Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande

1040 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Xbox 360 E 120GB (Spelkonsoler) 355 8,61 (255) Inga priser
Microsoft Xbox 360 Premium HDMI 20GB (Spelkonsoler) 232 8,48 (158) Inga priser
Sony PlayStation 3 40GB (Spelkonsoler) 746 9,23 (535) Inga priser
Sony PlayStation 3 60GB (Spelkonsoler) 1301 9,22 (707) Inga priser
76 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 1 år sedan
Officiell Tråd- Xbox 360 (5036 inlägg) 3 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 3 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 4 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 5 år sedan
Xbox 360- Problem (2051 inlägg) 5 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 5 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 5 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 6 år sedan
DualShock 3 (469 inlägg) 7 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 8 år sedan
Är PS3 40 GB tystare? (550 inlägg) 8 år sedan
Köpa ny PS3 eller laga (17 inlägg) 8 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 9 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 9 år sedan
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg) 9 år sedan
Elgiganten har tagit bort Xbox 360 ur sortimentet (64 inlägg) 9 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 9 år sedan
Xbox 360 "Jasper" (734 inlägg) 9 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 9 år sedan
Värde på Xbox360 paket? (20 inlägg) 9 år sedan
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg) 10 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 10 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 10 år sedan
Prissänkning Xbox Elite 360 (56 inlägg) 10 år sedan
Yellow Dog Linux (379 inlägg) 10 år sedan
Nybliven XBOX 360 ägare (55 inlägg) 10 år sedan
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg) 10 år sedan
24p med Samsung LE46A656 och PS3 (58 inlägg) 10 år sedan
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg) 10 år sedan
Sennheiser PC350 till xbox360 ? (1 inlägg) 10 år sedan
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg) 10 år sedan
PS2 emulering på 40GB i kommande FW? (56 inlägg) 10 år sedan
Xbox 360 Pro 60gb version (151 inlägg) 11 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 11 år sedan
TVersity för PS3 (24 inlägg) 11 år sedan
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg) 11 år sedan
Onkyo 606 och PS3:a (21 inlägg) 11 år sedan
Samsung LE32S71B problem (2 inlägg) 11 år sedan
Pris/erbjudanden PS3 40GB (1316 inlägg) 11 år sedan
Xbox 360 med 60GB hårddisk och prissänkning på 20GB-versionen (14 inlägg) 11 år sedan
ps3: usa vs europa? (158 inlägg) 11 år sedan
Sony 40D3500 problem, grynighet samt flimmer vid Blu-Ray (9 inlägg) 11 år sedan
Premium med HDMI har kommit! (276 inlägg) 11 år sedan
Elgiganten säljer PS3 med GT5Prolouge för 3499! (4 inlägg) 11 år sedan
Koppla PS3 till Phlips HT-3115 (0 inlägg) 11 år sedan
PS3 ser ut att bli den ledande konsolen år 2011 (118 inlägg) 11 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 11 år sedan
Xbox 360 prissänkt (298 inlägg) 11 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 11 år sedan
Nya ps3 versioner (19 inlägg) 11 år sedan
Mitt Xbox 360 dog igen, får jag en ny med hdmi denna gången? (0 inlägg) 11 år sedan
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg) 11 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 11 år sedan
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg) 11 år sedan
Dimensioner på kartongen + vikt (2 inlägg) 11 år sedan
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg) 11 år sedan
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg) 11 år sedan
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg) 11 år sedan
Xbox 360 Premium -> Elite? (45 inlägg) 11 år sedan
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg) 11 år sedan
Xbox 360 Elite är släppt (824 inlägg) 11 år sedan
Söka bland mediafiler (0 inlägg) 11 år sedan
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg) 12 år sedan
Pioneer VSX-1016V - ljud från HDMI (1 inlägg) 12 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 12 år sedan
Köpa Xbox 360 Elite. (65 inlägg) 12 år sedan
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg) 12 år sedan
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 12 år sedan
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg) 12 år sedan
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg) 12 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 12 år sedan
PS3 Priser i USA (29 inlägg) 12 år sedan
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg) 12 år sedan
Blu-ray-spelare (38 inlägg) 12 år sedan

#1

Postad 27 mars 2007 - 19:49

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0
Mycket läsvärt i mitt tycke.

Mar 27, 2007 : 10 Reasons Why PS3 Will Win This Console Generation


Insomniac Games Chief Creative Officer Brian Hastings discusses why the PS3 is the console to beat

First of all, let me make it clear that Insomniac is a 100% independent development studio. Sony has neither endorsed nor authorized what I’m writing here.

When I started this blog post I was planning to write about Home and Little Big Planet from a developer’s perspective. But as I read some of the media and message board responses to Sony’s GDC presentation, I wanted to address an ongoing industry phenomenon. Specifically, the sheer volume of negative spin toward Sony from both the mainstream press and the internet community. Mere minutes after Sony announced a beautiful, ground breaking, free, community-enhancing online PS3 service, 100 internet posters were trying to argue that this was somehow a bad thing. Whether you love or hate Sony, if you’re trying to spin Home as a bad thing I can only conclude that you’re part of Microsoft’s $3.2 billion viral marketing campaign.

I’ll be the first to say that Sony has had a very rough road from last E3 up through this year’s GDC. Some of their wounds have been self-inflicted, but they’ve also had to face a conspicuously hostile media. Take the New York Times article “How the PS3 will kill your dog, steal your girlfriend, and infect you with Ebola.” And Time magazine’s piece “Global Warming: Is It The PS3?” And more recently, GameSpot’s “Ten Complaints We Thought Up While Everyone Else Was Watching Little Big Planet.”

For the last nine months it has been fashionable to bash the PS3. At first it was controversial, even titillating, to make sensational and dire predictions about the PS3’s future. You could watch it happen again and again – a rumor starts on a message board (“The PS3s all caught on fire at TGS!”, “Blu-Ray won’t have any Porn!”), then it gets picked up by a games industry website, and a few days later USA Today runs the story with the headline “Experts Say PS3 Doom3d!1!!” But the tide has changed so much now that it’s downright controversial to suggest that the PS3 may yet be a success. So, in the spirit of sensationalism and controversy, let me present to you 10 reasons why the PS3 will be the console market leader by 2010:

1. Home & Little Big Planet
One of my jobs at Insomniac is to try to come up with “the next big thing.” This is something everyone at Insomniac does, but as Chief Creative Officer it’s also part of my job description. For the last two years there have been two concepts that I have felt had the strongest potential to be the next big thing. At GDC, Sony came out of the blue and delivered fully-realized versions of both concepts.

The first concept is a realization of the ‘Metaverse’ from Neal Stephenson’s groundbreaking novel Snow Crash. For those who haven’t read it, it’s what inspired Second Life. Over the last couple years, many of us at Insomniac have come up with lots of different ideas on how to make such a system for consoles. So when Home came out, already nearly complete and looking beautiful, it was both amazing and humbling at the same time. In short, Home is exactly what the online console community needs. I’m not saying that because it’s on the PS3. I’m saying that because Home is a fully realized version of something I’ve been trying to figure out how to do for two years.

The other “next big thing” I had been thinking about is how to make a game that is primarily driven by player-generated content. So when Little Big Planet was announced I felt like Orville Wright tinkering on a bicycle-powered balsa wood plane as a learjet suddenly flew overhead. Not only does Little Big Planet have stunningly beautiful graphics, gorgeous animation, brilliant physics and intuitive controls, it’s also a cooperative four player online game! This alone makes it accessible to a much greater audience than player vs player games. And most important of all, it has an absolutely ingenuous system for creating and sharing your own levels. This is HUGE. This is something that’s never been done on consoles and now it’s being introduced not as a half-baked add-on to another game, but as an absolutely brilliant, fully realized, breathtaking experience. You can bet that dozens of developers will create their own Little Big Planet levels as soon as it comes out. Many future game designers will get their start by designing Little Big Planet levels. Gamers who previously had no way to get their foot in the door as a game designer will have developers calling them in the middle of the night if they make a top-rated LBP level. I say again, Little Big Planet is HUGE.

