Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bredbandsbolagets trådlåsa router - kvalitet?

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 april 2007 - 13:29

hellman7
  • hellman7
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Tjena!

Har stökat och bökat en del med Bredbandsbolaget, sedan de dragit in bredband via bredbandsuttag i lägenheten, vilket inte var det lättaste att få flytta över sig till, från deras 24/1-lösning via telejacket.

I alla fall, som en del i den lösning jag nu äntligen fått del av så har jag fått en trådlös router, eftersom de råkade ha ett aktivt erbjudande som bl.a. innebar det, just när jag körde mitt race med dem.

Inte särskilt oväntat så handlar det om ett, åtminstone för mig, helt okänt märke. Produkten heter "Inteno", av vad man kan utläsa på den, och utöver det är det mer eller mindre bara modellnumret som finns att tillgå i informationsväg. Modellnumret är: XG6546p2.

Jag har försökt söka runt lite, men finner ingen information om produkten. Det är ju intressant att få kläm på dess prestanda. Hade egentligen tänkt investera i en egenvald trådlös router, men valde att avvakta när jag fick klart med att jag skulle få den här. Samtidigt vill man ju kunna utnyttja kapaciteten i det nät man abonnerar på. Visar den sig inte hålla någon jättestandard så kan det ändå bli tal om att köpa en på egen hand. Det jag nu undrar över:

* Är det någon som har en likadan och kan recensera den? Vad har du/ni för uppfattning om den?
* Är det någon som vet vilken trådlös hastighet (throughput) den klara?
* Är det någon som vet vilken trådbunden hastighet den klarar (nästan det viktigaste - till min "huvuddator" lär jag nog köra trådat)?
* Den har ju uttag (2 st) för telefoni, och jag abonnerar även på BBB:s IP-telefonitjänst. Om jag vill köra en egen trådlös router, hur fasen löser jag då telefonin? Måste jag i så fall fortsatt ha den här boxen inkopplad? Eller måste jag använda den telefonidosa jag har sedan gammalt, som följde med när jag skaffade IP-telefoniabonnemanget, men som nu inte behövs då routern klarar allt detta på egen hend? Eller finns det andra lösningar, som gör så att jag klarar mig med bara en annan trådlös router som ersättning till den jag nu fått av BBB?

Tack på förhand!

MVH: L

Postad 23 april 2007 - 08:40

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Ska i dagarna få hem en trådlös router/modem från BBB. Troligen inte samma produkt då jag fortfarande kör ADSL, men eventuellt samma märke. Återkommer med liten recension om det blir relevant.

Postad 23 april 2007 - 20:45

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag har BBB via ADSL och ett trådlöst modem, alltså ingen router.. Force står det på den, modell X528-P2, fungerar utan problem, vet dock inga spec på den riktigt...

jag vet bara att det fungerade direkt när jag kopplade in den(var tvungen att installera BBB programvara för att ställa in den, men de va bara att avinstallera sen), fungerar bra med Wii också.

Postad 25 april 2007 - 09:09

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

jag vet bara att det fungerade direkt när jag kopplade in den(var tvungen att installera BBB programvara för att ställa in den, men de va bara att avinstallera sen), fungerar bra med Wii också.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var först när jag slängde BBBs programvara i papperskorgen som jag kunde göra vettiga inställningar på modemet. :D

Tanken är fin, installationshjälp för nybörjare, men programmet ställde till mer besvär än nytta... :blink:

(Har inte fått hem det trådlösa än...)

Redigerat av Unregisteredbd4cda37, 25 april 2007 - 09:10.

Postad 25 april 2007 - 09:17

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
de håller jag med om, jättebra för nybörjare, verkligen bara att peka och klicka, perfekta instruktioner!

men precis som du säger, själva programmet gör mer skada än nytta för oss som suttit aktivt vid en dator de senaste åren :blink:

dessutom är det bra att installera programmet så fixar det alla inställningarna, sen kan man som sagt ta bort det så är allt fixat.

Postad 25 april 2007 - 14:33

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

dessutom är det bra att installera programmet så fixar det alla inställningarna, sen kan man som sagt ta bort det så är allt fixat.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det var min plan, men i mitt fall så låste sig programmet och levde rövare. Tänkte att det kanske var någon speciell anledning till att BBB skeppade med disken och att man var tvungen att använda den vid första setup:en så jag ringde supporten och sa att jag hade problem med "start-skivan", varpå killen svarar: "Ok, först och främst... ta ut skivan, släng den sedan i papperskorgen."

Tydligen inte den första det strulade för. :blink:

Sorry för OT.

Postad 23 augusti 2007 - 13:26

charlie2999
  • charlie2999
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag har inget annat än dåliga erfarenheter om denna accesspunkt.

Någon skrev i ett tidigare inlägg och undrade om det var en bra router... Det är en usel router eftersom det helt enkelt bara vidarebefodrar ip adresserna från bbb, en så kallad accesspunkt, eller switch.

