Postad 05 April 2007 - 12:30
Postad 05 April 2007 - 13:33
Postad 05 April 2007 - 14:12
NÄgon som kan förklara för mig varför inte Melodifestivalen 2007 sÀndes i HD? Storsatsning, visst....
SÄ hÀr skriver SVT pÄ sin Web: http://svt.se/svt/js...=66313&a=777825
//B
Postad 05 April 2007 - 17:45
England var nog före med digital tv.Bra SVT. Vi svenskar gillar att ligga steget före pÄ det hÀr omrÄdet. Se bara digital-tv, vi Àr vÀl de som kommit lÀngst dÀr med......allt detta gör det lite lÀttare att betalas den dÀr sabrans rÀkningen kallad tv-avgift
// Hifighost
Postad 05 April 2007 - 21:47
Postad 05 April 2007 - 23:00
Postad 06 April 2007 - 02:18
vill om att det Àr dÄligt med det ena o det andra.
Faktum Àr. Att SVT har bÀst bild av alla kanaler och sÀnder med högts bitrate.
Kul att de gÄr i tÀten före alla andra och framtvingar tex tv3 och tv5 att
kanske börja med widescreen sÄ att de kan ta steget till HD senare.
Snacka om att vissa kryper medan andra springer.
RB
Postad 06 April 2007 - 15:28
Nu behövs de bara lite bÀttre program..
Postad 06 April 2007 - 16:15
Men...
Deras investeringar i miljardklassen, vad innebÀr dessa? Kommer allt deras videobaserade material att filmas med 1080p/50Hz kameror och sedan konverteras ner till 720p eller 1080i?
Jag skulle ju personligen helst vilja se att ALLA deras produktioner fÄngas av kameror med progressive bildteknik och att de efterföljande sÀndningarna sker i formatet 1080i...
Ăven jag inser att det blir ett avsevĂ€rt lyft nĂ€r produktioner distribueras i 720p jĂ€mfört med gamla 620i, men varför bara gĂ„ halva vĂ€gen?
Ăr det nĂ„gon som vet nĂ„got om vilken kamerateknik de satsar pĂ„...
Jag har hört talas om att de nya kamerorna faktiskt filmar i avsevÀrt högre upplösning som sedan konverteras ner till behÀndigare format för distribution, men jag har en kÀnsla av att de ryktena jag har hört handlade om de kameror som anvÀnds för produktion av nya biofilmer och inte direkt för vanligt tv-bruk....
Postad 06 April 2007 - 16:51
Postad 07 April 2007 - 02:25
NĂR NĂR NĂR ska man slippa teckna ett FRANSKT abonnemang för att fĂ„ tillgĂ„ng till SVT HD? Jag trodde att min TV-licens skulle finansiera detta.
Vad menar du?
Postad 07 April 2007 - 10:34
Jag menar, att det enda sĂ€ttet för mig att se SVT-HD Ă€r i dagslĂ€get att teckna ett franskt abonnemang (Canal digital) eller motsvarande. Det marksĂ€nda digitalnĂ€tet som vi alla fĂ„tt betala för med vĂ„ra skattepengar rĂ€cker tydligen inte till. Uppenbarligen en vĂ€ldigt bra investering.NĂR NĂR NĂR ska man slippa teckna ett FRANSKT abonnemang för att fĂ„ tillgĂ„ng till SVT HD? Jag trodde att min TV-licens skulle finansiera detta.
Vad menar du?
Postad 07 April 2007 - 17:18
Jag menar, att det enda sĂ€ttet för mig att se SVT-HD Ă€r i dagslĂ€get att teckna ett franskt abonnemang (Canal digital) eller motsvarande. Det marksĂ€nda digitalnĂ€tet som vi alla fĂ„tt betala för med vĂ„ra skattepengar rĂ€cker tydligen inte till. Uppenbarligen en vĂ€ldigt bra investering.NĂR NĂR NĂR ska man slippa teckna ett FRANSKT abonnemang för att fĂ„ tillgĂ„ng till SVT HD? Jag trodde att min TV-licens skulle finansiera detta.
Vad menar du?
A-ha nu förstÄr jag.
Men det Àr PTS som Ànnu inte givit Teracom bandbredden som behövs. Sen att Teracom vill ge bandbredden till förmÄn för mobiltv gör inte saken bÀttre.
Postad 08 April 2007 - 08:25
Hm, jag tolkar nog följande som att nÄgot nytt Àr pÄ gÄngSvensson/svensson menar de nya el gamla avsnitt ??
...samt nya Svensson/Svensson som just nu produceras i Stockholm.
Postad 08 April 2007 - 11:31
Bara att hoppas att Viasat följer med ocksÄ, CD har ju redan sitt lilla utbud av HD kanaler och vad jag lÀst sÄ kommer det utökas markant.
Postad 08 April 2007 - 12:43
Postad 08 April 2007 - 17:21
###### politiker som inte kan fÄ tummen ur röven!
Postad 08 April 2007 - 18:12
Slöa politiker....
Det Àr ju det man pröjsar för ju,eller?
Vill inte ha nÄn parabol mÄste ju ha tvÄ abonemang för att fÄ 3:an och5:an dÄ, saki saki long time enligt mig iallafall
Postad 09 April 2007 - 12:54
Postad 09 April 2007 - 21:25
NĂR NĂR NĂR ska man slippa teckna ett FRANSKT abonnemang för att fĂ„ tillgĂ„ng till SVT HD? Jag trodde att min TV-licens skulle finansiera detta.
EXAKT! 5 spÀnn om dagen Àr lite pengar, men sedan pyttsa in till en annan distrubitör......jÀla crap!!
Nu hoppas jag att SVT utvecklar tjÀnsten fullt ut
Postad 12 April 2007 - 09:38
1080i...sluta svÀra.Jag skulle ju personligen helst vilja se att ALLA deras produktioner fÄngas av kameror med progressive bildteknik och att de efterföljande sÀndningarna sker i formatet 1080i...
Du talar emot dig sjÀlv nÀr du sÀger att du vill filma progressivt och sÀnda interlace. Förutom de interlace problem det introducerar försvÄrar det Àven komprimering vilket Àr förödande eftersom HD-sÀndingar troligtvis alltid kommer begrÀnsas av bitraten.
720p-sÀndingar is the way to go! (för video).
NÄtt annat som Àr ett skÀmt Àr att det förekommer uppskalade sÀndingar. Maken till dumhet och slöseri med bitar. Att skicka massa pÄhittade pixlar Àr bara slöseri. Har man SD-material som man vill sÀnda ut pÄ sin HD-kanal ser jag gÀrna att man deinterlacerar det med nÄn uber-fin deinterlacer och dÀrefter komprimerar det. Uppsklaningen fÄr svensson stÄ för.
Dumhet nr 3 Àr att HDTV-bocarna inte kan ge 576i ut via HDMI. Varför ska jag tvingas, om jag vill ah bilden digitalt, bli beorende av med största sÀekrhet sub-standard deinterlacer i boxarna för?
Postad 12 April 2007 - 11:25
VA!?1080i...sluta svÀra. Varför förstöra bilden pÄ det sÀttet?
Du talar emot dig sjÀlv nÀr du sÀger att du vill filma progressivt och sÀnda interlace. Förutom de interlace problem det introducerar försvÄrar det Àven komprimering vilket Àr förödande eftersom HD-sÀndingar troligtvis alltid kommer begrÀnsas av bitraten.
Skojar du med mej paccis?
Interlace Àr en synnerligen bandbredds-effektiv teknik för att förmedla högkvalitativ bild.
De nackdelar vi vanligtvis förknippar med Interlace-tekniken, beror ju inte i huvudsak pÄ distributionen utan pÄ att materialet Àr filmat med interlace-teknik redan frÄn början.
UtgÄr man frÄn en progressiv bild, splittar den till en interlaced bild, distribuerar och till sist sammanfogar dessa sammanflÀtade bilderna sÄ fÄr du ju exakt samma bild som du utgick ifrÄn redan frÄn början...
Tekniken Àr ju lysande.
Det Àr ju dÀrför som 1080i rekommenderas för "filmat" material. D.v.s. material som utgÄr frÄn en fullstÀndig "frame" innan man sliter itu bilden till tvÄ halvor som senare ska sammanflÀtas.
Som sagt sÄ önskar jag att allt material filmas med nÄgon form av progressiv bildteknik och om valet för distribution sen stÄr mellan 720px1024 och 1080x1920 sÄ vÀljer jag 1080ix1920 varje dag.
SÄ lÀnge allt material som ska visas i grund och botten Àr "progressivt" alltsÄ...
Det finns ju ingen anledning att nöja sej med en "halvmesyr", tycker jag...
Postad 12 April 2007 - 13:40
Men ja, om materialet i grunden Àr 1080p25 ("film") sÄ funkar det naturligtvis med 1080i. Det gÄr att deinterlacea perfekt och eftersom man kan instruera enkodern att materialet Àr progressivt sÄ fÄr man heller inga problem i samband med komprimeringen.
