Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8.590908 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8.9375 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 9.064516 (30) Inga priser
Samsung Q96 50" TV - PS50Q96HD (TV) 2 8.999998 (14) Inga priser
Samsung Q97 50" TV - PS50Q97HD (TV) 1 8.738094 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8.924528 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 13 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 17 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 17 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 18 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 18 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 18 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 18 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 18 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 18 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 18 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 18 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 18 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 18 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 18 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 18 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 18 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 18 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 18 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 18 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 18 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 18 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 18 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 18 år sedan

Postad 26 November 2007 - 15:41

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Vad är det för fel på 60 Hz VGA?
Funkar klockrent för mig. Pixelmappar 1360x768 hur bra som helst.

Du kanske märker att PAL innehåll (50Hz) hackar lite samt att windows skrivbord flimrar rejält. Slå om till 50 Hz så blir det mkt bättre, nackdelen då är att du inte kan köra 1360x768 samt att HD-DVD hackar på ett störande sätt.

MVH
Henrik

Postad 26 November 2007 - 18:51

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Hej, pratade precis med samsung sverige för att reda ut vad som skiljer c96, q96, c97 samt q97 åt.
Att c/q bara var designskillnader hade jag redan förstått genom att läsa inläggen här, men de menade bestämt att samtliga 4 modeller hade exakt samma spec! endast design-skillnad och återförsäljarvikta.
Finns det någon som kan bekräfta eller dementera, då säljaren på ONOFF ville sälja Q97 för 2lax mer än C96 för att den skulle vara mycket bättre!?

Q96 och Q97 är samma, men inte C96 (och C97??) Q-modellerna är lite lyxigare med fler anslutningsmöjligheter. Bla tre hdmi för Q (en på sidan tex) mot två för C. Q-serien har också nåt som Samsung kallar Ultra Filter Bright där C bara har Filter Bright. Detta ska ge något bättre svärta på Q. Sen så har Q även Movie Plus-funktionen som kan ge lite bätre flyt i bilden, även om de flesta antagligen kör utan denna funktion. Dessutom så har Q antireflex-behandlat glas som iofs kan ge randiga reflektioner i bilden om det är väldigt ljust i rummet (Inget jag stör mig på i varje fall) . C saknar detta. Så nej. Specifikationerna är inte desamma och Q-serien är några tusingar dyrare överallt. DET kan man ju tycka att Samsung borde känna till fast de trodde säkert att du menade Q96 och Q97.

Gällande Ultra Filter Bright - någon som kan bekräfta att detta ger skillnad?
Gällande Movie Plus - finns det något läge då dett är användbart?
Gällande antireflex-behandlat glas - gör det en stor skillnad i hur ljus reflekteras? Påverkas bilden på något positivt/negativt sätt (bortsett från möjliga ränder)?

Ska köpa en av dessa (Q96/C96) och undrar om det är värt att lägga tvåtusen extra. En extra hdmi är inget som har stor betydelse för mig.

Tack på förhand!

Hejsan.
Jag valde q97. Jag var inne på att köpa c 96, men såg dem uppställda bredvid varandra och jag tyckte q97 hade bättre bild. ok kanske inte märker skillnad om ann inte vet om det, men jag tyckte det var bättre färger ochn skärpa i Qserien

Postad 28 November 2007 - 15:30

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Nån som har provat att koppla en BLU-RAY eller HD-DVD spelare till denna modellen av TV? Hur pass bra hanterar den omskalning från 24 till 50/60 Hz?

Jag kör en HTPC och där sker omskalningen i datorn.... med varierande framgång.

MVH
Henrik

Postad 28 November 2007 - 19:52

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Hur skall man tolka kryssen och ringarna (X) och (O) i tabellen på sidan 7 i manualen för vilka signaler som stöds på HDMI ingångarna och Component ingången? Har precis laddat ned manualen inför ett ev. köp av 50". Päronen (föräldrana) köpte en 42" idag, men de bor typ 45 mil från mig så....

Postad 28 November 2007 - 22:03

marcusgl
  • marcusgl
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej. ;)

Jag funderar på en antingen en 42 tums C96 eller Q96/Q97 och jag har en fråga.

Mitt vardagsrum är 4 x 10 m och i ena änden finns ett 4 m långt fönster. Hur reflekterar skärmen och framförallt den blanksvarta ramen? Är det så att det går att leva med eller är det besvärande? Såg nämligen i affären att de reflekterar väldigt mycket ljus.

