Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dilemma -> LCD-Panel Hitachi PJ-TX100

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2006 - 16:39

Laan999
  • Laan999
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Aj, vilket dilemma ... har en Hitachi PJ-TX100 sen sommaren 04, som funkat mycket bra, bytt lampa en gång. Men nu strax innan denna lampa gav upp (dog lagom före jul ...) började bilden bli blåaktig i högra hörnet (2-3 veckor sen max), varför jag lämnade in den till service.

Och dom bekräftade ju tyvärr misstanken att LCD-panelerna börjar ge upp, (och så lite damm oxå förstås, vilket jag hade hoppats var enda felet). Så nu kommer då själva dilemmat;

- Byta lampa o väck med damm (ink jobb) går på dryga 3'000kr, men då blir det ändå blått kvar ... alt. är köpa ny projje?

- När nu LCD-panelerna börjat ge upp - går det snabbt utför därefter? Dvs är det bortkastade pengar pga att projjen ändå inte kommer överleva (bildkvaliten blir så dålig) den nya lampans livslängd?

Den har gått kring 7000tim så den har ju trots allt bidragit med och annan timmes glädje där hemma.

Tacksam för kloka kommentarer då julens filmkvällar påkallar ett snabbt beslut. :)
Ngn som har efarenhet av LCD-projektorer som gott >7000tim ...

Redigerat av Laan999, 13 December 2006 - 22:18.

Postad 13 December 2006 - 23:41

Laan999
  • Laan999
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jaha, blir först att svara mig själv. Kunde ju inte låta bli att börja kolla på alternativ ny projje, och då är man ju igång igen :)

Utgångsläge:
Hade inte alls tänkt att byta projektor riktigt än ... (Se ovan) av ekonomiska skäl, utan hade nog "planerat in ett byte ngn gång i efter sommaren nästa år. MEN har inte haft riktig koll på hur mycket den går (dryga 7000tim på 2,5år), den står i "bio/mediarummet" (halv mörkt) som kombinerad;

- sat-tv (CanalDigital, dock ej HD via SCART -> omvandlare ->komponent) ca 50% av gångtiden

- bio (DVD via komponent, har ingen DVI/HDMI-spelare) ca 20% av gångtiden

- xbox (Spel via komponent) ca 20% av gångtiden

- dator (Spel via DVI) ca 10% av gångtiden

+ Yamaha RX-V750 (som även anvnds som komponentväxel mot projektorn)

och sen 2st tonåringar med kompisar som mer eller mindre jämt är där ... (brukar dock få in och annan rumsbokning själv för att kolla film)

Alternativ:
1) (Se ursprungsfråga ovan) = dryga 3'000kr och sen hoppas på att funkar tillräckligt bra 1år till ...

2) Ny projektor
A. Sony VLP-HS60 (oxå LCD) = ca 12'300
B. Mitsubishi HC1100 (DLP!!! YES eller?) = ca 14'900
C. Optoma HD72i (DLP ...) = 15'900

Har väl alltid varit sugen på DLP, men ej haft råd, men ovan modeller lär väl ligga kring 10tkr om ett år vilket hade passat in "planeringen". Hjälp! råd vad är smartast ..., måste ju lösa "behovet" innan jul. Är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa ett nytt gott äpple, eller vågar man chansa? :)

Redigerat av Laan999, 14 December 2006 - 11:43.

Postad 14 December 2006 - 12:23

jotkapoika
  • jotkapoika
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag antar att garantin är slut, så därför tycker jag att det är vettigare att investera i en ny projektor. Inte så kul å sitta å titta på en "trasig" projektor. Spana in optoma hd70 om du är sugen på dlp. Den kostar drygt 9500 kr. Har den in själv men det talas gott om den. Annars har du pengar så varför inte lägga en slant till så får du en ännu bättre projektor!

Postad 14 December 2006 - 13:06

Laan999
  • Laan999
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Helt rätt, ingen garanti kvar.

Lät ju som ett väldigt överkomligt pris, ska kolla in den då en ny DLP börjar kännas mer och mer som det vettiga alt. Är ju lite tveksam till ytterligar en LCD, men hur är det egentligen med livslängden på DLP projektorer? Bortsett från lampans livslängd då ... är det ngt annat (som t.ex. LCD-panelerna i LCD projjar) som rasar med tiden?

Redigerat av Laan999, 14 December 2006 - 13:08.

Postad 14 December 2006 - 18:17

Laan999
  • Laan999
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Okey, har nu "läst runt det mesta" och ska imorgon åka o titta/jämföra dessa:

Min nuvarande favoritordning:

1. Optoma HD72i
(som jag inte alls har råd med egentligen)
Verkar ju helt outstanding, eller? Har läst mest utländska recensioner.

Frågor/ngn som har erfarenhet:
- Hur är det med RBE ?
- Märks/ger BrilliantColor™ and TrueVivid™ Technologies ngt i "verkligheten"?

2. Optoma HD70
Oslagbart pris, och är väl egentligen vad jag borde slänga ut som mest nu till jul.

Frågor/ngn som har erfarenhet:
- RBE oroar mig, efter ha läst inlägg här på forumet

3. Sony VLP-HS60
Verkar ju helt klart vara en mycket kompetent projekter, och absolut mest populär här på forumet just nu, och därmed troligen ett bra köp.
Men är då en LCD och den "korta livslängden" tar emot.

Och min återkommande fråga: Hur är det med livslängd på DLP projektorer? :)

Kommentarer mottages tacksamt!

Postad 15 December 2006 - 11:17

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Hej Laan,

DLPer är mer långlivade än LCDer, har man berättat för mig. Har dock själv investerat i en LCD, Epson TW-700, av följande två orsaker:

1) Mer flexibel inställning (lens shift), som tillät uppsättning på hylla ovanför fönstret (ville ogärna köra takstativ).
2) Oroligheter i bilden på DLP...(inte RBE, men dithering) detta var dock ett mindre problem, men iaf.

Då jag tittade på projektorer (hela det gångna året...velade länge...) såg jag bl.a. HD72i och Mitsubishis föregångare, HC910 och HC3000, som jag också impades av, om det inte hade varit för ovannämnda punkter. Jag tycker dock att du absolut ännu skall överväga och försöka jämföra Optoma med Mitsu. Glöm Sony, tycker jag. Visserligen bra svärta för en LCD, men ENBART under de mest optimala förhållandena.

För ditt allroundbruk är nog tidigare nämnda DLPer och LCDerna Epson TW-700 samt Panasonic AX100 högvärda alternativ.

...men som sagt, kolla sjäv!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.