SjÀlv hade jag dock hellre sett att det sÀnts som 1080p25 och att 1080i50 förbjöds.
Men video Àr 50 Hz sÀndingar, du sa:
Omvandlar du 1080p50 till 1080i50 har du slÀngt hÀlften av informationen som ALDRIG kan Äterskapas i en deinterlacer plus att du genom denna interlaceing har stÀllt till det bildkvalitetsmÀssigt, bÄde för komprimering (enkoders gillar inte interlace) och för visning (line-twitter, jaggies etc).Kommer allt deras videobaserade material att filmas med 1080p/50Hz kameror och sedan konverteras ner till 720p eller 1080i?
Jag skulle ju personligen helst vilja se att ALLA deras produktioner fÄngas av kameror med progressive bildteknik och att de efterföljande sÀndningarna sker i formatet 1080i...
Den "exakt samma bild som du utgick ifrÄn redan frÄn början" du talar gÀller alltsÄ bara 25 Hz material. Att HALVERA frameraten mot vad man har idag Àr vÀl ÀndÄ ett rejÀlt steg bakÄt eller hur...
SVT gjorde ju ett test med 1080p50 material pÄ tre 1080p skÀrmar, en visandes orginalet, en nedskalat till 720p och en interlaceat till 1080i. Och sÄ variera man bitraten. 720p spöa sk*ten av 1080i - inte minst vid bitrates vi lÀr fÄ leva med. För 50 Hz material Àr det 1080i50 som Àr halvmesyren - thats my point.
Postad 12 April 2007 - 22:36
Yepp, men det ger onekligen lite bÀttre förutsÀttningar om man trots allt skulle vilja konvertera till 720p/50Hz...Omvandlar du 1080p50 till 1080i50 har du slÀngt hÀlften av informationen som ALDRIG kan Äterskapas i en deinterlacer
Om man redan har tekniken (1080p50) sÄ kostar det inget extra att slÀnga hÀlften av informationen. Helst skulle jag vilja att man anvÀnde Ànnu mer överlÀgsen teknik, för att minimera framtida problem dÄ marknaden kanske Àr sugen pÄ Ànnu högre upplösning eller liknande...
Varför inte kameror med 2160p100 som utgÄngs-punkt för allt videobaserat material. NÀr man ÀndÄ Àr i uppgraderings-tagen med stora initiala kostnader sÄ tycker jag att det finns en överhÀngande risk för att man Àr "dumsnÄl" genom att göra en mer modest uppgradering...
Ta i rejÀlt istÀllet med en gÄng sÄ behöver man inte uppgradera sÄ ofta...
Jag anser inte att det nödvÀndigtvis mÄste innebÀra bildkvalitets-problem om man vill konvertera 1080p50 till 1080i50. SlÀnger man varannan frame sÄ har du ju exakt samma förutsÀttningar för konverteringen som vid 1080p25!plus att du genom denna interlaceing har stÀllt till det bildkvalitetsmÀssigt, bÄde för komprimering (enkoders gillar inte interlace) och för visning (line-twitter, jaggies etc).
NÀr det gÀller enkoders och komprimerings-algoritmer och hur de funkar, sÄ Àr jag inte tillrÀckligt insatt för att kunna ta en djupare diskussion, men jag kan ju ganska lÀtt konstatera att utvecklingen av komprimerings-algoritmer periodvis har varit avsevÀrt snabbare Àn hÄrdvaru-utvecklingen. DÀrför sÄ kÀnner jag inte att jag behöver "mÄla fan pÄ vÀggen" Àven om det just för ögonblicket skulle stÀmma att enkoders och komprimerings-algoritmer inte "gillar" interlace-tekniken.
Jag har mycket gott hopp om att detta Àr problem som relativt enkla att lösa...
Beklagar om jag Àr lite provocerande nu, men tyvÀrr sÄ ger jag inte mycket för ett test dÀr jag inte kÀnner till förutsÀttningarna.SVT gjorde ju ett test med 1080p50 material pÄ tre 1080p skÀrmar, en visandes orginalet, en nedskalat till 720p och en interlaceat till 1080i. Och sÄ variera man bitraten. 720p spöa sk*ten av 1080i - inte minst vid bitrates vi lÀr fÄ leva med.
Faktum Àr att ett vÀlkÀnt begrepp "poppar upp" i huvet pÄ mej:
"Som man frÄgar fÄr man svar"...
Med tanke pÄ hur vilda diskussioner pÄ detta forum för hembio-entusiaster, kan bli nÀr sÄ pass abstrakta saker som kvalite kommer pÄ tal, sÄ gör slutsatserna av SVT's test mej tveksam Àven om testet t.ex. har utförts med 100" projicerad bild av en högkvalitativ 1080p projje...
SÄvitt jag vet sÄ Àr bandbredds-behovet inte nÀmnvÀrt större för 1080i50 Àn vad det Àr för 720p50 och redan nu vet vi ju att med bÀttre algoritmer sÄ gÄr det ju t.o.m. att fÄ en HD upplöst film pÄ en vanlig dvd-skiva. Se pÄ WMHD eller apples codec (var det H264 den hette?)...
Min poÀng Àr att detta pÄstÄende Àr felaktigt om utgÄngsmaterialet för 1080i50 Àr tillrÀcklig bra och det var egentligen det jag diskuterade och inte sjÀlva distributionen som sÄdan...För 50 Hz material Àr det 1080i50 som Àr halvmesyren - thats my point.
Postad 13 April 2007 - 09:42
Ja alltsÄ, vad man ursprungligen filmar med har jag inte sagt nÄtt om - jag föreslÄr det som ger bÀsta möjliga bild, vilka siffror som ligger bakom det bryr jag mig inte sÄ mkt om.Yepp, men det ger onekligen lite bÀttre förutsÀttningar om man trots allt skulle vilja konvertera till 720p/50Hz...Omvandlar du 1080p50 till 1080i50 har du slÀngt hÀlften av informationen som ALDRIG kan Äterskapas i en deinterlacer
Om man redan har tekniken (1080p50) sÄ kostar det inget extra att slÀnga hÀlften av informationen. Helst skulle jag vilja att man anvÀnde Ànnu mer överlÀgsen teknik, för att minimera framtida problem dÄ marknaden kanske Àr sugen pÄ Ànnu högre upplösning eller liknande...
Varför inte kameror med 2160p100 som utgÄngs-punkt för allt videobaserat material. NÀr man ÀndÄ Àr i uppgraderings-tagen med stora initiala kostnader sÄ tycker jag att det finns en överhÀngande risk för att man Àr "dumsnÄl" genom att göra en mer modest uppgradering...
Ta i rejÀlt istÀllet med en gÄng sÄ behöver man inte uppgradera sÄ ofta...
SlÀnger du varannan frame har du gÄtt ifrÄn 50 Hz video som vi haft sen PALs födelse till 25 Hz video - varför förespÄrkar du detta steg bakÄt? Fotboll i 25 fps Àr DEFINITIVT ett bildkvalitets-problem.Jag anser inte att det nödvÀndigtvis mÄste innebÀra bildkvalitets-problem om man vill konvertera 1080p50 till 1080i50. SlÀnger man varannan frame sÄ har du ju exakt samma förutsÀttningar för konverteringen som vid 1080p25!
Alternativt sÄ interlace:ar du och som vi sett tidigare sÄ innebÀr det helt klart bildkvalitets-problem.
Japp, enkoders utvecklas hela tiden. Men det gÀller för sÄvÀl interlace material som för progressivit material sÄ Àven om interlace komprimering blir bÀttre sÄ kommer detsamma gÀlla för progressiv komprimering sÄ jag förstÄr inte riktigt din poÀng hÀr.NÀr det gÀller enkoders och komprimerings-algoritmer och hur de funkar, sÄ Àr jag inte tillrÀckligt insatt för att kunna ta en djupare diskussion, men jag kan ju ganska lÀtt konstatera att utvecklingen av komprimerings-algoritmer periodvis har varit avsevÀrt snabbare Àn hÄrdvaru-utvecklingen. DÀrför sÄ kÀnner jag inte att jag behöver "mÄla fan pÄ vÀggen" Àven om det just för ögonblicket skulle stÀmma att enkoders och komprimerings-algoritmer inte "gillar" interlace-tekniken.
Tror du inte att bitrate kommer bli ett problem i framtiden? DÄ Àr du överoptimistisk mÄste jag sÀga. UpptÀcker de att de kan sÀnda tvÄ kaneler pÄ samma utrymme som en kanal utan att folk blir fullstÀndigt vansinniga sÄ gör de det (ibland gör de det ÀndÄ) - bara att titta pÄ dagens tv-sÀndingar sÄ inser man det.
