Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Importera LCD t Sverige fr England

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 mars 2007 - 00:20

Gäst_SEMC_*
  • Gäst_SEMC_*
  • 0
* 1st 46XD1E inköpt för en totalkostnad av 22273,57 SEK från KrishAV
(begärd leverans på "halvpall")

* Legitimering vid köpet gjordes genom inskanning av ID kort som mailades in till John D.

* Levereras EJ med UPS utan med andra leverantörer i norden till oss i Sverige.
I mitt fall (till Malmö) gick leveransen med Åkeribolaget från Helsingborg i en lastbil.

* Serienumret på mitt exemplar börjar med 7018xxxxx, så ser ut att vara producerat i Januari.

+ Priset
+ Bra mailkontakt med John D på KrishAV.
+ Förvånansvärt bra ljud.
+ Läckert utseende / finish.
+ Tycks inte vara några problem med buzzing (är ett svagt surrande från nätdelen men det
är så pass lite att det inte är en issue överhuvudtaget / inte något att irritera sig på).
De apparater som klassats att ha strul med buzzing hade / har förmodligen betydligt mer buzz.

- Frakten tog lång tid (ca 7 dgr)
- Inte helt nöjd bildmässigt (än så länge) pga följande......

1) Tycks se viss banding (DVI -> HDMI från datorn)

2) 3 st def pixlar (ej döda, ser ut att vara röda). Ska se om jag kan få liv i dem.
(UDPixel 2.1 - Download ). Syns inte överhuvudtaget på 2 m avstånd så det är hur som heslt ingen fara.

3) Får ej 1920x1080p att fungera klockrent med DVI från datorn in via HDMI på TV'n. Har fått
bilden i sig pixelmappad (i både 50/60Hz nu men texten är halvkass (suddig).
Köpte en medelbra kabel från Kjell & Co...antar och hoppas att en dyrare kabel
kommer att lösa dessa problem. Vad tror / känner ni till om detta ??

Köpte även ett mantelströmsfilter på Kjell o Co om kopplade in direkt på analog antennen. Till min förvåning blev bilden helt kass. Enligt info lite här och var på nätet ska ett sådant filter rensa bort överspänning etc. och på så vis eliminera "skräp" (som kan leda till missljud / bildstörningar)
men i mitt fall pajade det hela bilden rakt av (såg ut ungefär som att TV'n hade 10% signalstyrka in....). Någon som är tekniskt kunnig och kan förklara vad som hände / hur detta "fungerar" !?

Postad 01 mars 2007 - 10:21

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

+ Priset
+ Tycks inte vara några problem med buzzing (är ett svagt surrande från nätdelen men det
   är så pass lite att det inte är en issue överhuvudtaget / inte något att irritera sig på).
   De apparater som klassats att ha strul med buzzing hade / har förmodligen betydligt mer buzz.

Kan bara hålla med!

Inget jag har tänkt på, när ser man banding som lättast, enfärgade bilder? Det enda enfärhgat jag tittat på är vitt och då har jag inte sett det iaf!
Dock har jag ju en 42'a så det är ju annan panel.

3) Får ej 1920x1080p att fungera klockrent med DVI från datorn in via HDMI på TV'n. Har fått

Fungerade OOTB för mig, jag ställde in min burk (Linux) på 1920x1080@50Hz, då detekterade TV'n det som precis det, sen var jag dock tvungen att ändra från "Full" till "Underscan" annars så körde skärmen overscan och det såg lite halvtaskigt ut, dessutom såg man inte hela bilden (kan nån förklara när man vill köra overscan). Det kan inte vara det som är ditt problem?

Btw så var min också som sagt 701xxx

/Boppen

Redigerat av boppenn, 01 mars 2007 - 10:23.

Postad 01 mars 2007 - 12:34

Gäst_SEMC_*
  • Gäst_SEMC_*
  • 0

+ Priset

Kan bara hålla med!

