Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av analogt tv-kort

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 april 2007 - 20:04

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Via vår samfällighet så är jag kollektivt tvångsansluten till ComHems analoga tv-kanalutbud. Jag har förvisso kört DVB-S via parabol under flera år men nu skulle jag vilja få in de analoga kanalerna i en HTPC (Mediaportal, MCE eller dyligt).

Först trodde jag att Hauppauge PVR-500MCE var det givna valet men efter en del surfande så har jag fått intrycket att de har en del kvalitetsproblem med PVR500. Är det så och är i så fall ett eller flera PVR150 att föredra iframför ett PVR500?

Ett annat kort som verkar få bättre kritik är Leadtek WinFast PVR2000. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av dessa kort för Mediaportal, MCE eller annan mjukvara? Finns det några andra, bättre, analoga kort (med hårdvaruenkodning)?

Alla synpunkter är av intresse / Tack på förhand...

Postad 15 april 2007 - 10:33

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Ingen? Finns det verkligen ingen som kör med PVR150 eller PVR500 och som kan tycka till om det fungerar bra eller ej? :blink:

Postad 15 april 2007 - 11:24

juca
  • juca
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har Comhems analoga utbud och använder ett Hauppauge PVR 150 MCE tillsammans med ett Hauppauge Win-TV PVR USB-2 i Vista Media Center. För mig fungerar det utmärkt och ger bra bild på både live-tv och inspelade program. Har dock en gammal tjock-tv men jag kan tänka mig att bildkvaliten inte känns riktigt lika bra på en plasma eller LCD. Tidigare har jag kört XP Media Center Edition 2005 och Mediaportal och även i dessa fungerade korten utan problem. I Mediaportal och XP använde jag Nvidias Purevideo-dekoder.
Ett tips är dock att använda en bra antennkabel. Tidigare hade jag problem med lite störningar och brus men en hyfsad high grade-kabel gjorde susen.

/Carl

Postad 15 april 2007 - 18:44

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Ingen? Finns det verkligen ingen som kör med PVR150 eller PVR500 och som kan tycka till om det fungerar bra eller ej?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ett PVR500 MCE och det funkar bra. Bilder blir i alla fall lika som med TV:s mottagare. Mpeg2 komprimeringen i hårdvaran gör att det drar 1-2% CPU att spela in. Tror att en del av problemen med dålig bild rättades med ny firmware.

Sen har Comhem så dålig bild här att jag skaffat ett digitalt Twinhan kort också och nu när 3an, 5an och 6an finns digitalt så finns det ingen kanal jag behöver se analogt.

Postad 15 april 2007 - 21:42

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Jag har tidigare i mitt system använt två PVR500. Nätet var i mitt fall också comhems analoga utbud som delades i en bostadsrättsförening. Signalen var sisådär utan förstärkare, men det går väl knappast att skylla kortet för. Klart är i alla fall att det kräver mer av signalen, sannolikt som en följd av att det sitter två tuners på samma antenningång.

Det ligger en del bilder på min f.d setup i galleriet, har du några frågor är det bara att fråga på. Helt ska man väl inte ha förträngt kortet och dess för- och nackdelar.

Båda korten finns kvar och skall säljas, om du är sugen. PM if so :)

Postad 16 april 2007 - 04:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0
Tack för alla svar. Igår beställde jag ett PVR150 (synd att det var före ditt svar Jizzler, annars hade jag köpt dina kort). Anledningen till att jag valde ett PVR150 i stället för ett PVR500 var de kvalitetsproblem jag läst om för PVR500. Kanske gäller de också PVR150 men på grund av PVR500s design så verkar det vara känsligare. Behöver jag en till analog tuner så får det bli ytterligare ett PVR150.

