DVI->HDMI - Ingen bild på TV'n
25 svar till detta ämne
Postad 29 december 2006 - 21:07
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej!
Jag har precis köpt en Matsui 42WL3107E, och försöker koppla in datorn till den. Jag kör med en Hama HDMI-DVI/D-kabel (single link 18+1, vad nu det betyder) som försäljaren skickade med.
Grafikkortet är ett GeForce FX 5200, och jag kör Windows XP.
Mitt problem är att jag inte får någon bild på TV'n. Jag har installerat senaste drivrutinerna från Nvidia, och jag har kört alla guider jag kan hitta i Nvidia Controll Panel. Jag har provat olika upplösningar utan resultat. Jag vill kunna köra Dualview med min vanliga TFT-skärm (kopplad till VGA-porten på grafikkortet).
Är det någon som har något tips på hur jag kan lösa mitt problem? Tack på förhand!
// Emil
Postad 29 december 2006 - 22:01
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
TVn måste väl ha en VGA ingång där du kan koppla in datorn? Vissa teveaparater ger ingen data bild genom HDMI och andra ger en skalad eller dålig bild.. har med alla dessa nya piratskydd dom sätter in i aparaterna för kommande HD-DVD och specielt Blu-ray som jag inte gillar för dom har en massa dumma säkerhets skydd på sina aparater och filmer
Postad 29 december 2006 - 23:00
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Eftersom datorn kan skicka en signal via DVI måste väl TV'n kunna visa datorbilden? Det kan väl inte vara skillnad på en signal från datorn jämfört med t.ex. DVD?
Försäljaren på Elgiganten sa att han inte visste om den klarade pixelmappat 1366x768, men att den skulle klara 1280x720 iaf.
Postad 29 december 2006 - 23:11
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Eftersom datorn kan skicka en signal via DVI måste väl TV'n kunna visa datorbilden? Det kan väl inte vara skillnad på en signal från datorn jämfört med t.ex. DVD?
Försäljaren på Elgiganten sa att han inte visste om den klarade pixelmappat 1366x768, men att den skulle klara 1280x720 iaf.
<{POST_SNAPBACK}>
DVI-ingången på TVn kanske är begränsad på samma sätt som de flesta apparaters HDMI-ingångar ? därav påståendet om 1280x720. Vad säger manualen om vilka upplösningar som klaras via DVI, HDMI och eventuell VGA ?
Postad 29 december 2006 - 23:34
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hur menar du med begränsad? Att den bara klarar vissa upplösningar?
Manualen är tyvärr väldigt knapp i sina beskrivningar, och om "HDMI-uttaget" står det att den "kan ta emot antingen 720p- eller 1080i- signaler".
Postad 30 december 2006 - 01:02
Unregisteredc33003e2
-
Unregisteredc33003e2
-
Användare
-
-
112 inlägg
Får du nån bild när du startar pc:n? Alltså när biosskärmen visas i 640x480. Jag klantade mig lite igår och lyckades ställa in en upplösning på min htpc (kör dvi-hdmi på sharp lc46xd1e 1920x1080). Men jag fick bild när jag startade om datorn. Då tänkte jag att jag kör felsäkert läge så kanske det går att fixa. Hittade då ett menyval vid starten "Enable VGA". Då startade allt som vanligt förutom att skärmen blev 640x480. Sedan kunde jag ställa tillbaka till 1920x1080p och allt var frid och fröjd. Du kanske har fel upplösning inställd.
Har du förresten nvidias senaste drivisar i burken? De har en massa prylar för hdtv som kanske underlättar. Har för mig att mitt kort (7600GS) kände av vilka upplösningar som funkar på sharpen.
Postad 30 december 2006 - 01:17
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Får du nån bild när du startar pc:n? Alltså när biosskärmen visas i 640x480. Jag klantade mig lite igår och lyckades ställa in en upplösning på min htpc (kör dvi-hdmi på sharp lc46xd1e 1920x1080). Men jag fick bild när jag startade om datorn. Då tänkte jag att jag kör felsäkert läge så kanske det går att fixa. Hittade då ett menyval vid starten "Enable VGA". Då startade allt som vanligt förutom att skärmen blev 640x480. Sedan kunde jag ställa tillbaka till 1920x1080p och allt var frid och fröjd. Du kanske har fel upplösning inställd.
Har du förresten nvidias senaste drivisar i burken? De har en massa prylar för hdtv som kanske underlättar. Har för mig att mitt kort (7600GS) kände av vilka upplösningar som funkar på sharpen.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag får ingen bild alls på TV'n, vilket får mig att tro att det kan vara något annat än inställningarna som är problemet. Är det någon som vet om man kan köra både D-SUB (VGA) och DVI samtidigt på ett GeForce FX 5200? Jag har försökt hittat info på nvidias hemsida, men inte lyckats. Jag har kört MonInfo och provat alla olika upplösningar som den rapporterar ska fungera. Jag har provat PowerStrip och ställt in 1366x768, utan att få bild. Jag har installerat senaste drivrutinerna, och provat alla guider för att installera Dualview och TV och allt.