It’s humbling to know that other developers had not only thought of these two concepts, but brought them to fruition in such stunning fashion. Mostly, though, it’s very encouraging to see Sony taking more of a lead in online innovation. While some people were accusing them of merely copying the competition, Sony has been quietly working on two of the most innovative ideas of this generation. “Mii too?” Give me a break.

2. Free Online

Among all the talk about the price of Sony’s console, I almost never see anyone mention the significance of Sony’s free online service. Xbox Live Gold costs $70 to sign up for 1 year, or $20 for three months. You can renew your membership for $50 a year. So if the Xbox 360 stays around for five years, you’ll be paying 70 + 50 + 50 + 50 + 50 = $270 to access features that Sony gives you for free.

I agree, Xbox Live is overall offering a better online service right now. But $270 better? And Sony is steadily narrowing the gap in online features. With improvements to the messaging system and support for background downloading, Sony is rapidly catching up with many of the key advantages that Live has enjoyed. Add to that the fact that Sony is offering virtually lag-free dedicated servers at no cost, while on Xbox Live you are paying for a more laggy peer-to-peer service. Furthermore, one of the biggest advertised features of Xbox Live is matchmaking, yet the implementation of this feature has been inconsistent since it is left up to the developer. The matchmaking service on Resistance: FOM, meanwhile, has been one of its biggest successes, proving that even at this early stage the PS3’s online capabilities are very competitive. And free. As the PS3 community continues to grow with new features and player-generated content from Home and Little Big Planet, Sony’s online service is looking better and better. And, again, they’re not charging you $270 for it.

3. 50 GB games
If you ever hear someone say “Blu-Ray isn’t needed for this generation,” rest assured they don’t make games for a living. At Insomniac, we were filling up DVDs on the PS2, as were most of the developers in the industry. We compressed the level data, we compressed the mpeg movies, we compressed the audio, and it was still a struggle to get it to fit in 6 gigs. Now we’ve got 16 times as much system RAM, so the level data is 16 times bigger. And the average disc space of games only gets bigger over a console’s lifespan. As games get bigger, more advanced and more complex, they necessarily take up more space. If developers were filling up DVDs last generation, there are clearly going to be some sacrifices made to fit current generation games in the same amount of space.

Granted, some really great Xbox 360 games have squeezed onto a DVD9. Gears of War is a beautiful game and shows off the highest resolution textures of anything yet released, partly because of the Unreal Engine’s ability to stream textures. This means that you can have much higher resolution textures than you could normally fit in your 512 MB of RAM. It also means that you’re going to chew up more disc space for each level. With streamed textures, streamed geometry and streamed audio, even with compression, you can quickly approach 1 GB of data per level. That inherently limits you to a maximum of about 7 levels, and that’s without multiplayer levels or mpeg cutscenes.

Sometimes people ask us, “If Resistance takes 14 gigabytes, why doesn’t it look better than Gears?” Well, for one, Resistance didn’t support texture streaming, so we had to make choices about where we spent our high-res textures. Resistance also had 30 single-player chapters, six multiplayer maps, uncompressed audio streaming, and high-definition mpegs. That all added up to a lot of space on the disc. Starting with Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction we are supporting texture streaming, which will make the worlds look even better, and will also consume even more space on disc.

There’s no question that you can always cut more levels, compress the audio more, compress the textures more, down-res the mpeg movies, and eventually get any game to fit on a DVD. But you paid for a high-def experience, right? You want the highest resolution, best audio, most cinematic experience a developer can offer, right? That’s why Blu-Ray is important for games, and why it will become more important each year of this hardware cycle.

4. Casino Royale
Casino Royale is the first high definition title to crack the top 10 on Amazon’s DVD charts, rising up to number seven shortly after being released. This is significant because it dispels the myth that high definition discs are merely a niche and will never take off with the mainstream.

A lot of people have been waiting on the fence to see whether Blu-Ray or HD-DVD would emerge as the winner of the format war. Well, at this point the war is as good as over. Blu-Ray has won a TKO. It always had superior technical specs and much wider studio support, but there was the question of whether HD-DVD’s earlier release and initially lower price would capture enough of the market to make it the winner. But Blu-Ray has already surpassed HD-DVD in overall discs sold, and is currently outselling HD-DVD discs at about a 3:1 rate. Many neutral observers in the A/V community have called the war in favor of Blu-Ray. If you want minute-to-minute updates, you can follow what’s left of the format war at various locations on the internet:
http://www.eproductwars.com/dvd/
http://www.hdgamedb....zon/versus.aspx
These sites mainly compare Amazon sales data, but the Nielsen sales data shows the same thing: Blu-Ray discs are outselling HD-DVD by a steadily increasing margin.

Many of Disney, Fox and Sony’s biggest box office movies will release exclusively on Blu-Ray in the next three months, likely pushing the sales separation between Blu-Ray and HD-DVD to a margin where many retailers will begin phasing out HD-DVD. Retailers hate a format war even more than consumers, and I suspect they’ll take the initiative to end it as quickly as possible.

5. HDMI

A lot has been said about Sony’s choice to ship with composite cables. I won’t say I agree with that decision, but I think too little has been said of the fact that even the cheaper PS3 SKU supports HDMI 1.3. The PS3 was the first consumer device to support it, and this is a very important future-proofing step. When you go to buy higher-end TVs, the PS3 will support the highest possible audio and video input the TV and receiver can accept. If and when high-def movies start requiring an Image Constraint Token, the PS3 will still be able play them in high definition.

Right now, HDMI seems primarily to be a selling point to the hardcore audio and videophiles of the world. But HDTVs are getting cheaper and more popular all the time, and consumer sophistication and knowledge of high definition audio and video is growing. In a couple years, HDMI devices will be the standard. Graphics and audio in games will also continue to improve, and more and more consumers will want HDMI in order to get the best results on their home theater setups. As this happens, Microsoft has a difficult choice – do they stick with “last gen” video output, or do they release a premium version of the Xbox 360 that includes HDMI but effectively forces early adopters to re-buy the system to get the best results? Sony ultimately made their console more expensive by including HDMI, but over the next couple years it’s likely to play out as the right choice.

6. Standard HDD
When we were developing for PS2, I was jealous of Xbox’s standard hard drive. There are so many things this allowed you to consider as a developer – virtually unlimited save data, improved load times, custom music, downloadable content and user-created content just to name a few. But since hard drives, no matter what the size, never get cheaper than about $50, Microsoft lost money trying to compete with the PS2’s price. That may be the reason they left it out of the cheaper Xbox 360 SKU, thinking that Sony would again leave out the hard drive on the PS3. Instead, Sony made the hard drive standard for both SKUs. This added to the cost of the PS3, but it also let developers use the HDD in games.

The problem with including a hard drive in one version of the 360 and not in the other is that developers can’t use it for the games. Or, at least, they can’t use it for any required features. When you are guaranteed to have at least a 20 GB hard drive in the console, you can write your load caching routines around it, or use it for your application’s storage needs. To a developer, an optional hard drive is roughly equivalent to no hard drive at all.

Another advantage of the PS3 is that it will let you put in any third party hard drive you want. From a developer’s standpoint, this is good news because the market will gradually be able to support larger downloadable games over the course of the PS3’s life. As downloadable content gets larger and more sophisticated, PS3 owners can choose to buy larger hard drives at the best market price. The more this happens, the more developers will be encouraged to create better and better downloadable games.

7. The Wii Fad Will Fade
OK, this one’s going to be controversial, but I have to say it. I like Nintendo a lot. I think Nintendo has innovated far more than any other company in the industry. And I think the Wii is really, really fun. But… let me relate to you a story that may sound familiar:

Your friend Reggie invites you over for a Wii Party. It’s awesome. You and your friends partake in whatever beverages are legally appropriate for your age group. The next day everyone who went to the party rushes out and buys a Wii.

A week later Reggie hosts another Wii Party. This time only half the group comes. It’s still fun, but there isn’t quite as much shoving to get at the Wiimote.

The next week Reggie hosts another Wii Party. You tell him you have bird flu.