//Marcus

Postad 29 November 2007 - 13:22

blacktooth
  • blacktooth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hejsan.

Har under lång tid varit "passiv" medlem av detta emeninta forum, men behöver nu hjälp och bryter in emellan med ännu en fråga.

Är det någon som helt har kommit till rätta med ljudsync problemet som många verkar dras med?
Har nyss fått hem en c96 och uppmärksammade med en gång att både ljud & bild på tv´n ligger en aning efter ljudet ut på stereon. Märks extra tydligt vilken eko-effekt det blir om man kör dom interna högtalarna sammtidigt (vilket jag inte normalt gör).
Slog en pling till supporten och damen där sa att det jobbas på en lösning på detta problem. Får väll hoppas att detta inte var ett standardsvar på en fråga dom inte kan svara på...?
I alla fall...receivern är en halvgammal proson utan möjlighet att ställa delaytid och utan hdmi och optisk så jag har kopplat rca mellan tv och receiver och rca mellan dvd och receiver. Använder inte den inbyggda mottagaren utan kör scart från satellit-boxen till tv.
Detta är sådär lite lagom störande,så har nån en lösning så hojta till pronto..!
Knepigt att inte analog ut är syncat med dom interna högtalarna...
Zappade förbi en kanal igår som sände tennis och klart störande att höra "plonk" när bollen har 3-4 metrar kvar till racketen.

mvh../Tomas

Postad 29 November 2007 - 14:54

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Nu har jag slutligen lagt en beställning på en Samsung PS-50C96HD. Har letat tv i över ett år men inte kunnat bestämma mig, men nu känns det helt rätt. Det som till slut avgjorde var designen, att svärtan ska vara bra, den inbyggda digitalboxen (mindre prylar, mindre sladdar) och så priset förstås. 15000:- på dustin inkl frakt och väggfäste. Finns billigare på datagrottan men de hade den inte i lager och det känns tryggare att beställa från ett större företag.

Tror ni det blir ett lyft mot min gamla philips tjock-tv 50hz? :) Jag har inte så stort vardagsrum så det ska bli spännande att se hur stor den kommer att kännas...

Postad 29 November 2007 - 17:30

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Pepsi, dela med dig av intryck när du fått den! :) Är lite intresserad av en sådan själv. Gäller bara att övertyga frugan om att 50" är ett måste :)

Postad 30 November 2007 - 00:24

Rylander
  • Rylander
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jahopp då beställde man nyss en Samsung PS-42Q97HD, får hoppas man blir nöjd :unsure: får väl fråga er sen om jag behöver veta något ;)

Beställt från Dustin Home verkade som det skulle vara bra på prisjakt iaf :lol:

Några tips nu när jag kopplar in tv:n nu så jag inte bränner fast något ? :)

Orkade inte läsa igenom alla 69 sidor :)

Hehe Ha d Fint Mvh

Postad 30 November 2007 - 05:52

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Är det någon som helt har kommit till rätta med ljudsync problemet som många verkar dras med?
Har nyss fått hem en c96 och uppmärksammade med en gång att både ljud & bild på tv´n ligger en aning efter ljudet ut på stereon. Märks extra tydligt vilken eko-effekt det blir om man kör dom interna högtalarna sammtidigt (vilket jag inte normalt gör).
Slog en pling till supporten och damen där sa att det jobbas på en lösning på detta problem. Får väll hoppas att detta inte var ett standardsvar på en fråga dom inte kan svara på...?

mvh../Tomas

Jag har också fått hem en C96 (42") i dagarna och är så grymt nöjd. Fick den av Samsung då det skulle ta tid att laga min "gamla" E71. Nu fick jag istället vänta tre månader på att få den nya TV:n, men det är en annan historia.

I vilket fall...det känns som att risken är ganska stor att de drog till med "Vi jobbar på det" på din fråga om ljudsynk. Problemet är ju inte precis nytt och fanns även på min E71 och så lång tid kan det väl inte ta att ordna ett sådant litet(?) problem?

Dock vill jag påpeka att detta inte är något jag stör mig på, eftersom det är ytterst sällan jag använder TV:ns högtalare över huvud taget. Och aldrig någonsin i kombination med recievern.