Inget jag har tänkt på, när ser man banding som lättast, enfärgade bilder? Det enda enfärhgat jag tittat på är vitt och då har jag inte sett det iaf!
Dock har jag ju en 42'a så det är ju annan panel.

-->> På mitt exemplar syns det rätt "tydligt" om man exemeplvis surfar i forumet och scrollar upp och ner. Det ligger som linjer (i varierande tjocklek) som en svag "hinna" på bilden). Känns inte helt lattjo men ska också testa med en bättre DVI -> HDMI kabel (är skeptiskt till att TV'n verkligen har allt i sig...)

Fungerade OOTB för mig, jag ställde in min burk (Linux) på 1920x1080@50Hz, då detekterade TV'n det som precis det, sen var jag dock tvungen att ändra från "Full" till "Underscan" annars så körde skärmen overscan och det såg lite halvtaskigt ut, dessutom såg man inte hela bilden (kan nån förklara när man vill köra overscan). Det kan inte vara det som är ditt problem?

Btw så var min också som sagt 701xxx

-->> "löste" det inatt. Var en så simpel grej som att dra ned skärpan till -9....-10, så blev texten plötsligt klockren.

/Boppen

<{POST_SNAPBACK}>

-->> Har hittat ytterligare en halvdöd pixel nu (tot 4 st). Mosar UD Pixel programmet med 6 ms inställt (..och kör standard mode i TV'n). Ska bli intressant att se om det går att väcka dem eller inte (kör det ett antal timmar nu.......).

Postad 01 mars 2007 - 21:30

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Kewl, kan man väcka döda pixlar?

Postad 02 mars 2007 - 08:41

Brelle
  • Brelle
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Hejsan!

Alla ni som beställt från England, är ni fortfarande nöjda med ert köp? Har ni hittat något som skiljer den engelska versionen från den svenska, förutom manual och strömsladd då? Gäller speciellt er som köpt Sharp LC-46XD1E

Skulle ni valt att importera er tv igen om ni skulle ha haft köpt en ny tv nu eller skulle ni valt en svensk återförsäljare?

Jag har fortfarande inte riktigt fått kläm på hur strömsladden ska se ut, den svenska som man ska ersätta den engelska med alltså. Ingen som har en bild eller länk till en sådan sladd?

Redigerat av Brelle, 02 mars 2007 - 08:41.

Postad 02 mars 2007 - 09:29

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med min 42'a och skulle lätt göra samma sak igen, jag har ingap roblem heller men jag kan nog ta några småfel med tanke på hur mycket billigare det blev!
Dessutom är ju den elektronik jag köpt i Sverige inte alltid perfekt heller, men då funderar man ju inte så mycket över det heller.

Bifogad fil  42423130_1.jpg   2,3K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 mars 2007 - 10:02

Brelle
  • Brelle
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med min 42'a och skulle lätt göra samma sak igen, jag har ingap roblem heller men jag kan nog ta några småfel med tanke på hur mycket billigare det blev!
Dessutom är ju den elektronik jag köpt i Sverige inte alltid perfekt heller, men då funderar man ju inte så mycket över det heller.

Bifogad fil  42423130_1.jpg   2,3K   0 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret... Det lutar åt att jag oxå kommer beställa min från England. Jag förstår inte att skillnaden i pris kan vara så stor mot svenska priser?

Tack för bilden, det var en sån som jag trodde det skulle vara men var inte helt säker...

Postad 02 mars 2007 - 15:11

Gäst_SEMC_*
  • Gäst_SEMC_*
  • 0
Sålänge som prisskillnaden är stor tycker jag helt klart att det är värt att importera. Dock börjar priserna krypa ned även i Tyskland nu.

Värt att täna på är hur garantihanteringen sker. Om du köper en Sharp TV i England och det visar sig att den har fel i sig som innebär byte av panel eller liknande, måste den skickas tillbaka till återförsäljaren och ärendet måste lösas gentemot Sharp UK. Om felet är av sådan karaktär att det rakt av kan repareras (byte av mindre kort etc) hjälper Sharp Sverige dig (pratade med dem idag om detta).