Obviously I’m exaggerating, but the Wii does have many characteristics of popular mainstream fads. It’s instantaneously accessible, it’s unlike anything you’ve tried before, and it’s great fun to share with friends. In short, it’s everything Nintendo said it would be and it has captured the world’s imagination. The only downside is that the world is easily distracted. Tickle Me Elmo captured the world’s attention at one point, as did Furbies. They were both instantly accessible, were unlike anything people had seen before, and were fun to share with friends. But a year later, after everyone had seen them and tried them out, their popularity waned.

The Wii is currently riding on a massive wave of mainstream attention and has been purchased by lots of people who don’t normally play games. But how many of those people who are hooked on Wii Sports will also buy Wii Need For Speed? Mainstream fads usually run their course within a year. As the honeymoon period fades, the Wii will be going up against more and more graphically impressive games on the PS3 and Xbox 360. More people will be buying HD televisions and looking for the most immersive and stunning experiences available. For these reasons, I think the Wii will be more successful than the GameCube or N64 but in the long run will still be outsold by the PS3.

8. PS3 Has a Major CPU Advantage

The GPUs on the Xbox 360 and PS3 are roughly equivalent, with the Xbox 360 arguably having a slight edge. The difference in CPU power, however, is far greater with the PS3 enjoying the advantage. The PS3’s eight parallel CPUs (one primary “PPU” and seven Cell processors) give it potentially far more computing power than the three parallel CPUs in the Xbox 360. Just about any tech programmer will tell you that the PS3’s CPUs are significantly more powerful. The problem is that it has been challenging thus far to take advantage of the Cell’s parallel architecture.

With the PS2, Sony got away with making a fairly developer-unfriendly system, and its success allowed their hardware designers to ignore developer’s complaints as they made the PS3. People high up at Sony have realized that approach simply won’t work anymore and are trying to fix the problem. Sony is actively improving their libraries, tools and developer support in order to make PS3 development easier. They are giving first party developed techniques and code to third-party developers so that multi-platform games should start looking better on PS3.

Games developed from the ground up on PS3 are the ones that will really show off the PS3’s CPU advantage. The complexity of the distributed processing architecture means that PS3 engines won’t fully blossom until a little later in the lifecycle than the PS2. This has put the PS3 at a disadvantage early in its lifecycle, but within two years you will see games that surpass what is possible on the Xbox 360.

9. PS2 still outselling 360
I know, it’s outselling the PS3 by an even larger margin. But the continued strong PS2 sales really are a good thing for Sony. Anyone buying a PS2 at this point is probably not going to buy a PS3 or Xbox 360 in the next year. And when they do choose to buy the current generation of hardware, the PS3 will be in a lot better position. The price will have come down, the game library will be broad, and the top PS3 titles will probably have the edge in both graphics and sound. Just as important, the people buying into the PS2 now will be getting into many of Sony’s exclusive franchises that they will then later want to play on the PS3.

10. Something For Everyone
One of Sony’s biggest advantages is that it has strong franchises in every genre. Whereas Microsoft’s successful titles are mostly M-rated, and Nintendo’s are mostly E-rated, Sony has a big list of hit titles across the spectrum. When a 30-something gamer (like me) goes to buy a game console, it’s a lot easier to justify the purchase when there are games he can play with his kids as well as more mature stuff.

To Microsoft’s credit, they are doing a good job of catching up. The acquisition of Rare and the development of Viva Pinata have helped to broaden their spectrum. But it takes time to build a franchise, and Sony has been building their suite of titles for over a decade. Consider the breadth, success and critical acclaim of some of their exclusive properties: The Getaway, God of War, Gran Turismo, Hot Shots Golf, Jak and Daxter, Killzone, Ratchet & Clank, Shadow of the Colossus, Singstar, Sly Cooper, SOCOM, and Twisted Metal. These are all million-plus sellers worldwide that are either already announced or likely to appear on PS3. Add to this Sony’s new line up of first-party titles, including Heavenly Sword, Lair, Motorstorm, Resistance: Fall of Man, Uncharted and White Knight Story, and they have an even deeper and stronger line-up than what they had on PS2.


A lot of industry watchers and even a handful of publishers have been quick to write Sony off this generation, and I think that’s near-sighted. Sony has made a lot of decisions with the PS3 that may have slowed them down in the short run, but should give them a big advantage in the long run. The high price, hardware complexity, and the uncertainty of the Blu-Ray/HD-DVD format war have contributed to the PS3’s slow start out of the gate. But as the price drops, developers master the hardware, and Blu-Ray becomes the new DVD standard, Sony’s early disadvantages turn to advantages. As downloadable games become more common, the 60 GB hard-drive will be a big advantage to developers and consumers. As games get bigger and more sophisticated, Blu-Ray storage will increasingly become a major advantage. And as more and more of Sony’s exclusive first-party titles get released, the PS3 will begin to outsell the competition on a monthly basis. Those publishers who have shifted resources away from PS3 development will find themselves behind the curve and losing money as the market center gradually shifts toward the PS3 over the next two years.

I’m sure many of you may have comments about my point of view. If you do, please email blog@insomniacgames.com and I’ll do my best to respond. Also, I’ll be visiting the various forums to see what people think, including our own at www.insomniacgames.com (click on the community tab). Hope to see you there.



http://www.insomniac....ull.php?bid=30

Redigerat av morlock, 27 mars 2007 - 19:51.


#2

Postad 27 mars 2007 - 22:38

radiozo
  • radiozo
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Spekulationer. Fakta är att 360 har sålt fler konsoller varje månad detta året än vad PS3 gjort. I den takten kommer de aldrig ifatt 360. PS3 måste sälja dubbelt så många konsoller som 360 gör varje månad för att ens komma i kapp. Med tanke på hur listan på spel ser ut till 360 i år finns det inte en chans det kommer hända detta året. 2008 kanske men jag är skeptisk till att de ens kommer ikapp då.

#3

Postad 27 mars 2007 - 22:43

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 606 inlägg
  • 0
De kommer antagligen ikapp förr eller senare. Det troliga är dock att när de väl är ikapp så hägrar de kommande konsollerna. Har dock svårt att se en framtid för konsoller. Vad blir nästa steg, PS4 för 10 000:-? Nä bättre integrera en dator till TVn för spel, film, surfning och allt annat.

Vill då inte spela nått spel som tar upp 50gb. Vill jag se filmer så ser jag en film. Finns inget jobbigare än att ha massa filmsekvenser som man bara vill trycka bort, men inte gör för man är rädd missa nått viktigt. :) Att fylla upp 5gb komprimerad data utan filmer, ja då är det ett enormt stort spel. :lol:

#4

Postad 27 mars 2007 - 22:54

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Värt att tänka på är att Insomniac gör spel till Sony (Ratchet och Resistance, dock ej Spyro) så deras ord kanske tas med en nypa salt och ses som vanlig PR.

Deras argument är ju det gamla vanliga man läser och inget nytt eller mer tekniskt förklarat.

#5

Postad 27 mars 2007 - 22:59

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0

Fakta är att 360 har sålt fler konsoller varje månad detta året än vad PS3 gjort.

I USA ja, men inte i Japan. Ska bli intressant att se hur utvecklingen blir i EU nu. Försäljningsmässigt.

Vinden har dessutom vänt en aning nu efter GDC så det ska bli intressant att se hur siffrorna ser ut i USA i Mars.

Värt att tänka på är att Insomniac gör spel till Sony (Ratchet och Resistance, dock ej Spyro) så deras ord kanske tas med en nypa salt och ses som vanlig PR.

Ja det är tur att de tror på platformen de utvecklar för.

Sen har de väl gjort Spyro också. De började ju på PS med Disruptor, sen Spyro och därefter R&C-spelen på PS2 och slutligen Resistance nu senast och med ett R&C till PS3 i utveckling. Som för övrigt verkar mer och mer lovande ju mer man läser om det. :)


Sometimes people ask us, “If Resistance takes 14 gigabytes, why doesn’t it look better than Gears?” Well, for one, Resistance didn’t support texture streaming, so we had to make choices about where we spent our high-res textures. Resistance also had 30 single-player chapters, six multiplayer maps, uncompressed audio streaming, and high-definition mpegs. That all added up to a lot of space on the disc. Starting with Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction we are supporting texture streaming, which will make the worlds look even better, and will also consume even more space on disc.