(Efter jobbet idag ska jag göra ett försök att kalibrera TV:n inför PS3-kväll med en polare :unsure: )

Redigerat av VincentVegaSWE, 30 November 2007 - 05:53.

Postad 30 November 2007 - 09:08

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jag kan uppleva ljudsynk problem men bara på ettan och tvåan :lol:
Kör med digitalbox och optisk ut till min förstärkare.
Men det är bara ibland det uppstår att ljudet är osynkat :unsure:

Postad 30 November 2007 - 11:50

blacktooth
  • blacktooth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

hmm...jag har detta problem oavsett kanal och även från dvd´n. Hur har du kopplat? Scart eller hdmi från boxen,och hur har du kopplat dvd´n?

Postad 30 November 2007 - 12:40

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

hmm...jag har detta problem oavsett kanal och även från dvd´n. Hur har du kopplat? Scart eller hdmi från boxen,och hur har du kopplat dvd´n?

Scart från boxen (scarten är av god kvalitet) till tv. Optisk från boxen till förstärkaren. DVD kör jag med scart fast i scart2 ingången i tv'n. Sen har jag Coaxial från dvd till förstärkaren.
Från dvd blir det dock aldrig osynkat.

Redigerat av Chrester, 30 November 2007 - 12:41.

Postad 30 November 2007 - 13:02

pelle499
  • pelle499
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Scart från boxen (scarten är av god kvalitet) till tv. Optisk från boxen till förstärkaren. DVD kör jag med scart fast i scart2 ingången i tv'n. Sen har jag Coaxial från dvd till förstärkaren.

Jag har samma problem med extern box på 1an och 2an. Om jag däremot ställer in att ljud ut från boxen skall vara PCM stereo så blir det synk igen. Verkar som om det endast blir osynk när SVT sänder surroundljud. DVD är alltid OK.

Postad 30 November 2007 - 17:21

blacktooth
  • blacktooth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med extern box på 1an och 2an. Om jag däremot ställer in att ljud ut från boxen skall vara PCM stereo så blir det synk igen. Verkar som om det endast blir osynk när SVT sänder surroundljud. DVD är alltid OK.

Ok,då verkar det finnas en lösning för mig på problemet. Vet inte ännu exakt var det sitter i då jag inte har uppdaterat resten av prylarna ännu. Som det ser ut nu så har jag riktigt billiga scartkablar rätt igenom (sådana som vanligtvis följer med gratis), en gammal canal digital Nokia box och dvd´n vågar jag knappt nämna...(gammal Centrum modell för 400 kr). Recievern är en gammal (förvånad..?) Proson rv1600 utan digitala ingångar så därför har jag bara testa analog ut från tv´n och analog ut från dvd´n in i receivern.
Blir till att börja uppdatera sig med hyfsade scartkablar till en början och se vad som händer allt eftersom.
Ni får gärna tipsa om kablar och en hyfsad dvd-spelare med lite bra utgångar.

Tack så mycket../T

Postad 30 November 2007 - 22:59

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Hej alla som har en Q96/97!

Mina päron har köpt en 42" men har problem att ställa in så att TV justerar bilden mellan 16:9 och 4:3 automatiskt (vill inte dra ut en 4:3 bild till 16:9 utan istället ha svart på sidorna).

Går detta ens? Själv har jag en 19" LCD från LG i sovrummet och där går det fin-fint genom att välja "orginal".

Tacksamn för tips då jag bor 45 mil från päronen och de tjatar i telefon rätt ofta.

Postad 01 December 2007 - 12:20

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Mina päron har köpt en 42" men har problem att ställa in så att TV justerar bilden mellan 16:9 och 4:3 automatiskt (vill inte dra ut en 4:3 bild till 16:9 utan istället ha svart på sidorna).

Går detta ens? Själv har jag en 19" LCD från LG i sovrummet och där går det fin-fint genom att välja "orginal".

Tacksamn för tips då jag bor 45 mil från päronen och de tjatar i telefon rätt ofta.

Ingen?!

Postad 01 December 2007 - 20:06

Tobbe1975
  • Tobbe1975
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Ojdå, jag som funderat på köpa en 50" q97 och titta på sändningar via den inbyggda boxer...men när man läser denna tråd får jag uppfattningen att denna boxer nästan inte är vatten värd.