Den trådbundna switch delen fungerar utmärkt, precis som de flesta andra 100kr switchar. Det som gör mig förbannad på enheten är dess totalt värdelösa wlan kvalitee. Jag tappar anslutningen konstant, ifall den ens lyckas upprätta en anslutning ( detta är med 3 olika apparater som alla upplever samma problem ).

Kör med en stationär dator som router ( alltså DHCP ) och sedan denna efter servern som agerar switch och wlan accesspunkt, DHCP servern känner igen alla trådbundna datorer omedelbart ( dvs XG6546p2 gör sitt jobb och vidarebefodrar dem ) men för wlan kommer aldrig förfrågan fram till servern. Har provat både med okrypterad och WPA-PSK TKIP som jag egentligen vill köra.

XG6546p2 ska kunna klara av SUPER G 108 Mbit anslutningar men varken vid den inställningen eller vid 802.11 b/g auto (den tidigare troligtvis mer kompatibla verisionen ) låter den något ansluta.

Har försökt att hitta en uppdaterad firmware till enheten ( har 2.00B2T05.6546p2 ). Men vid tillverkarens hemsida tar det stop eftersom man behöver ett login för att se support sidorna, det finns inget sätt att registera sig och de svarar inte på mail.

(support inloggningen finns här: http://www.xavi.com.tw/support.aspx )
(och länk till själva produkten här: http://www.xavi.com....eway XG Series)

slutgiltiga dommen om produkten är släng den åt *ett varm ställe* eller sälj på blocket..

//CJ

Postad 23 augusti 2007 - 13:44

silence
  • silence
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har också denna "trådlösa gateway" i en låda nånstans.
Faktum är att hårdvaran i sig är ganska kapabel men bbb har valt att lägga in en egen firmware med begränsad funktionalitet. T.ex. så har dom tagit bort NAT, router vilket gör att den endast funkar som switch. Synd att dom gör så...

Har försökt att kontakta dom för att få en fullvärdig firmware, men dom låtsas inte förstå vad jag menar...

Om nån bara visste var man kan få tag på en riktig firmware till den...?

Postad 24 augusti 2007 - 09:38

charlie2999
  • charlie2999
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har e-postat deras support vid: [email protected] tre gånger nu utan svar.
Skulle vara kul ifall fler än jag mail bombade dem tills ett svar ges.

en annan interessant forumtråd:
http://www.dd-wrt.co...b60f81f4d1ee80a
Det är för ett alternatift firmware på routrar. Av vad som sagts än så länge så kan det bli så att deras programvara inom inte allt för lång framtid kommer att stödja denna hårdvara.

Låter lite som att den redan skulle kunna göra det nu.
Någon som har mycket linux kunskaper som är villig att testa?

Postad 24 augusti 2007 - 22:11

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Jag har lite erfarenhet av Xavi, min syster har ett ADSL-abbonemang hos B2. Har aktiverat det trådlösa nätet och lite annat där och deras bärbara kopplar ALDRIG ifrån. Det negativa är väl att man inte får någon dynamisk IP utan alltid får den statiska IP:n från ISP detta innebär att man INTE kan ha ett hemmanätverk om inte IP-nummren man får ligger på samma nät (vilket som sällan gör). Finns inga möjligheter att i routern dela ut dynamiska IP-adresser. Dock kan man ju tycka att Statiska är bättre då man slipper köra port forwarding på dessa, löste problemet genom att lägga upp en FTP. Så länge man har igång modemet så byts inte adresserna ut. Tycker ändå den är värd 8/10 poäng, bra hastighet, kopplar aldrig från, bra täckning.

Postad 24 augusti 2007 - 23:46

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Produkten heter "Inteno", av vad man kan utläsa på den, och utöver det är det mer eller mindre bara modellnumret som finns att tillgå i informationsväg. Modellnumret är: XG6546p2.

* Är det någon som vet vilken trådbunden hastighet den klarar (nästan det viktigaste - till min "huvuddator" lär jag nog köra trådat)?

Vore väl märkligt med en router som inte ens pallar ynka 24 mbps på WAN år 2007, så där är du nog hemma med black box från BBB. Vore riktigt korkat att bundla annars?

När det gäller IP-tele och BBB så har jag ingen aning så jag säger inget.

Vad gäller prestanda, varför testar du inte själv?

TPtest och inom ditt nät eller servers du själv har kontroll över mha IPerf

Redigerat av maxxess, 24 augusti 2007 - 23:47.

Postad 28 augusti 2007 - 09:20

charlie2999
  • charlie2999
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tjenare igen.
Har nu ringt bbb och efter ca 10 minuters väntetid kommer en kille fram som ber mig koppla accesspungten direct till jaket ( rj45 i väggen ) det dröjer ytterligare 2 minuter..
Efter en stund säger han enheten är trasig en ny är på väg till mig.

Så antingen fick jag ett måndags exemplar eller så kommer nästa att vara lika dålig, hursomhelst så var de inte helt obenägna att hjälpa till.

Gör ett inlägg när jag fått och testat den nya, kanske e så att vi som har problem kanske bara fått dåliga ex.