Redigerat av morlock, 27 mars 2007 - 23:05.


#6

Postad 27 mars 2007 - 23:10

radiozo
  • radiozo
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Denna månaden vinner iaf Ps3 stort i Europa. 600000 sålda enligt rapporter. Undrar hur många folk kommer skicka tillbaka pga de låter för mycket *ironi*

#7

Postad 27 mars 2007 - 23:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 744 inlägg
  • 0

Med tanke på hur listan på spel ser ut till 360 i år finns det inte en chans det kommer hända detta året. 2008 kanske men jag är skeptisk till att de ens kommer ikapp då.

Tja, t o m Sonys secondparty tror ju inte de kommer bli marknadsledare förrän 2010 så det är en väldigt positiv tro :)

If you ever hear someone say “Blu-Ray isn’t needed for this generation,” rest assured they don’t make games for a living

Basselito :lol: ?

#8

Postad 28 mars 2007 - 00:16

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Stjärten är delad i 2 likaså är PS3 och 360 lägren... själv så har jag bägge(och en rejälv dator) så att man inte av misstag missar ett spel.
I överlag så finns det knappt några exklusiva titlar till nått av konsolerna... och det lär knappast bli bättre med tiden... Så för guds skull lägg ner detta tjaffs även om inledningen på denna tråd var intressant att läsa..

För knappa 3-4 månader sen var det ett himmla snack om att man kunde få en 360 och Wii för samma pengar.... vilka av alla gnällspikar har nu gjort slag i saken och handlat en Wii till sin 360?

Ja just ja... glömde säga.... jag har ju Wii också....:-)

och vad gör då Microsoft... jo dom släpper en ny version av sin 1.5 år gamla konsol med en simpel HDMI utgång och svart färg för 5000...

360 Elite!? DEN tänker då inte ens jag köpa......

#9

Postad 28 mars 2007 - 00:23

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0

I överlag så finns det knappt några exklusiva titlar till nått av konsolerna...

Tvärtom, förstapartsutvecklarna kommer att anstränga sig allt mer för att få ut killeraps för att vinna mark med platformen de utvecklar för.

Tredjepartsutvecklarna kommer nog däremot att köra sitt rejs i fler än ett läger för att nå så många som möjligt.

Så jag tror att antalet exklusiva spel kommer att bli fler denna generation på ett sätt då det flyttas mer fokus från tredjeparts till förstaparts. Sony har ju expanderat sina World Wide Studios och MS rekryterar för fulla muggar.

#10

Postad 28 mars 2007 - 00:43

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det blir tvärtom... Så länge piratkopiorna hägrar så vill dom ha ut så många sålda spel till flera konsoler så snabbt som möjligt.

Intervjuer med utvecklare som säger samma sak är ju inte direkt ovanligt numera...

Kommer dessutom "Johan Carmack" och dom större PC utvecklarna lägga sig mera åt konsolerna så lär det inte bara ske till en maskin...

Men den som lever får ju se...
Det kan ju tvinga en annan att få köpa mera konsoler... och köpa grejer det är ju alltid kul...:-)

#11

Postad 28 mars 2007 - 01:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 744 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det blir tvärtom... Så länge piratkopiorna hägrar så vill dom ha ut så många sålda spel till flera konsoler så snabbt som möjligt.

Piratkopiering på konsol är dock inte i närheten av ett lika stort problem som på PC. Det är fortfarande en mycket lukrativ marknad för de som kan utnyttja den på ett bra sätt. Och det fanns piratkopiering även under förra generationen. Trots det producerades det många exklusiva spel.

Hursomhelst kommer first och secondparty aldrig att göra spel till "motståndaren", så många spelserier kommer bara att gå att hitta på en konsol. Ofta är detta rätt signifikanta (bra och säljande) spel/spelserier så betydelselösa är de inte.

Sen går ju inte alla 3rd party helt multiplattform heller. Då och då kommer det exklusiva spel, finns en bra mängd på gång och en diger mängd redan ute. Och då räknar vi inte med PSN eller XLA titlarna :)

och vad gör då Microsoft... jo dom släpper en ny version av sin 1.5 år gamla konsol med en simpel HDMI utgång och svart färg för 5000...

Om ryktena stämmer.. ~4500:- + att du får en större HDD och en HDMI kabel på köpet.

#12

Postad 28 mars 2007 - 01:56

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0

och vad gör då Microsoft... jo dom släpper en ny version av sin 1.5 år gamla konsol med en simpel HDMI utgång och svart färg för 5000...

Om ryktena stämmer.. ~4500:- + att du får en större HDD och en HDMI kabel på köpet.

<{POST_SNAPBACK}>

Appropå¨det. :)

We think every PlayStation 3 owner should have an “elite” experience, which is why we include an internal hard drive and HDMI output in every PS3 we sell, along with the 50 GB of storage capacity on a high definition Blu-ray disc. Sony has been the strongest advocate of high definition as the future of next-generation gaming. This requires high-definition components, including HDMI output, and large storage devices to deliver and store all that rich and vivid HD content. Microsoft’s announcement today not only legitimizes Sony’s PS3 strategy, it moves us closer to adopting universal standards in the area of high definition gaming that will benefit game developers and ultimately the end user.


http://blog.wired.co....esponds_t.html

#13

Postad 28 mars 2007 - 07:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Nu ska man dock tänka på att Microsoft aldrig kritiserat Sony för sitt val av HDMI och det med all rätt. Samtidigt har man aldrig sagt nej till HDMI på Xbox 360 utan använt hala fraser som "det kommer när det behövs".

Roliga är att Microsoft även slänger iväg en känga på Sony i presentationen av Elite då man tar med en HDMI kabel samt Komponent/Komposit kabel i paketet då "kunder" oftast är frusterade att sådant inte finns med. :)

#14

Postad 28 mars 2007 - 08:27

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Här är 10 orsaker varför Xbox 360 kommer bli ledande:

1. Alan Wake

2. Banjo Kazooie 3

3. Blue Dragon

4. Fable 2

5. Forza Motorsport 2

6. Halo 3

7. Lost Odyssey

8. Marvel Universe Online

9. Mass Effect

10. Too Human


Utjämnat?

#15

Postad 28 mars 2007 - 10:32

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Personligen använder jag 500 SEK regeln:

När det finns intressant media nog för en specifik spelare så att priset för spelaren är 500 SEK per media blir det intressant med köp.
Innan dess kvittar det hur mycket den låter, blinkar, svävar eller vad nu det är för egenskap man söker.

Observera att detta gäller nu tillgänglig media, inte spelet-som-kommer-vara-så-otroligt-bra-om-det-stämmer-det-jag-tror-så-det-inte-floppar-för-att-det-visade-sig-att-utvecklarna-var-ett-par-######-nötter.

Xbox360 har nu tillräckligt många /intressanta/ spel att den hamnar under denna gräns. Dags för köp, mao.

PS3an har just nu två halv-intressanta spel, vilket ger mer än 3000 SEK per spel. Räknar man in Casino Royale som BluRay, hamnar man på 2000 SEK, fortfarande på tok för högt för att motivera ett inköp...

Sugen på en Ruby projektor? Kom på 200 filmer du bara måste se på projektor innan köp. :lol:

#16

Postad 28 mars 2007 - 10:36

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 069 inlägg
  • 0
Ja att xbox 360 live kostar pengar är bara bra enligt mig.. annars skulle alla tomtar komma in å förstöra när man kör online.. finns tillräckligt me tomtar ute redan nu!
Nej tack till gratis live!!!

#17

Postad 28 mars 2007 - 11:44

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 471 inlägg
  • 0

Ja att xbox 360 live kostar pengar är bara bra enligt mig.. annars skulle alla tomtar komma in å förstöra när man kör online.. finns tillräckligt me tomtar ute redan nu!
Nej tack till gratis live!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Hur är det på PS3, är alla spel också gratis att köra online? Eller är det upp till utvecklarna?

#18

Postad 28 mars 2007 - 12:06

HöjDinRöst
  • HöjDinRöst
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Det har väl redan kommit siffror som indikerar på en vädligt seg försäljning för PS3 i Asien och USA. Som jag har uppfattat det så går försäljningen iaf inte som planerat, förrutom i Europa.