Intelace-problem kan inte lösas - det kan bara göras olika snyggt. Men eftersom intelace inte Àr nÄgot effektivt sÀtt att komprimera digital video sÄ kan jag inte förstÄ varför du föresprÄkar metoden.Jag har mycket gott hopp om att detta Àr problem som relativt enkla att lösa...
Well, du behöver inte tro pÄ en demonstration utförd av personer som med största sÀkerhet vet vad de sysslar med, jag försökte bara införa ett praktiskt exempel i diskussionen. Personligen har jag rÀtt stor tilltro till SVTs tekniker (vilket jag inte kan sÀga om majoriteten av forummedlemmarna) varför deras Äsikter pÄverkar mina Äsikter.Beklagar om jag Àr lite provocerande nu, men tyvÀrr sÄ ger jag inte mycket för ett test dÀr jag inte kÀnner till förutsÀttningarna.
Faktum Àr att ett vÀlkÀnt begrepp "poppar upp" i huvet pÄ mej:
"Som man frÄgar fÄr man svar"...
Med tanke pÄ hur vilda diskussioner pÄ detta forum för hembio-entusiaster, kan bli nÀr sÄ pass abstrakta saker som kvalite kommer pÄ tal, sÄ gör slutsatserna av SVT's test mej tveksam Àven om testet t.ex. har utförts med 100" projicerad bild av en högkvalitativ 1080p projje...
Men visst, vi kan Ă„tergĂ„ till en teoretisk diskussion. Jag saknar dock bra argument för varför du föresprĂ„kar 1080i50 distrubition av 1080p50 video. Ăr det bara för att siffran 1080 Ă„terfinns i bĂ„da eller vad?
Personer som sysslar med komprimering, dÀribland SVT och för den delen Joe Kane (jag har diskuterat detta med honom personligen) har berÀttat för mig att behovet av bandbredd, enl defintionen "den mÀngd som behövs för att komprimerings artefakter inte ska poppa en i ansiktet" Àr lÀgre för 720p50 Àn vad den Àr för 1080i50.SÄvitt jag vet sÄ Àr bandbredds-behovet inte nÀmnvÀrt större för 1080i50 Àn vad det Àr för 720p50
Hur kommer det sig? 720p50 och 1080i50 har ju exakt samma pixelklocka, dvs de bestÄr av exakt samma mÀngd pixlar. Svaret ligger i att progressiv komprimering Àr mer effektiv Àn interlace dito.
Vet du varför det Àr möjligt? Mkt beroende pÄ att det handlar om komprimering av progressivt material, hade det varit interlace hade inte resultatet varit fullt sÄ lyckat.och redan nu vet vi ju att med bÀttre algoritmer sÄ gÄr det ju t.o.m. att fÄ en HD upplöst film pÄ en vanlig dvd-skiva. Se pÄ WMHD eller apples codec (var det H264 den hette?)...
Japp och jag har sett 720p60-material omkodat med VC1 med en bitrate pÄ (har jag för mig) runt 9-10 mb/s som ser helt OUTSTANDING ut - dagens 576i50 Mpeg2 Àr som VHS i jÀmförelse, minst. HÀr har vi valt H264(AVC) för HDTV-komprimering. RÀknar med att den codecen kan uppnÄ liknande resultat. Jag Àr dÀrför i gott hopp om att vi kan fÄ se fantastisk HD hÀr Àven nÀr bolagen börjar snÄla med utrymmet. OM de lÀr sig hur man gör det rÀtt.
Joe Kane arbetar som konsult Ät MS för deras media-division för vidareutvecklingen av VC1-enkoders. Det Àr han som tagit fram dessa klipp och enl hans Äsikt hade inte 1080i gett ens i nÀrheten av samma resultat. Ser inte varför jag ska behöva tvivla pÄ honom.
Min poÀng Àr att Àven om 1080i50-materialet Àr tillrÀcklig bra sÄ kommer 720p50-materialet vara bÀttre. Varför föresprÄka nÄtt sÀmre?Min poÀng Àr att detta pÄstÄende Àr felaktigt om utgÄngsmaterialet för 1080i50 Àr tillrÀcklig bra och det var egentligen det jag diskuterade och inte sjÀlva distributionen som sÄdan...
Redigerat av pacman, 13 April 2007 - 09:44.
Postad 13 April 2007 - 11:33
alla oavsett hdtv kan ju kÀka en bÀttre upplösning, konverterare sÄ bör man inte satsa pÄ 2160p?
Postad 13 April 2007 - 13:11
Tack.Först: Alltid roligt att diskutera med dig krasse - du citerar snyggt och du ger alltid lÄnga svar som Àr helt begripliga - dÀrför fortsÀtter vi.
Here we go:
Det Àr kanske hÀr ditt problem med att förstÄ mej uppstÄr. Siffrorna som ligger bakom har allra högsta grad en betydelse för slutresultatet.Ja alltsÄ, vad man ursprungligen filmar med har jag inte sagt nÄtt om - jag föreslÄr det som ger bÀsta möjliga bild, vilka siffror som ligger bakom det bryr jag mig inte sÄ mkt om.
Detta har du ju faktiskt sjÀlv varit inne pÄ tidigare nÀr du nÀmnde problemen som uppstÄr med 50 sammanflÀtade bilder per sekund i dagens befintliga video-teknik.
Med en teknik för upptagande av bild, som vida överstiger dagens behov med hÀnsyn tagen till distributions-sÀtt sÄ lÀgger man en avsevÀrt mer solid grund för framtidens behov av högkvalitativ bild. Samtidigt som nackdelarna redan idag kan minimeras...
HÀpp!SlÀnger du varannan frame har du gÄtt ifrÄn 50 Hz video som vi haft sen PALs födelse till 25 Hz video - varför förespÄrkar du detta steg bakÄt? Fotboll i 25 fps Àr DEFINITIVT ett bildkvalitets-problem.
Antingen gör du vad du kan för att snurra till det för mej, eller sÄ har du bara rÄkat snurra till det för dej sjÀlv (eller sÄ har jag inte fattat vad det var du försökte sÀga
50Hz video idag Àr baserat pÄ 50 sammanflÀtade (och tidsförskjutna) halvbilder. DÀrav problemen med t.ex. "jaggies" nÀr bilderna sen ska sammanflÀtas och behovet av avancerad deinterlacing-teknik som stÀndigt försöker uppskatta skillnaderna i de tidsförskjutna halvbilderna i syfte att minska problemen.
Eftersom biograferna redan anvÀnder en frame-rate pÄ 24Hz (24 unika bilder per sekund) och detta uppfattas som de allra flesta som fullt tillrÀckligt, sÄ tycker i vart fall jag att det vore en avsevÀrd förbÀttring att gÄ till 50Hz med t.ex. 1080p50 tekniken, nÀr det handlar om video-upptagning...
UtgÄr man frÄn ett sÄdant material och konverterar det senare till 1080i50 sÄ har du i princip alla fördelarna med den högre upplösningen samtidigt som kravet pÄ högre bandbredd inte alls ökar i samma omfattning. PÄ samma gÄng sÄ har man framtids-sÀkrat systemet mer.
Min tanke Àr att om man delar upp varannan frame hos ett 1080p50 material i tvÄ halvbilder och skapar en vanlig ström av information sÄ innebÀr det en ganska enkel uppgift för elektroniken att sammanfoga dessa halvbilder igen och fÄ som resultat 25 progressiva bilder per sekund. Tycker man att denna frame-rate Àr för lÄg, sÄ Àr det Ànnu enklare att dra upp frame-raten Àn vad det Àr nu i t.ex. dagens 100Hz tv-apparater. Elektroniken behöver inga knepiga algoritmer eller nÄgot annat skumt för att Ästadkomma en flimmerfri bild av hög kvalite. Det enda som behövs Àr ett simpelt buffertminne som avlÀses sÄ mÄnga gÄnger per sekund som man vill att bilden ska visas pÄ skÀrmen. Inget stort minne heller eftersom det i princip bara behöver innehÄlla en enda fullstÀndig frame.
Min poÀng Àr den att de problem som du anar skulle kunna uppstÄ med bandbredd i dagslÀget, definitivt inte behöver vara nÄgot problem i morgon...Japp, enkoders utvecklas hela tiden. Men det gÀller för sÄvÀl interlace material som för progressivit material sÄ Àven om interlace komprimering blir bÀttre sÄ kommer detsamma gÀlla för progressiv komprimering sÄ jag förstÄr inte riktigt din poÀng hÀr
Oavsett kÀllmaterialets specifikationer och metod för distribution...
DÄ fÄr du gÀrna kalla mej överoptimistisk....Tror du inte att bitrate kommer bli ett problem i framtiden? DÄ Àr du överoptimistisk mÄste jag sÀga.
Dator-kommunikation över vanliga teleförbindelser sker med en typ av analog teknik. DÀrav det synnerligen vanliga namnet modem (modulator/demodulator)...