Postad 16 april 2007 - 09:56

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag kör med PVR500 och mediaportal. Jag är mkt nöjd med kvaliten. Fast skulle jag köpt nu skulle jag nog satsat på PVR150. Detta pga att där jag bor kommer vi gå över till IP-Tv, och då får man ju koppla boxen via s-video in på kortet och då har man ju ingen nytta av att det är 2 turners iom att det bara finns en s-video ingång.

Vore kul om du skriver om din konfiguration sen, vilka codecs du använder och så vidare.

Postad 16 april 2007 - 12:29

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Jag kör med PVR500 och mediaportal. Jag är mkt nöjd med kvaliten. Fast skulle jag köpt nu skulle jag nog satsat på PVR150. Detta pga att där jag bor kommer vi gå över till IP-Tv, och då får man ju koppla boxen via s-video in på kortet och då har man ju ingen nytta av att det är 2 turners iom att det bara finns en s-video ingång.

<{POST_SNAPBACK}>

Är 2st S-video inget man får ens med extrakontakterna, dvs. den del som går att koppla via kontakt på kortet till en PCI-plats bredvid?

Postad 16 april 2007 - 12:41

gurenius
  • gurenius
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag kör PVR500 i ett analogt nät från ComHem. Har en 28" tjock-TV. Tyvärr så är bilden såpass dålig att vi inte ser på TV via Media Center utan använder den enbart för inspelning i nödfall.

Har kämpat med detta under lång tid men inte hittat nån lösning. I mitt fall så upplevs bilden komprimerad så alla rörelser blir "jpg-aktiga" + får släpande effekter. Stillbilder eller "långsamma" program är helt OK.

Vad jag har förstått på forumen så blir det såhär med analog signal. Lite trist tycker jag, för det hela kostar ju ändå en hel del pengar... Jag trodde inte att ett TV-kort skulle göra bilden synbart sämre.

Postad 16 april 2007 - 17:22

Unregisteredb98c9d15
  • Unregisteredb98c9d15
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är 2st S-video inget man får ens med extrakontakterna, dvs. den del som går att koppla via kontakt på kortet till en PCI-plats bredvid?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har två uppsättningar av alla kontakter till mitt kort. Kontakterna till encoder2 sitter dock på en medföljande liten extrabygel som ansluts till kortet via en liten flatkabel.

Kan inte heller säga att jag upplevt några kvalitetsproblem med mitt PVR500, kör dock enbart i Linuxmiljön så jag kan inte utala mig om hur det fungerar i windows. Samtidigt verkar inte comhem bry sig så mycket om vilka signalnivåer de har i sitt analoga nät så en extra distributionsförstärkare kan alltid vara bra att ha. I gamla kabelvisions nät hade jag dock alltid nära på perfekt bild på alla analoga kanaler.

Postad 19 april 2007 - 15:44

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har två uppsättningar av alla kontakter till mitt kort. Kontakterna till encoder2 sitter dock på en medföljande liten extrabygel som ansluts till kortet via en liten flatkabel.

Kan inte heller säga att jag upplevt några kvalitetsproblem med mitt PVR500, kör dock enbart i Linuxmiljön så jag kan inte utala mig om hur det fungerar i windows. Samtidigt verkar inte comhem bry sig så mycket om vilka signalnivåer de har i sitt analoga nät så en extra distributionsförstärkare kan alltid vara bra att ha. I gamla kabelvisions nät hade jag dock alltid nära på perfekt bild på alla analoga kanaler.

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte haft behov av nån innan nu när vi skall få ip-tv och har ångrat att jag köpte ett MCE500 då jag då inte kommer att få användning av båda mottagarna nu. Så när jag läste att det skulle finnas en extra kontakt blev jag glad och leta upp kartongen för att se om det låg en kontakt där, men inte.

Så jag tog ett långskott och skrev till Hauppauge Nordic och fråga om det var möjligt att få en ny eller att få köpa en till en rimlig kostnad. Blev väldigt glad när de hörde av sig och sa de skickar en ny till mig. Väldigt bra av Hauppauge tycker jag... Det är service...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.