Man tycker det är ganska roligt ändå hur utveckling gått. Kommer fortfarande ihåg den tiden då man spelade på en Atari :angry:
Men priset har ju utvecklats oxå.... man undrar ju om PS3 verkligen är värd så mycket pengar... Jag skulle nog inte tro det, precis som allt annat så kommer priset minska.... mycket! Bättre vänta tills då :lol:

MajorGlenn, varför ska man betala mer pengar för att utnyttja hela konsolen? Man har ju redan betalat... räcker inte det?...

Det vore för övrigt kul att se siffror på hur många PS3 som lämnats tillbaka under första perioden och jämföra med 360....Nån som vet?

#19

Postad 28 mars 2007 - 12:15

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0

MajorGlenn, varför ska man betala mer pengar för att utnyttja hela konsolen? Man har ju redan betalat... räcker inte det?...

Du betalar för tjänster som ligger utöver maskinens grundfunktioner. Internetuppkoppling hör till standardutrsutningen men inget som är tvingande att använda.

Ungefär som du köper en TV. Du måste betala för att få fler kanaler om du inte nöjer dig med det fria utbudet, eller hur?

#20

Postad 28 mars 2007 - 13:05

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 744 inlägg
  • 0

Det vore för övrigt kul att se siffror på hur många PS3 som lämnats tillbaka under första perioden och jämföra med 360....Nån som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Känns som rätt svår info att få tag i :lol:

#21

Postad 28 mars 2007 - 13:32

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

MajorGlenn, varför ska man betala mer pengar för att utnyttja hela konsolen? Man har ju redan betalat... räcker inte det?...

Du betalar för tjänster som ligger utöver maskinens grundfunktioner. Internetuppkoppling hör till standardutrsutningen men inget som är tvingande att använda.

Ungefär som du köper en TV. Du måste betala för att få fler kanaler om du inte nöjer dig med det fria utbudet, eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>

Vadå fria utbudet, det är inte gratis om man inte struntar i TV-licensen, men MS-live avgiften kan man inte strunta i på ett så enkelt sätt.

Jag tycker att det räcker med att man betalar för spelet, jag vill inte fortsätta betala en licensavgift/månad till Microsoft för att få använda det fullständigt online. Om jag spelar en gång varannan månad på nätet eller en gång per år varför ska betala en fast licensavgift till Microsoft? Vad är poängen annat än att Microsoft kammar hem fett med stålar?

#22

Postad 28 mars 2007 - 13:37

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Hur kan man, i en sådan lista, glömma att nämna Sony's och Playstations oerhört starka varumärken? Han snuddar vid det i de sista punkterna; näst sista punkten tyckte jag var riktigt in tressant, resterande punkter fabricerade han slutsatser baserat på sina egna värderingar (värderingar till PS3:s favör, om inte någon märkte det :lol: ).

Skrivit det, relativt nyligen, i någon annan tråd men jag tycker Sony fortfarande lever mycket på den revolution som var PS1 och det faktum att PlayStation och spelkonsol är synonymt för medelsvensson.

Jag tror Sony kommer sälja massor med PS3:or, inte för att den är "mer" tekniskt avancerad utan för att det är en Sony och en PlayStation. helt enkelt.

-lk

#23

Postad 28 mars 2007 - 13:44

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 234 inlägg
  • 0

Stjärten är delad i 2 likaså är PS3 och 360 lägren... själv så har jag bägge(och en rejälv dator) så att man inte av misstag missar ett spel.
I överlag så finns det knappt några exklusiva titlar till nått av konsolerna... och det lär knappast bli bättre med tiden... Så för guds skull lägg ner detta tjaffs även om inledningen på denna tråd var intressant att läsa..

För knappa 3-4 månader sen var det ett himmla snack om att man kunde få en 360 och Wii för samma pengar.... vilka av alla gnällspikar har nu gjort slag i saken och handlat en Wii till sin 360?

Ja just ja... glömde säga.... jag har ju Wii också....:-)

och vad gör då Microsoft... jo dom släpper en ny version av sin 1.5 år gamla konsol med en simpel HDMI utgång och svart färg för 5000...

360 Elite!? DEN tänker då inte ens jag köpa......

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har Wii+360. Kommer självklart skaffa en PS3 när man har råd, gillar Sonys online planer, ett växande samhälle låter intressant.

#24

Postad 28 mars 2007 - 13:49

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0

MajorGlenn, varför ska man betala mer pengar för att utnyttja hela konsolen? Man har ju redan betalat... räcker inte det?...

Du betalar för tjänster som ligger utöver maskinens grundfunktioner. Internetuppkoppling hör till standardutrsutningen men inget som är tvingande att använda.

Ungefär som du köper en TV. Du måste betala för att få fler kanaler om du inte nöjer dig med det fria utbudet, eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>

Vadå fria utbudet, det är inte gratis om man inte struntar i TV-licensen, men MS-live avgiften kan man inte strunta i på ett så enkelt sätt.

Jag tycker att det räcker med att man betalar för spelet, jag vill inte fortsätta betala en licensavgift/månad till Microsoft för att få använda det fullständigt online. Om jag spelar en gång varannan månad på nätet eller en gång per år varför ska betala en fast licensavgift till Microsoft? Vad är poängen annat än att Microsoft kammar hem fett med stålar?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja men spelar du så sällan live så kan du ju alltid bara använda de 48h trials som följer med alla nya spel du köper. Där med blir denna tjänst helt gratis för dig.

#25

Postad 28 mars 2007 - 14:42

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0

Vadå fria utbudet, det är inte gratis om man inte struntar i TV-licensen, men MS-live avgiften kan man inte strunta i på ett så enkelt sätt.

TV-licensen i det här fallet får man väl likställa med bredbansavgiften. Syftet med LIVE är inte bara att spela online i spelen utan hela community och arcade-spel, TV funktioner, marketplace etc. Men kan hålla med om att det vore bättre att hålla spelbiten fri och ta betalt för det övriga.

Redigerat av morlock, 28 mars 2007 - 14:59.


#26

Postad 28 mars 2007 - 15:08

HöjDinRöst
  • HöjDinRöst
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det vore för övrigt kul att se siffror på hur många PS3 som lämnats tillbaka under första perioden och jämföra med 360....Nån som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Känns som rätt svår info att få tag i :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>



Visst är det så.... Men... hade varit roligt att jämföra :lol:

Faceplant, klart att det är så... allt handlar om pengar. om att suga ut så mycket som möjligt från folk!

Helt värdelöst att man ska betala mer.... bättre köra Kai eller liknande, gratis online spel :angry:

#27

Postad 28 mars 2007 - 15:20

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Med tanke på hur listan på spel ser ut till 360 i år finns det inte en chans det kommer hända detta året. 2008 kanske men jag är skeptisk till att de ens kommer ikapp då.

Tja, t o m Sonys secondparty tror ju inte de kommer bli marknadsledare förrän 2010 så det är en väldigt positiv tro :lol:

If you ever hear someone say “Blu-Ray isn’t needed for this generation,” rest assured they don’t make games for a living

Basselito :angry: ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ganska fånigt att säga så. Tycker Insomniac har blivit lite av en arrogant utvecklare som satt sig själva på höga hästar. Det finns ju nästa inga utvecklare längre som bara gör exlusiva titlar till PS3. Då kan det inte vara många som "make games for living".

Sen skulle jag vilja veta var dom får sina utvecklings pengar ifrån. Är det helt och hållet intjänade pengar eller får dom pengar från Sony?

Redigerat av basselito, 28 mars 2007 - 15:21.


#28

Postad 28 mars 2007 - 15:20

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
bättre köra Kai eller liknande, gratis online spel :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Nej, det är det inte :angry:

#29

Postad 28 mars 2007 - 15:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 744 inlägg
  • 0

Det finns ju nästa inga utvecklare längre som bara gör exlusiva titlar till PS3. Då  kan det inte vara många som "make games for living".

Precis. Om man tycker att Blu-ray är "needed" för att göra spel så gör man ju inte spel annat än till PS3. Med det så menar han att alla som inte gör spel exklusivt till PS3 är inga riktiga utvecklare. Bungie, Rockstar, Nintendo, Square Enix...

