145:- resp. 159:- för medium, 8 favoriter. Sanslöst dåligt för det är i stort sett samma kanaler man tittar på och egentligen är då priset 304:- för medium, 8 favoriter för jag lär ju knappast komma att titta på de analoga kanalerna.
Postad 06 April 2007 - 11:35
145:- resp. 159:- för medium, 8 favoriter. Sanslöst dåligt för det är i stort sett samma kanaler man tittar på och egentligen är då priset 304:- för medium, 8 favoriter för jag lär ju knappast komma att titta på de analoga kanalerna.
Postad 06 April 2007 - 12:39
Men Com Hem anser det tydligen vara en ganska bra strategi. Samtidigt så kväker de om att de inte har några "dolda avgifter". Jag gissar att "dold" och "mindre tydlig" är två olika saker. Det spelar ingen större roll när avgiften trycks upp i näsan på en.
Själv är jag för tillfället immun då jag är tidigare UPC-kund och inte har bytt från Large till ett mindre abonnemang. Men hur länge jag får ha kvar mina analoga kanaler vet jag inte. Vi har en liten gammal TV i ett rum där vi behöver analog-tv.
Postad 07 April 2007 - 18:11
Själv är jag för tillfället immun då jag är tidigare UPC-kund och inte har bytt från Large till ett mindre abonnemang. Men hur länge jag får ha kvar mina analoga kanaler vet jag inte. Vi har en liten gammal TV i ett rum där vi behöver analog-tv.
Du som är befintlig kund (före 2007-04-02) och inte byter ner dig från Large behåller tills vidare din analoga kanaler.
Postad 08 April 2007 - 14:17
Dina svar i flera trådar visar ju att du jobbar för ComHem även om du vad jag sett aldrig bekräftat det.
Kan du säga någonting om hur man tänker i denna frågan? I t.ex. Malmö specificerar ju både MKB och Heimstaden, stans två största bostadsbolag numera analoga avgiften separat på hyran.
Det kommer ju aldrig att hålla i långa loppet för er att hålla fast vid detta.
Postad 08 April 2007 - 15:00
Du som är befintlig kund (före 2007-04-02) och inte byter ner dig från Large behåller tills vidare din analoga kanaler.
Ja, fast det ändrar inte hur jag känner för andra kunders räkning. Jag förstår dilemmat att man inte kan baka in en tjänst som bonus i en annan tjänst som kostar mindre - men Com Hem borde ha råd att bjuda på Analog-tv Bas för de som väljer Digital-tv Large, oavsett om man är ny eller befintlig kund.
Och jag känner att ordet "tillsvidare" är väldigt... luddigt. Jag tolkar det som att det bara är en tidsfråga som man inte kan eller vill gå in i detalj på än.
Är analog-tv helt enkelt på väg ut ur avtalen med fastighetsägare och bli en separat avgift för samtliga kunder? Eller har informationen blivit luddig bara därför att man avvecklar alla referenser till före detta UPC, men i nuläget sitter kvar med andra avtal med fastighetsägare och kunder hos Com Hem Stockholm än övriga Com Hem?
Informationen måste förtydligas på den punkten. Det är i alla fall kul att någon håller ett öga på vad vi har att säga.
Det bästa vore ju förstås om syskonabonnemang för digital-tv när det dyker upp, skulle ha fördelaktig prissättning och omfatta samma utbud för varje programkort. Då känns det ju mer motiverat med en tilläggsavgift.
Men för att se bara en handfull korniga analoga kanaler på sin extra-TV när man betalar dyrt för det största digitalabonnemanget, skulle kännas helt omotiverat. Då släpar jag hellre runt de befintliga boxarna.
Redigerat av Zacabeb, 08 April 2007 - 15:02.
Postad 08 April 2007 - 16:22
Men för att se bara en handfull korniga analoga kanaler på sin extra-TV när man betalar dyrt för det största digitalabonnemanget, skulle kännas helt omotiverat. Då släpar jag hellre runt de befintliga boxarna.
Beroende på hur din bostad ser ut kanske trådlös videosändare är ett alternativ? För mej funkade det inte något vidare, men det var en hyfsad sträcka mellan sändare/mottagare plus att det är cementväggar i lägenheten. Kan också varit en granne med trådlöst nätverk som störde. Sen finns det Cardsplitters, som går på lägre frekvenser och teoretiskt kan samköras med trådlöst nätverk. Och den gamla RF-kabeln, men jag vet inte om din box har inbyggd modulator, min har inte det + att du måste byta kanal i rummet där boxen är.
Postad 08 April 2007 - 20:26
Com Hems slogan "Vi lägger till när andra tar bort" syftar alltså på avgifter?
Chippe, kan du berätta mer i detalj och varifrån informationen kommer?
Redigerat av Frewd, 08 April 2007 - 20:54.
Postad 08 April 2007 - 23:05
Jaha, där rök den absolut sista grejen jag gillade med Com Hem. Suck.
