Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Automatisk kalibrering av Pioneer VSX-1016V

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 mars 2007 - 12:52

Unregisteredc27cee65
  • Unregisteredc27cee65
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej

Jag försöker förtvivlat få latmanskalibreringen (MCACC) att ställa in högtalarna men det vill sig inte riktigt.

Jag har två frontar, två bakre surroundhögtalare plus en center (subba kommer senare). Jag pluggar in kalibreringsmiken, sätter den i min sweet-spot, och kör igång den automatiska kalibreringen. Ljud skickas ut från alla fem högtalare och på stärkarens diskplay flashar texterna Ambient Noise, Microphone, Speaker YES/NO under tiden.

Problemet är bara att varje kalibreringsförsök slutar med ERROR och jag kör RETRY som en idiot om och om igen med samma resultat.

Jag sitter tyst som musen under kalibreringen, jag har inga andra apparater som surrar i rummet som är ett helt vanligt rektangulärt svensson-vardagsrum på 32 kvm och där TV:n sitter på kortändan och högtalarna är utplacerade efter konstens alla regler.

Nån som har några tips om åtgärder för att kunna "få igenom" automatkalibreringen? :(

Postad 19 mars 2007 - 13:29

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Du kanske ska placera micken ovanför sweetspot, så den får fritt runt om. Jag menar, lägger du den i soffan så får den inte rätt förutsättningar.

Postad 19 mars 2007 - 13:35

Unregisteredc27cee65
  • Unregisteredc27cee65
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack för tipset men jag har redan placerat mikrofonen på ryggstödet så att ljudet "träffar" från alla håll.

Hur känsliga är dom här grejorna egentligen? Det blåste rätt ordentligt igår så kan det vara att vindljudet utomhus kunde störa kalibreringen?

Postad 19 mars 2007 - 22:51

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
När du får ERROR-meddelandet... vad är det som ger "ERR". Det står på OSD-displayen vilken/vilka högtalare den inte får svar från....

Jag hade stora problem i början innan jag konstaterade att jag kopplat lite fel. Mitt 5.1 system råkade jag koppla in mot "surround back" på recievern vilket var helt fel... då blev det ERR och då fick jag göra om och rätt....

Jag vill påstå att micken är ganska okänslig... själv körde jag min kalibrering i ett rum som dels kände av ljud från en TV i bakgrunden och en dammsugare i köket, och det funkade (nåja... kanske inte perfekt då för jag fick göra om det sen) men så känslig är den inte att den fallerar på en sån sak som vindsus utifrån....

Postad 20 mars 2007 - 07:10

Unregistered698f2bd3
  • Unregistered698f2bd3
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
om du kör 5.1 så skulle jag gissa på att det är som Hobbis skriver. kolla så att du INTE kopplat in surround högtalarna på "surround back". jag gjorde själv samma fel.

Postad 20 mars 2007 - 10:28

Unregisteredc27cee65
  • Unregisteredc27cee65
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack för svaret, mantraslider o hobbis. :)

Jag har inte testat ännu, men det låter som ni har rätt. Felkoden på receiver-displayen säger "ERROR SB" och jag antar att det är Pioneers sätt att säga:

Grabben, du kör inte 7.1 eftersom jag inte känner av nåt ljud från Surround Left o Right. Däremot kommer det ut ljud från Surround Back Right & Left och då har du kopplat feeeel. För att göra det lite svårare för alla noobs skiter jag i att lägga ett felsökningsschema i manualen.

Jag googlade på "Error SB" +Pioneer och fick träffar i andra forum där många har haft samma problem och där lösningen har varit att koppla in högtalarkablarna till rätt ingång.

Postad 20 mars 2007 - 19:31

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag hoppas att det "bara" är på det sättet då :)

Skriv sen och bekräfta att det var det som var fel, annars får vi hjälpa till med vidare felsökning :rolleyes:

Postad 20 mars 2007 - 20:12

Unregistered698f2bd3
  • Unregistered698f2bd3
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
jag drev nog mina grannar till vanvett när jag gång på gång körde testet (ganska höga signaler) kl 1 på natten en vardag. jag jobbade nämligen kväll dagen jag fick den och den kan ju inte sova i låda första natten utan måste ju naturligtvis ansluta sig till sina nya vänner i hyllan :P. grannarna fick ha överseende.

förutom att den tyckte att min baslåda stog i köket så funkade auto-inställningen ganska bra.

Postad 21 mars 2007 - 11:21

Unregisteredc27cee65
  • Unregisteredc27cee65
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Mantraslider & Hobbis,

tack för hjälpen!

Jag flyttade högtalarkablarna till rätt ingångar på receivern o sen var det inga problem att köra igenom den automatiska kalibreringen. :P

Postad 21 mars 2007 - 13:55

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

förutom att den tyckte att min baslåda stog i köket så funkade auto-inställningen ganska bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Du måste tänka på att den inte korrigerar för dom långa våglängder som basen innebär. Det betyder att om receivern säger att subben står 8m bort när det i själva verket bara är 4m så innebär inte det att det är fel.

Postad 21 mars 2007 - 14:29

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
Låt inte en maskin säga vad öronen skall lyssna på, är de inte bättre att ställa in själv så får du de som du vill ?

(basen kan jag hålla med om att man skall ah kalibrering)

Postad 21 mars 2007 - 14:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Dom är ganska exakta och man ska mäta avstånden till alla högtalare utan just subben. Sen kan man köra musik i alla kanaler för att fintrimma med öronen men det är sällan nödvändigt.

Postad 21 mars 2007 - 19:25

Unregistered698f2bd3
  • Unregistered698f2bd3
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
jag köra auto inställningen och sen har jag naturligtvis trixat lite själv för att finstämma den. problemet är att tjejen möblerar om varje vecka så då är det bara till att börja om :wub:.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.