Postad 30 december 2006 - 09:53
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Hur menar du med begränsad? Att den bara klarar vissa upplösningar? Manualen är tyvärr väldigt knapp i sina beskrivningar, och om "HDMI-uttaget" står det att den "kan ta emot antingen 720p- eller 1080i- signaler".
Exakt, mitt tips skulle vara att köra VGA till apparaten, om den nu har en sådan anslutning.
Postad 30 december 2006 - 10:11
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Den har dessvärre ingen VGA-ingång, så jag måste få DVI->HDMI att fungera.
Postad 30 december 2006 - 10:20
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Den har dessvärre ingen VGA-ingång, så jag måste få DVI->HDMI att fungera.
I så fall är nog tipset att köra DVI->HDMI i 720p med lite hjälp utav Powerstrip, eller lämna tillbaka apparaten (förutsatt att den är nyinköpt).
Postad 30 december 2006 - 15:22
savio
-
savio
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Hmm det här låter lurigt.
Så det ni säger är att nu när jag skall köpa en ny TV så skall jag koppla DVI > VGA istället för att få bästa bild? Dvs ifrån DVI på datorn och in i VGA på tvn?
Postad 30 december 2006 - 15:27
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Så det ni säger är att nu när jag skall köpa en ny TV så skall jag koppla DVI > VGA istället för att få bästa bild? Dvs ifrån DVI på datorn och in i VGA på tvn?
Det är från tillverkare till tillverkare, Samsung tex kräver VGA-signal för att ge en upplösning från dator nära pixelmappat, medans LG kan ta in samma upplösning via DVI/HDMI (osäker där). Skall du ha ut en analog signal via DVI måste du köpa en DVI-A->VGA-kabel.
Postad 30 december 2006 - 15:38
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag har kikat lite på Powerstrip och testat olika upplösningar, men får det inte att fungera. Vad finns det mer som jag kan prova än olika upplösningar i inställningsväg?
Jag ska även testa med en annan DVI/HDMI-kabel och ett annat grafikkort om jag får möjlighet, så det inte är där felet ligger. Annars blir det nog att åka tillbaka till Elgiganten med apparaten. Det är ju ändå 30 dagars öppet köp.
Postad 30 december 2006 - 18:16
savio
-
savio
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Så det ni säger är att nu när jag skall köpa en ny TV så skall jag koppla DVI > VGA istället för att få bästa bild? Dvs ifrån DVI på datorn och in i VGA på tvn? Det är från tillverkare till tillverkare, Samsung tex kräver VGA-signal för att ge en upplösning från dator nära pixelmappat, medans LG kan ta in samma upplösning via DVI/HDMI (osäker där).
Skall du ha ut en analog signal via DVI måste du köpa en DVI-A->VGA-kabel.
<{POST_SNAPBACK}>
Så om man köper en samsung tv så skall man köra VGA ifrån tv:n? Vilket uttag är optimalt att köra på datorn isf? Sedan så ska man väl köra DVDn i VGA med? De flesta tv-apparater har väl bara ett VGA-uttag?
Postad 30 december 2006 - 18:58
khaan
-
khaan
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Så det ni säger är att nu när jag skall köpa en ny TV så skall jag koppla DVI > VGA istället för att få bästa bild? Dvs ifrån DVI på datorn och in i VGA på tvn? Det är från tillverkare till tillverkare, Samsung tex kräver VGA-signal för att ge en upplösning från dator nära pixelmappat, medans LG kan ta in samma upplösning via DVI/HDMI (osäker där).
<{POST_SNAPBACK}>
Så om man köper en samsung tv så skall man köra VGA ifrån tv:n? Vilket uttag är optimalt att köra på datorn isf?
Sedan så ska man väl köra DVDn i VGA med? De flesta tv-apparater har väl bara ett VGA-uttag?
<{POST_SNAPBACK}>
DVD:n kör du ju via Scart, komponent eller HDMI baserat på vad den har för utgångar.
Postad 30 december 2006 - 18:59
Unregisteredb0dd3933
-
Unregisteredb0dd3933
-
Amatör
-
-
73 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Köp en annan kabel, jag hade samma fel som du och när jag bytte kabel funkade det
Postad 30 december 2006 - 19:06
savio
-
savio
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Köp en annan kabel, jag hade samma fel som du och när jag bytte kabel funkade det
<{POST_SNAPBACK}>
Var det inlägget riktat till mig? Isf förstår jag inte, har inte ens köpt tv än då jag inte vet vilken jag skall köpa pga djugeln av alla uttag hit och dit. Men det om "köp en annan kabel" kanske var riktat till någon annan?