Com Hems slogan "Vi lägger till när andra tar bort" syftar alltså på avgifter?
Chippe, kan du berätta mer i detalj och varifrån informationen kommer?
Jag misstänker allt och alla nu för tiden så det var bäst att fråga Comhem hur det fungerar.
Svaret från Comhem; Du kommer fortfarande behöva betala för det analoga utbudet efter tecknande av digitaltv.
Precis vad jag misstänkte men kunde inte hitta information om saken på deras hemsida.
Alltså totalt 304:- för mig om jag skaffar 8 favoriter. Man påminns ju faktiskt om att de en gång tillhörde Telia.
Du har nog rätt om deras slogan :-). Jag tycker annars Comhem är bra med HDTV och allt men dubbel avgift suger!
Postad 10 April 2007 - 22:43
Tvillingkort fick jag nys om att det kommer innan sommaren, dvs innan juni. Vet inte om det bara gäller F.D. UPC-hushåll eller alla. Den som lever får se.
Edit, såg att detta diskuterades i tråden: https://www.minhembi...390&searchtime= också så tror väl att det fungerar bättre där.
Redigerat av Phunky, 10 April 2007 - 22:59.
Postad 10 April 2007 - 23:55
[...] Vet ej hur det såg ut hos UPC men fick man verkligen gratis digital-tv om man hade fullt analogt utbud? Låte som en utopi. Så har det aldrig varit hos comhem och alla skall väl behandlas lika eller? Tror det varit lite väl mycket dalltande med F.D. UPC-kunderna. [...]
Man fick behålla analog-tv utan extra kostnad om man tecknade digital-tv. Då ska det påpekas att UPC bara hade ett grundläggande digitalpaket, som motsvarade Digital-tv Large i pris.
Varför bjöd UPC då på analog-tv? Svaret är väldigt enkelt. Om UPC tvingade sina kunder att betala dubbla avgifter skulle det avskräcka kunderna från att skaffa digital-tv. Kunderna betalade ju redan för de analoga kanalerna eftersom de ingick i digitalpaketet, så det skulle vara svårt att motivera. Och digital-tv från UPC var ju dyrt eftersom de bara hade ett grundpaket.
Vad gäller driftskostnader så vore det bättre ju fler av kunderna som tecknade digital-tv. De analoga signalerna sändes ju ut till samtliga hushåll i vilket fall som helst, och blockerades helt enkelt med störsignaler för de hushåll som inte abonnerade. Man skulle inte spara mycket på att göra det för sina digitalkunder. Det vore bara puckat.
Com Hem å andra sidan har de flesta av sina kunder i ett skruvstäd; ett stort antal av kunderna har inte kunnat välja bort analog-tv. Därmed har Com Hem kunnat sälja sin digital-tv "billigare" på pappret, men dyrare i praktiken för kunderna när avgifterna för analog-tv och digital-tv räknas ihop.
För en f.d. UPC-kund så blir det runt femtiolappen billigare att ta Digital-tv Medium + Analog-tv Bas än UPC:s digitalpaket, men då får man ju förstås ett mindre utbud. Många f.d. UPC-hushåll har säkert valt att byta ned sig till Digital-tv Medium av kostnadsskäl. Nu sitter de kunderna illa till. I slutänden har de inte vunnit mycket ekonomiskt på att byta ned sig, bara fått ett sämre utbud.
Digital-tv Large + Analog-tv Bas blir å andra sidan femtiolappen dyrare när Com Hem väl börjar vräka på avgiften. Det skulle ju i princip innebära en bestraffning av de kunder som valt att behålla paketet Large istället för att byta ned sig. Det är troligen därför som Com Hem avvaktar för de f.d. UPC-kunder som har behållit Large.
Lojalitetsfaktorn hos kunderna är viktig och i jobbet att främja den hos f.d. UPC-kunder sitter Com Hem utan kläder mitt ute i bushen. De kan inget göra såvida de inte bekänner färg och gör livet bättre för samtliga kunder, men vågar de det? På kort sikt skulle de behöva ta en smäll, men på längre sikt skulle de förmodligen tjäna på det. Egentligen måste de göra det av konkurrensskäl, nu när allt fler hushåll i storstäderna förses med fibernät och Com Hem får konkurrenter även via IPTV.
Jag tycker att det är rimligt att ta separat betalt för Analog-tv Bas och Digital-tv Small respektive Medium-paketen. Digital-tv Large däremot torde rimligtvis vara det grundpaket som Com Hem tjänar bäst på per kund. Därmed borde man locka så många som möjligt att välja Large, men det är redan ett dyrt paket och då är det högst ostrategiskt (läs: korkat) att lägga på ytterligare avgifter. Både kunderna och Com Hem förlorar ju på det.