Finns det någon som är nöjd med bildkvaliten via en inbyggda boxern? :)

Ingen som har bra eller dålig information att dela med sig om ang den inbyggda digitalmottagaren? ;)

Redigerat av Tobbe1975, 02 December 2007 - 10:20.

Postad 01 December 2007 - 23:25

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Någon som använder en sån här TV eller en C96 till spelande? Då främst Xbox 360 via komponent eller vga. Är nyfiken på en sån men har inte sett spel på den, funkar det bra?

Postad 02 December 2007 - 02:39

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Ingen?!

Ingen som har denna TV????????????????????

Postad 02 December 2007 - 08:52

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Någon som använder en sån här TV eller en C96 till spelande? Då främst Xbox 360 via komponent eller vga. Är nyfiken på en sån men har inte sett spel på den, funkar det bra?

Jag spelar PS3 via HDMI på min C96 och det funkar precis hur bra som helst :)

Postad 02 December 2007 - 09:13

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Jag spelar PS3 via HDMI på min C96 och det funkar precis hur bra som helst :)

Ååh härligt att höra ;) Kommer att ha mkt vägg att fylla ut så en 50" C96 står högt upp på önskelistan. Hur pass nöjd är du i övrigt med den AndersEricsson?

Postad 02 December 2007 - 09:37

pelle499
  • pelle499
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Ingen?!

Ställ in Bildstorlek=Auto Wide och Skärmläge=4:3 tror jag skall ge det som önskas.
Se bif utdrag ut manualen (finns på Samsungs hemsida).Bifogad fil  Q_Screen.pdf   92.79K   20 Antal nerladdningar

Postad 02 December 2007 - 12:14

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Ställ in Bildstorlek=Auto Wide och Skärmläge=4:3 tror jag skall ge det som önskas.
Se bif utdrag ut manualen (finns på Samsungs hemsida).Bifogad fil  Q_Screen.pdf   92.79K   20 Antal nerladdningar

Tack! Men jag har redan laddat hem hela manualen och försökt hjälpt päronen på avstånd, men tycker inte manualen (och inställnings alternativen också för den delen) är helt självklara. Tacka vet jag LG där man kan välja läge "Orginal". Där man vi tala tydlighet.

OK, skall be dem testa " Bildstorlek=Auto Wide och Skärmläge=4:3 " men jag är skeptisk attt det fungera, tycks minnas att de testat detta och då blir 4:3 bilder bra (Svart på sidorna), men 16:9 blir i 4:3 "fönstret" så du får svart runt om hela bilden..... men jag kan ha fel.

Postad 02 December 2007 - 14:10

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Pepsi, dela med dig av intryck när du fått den! :) Är lite intresserad av en sådan själv. Gäller bara att övertyga frugan om att 50" är ett måste :)

I fredags fick jag hem guldklimpen och jag har precis börjat få ordning på grejjerna. Allt känns bra så här långt. STORT! Men inte för stort! ;) Har redan börjat vänja mig vid storleken, hur ska man någonsin kunna se en film på något mindre igen...

Jag har haft en xbox 360 som dvd och tänkte köra med den ett tag till, men så går det tydligen inte att använda hdmi till min modell. Trodde att alla 360 klarade det, men tydligen inte. Så jag har alltså bara matat med komponent. Bilden är riktigt bra men det finns en del brus om man går nära. Men jag tror alltså att det är xbox med komponent som är problemet. Någon annan kanske vet hur bra (dålig) bild man får från en 360 med komponent?

Sammanfattningsvis så är jag riktigt nöjd så här långt! TV:n är tyst, fin bild med bra svärta, digitalboxen fungerar bra, tvn är GRYMT snygg och storleken är alldeles lagom! En miss jag gjorde själv är att jag nog satte tvn lite för högt... bilden början 80cm ovan golv, skulle nog vilja ha ned den 10cm. Men jag funderar på att tapetsera om i vardagsrummet och ha en fondvägg bakom tvn så jag låter den vara så länge...

15000:- med väggfäste och frakt är ju ett kap! Såg samma tv på mediamarkt för 18000 och då tillkommer väggfäste förstås.

Ska fixa lite bilder sen!

