Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

1024x768 plasma och dator

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 februari 2007 - 11:44

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Hallå

Nu var det snart 1 år sedan jag skaffade min plasma med 1024x768 upplösning.
Fortfarande verkar det inte finnas några drivrutiner (nvidia) som får datorn att fatta att 1024x768 faktiskt är WS. Eller har jag missat något?
Tycker det är smått irriterande att behöva köra 1280x720 bara för att få rätt AR.. men då på bekostnad av overscan. 1360x768 funkar visserligen på min plasma utan overscan. Men bara via analog och inte dvi/hdmi. Sen "vill" man ju köra native upplösning så långt det är möjligt för bästa bild(!?)

Postad 01 februari 2007 - 12:02

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Fortfarande verkar det inte finnas några drivrutiner (nvidia) som får datorn att fatta att 1024x768 faktiskt är WS. Eller har jag missat något?
Tycker det är smått irriterande att behöva köra 1280x720 bara för att få rätt AR.. men då på bekostnad av overscan. 1360x768 funkar visserligen på min plasma utan overscan. Men bara via analog och inte dvi/hdmi. Sen "vill" man ju köra native upplösning så långt det är möjligt för bästa bild(!?)

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken modell av plasma är det? Spontant tycker jag att det låter som din plasma inte fattar vad den ska göra med 1024x768 men vad får du för problem? Fylls inte hela bilden ut?

Om du visar en film i 16:9 som täcker hela skärmen på en 16:9 TV så måste AR bli rätt oavsett upplösning. Antingen klipps filmen eller så måste du få svarta ränder för att AR ska bli fel. Vad är det som händer hos dig och vad använder du för program att spela upp med?

Postad 01 februari 2007 - 12:34

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken modell av plasma är det? Spontant tycker jag att det låter som din plasma inte fattar vad den ska göra med 1024x768 men vad får du för problem? Fylls inte hela bilden ut?

Om du visar en film i 16:9 som täcker hela skärmen på en 16:9 TV så måste AR bli rätt oavsett upplösning. Antingen klipps filmen eller så måste du få svarta ränder för att AR ska bli fel. Vad är det som händer hos dig och vad använder du för program att spela upp med?

<{POST_SNAPBACK}>

Har en LGPX4r. Kör jag 1024x768 så tror datorn att det är 4:3 upplösning och jag får stora sorgkanter uppe och nere. Större än vad som ska vara eftersom bilden trycks ihop, efersom datorn behandlar min tv som 4:3. Blir ju samma problem med program osv man vill köra på plasman.
Använder hederliga mediaplayer för det mesta. Men dvd kör jag med theatertek och då kan jag ju justera AR manuellt så det är inga problem där.

Hänger det verkligen på plasman och inte drivrutiner? Borde gå o fixa drivrutiner som kan behandla 1024x768 som ws, som på plasma så vore ju problemet löst!?

Ett annat smått irriterande problem är att plasman ändrar upplösning beroende på vad källmaterialet har för upplösning. Blev nog efter installation av senaste nvidia drivrutinerna.
Förut kunde jag skala om i ffdshow x2 och behålla samma upplösning på plasman som var inställt.
Men nu ändras det automatiskt till den närmaste högsta upplösningen. Så ställer jag t.ex om skalning till 1280x720 i ffdshow så blir det 720p på tvn. Ställer jag in 1280x1024 så blir det den upplösningen osv osv.

Redigerat av EatMyRam, 01 februari 2007 - 12:39.

Postad 01 februari 2007 - 13:10

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0
Har inte riktigt förstått det här med rektangulära pixlar. Jag menar, det är ju inte så konstigt att datorn tror att det är en 4:3 display då 1024x768 inte är en widescreenupplösning (16:9). Finns det kort där ute som kan hantera rektangulära pixlar på det sättet ni vill?

Postad 01 februari 2007 - 13:38

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Har en LGPX4r. Kör jag 1024x768 så tror datorn att det är 4:3 upplösning och jag får stora sorgkanter uppe och nere. Större än vad som ska vara eftersom bilden trycks ihop, efersom datorn behandlar min tv som 4:3. Blir ju samma problem med program osv man vill köra på plasman.
Använder hederliga mediaplayer för det mesta. Men dvd kör jag med theatertek och då kan jag ju justera AR manuellt så det är inga problem där.