Det är definitivt inte något daltande med f.d. UPC-kunder. Vi har fått sämre bild än tidigare på ett dussintal digitalkanaler och några fler skräpkanaler än vi hade tidigare; inte mycket att hurra för.
Redigerat av Zacabeb, 11 April 2007 - 00:04.
Postad 11 April 2007 - 08:30
Alla vi som är gamla comhem-kunder betalar det analoga utbudet i hyran. Vi kommer alltså inte ifrån det heller, avgiften är bara "dold" för oss.
Gör vi??
Postad 11 April 2007 - 08:50
Det finns ju tre sätt detta kan ske på Zacabeb och ni andra:
1. comhem's lösning är att ta betalt för analogt OCH även digitalt om man valt detta men erbjuder även ett ganska så stort utbud analogt och man är då inte tvunget att införskaffa en box överallt i fastigheten alla gånger.
2. Inte erbjuda mer än must carry i grundutbudet och tvinga folk ha boxar för att se mer än detta i alla rum som Kabel-vision (tele2vision) och andra smålokala alternativ.
3. Erbjuda analog-tv gratis då man tecknar digital-tv vilket mig veterligen endast UPC erbjudit tidigare.
3e alternativet är ju såklart billigast för kunden men jag tror inte många andra än just UPC använt det alternativet heller.
Postad 11 April 2007 - 10:39
Redigerat av Leatherface, 11 April 2007 - 10:40.
Postad 11 April 2007 - 12:19
Ja på något sätt betalar du för det. Jag inte säker på hur du gör i ditt fall men har du större utbud än Svt1, 2, Tv4, Barn & kunskapskanalen och Svt24 så betalar du för det om du inte är"fulinkopplad".
Jag har de analoga kanalerna hos Com Hem, SVT1 till TV6, Eurosport, MTV, FTV, 24, TV4 Plus, Discovery Mix, Öppna Kanalen och infokanalen (där Kanal9 sänds nu). Märkligt i så fall att det inte satts upp på hyran. Det står till och med på hyreskontraktet att hyresgästen själv ombesörjer för kabel-tv abonnemang. Nu har jag i och för sig ett digital-tv abonnemang, så jag gör "rätt" för mig ändå men inte fasen betalar jag något för de analoga kanalerna och jag bor i ett hus som haft Com Hem hela tiden.
Postad 11 April 2007 - 13:51
Ja på något sätt betalar du för det. Jag inte säker på hur du gör i ditt fall men har du större utbud än Svt1, 2, Tv4, Barn & kunskapskanalen och Svt24 så betalar du för det om du inte är"fulinkopplad".
Jag har de analoga kanalerna hos Com Hem, SVT1 till TV6, Eurosport, MTV, FTV, 24, TV4 Plus, Discovery Mix, Öppna Kanalen och infokanalen (där Kanal9 sänds nu). Märkligt i så fall att det inte satts upp på hyran. Det står till och med på hyreskontraktet att hyresgästen själv ombesörjer för kabel-tv abonnemang. Nu har jag i och för sig ett digital-tv abonnemang, så jag gör "rätt" för mig ändå men inte fasen betalar jag något för de analoga kanalerna och jag bor i ett hus som haft Com Hem hela tiden.
Alltså, din hyresvärd eller bostadsrättsförening betalar ComHem för analoga utbudet, sedan är det ju upp till hyresvärden/brf hur de tar ut avgiften från hyresgäster/medlemmar. En del gör det explicit så att det syns på hyresavin, andra gör det "dolt". Men i slutändan får du betala för det på ett eller annat sätt.
Postad 11 April 2007 - 21:47
Vet inte om detta är något konstigt egentligen. Alla vi som är gamla comhem-kunder betalar det analoga utbudet i hyran. Vi kommer alltså inte ifrån det heller, avgiften är bara "dold" för oss... Sedan får man ju tycka vad man vill om det är sniket eller inte att ta betalt för grundutbudet...
Konstigt? Handlar inte om det är konstigt eller ej bara för att det har varit så. Löjligt?
Det är uselt av Comhem att tvinga kunder ha kvar och betala för analogt abonnemang när de vill följa utvecklingen och skaffa ett digitalt och i vissa fall i stort sett samma kanaler fast digitalt.
Jag är gammal comhemkund och får separat faktura på 145:- vilket inte alls är ovanligt. Säg att du skaffar dig Large, varför skall du då betala analog avgift då du inte har någon nytta av dem? Det är inte alls svårt att förstå.
Postad 17 April 2007 - 15:49
Talade idag med kundtjänst och frågade ifall jag tecknar digitalt abbonemang ifall jag fortfarande kan ta emot analogt på samma jack utan ytterligare kostnad, och de bekräftade detta.
Har jag blivit lurad eller stämmer det?
Postad 17 April 2007 - 15:58
Postad 24 April 2007 - 10:50
På en omsättning på 842 miljoner tjänade de 355 miljoner. I kvartalet! Över 42 procent. Det brukar anses helt ok med sådär en 10% i de flesta branscher.
