Nu var det snart 1 år sedan jag skaffade min plasma med 1024x768 upplösning.
Fortfarande verkar det inte finnas några drivrutiner (nvidia) som får datorn att fatta att 1024x768 faktiskt är WS. Eller har jag missat något?
Tycker det är smått irriterande att behöva köra 1280x720 bara för att få rätt AR.. men då på bekostnad av overscan. 1360x768 funkar visserligen på min plasma utan overscan. Men bara via analog och inte dvi/hdmi. Sen "vill" man ju köra native upplösning så långt det är möjligt för bästa bild(!?)
<{POST_SNAPBACK}>
Vilken modell av plasma är det? Spontant tycker jag att det låter som din plasma inte fattar vad den ska göra med 1024x768 men vad får du för problem? Fylls inte hela bilden ut?
Om du visar en film i 16:9 som täcker hela skärmen på en 16:9 TV så måste AR bli rätt oavsett upplösning. Antingen klipps filmen eller så måste du få svarta ränder för att AR ska bli fel. Vad är det som händer hos dig och vad använder du för program att spela upp med?
<{POST_SNAPBACK}>
Har en LGPX4r. Kör jag 1024x768 så tror datorn att det är 4:3 upplösning och jag får stora sorgkanter uppe och nere. Större än vad som ska vara eftersom bilden trycks ihop, efersom datorn behandlar min tv som 4:3. Blir ju samma problem med program osv man vill köra på plasman.
Använder hederliga mediaplayer för det mesta. Men dvd kör jag med theatertek och då kan jag ju justera AR manuellt så det är inga problem där.
Hänger det verkligen på plasman och inte drivrutiner? Borde gå o fixa drivrutiner som kan behandla 1024x768 som ws, som på plasma så vore ju problemet löst!?
Ett annat smått irriterande problem är att plasman ändrar upplösning beroende på vad källmaterialet har för upplösning. Blev nog efter installation av senaste nvidia drivrutinerna.
Förut kunde jag skala om i ffdshow x2 och behålla samma upplösning på plasman som var inställt.
Men nu ändras det automatiskt till den närmaste högsta upplösningen. Så ställer jag t.ex om skalning till 1280x720 i ffdshow så blir det 720p på tvn. Ställer jag in 1280x1024 så blir det den upplösningen osv osv.
Redigerat av EatMyRam, 01 februari 2007 - 12:39.