Postad 21 september 2007 - 22:05

javvee
  • javvee
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hur bär jag mig åt för att konfigurera min XG6546p2?
WEP 64 känns inte ett dugg roligt, antingen vill jag döda wirelessen och köra min egna eller smällapå WPA-PSK. Men hur får jag kontakt med lådan?

Postad 21 september 2007 - 23:36

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Hur bär jag mig åt för att konfigurera min XG6546p2?
WEP 64 känns inte ett dugg roligt, antingen vill jag döda wirelessen och köra min egna eller smällapå WPA-PSK. Men hur får jag kontakt med lådan?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag bad BBB slå av wlanet i lådan (de gjode det på 10 sekunder medan jag väntade i luren) och kopplade sedan in en egen w-lan router för att kunna köra wpa.

Postad 02 november 2007 - 16:23

beerfueled
  • beerfueled
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
XG6546p2 har (i alla fall min) IP-adress 192.168.1.1, dvs om du sätter t.ex. 192.168.1.2 på ditt nätverkskort så kan du komma åt admin-funktionerna. Via webläsaren (user/pass admin/admin) kommer du bara åt en del (men du kan åtminstone slå på/av det trådlösa nätverket och ändra lösenord). Du kan även köra telnet mot den och det visar sig att den kör någon form av linuxsystem. Antagligen kan man komma åt inställningar som inte finns med i webinterfacet där. Det finns t.ex. en fil /etc/gateway.conf som är en länk till en fil som inte verkar finnas. Jag är inte så haj på linux så jag vet inte riktigt vad det innebär. Hursomhelst så borde man ju kunna slå på NAT genom att editera någon konfigurationsfil. Jag letar vidare...

Postad 29 november 2007 - 21:42

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1 174 inlägg
  • 0
Det ni kan tänka på är att om ni är inne och ändrar saker i "routern" så är förmodlgen det något som inte ingår i den support som Bredbandsblaget ger vilket också kan ställa till det vid eventuella framtida felsökningar. Den utrustning de skickar ut är bara till låns och levereras som de är. Om ni inte är nöjda med den befintliga funktinaliteten (då menar jag brandvägg, NAT m.m. inte dålig kvalitet på det trådlösa) så är det något ni får ordna själva.

/B

Postad 07 januari 2008 - 20:55

Mag00
  • Mag00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Försöker lyfta den här tråden, är det någon som kommit nåt längre?

Postad 17 mars 2008 - 20:09

charlie2999
  • charlie2999
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
hey.
vad är standard användarnamnet/lösenordet till denna accesspunkt. gömde min i garderoben ett tag men har plockat fram den igen och minns dem inte..

Postad 17 mars 2008 - 20:31

Mag00
  • Mag00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

hey.
vad är standard användarnamnet/lösenordet till denna accesspunkt. gömde min i garderoben ett tag men har plockat fram den igen och minns dem inte..

Spana in här

Ingen som kommit längre i att byta firmware?

Postad 21 mars 2008 - 16:47

charlie2999
  • charlie2999
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
För att klargöra för er som inte orkar sifta igenom deras pdf'er

Username: user
Password: user

Postad 21 april 2008 - 22:34

anbj__
  • anbj__
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har i afton plockat fram och dammat av en 6545 rutter.
Efter att ha gjort "factory-reset" enl. hjälpfilen som säger:

Push the reset button on the rear of the gateway for 5 seconds to reset the gateway. The default values are:
User Name: admin
Password: admin
Internet Port: DHCP.
Local port address: 192.168.1.1
Subnet mask: 255.255.255.0
DHCP server: Enable
DHCP start address: 192.168.1.2
Number of DHCP clients: 128
Wireless: Enabled
SSID: XG6544p2
Channel: 11
Operation Mode: 802.11b/g mixed
WEP security: No
Remote Management: Disabled
UPnP: Enabled

Nu har jag via telnet access till hela filträdet i burken, och har hittat följande web-sidor inbygda i den:
AccessControlList.asp StaticRoutes.asp WirelessLanSer.asp
AccessList.asp Status.asp WirelessLanWEP.asp
AccessLog.asp Storage.asp WirelessLanWPAPSK.asp
BPALogin.asp Storage_wfm.asp WirelessLanWPASer.asp
DDNS.asp SystemReset.asp Wizard-2.asp
DHCP.asp Time.asp Wizard-3.asp
DefineGroup.asp Times.asp Wizard.asp
EmailAlarm.asp UPnP.asp aDefineApplication.asp
FactoryReset.asp U_DHCP.asp detect_F.asp
Firewall.asp U_PPPoE.asp flash_sts.asp
FirmwareUpgrade.asp U_StaticIp.asp index.asp
L2TP.asp Upgrade.asp macclone.asp
LocalPort.asp Urlblock.asp profile.asp
Management.asp UserList.asp reboot.asp
NetworkStatus.asp UserManagement.asp reset.asp
PPPoE.asp V_line1.asp restart_sts.asp
PPTP.asp V_line2.asp service.asp
Printer.asp V_operational.asp stats.asp
RemoteManagement.asp V_profile.asp user.asp
Reset.asp V_provisioning.asp userlan.asp
RouteTable.asp V_rtp.asp userwlan.asp
Save.asp V_sip.asp vDefineApplication.asp
SaveConfiguration.asp V_telephone.asp wiz_DHCP.asp
SessionList.asp VirtualServer.asp wiz_PPPoE.asp
StaticDHCP.asp WirelessLan.asp wiz_PPTP.asp
StaticIp.asp WirelessLanDisable.asp wiz_ok.asp

Dessa är direkt åtkommliga i web-grässnittet.