NÄgon gÄng under slutet av -80talet dök webben upp. Under början av 90-talet sÄ startade jag mina upptÀcksresor pÄ webben och dÄ var jag glad för att jag hade hittat ett 33,6 modem (33600bps). NÄgot Är senare sÄ kunde man för en kÀnnbar summa börja köpa k56flex modem (56000bps). X-antal Är senare (tror det var ungefÀr 10 Är senare) sÄ dök ADSL upp i sina första skepnader och erbjöd 10 gÄnger sÄ hög bandbredd (512kbps). Mindre Àn 5 Är senare sÄ Àr bandbredden uppe pÄ 8 Mbps och bara nÄgot enstaka Är senare sÄ började erbjudanden om 24Mbps dyka upp.
Bra att veta Àr att ADSL Àr en relativt gammal teknik och det finns nyare teknik som medger hastigheter pÄ över 100Mbps via en vanlig simpel koppartrÄd...
Ingen av dessa nÀmnda tekniker Àr baserad pÄ "basbands-signalering", d.v.s. regelrÀtta ettor och nollor, utan Àr baserad pÄ att man förmedlar ettor och nollor med vanliga "analoga" elektriska signaler. Samma vÄgformer som vid överföring av radio-signaler...
Du mÄ kalla mej överoptimistisk men jag kan inte förstÄ varför denna tekniska utveckling som i mÄngt och mycket handlar om effektivare algoritmer skulle stanna upp och gÄ tillbaka just nu nÀr behovet börjar komma ikapp...
Med tanke pÄ den stÀndigt ökade utvecklings-takten för diverse komprimerings-algoritmer sÄ tror jag faktiskt att du "mÄlar fan pÄ vÀggen" nÀr du pratar om kommande bandbredds-problem.
Det Àr klart...
Jag kanske skulle reservera mej lite för att det Àven med en hysterisk utvecklings-takt för bandbredds-effektivt anvÀndande och dessutom stÀndigt ökande bandbredd ÀndÄ kan bli vissa problem, eftersom tendensen fortfarande Àr att fylla tillgÀnglig bandbredd med rena skrÀp-kanaler...
Men eftersom du trots allt har lite rÀtt i att jag Àr optimistisk sÄ tror jag att det bara Àr en tidsfrÄga innan det mesta skrÀpet sjÀlvdör p.g.a. marknadens bristande intresse...
Ja och nej.Men visst, vi kan Ă„tergĂ„ till en teoretisk diskussion. Jag saknar dock bra argument för varför du föresprĂ„kar 1080i50 distrubition av 1080p50 video. Ăr det bara för att siffran 1080 Ă„terfinns i bĂ„da eller vad?
Det Àr ett format med högre upplösning.
Eftersom det Àr avsevÀrt enklare att skala ner en bild och fÄ skrÀmmande bra resultat Àn vad det Àr att skala upp en bild (gÄr ju knappt att göra i realtid), sÄ anser jag att kÀllmaterialet helst ska vara sÄ bra sÄ att vi aldrig nÄgonsin behöver fundera pÄ de problem som kan uppstÄ dÄ vi vill ha en mer högupplöst bild.
Hellre en högupplöst bild i hög kvalite som kan skalas ner till vilket format som helst, Àn ett format med lÀgre upplösning och samma stÀndiga bekymmer som vi redan har haft med att uppskalning...
Det Àr sÄ enkelt jag ser pÄ saken...
Och nÀr man dÄ Àr i uppgraderings-tagen sÄ anser jag att alla bildformat med lÀgre upplösning Àr halvmesyrer...
Jag tror att du har fel, eftersom jag inte uppfattar att du tar nÄgon hÀnsyn till kÀllmaterialet och dÀrför anser jag ocksÄ att 720p trots allt inte Àr nÄgot annat Àn en halvmesyr...Min poÀng Àr att Àven om 1080i50-materialet Àr tillrÀcklig bra sÄ kommer 720p50-materialet vara bÀttre. Varför föresprÄka nÄtt sÀmre?
Se ovan förresten...
Postad 16 April 2007 - 04:35
SÄvitt jag vet sÄ Àr det 1080i/50Hz som gÀller för hdtv
Postad 16 April 2007 - 11:23
720/50pHar SVT bestÀmt sig vilket format det blir?
Mvh
Det kan jag inte tÀnka mej eftersom 1080i/25Hz betyder att man skickar 25 halvbilder per sekund, vilket skulle resultera i 12,5 hela bilder per sekund...
SÄvitt jag vet sÄ Àr det 1080i/50Hz som gÀller för hdtv
Jag hÄller med dig, men jag har för mig att det var 25i. Har nu letat som f-n men hittar inte.
Postad 16 April 2007 - 12:22
HÄller med. Hoppas SVT & Co filmar med det överjÀvligaste de har rÄd med - ser ingen nackdel med det.Med en teknik för upptagande av bild, som vida överstiger dagens behov med hÀnsyn tagen till distributions-sÀtt sÄ lÀgger man en avsevÀrt mer solid grund för framtidens behov av högkvalitativ bild. Samtidigt som nackdelarna redan idag kan minimeras...
Vad Ă€r det som Ă€r sĂ„ snurrigt med att jag inte kan föresprĂ„ka en halvering av frameraten? jag trodde tekniken skulle gĂ„ framĂ„t...inte bakĂ„t. Att föresprĂ„ka det sistnĂ€mda Ă€r dock snurrigt.Antingen gör du vad du kan för att snurra till det för mej, eller sĂ„ har du bara rĂ„kat snurra till det för dej sjĂ€lv (eller sĂ„ har jag inte fattat vad det var du försökte sĂ€gaÂ
).
Japp, it sucks kort sagt.50Hz video idag Àr baserat pÄ 50 sammanflÀtade (och tidsförskjutna) halvbilder. DÀrav problemen med t.ex. "jaggies" nÀr bilderna sen ska sammanflÀtas och behovet av avancerad deinterlacing-teknik som stÀndigt försöker uppskatta skillnaderna i de tidsförskjutna halvbilderna i syfte att minska problemen.
Fullt tillrÀckligt?Eftersom biograferna redan anvÀnder en frame-rate pÄ 24Hz (24 unika bilder per sekund) och detta uppfattas som de allra flesta som fullt tillrÀckligt,
Och dÄ ska man ÀndÄ ha i bakhuvudet att de som filmar för bio VET att de har en begrÀnsad framereate att jobba med varför man ofta försöker minimera detta problem genom att ha det i bakhuvudet nÀr man planerar för en viss scen. Tror du att en kameraman som sitter med en 50 Hz kamera som filmar finalen mellan Tyskland och Brasilien har tid att tÀnka pÄ sÄnt?
En annan sak. För att undvika att biofilm upplevs sÄ hackigt sÄ har biofilm en viss "blur". Jag antar (vet inte - har dÄligt koll pÄ kamerateknik) att denna blur beror pÄ en lite lÄngsammare exponering. Detta blur kommer naturligtivs minska skÀrpan pÄ bilden. FöresprÄkar du "blur" (hur bra upplösning har vi dÄ?) i dina 1080i50 sÀndningar med? Eller vill du ha dem hackigare Àn bio?
Du vill alltsÄ trots allt gÄ till 50 Hz och sen vill du lÄta det ligga och damma i SVTs kontor till nÄngÄng i framtiden dÄ 1080p50 sÀndningar kommer igÄng? Varför dÄ?sÄ tycker i vart fall jag att det vore en avsevÀrd förbÀttring att gÄ till 50Hz med t.ex. 1080p50 tekniken, nÀr det handlar om video-upptagning...
Du har helt usel upplösning om du rÀknar över flera frames. Eller om man sÄ vill, du har helt usel tidsupplösning.UtgÄr man frÄn ett sÄdant material och konverterar det senare till 1080i50 sÄ har du i princip alla fördelarna med den högre upplösningen samtidigt som kravet pÄ högre bandbredd inte alls ökar i samma omfattning. PÄ samma gÄng sÄ har man framtids-sÀkrat systemet mer.
FramtidssÀkert? Varför blir ett material mer framtidssÀkert för att man sÀnder det med halverad framerate i 25 Hz?
Ărlig talat ditt förslag Ă€r det mĂ€rkligaste jag hört nĂ„nsin. Tv-bolagen brĂ„kar om 720p eller 1080i men en sak har de iaf gemensamt: Tv Ă€r 50 Hz och tack olov kommer det aldrig bli nĂ„got lĂ€gre.
Enkelt uttryck: Du halverar frameraten frÄn 50 hz till 25 Hz.Min tanke Àr att om man delar upp varannan frame hos ett 1080p50 material i tvÄ halvbilder och skapar en vanlig ström av information sÄ innebÀr det en ganska enkel uppgift för elektroniken att sammanfoga dessa halvbilder igen och fÄ som resultat 25 progressiva bilder per sekund.