Det finns även siffror på hur många som har digitaltv via dom. 343.000 hushåll plus 110.000 som har tripleplay abonnemang. Alltså totalt 453.000 hushåll.
Var och ett av dessa hushåll tvingas i onödan betala för både analog och digital tv.
Jag vet att någon bara betalar 50 kr i månaden men MKBs hyresgäster betalar 175 kr och Heimstadens 125 kr (befintliga hyresgäster 100 kr). Räknar man med 100 kr i snitt så blir det 453.000 x 100 x 3 månader=136 miljoner i kvartalet!!! Gissar att det är moms på kabeltv (har ingen räkning framför mig) men det blir ändå en bra bit över 100 miljoner i kvartalet.
Det är dags att någon i media börjar granska detta.
Postad 06 May 2007 - 20:23
Samtliga betalar för analog TV i avgiften till föreningen (i vårt fall 95:-). Därtill får man betala 159:-, totalt 254:-/mån för medium 8 favoriter, och 199:-, totalt 294:-/mån för medium.
Detta kan jämföras med alternativen:
* Boxerpaketet som man betalar 159:-/mån för.
* Viasat silver som man betalar 179:-/mån för (89:-/mån första året)
* CanalDigital Sport som man betalar 199:-/mån för, eller CanalDigital som man betalar 239:-/mån för
* Telia bredbandsTV som nu är gratis, men som kommer kosta 129:- för (detta alternativ saknar dock 3an och 5an)
Vissa ( bredbandskunder till bredbandsbolaget resp. stadsnätsansluta) kan också teckna sig för
* Viasat silver via bredband
* CanalDigital via bredband
Man konstaterar snabbt att ComHems erbjudanden har mer att önska när det gäller priset ... Faktum är att man kanske borde ifrågasätta det rimliga i att behålla ComHem som leverantör, och bostadsrättsföreningar och samfälligheter kan med rätta fundera på detta. Är föreningen ansluten till SBC (www.sbc.se), så kan man agera tillsammans. Vår samfällighet ser över möjligheterna till att ansluta en gemensam satellitmottagare till vårt gemensamma nät, alt. ansluta marksänd Boxer.
Ytterligare några aspekter:
- HTPC-användare kanske är mer förtjusta i DVB-x alternativen, dvs inte bredbands-TV, eftersom i de senare fallen är en box ett måste, och HTPC ser svårt ut i nuläget.
- Yillgång av HD-material. Där ligger CanalDigital helt klart främst, ch de verkar bejaka HTPC (i varje fall har de lottat ut en HTPC för DVB-S från Pyrotech på deras hemsida före jul...) Fler kommer dock säkert med skapligt HD-utbud ...
- Med Boxer kan man få ett grundutbud utan kostnad, även digitalt. ComHem tar 95:- + 39:- för motsvarande! Varför tillåter SVT det? De tog ju betalt av pubar etc som visade SVT i sin affärsverksamhet under fotbolls-VM (pubbar etc)
Postad 07 May 2007 - 13:26
Men varken Boxer, Viasat, Canal Digital eller Telia erbjuder analog tv. Sen glömmer du att såväl Boxer, Viasat och Canaldigital (vet ej med Telia) har kortavgifter, något Comhem inte har. Viasat saknar dessutom Kanal 5, Discovery kanalerna, Eurosport med flera, medan Canal Digital saknar Viasats kanaler (på parabol, vet ej hur det ligger till med bredband). Lägg sen till combo-rabatten om du har digital-tv, telefoni och bredband hos Comhem (upp till 99 kr/månad i rabatt)Samtliga i bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensam TV-anslutning via ComHem har ofördelaktiga abonnemang!
Samtliga betalar för analog TV i avgiften till föreningen (i vårt fall 95:-). Därtill får man betala 159:-, totalt 254:-/mån för medium 8 favoriter, och 199:-, totalt 294:-/mån för medium.
* CanalDigital Sport som man betalar 199:-/mån för, eller CanalDigital som man betalar 239:-/mån för
* Telia bredbandsTV som nu är gratis, men som kommer kosta 129:- för (detta alternativ saknar dock 3an och 5an)
Vissa ( bredbandskunder till bredbandsbolaget resp. stadsnätsansluta) kan också teckna sig för
Postad 07 May 2007 - 13:59
Telia har kanal5 i sitt utbud.
Postad 07 May 2007 - 14:21
Telia har kanal5 i sitt utbud.
Gissar att han menade sexan.
Postad 07 May 2007 - 14:26
Postad 07 May 2007 - 18:37
UPC erbjöd det analoga utbudet gratis till digitalkunder. Tills vidare kommer även Comhem göra det för fd UPC-kunder som har Large-abbonemang. Tror däremot att nya kunder kommer att få betala 49 kr/månad om de har Medium (ej 8 favoriter) eller Large, annars 179 kr/månad.Jag är f.d. UPC kund. Precis innan övergången till ComHem så beställde jag Large, vad jag kan se på mina fakturor så betalar jag inget för det analoga utbudet. Missar jag något här?