Postad 03 januari 2007 - 16:57
Unregistered637ad9f0
-
Unregistered637ad9f0
-
Användare
-
-
112 inlägg
Nja riktigt så ligger det tyvärr inte till. Ett försök till analogi: "Man kan tanka bensin på alla mackar. Således måste alla bilar kunna köras på bensin" Detta är ju inte sant eftersom det även finns diselbilar etc som inte går att köra på bensin... Varför är det så då? Jo Färgkodningen som Ska stöjas via HDMI är RGB 4:4:4, YCBCR 4:4:4 och YCBCR 4:2:2 Datorn skickar ut RGB 4:4:4via DVI. DVD spelare skickar oftast YCBCR 4:2:2 eftersom det är det formatet som filmen ligger lagrad på skivan. Nu är det så att alla tv-tillverkare inte stödjer RGB 4:4:4 via HDMI typ älder modeller av Sony Samsung etc som någon tidigare i tråden påpekade. Dessa modeller måste man köra via VGA mot datorn. Bara för att TVn är HDTV kompatibel och kan visa 720p (1280x720 YCBCR 4:2:2) via HDMI från en DVD behöver det alltså nödvändigtvis inte betyda att det går att visa 1280x720 RGB 4:4:4 från en dator om tillverkaren är snål.... Du måste kolla i specificationen/manualen på TVn för att se vilka upplösningar som supportas mot dator och på vilken ingång det göres. Lycka till /Dixen
Postad 03 januari 2007 - 17:22
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Nja riktigt så ligger det tyvärr inte till.
Ett försök till analogi: "Man kan tanka bensin på alla mackar. Således måste alla bilar kunna köras på bensin" Detta är ju inte sant eftersom det även finns diselbilar etc som inte går att köra på bensin...
Varför är det så då? Jo Färgkodningen som Ska stöjas via HDMI är RGB 4:4:4, YCBCR 4:4:4 och YCBCR 4:2:2 Datorn skickar ut RGB 4:4:4via DVI. DVD spelare skickar oftast YCBCR 4:2:2 eftersom det är det formatet som filmen ligger lagrad på skivan.
Nu är det så att alla tv-tillverkare inte stödjer RGB 4:4:4 via HDMI typ älder modeller av Sony Samsung etc som någon tidigare i tråden påpekade. Dessa modeller måste man köra via VGA mot datorn.
Bara för att TVn är HDTV kompatibel och kan visa 720p (1280x720 YCBCR 4:2:2) via HDMI från en DVD behöver det alltså nödvändigtvis inte betyda att det går att visa 1280x720 RGB 4:4:4 från en dator om tillverkaren är snål....
Du måste kolla i specificationen/manualen på TVn för att se vilka upplösningar som supportas mot dator och på vilken ingång det göres.
Lycka till /Dixen
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för det uttömmande svaret! Dessvärre står det inget i manualen, och Matsuis hemsida hittar jag ingenting på (japanska...). Har ringt och pratat med Elgiganten, men deras norska kundtjänst visste ingenting om TV'n och en försäljare som ringde upp mig sa bara att den ska klara 1280x720, men sen visste han inget mer... Kan man ställa in vilken typ av signal som ska skickas från datorn, eller är det förutbestämt?
Postad 04 januari 2007 - 12:26
Unregistered637ad9f0
-
Unregistered637ad9f0
-
Användare
-
-
112 inlägg
Kan man ställa in vilken typ av signal som ska skickas från datorn, eller är det förutbestämt?
Jag tror att grafikkorten med DVI på är ganska låsta till RBG. Ditt problem skulle också kunna bero på att ditt grafikkort inte skickar HDCP krypterad bild och att din TV kräver det av någon anledning. Det finns nu för tiden nyare grafikkort med HDMI utgång samt HDCP stöd. Kanske hjälper?! Har för mig att jag läste om en Samsungägare som fick igång TVn mot datorn via HDMI när han bytte graffekort till ett med HDMI. Var ett tag sen så jag kan minnas fel.... /Dixen
Postad 05 januari 2007 - 09:24
jokoloko
-
jokoloko
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Kan man ställa in vilken typ av signal som ska skickas från datorn, eller är det förutbestämt? Jag tror att grafikkorten med DVI på är ganska låsta till RBG.
Ditt problem skulle också kunna bero på att ditt grafikkort inte skickar HDCP krypterad bild och att din TV kräver det av någon anledning.
Det finns nu för tiden nyare grafikkort med HDMI utgång samt HDCP stöd. Kanske hjälper?! Har för mig att jag läste om en Samsungägare som fick igång TVn mot datorn via HDMI när han bytte graffekort till ett med HDMI. Var ett tag sen så jag kan minnas fel....