SÀg mig, vad spelar det för roll om du visar samma bild 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, eller 158 ggr? Du har fortfrande för lÄg frame-rate för att göra mjuka rörelser. Det insÄg man för redan 50 Är sen.Tycker man att denna frame-rate Àr för lÄg, sÄ Àr det Ànnu enklare att dra upp frame-raten Àn vad det Àr nu i t.ex. dagens 100Hz tv-apparater. Elektroniken behöver inga knepiga algoritmer eller nÄgot annat skumt för att Ästadkomma en flimmerfri bild av hög kvalite. Det enda som behövs Àr ett simpelt buffertminne som avlÀses sÄ mÄnga gÄnger per sekund som man vill att bilden ska visas pÄ skÀrmen. Inget stort minne heller eftersom det i princip bara behöver innehÄlla en enda fullstÀndig frame.
Bandbredden kommer nog öka ja. Ev med undantag för marknÀtet dÀr man Àr rÀtt begrÀnsad. Men det Àr nog hugget som stucket om de kommer anvÀnda ökning av bandbredd till kvalité (dvs video med "tillrÀcklig" bitrate eller till kvantitet (dvs man stoppar in tvÄ kanaler istÀllet för en).Min poÀng Àr den att de problem som du anar skulle kunna uppstÄ med bandbredd i dagslÀget, definitivt inte behöver vara nÄgot problem i morgon...
Oavsett kÀllmaterialets specifikationer och metod för distribution...
Som sagt - bandbredden kommer nog att öka - frÄgan Àr om företagen har vett nog att utnyttja den pÄ rÀtt sÀtt.DÄ fÄr du gÀrna kalla mej överoptimistisk....
...
...
Men OM det gör de sÄ hoppas jag att de gör sÀdningar i en standard som INTE Àr fastspikad idag, dvs 1080p50 (SVT försökte fÄ med denna inom "HD TV"-specen men fick avslag). Innan dess finns det inga argument för 1080i50 före 720p50 eftersom det sistnÀmda alltid ger bÀttre bild.
En sanning med modifikation som sagt.Det Àr ett format med högre upplösning.
Varför skulle de inte gÄ att skala upp i realtid? En barnlek i sammanhanget.Eftersom det Àr avsevÀrt enklare att skala ner en bild och fÄ skrÀmmande bra resultat Àn vad det Àr att skala upp en bild (gÄr ju knappt att göra i realtid), sÄ anser jag att kÀllmaterialet helst ska vara sÄ bra sÄ att vi aldrig nÄgonsin behöver fundera pÄ de problem som kan uppstÄ dÄ vi vill ha en mer högupplöst bild.
Alternativet Àr att göra nÄgot som Àr nÀstan omöjligt, iaf mycket svÄrare, att kompensera för judder. SÄ vill du göra det lÀtt för dig ska du tveklöst föresprÄka uppskalning före rörelse kompensation - DET Àr avancerade grejjer det.
Tar du bort varannan frame ser jag inte hur du kan kalla det hög kvalité. Video Àr rörelser, det lÄter som du glömt bort det.Hellre en högupplöst bild i hög kvalite
Ja allt annat Àn att sÀnda det som okomprimerad 1080p50 Àr en halvmesyr. Det Àr dock inte det det handlar om - frÄgan Àr var man gör bÀsta kompromissen.Och nÀr man dÄ Àr i uppgraderings-tagen sÄ anser jag att alla bildformat med lÀgre upplösning Àr halvmesyrer...
Det Àr ju PRECIS det jag gör. Jag vill visa det ursprunliga materialet (som Àr sÀg 1080p50) sÄ bra det bara gÄr. Har jag inte det alternativet sÄ vill jag ha bÀsta möjliga kompromissen. DÀr har vi 3 alternativ, sÀnd det som:Jag tror att du har fel, eftersom jag inte uppfattar att du tar nÄgon hÀnsyn till kÀllmaterialet
1080i50 @ 50 fps - interlace Àr en relik frÄn tv:ns barndom, gÄr bort
1080i50 @ 25 fps (1080p25) - tv gick över till 50 Hz 50 Är sen, lÄt oss inte gÄ tillbaka i tiden
720p50 @ 50 fps - RÀtt framrate och inga interlace problem. Bilden komemr skalas ned - som tur Àr kan det göras "skrÀmmande bra".
edit: NÀr EBU diskuterade hur riktlinjerna för HDTV i EU skulle se ut (det som mynnade ut i rekommendationen att sÀnda i 720p50) sÄ var det BARA alternativ 1 och 3 som diskuterades. 2:an, ditt förslag, fanns inte ens med pÄ dagsplanen. SÀger inte det dig nÄtt?
Redigerat av pacman, 16 April 2007 - 12:26.
Postad 16 April 2007 - 16:44
"judder" Ă€r det en facktermFullt tillrĂ€ckligt? Skojar du? Ăr rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att folk skulle bli tokiga om man sĂ€nde fotbolls-VW i 24/25 fps. Folk klagar redan idag pĂ„ judder pĂ„ bio.
Jag tror att du tÀnker rÀtt men sÀger fel saker i detta citat.En annan sak. För att undvika att biofilm upplevs sÄ hackigt sÄ har biofilm en viss "blur".
För att en biofilm inte ska bli flimrig sÄ kör man med en "propeller-historia" framför varje filmruta som dubblar antalet visade "bilder" eller t.o.m. fyrdubblar antalet visade "bilder". Alla utgÄr dock frÄn samma frame.
Blur tolkar jag som "suddighet" och det stÀmmer att föremÄl som rör sej hastigt och fÄngas pÄ optisk film förlorar skÀrpa i form av "motion-blur". Samma sak som den berömda rörelse-oskÀrpan. NÄgot som alla har som har fotat med handhÄllen kamera i mörka rum har sett.
Jag har dock inte nÄgra direkt personliga erfarenheter av illa denna form av rörelse-oskÀrpa ter sej för vÄra ögon, eftersom jag aldrig har upplevt just denna form av oskÀrpa som nÄgot problem. DÄ Àr det vÀrre med den generella oskÀrpan som ibland syns hos en del mindre seriösa biografer...
och sen sÀger du:Du vill alltsÄ trots allt gÄ till 50 Hz och sen vill du lÄta det ligga och damma i SVTs kontor till nÄngÄng i framtiden dÄ 1080p50 sÀndningar kommer igÄng? Varför dÄ?
Du har helt usel upplösning om du rÀknar över flera frames. Eller om man sÄ vill, du har helt usel tidsupplösning.
Det var detta som fick det att ringa pÄ allvar i mitt bakhuvud...
Hur kan du pÄstÄ att 1080p50 skulle ha sÀmre, t.o.m. "usel" tidsupplösning i t.ex. jÀmförelsen med 720p50?
Bara ett andetag tidigare sÄ frÄgade du ju varför jag trots allt ville gÄ till 50Hz?
Ăr det inte uppenbart, varför jag vill det?
Jag vill ha den högre upplösningen hos 1080i tekniken utan nackdelarna av interlace-tekniken, sÄklart...
NÄgot jag slipper om materialet fÄngas med 1080p50 teknik...
Bara det tycker jag Àr fullt tillrÀckligt som skÀl pÄ frÄgan varför (och det finns fler skÀl som sagt)...
Mmm...Varför skulle de inte gÄ att skala upp i realtid? En barnlek i sammanhanget.
Det Àr dÀrför det finns en marknad för lipsync-produkter som t.ex. primares...
Barnlek?
Det var lite vÀl grovt...
Om det nu vore sÄ simpelt sÄ skulle vi ju inte se nÄgon skillnad pÄ de enklaste uppskalnings-produkterna och de riktigt dyra bildprocessorerna och helt kunnat stoppa utvecklingen av alla diverse bildprocessorer som numera helst ska vara integrerade i dvd-spelarna...
Det Àr kanske hÀr "skon klÀmmer"...Tar du bort varannan frame ser jag inte hur du kan kalla det hög kvalité. Video Àr rörelser, det lÄter som du glömt bort det.
Jag vet inte om det har sÄ stor betydelse som du hÀvdar. En tennisboll som susar förbi framför mej i verkligheten kan jag sannerligen inte hÀvda ser sÀrskilt skarp ut, Àven om det Àr verkligt. NÄgonstans finns det en grÀns för hur skarpt jag kan se nÀr ett föremÄl rör sej. SjÀlvfallet sÄ vill jag inte heller att en lÄngsam panorering ska bli hur grötig som helst, men jag tillÄter mej att tvivla pÄ att det skulle ha sÄ stor betydelse om en fotboll under flykten efter ett skott ser lite suddig ut.
à tminstone inte förrÀn man pausar sekvensen och tittar pÄ stillbilden, för dÄ kan jag nog hÄlla med dej om att lÀgre framerate i kombination med motion-blur inte lÀngre ser bra ut.
MEN...