Postad 02 December 2007 - 15:08

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Pepsi, dela med dig av intryck när du fått den! :) Är lite intresserad av en sådan själv. Gäller bara att övertyga frugan om att 50" är ett måste ;)

I fredags fick jag hem guldklimpen och jag har precis börjat få ordning på grejjerna. Allt känns bra så här långt. STORT! Men inte för stort! ;) Har redan börjat vänja mig vid storleken, hur ska man någonsin kunna se en film på något mindre igen...

Jag har haft en xbox 360 som dvd och tänkte köra med den ett tag till, men så går det tydligen inte att använda hdmi till min modell. Trodde att alla 360 klarade det, men tydligen inte. Så jag har alltså bara matat med komponent. Bilden är riktigt bra men det finns en del brus om man går nära. Men jag tror alltså att det är xbox med komponent som är problemet. Någon annan kanske vet hur bra (dålig) bild man får från en 360 med komponent?

Sammanfattningsvis så är jag riktigt nöjd så här långt! TV:n är tyst, fin bild med bra svärta, digitalboxen fungerar bra, tvn är GRYMT snygg och storleken är alldeles lagom! En miss jag gjorde själv är att jag nog satte tvn lite för högt... bilden början 80cm ovan golv, skulle nog vilja ha ned den 10cm. Men jag funderar på att tapetsera om i vardagsrummet och ha en fondvägg bakom tvn så jag låter den vara så länge...

15000:- med väggfäste och frakt är ju ett kap! Såg samma tv på mediamarkt för 18000 och då tillkommer väggfäste förstås.

Låter kanon! :) Jag använder också min 360 som DVD med komponent och på en del filmer är det en hel del brus. T.ex. Gladiator, brusigt överallt tycker jag. Medans Shooter t.ex. har kanonbild. Men har läst att 360'n är ganska brusig. Det är bara nyare 360 som har hdmi utgång. Mm, kanonpris! Antar att du beställde från dustin?
Ser fram emot bilder och fler intryck! Gärna hur det går att spela på den! Om den hänger med i spel och om det blir sånt där "grönt" i bilden som det kan bli på plasma när man panorerar bilden i spel.

Postad 02 December 2007 - 15:43

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Hur mkt brusar eran Q96 på ca 2 meters håll när det blir ljust på skärmen? Har min dator ung 2 meter från tv'n snett framifrån tv'n och där brusar den riktigt mkt....alldeles för mkt för att det ska vara behagligt...

Sen stör jag mig en del på de vågräta ränderna också...blir det bättre om man kör med digitalbox?

Redigerat av Mickys, 02 December 2007 - 15:43.

Postad 02 December 2007 - 17:14

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Kan några vänliga själar med en 42" eller 50" mäta höjden och bredden på själva bildytan?

Sitter med en 32" tjock-tv (4:3) och har funderat på 42" men jag är lur på att höjden på bildytan blir mindre, något jag inte vill ha. Vore perfekt om det gick att få tag på måtten.

Redigerat av Reckie, 02 December 2007 - 17:45.

Postad 02 December 2007 - 17:42

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Ååh härligt att höra :) Kommer att ha mkt vägg att fylla ut så en 50" C96 står högt upp på önskelistan. Hur pass nöjd är du i övrigt med den AndersEricsson?

Jämfört med den PS42E71H den ersatte är skillnaden som natt och dag! Har inte kikat på några dyrare apparater, utan nöjer med att JAG är hur nöjd som helst med bilden på C96:an, med de krav jag har. Vilka krav man har är ju väldigt individuellt, men det är helt klart en bra TV :)

Postad 02 December 2007 - 18:55

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Ååh härligt att höra :) Kommer att ha mkt vägg att fylla ut så en 50" C96 står högt upp på önskelistan. Hur pass nöjd är du i övrigt med den AndersEricsson?

Jämfört med den PS42E71H den ersatte är skillnaden som natt och dag! Har inte kikat på några dyrare apparater, utan nöjer med att JAG är hur nöjd som helst med bilden på C96:an, med de krav jag har. Vilka krav man har är ju väldigt individuellt, men det är helt klart en bra TV :)

Hehe ja men det låter ju bra. Du lär ju inte ha lägre krav än mig antar jag ;)

Postad 02 December 2007 - 19:40

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Kan några vänliga själar med en 42" eller 50" mäta höjden och bredden på själva bildytan?

Sitter med en 32" tjock-tv (4:3) och har funderat på 42" men jag är lur på att höjden på bildytan blir mindre, något jag inte vill ha. Vore perfekt om det gick att få tag på måtten.