Burken kör en variant av linux (BRECT), och har tydligen stöd för iptables (brandvägg), vilket jag ännu inte har hunnit kolla upp.

Jag har även (via den inbygda serieporten) loggat hela bootningen.

Om intresse finns, återkommer jag med mer info varthän.

/Anders

Postad 22 april 2008 - 18:12

Mag00
  • Mag00
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ja, fortsätt! :D

Skulle vara fint om man hittade ett sätt att antingen aktivera brandvägg för att administrera via webgränssnittet eller åtmistone få igång iptables. Ska kolla lite när jag kommer hem och får tid...ute på resande fot nu.

Postad 22 april 2008 - 22:28

anbj__
  • anbj__
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
;) :P :D :rolleyes: :P
Satt och komponerade ett lite längre inlägg, där jag vill få information om någon har ens sett en notis om GPL i dokumentationen. Fick strömavbrott - bara 5 sek - räkckte......

Så vitt jag (ännu) kan se går det att åtminstone sätta upp iptables mellan: eth0 - br0 - wlan0. Jag har för mej att jag tidigare (6mån sedan) såg alla br-portarna (4 el 5 st). Kan minnas fel oxo.

Min intention, är att kanske kunna blåsa OpenWrt på burken, men det återstår att se om jag kan få lev. (inotek) att inse betydelsen av GPL-licensen och att släppa ut hela "tool-chain".....

iptables -L
ger:
-L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

och ifconfig ger:
br0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:01:38:98:A7:C2
inet addr:192.168.1.64 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:15705 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:13478 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:1035484 (1011.2 kb) TX bytes:1795659 (1.7 Mb)

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:01:38:98:A7:C2
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:15741 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:25299 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:300
RX bytes:1320532 (1.2 Mb) TX bytes:2951683 (2.8 Mb)
Interrupt:26

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.255.255.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

wlan0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:01:38:98:A7:C2
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)
Memory:b9010000-b9020000

Redigerat av anbj__, 22 april 2008 - 22:33.

Postad 26 april 2008 - 19:50

devour
  • devour
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

* Är det någon som har en likadan och kan recensera den? Vad har du/ni för uppfattning om den?
* Den har ju uttag (2 st) för telefoni, och jag abonnerar även på BBB:s IP-telefonitjänst. Om jag vill köra en egen trådlös router, hur fasen löser jag då telefonin? Måste jag i så fall fortsatt ha den här boxen inkopplad? Eller måste jag använda den telefonidosa jag har sedan gammalt, som följde med när jag skaffade IP-telefoniabonnemanget, men som nu inte behövs då routern klarar allt detta på egen hend? Eller finns det andra lösningar, som gör så att jag klarar mig med bara en annan trådlös router som ersättning till den jag nu fått av BBB?

6545 eller 6546:orna är som det tidigare nämnts utrustningar som har B2´s egna firmwares med lite modifikationer, detta dels för att underlätta supporten och även användandet för användarna.

Kvalitétsmässigt så är den kanske inte direkt det bästa på marknaden. Den fungerar ok, men det finns alltid saker som är bättre. Fördelen med den är att den fixar båda lan och wlan samt VOIP.

Det ska nog gå att kunna använda VOIP utan att behöva köra genom denna dosa, bara man vet inställningarna, servrar och liknande som skall ställas in. Men om VOIP inte är aktuellt kan man lika gärna skrota den och köra sin egen router. Men vill någon börja meka in egen firmware och ödsla tid på det så är det väl bara att leka på, tänk på att det är ett lån av utrustning, så den ska vara i samma skick som när den skickades ut som när den skickas tillbaka. Annars kan det komma något fint kuvert kanske på 495:-. :)

För att svara på hellman7:
Den trådlösa hastigheten är precis som vilken annan 54mbit/s router/AP kassa och ger ~20-25mbit i verklig hastighet. Många vet säkert det redan men runt 23mbit är ungefär den hastighet man får ut i bästa fall trådlöst via ett 54mbit nätverk, resten av bandbredden går åt till felkorrigering och liknande aktiveter men det visste ni säkert. Dessa produkter är inget undantag där. Vad gällande throughput så är jag inte helt hundra, om du menar totalt över LAN så om den aggerar switch så kan du väl skyffla på bäst du vill, men vissa begränsningar har den väl.
Med kabel så kan man säkert få ut runt 80-90mbit med lite tur, i alla nät så finns det ju ~10-15% overhead som går åt till tidigare nämnt procedur. Vissa får kanske över 90 mbit vid en bra mätning mot tptest. ;) I praktiken brukar tjänsten landa på 80/20 80 ner och 20 upp.
Angående VOIP så svarade jag kanske på det här ovan också, du kan nog sätta in din CISCO ATA och ha den mellan uttaget och din egna router, viss risk för kvaltétsproblem kanske. Desto mer utrustning desto mer störningar :P

