Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemnätverk via elnätet med stöd för två hdtv-strömmar

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2006 - 16:14

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Elektronikbranschen rapporterar om intressanta produkter från Devolo som gör det möjligt att transporterar data, telefoni och tv via elnätet i sitt hem, ofta förekommande under namnet triple play.

Detta är har dock funnits tidigare men nu ökar man kapaciteten, upp till 200 Mbit via tredje generationens Homeplug-produkter.

Med hög och automatisk Quality of Service (QoS) så ska det vara möjligt att kunna transportera två hdtv-strömmar samtidigt. Produkterna som stödjer 200 Mbit är två, Devolo dLan 200 AVdesk ser ut som en vanlig router medan Devolo dLan 200 AV är den dosa man stoppar in i eluttaget.

Via Elektronikbranschen.se

Postad 28 December 2006 - 18:34

Unregistered786e8527
  • Unregistered786e8527
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Min första tanke var att det vore trevligt om man kunde dra in en HD-signal där datorn/boxen står i ett el-uttag, och plocka fram signalen på andra sidan rummet och upp till en HD-projektor på väggen och därmed slippa dra HDMI-kabel genom hela rummet med allt vad det innebär.

Möjliggör den här tekniken såna lösningar tro?

Postad 28 December 2006 - 18:49

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Nej inte än.

Postad 28 December 2006 - 19:02

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Trevligt.

Postad 28 December 2006 - 19:35

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Netgear har haft sin 200 Mbits homeplug lösning ett tag nu.

http://www.netgear.s...ers/HDX101.aspx

Har kört detta ett tag nu då jag tröttnade på kassa wlan lösningar.

Det man ska veta om homeplug är att det lider lite av WiFi Symptomen, man ska inte tro att det bara är att koppla in och få ut sina 200 mbit, det beror på en hel del faktorer, den största och mest avgörande faktorn är hur elnätet ser ut, om du har otur så är fasen vänd mellan dina adaptrar och då lär du inte få ut vidare hög hastighet alls, kanske en 10-20 mbit. Men om allt är som det ska så tutar det på rätt rejält. Jag har inga problem med att streama 720p Xvid material mellan dator och mediaspelare via mitt 200mbits homeplug nät.

Postad 28 December 2006 - 21:09

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Vad kostar ett dyl system? Går det att använda flera pluggar?

Postad 29 December 2006 - 21:43

cliff666
  • cliff666
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag har ett likadant Netgear system till salu i marknaden ifall någon är intresserad av att köpa.
(Ber om ursäkt om det inte är tillåtet att diskutera sådant i furumet)

Postad 31 December 2006 - 17:42

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Gäller nog att man bor i ett hyfsat nytt hus/lägenhet om det ska fungera ngt vidare. Tror inte kablarna i det här gamla huset är ngt vidare.

Postad 03 January 2007 - 08:12

zippa
  • zippa
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hej!

Det gryma med Devolo homeplug är att dom kör på 0:an. Hur enkelt som helst att koppla in, vill man inte låsa ihop enheterna, så är det faktiskt bara att koppla in dom i jacket och köra. Tog mig ca: 1min att köra via elnätet istället för kabeln. Grymt.

Kommer in i mitten av jan, och finns att köpa på:
www.datorbutiken.com

MVH.

Postad 12 January 2008 - 11:11

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Netgear har haft sin 200 Mbits homeplug lösning ett tag nu.

http://www.netgear.s...ers/HDX101.aspx

Har kört detta ett tag nu då jag tröttnade på kassa wlan lösningar.

Det man ska veta om homeplug är att det lider lite av WiFi Symptomen, man ska inte tro att det bara är att koppla in och få ut sina 200 mbit, det beror på en hel del faktorer, den största och mest avgörande faktorn är hur elnätet ser ut, om du har otur så är fasen vänd mellan dina adaptrar och då lär du inte få ut vidare hög hastighet alls, kanske en 10-20 mbit. Men om allt är som det ska så tutar det på rätt rejält. Jag har inga problem med att streama 720p Xvid material mellan dator och mediaspelare via mitt 200mbits homeplug nät.

Bumpar ett gammalt inlägg...

Nu är jag ingen el-expert, men om fasen är vänd mellan adaptrarna, är det inte bara att vända den ena 180 grader i eluttaget då? Låter kanske dumt men hade jag vetat hur det funkar så hade jag inte frågat...

Postad 14 February 2008 - 12:42

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Bumpar ett gammalt inlägg...

Nu är jag ingen el-expert, men om fasen är vänd mellan adaptrarna, är det inte bara att vända den ena 180 grader i eluttaget då? Låter kanske dumt men hade jag vetat hur det funkar så hade jag inte frågat...

Precis vad jag tänkte... vänd stickproppen, bara.

Men det kanske kan bli problem om väggurtagen går på olika fas. Normalt sett har man väl tre faser, som kan vara fördelade på de olika rummen. I så fall finns inte "kontakt" förrän borta i någon transformatorstation någonstans i kvarteret. Därför verkar det smart att se till att man "kör på 0:an", vilket tydligen något fabrikat gjorde. Fast kanske standarden föreskriver att det ska vara 0:an? Annars borde man kunna åstadkomma detta genom att vrida stickpropparna rätt för alla enheter.

Jag har börjat fundera på det här, för jag tänkte köpa denna typ av nätverk nu. Finns det någon som har HomePlug installerat och kan rapportera hur det funkar? Hastighet, tillförlitliget osv.

Hälsningar
hellmelt

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.