Behövs väl knappast mätas? Pytagaros sats och en miniräknar är väl allt du behöver?!
32" 4:3 ger 65 cm i bredd och 48,7cm i höjd.
42" 16:9 ger 92 cm i bredd och 52,3cm i höjd.
50" 16:9 ger 110,7 cm i bredd och 62,3 cm i höjd.

Så med en 42" widescreen TV (16:9) bör du få ungefär samma bild höjd som på din 32" (4:3) TV.
Så om du då ser 4:3 mtrl på en 42" widescrenn får du samma-lika eller tom lite större bild.

Postad 02 December 2007 - 20:54

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Är mycket intresserad av denna maskin. Ska köra Sd signalen från min CD box genom min Sony 750 Hdd. Jag tänkte köra upp den till 720p med den. Funderar på hur bilden kommer att bli. Kommer det att bli nån skillnad på bilden eller är det lika bra att gå genom scarten från boxen. Kommer att använda HDMI från Sonyn.

Postad 02 December 2007 - 23:09

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Är mycket intresserad av denna maskin. Ska köra Sd signalen från min CD box genom min Sony 750 Hdd. Jag tänkte köra upp den till 720p med den. Funderar på hur bilden kommer att bli. Kommer det att bli nån skillnad på bilden eller är det lika bra att gå genom scarten från boxen. Kommer att använda HDMI från Sonyn.

Tänkte göra precis som dig med en 870, hoppas att det blir bättre!

Postad 03 December 2007 - 13:22

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Så har vi det här med sport o speciellt fotbollssändningar. Är det eftersläpningar på q97:an eller är det inget man märker?
Undrar också ifall jag kommer att få det svårt att titta på Q97:an i vanligt dagsljus?

Postad 03 December 2007 - 15:15

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Pepsi, dela med dig av intryck när du fått den! :( Är lite intresserad av en sådan själv. Gäller bara att övertyga frugan om att 50" är ett måste :(

I fredags fick jag hem guldklimpen och jag har precis börjat få ordning på grejjerna. Allt känns bra så här långt. STORT! Men inte för stort! :D Har redan börjat vänja mig vid storleken, hur ska man någonsin kunna se en film på något mindre igen...

Om du ska använda din xbox360 som dvd-spelare borde du köpa en VGA-kabel. 360n skalar inte upp bilden med komponent utan man är tvungen att använda VGA om den ska göra detta.

Postad 03 December 2007 - 23:04

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ojdå, jag som funderat på köpa en 50" q97 och titta på sändningar via den inbyggda boxer...men när man läser denna tråd får jag uppfattningen att denna boxer nästan inte är vatten värd.

Finns det någon som är nöjd med bildkvaliten via en inbyggda boxern? :(

Ingen som har bra eller dålig information att dela med sig om ang den inbyggda digitalmottagaren? :D

Bildkvaliteten via inbyggda digtaltunern var bättre än min Nokia 212T box. Men å andra sidan har man problemen med att ljudet förvinner (kör optiskt ut) och att bilden stannar upp ibland. Detta verkar kunna hända några gånger per kväll och vad jag förstår skall det finnas en ny firmware som fixar detta.

Är det någon som någonsin fått en uppdatering via Boxer? Man får intrycket att Samsung inte vågar lägga ut en sådan i etern?

Postad 04 December 2007 - 11:00

Rylander
  • Rylander
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej alla Samsung Ägare, nu är det så att när tv:n kopplades in (NY) så kommer det ju upp automatisk installation där man väljer språk osv, där kom jag åt fel knapp så det vart engelska istället för svenska (kan tillägga att det var svenska från början) så vart smått irriterad.
för när man går in på language och ska välja språk finns en nedrans massa man inte just svenska ;) så nått tips om hur jag ska göra ? eller måste jag dras med engelska nu ?

Mvh

Edit: Jag löste det nu ;) efter mkt sökning i tråden :blush:

Tack ändå !

Redigerat av Rylander, 04 December 2007 - 11:33.

Postad 04 December 2007 - 14:32

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Ingen?!

nu har jag inte fjärren framför mig, men långt nere på den på någon liten knapp i närheten av tex tv knappen finns en knapp som heter picture mode. en ställer in färgernna med de olika lägena standard mm. bredvid den ska där finnas en knapp, Vet inte om den heter picture size, där man ändrar bildstorleken. 16/9 4/3 och auto tror jag det går att välja emellan. se om jag komme rihåg att kolla när jag komme rhem

Postad 04 December 2007 - 23:27

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Ingen?!