Postad 07 May 2007 - 18:56
UPC erbjöd det analoga utbudet gratis till digitalkunder. Tills vidare kommer även Comhem göra det för fd UPC-kunder som har Large-abbonemang. Tror däremot att nya kunder kommer att få betala 49 kr/månad om de har Medium (ej 8 favoriter) eller Large, annars 179 kr/månad.Jag är f.d. UPC kund. Precis innan övergången till ComHem så beställde jag Large, vad jag kan se på mina fakturor så betalar jag inget för det analoga utbudet. Missar jag något här?
Alla utom fd UPC kunder betalar. Ser du det inte på din faktura så betalar antingen din hyresvärd eller din bostadsrättsförening. Alltså du genom ett påslag på hyran. Problemet är just att det göms i hyran så de flesta vet inte om att de betalar två gånger.
Tyvärr lär inte konsomentverket och media vakna förrän efter det analoga nätet är nersläckt. Det har inget direkt samband men då kommer det att gå upp för många att det man anförde som positivt för alla som hade kabel-TV, att man inte behövde bry sig om förändringen i själva verket betyder att du måste betala mer än alla andra.
Postad 08 May 2007 - 08:53
Nu har jag det ju så bra förspänt att jag har andra alternativ. Fick IPTV från Telia på köpet 1 år när jag tecknade bredband, har skaffat en DVB-T inomhusantenn + en billig digitalbox, och har dessutom helt fritt mot söder för satellit-TV. Så fram till september har jag möjlighet att jämföra Comhem digital, Telia IPTV samt DVB-T, för att sen ta ställning till vad jag ska satsa på. Men helt klart är att för 350 kr/månad kommer Comhem att gå bort. Ska skriva och förklara det för nån ansvarig på Comhem också.
Redigerat av Unregistered44c973e7, 08 May 2007 - 08:55.
Postad 08 May 2007 - 09:51
Har precis flyttat till villa där Com Hem fanns indraget. För det analog abonnemanget betalar jag runt 150 kr/månad. Sedan tiden i lägenhet hade jag ett Medium digital-abonnemang för 159 kr/mån. Bindningstiden för det senare löper ut i september, och då kommer det att kosta 199 kr/mån istället. Jag är INTE intresserad av analoga sändingar då bildkvaliteten suger. Så jag ska alltså betalt 350 kr/mån för digital-TV till en TV?!?
Nu har jag det ju så bra förspänt att jag har andra alternativ. Fick IPTV från Telia på köpet 1 år när jag tecknade bredband, har skaffat en DVB-T inomhusantenn + en billig digitalbox, och har dessutom helt fritt mot söder för satellit-TV. Så fram till september har jag möjlighet att jämföra Comhem digital, Telia IPTV samt DVB-T, för att sen ta ställning till vad jag ska satsa på. Men helt klart är att för 350 kr/månad kommer Comhem att gå bort. Ska skriva och förklara det för nån ansvarig på Comhem också.
Förmodligen är det så ja. Nu vet jag inte om du har bredband via deras linje också? I så fall får du problemet att du ändå måste betala för analog tv annars slutar bredbandet att fungera.
Redigerat av Unregistered81406615, 08 May 2007 - 09:51.
Postad 08 May 2007 - 10:10
Förmodligen är det så ja. Nu vet jag inte om du har bredband via deras linje också? I så fall får du problemet att du ändå måste betala för analog tv annars slutar bredbandet att fungera.
Han skriver att han har bredband via Telia så det ska inte vara några problem.
Redigerat av distortion2, 08 May 2007 - 10:12.
Postad 08 May 2007 - 13:58
Aha! Måste de inte informera oss f.d. UPC-kunder om denna avgift och att jag isåfall har rätt att avbryta mitt abbonemang ifall de försöker kasta på mig ytterligare avgift då det gamla avtalet inte längre gäller.
Tidigare när vi var UPC-anslutna så ingick inte kabel-tv avgift i hyran, det fick man stå för själv. Kan det vara så att iom ComHems övertagande av UPC att de fakturerar hela fastigheten på någit sätt och att det läggs på hyran istället.
Postad 09 May 2007 - 20:04
Samtliga i bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensam TV-anslutning via ComHem har ofördelaktiga abonnemang!
Man konstaterar snabbt att ComHems erbjudanden har mer att önska när det gäller priset ... Faktum är att man kanske borde ifrågasätta det rimliga i att behålla ComHem som leverantör, och bostadsrättsföreningar och samfälligheter kan med rätta fundera på detta. Är föreningen ansluten till SBC (www.sbc.se), så kan man agera tillsammans. Vår samfällighet ser över möjligheterna till att ansluta en gemensam satellitmottagare till vårt gemensamma nät, alt. ansluta marksänd Boxer.
