Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PM: 'Sony BDP-S1E: Första Blu-ray-spelaren från Sony' lanseras i juni!

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 mars 2007 - 07:04

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0

Pressmeddelande - Sony Sverige, 2007-03-28

Sony BDP-S1E:

Första Blu-ray-spelaren från Sony

Sony lanserar nu sin första Blu-ray-spelare i Europa, kallad BDP-S1E. Med sin knivskarpa bildåtergivning lyfter den filmupplevelsen till en helt ny nivå.

Som ett svar på den snabbt växande efterfrågan i Europa på Blu-ray-spelare, lanserar Sony nu en verkligt avancerad, men ändå mycket lättskött hemmabiospelare. BDP-S1E är en av de mest kraftfulla och intelligenta konsumentprodukter som Sony hittills har utvecklat. Den sätter en ny standard när det gäller uppspelning av High Definition-filmer och annat HD-material. Den elegant formgivna spelaren är också gjord för att integreras helt med Sonys ”BRAVIA Theatre”-koncept.

Förutom att BDP-S1E visar alla Blu-ray-skivor i full 1920 x 1080p (progressiv) HD-video, så spelas även filmer på vanliga DVD-skivor upp så nära HD-kvalitet som möjligt. Alla filmer på DVD förbättras nämligen automatiskt till en upplösning på 1080p.

Filmentusiasterna kommer att uppskatta ”24p True Cinema”-tekniken. Filmbolagens kameror filmar med 24 bilder per sekund, men tv-apparater arbetar med en högre frekvens. Det har gjort det nödvändigt att konvertera spelfilmer för tv-formatet, vilket inneburit en avvikelse från originalfilmen med 4 procent. På tv spelas filmen upp fyra procent snabbare och ljudkurvan höjs också på motsvarande sätt med fyra procent. När en Bravia-tv är ansluten till en filmkälla, som Sonys Blu-ray Disc-spelare, visas filmen med exakt 24 bilder per sekund. Precis som den ursprungligen spelades in. Det gör att man ser och hör filmen exakt som den var tänkt från början.

Trots att BDP-S1E är en verklig njutning för ljud- och bildentusiasterna så är den lika enkel att sköta/hantera som en vanlig DVD-spelare. Den fungerar som en integrerad del i ”BRAVIA Theatre”, som via den digitala HDMI-anslutningen gör det möjligt att styra en hel hemmabioanläggning med bara en knapptryckning, i stället för att behöva slå på och ställa in varje apparat för sig.

Spelarens glasfront skimrar djupt blå tills systemet aktiveras. När ljuset i rummet släcks, så dämpas också spelarens belysning för att inte dra uppmärksamheten från underhållningen. Under det slimmade chassiet av aluminium och glas döljer sig den allra senaste tekniken på en nivå som sällan skådats på den rena konsumentmarknaden.

BDP-S1E levererar upp till 8-kanalers okomprimerat digitalt ljud via HDMI samt Dolby Digital Plus. Separata ljudkretsar, en rad samtrimmade ljudkomponenter i ett välkomponerat chassi på osymmetriskt isolerande fötter ser till att ljudet är det bästa tänkbara.

Sony har också höjt ribban för HD-underhållning bildmässigt. Färgupplevelsen har fördubblats för uppspelning av skivor inspelade med HD-videokameror. Nya BDP-S1E klarar en rad olika videoformat inklusive MPEG2, MPEG4-AVC och VC1. HDMI-anslutningen innebär att det går att ansluta en rad olika apparater helt digitalt. För HDTV utan HDMI finns det en analog komponentutgång för 1080i (interlaced) som standard. Spelaren stöder BD-ROM, AVC-HD, CD och DVD-uppspelning från DVD/DVD±R/±RW-skivor samt MP3-filer och JPEG-bilder lagrade på DVD±R/±RW-skivor.

Det finns redan över 250 filmtitlar tillgängliga i Europa för Blu-ray Disc-formatet, med allt från actionfilmer till romantik. Antalet titlar väntas också växa mycket snabbt, då sju av åtta av Hollywoods filmbolag stödjer Blu-ray.

BDP-S1E: Ca 14 000 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden: Juni 2007.

Owner's Manual (inga garantier för att den exakt överensstämmer med den version som släpps i Sverige) 

Relaterad nyhet: Sony släpper billigare blu-ray-spelare i kampen mot HD DVD

Postad 29 mars 2007 - 07:47

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1 503 inlägg
  • 0
Tycker ändå inte den verkar prisvärd. Först är blu-ray spelarna svindyra, sen är blu-ray filmerna också mycket dyrare än dvd filmer och sen förväntar de sig att ingen ska ladda ner hd filmer.. Vad tror dom egentligen? När blu-ray och delvis dvd filmer kommit ner på jorden kan de börja klaga inte tidigare.

