Wharfedale Emerald är en mycket bra högtalare och Harman/Kardon 670 är en mycket bra förstärkare. Dessutom låter de bra tillsammans.
Högtalaren har en varm, fyllig klang som återger musiken på ett härligt, känsligt sätt. Den kan låta lite beslöjat i vissa fall men man kan lätt upphäva det. För min del har jag valt en CD med bra dynamik och detaljupplösning och jag använder EKK som högtalarkablar vilket ger mig extra i diskanten samt en ren, djup och tydlig bas.
H/K 670 är egentligen två förstärkare i en. Om du låter ljudet gå genom tonkontrollerna så får du ett varmt och ganska kompakt ljud. Om du däremot kopplar signalen direkt till slutsteget med source direct så får du en klar, neutral, luftig och detaljerad förstärkare som visst har detaljerad diskant och ren bas (tvärtemot alla fördomarna om H/K).
Så om du redan har en H/K 670 eller kan få en billigt så funkar det utmärkt till denna fina högtalare. Tänk bara på att du bör mata med en klar och distinkt signal, d.v.s. ställa krav på CD-spelaren.
Med rätt kringutrustning är Emerald helt allround. Den lyser dock särskilt med rock och metal.