- HTPC-användare kanske är mer förtjusta i DVB-x alternativen, dvs inte bredbands-TV, eftersom i de senare fallen är en box ett måste, och HTPC ser svårt ut i nuläget.
- Yillgång av HD-material. Där ligger CanalDigital helt klart främst, ch de verkar bejaka HTPC (i varje fall har de lottat ut en HTPC för DVB-S från Pyrotech på deras hemsida före jul...) Fler kommer dock säkert med skapligt HD-utbud ...
- Med Boxer kan man få ett grundutbud utan kostnad, även digitalt. ComHem tar 95:- + 39:- för motsvarande! Varför tillåter SVT det? De tog ju betalt av pubar etc som visade SVT i sin affärsverksamhet under fotbolls-VM (pubbar etc)
Du missar ett par viktiga punkter, många av alternativen ovan sänder inte analogt + har ingen nätunderhållningskostnad. Ni tror väl inte det är gratis för comhem att skicka tekniker fram och tillbaka för att serva nätet som oftast är paj pga att någon dragit ut strömmen till deras förstärkare eller kapat en kabel iom husrenovering. Denna kostnad står comhem för trots att det är fastighetens egna nät. Den enda alternativet ovan man kan jämföra med här är isf Bredbandsbolaget som när det dras in i fastigheten läggs på en kostnad på hyrn i de flesta fallen. De andra kör ju via luften och som alla vet inte kräver någon direkt service.
Postad 10 May 2007 - 00:21
Samtliga i bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensam TV-anslutning via ComHem har ofördelaktiga abonnemang!
Du missar ett par viktiga punkter, många av alternativen ovan sänder inte analogt + har ingen nätunderhållningskostnad. Ni tror väl inte det är gratis för comhem att skicka tekniker fram och tillbaka för att serva nätet som oftast är paj pga att någon dragit ut strömmen till deras förstärkare eller kapat en kabel iom husrenovering. Denna kostnad står comhem för trots att det är fastighetens egna nät. Den enda alternativet ovan man kan jämföra med här är isf Bredbandsbolaget som när det dras in i fastigheten läggs på en kostnad på hyrn i de flesta fallen. De andra kör ju via luften och som alla vet inte kräver någon direkt service.
Du missar den viktigaste punkten. Varför ska de överhuvudtaget fortsätta med analogt? Alla som inte bor i lägenhet med kabel-tv får vackert skaffa en digitalbox. Kostnaden för den är klart lägre än deras ocker. Ett par tior i månaden för de kanaler som enligt lag måste finnas i näten skulle vara rimligt. Box kan folk köpa själv för några hundra.
Har de kostnader för installation och underhåll så kalla det för det och visa kostnaden. Satellitbolagen har rimligtvis kostnader för hyra av satelliter. Skulle vara snyggt om din hyresvärd höjde din hyra för att det står en parabol på din balkong och sen skickade pengarna till Canal Digital.
Har läst på många ställen både på nätet och i papperstidningar genom åren att ComHem installerar nytt nät i fastigheter gratis. Vilket alltså är en ren lögn.
Postad 10 May 2007 - 07:46
Du missar den viktigaste punkten. Varför ska de överhuvudtaget fortsätta med analogt?
Därför att det är praktiskt, och till skillnad från markbundna sändningar förhållandevis billigt?
Postad 10 May 2007 - 14:30
Det gör dom men de servar inte fastighetsnäten gratis om det sedan uppkommer fel såklart... se sedan Phredreeke kommentar ang det andra.
Redigerat av Phunky, 10 May 2007 - 14:31.
Postad 10 May 2007 - 16:20
Du missar den viktigaste punkten. Varför ska de överhuvudtaget fortsätta med analogt?
Därför att det är praktiskt, och till skillnad från markbundna sändningar förhållandevis billigt?
Därför att de annars inte skulle kunna ta betalt två ggr för samma kanal.
Jag fattar faktiskt inte varför folk betalar för att få en kanal analogt och sen glatt betalar en gång till för att få samma kanal digitalt.
Postad 10 May 2007 - 16:41
Därför att de annars inte skulle kunna ta betalt två ggr för samma kanal.
Jag fattar faktiskt inte varför folk betalar för att få en kanal analogt och sen glatt betalar en gång till för att få samma kanal digitalt.
Den stora massan vill nog gärna ha kvar analoga sändningar. Personligen har jag en 14" sovrums-tv som diggar den analoga signalen.
Postad 10 May 2007 - 20:21
Den stora massan vill nog gärna ha kvar analoga sändningar. Personligen har jag en 14" sovrums-tv som diggar den analoga signalen.