Sen skulle jag vilja veta var dom får sina utvecklings pengar ifrån. Är det helt och hållet intjänade pengar eller får dom pengar från Sony?

Vem vet:

Wiki:

In the video game industry, a second-party developer is a developer who, while being a separate entity from any console manufacturer, is tied to a specific one usually through contract or partial ownership and makes games specifically for that console manufacturer.

The defining characteristic is that a second-party developer is a company completely separate from the manufacturer, while first-party developers are considered to be a "division" of the console maker itself.


Om Insomniac är under kontrakt så handlar det nog om att de får en viss pengasumma för att de bara ska göra spel till Playstation. Insomniac förlorar ju på att inte sprida till andra plattformar så de måste få pengar på något annat sätt.

Men om du frågar om han är neutral så skulle jag säga att han är lika neutral som Sakaguchi just nu :lol:

#30

Postad 28 mars 2007 - 15:54

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 076 inlägg
  • 0

Visst är det så.... Men... hade varit roligt att jämföra :lol:

Faceplant, klart att det är så... allt handlar om pengar. om att suga ut så mycket som möjligt från folk!

Helt värdelöst att man ska betala mer.... bättre köra Kai eller liknande, gratis online spel :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe...välkommen till världen. Du vet att du måste bo i ett U-land för att få välgörenhet va? Och då är det troligtvis ändå någon diktator som lägger beslag på det hela :ph34r:

#31

Postad 28 mars 2007 - 21:31

HöjDinRöst
  • HöjDinRöst
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
[quote name='Raynilsson' date='Mar 28 2007, 15:20 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
bättre köra Kai eller liknande, gratis online spel :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Nej, det är det inte :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Klart som fan det är! Iaf för de som inte vill/kan betala mer än vad de redan gjort...... :lol:

#32

Postad 28 mars 2007 - 22:26

radiozo
  • radiozo
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Klassskillnad. När man testar online med PS3 så fattar man genast vad det är man betalar för med xboxlive. Värt varenda krona även om man inte spelar online speciellt mycket. 50 spänn i månaden är ingenting.

#33

Postad 28 mars 2007 - 22:29

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Radiozo även om det varit gratis med Live hade den varit lika bra som idag, med den tid den haft bakom sig är allt annat fiasko. Så Sony kommer fånga upp försprånget, men när törs jag inte säga.

#34

Postad 29 mars 2007 - 02:35

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Ganska fånigt att säga så. Tycker Insomniac har blivit lite av en arrogant utvecklare som satt sig själva på höga hästar. Det finns ju nästa inga utvecklare längre som bara gör exlusiva titlar till PS3. Då  kan det inte vara många som "make games for living".

Med det menar du att utnyttja blu-ray fullt ut är ett privilegium för exklusiva PS3-utvecklare eller argumenterar du mot att man inte lätt kommer upp i 1 GB med komprimerat material/level om man har en spelmotor som streamar texturer?

Sen skulle jag vilja veta var dom får sina utvecklings pengar ifrån. Är det helt och hållet intjänade pengar eller får dom pengar från Sony?

<{POST_SNAPBACK}>

Resistance med fler titlar är delvis finansierade av Sony, det är Sony som äger IP:n. Det berättar Phil Harrison på den här nya pod-caste-intervjun, en hel del intressant för övrigt på den.

#35

Postad 29 mars 2007 - 03:49

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0
Väldigt intressant!

#36

Postad 29 mars 2007 - 08:00

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Med det menar du att utnyttja blu-ray fullt ut är ett privilegium för exklusiva PS3-utvecklare eller argumenterar du mot att man inte lätt kommer upp i 1 GB med komprimerat material/level om man har en spelmotor som streamar texturer?

<{POST_SNAPBACK}>

Att utnyttja blu-ray fullt ut är så gott som ett privilegium för exklusvia PS3-utvecklare ja. Helt enkelt på det sättet att dom som väljer att göra multiplatform spel (vilket har blivit betydligt fler i denna generationen) kommer inte utnyttja skivans utrymme avservärt mycket på PS3 versionen just för det kommer innebära för mycket extra arbete för dom olika platformarna. Det kommer vara ytterst få utvecklare som kommer pusha båda sina versioner (360 och PS3) till dess kapacitet. Det kräver inte bara mer arbete för kodare utan även för grafiker. Och det kostar pengar vilket för oss till citatet från dig längre ner av detta inlägget.
Sen det med med att komma upp i 1gb med streamad material. Om dom t ex skulle släppt Gears of War som just har streamed texture technology. Hur skulle det kunna bli bättre på PS3 med mer plats? Mer texturer on-screen? Tror jag inte. PS3 klara inte av att visa mer texture on-screen än vad 360.n. Snarare tvärtom. Man vill inte som utvecklare göra för stor skillnade på versionerna som t ex har fler banor på den ena just för utrymmet på skiva tillåter det. Så hur menar du att det spelet skulle kunna dra nytta av utrymmet?


Resistance med fler titlar är delvis finansierade av Sony, det är Sony som äger IP:n. Det berättar Phil Harrison på den här nya pod-caste-intervjun, en hel del intressant för övrigt på den.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är just det jag misstänkte och det är därför jag tycker dom är lite styva i korken när det gäller att basha på andra utvecklare som inte blir "feed" med pengar från t ex Sony eller Microsoft. Det är inte många utvecklare med tanke på hur många det finns som har det så "lyxigt". Andra utvecklare som inte har den finansiella backup:en måste ta till andra åtgärder för att "make a living". Där ibland gå multiplatform vilket i sin tur många gånger gör att man gör spelet i en kvalité som anspassas för båda maskinerna.

Dom låter som en brat unge som får pengar av sin rika pappa.

#37

Postad 29 mars 2007 - 08:37

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Att utnyttja blu-ray fullt ut är så gott som ett privilegium för exklusvia PS3-utvecklare ja. Helt enkelt på det sättet att dom som väljer att göra multiplatform spel (vilket har blivit betydligt fler i denna generationen) kommer inte utnyttja skivans utrymme avservärt mycket på PS3 versionen just för det kommer innebära för mycket extra arbete för dom olika platformarna. Det kommer vara ytterst få utvecklare som kommer pusha båda sina versioner (360 och PS3) till dess kapacitet. Det kräver inte bara mer arbete för kodare utan även för grafiker. Och det kostar pengar vilket för oss till citatet från dig längre ner av detta inlägget.

Låter rimligt.

Sen det med med att komma upp i 1gb med streamad material. Om dom t ex skulle släppt Gears of War som just har streamed texture technology. Hur skulle det kunna bli bättre på PS3 med mer plats? Mer texturer on-screen? Tror jag inte.

Kanske inte fler texturer på skärmen, men kanske mer varierade, större och fler banor.
Han kommentar kom sig av frågan varför Resistance inte var lika snygg som GearsOfWar rent grafiskt och hans svar var att de inte streamade texturer. Fler har påpekat att Resistance har fler och mer varierade banor och längre "draw distance" än GearsOfWar och naturligtvis kommer det att göras spel snyggare än GearsOfWar på både PS3:an och 360:n, eller hur?

Man vill inte som utvecklare göra för stor skillnade på versionerna som t ex har fler banor på den ena just för utrymmet på skiva tillåter det. Så hur menar du att det spelet skulle kunna dra nytta av utrymmet?.

Jag förstår problematiken för multiplattformsspel, en lösning kan vara att extra banor som ej får plats på en DVD-skiva görs tillgänglig för nedladdning till hårddisken på 360-versionen. Jag tror vi får se olika lösningar med multipla DVD-skivor etc. Jag kan tänka mig att Sony kanske betalar extra för att få extra banor till PS3-versionen av vissa multiplattormsspel för att göra PS3-versionen lite mer exklusiv. Ska bli intressant att se hur de olika versionerna av GTA4-skiljer sig åt.

Dom låter som en brat unge som får pengar av sin rika pappa.

:rolleyes: Ja kanske det, men en brat unge som gjort en del jäkligt bra spel.

