mig till. Och jag har inte hittat något vettigt moderkort med Intel+Nvidia.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rätt i att Intels integrerade grafikkretsar inte har en chans mot Nvidias integrerade grafikkretsar. Geforce 6150 är relativt bra när det gäller HD-avkodning.

Postad 01 december 2006 - 12:15

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Jag har inte hängt med i HD-diskussionen men undrar lite försiktigt om man skulle klara sig utan grafikkort och ljudkort om man skaffade Asus M2NPV-VM moderkortet? Bilden skall för min del upp på en 720p projektor och ljudet går via förstärkare (SPDIF ett måste).

Postad 01 december 2006 - 16:08

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Vad menar du med att visa film?

H264 kräver kräm, spela DVD utan att skal om bilden kan du ta vad som...

Postad 01 december 2006 - 17:49

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Att man får ut film till projektorn i 720p från en HD-DVD ROM-läsare utan att bilden hackar.

Postad 01 december 2006 - 18:18

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Även i mitt fall betyder "film" max 720p.

Och allt jag har läst om Asus M2NPV-VM tyder på att det inbyggda "grafikkortet" Nvidia Geforce 6150 klarar 720p utan problem. Enligt Nvidias spec även H.264 men det ska man kanske ta med en nypa salt:
http://www.nvidia.co...eo_support.html

Jag tror även att moderkortets inbyggda "HD-ljud" duger om man inte har audiofil-krav. Jag kommer köra med det till en början och senare kanske uppgradera till ett Creative X-fi.

Postad 02 december 2006 - 09:07

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Bidde fel..

Redigerat av Mars, 02 december 2006 - 09:07.

Postad 03 december 2006 - 19:55

Hiddenfist
  • Hiddenfist
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag köpte mig nyligen ett Abit NF-M2 nView moderkort och en AMD Athlon 64 X2 4200+ CPU. Jag har verkligen inget att klaga på. Hade iofs lite problem att få plats med grafikkortet. Det är en ganska stor kylanordning på den och pci-express sloten satt högre upp än på mitt förra moderkort. Det löste sig hur som helst. CPU temperaturen ligger runt 40 grader när jag inte kör något och går upp till närmare 50 kanske när man spelar. Tycker inte den låter mycket. Hårddisken stör mer i så fall. Köpte en seagate 320 GB. Den blev jag besviken på. Det låter mycket när den söker. Mina gammla Western Digital låter verkligen ingenting. Trodde inte man gjorde hårddiskar idag som låter så mycket. Har man lyckats göra tysta innan verkar det ju dumt att göra någon som låter sedan. Har hört att samsungs nya ska vara tysta och bra. Känner för att byta. =)

Postad 04 december 2006 - 07:07

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Nu glider vi lite av tråden men...

Hiddenfirst:
- Varför använder du ett extern grafikkort? Ett grafikkort drar ju en del ström och gör att PSU:n får jobba lite extra. Och det interna skall räcka till HDTV, eller?

Fast enligt kravspecen för HP's HD-DVD-läsare (HP HD100e) så gäller:
Nivida GeForce 7600 GT/GTX/GX2/
ATI X1600/X1800/X1900

- Har du bilder på din HTPC?

Edit: En sak till, grafikkortet måste klara HDCP, eller hur? Annars blir det ingen bild ut från en HD-DVD spelare.

Redigerat av menhallå, 04 december 2006 - 07:56.

Postad 04 december 2006 - 08:46

Hiddenfist
  • Hiddenfist
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Nu glider vi lite av tråden men... 

Hiddenfirst:
- Varför använder du ett extern grafikkort? Ett grafikkort drar ju en del ström och gör att PSU:n får  jobba lite extra. Och det interna skall räcka till HDTV, eller?

Fast enligt kravspecen för HP's HD-DVD-läsare (HP HD100e) så gäller:
Nivida GeForce 7600 GT/GTX/GX2/
ATI X1600/X1800/X1900

- Har du bilder på din HTPC?

Edit: En sak till, grafikkortet måste klara HDCP, eller hur? Annars blir det ingen bild ut från en HD-DVD spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag använder denna burk mest som vanlig dator. Ville kunna spela en del spel. Därför kör jag ett externt grafikkort. Det inbyggda grafikkortet ska ju klara av HDTV. Jag har inte testat hur det funkar dock.

Innan jag köpte nya delar kunde jag hur som helst inte spela upp filmer i HDTV upplösning. Fast det berodde väl på att processorn var för kass. Hade en AMD athlon 64 3200+.

Bilder finns ja :huh:

Har inte så bra koll på det där med HDCP. Men eftersom vissa grafikkort har stöd för det borde det vara som du säger ja. Jag ser inget om att ASUS M2NPV-VM moderkortet ska stödja detta. Innebär det att man måste köpa ett grafikkort med stöd för HDCP för att kunna köra HD-DVD filmer på sin HTPC?

Redigerat av Hiddenfist, 04 december 2006 - 08:56.

Postad 05 december 2006 - 07:05

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Skall jag vara ärlig så vet jag inte. Men jag läste i Dator Magazin nr 11-06 (sida 43) och där står det att även "grafikkort och dess drivrutiner måste vara HDCP-kompatibla".