Intressant nyhet annars. Har ju en bravia tv

Postad 29 mars 2007 - 08:38

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
första bluray spelaren från Sony är PS3

Postad 29 mars 2007 - 09:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
I juni, samma månad som Sony släpper BDP-S300 med identiska specifikationer i USA för 600 dollar. Kommer nog gå bra det här. :rolleyes:

Postad 29 mars 2007 - 10:02

Foilan
  • Foilan
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Spelaren var ju snygg iaf... inte...

Postad 29 mars 2007 - 10:29

SeaTHX
  • SeaTHX
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Så himla fin den är! :rolleyes: Lätt snyggaste BlueRay/DVD-spelare som finns...
Synd bara att man redan ha en PS3 så man inte riktigt nytta av den...men när den kommer under 7000:- och fler filmer så ska jag lätt ha en!

More Blue-Ray for the people...!

Postad 29 mars 2007 - 12:13

sinome
  • sinome
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
är lätt den snyggaste BD spelaren ute ju, har sett den på sony center i malmö
och man blir förälskad :rolleyes: i den när man ser den.
mycket snyggare irl än på bild.. mycket

Postad 29 mars 2007 - 16:40

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Snygg men den klarar inte att spela upp cd skivor, kasst.

fixar inte divx heller.

Postad 29 mars 2007 - 17:31

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Fullkomligt löjligt och absurbt pris som bara gör att man laddar hem ännu mer trots att man egentligen vill köpa orginalfilmer.

Postad 29 mars 2007 - 17:43

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

fixar inte divx heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Denna klarar det, det är den amerikanska som inte klarar det.

Postad 29 mars 2007 - 19:17

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

fixar inte divx heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Denna klarar det, det är den amerikanska som inte klarar det.

<{POST_SNAPBACK}>

Så region A är för USA.
Men varför skulle dom göra två olika maskiner av en maskin som kommer att ha samma namn

Postad 29 mars 2007 - 19:49

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Region A versionen av denna finns ju att köpa här för knappt 70 % av det pris som anges för "Europaversionen". Ok, den spelar inga CD, men väl alla de Blu-ray som är region A. De är en del...

Visst, reg A titlar kommer väl så småningom även för reg B, om man nu orkar vänta....

Postad 29 mars 2007 - 20:16

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
Kan någon lägga in denna spelare i prisjakts register?

Redigerat av Addex, 29 mars 2007 - 20:16.

Postad 30 mars 2007 - 01:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Trevligt

Men vem vill ha en blå grej i hifi hyllan ? för 14.000 kr

Nej jag väntar till de andra bolagen kommer med sina och
priset är nere där det hör hemma. 5-6000 kr inte en spänn mer.
Sony bär mig dessutom emot.

Dessutom kommer det hända massor fram till jul och därefter.

Dessutom kan man inte springa o köpa varenda en film, så det
vill till att uthyrningen kommer igång.

Det var bara vad jag tyckte när jag använde hjärna utan
"vill ha knappen" intryckt :)

RallyBalle

Redigerat av Unregistered1103, 30 mars 2007 - 01:14.

Postad 30 mars 2007 - 14:22

SeaTHX
  • SeaTHX
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

RallyBalle

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det hos Sony som du har nåt emot? Dom är väl inte sämre eller bättre än någon annan. Och dom gör oftast snyggast design. Men visst man kan inte va bäst på allt men det är väl inte Pioneer eller Panasonic mm heller. Fast på BD-player är dom ju än sålänge :D Dom är inte heller särskild dyra jämför med konkurenter och produkter går väldigt sällan sönder (inget jag har haft iaf) Nä, Sony gör bra hemelektronik är viktigt bolag för framtidens hemelektronik som många vill följa.

Postad 01 april 2007 - 09:37

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Synd att den inte var snyggare

Postad 01 april 2007 - 11:55

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mig en när dom går att göra regionsfria...!!

Postad 02 april 2007 - 17:18

Unregisteredeb8d94b6
  • Unregisteredeb8d94b6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Trevligt

Men vem vill ha en blå grej i hifi hyllan ? för 14.000 kr

Nej jag väntar till de andra bolagen kommer med sina och
priset är nere där det hör hemma. 5-6000 kr inte en spänn mer.

Dessutom kommer det hända massor fram till jul och därefter.

Dessutom kan man inte springa o köpa varenda en film, så det
vill till att uthyrningen kommer igång.

Det var bara vad jag tyckte när jag använde hjärna utan
"vill ha knappen" intryckt  :D

RallyBalle

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill gärna ha en blå grej i hyllan,men då ska det vara en Pioneer :D Annars håller jag med dig om sony...För dt andra,vem vill vänta ända till julrushen och kanske inte få dt man suktat efter så länge :) Använder inte hjärnan alltid vid vill ha knappen B)

Postad 03 april 2007 - 13:34

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Man är bra dum om man köper den där BR spelaren, eller rik :)

Postad 26 juli 2007 - 08:30

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Man är bra dum om man köper den där BR spelaren, eller rik :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet at jag inte är rik! Eftersom jag köpt denna spelare återstår väl tyvärr bara......... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.