#38

Postad 29 mars 2007 - 08:54

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Kanske inte fler texturer på skärmen, men kanske mer varierade, större och fler banor.
Han kommentar kom sig av frågan varför Resistance inte var lika snygg som GearsOfWar rent grafiskt och hans svar var att de inte streamade texturer. Fler har påpekat att Resistance har fler och mer varierade banor och längre "draw distance" än GearsOfWar och naturligtvis kommer det att göras spel snyggare än GearsOfWar på både PS3:an och 360:n, eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag testade R:FoM igår och jag måste säga att jag är inte speciellt imponerad alls. Då pratar jag rent grafiskt. Tycker Call of Duty 3 ser bättre ut. Både på PS3 och 360. Men det hör kanske inte hit. :rolleyes:
Men sen det du säger om mer varierande. Det kräver mer olika saker on-screen vilket påverkar fps:en vilket inte skulle självklart köra bättre en PS3. Jag frågade bl a vår Technial Character Artist i morse om vad han ansåg om hur blu-ray utrymmet skullle kunna göra karaktärena bättre om vi kunde streama. Egentligen ingeting riktigt kom han fram till efter en lång diskussion.

Jag förstår problematiken för multiplattformsspel, en lösning kan vara att extra banor som ej får plats på en DVD-skiva görs tillgänglig för nedladdning till hårddisken på 360-versionen. Jag tror vi får se olika lösningar med multipla DVD-skivor etc. Jag kan tänka mig att Sony kanske betalar extra för att få extra banor till PS3-versionen av vissa multiplattormsspel för att göra PS3-versionen lite mer exklusiv. Ska bli intressant att se hur de olika versionerna av GTA4-skiljer sig åt.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller fullständig med dig om detta.

laugh.gif Ja kanske det, men en brat unge som gjort en del jäkligt bra spel.

<{POST_SNAPBACK}>


Det tvivlar jag inte på. :unsure:

#39

Postad 29 mars 2007 - 09:05

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
[

[quote]och vad gör då Microsoft... jo dom släpper en ny version av sin 1.5 år gamla konsol med en simpel HDMI utgång och svart färg för 5000...[/quote]
Om ryktena stämmer.. ~4500:- + att du får en större HDD och en HDMI kabel på köpet.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


WOW... ja DET är ju verkligen värt pengarna! Man hade ju kunnat tänka sig att Microsoft som nu inte "alls" håller på med hårdvara/mjukvara(ironi)... kunde ha gjort nått vettigt med hårdisken som t ex Sony... Varför ska allting vara exklusivt? Kunde inte dom ha satt i en vanlig SATA disc t ex?

Varför kan man inte heller bara sätta i ett vanligt tangentbord och mus i 360?
Nu har jag ju i allafall en egen 360... men det är spelen jag vill åt och jag är inte helt nöjd med PS3 heller tro inget annat men det verkar ju i allafall vara så att dom försöker tillföra mera istället för att stoppa kompabiliteten..

Sony är i allafall lite tillmötesgående med standard hårddisk och tillbehör även om det är lite krångel att få fart på en del saker tydligen.
Men det är påväg åt rätt håll i allafall... tycker ni inte?

#40

Postad 29 mars 2007 - 09:11

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Här är 10 orsaker varför Xbox 360 kommer bli ledande:

1. Alan Wake

2. Banjo Kazooie 3

3. Blue Dragon

4. Fable 2

5. Forza Motorsport 2

6. Halo 3

7. Lost Odyssey

8. Marvel Universe Online

9. Mass Effect

10. Too Human


Utjämnat?

<{POST_SNAPBACK}>


Utjämnat? Låt oss vänta 1.5 år så får vi se vad som dyker upp på PS3... :rolleyes:

Men visst är det en imponerande spel lista.... och därför vägrar jag välja läger och har köpt både 360 och PS3 helt enkelt.

#41

Postad 29 mars 2007 - 09:24

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
[quote name='basselito' date='Mar 29 2007, 09:00 ']
[quote name='Faceplant' date='Mar 29 2007, 03:35 ']Med det menar du att utnyttja blu-ray fullt ut är ett privilegium för exklusiva PS3-utvecklare eller argumenterar du mot att man inte lätt kommer upp i 1 GB med komprimerat material/level om man har en spelmotor som streamar texturer?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Att utnyttja blu-ray fullt ut är så gott som ett privilegium för exklusvia PS3-utvecklare ja. Helt enkelt på det sättet att dom som väljer att göra multiplatform spel (vilket har blivit betydligt fler i denna generationen) kommer inte utnyttja skivans utrymme avservärt mycket på PS3 versionen just för det kommer innebära för mycket extra arbete för dom olika platformarna. Det kommer vara ytterst få utvecklare som kommer pusha båda sina versioner (360 och PS3) till dess kapacitet. Det kräver inte bara mer arbete för kodare utan även för grafiker. Och det kostar pengar vilket för oss till citatet från dig längre ner av detta inlägget.
Sen det med med att komma upp i 1gb med streamad material. Om dom t ex skulle släppt Gears of War som just har streamed texture technology. Hur skulle det kunna bli bättre på PS3 med mer plats? Mer texturer on-screen? Tror jag inte. PS3 klara inte av att visa mer texture on-screen än vad 360.n. Snarare tvärtom. Man vill inte som utvecklare göra för stor skillnade på versionerna som t ex har fler banor på den ena just för utrymmet på skiva tillåter det. Så hur menar du att det spelet skulle kunna dra nytta av utrymmet?


Frågan är om vi vet vad som kan hända med utrymmet. Vi är ju vana med en viss standard nu med texturer och videosekvenser... och vem vet vad Hideo Kojima i o m Metal Gear kommer hitta på för minilångfiilm med det utrymmet. :rolleyes:

Det kan ju även tillföra extra material..... samt "making of" kanske.... eller alla språk på engång eller nått vad vet jag. Jag hoppas då på att det det blir lite mera innehåll..

#42

Postad 29 mars 2007 - 09:50

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Det kan ju även tillföra extra material..... samt "making of" kanske.... eller alla språk på engång eller nått vad vet jag. Jag hoppas då på att det det blir lite mera innehåll..

<{POST_SNAPBACK}>

Extra material etc är verkligen sånt man kan fylla ut urtymmet. Det håller jag med om.
Men jag tycker det som pratas om här är spelen inte vad som kommer extra runt omkring. Spårk förslaget är däremot ett bra förslag.

#43

Postad 29 mars 2007 - 09:55

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Kanske inte fler texturer på skärmen, men kanske mer varierade, större och fler banor.
Han kommentar kom sig av frågan varför Resistance inte var lika snygg som GearsOfWar rent grafiskt och hans svar var att de inte streamade texturer. Fler har påpekat att Resistance har fler och mer varierade banor och längre "draw distance" än GearsOfWar och naturligtvis kommer det att göras spel snyggare än GearsOfWar på både PS3:an och 360:n, eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag testade R:FoM igår och jag måste säga att jag är inte speciellt imponerad alls. Då pratar jag rent grafiskt. Tycker Call of Duty 3 ser bättre ut. Både på PS3 och 360. Men det hör kanske inte hit. :rolleyes:

Hur långt har du spelat in i spelet? Nivån lär lyfta något några nivåer in i spelet. Har själv inte Resistance så jag kan inte bekräfta det. :unsure:

Men sen det du säger om mer varierande. Det kräver mer olika saker on-screen vilket påverkar fps:en vilket inte skulle självklart köra bättre en PS3. Jag frågade bl a vår Technial Character Artist i morse om vad han ansåg om hur blu-ray utrymmet skullle kunna göra karaktärena bättre om vi kunde streama. Egentligen ingeting riktigt kom han fram till efter en lång diskussion.

Intressant, hur kom ni fram till det? Jag menar med en streamande motor behöver man inte reservera lika mycket minne statiskt för miljöernas texturer och då borde man ju ha möjlighet att utöka det statiska utrymmet för karaktärernas texturer.

#44

Postad 29 mars 2007 - 11:17

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Intressant, hur kom ni fram till det? Jag menar med en streamande motor behöver man inte reservera lika mycket minne statiskt för miljöernas texturer och då borde man ju ha möjlighet att utöka det statiska utrymmet för karaktärernas texturer.