Kan väl också nämna att en kompis köpte ett HDMI kort igår (med HDCP):
Asus GeForce 7600GT HDMI 256MB
Kortet hade dessutom ljud via HDMI-kabeln samt en extra optisk ljudutgång ex för bioförstärkare. Dvs det behövs inget separat ljudkort. Han har inte satt ihop HTPC:n än men verkar intressant, tycker jag. Fläkten väsnades tydligen en hel del så han kommer att byta till en större fläkt.

Redigerat av menhallå, 05 december 2006 - 07:11.

Postad 06 december 2006 - 20:15

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Det blev en AMD Athlon 64 X2 4200+ EE (65w).
HTPC-bygge i helgen hoppas jag (om jag fått alla delar). :D

Postad 11 december 2006 - 10:23

Freq
  • Freq
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej
Jag tycker att ASUS M2NPV-VM moderkortet verkar vara en bra lösning om man vill ha en tyst och billig lösning för HD-filmvisning. Men hur gör man om man vill ha ut en digital ljudsignal, verkar ju inte finnas någon sådan utgång på kortet?

Postad 11 december 2006 - 12:08

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Det ska finnas en intern S/PDIF-utgångskontakt på moderkortet enligt specen:
http://www.asus.se/p...3&l2=101&l3=296
Däremot ingen kontakt på baksidan men det går väl att lösa?

Postad 11 december 2006 - 14:01

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Har inte så bra koll på det där med HDCP. Men eftersom vissa grafikkort har stöd för det borde det vara som du säger ja. Jag ser inget om att ASUS M2NPV-VM moderkortet ska stödja detta. Innebär det att man måste köpa ett grafikkort med stöd för HDCP för att kunna köra HD-DVD filmer på sin HTPC?

<{POST_SNAPBACK}>

Både ja och nej. Du behöver HDCP för att se filmen via DVI eller HDMI men kan se dem via VGA än så länge. Det finns dock en flagga på blålaserskivorna (hddvd och blueray) som bestämmer om filmen får visas i analogt via t.ex. VGA eller komposit som är vanligt i USA. Idag är det tillåtet men när tillräckligt många har HDCP stöd kommer man ändra flaggan. När det kommer ske har jag läst olika uppgifter om, allt från 2009 till 2012.

Postad 11 december 2006 - 18:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Hur nödvändigt känns det att idag köpa ett grafikkort som ska klara något som inte kommer förrän om tidigast tre år? Då är det ju ändå dags att köpa nytt grafikkort (och man lär ju då få ett som är rejält kraftigt i förhållande till pengarna jämfört med idag).

Postad 12 december 2006 - 07:01

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Men du kan ju köpa en HD-DVD redan idag och har man projektor så är det ganska lockande eftersom det är stor skillnad mellan DVD och HDTV upplösning. (Min åsikt.)
Men visst har du rätt. Om ett år så har priserna halverats. ;) Och har man köpt en grej så faller priset ännu fortare... :)

Postad 12 december 2006 - 08:35

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Men du kan ju köpa en HD-DVD redan idag och har man projektor så är det ganska lockande eftersom det är stor skillnad mellan DVD och HDTV upplösning. (Min åsikt.)
Men visst har du rätt. Om ett år så har priserna halverats. ;)  Och har man köpt en grej så faller priset ännu fortare... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Har man råd att köpa en HD-DVD, några filmer och minst en E6400 processor så har man råd att köpa ett grafikkort med HDCP också men om man har en begränsad budget så anser jag att man ska glömma HDCP och blålaser den närmaste tiden. I alla fall den som är kodad med H.264

Btw såg att jag skrev fel i ett tidigare inlägg. Det är komponent som är vanligt i USA för HDTV inte komposit.

Postad 20 december 2006 - 07:48

riste
  • riste
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Det ska finnas en intern S/PDIF-utgångskontakt på moderkortet enligt specen:
http://www.asus.se/p...3&l2=101&l3=296
Däremot ingen kontakt på baksidan men det går väl att lösa?

<{POST_SNAPBACK}>

spdif modulen placeras på pci plats vilket gör att en sån plats försvinner i chassit... tv-out om det är intressant för någon sitter på samma sätt vilket gör att två pci platser blir blockade...

en alternativ lösning är att dra fram ljudet i fram som jag har sett någon göra men då blir det ju sällan några snygga kabeldragningar! ALT går det alltid att modda chassit...

vad gäller HD film så är det där en intressant fråga... det första man bör skilja på är tv standard å kommande "köpfilm" standard... troligen kommer köpfilm ha 1080p som standard medan tv kommer ligga på 720p detta pga av den stora bandbredden som 1080p erfodrar... Det ska heller inte glömmas bort att det är stor skillnad att se på film från HDD och via ett hdtv-kort, det senare kräver betydligt mer!

Min amd 2400+ tillsammans med 1.5 gb i minne har inga problem med 1080p (x264 h264 MKV, x264 och h264 TS) material från hdd HDTV-strömmar har jag intekunnat testa än(comhem är sega)

spelare jag använder är MPC (media player clasic) tillsammans med coreAVC, VSfilter för subs!

Redigerat av riste, 20 december 2006 - 07:51.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.