Precis. För en ensamstående hembiofantast med en 46 tums HDTV är analog tv ointressant, men för en flerbarnsfamilj med en tv och video i varje unges rum plus vardagsrum och föräldrarnas sovrum är analog tv klart att föredra framför digital. Bara för att du inte vill ha tjänsten innebär inte att andra inte vill ha den.
Postad 10 May 2007 - 20:41
Precis. För en ensamstående hembiofantast med en 46 tums HDTV är analog tv ointressant, men för en flerbarnsfamilj med en tv och video i varje unges rum plus vardagsrum och föräldrarnas sovrum är analog tv klart att föredra framför digital. Bara för att du inte vill ha tjänsten innebär inte att andra inte vill ha den.
Bara för att du vill ha tjänsten innebär det inte att jag vill betala för den
Fortsätt tillhandahålla analog då men låt inte oss som vill slippa tvingas betala
Redigerat av Unregistered81406615, 10 May 2007 - 20:42.
Postad 10 May 2007 - 20:50
Det kan jag dock hålla med om men...Bara för att du vill ha tjänsten innebär det inte att jag vill betala för den
Fortsätt tillhandahålla analog då men låt inte oss som vill slippa tvingas betala
Som jag förstått det så fungerar gamla Comhems nätstruktur så att den skickar ut samma tv-kanaler till alla anslutna hushåll, att bara skicka de analoga kanalerna till vissa kunder går inte. Därför får kunder som inte betalar "filter" anslutna i lägenheten för att ta bort allt utom must carry. Så alternativen är att antingen sända analogt till (och ta betalt av) alla, eller bara sända digitalt. Tror dock att de flesta föredrar den första lösningen (speciellt eftersom bara drygt hälften av comhems kunder har digital-tv, resten har bara analogt)
Postad 26 June 2007 - 22:33
Läste detta idag på ComHems hemsida:
Får jag behålla grundutbudet när jag beställer digital-tv?
Ja, abonnemang på grundutbudet är en förutsättning för att du ska kunna abonnera på en digitalbox. Priset eller kanalutbudet gällande grundutbudet kommer inte att ändras i och med att du skaffar en digitalbox.
http://www.comhem.se...svar?faqID=1005
Vidare när man klickar till Digital-TV medium så finner man detta:
Har du ett Must Carry-utbud och dessutom Digital-tv Medium eller Large kan du teckna Analog-tv Bas som en tilläggstjänst för 49:-/mån.
Vad i h*e håller ComHem på med!!!
Nu vill jag säga upp mitt abbonemang med omedelbar verkan!
Postad 26 June 2007 - 22:50
Det du skriver gäller bara dem som har ett must carry avtal.
Min förening har ett avtal som ger alla standard kanalerna analogt
Dvs : 1,2,3,4,4+,5,6,9,24,barnkanalen, Discovery Mix osv .. beroende på var man bor.
Ta reda på detta innan du gör något förhastat.
Så här skriver comhem att det kommer att se ut i höst.
Från och med den 1 september kommer Com Hems analoga grundutbud att bestå av följande 15 kanaler* SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV3, TV4, TV4 Plus, TV4 Sport, Kanal 5, TV6, TV8, Kanal 9, MTV och en lokal kanal.
RB
EDIT: Såg detta nu..
Det verkar som ni stockholmare fått lida för att ni är 08'or
Grundutbudet för Com Hem Stockholm AB, tidigare UPC består av SVT1, SVT2 och TV4. Önskar du ytterligare kanaler beställer du Analog-tv Bas.
Taskigt läge .. att vara fd UPC hus
Men detta måste ju gå att komma runt, genom att man uppgraderar till riktigt comhemnät ?
Sorry
Redigerat av Unregistered1103, 26 June 2007 - 22:59.
Postad 27 June 2007 - 08:49
1) Blev lovad att behålla Analog-TV bas när jag tecknade Digital-TV i januari!
2) Inte fått någon information av ComHem att de kommer att förändra mitt programutbud.
Är det någon mer här som är förbannad på ComHem efter detta tilltag!?! Eller är det jag som helt missat något???
Postad 30 June 2007 - 12:53
Postad 02 July 2007 - 08:36
Släck ner allt analogt! Det är enda rätta lösningen. Vi behöver bandbredden till HDTV kanaler snart ändå.
Håller med faktiskt, sänd om tvunget endast ut must carry analogt (svt1, svt2, tv4 och barn & kunskaps-kanalen) och resten får man fint ha en digitalbox för. Förvisso är det inget comhem kan ändra på för de flesta hushållen och speciallt inte i F.D. UPC-nätet då det är förhandlat med fastighetsägarna... Iom omförhandling kanske det går men dessa avtal sträcker ju sig 5-10år typ.
Postad 02 July 2007 - 22:57
Redigerat av Leatherface, 02 July 2007 - 22:59.
Postad 03 July 2007 - 10:40
Prisjämförelsen är felaktig, du glömmer ta upp den helt omotiverade "kortavgiften" som de andra bolagen helt ogenerat rånar kunderna på.Samtliga i bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensam TV-anslutning via ComHem har ofördelaktiga abonnemang!