<{POST_SNAPBACK}>

För det handlar inte enbart om minnet. Man kämpar oehört mycket med att optimera spelen så fps:en inte går ner. Om man plötsligt låter en karaktär ladda in fler texturer så påverkar det fps:en vilket inte är självklart att PS3:an skulle klara av. Maskinerna har fortfarande sina begränsningar över hur mycket texturer gpu:n klarar att ladda samtidigt och den begränsningen försvinner inte bara för man har mer plats för texturer att streama.

Edit:

Det jag kan se platsen tillåter är kvalité på cutscenes där man kanske kan köra dom i 1080p på PS3 medan man kör 720p på 360:n men då ska det vara pre-rendered vilket fler och fler utvecklare har bytat ut mot realtime just för den onödiga platsen dom filmerna tar. Se bara på Blue Dragon. Den är nästa enbart pga alla cutscenes som dom har alla dessa dvd skivor.

Redigerat av basselito, 29 mars 2007 - 11:21.


#45

Postad 29 mars 2007 - 11:42

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0

Maskinerna har fortfarande sina begränsningar över hur mycket texturer gpu:n klarar att ladda samtidigt och den begränsningen försvinner inte bara för man har mer plats för texturer att streama.

Det är därför man streamar texturer. Ett minne kan bara hålla X antal texturer i minnet i Y upplösning. För att öka Y, med högre visuell kvalitet till följd, så måste man minska på X. Lösningen är att öka Y och göra X dynamisk och bara hålla de texturer i minnet som beöhvs för tillfället, alltså streama. Samma sak kan man göra med övrigt material såklart...

ND och Insomniac gjorde en väldigt bra spelmotor som streamade banorna.

Redigerat av morlock, 29 mars 2007 - 11:42.


#46

Postad 29 mars 2007 - 12:44

Jimbo001
  • Jimbo001
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tycker tråden har snöat in på tekniska detaljer nu.

Sony har ju en annan vision med PS3 än MS o N har med 360 o Wii. En dator under TVn som man kan spela spel på, surfa, kolla BlueRay filmer på, ladda ner fritt community stuff som t.ex. demos och extra spelbanor, hänga på Home och umgås, installera olika overativsystem och leka.

Vill man ha de här grejorna så skaffar man en PS3. Man kan ju också bygga eller köpa en HTPC om man känner för det.

Jag tycker det ska bli superkul att ladda ner PS3 demos som demogrupper gjort, som på den goda Amiga tiden. Kommer rocka att kolla på klipp från YouTube tillsammans med vänner o familj hemma i soffan. Ska slänga i en större HD sen och installera lite olika operativsystem och leka med det.

Jag tycker också att PS3 är för dyr just nu. Kommer avvakta några månader tills priset fallit. Man kan komma ihåg att PS2an kostade lika mycket när den lanserades o det gick ju ganska bra ändå. Klart man tycker det känns surt att behöva vänta dock - vill ju ha en nu.

Tycker också att det överhuvudtaget inte är särskilt många spel som är värda mina pengar eller tid nuförtiden, förutom på PC. Allt det andra, det som nämnts i början av inlägget - är minst 60% av vad som är intressant när jag skaffar en PS3.

Alla är ju dock olika. Vissa kanske är totalt ointresserade av allt det här 'extra' som PS3an erbjuder och vill bara spela konsollspel. Då ska man inte köpa en PS3. Varför betala extra för något man ändå inte kommer använda? Många köper ju en väldigt enkel mobiltelefon också, för att de inte är så intresserade av en massa 'extra'.

Man får komma ihåg att för att överhuvudtaget kunna ta del av allt det nya som PS3 erbjuder behöver man en Full HD skärm också. Klart som sjutton att de flesta inte har råd med det i nuläget.

Redigerat av Jimbo001, 29 mars 2007 - 12:50.


#47

Postad 29 mars 2007 - 13:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 744 inlägg
  • 0

WOW... ja DET är ju verkligen värt pengarna! Man hade ju kunnat tänka sig att Microsoft som nu inte "alls" håller på med hårdvara/mjukvara(ironi)... kunde ha gjort nått vettigt med hårdisken som t ex Sony... Varför ska allting vara exklusivt? Kunde inte dom ha satt i en vanlig SATA disc t ex?

Varför kan man inte heller bara sätta i ett vanligt tangentbord och mus i 360?
Nu har jag ju i allafall en egen 360... men det är spelen jag vill åt och jag är inte helt nöjd med PS3 heller tro inget annat men det verkar ju i allafall vara så att dom försöker tillföra mera istället för att stoppa kompabiliteten..

Jag har inte argumenterat om att det ska vara värt pengarna, bara rättat ditt faktafel :rolleyes:

Jag tycker också det hade varit skönt med en standard HDD, ingen köper corepack ändå och ljudnivån hade gått ned ytterligare samt att utvecklarna kunnat utnyttja den på diverse bra sätt.

Tycker tråden har snöat in på tekniska detaljer nu.

Det händer alltid förr eller senare. Välkommen till forumet :unsure:

Bra debutinlägg btw.

#48

Postad 29 mars 2007 - 14:48

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Någonting säger mig att Jimbo001 kommer att bli besviken på framtiden...

PS3an är en spelmaskin. Sony tjänar inte ett rött öre på att folk kan koppla in USB tangentbord, köra Linux eller surfa på internet med den. De tjänar pengar på att folk köper handkontroller och spel.

Allt annat är bara marketing snack för att du ska köpa en PS3 och sen använda den mest som spelmaskin.

När PS2an skulle lanseras så vart det samma snack. Du skulle använda den till att styra allt från hemmet till rymdstationer. Det fanns både Linux och nätverk till den. Idag är det en ren spelkonsoll. En onekligen framgångsrik sådan, men ändock en spelkonsoll.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Sony skulle lägga ner resurser på att släppa fria optimerade grafikbibliotek till Linux. Och utan bra access mot hårdvaran lär varken X11, mplayer eller demo-programmerare att trivas. Att Sony skulle släppa hårdvaru-specarna till open-source människor för att DE skulle skriva grafik-libbarna är inte heller speciellt troligt.

Fast i detta fallet har jag givetvis mer än gärna fel. :rolleyes:

#49

Postad 29 mars 2007 - 15:10

Jimbo001
  • Jimbo001
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Det var självsäkert uttryckt av dig. =) Kör gärna en Google före dock.. det går så fort att kolla om vad man säger / skriver håller.

Linux på PS3 kör ovanpå Sonys så-kallade 'GameOS hypervisor' -- ett låg-nivå bibliotek som snackar med hårdvaran, samma som Sonys eget GameOS kör ovanpå.

Därmed får alla alternativa OS som körs på PS3 samma tillgång till hårdvaran och det är fritt fram att utveckla.

Så,

1) spela spel
2) surfa
3) kolla blueray filmer
4) ladda ner o köra community grejor
5) hänga på Home
6) installera olika OS
7) slänga i större HD

..kvarstår.

Skönt, nu slipper någon av oss att bli besviken. =)

Redigerat av Jimbo001, 29 mars 2007 - 15:11.


#50

Postad 29 mars 2007 - 15:10

morlock
  • morlock
  • Über-Guru

  • 14 790 inlägg
  • 0

Jag har mycket svårt att tänka mig att Sony skulle lägga ner resurser på att släppa fria optimerade grafikbibliotek till Linux. Och utan bra access mot hårdvaran lär varken X11, mplayer eller demo-programmerare att trivas. Att Sony skulle släppa hårdvaru-specarna till open-source människor för att DE skulle skriva grafik-libbarna är inte heller speciellt troligt.

Fast i detta fallet har jag givetvis mer än gärna fel.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Mesa är redan portat till YDL och PS3 bland annat. Tanken hgar väl hela tiden att bara ge folket en platform så att de kan göra saker på den, och det är exakt vad som skett. Terrasoft har en välfungerande distro och iom att Mesa finns tillgängligt så kan du göra mycket med CELL och mjukvara för att demokodare ska bli nöjda.

Du kommer aldrig ha tillräckligt med hårdvaruresurser för att kunna köra ett fullfjädrat PS3-spel från Linux, och det är väldigt förståeligt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.