Janne, tittar du lite längre bak i tråden så har vi tagit upp detta tidigare ;)
Det verkar vara så att det är en bugg i den inbyggda DVB-T tunern som gör att AutoWide inte fungerar när man tar signal genom den. Däremot skall autowide fungera när man kör en antennsignal genom den analoga tunern. Detta har jag dock inte prövat själv. Jag är verkligen missnöjd med detta men har inte fått tummen ur och kontakta Samsung. Det finns ju en ny mjukvara till den inbyggda DVB-T tunernm, kanske problemet är löst med den. Har frågot här i tråden om någon som har den nya mjukvaran kunde testa detta men har inte fått något svar.

Postad 05 December 2007 - 17:09

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Så har vi det här med sport o speciellt fotbollssändningar. Är det eftersläpningar på q97:an eller är det inget man märker?
Undrar också ifall jag kommer att få det svårt att titta på Q97:an i vanligt dagsljus?

Bumpar sportfrågan. Fotboll och ishockey brukar sålla agnarna från vetet.

Postad 06 December 2007 - 13:29

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ny (?) irriternade bugg: Text-tv undertexting fungerar inte som den skall

Som jag skrev tidigare här i tråden använder jag inte den inbyggda DVB-T mottagaren eftersom den saknar stöd för aspect ratio switchning 4:3/16:9.

Det finns ännu en funktion som jag tvingas bruka min externa digitalbox till och det är text-tv undertextningen. Eftersom delar av min familj som sover när jag vill kolla på tv är jag en frekvent användare av undertext via text-tv (tack SVT!) för att kunna ha låg volym. Tyvärr visar det sig att plantorna hos Samsung låter sidnummret ligga kvar i bild (!) när jag går till en text-tv sida som innehåller undertextning t.ex. SVT1 sid 199 & SVT2 sid 299. Följden blir att man får en irriterade siffra i övre vänsta hörnet av skärmen samt att det blir inbrännningseffekter!

Riktigt kasst av Samsung. Nu är måttet rågat och jag avser att kontakta Samsung med båda buggarna. Är det någon som har en bra e-post adress till dem?

Postad 06 December 2007 - 13:40

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Går tyvärr inte
Se https://www.minhembi...s...596&st=2027

Postad 06 December 2007 - 19:10

danielmotala
  • danielmotala
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Såg att Expert nu säljer 50" C62 för 14 000 kr. Vad är det för skillnad på den och c96? Bara utseende eller nåt annat? Någon som vet om den surrar mycket? Lämnade tillbaks en 50" LG pc52 för att fläkten i den lät alldeles för mycket.

Postad 07 December 2007 - 19:05

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Ingen som kör på detta viset. Behöver ju inte va en Sony Hdd, kan va kul att veta ändå. Väntar in mellandagsrean om Sammen dyker upp där! :)

Postad 08 December 2007 - 13:30

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Ingen som kör på detta viset. Behöver ju inte va en Sony Hdd, kan va kul att veta ändå. Väntar in mellandagsrean om Sammen dyker upp där! :)

Tvivlar på att Sonyn skalar upp bilden bättre än TVn. Koppla direkt mellan digtalbox och tv, det ger ett steg mindre och sannolikt bästa resultat. Helst skulle du ju ha CDs hd-box naturligtvis.

Redigerat av nobba, 08 December 2007 - 13:31.

Postad 08 December 2007 - 15:47

GTR_GREVEN
  • GTR_GREVEN
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Äntligen kan man skriva på deta forum. vart någe strul med inloggningen..
Hur Står sig Q97 mot kunkurensen..
När jag köppte en tv senast var 32 mega stor :) Men min gamla Philips rör tv går bramen börjar få par år nu..
Så sneglar på Samsung Q97 som ersättare..

älskar bio hema men är lite grön på det men har så jag klarar mig på den fronten bara större tv jag vill ha.
90% digitalbox (sattelit) resten vanliga DVD xbox samt PS2 som jag använder..

Hur tåls desa att gå par timmar om dan kan bli lätt med barn o jag

//Greven

Postad 09 December 2007 - 09:25

Unregistered407e9ef4
  • Unregistered407e9ef4
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Någon som har synpunkter på TestFaktas resultat av plasma mot LCD?