Jag har lite erfarenhet av Xavi, min syster har ett ADSL-abbonemang hos B2. Har aktiverat det trådlösa nätet och lite annat där och deras bärbara kopplar ALDRIG ifrån. Det negativa är väl att man inte får någon dynamisk IP utan alltid får den statiska IP:n från ISP detta innebär att man INTE kan ha ett hemmanätverk om inte IP-nummren man får ligger på samma nät (vilket som sällan gör). Finns inga möjligheter att i routern dela ut dynamiska IP-adresser. Dock kan man ju tycka att Statiska är bättre då man slipper köra port forwarding på dessa, löste problemet genom att lägga upp en FTP. Så länge man har igång modemet så byts inte adresserna ut. Tycker ändå den är värd 8/10 poäng, bra hastighet, kopplar aldrig från, bra täckning.

Ingen dynamisk IP? Så länge man inte beställt statisk IP så har man _ALLTID_ dynamisk IP. IP-adressen förnyas varje timme, sedan att du hela tiden får samma IP har nog med tillgängligheten att göra, var ditt IP du hade tidigare ledigt så får du det igen. Om du frigör ditt IP och stänger av datorn i en dag så kan du säkert få nytt IP. Kör du en router hemma som alltid är på så kan den säkert hålla IP´t jävligt länge om databasen med IP/MAC rensas.

Redigerat av devour, 26 april 2008 - 20:06.

Postad 03 maj 2008 - 21:17

anbj__
  • anbj__
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Då jag har "annorlunda" konfigureringsbehov än vad ALLA standardpryttlar kan tillhandahålla, och jag har inte några band till B3. Då verkar min bästa option vara att hacka programvaran i denna eller en annan plutter.:)
Allt för att få mina konfigurationen filer att bestå mellan omstarter....

Information till den som är intresserad:

(för den mer händige) har jag tyvärr endast identifierat en
serieport på kortet. Det finns en stiftlist nästan i mitten av kortet,
med (från fronten räknat) 1 + tom + 3 stift. Går inte missa.
Bakifrån:
1 - gnd
2 - txd från kortet
3 - rxd till kortet

För att sedan få kortet att prata med en dator, krävs en
"nivåkonverterare". Fann i min junkbox en RS232-TTL konverterare (går
troligen även med 2 st transistorer och 4 motstånd oxo, har inte ännu testat)

Nu till det intressanta:
Kopplade up min dator, via "gränssnittet" satte upp enl följande:
(kermit)
Communications Parameters:
Line: /dev/tts/USB0, speed: 57600, mode: local, modem: generic
Parity: even, stop-bits: 1 (7E1)
Duplex: full, flow: xon/xoff, handshake: none
Carrier-watch: off, close-on-disconnect: off
Lockfile: /var/lock/LCK..USB0
Terminal bytesize: 7, escape character: 28 (^\)

Carrier Detect (CD): Off
Dataset Ready (DSR): Off
Clear To Send (CTS): Off
Ring Indicator (RI): Off
Data Terminal Ready (DTR): Off
Request To Send (RTS): On

--------------------------------------------------------------------------------
OBS 7 bitar EVEN paritet EN stopbit
--------------------------------------------------------------------------------
får då en promt:

00111002

Copyright © 2003 Xavi Corporation
*** Disable Port 4
*** chipid-0x21= 23
*** chipid-0x11= 10

Chip select 0, Flash chip CFI generic 0002, address 0xbfc00000, size 4MBytes
flash not detected in chip select 1
CPU type BRECIS 1000. CPU clock frequency 167 MHz.
Avail RAM 16025 KBytes.

PMON version 6.8.669 [EB], Tue Jun 13 10:55:22 CST 2006

IP address 192.168.1.1
MAC0 address: 00:01:38:98:a7:c2

*** Press ^C to abort auto run (3 seconds) ***
Auto run second count down: 3
<Här TRYCKER JAG CTRL+C>

Nu är jag inne i PMON!

Fots. Följer

Postad 16 maj 2008 - 18:49

anbj__
  • anbj__
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej Hopp!
Kanske det finns lite hopp, att kunna fixaigång egna programvaror/konfigurationer.

Kontaktade tidigare i veckan Inteno, som lovar att jag får "tillgång till de delar som faller under GPL".

Om jag nu får tillgång till det, lägger jag ut det på nätet :)

Ha'de så länge
/Anders

Redigerat av anbj__, 16 maj 2008 - 22:35.

Postad 25 juni 2008 - 18:21

anbj__
  • anbj__
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Fick i dag (25/6) äntligen!!!!! Efter flera påstötningar har jag fått svar från Inteno.

Hej Anders.