Som du sa sjÀlv. Video Àr ett rörelser. Vad Àr det för vits med att granska en pausad videobild...
VARFĂR duckar du för det fjĂ€rde alternativet som jag hela tiden har föresprĂ„kat?Det Ă€r ju PRECIS det jag gör. Jag vill visa det ursprunliga materialet (som Ă€r sĂ€g 1080p50) sĂ„ bra det bara gĂ„r. Har jag inte det alternativet sĂ„ vill jag ha bĂ€sta möjliga kompromissen. DĂ€r har vi 3 alternativ, sĂ€nd det som:
1080i50 @ 50 fps - interlace Àr en relik frÄn tv:ns barndom, gÄr bort
1080i50 @ 25 fps (1080p25) - tv gick över till 50 Hz 50 Är sen, lÄt oss inte gÄ tillbaka i tiden
720p50 @ 50 fps - RÀtt framrate och inga interlace problem. Bilden komemr skalas ned - som tur Àr kan det göras "skrÀmmande bra".
1080p50 @ 25fps, dubblat eller fyrdubblat till 50 alternativt 100Hz?
Inga interlace-problem, Mycket hög upplösning, framtid-sÀkert, inga uppskalnings-problem (eftersom formatets upplösning redan frÄn början Àr sÄ pass hög).
Som jag ser det Àr den kvalitets-mÀssiga nackdelen att OM man pausar en sÄdan bild sÄ kommer kanske inte föremÄl sÄ rör sej hastigt i bilden att vara lika skarpa.
Som jag nÀmnde tidigare sÄ brukar jag inte Àgna mej Ät att granska pausbilder, jag tittar hellre (och njuter) av förloppet...
Postad 16 April 2007 - 17:18
50fps Àr ett minimum, eftersom det Àr grÀnsen dÄ vÄra ögon uppfattar det som en helt jÀmn,
hackfri rörelse.
PÄ senare tid produceras vissa TV-program i 25fps, och det Àr vÀldigt jobbigt att titta pÄ. Hackiga
onaturliga rörelser Àr inte bra. Begriper inte varför de anvÀnder sÄdan teknik.
All idrott skulle orsaka huvudvÀrk i 25fps, oavsett hur hög upplösningen Àr.
Postad 16 April 2007 - 21:19
I biograferna har det funkat fint med 24 fps i snart hundra Är!50fps Àr ett minimum, eftersom det Àr grÀnsen dÄ vÄra ögon uppfattar det som en helt jÀmn,
hackfri rörelse.
PÄ senare tid produceras vissa TV-program i 25fps, och det Àr vÀldigt jobbigt att titta pÄ. Hackiga
onaturliga rörelser Àr inte bra. Begriper inte varför de anvÀnder sÄdan teknik.
Tekniken som anvÀnds i biograferna gör sÄ att varje frame visas flera gÄnger istÀllet. I kombination med motion-blur, d.v.s. saker i bild som rör sej snabbt "dras ut" i en och samma frame, ger trots den lÄga frame-raten en mjuk följsam rörelse ÀndÄ.
Kameratekniken som anvÀnds Àr baserad pÄ att man oftast inte flyttar kameran och panorerar sÄ lite som möjligt och istÀllet anvÀnder sej av klipp.
NÄgot som direkt avslöjar amatör-filmare om man tittar pÄ deras alster. DÀr panoreras det och zooomas det hejdlöst, vilket verkligen gör hela "seansen" vÀldigt jobbig. TÀnk pÄ det nÀsta gÄng ni tittar pÄ en filmad begivelse...
Hur mycket rör sej kameran egentligen. Oftast sÄ handlar det om lÄngsamma panoreringar eller in och utzoomningar, i övrigt sÄ anvÀnder man sej av klipp. Filmar en scen, klipper, flyttar kameran lite och kanske Àndra zoomen och sen filmar man lite till...
Eftersom jag sjÀlv aldrig har tÀnkt pÄ det hÀr med motion-blur (rörelse-oskÀrpa) förrÀn den dagen kom dÄ jag sjÀlv kunde pausa en film i min dvd-spelare, sÄ tvivlar jag pÄ att denna rörelse-oskÀrpa har sÄ stor betydelse för hur man upplever filmens kvalite. Jag vill poÀngtera att jag inte vill förneka att rörelse-oskÀrpa KAN ha en betydelse, men att jag upplever att det finns en mÀngd andra faktorer som har större betydelse för hur man upplever filmen. Högre upplösning ser jag framemot eftersom jag förvÀntar med inte bara fler detaljer i bilden utan ocksÄ att högupplöst material kan förmedla en klart bÀttre kÀnsla av djup och 3-dimensionalitet...
Har nÀmnt det förr, jag Àr ju en inbiten 3D-nisse
Hemma hos mej kommer jag att försöka fÄ till sÄ stor bild som möjligt (för att det Àr lÀttare att "sugas" in i handlingen dÄ) och dÄ vill jag att denna ska vara sÄ högupplöst som möjligt ocksÄ. Jag ser hellre att man anvÀnder överdrivet höga prestanda pÄ kameratekniken t.ex. och sen "trixar" med materialet i efterhand för att anpassa till befintliga system för distribution och tv-apparater Àn att man nöjer sej redan vid kÀllan med en "halvmesyr" för att sedan försöka hitta pÄ nÄgot trevligt av detta redan frÄn början en aning handikappade material...
Ărligt talat sĂ„ har jag vĂ€ldigt svĂ„rt att förstĂ„ att det finns medlemmar pĂ„ detta i allmĂ€nhet teknik-vĂ€nliga forum som Ă€r sĂ„ motstrĂ€viga till mitt synsĂ€tt...
Mycket mÀrklig
Man fÄr ju nÀstan intrycket att branschens snÄldumma lobbyister hÀrjar hÀr inne ocksÄ
Postad 17 April 2007 - 02:41
Jag tror att du blandar ihop Àpplen med morötter...
Nej, jag blandar inte frukt med grönsaker.
I biograferna har det funkat fint med 24 fps i snart hundra Är!
Hur ofta ser du sport, nyheter, dokumentÀrer osv pÄ bio?
Ărligt talat sĂ„ har jag vĂ€ldigt svĂ„rt att förstĂ„ att det finns medlemmar pĂ„ detta i allmĂ€nhet teknik-vĂ€nliga forum som Ă€r sĂ„ motstrĂ€viga till mitt synsĂ€tt...
Mycket mÀrkligt...
Man fÄr ju nÀstan intrycket att branschens snÄldumma lobbyister hÀrjar hÀr inne ocksÄ...
Ja, det Àr en stor konspiration mot Krasse.
Eftersom bilder sÀger mer Àn 1000 ord, borde videoklipp sÀga mer Àn 1 miljon ord.
Spara och titta pÄ dessa klippen, sen förstÄr du varför 25fps inte Àr acceptabelt.
25fps:
070417_032735_TV6_25.mpg 2.99MB
24 Antal nerladdningar50fps:
070417_032735_TV6.mpg 3.49MB
21 Antal nerladdningarDe Àr omkodade i MPEG1, den ena deinterlacad till 25fps, den andra 50fps. Den senare motsvarar
sÄklart originalets bildfrekvens, dvs 50 bilder per sekund.
Postad 17 April 2007 - 08:40
Nu börjar jag bli lite irriterad pÄ dej pacman. Vill du inte alls förstÄ vad det Àr jag sÀger?
Jag förstÄr exakt vad du sÀger. Det Àr just dÀrför jag (och Ageve med tydligen) tycker det du sÀger lÄter sÄ galet.
Vet inte men ett VĂLDIGT vĂ€l vedertaget begrepp Ă€r det iaf."judder" Ă€r det en fackterm
.
Jag pratar inte om flimmer. Jag pratar om ryckig bild, tvÄ HELT olika saker.Jag tror att du tÀnker rÀtt men sÀger fel saker i detta citat.
För att en biofilm inte ska bli flimrig sÄ kör man med en "propeller-historia" framför varje filmruta som dubblar antalet visade "bilder" eller t.o.m. fyrdubblar antalet visade "bilder". Alla utgÄr dock frÄn samma frame.
Precis - jag Àr dock sÀker pÄ att man kan fÄ mindre blur/suddighet om man filmar med en högre fps.Blur tolkar jag som "suddighet" och det stÀmmer att föremÄl som rör sej hastigt och fÄngas pÄ optisk film förlorar skÀrpa i form av "motion-blur". Samma sak som den berömda rörelse-oskÀrpan. NÄgot som alla har som har fotat med handhÄllen kamera i mörka rum har sett.
Du föresprÄkar oxÄ 50 Hz vid filmning. TyvÀrr vill du inte anvÀnda det.
Har du aldrig upplevt rörelseoskÀrpa som ett problem? Oj...Jag har dock inte nÄgra direkt personliga erfarenheter av illa denna form av rörelse-oskÀrpa ter sej för vÄra ögon, eftersom jag aldrig har upplevt just denna form av oskÀrpa som nÄgot problem. DÄ Àr det vÀrre med den generella oskÀrpan som ibland syns hos en del mindre seriösa biografer...