Tydligen så suger alla plasmas utom Pio bredvid LCD's. Sammyn är sämst i detta vetenskapliga tester och knappast köpvärd.

Vad är era synpunkter på artikeln?

/Sreffo

Postad 09 December 2007 - 09:33

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Äntligen kan man skriva på deta forum. vart någe strul med inloggningen..
Hur Står sig Q97 mot kunkurensen..
När jag köppte en tv senast var 32 mega stor :) Men min gamla Philips rör tv går bramen börjar få par år nu..
Så sneglar på Samsung Q97 som ersättare..

älskar bio hema men är lite grön på det men har så jag klarar mig på den fronten bara större tv jag vill ha.
90% digitalbox (sattelit) resten vanliga DVD xbox samt PS2 som jag använder..

Hur tåls desa att gå par timmar om dan kan bli lätt med barn o jag

//Greven

Tjenare Greven.

Jag fick hem en C96 för snart två veckor sedan och har använt den flitigt med både TV-sändningar, DVD, Blu-Ray och PS3-spelande. Kan inte säga mycket annat än att jag är supernöjd med bilden och har inte märkt av några inbränningar över huvud taget.

Q97 skiljer sig väl inte jättemycket från C96? Q97:an har någon mer "bildförbättringsfunktion" som de flesta ändå verkar stänga av, "bättre" antireflex i skärmen som dock ger lätt irriterande streck över bilden och en extra HDMI-ingång (tre istället för två).

TV:n har inga problem med att stå på i flera timmar, utan det som KAN ge problem är om den visar en statisk bild under lång tid. Jag har dock aldrig sett några inbränningar av de olika mätare och sånt som finns i bilden vid TV-spelande.

Slutligen: Du vet väl att Q96 är samma TV som Q97, med den enda skillnaden att Q97 har en "kromad" list nertill? Q97:an verkar kosta lite mer, så det kan ju vara bra att veta vad det är man får för de extra pengarna jämfört med Q96.

Redigerat av VincentVegaSWE, 09 December 2007 - 09:44.

Postad 09 December 2007 - 16:40

TarZan_Swe
  • TarZan_Swe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej.är riktigt sugen på denna tv-n..har läst en del i forumet..och tycker det mesta är positivt...
jag tittar mycket på film samt lirar på ps3..men nu till min fråga...hur är det att se på blu-ray filmer på
denna tv...har läst något om 24p...fattar inte riktigt men ,,,tv-n bör väl stödja detta tror jag för att bilden
ska flyta smidigt....har någon testat och se blu-ray filmer på den med en ps3...funkar det ???? finns där gamemode
på denna.....

Postad 09 December 2007 - 17:04

Kriztjan
  • Kriztjan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Vad är det för fel på 60 Hz VGA?
Funkar klockrent för mig. Pixelmappar 1360x768 hur bra som helst.

Du kanske märker att PAL innehåll (50Hz) hackar lite samt att windows skrivbord flimrar rejält. Slå om till 50 Hz så blir det mkt bättre, nackdelen då är att du inte kan köra 1360x768 samt att HD-DVD hackar på ett störande sätt.

MVH
Henrik

...och det här läser jag nu. Jag som har felanmält TVn till Samsung för att jag trodde det var något fel på den! Det enda Samsung support säger är att de supporterar 1360*768 via VGA. De hade ju kunnat upplysa mig om att det "ska" flimra i den upplösningen...

Jag kör ju ALL film via HTPCn (Vista med Nvidia GeForce 7800GTX), så det här känns inte alls kul :D
Bilden är ju väldigt bra och knivskarp, men flimret får man ju huvudvärk av :)

Bara för att bli säker att jag inte har något annat fel. Upplever du flimret i 60Hz som en gammal CRT-skärm som körs i 60Hz? Jag märker flimret mest på vita partier, t ex i en film med ett snölandskap eller i Windows om man öppnar tex Notepad.

Precis som du skriver så blir bilden stabil om jag sänker upplösningen och kör 1280*720@50Hz, men då kör jag ju inte i native-upplösning och bilden blir ju därmed inte pixelmappad!

Har någon testat Powerstrip eller något annat program och matat TVn med 1360*768@50Hz?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.