/Dixen
<{POST_SNAPBACK}>
Ne, Även om TVn har HDCP stöd i HDMI porten så måste inte alla signaler som kommer in där vara HDCP konfigurerade. Min TV har HDCP via DVI, och visst jag kan inte kolla på HD-DVD via datorn, som just kräver HDCP, men allt annat funkar kanon. Man kan kanske prova att koppla ur VGA kopplingen helt och hållet, och prova att bara köra med DVIn till TVn, skulle det funka? Finns det möjlighet att prova en ny kabel? Prova kabeln på nån annan PC/TV, funkar det? Gör en enkel sök på Google om just din TV och HTPC, så brukar det finnas en massa info.
Postad 05 januari 2007 - 09:48
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ne, Även om TVn har HDCP stöd i HDMI porten så måste inte alla signaler som kommer in där vara HDCP konfigurerade. Min TV har HDCP via DVI, och visst jag kan inte kolla på HD-DVD via datorn, som just kräver HDCP, men allt annat funkar kanon.
Man kan kanske prova att koppla ur VGA kopplingen helt och hållet, och prova att bara köra med DVIn till TVn, skulle det funka? Finns det möjlighet att prova en ny kabel? Prova kabeln på nån annan PC/TV, funkar det? Gör en enkel sök på Google om just din TV och HTPC, så brukar det finnas en massa info.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har testat med enbart DVI-kabeln, men det ger ändå ingen bild på TVn. Sökning på Google efter min TV-modell ger (knappt) inga träffar alls. Antagligen är det en specifik Elgiganten-modell, och jag vet inte vad det kan heta mer (nån annan modellbeteckning utomlands kanske). Jag ska dock prova med en kompis dator och kabel, då hans prylar fungerar på hans TV iaf.
Postad 05 januari 2007 - 17:13
Unregistered637ad9f0
-
Unregistered637ad9f0
-
Användare
-
-
112 inlägg
Ne, Även om TVn har HDCP stöd i HDMI porten så måste inte alla signaler som kommer in där vara HDCP konfigurerade.
Om dom följer specificationen.... Det gör dock inte alla TV tillverkare. Många samsungägare som har modellerna 51 och 61 har problem att köra datorn från DVI mot HDMI och några löste problemet genom att byta till ett HDMI baserat grafikkort som kör med HDCP och där det gamla inte hade HDCP på DVIn.... Det kan alltså varit avsaknaden av HDCP eller RGB/YCBCR som var problemet med den TVn. /Dixen
Postad 06 januari 2007 - 22:09
Unregistered9abd24b9
-
Unregistered9abd24b9
-
Rookie
-
1 inlägg
[quote name='nauska' date='Jan 5 2007, 10:48 '] [/quote] Jag har testat med enbart DVI-kabeln, men det ger ändå ingen bild på TVn. [/quote] Det kan vara så att den kapacitiva lasten i din HDMI-kabel är för hög. Kolla in dessa sidor: http://forums.nvidia...pic=13116&st=80 <RCBasher> samt http://forums.nvidia...aded&show=&st=Köpte själv en Matsui 42WL3107E som jag inte fick någon bild på från min HTPC. Jag testade att löda i mitt Asus A8N-VM moderkort med nvidia kretsar och det fungerar fint efter detta. Var dock missnöjd att jag aldrig kunde ställa av skalningen av bilden så jag lämnade tillbaka tv:n.
Postad 12 januari 2007 - 17:24
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Uppdatering:
Jag tog hit en kompis iBook och hans DVI-HDMI-kabel, och det funkerade finfint! Kunde köra olika upplösningar (1280x720, 1024x768 m.fl.) utan problem. Det fungerade även med min kabel, så nu går jag på jakt efter ett nytt grafikkort.
Jag har i dagsläget ett GeForce FX5200, och vill ha ett med DVI-utgång på och som klarar dualview och 1366x768 i upplösning. Något som har ett tips på ett inte allt för dyrt kort? Det skulle uppskattas!
Postad 13 januari 2007 - 20:47
Unregistered88caf5fc
-
Unregistered88caf5fc
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Det blev ett Sparkle GeForce 6200 Ultra2. Får det att fungera hyfsat, men inte perfekt tyvärr. Får dualview att fungera, men lyckas inte få till ren pixelmappning.
Har provat 1366x768 (och äver 1365x768 och 1360x768) men bilden verkar vilja gå lite utanför TV'ns yta. Är det detta som kallas overscan? Nån som vet hur man kan lösa detta? MonInfo rapporterar inte denna upplösning iofs, så betyder det att det inte kommer fungera?
Just nu kör jag i 1280x720 och när jag kör några 720p-videos så blir det grymt! Önskar dock att jag kunde få helt perfekt bild så man kan läsa text utan problem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|