Du kan ladda ner din efterfrågade GPL kod från länken i detta mail.

ftp://project.inteno.se/MSP2xxx_GPL.tar.gz

Med vänlig hälsning
Fredrik

Jag har ännu inte hunnit testa (kompilera) någonting. Jag hoppas verkligen att det är är ett komplett byggträd. För er fönsteranvändare, får ni nog ladda ner cygwin, för att kunna kompilera.

Så småningom, kanske jag lägger upp allt på min sida, men jag lovar ingenting.

Ha'de
Anders

Postad 07 augusti 2008 - 13:47

Datenshi
  • Datenshi
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hoppas det här leder till att jag kan köra en alternativ firmware på routern, den som sitter i nu är värdelös imo=\ tyvärr är jag inte kunnit inom området så jag kan inte hjälpa med den här biten.

Postad 26 augusti 2008 - 00:11

RonaldMcDonald
  • RonaldMcDonald
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag hade en hel del strul med min Xavi XG6546 när det gällde det trådlösa. Jag har precis flyttat, men i min gamla lägenhet kopplade det ner sig hela tiden & bara krånglade. Jag körde en egen trådlös router kopplad direkt till en av portarna i Xavi'n, och då fick jag en bra trådlös uppkoppling. Lite bökigt att behöva ha en separat trådlös router bara, så nu efter flytten testade jag Xavi'ns trådlösa funktion igen. Tyvärr var det fortfarande lika kasst, om inte ännu värre. Märkligt nog verkade det trådlösa funka på frugans laptop så länge jag hade igång mitt trådade nät på en stationär dator. Varje gång jag stängde av den stationära dog även det trådlösa. Helknäppt!

Hur som helst så lyckades jag ta mig in i XG6546'an genom att dra ut alla kablar utom strömsladd & den TP-kabel som går till min dator. Därefter ställde jag in mitt ip till 198.162.1.10, med nätmask 255.255.0.0 och gateway 192.168.1.1 . Sen gick jag in i firefox & sökte på just 192.168.1.1 som jag läst skulle vara routerns IP. Med login "user" och password "user" (utan citationstecken på båda) fick jag tillgång till hela routern & kunde ställa in lite kul saker! Det första jag märkte var att det trådlösa nätet var inställt på b/g men att det fanns möjlighet att ställa om till 108mbps (auto), vilket jag gjorde. Då ändrades även kanalen från 11 till 6, vilket bör ha skapat bättre möjligheter för mig att connecta, då jag inte ligger & trycker på samma frekvens som alla andra B2-användare i området! Det gick även att ändra WPA-nyckel, SSID och en del annat. SSID't gick även att dölja.

Mitt tips är att även om man inte vill ändra till 108mbps utan ligga kvar på b/g så kan det var värt att byta till en annan kanal (jag har kört felfritt på kanal 7 tidigare t.ex.) om man har problem med sitt trådlösa B2-bredband. Ofta har många i närheten samma modem & inställningar, vilket gör att störningar kan uppstå (tror jag i alla fall!).

Tack för bra info i denna tråd! Hoppas att mitt inlägg hjälper nån annan :blink:

Postad 02 september 2008 - 15:05

heeke
  • heeke
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Kan det vara så "enkelt" att man kommer åt "låsta" inställningar i XG6546p2 genom ett annat login?

Minns inte rakt up och ner nu, men har för mig att det stod något om "user" i web-interfacet där man kan ändra inloggningsuppgifter.
Antingen var det bara en notering om aktuellt användarnamn, men jag tror nog jag tolkade det som om man var inloggad med "rollen" user, och då borde det finnas en "roll" admin.
Frågan är ju bara hur man kommer åt admin användarnamn och lösen :S

Annars väntar jag spännt på att någon fixar/hittar en ny firmware.

Hur ser lösningen ut annars, om man behöver VoIP?
Kan man köra en vanlig router först i bredbandsjacket och sen confa en DMZ där man sätter Xavi/Inteno burken?
Jag gissar att Xavi/Inteno burken inte har någon jätte hög througput så man skulle ju vilja slippa koppla allt via den.
Sista alternativet är väl att skaffa en ny egen Router med inbyggd VoIP, men synd att behöva lägga ut extra pengar om det går att lösa med en DMZ tex.

Postad 14 september 2008 - 23:24

gusgez
  • gusgez
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
någon som använder BBB.s trådlösa router (för LAN-tjänsteN) och öven kör deras digital-tv paket igenom?

Postad 21 september 2008 - 20:38

zaklin
  • zaklin
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är det bara jag som inte kommer in genom att ändra mitt ip till 192.168.1.10..blabla
och sedan köra 192.168.1.1 i webbläsaren?

Postad 04 oktober 2008 - 10:11

v1qer
  • v1qer
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Är det bara jag som inte kommer in genom att ändra mitt ip till 192.168.1.10..blabla
och sedan köra 192.168.1.1 i webbläsaren?

