Så ska det se ut! Jag har fått nog av HDDVD hysterin! Bättre med superbra dvdapparater för 20000 kr än en bristfällig Bluray för samma peng!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Med en DVD har du en dålig källa till att börja med. DVD är ett lågupplöst format med hårt komprimerat ljud. En HDDVD/Bluray är högupplöst med högkvalitativt ljud.
Alltså får du bättre bild ur en hd-spelare för 10.000 än en dvd-spelare för 30, helt enkelt eftersom det inte behövs lika mycket handpåläggning för att få ett bra slutresultat, och dels för att skillnaden är så stor att ingen handpåläggning i världen kan få upp kvaliteten till det som ett högupplöst format innebär.
Lite som att jämföra en taskigt komprimerad jpeg med en bild i raw-format. Ingen behandling i världen kan få den taskiga jpegen att bli bättre än raw-bilden.
Dock får väl sägas i all ärlighet att de produkter som finns på marknaden idag är first generation. De brukar sällan vara det bästa man kan få till, och de är definitivt inte det billigaste man kan få till.
Men jag kan slå vad om att vilken bluray-spelare som helst som du köper idag spöar bildkvaliteten på den här DVD-spelaren. Just av de skäl jag angivit. Förutsatt naturligtvis att källmaterialet är bra.
Själv skulle jag utan tvekan lägga pengarna på en HD-spelare idag om jag hade de att lägga, att köpa en DVD-spelare idag känns lite som att köpa ett kasettdäck...
För tillfället spelar jag DVD:er via min HTPC. Ger långt bättre bild än de separata DVD-spelare jag testat, men troligtvis inte lika bra bild som den här DVD-spelaren skulle ge. Däremot kan jag också spela HD-material via min HTPC. Vilket en DVD-spelare inte kan.
Och där får jag *definitivt* bättre bild än med den här DVD-spelaren.