Fujitsu Siemens Myrica VQ46-3SU
120 svar till detta ämne
Postad 10 oktober 2007 - 09:47
gnor
-
gnor
-
Rookie
-
3 inlägg
Beställde en VQ46-3SU av dustin i början av september. Tyvärr fick jag ett exemplar som hade det irriterande tjutet när man justerar ner backlighten. Efter någon dag så slutade dessutom tvtunern (har kabeltv) att fungera. Var bara att skicka denna till infocare i Växjö. Dessa påstod till en början att det inte var något fel på burken. Tillslut så gick det att övertala teknikern att en tv inte ska tjuta så det hörs i soffan. Att det tjuter när man lägger öran mot burken är ju ok i denna prisklass.
Fick tillbaka tvn för ett par dagar sedan och den är nu tystare och tvtunern fungerar. Dock har de lyckats att ändra något i grundinställningen så i stället för svarta kanter vid bla 4:3 så är det ljusgrå. Plus att vissa funktioner på fjärren är sämre än från början. Detta är ganska irriterande. Har inte pratat med de ännu, tänkte få provköra tvtunern någon dag till då denna tidigare fungerade till o från.
Vet någon om detta går att ställa i någon dold meny, serviceläge?
Kan ni som har denna tv kolla vad ni har för mjuk o hårdvaruversion?
Menu>Setup>Info
Själv har jag nu: Mjuk: V01.00.11 TEST Hård: Rev 04 (vet ej vad det var innan rep)
Kan ni med PIP aktiverat bläddra mellan kanalerna med CH+/- på huvud tvtunern?
Redigerat av gnor, 10 oktober 2007 - 17:42.
Postad 10 oktober 2007 - 20:07
Unregistered7b0eba3a
-
Unregistered7b0eba3a
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Vet inget om någon servicemeny dessvärre.
Mjuk: V01.00.27
Hård: Rev 04
Postad 10 oktober 2007 - 21:23
ocap
-
ocap
-
Rookie
-
5 inlägg
Kan bläddra huvud kanal samt skifta primär kanal mot sekundär kanal, ändar storlek och position på sekundära kanalen
Postad 11 oktober 2007 - 00:23
Macahan66
-
Macahan66
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Gnor,
Jag har också:
PIP använder jag inte eftersom jag har Boxer, men den verkar ju funka bra om jag tex väljer Scart 1 (Boxer) och HDMI (DVD:n), men som sagt, blädra bland kanalerna kan jag inte göra på TV:n.
De andra problemen du har känner jag inte igen.
Jag har haft TV:n en månad ungefär nu (tror jag) och har väl börjat vänja mig vid bilden och tycker den är okay. Det blev lite bättre bild efter övergången till digital-sändningar (osäker på om de dyrare Scart kablarna hjälpte). Kanske ångrar man sig lite att man inte tog en TV med inbyggd digital mottagare, men å andra sidan lär de väl komma om några månader, så bilden lär bli bättre när dessa kommer.
Jag håller kvar vid mitt "betyg" att det är en helt okay TV för under 10.000:-
/Magnus
Postad 12 oktober 2007 - 05:27
rickricaro
-
rickricaro
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Min har också:
Har inga problem att bläddra mellan kanalerna med CH+/- på huvud tvtunern när PIP används.
angående tjutandet så är det inget jag upplever som störande, jag hör bara det när det är väldigt tyst/inget ljud.
Postad 17 oktober 2007 - 10:51
Unregistereda3b082eb
-
Unregistereda3b082eb
-
Användare
-
-
160 inlägg
Då var en beställd från dustin...
Postad 22 oktober 2007 - 15:27
Unregistereda3b082eb
-
Unregistereda3b082eb
-
Användare
-
-
160 inlägg
Fan vad snabba dom är på Dustin, fick den dagen efter jag beställde den...
Riktigt nöjd med den hitils har inga problem med brum som många andra verkar ha.
Postad 02 december 2007 - 23:09
Unregistered16b96569
-
Unregistered16b96569
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Verkar inte va så mkt liv i denna tråd, men jag chansar ändå.
Är väldigt sugen på att beställa denna TV, men jag får inget grepp om det är bra eller anus. Jag har fattat att denna apparat, precis som de flesta andra, är väldigt känslig med vad den matas med. Ni som haft era ett tag, hur upplever ni bilden på en vettig DIVX/XVID ripp matad från datorn via DVI/HDMI? Är det okej eller funkar det knappt. Har en DiBoss 32" som jag är mkt nöjd med bildmässigt och jag kan ju inte ens i min vildaste fantasi tro att denna skulle va sämre. Varken jag eller fugan är bildofiler, så är det lite artefekter o dyl kan vi leva med.
Dela gärna med er om era erfarenheter.
Mvh
P
Postad 06 december 2007 - 10:10
Karamazov
-
Karamazov
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Angående backlightljudet:
fick min tv igår och var helnöjd fram tills jag upptäckte ljudet (som verkade komma efter ett tag, om nu inte backlight var i annat läge) som var vid backlight med läge "normal". Vid "ljus" hörs inget och vid "mörk" hörs nästan inget.