Jag håller just nu på med att "kolla läget" med KrishAV hur vi ska gå vidare. Har lite smådefekter på mitt x. Får se om det blir någon form av rabattavdrag och att jag behåller den eller om det blir ett totalt utbyte. Utbyte innbär ju som bekant lite meck och kostar endel att skicka tillbaka och isf skulle det äta upp ursprungsdealet.

Om du köper en 46'a och kopplar med DVI -> HDMI och vill få ut fullt kräm direkt, gör så att du:

1) Sätt output från datorn till 1920x1080p i 60Hz
(om du har NVidia grafikkort, rekommenderar jag att du kollar på www.tweaksrus.com
för att fixa fram vassa drivrutiner + så att du får Full HD support vid uppspelning av film)

2) Ställ in "underskan" genom att trycka på andra knappen från höger längst ned under locket på fjärren (i och med detta får du bilden pixelmappad)

3) Ställ ned skärpan till -9 / -10 (gör så att texten blir knivskarp)

4) Lägg inte mycket pengar (1000:- eller mer) på kablaget såvida du inte ska köra mer än ca 5-8m. Kör just nu med en enklare kabel från Kjell o Co och det var i princip ingen skillnad alls mellan denna (under 150:-) än den jag testade från Hifi Klubben igår, Argon HDMI med HDMI till DVI konverterare...tot ca 1000:-).

Postad 02 mars 2007 - 15:16

Brelle
  • Brelle
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tack för infon SEMC.

Vad har du för smådefekter på ditt ex?

Postad 27 april 2007 - 20:39

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hur är det - nu börjar ju priserna krypa ned på t ex Sharp här i Sverige också, är det någon mer som importerat? Fortfarande finns det ju penagr att tjäna dock!

Jag är iaf helnöjd med min Englandsimporterade 42" XD1E

Postad 22 juli 2007 - 18:15

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Någon som har importerat på länge? Hur har det gått? Varifrån?

Postad 26 juli 2007 - 08:32

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0

Någon som har importerat på länge? Hur har det gått? Varifrån?

<{POST_SNAPBACK}>

Precis lite rapporter skulle inte skada.
Blev alldeles för avtänd på alla problem med Sharps LCD-modeller så jag la ner planerna på att importera.
Nu kommer det ut en del roliga prylar till hösten som verkar ligga fint i pris i England.

Postad 19 oktober 2007 - 21:16

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Väcker liv i tråden igen.
Nu är det väl xl2e som är intressant att importera.
Har dragit iväg ett par mail och kollat akutella fraktpriser.

Postad 28 oktober 2007 - 01:16

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Är också lite inne på att köpa en LCD från England sen jag läst denna tråd, verkar ju ha gått hur smidigt som helst... Valet för mig är väl antingen en 42XL2E eller en Sony KDL-40W3000... Hittade dock inte sonyn eller den "lilla" XL2E":n på någon av de sidor som postats... Däremot på denna: http://www.hiwayhifi.com/ finns den och många andra...

Vad tror ni om denna sida, eller har någon av er andra hittat dem på någon annan? =)

Postad 28 oktober 2007 - 20:07

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Efter att ha läst lite så ser jag att TechnikDirekt.de och krishAV.co.uk skulle kunna ses som stabila (pålitliga?) mallar för hur import från tyskland/england står mot varandra i kostnad. England är billigare, men frakten är dyr.

Har Sharp XL2E släppts i tyskland?
:P

Postad 26 februari 2008 - 23:08

henk12
  • henk12
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Någon som importerad dvd recorder från england? I sådana fall, hur fungerar dessa i sverige?

/Henrik

Postad 28 februari 2008 - 11:57

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 0

Väcker liv i tråden igen.
Nu är det väl xl2e som är intressant att importera.
Har dragit iväg ett par mail och kollat akutella fraktpriser.

fick du någon uppfattning av om dom skickas på pall eller ej? ,samt vad frakten ligger på?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.