Prova med att koppla ifrån wlan kabeln o se till att modemet tappar syncen helt(dvs att wlan lampan inte lyser)

Postad 05 oktober 2008 - 23:51

dogday
  • dogday
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Prova med att koppla ifrån wlan kabeln o se till att modemet tappar syncen helt(dvs att wlan lampan inte lyser)

Förutsätter att du menar WAN och inte WLAN (en trådlöst nätverk-sladd känns väldigt udda).

Postad 06 oktober 2008 - 15:00

hansemannen
  • hansemannen
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag hade en hel del strul med min Xavi XG6546 när det gällde det trådlösa. Jag har precis flyttat, men i min gamla lägenhet kopplade det ner sig hela tiden & bara krånglade. Jag körde en egen trådlös router kopplad direkt till en av portarna i Xavi'n, och då fick jag en bra trådlös uppkoppling. Lite bökigt att behöva ha en separat trådlös router bara, så nu efter flytten testade jag Xavi'ns trådlösa funktion igen. Tyvärr var det fortfarande lika kasst, om inte ännu värre. Märkligt nog verkade det trådlösa funka på frugans laptop så länge jag hade igång mitt trådade nät på en stationär dator. Varje gång jag stängde av den stationära dog även det trådlösa. Helknäppt!

Hur som helst så lyckades jag ta mig in i XG6546'an genom att dra ut alla kablar utom strömsladd & den TP-kabel som går till min dator. Därefter ställde jag in mitt ip till 198.162.1.10, med nätmask 255.255.0.0 och gateway 192.168.1.1 . Sen gick jag in i firefox & sökte på just 192.168.1.1 som jag läst skulle vara routerns IP. Med login "user" och password "user" (utan citationstecken på båda) fick jag tillgång till hela routern & kunde ställa in lite kul saker! Det första jag märkte var att det trådlösa nätet var inställt på b/g men att det fanns möjlighet att ställa om till 108mbps (auto), vilket jag gjorde. Då ändrades även kanalen från 11 till 6, vilket bör ha skapat bättre möjligheter för mig att connecta, då jag inte ligger & trycker på samma frekvens som alla andra B2-användare i området! Det gick även att ändra WPA-nyckel, SSID och en del annat. SSID't gick även att dölja.

Mitt tips är att även om man inte vill ändra till 108mbps utan ligga kvar på b/g så kan det var värt att byta till en annan kanal (jag har kört felfritt på kanal 7 tidigare t.ex.) om man har problem med sitt trådlösa B2-bredband. Ofta har många i närheten samma modem & inställningar, vilket gör att störningar kan uppstå (tror jag i alla fall!).

Tack för bra info i denna tråd! Hoppas att mitt inlägg hjälper nån annan :blush:

Tack så hemskans mycket. :blush: Strulat som tusan på min nya bärbara, men på min gamla funkade det fint med det trådlösa. Höll på att banna Intel WiFi5300 kortet som ska vara ett bra kort i onödan. Det har dock strulat på tjejens bärbara oxå, men jag har tyckt hon haft en kass dator..hehe :lol:
Kör nu på SuperG 108mbit o kanal 6, tror inte jag har nån nytta av SuperG, men det blev en annan kanal och det finns ett gäng BBB gateways i området, så det var säkert dom som störde ut.

Tack igen :blush:

Edit: Är det någon som vet vad man måste göra för inställningar på datorn för att utnyttja "super g"? Jag har ett Intel WiFi 5300 kort och det hittar och ansluter till min gateway med 2 anslutningar, men jag får inte upp bättre fart än 21mbit (som utan super g). Testade slå samman anslutningarna via nån inställning i windows men det hjälpte inte.

Redigerat av hansemannen, 08 oktober 2008 - 15:12.

Postad 10 december 2009 - 19:33

ultimatescar
  • ultimatescar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
har någon lyckats göra nått med den? kan inte göra factory reset heller.. har någon gammal fimware som är inte från BBB. kan någon ladda upp den nånstans?

Postad 10 december 2009 - 22:09

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Den lilla erfarenhet jag har av Xavi-routern (till LAN/fiber) är att den absolut duger som trådlös och trådbunden accesspunkt i alla fall. Skulle aldrig kunna tänka mig att köra en sån här billig (läs dålig) produkt som router.

Postad 12 december 2009 - 01:41

ultimatescar
  • ultimatescar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
nämen jag vill vara logga in och kolla inställningar.. har du lyckats??

Postad 30 april 2010 - 13:47

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Kan det vara så "enkelt" att man kommer åt "låsta" inställningar i XG6546p2 genom ett annat login?

Minns inte rakt up och ner nu, men har för mig att det stod något om "user" i web-interfacet där man kan ändra inloggningsuppgifter.
Antingen var det bara en notering om aktuellt användarnamn, men jag tror nog jag tolkade det som om man var inloggad med "rollen" user, och då borde det finnas en "roll" admin.
Frågan är ju bara hur man kommer åt admin användarnamn och lösen :S

Annars väntar jag spännt på att någon fixar/hittar en ny firmware.