I fallet ovan blir de faktiska månadspriserna i ditt fall därför:
Comhem medium: 199kr + 95 kr (analog avgift) = 254 kr / mån
Boxer Boxerpaketet: 159kr + 249/6 (kortavgift halvår/6 mån) = 200,50 kr
Canal Digital Familjepaketet: 189kr + 676/12 (kortavgift ett år / 12 mån) = 245,33 kr
Viasat Silver: 179kr + 299/6 (kortavgift halvår/6 mån) = 228,83 kr. (ej inräknat halvapriset-erbjudandet)
Telia bredbandstv Multi: 129 kr + 249/6 (kortavgift halvår/6mån) = 170,50 kr. (ej inräknat gratis första året)
Sorterar man på billigaste faktiska månadsavgift i de här jämförbara kanalpaketen så blir det alltså följande uppställning:
(Ingen hänsyn tagen till diverse rabatter.)
171 kr Telia multi
201 kr Boxerpaketet
229 kr Viasat Silver
245 kr Canal Digital Familjepaketet
254 kr Comhem Medium
Istället för kortavgift så tvingar Comhem på dig de analoga kanalerna. Och säga vad man vill om comhems upplägg men man får ju iaf nånting för pengarna (analoga kanaler), i motsats till kortavgiften som de andra har, där man inte får nånting.
Det jag själv mest vänder mig mot är att om man har oturen att bo i ett "Comhemhus" så blir man påtvingad de analoga kanalerna från Comhem oavsett om man vill ha skräpet eller inte.
Comhem borde göra lite som Tele2 vision istället. Enbart SVT1, SVT2 och TV4 analogt. Resten av "grundutbudet" digitalt men okodat.
Postad 03 July 2007 - 20:46
Prisjämförelsen är felaktig, du glömmer ta upp den helt omotiverade "kortavgiften" som de andra bolagen helt ogenerat rånar kunderna på.Samtliga i bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensam TV-anslutning via ComHem har ofördelaktiga abonnemang!
Canal Digital Familjepaketet: 189kr + 676/12 (kortavgift ett år / 12 mån) = 245,33 kr
Viasat Silver: 179kr + 299/6 (kortavgift halvår/6 mån) = 228,83 kr. (ej inräknat halvapriset-erbjudandet)
Telia bredbandstv Multi: 129 kr + 249/6 (kortavgift halvår/6mån) = 170,50 kr. (ej inräknat gratis första året)
Sorterar man på billigaste faktiska månadsavgift i de här jämförbara kanalpaketen så blir det alltså följande uppställning:
171 kr Telia multi
201 kr Boxerpaketet
229 kr Viasat Silver
254 kr Comhem Medium
Istället för kortavgift så tvingar Comhem på dig de analoga kanalerna. Och säga vad man vill om comhems upplägg men man får ju iaf nånting för pengarna (analoga kanaler), i motsats till kortavgiften som de andra har, där man inte får nånting.
Det jag själv mest vänder mig mot är att om man har oturen att bo i ett "Comhemhus" så blir man påtvingad de analoga kanalerna från Comhem oavsett om man vill ha skräpet eller inte.
Comhem borde göra lite som Tele2 vision istället. Enbart SVT1, SVT2 och TV4 analogt. Resten av "grundutbudet" digitalt men okodat.
Helt riktigt. Det finns trådar om kortavgifter också. Men i t.ex. Canal Digitals fall så ser du ju i alla fall kostnaden på fakturorna. I Com Hems fall så göms den nästan alltid i hyran. Man kunde tro att hyresgästföreningen var i maskopi som inte kräver kostnaden specad på hyresavin.
Gjorde en liten undersökning på midsommar. Av tolv familjer hade nio Com Hem. INGEN av dom hade en aning om att de betalade mer än månadsavgiften.
Postad 03 July 2007 - 21:56
171 kr Telia multi
201 kr Boxerpaketet
229 kr Viasat Silver
254 kr Comhem Medium
Helt riktigt. Det finns trådar om kortavgifter också. Men i t.ex. Canal Digitals fall så ser du ju i alla fall kostnaden på fakturorna. I Com Hems fall så göms den nästan alltid i hyran. Man kunde tro att hyresgästföreningen var i maskopi som inte kräver kostnaden specad på hyresavin.
Gjorde en liten undersökning på midsommar. Av tolv familjer hade nio Com Hem. INGEN av dom hade en aning om att de betalade mer än månadsavgiften.
Att din bostadsrättsförening inte visar att grundutbudet kostar pengar är väl knappast comhems fel.
sen får man väl lägga på tvillingkort ,trillingskort kostnaden om du vill ha tv på fler än en tv,det analoga utbudet kan du ju se på flera olika tv apparater och själv bestämma vilken kanal du ska se på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
159 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?