Hänger det verkligen på plasman och inte drivrutiner? Borde gå o fixa drivrutiner som kan behandla 1024x768 som ws, som på plasma så vore ju problemet löst!?

Ett annat smått irriterande problem är att plasman ändrar upplösning beroende på vad källmaterialet har för upplösning. Blev nog efter installation av senaste nvidia drivrutinerna.
Förut kunde jag skala om i ffdshow x2 och behålla samma upplösning på plasman som var inställt.
Men nu ändras det automatiskt till den närmaste högsta upplösningen. Så ställer jag t.ex om skalning till 1280x720 i ffdshow så blir det 720p på tvn. Ställer jag in 1280x1024 så blir det den upplösningen osv osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet ligger alltså i Mediaspelaren. Om du använder Zoomplayer eller Media Player Classic borde du kunna justera så att du fyller upp hela bilden.

Angående bytet av upplösning så borde du kunna låsa den någonstans i inställningarna. Kör du någon form av dual screen, clone eller liknande läge?

Postad 01 februari 2007 - 13:52

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
1024x768 ÄR en 4:3 upplösning så det är ju inte särskilt konstigt att datorn behandlar den som det.
Sedan är det ju en annan femma att plasmor med denna upplösning har rektangulära pixlar som har en PAR (pixel aspect ratio) på 4:3.
Det går att ställa in detta i flera mjukvaruspelare så att filmer faktiskt får rätt AR även om man kör pixelmappat i 1024x768.

I WMP går man in under Tools->Options->Devices, markerar Display och väljer Properties. Sedan justerar man så att cirkeln ser rund ut, vilket på en plasma med upplösningen 1024x768 då ska vara 1,333.

I VLC väljer man Inställningar->Inställningar->Video, bockar i "Avancerade alternativ", letar sig ner till raden "Monitor pixel aspect ratio" och skriver in 4:3 och trycker spara.

Postad 01 februari 2007 - 15:52

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

1024x768 ÄR en 4:3 upplösning så det är ju inte särskilt konstigt att datorn behandlar den som det.
Sedan är det ju en annan femma att plasmor med denna upplösning har rektangulära pixlar som har en PAR (pixel aspect ratio) på 4:3.
Det går att ställa in detta i flera mjukvaruspelare så att filmer faktiskt får rätt AR även om man kör pixelmappat i 1024x768.

I WMP går man in under Tools->Options->Devices, markerar Display och väljer Properties. Sedan justerar man så att cirkeln ser rund ut, vilket på en plasma med upplösningen 1024x768 då ska vara 1,333.

I VLC väljer man Inställningar->Inställningar->Video, bockar i "Avancerade alternativ", letar sig ner till raden "Monitor pixel aspect ratio" och skriver in 4:3 och trycker spara.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar så hemskt mycket för tipset i WMP! Löser problemet jag haft! Hade faktiskt ingen aning om att det fanns någon justering i WMP.

MEN, jag tycker att det borde finnas en liknande inställning i t.ex NVIDIAs drivrutiner så man får rätt AR på sin plasma oavsett rektangulära eller fyrkantiga pixlar. Om man vill ha rätt AR i program, spel osv..

Kör DualView, och lite irriterande att jag inte lyckats få plasman att sluta ändra upplösning också, beroende på källmaterialets upplösning eller hur jag skalar om det i FFDshow.

Redigerat av EatMyRam, 01 februari 2007 - 15:53.

Postad 03 februari 2007 - 10:06

Racer
  • Racer
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Nu har faktiskt Microsoft lykats med MCE i Vista, där kan man köra 1024x768 på skrivbordet och vilken annan upplösning i MCE man vill, det gick inte med XP MCE, mig veterligen.

Postad 03 februari 2007 - 11:45

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
EatMyRam: Ditt problem med att plasman ändrar upplösning är i alla fall garanterat drivrutinerna på din dator ;)

Jag har aldrig upplevt det som något problem med felaktig AR på skrivbordet, men då sitter jag inte och surfar så mkt heller.

Du ska heller inte behöva få overscan i 1280*720. Om du mixtrar lite med powerstrip kan du få skärmen att ta emot 1280*720 som en pc-upplösning istället för en media-upplösning och då slipper du overscan.

Annars för spel är 1366*768 oftast det bästa alternativet ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.