Och nÀe, jag behöver ingen pausknapp för att se det. SÄ det dÀr om paus och stillbilder kan vi lÀmna dÀrhÀn.
Det har jag aldrig pÄstÄtt, jag sa att 720p50 har bÀttre tidsupplösning Àn det du föresprÄkar, 1080p25.Det var detta som fick det att ringa pÄ allvar i mitt bakhuvud...
Hur kan du pÄstÄ att 1080p50 skulle ha sÀmre, t.o.m. "usel" tidsupplösning i t.ex. jÀmförelsen med 720p50?
Inkorrekt det med. Jag frÄgade dig varför du vill filma i 50 hz och sen lÄta det ligga och damma i SVTs kontor. För du vill ju uppenbarligen inte sÀnda det som 50 hz.Bara ett andetag tidigare sÄ frÄgade du ju varför jag trots allt ville gÄ till 50Hz?
Vad jag har frÄgat dig hela tiden Àr varför du föresprÄkar 25 fps. Varför vill du gÄ bakÄt i utvecklingen?
...och för att fÄ det sÄ vÀljer du istÀllet dÄlig tidsupplösning och hackig bild. Inget bra byte enl mig. Eller enligt Ageve. Eller EBU eller SVT eller nÄtt annat tv-bolag heller. Du stÄr rÀtt ensam i din kompromiss.Jag vill ha den högre upplösningen hos 1080i tekniken utan nackdelarna av interlace-tekniken, sÄklart...
Du missade huvudordet, en barnlek i sammanhanget.Det Àr dÀrför det finns en marknad för lipsync-produkter som t.ex. primares...
Barnlek?
Det var lite vÀl grovt...
Om det nu vore sÄ simpelt sÄ skulle vi ju inte se nÄgon skillnad pÄ de enklaste uppskalnings-produkterna och de riktigt dyra bildprocessorerna och helt kunnat stoppa utvecklingen av alla diverse bildprocessorer som numera helst ska vara integrerade i dvd-spelarna...
Jag vill inte ha hackig bild. Uppskalning Àr en barnlek i jÀmförelse med den rörelsekompensation som krÀvs för att motverka det.
Ja att du föresspÄrÄkar en tillbaka gÄng frÄn det som faststÀlldes för typ 50 Är sen kan man kanske kalla att skon klÀmmer.Det Àr kanske hÀr "skon klÀmmer"...
Jag gillar inte bakÄtstrÀvande.
Vad pratar du om? LĂ€s vad jag skrev. Ditt alternativ finns med som alternativ nr 2.VARFĂR duckar du för det fjĂ€rde alternativet som jag hela tiden har föresprĂ„kat?
1080p50 @ 25fps, dubblat eller fyrdubblat till 50 alternativt 100Hz?
Vill du sen visa det i dubbel, fyrdubbel eller sjuttioelva dubbel frekvens varsegod. Bilden kommer inte bli ens en promille bÀttre för det. Du missade att svara pÄ en frÄga jag stÀllde "SÀg mig, vad spelar det för roll om du visar samma bild 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, eller 158 ggr? Du har fortfrande för lÄg frame-rate för att göra mjuka rörelser".
NĂ„?
Ărligt talat krasse. Hela tv-vĂ€rlden Ă€r överens om att 50 alternativt 60 Hz Ă€r minimum för tv. Och har sĂ„ varit sen tv:ns barndom. HĂ€r kommer du och föreslĂ„r en halvering av detta - tycker du verkligen det Ă€r sĂ„ konstigt att man reagerar?Som jag ser det Ă€r den kvalitets-mĂ€ssiga nackdelen att OM man pausar en sĂ„dan bild sĂ„ kommer kanske inte föremĂ„l sĂ„ rör sej hastigt i bilden att vara lika skarpa.
Som jag nÀmnde tidigare sÄ brukar jag inte Àgna mej Ät att granska pausbilder, jag tittar hellre (och njuter) av förloppet...
Det Ă€r ju du som föreslĂ„r en tillbakagĂ„ng i tekniken - det Ă€r vĂ€l teknik-ovĂ€nligt om nĂ„tt.Ărligt talat sĂ„ har jag vĂ€ldigt svĂ„rt att förstĂ„ att det finns medlemmar pĂ„ detta i allmĂ€nhet teknik-vĂ€nliga forum som Ă€r sĂ„ motstrĂ€viga till mitt synsĂ€tt...
Inte ett dugg. Vad som Àr mÀrkligt Àr att du föresprÄkar nÄgot INGEN annan inom branchen eller nÄnannanstans föreslagit.Mycket mÀrklig t...
Redigerat av pacman, 17 April 2007 - 12:38.
Postad 17 April 2007 - 13:59
Jag föresprÄkar inte 1080p25...Det har jag aldrig pÄstÄtt, jag sa att 720p50 har bÀttre tidsupplösning Àn det du föresprÄkar, 1080p25.Det var detta som fick det att ringa pÄ allvar i mitt bakhuvud...
Ăr det konstigt att man blir trött?
Jag har hela tiden snackat om att jag tycker det vore bÀttre att svt satsar pÄ kamerateknik med "overkill". T.ex. 1080p50, helst Ànnu högre upplösning och framerate.
Inkorrekt det med. Jag frÄgade dig varför du vill filma i 50 hz och sen lÄta det ligga och damma i SVTs kontor. För du vill ju uppenbarligen inte sÀnda det som 50 hz.Bara ett andetag tidigare sÄ frÄgade du ju varför jag trots allt ville gÄ till 50Hz?
Vad jag har frÄgat dig hela tiden Àr varför du föresprÄkar 25 fps. Varför vill du gÄ bakÄt i utvecklingen?
Jag har hela tiden föresprÄkat högre fps och högre upplösning. Men efter att du pÄpekade problemen i dagslÀget med bandbredden, sÄ försökte jag förklara att det inte Àr nÄgon ursÀkt för att godta en halvmesyr som 720p50 redan vid produktionen av kÀllmaterialet.
Jag ser HELLRE att man producerar ett kÀllmaterial i 1080p50 Àn 720p50.
Att sedan distribution av 1080p50 material leder till vissa bekymmer i dagslĂ€get Ă€r vi överens om. Dock sĂ„ Ă€r jag övertygad om kommer att lösas inom kort med hjĂ€lp av Ă€nnu vassare komprimerings-algoritmer och bĂ€ttre distributions-teknik. Men jag föresprĂ„kar ĂNDĂ 1080p50 eftersom det gĂ„r utmĂ€rkt att tills vidare anvĂ€nda halva frameraten och skapa 50 sammanflĂ€tade bilder av, under tiden man vĂ€ntar pĂ„ att distributions-tekniken och algoritmerna medger 1080p50 sĂ€ndningar utan problem.
Ryckigheten behöver som sagt aldrig vara nÄgot större bekymmer eftersom denna till viss del kan kompenseras med den röreslse-oskÀrpa som du fasar för...
Detta Àr förvisso kanske en smaksak, men jag mÄste vÀl lov att ha en Äsikt jag ocksÄ...
Du föredrar lÀgre upplösning i allmÀnhet (och högre pÄ föremÄl som förflyttar sej i bild med hög hastighet), men högre verklig framerate. Helt ok enligt min mening
Jag Ä andra sidan föredrar högre upplösning i allmÀnhet pÄ bekostnad av upplösningen pÄ detaljer i bild som rör sej med hög hastighet. Detta eftersom jag inte anser att det i mina ögon Àr nÄgra större problem om man t.ex. inte kan lÀsa texten pÄ en fotboll som fÀrdas mot mÄl efter t.ex. en straffspark...
Jag ser hellre varenda svettpÀrla i mÄlvaktens panna ögonblicket före skottet Àn att bollen som Àr i rörelse blir Ätergiven med största möjliga upplösning.
Uttrycker jag mej tydligt nog nu dÄ?
Ryckigheten som uppstÄr nÀr man anvÀnder 25 fps av 50 löser man med röreslse oskÀrpa.
Problemen som normalt följer av interlace-tekniken löses av att man utgÄr frÄn progressiva bilder (pÄ samma sÀtt som nÀr optisk film konverteras till HDTV).
Fördelen med ursprungsmaterial och distribution av 720p50 Àr högre upplösning pÄ föremÄl som rör sej hastigt. DÀr slutar fördelarna...
Ryckigheten har vi ju redan eliminerat (eller Ätminstone reducerat till ett minimum) och resten av interlace-teknikens nackdelar har jag som sagt ocksÄ eliminerat...
Vilka Àr dÄ fördelarna med interlace-distribution av 1080p50 material.