Hur ser lösningen ut annars, om man behöver VoIP?
Kan man köra en vanlig router först i bredbandsjacket och sen confa en DMZ där man sätter Xavi/Inteno burken?
Jag gissar att Xavi/Inteno burken inte har någon jätte hög througput så man skulle ju vilja slippa koppla allt via den.
Sista alternativet är väl att skaffa en ny egen Router med inbyggd VoIP, men synd att behöva lägga ut extra pengar om det går att lösa med en DMZ tex.

Har denna gateway XG6546p2 från bbb och vill ha den efter en dir-655 är det möjligt och om hur?
Det jag inte får igång är telefonin från bbb, har haft en switch och då har det funkat och så långt är jag med att
då är där inget i vägen så att säga B)

Postad 26 augusti 2010 - 06:20

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Många frågor utan svar här ser jag ;) Men får testa ändå. Vad skall man ändra för inställningar för att få stopp på konstant ändrande av IP adresser på mina datorer? Kan hända med flera timmars mellanrum oavsett om det är trådat eller trådlöst. Det är ju sjukt ofta! Telefoner kopplas bort från nätverket hela tiden. Då måste man stänga av Wifi och sätta på det igen. Även kommunikationen mellan telefonerna och datorerna brytts då jag använder unifide remote som är IPadress baserat. Kopplade in min gamla D-link nu och har inga problem alls. Men jag vill helst slipa en hel rack med nätverksprylar när man kan ha bara en.

Postad 03 maj 2011 - 17:08

ultimatescar
  • ultimatescar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Många frågor utan svar här ser jag ;) Men får testa ändå. Vad skall man ändra för inställningar för att få stopp på konstant ändrande av IP adresser på mina datorer? Kan hända med flera timmars mellanrum oavsett om det är trådat eller trådlöst. Det är ju sjukt ofta! Telefoner kopplas bort från nätverket hela tiden. Då måste man stänga av Wifi och sätta på det igen. Även kommunikationen mellan telefonerna och datorerna brytts då jag använder unifide remote som är IPadress baserat. Kopplade in min gamla D-link nu och har inga problem alls. Men jag vill helst slipa en hel rack med nätverksprylar när man kan ha bara en.

hur kom du in på routern ??

Postad 03 maj 2011 - 17:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Antar att du menar i ditt interna IP nät, inte vilken IP adress du har externt.

Detta styrs av DHCP servern som normalt är i routern eller WLAN accesspunkten (brukar vara samma burk).
Leta i inställningarna efter nått med DHCP IP lease time eller dylikt som styr hur ofta DHCP servern tilldelar klienterna (PC burkarna) nya IP addresser, man brukar ställa in att DHCP servern aldrig ska byta ut IP addresserna i ditt interna IP nät (i kåken/lägenheten).
Om jag nu inte har missförstått frågan helt vill säga....

EDIT: Woooha ! Dagens necro-post, såg inte att frågan var från 2010......

Redigerat av what17ever, 03 maj 2011 - 17:29.

Postad 29 januari 2012 - 10:28

ultimatescar
  • ultimatescar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
har någon fortfarande lyckats och logga in på routern jag har fortfarande inte det med (192.168.1.1). jag har ttl omvandlare och allt.. nån som kan hjälpa mig .

Postad 25 juni 2012 - 19:47

Dalthor-san
  • Dalthor-san
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Vet att tråden är segare än körv men :P du måste göra en hård reset på den. tryck in reset:en där bak i minst 5 sekunder (utan ström på). Koppla sen in strömmen. koppla din dator till nån av lan-portarna. (OBS ha inte i internetkabeln) kör 192.168.1.2, 255.255.255.0 som statisk IP DNS: 192.168.1.1. Sen kör du webbläsaren och trycker in i adressfältet 192.168.1.1 så SKA det funka. :)

Postad 29 oktober 2014 - 11:08

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Återuppväcker tråden igen lite angående "kvalitet" på modem/router från Bredbandsbolaget

på DN.se så läser jag några artiklar om säkerhet på Bredbandsbolagets modem/routrar (Zyxel 2601, Zyxel 2602 och Zyxel 2812).

Det verkar finnas brister i säkerheten på dessa modem.
(Och detta går väl under "Kvalitet" som rubriken på tråden säger...?)

DN säger bla: Sårbarheten finns i modemens egen hemsida

Finns att läsa mer här:
Vanliga modem lätta att kapa

Oklart hur lång tid det tar att höja säkerheten

Så granskade DN modemen

Hmm! Hoppas att BBB kan fixa till detta snarast...

Postad 29 oktober 2014 - 17:03

x1xett
  • x1xett
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Inget att oroa sig för i dagsläget. Att ändra dns inställningar i modemet genom att först smitta datorn med skadlig kod är inte speciellt alarmerande. Den otroligt kompetente programmeraren som utförde testet bad användarna att först surfa in på en smittat websida och ropade sen att det var dålig säkerhet i modemen.
Visst… BBB skulle kunna låsa modemen till att enbart använda deras egna dns'er men då kan man lika gärna rikta in sin attack på att ställa om dns i datorn hos alla med bryggade modem.
Lite överdrivet skriveri i media som vanligt .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.