Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony's blu-ray-spelare synad

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 februari 2007 - 19:15

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Det är Secrets of Home Theater and High Fidelity som kört sitt jämförbara benchmark på Sony BDP-S1 och resultatet är inte lysande, i alla fall inte för dvd-filmer.

Testat som nyligen publicerats fokuserar på dvd-prestanda men det ges även kortare intryck om hd-prestanda. Enligt Secrets så kommer en mer ingående test av spelaren att publiceras vid ett senare tillfälle, då som en hel recension.

Sony har valt att satsa på bildkretsar från Sigma Design och dessa tar hand om både avkodning och deinterlacing av SD- och HD-material. Sigma har satsat på valmöjlighet då Sony har klarat av konststycket att erbjuda användaren möjlighet till att plocka ut en "ren" bildsignal, endast avkodad, från sd- och hd-material. Detta innebär att man för en NTSC dvd-film kan få ut en avkodad 480i-signal och för blu-ray-filmer kan man plocka ut en 1080p24-signal!

Som vanligt med Sigmas bildkretsar så är deinterlacingen av sd-material riktigt usel och recensenten skriver att om man som konsument funderar på denna Sony-spelare så bör det enbart vara för blu-ray-uppspelning, vill man spela upp dvd-filmer så kan man utan större ansträngning hitta en dvd-spelare för runt 1 500 kronor som ger en bättre upplevelse för dvd-formatet.

När det gäller blu-ray-prestandan så verkar BDP-S1 leverera bra bild och minst lika bra som de andra blu-ray-spelarna. 1080p24 ger Sony en liten fördel för den som har en bildskärm/projektor som klarar av att ta emot en sådan signal.

En märklig sak med Sony BDP-S1 är dock att den inte klarar av att spela upp brända BD-R- eller BD-RE-skivor (återskrivbaraskivor), kanske inte en "dealbreaker" men då Sony trots allt står bakom blu-ray så borde man kunna förvänta sig stöd av detta, framför allt när både Panasonic och Samsung stödjer BD-R och BD-RE.

Benchmarket på Sony BDP-S1 hittas här.

Postad 12 februari 2007 - 21:44

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jaha då är det till att vänta då! Alla dessa format att man alltid ska få till stånd 2 olika jämt och ständigt....+- blue och hdvd...Jag tänker då inte köpa nåt av dom, tills jag vet vad som komma skall...

Postad 13 februari 2007 - 08:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Well, har man en display med bra deinterlace/skalning är det ju skitsamma att Sonyn suger i den grenen. För S1 har nått man saknat på många spelare, output av 480i/576i!! Dekoding verkar helt ok oxå men med ett litet minus för YC Delay.

Så jag tycker de missar en viktig poäng. Det finns idag många displayer med bra bildbehandling varför varken uppsklaning eller deinterlace inte är nödvändigt i spelare. Sony ska ha cred för att de gör det alla borde erbjuda, interlace via HDMI.

Att den inte kirrar BD-R och BD-RE (och CD...) är ett skämt dock. Verkar vara en riktigt gammal drive... Men egentligen är det inte Sony man ska gnälla på främst, det är Pioneer som byggt den.

Postad 13 februari 2007 - 11:19

Foilan
  • Foilan
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Som vanligt med Sigmas bildkretsar så är deinterlacingen av sd-material riktigt usel och recensenten skriver att om man som konsument funderar på denna Sony-spelare så bör det enbart vara för blu-ray-uppspelning, vill man spela upp dvd-filmer så kan man utan större ansträngning hitta en dvd-spelare för runt 1 500 kronor som ger en bättre upplevelse för dvd-formatet.

I mina ögon helt klar en sk "dealbreaker". Att det sedan inte klarar av att spela upp brända BD-R- eller BD-RE-skivor är ju som tidigare nämts, ett skämt...

Postad 13 februari 2007 - 12:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Som sagt, beror helt och hållet på vilken display du kommer köra på. Det kan vara allt från dealbreaker till non-issue.

Postad 13 februari 2007 - 13:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Känns ju mer prisvärt att köpa en PS3 nu i väntan på kriget mellan HD-DVD och BR. Känns bara dumt att köpa en BR spelare för 10.000 om den inte klarar allt ändå. Köp en PS3 för 5500 om man nu ändå måste ha BR, den duger nog tills det kommer billigare alternativ än denna standalone spelaren.

Postad 14 februari 2007 - 12:19

brunben
  • brunben
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Eller så struntar man helt i Blu-ray formatet och går helt på HD-DVD. kan faktiskt inte tänka mig att Blu-Ray vinner iom att den är så otroligt mycket dyrare än HD-DVD. Sen om Blu-Ray skulle vara bättre så får det väl vara så, men den stora publiken kommer inte punga ut 10000 för en ny teknik..

Postad 14 februari 2007 - 21:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
...vilken tur då att man inte behöver punga ut 10000 för att få BD. :)

Postad 15 februari 2007 - 09:00

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Oavsett vilket format så lär man göra klokt i att vänta med köp. Varken BD eller HDDVD har i dagsläget så mycket att erbjuda för att titta på, kanske 200 titlar eller så. O då är de alla region A ! Jämför med de ca 14000 titlar som idag finns utgivna på vanlig DVD.....

Även spelarna lär bli fler o även andra tillverkare lär lansera egna modeller så småningom. Åtminstone för BD.

Thomas

Postad 17 februari 2007 - 14:32

trickyhed
  • trickyhed
  • Forumräv

• 940 inlägg
  • 0
väntar tills Sony konkat å köper då en ps3:a för en tusing.

Postad 17 februari 2007 - 16:21

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Hehe, jag står bakom dig i kön, jämna pengar i näven!

Måste säga att jag uppskattar att Toshiba har klämt in allt de kan hitta och få tag i vad gäller teknik i XE1:an, ReonVX är ljuvt. Ibland är teknikkrig kul!!!

väntar tills Sony konkat å köper då en ps3:a för en tusing.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 17 februari 2007 - 23:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

I mina ögon helt klar en sk "dealbreaker". Att det sedan inte klarar av att spela upp brända BD-R- eller BD-RE-skivor är ju som tidigare nämts, ett skämt...

<{POST_SNAPBACK}>

Är ju ganska självklart att de inte tillåter brända BR skivor. Det är såklart för att det ska bli svårare att kopiera spelen och filmerna.

Postad 22 februari 2007 - 03:56

x-rat3d
  • x-rat3d
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är ju ganska självklart att de inte tillåter brända BR skivor. Det är såklart för att det ska bli svårare att kopiera spelen och filmerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså du? Nu är det så att jag har sony camrecorder som spelar in i HD. Vill ha möjlighet att bränna mina EGNA skivor för att sedan SE dom. Det blir HD-DVD för min del.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.