1: större framtids-sÀkerhet
2: större flexibilitet
3: inga uppskalnings-problem för varken svensson eller hembio-entusiasten (sÄvida man inte tycker 1080p Àr tillrÀckligt högupplösning)
4: högre upplösning pÄ detaljer i bild som stÄr stilla eller rör sej lÄngsamt
4 mot 1...
1080p50 vinner...
Postad 18 April 2007 - 02:15
Ryckigheten som uppstÄr nÀr man anvÀnder 25 fps av 50 löser man med röreslse oskÀrpa.
SĂ„ du vill inte bara minska bildfrekvensen till den halva, du vill dessuom sudda ut bilden
Vad Àr meningen med hög upplösning dÄ?
Enda anledningen till att 24fps fungerar acceptabelt pÄ biofilm Àr att det produceras för att funka
med just 24fps. Med TV Àr det tvÀrtom, det tas sÀllan eller aldrig nÄgon hÀnsyn till rörelser, och
behöver inte göras det heller, eftersom vi har 50fps och har haft i mÄnga Är (60 i USA osv).
720p50 Àr överlÀgset 1080i förutom i scener helt utan rörelse. En testbild eller "tillfÀlligt avbrott"
kommer att bli skarpare, men inte resten utav utsÀndningarna.
1080i Àr en halvmesyr, inte 720p. Om nu nÄgon skulle filma i 1080p50 idag, sÄ ger en nedskalning
till 720p50 bÀttre bild Àn 1080i50.
Postad 18 April 2007 - 06:59
T.ex. en fotboll som flyger genom luften och liknande. Resten av bilden som Àr mer statisk fÄr ju full upplösning.
Jag skulle gissa pÄ att nÀstan 90% av "speltiden" sÄ Àr det mesta av bildens yta i det nÀrmaste Àr statisk vilket innebÀr att fördelen med 720p formatets högre upplösning pÄ rörliga föremÄl i praktiken bara Àr vÀrd 10%...
VĂ€nta nu lite....
Driver Ageve och pacman med mej
Det kÀnns ju nÀstan som nÀr man försöker förklara nÄgot simpelt för ett barn som inte vill förstÄ
Redigerat av Unregistered959, 18 April 2007 - 14:24.
Postad 19 April 2007 - 00:10
Jag skulle gissa pÄ att nÀstan 90% av "speltiden" sÄ Àr det mesta av bildens yta i det nÀrmaste Àr statisk vilket innebÀr att fördelen med 720p formatets högre upplösning pÄ rörliga föremÄl i praktiken bara Àr vÀrd 10%...
Jag skulle nog inte hÄlla med om det. Det skulle ju betyda att man filmade med helt statisk och fast kamera, vilket inte Àr sÀrkilt vanligt i tv-serier nuförtiden. Studioprogram och liknande kan det gÀlla för dock.
Postad 19 April 2007 - 02:59
Driver Ageve och pacman med mej
...
Det kÀnns ju nÀstan som nÀr man försöker förklara nÄgot simpelt för ett barn som inte vill förstÄ?
Varför skulle vi driva med dig?
Jag förstÄr precis vad du menar, dÀrav mina svar. Du har helt enkelt fel, 25fps Àr inte acceptabelt
om man vill fÄ naturliga rörelser i bilden.
Eftersom du troligtvis ignorerade filmklippen lÀngre upp sÄ har du hÀr tvÄ till, 50p (combine 2x)
vs 25p med motion blur (blended frames).
25fps:
SVT1_bandidos_25fps.mpg 4.17MB
20 Antal nerladdningar50fps:
SVT1_bandidos_50fps.mpg 4.56MB
20 Antal nerladdningar
Postad 19 April 2007 - 14:35
DÄ tolkar jag detta som att du aldrig i hela ditt liv har sett en enda biograf-film med acceptabel bildkvalite? De har ju kört med 24fps sedan urminnes tider...Jag förstÄr precis vad du menar, dÀrav mina svar. Du har helt enkelt fel, 25fps Àr inte acceptabelt
om man vill fÄ naturliga rörelser i bilden.
Jag Àr rÀdd för att du inte kan hÀvda att jag har fel p.g.a. detta, eftersom jag har sett mÄnga filmer dÀr jag anser att rörelser har Ätergetts pÄ ett fullt acceptabelt sÀtt.
Vi har kanske inte samma Äsikter, men det Àr inte samma sak som att jag skulle ha fel...
Nej dÄ, jag ignorerade inte dessa filmklipp, men eftersom kvaliten pÄ klippen minsta sagt Àr urusel sÄ anser jag inte att man kan dra nÄgra som helst slutsatser utifrÄn dessa klipp. Kan man inte dra nÄgra slutsatser av klippen sÄ kÀnns det tÀmligen meningslöst att diskutera utifrÄn klippen. Det blir ju bara en spekulativ diskussion.Eftersom du troligtvis ignorerade filmklippen lÀngre upp sÄ har du hÀr tvÄ till, 50p (combine 2x)
vs 25p med motion blur (blended frames).
Nog för att sÄdana diskussioner kan vara kul ocksÄ men det Àr inte just det jag Àr intresserad av nu...
NÀ, jag hÄller nog med om att det Àr ovanligt. Men vÀrlden Àr inte svartvit. Det finns nyanser av allt och nÀr jag anvÀnde ordet statisk tidigare sÄ menade jag inte att man t.ex. monterar kameran pÄ ett 24tons stativ som Àr fast förankrat i urberget pÄ sÀrskilt utvald plats med ovanligt lite geologiska rörelser...Jag skulle nog inte hÄlla med om det. Det skulle ju betyda att man filmade med helt statisk och fast kamera, vilket inte Àr sÀrkilt vanligt i tv-serier nuförtiden. Studioprogram och liknande kan det gÀlla för dock.
Visst rör Àven proffsen pÄ kamerorna nÀr dom filmar, men faktum kvarstÄr. Titta pÄ en film eller vad som helst och glöm sjÀlva filmen för en stund och kolla enbart pÄ kameratekniken. Det Àr fÄ rörelser och oftast vÀldigt lÄngsamma...
Redigerat av Unregistered959, 19 April 2007 - 14:47.
Postad 19 April 2007 - 15:16
Ja vi driver med dig. SVT driver oxÄ med dig. EBU lika oxÄ. Ja, iaf om definitionen pÄ "driver" Àr "kan ej acceptera en halvering av nuvarande framerate".Driver Ageve och pacman med mej
...
Iövrigt kan du lÀgga ner dina teorier om att vi inte förstÄr vad du sÀger. Vi förstÄr precis vad du sÀger. Problemet Àr att det du sÀger Àr helt galet.
Ehh, jo det gör du. Du föresprÄkar att HD distribueras som 1080p25.Jag föresprÄkar inte 1080p25...
Och nej, 24 fps Àr inte tillrÀckligt för att fÄ naturliga rörelser i bilden - i alla typer av scener. Om sÄ vore fallet skulle man aldrig valt en fps pÄ 50 resp 60 för PAL och NTSC. Det insÄg de redan för 50 Är sen. HÀr kommer du och föreslÄr nÄtt som ansÄgs vara "sub-standard" för 50 Är sen och sÄ tror du att vÄra reaktioner beror pÄ att vi inte förstÄr dig??
JÀmförelsen med biofilm haltar. Precis som Agarve sÀger Àr biofilm producerat för 24 fps. De du vill göra Àr att producera i 50 fps och sen innan sÀndning kapa av det till 25 fps. DÄ Àr frÄgan, ska den som producerar ha 50 fps eller 25 fps i bakhuvudet? Eller föreslÄr du en halvmesyr dÄ han tvingas kompromissa för bÄda?
Ja plus att du vill addera nÄn "rörelse oskÀrpa" i samband med konverteringen oxÄ...den biten kan jag iofs Àrligt talat sÀga att jag inte förstod. Har aldrig hört talas om nÄtt liknande.
Hmm..I wonder why? Kan det va sÄ att fotografen har 24 fps i bakhuvudet? NÀe?Titta pÄ en film eller vad som helst och glöm sjÀlva filmen för en stund och kolla enbart pÄ kameratekniken. Det Àr fÄ rörelser och oftast vÀldigt lÄngsamma...
Egentligen, vad det handlar om. Det Àr förstÄs sÄ att det finns material som funkar i 25 fps. Men poÀngen Àr, dÄ producerar du det i 25 fps. Tror man att ens material funkar bÀttre i 50 fps, dÄ producerar du det i 50 fps. Att blanda hipp som happ som du föreslÄr har aldrig gjorts hittils och tack olov kommer det aldrig hÀnda heller.
Varför skulle interlace-distribution ge dessa fördelar? Det Àr precis lika framtidssÀkert och flexibelt att 720p50-distribuera 1080p50 material.Vilka Àr dÄ fördelarna med interlace-distribution av 1080p50 material.
1: större framtids-sÀkerhet
2: större flexibilitet
Redigerat av pacman, 19 April 2007 - 15:22.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
138 bilder
15 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?