Ni som haft problem ovan. Är detta något som kan "gå till sig"?
Postad 06 december 2007 - 16:42
gnor
-
gnor
-
Rookie
-
3 inlägg
Tror knappast problemet går till sig av sig själv. Efter att min tv varit på rep så är den bra, hörs om man är bakom tvn o kopplar men inte från soffan. Dock har de ändrat effekt på ljuslägena mörk, normal, ljus. Mörk och normal är nu ljusare än tidigare.
Petta: Har man en svart bakgrund så kan det framträda ett flammigt parti i ena hörnet. Har dock sett liknande på betydligt dyrare apparater.
Redigerat av gnor, 06 december 2007 - 16:43.
Postad 06 december 2007 - 21:52
Karamazov
-
Karamazov
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
ok! Hur artade sig dina ljud? Var det som mig med högt ljud i "normal", lågt vid "mörk" och inget (i princip) vid "ljus"?
Hörde du av dig med de problem som uppstod efter de fixat ljudet? (som jag såg du nämnde i din förra post)
Postad 07 december 2007 - 19:34
john-henri
-
john-henri
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Första posten sedan registreringen... Jag har suktat på att beställa en VQ46-3SU bra länge nu, men har velat se den live innan köp. Åkte till Siba i Bromma idag och där finns den upphängd, dock i ganska "dåligt" sällskap bredvid några full-HD apparater. Det gör att man tydligt ser skillnaden i bildkvalité.
Dock; på Siba kostar den 14995:- och jämför man med 10000:- dyrare full-HD apparater så är inte prestandaskillnaden så stor att den motiverar prisskillnaden tycker jag. Tittade på samma sändning från DiscoveryHD och färg och svärta är fullt godtagbara för 46' i prisklassen om man köper från Dustinhome.
Jag lägger en beställning nästa vecka. Garanterat.
MVH/
Jonne
Postad 11 december 2007 - 15:09
Unregistered6d5298b6
-
Unregistered6d5298b6
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
MM efter mycket övervägande tanke arbete, och läst allt jag hitta om MYRICA VQ46 så beställde jag en idag.
Kollar jag på likvärdig konkurent så får jag punga ut minst 5 papp mer och den är inte snygg ens.
Nu har jag bara en fråga inann jag får prova härligheten ... Hur hänger man upp den på väggen?? Hittar inga svar på den frågan har nån av er monterat upp denpå en vägg?
LAsse
Postad 11 december 2007 - 17:28
gnor
-
gnor
-
Rookie
-
3 inlägg
Karamazov: Jo jag påpekade de nya problemen, skulle få det ordnat om jag ville. Skulle förståss få skicka tvn till växjö igen. Har dock inte gjort det ännu.
Enklaste (billigaste) sättet att hänga den är på 2 L- krokar. Chassit är i plåt så det håller säkert för det, bara väggen och krokarna är nog kraftiga.
Postad 14 december 2007 - 07:45
Unregistered6d5298b6
-
Unregistered6d5298b6
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Så var tv en hemma!!
Beställde i tisdags efm och fick den på torsdag efm bradustin inget att klaga på!
MOnterade upp den på väggen drog kalbar satt igång tven ,, den är stor !!
Har inte hunnit prova mycket än men marksänd digital tv bra bild..
Kopplade även in htpc, Provad köra 1360x768 det funka fint på 60 hz. Kör vga till dvi, har inge dvi eller hdim på data så singnalen blir analog. Idag ska jag prova parabolen och dvd.
Har läst om pip ljudet närman växlat mellan ljus. normal , mörk. Ljus= hörs inget Normal= rundgångs ljud som lan va störrande närman har vaäldigt låt volympå Mörk= lite högre ljud är normal, lite störrande men vem vill ha bilden så mörk???
Ska försöka kalibrera bilden färger och ljus... läste på en resention på dustin att det finns en kalibrering dvd att köpa nån som vet var.
Eller om nån lyckat få riktigt fina väger kontra ljus så kan ni väl skriva in inställningarn här så kan man prova dem
mmm Nöjd Nöjd Nöjd Lägger upp några bilder snart!!
Postad 14 december 2007 - 21:23
Karamazov
-
Karamazov
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
I ljudinställningarna finns SPDIF Input och man kan där välja HDMI. Hur ska den inställningen fungera? Den enda HDMI-ingång som finns är väl den för bilden?
Jag skickar ut både ljud och bild i samma kabel ur mitt grafikkort, men kan TV:n ta emot bägge i samma ingång? Jag får bild och ett ljud som är hackigt åtminstone.
Någon som har tips?
Min tanke var att ta in ljud via hdmi och ut ur koaxial ut som jag kopplar till receivern. Kan det funka?
Redigerat av Karamazov, 14 december 2007 - 23:05.
Postad 15 december 2007 - 23:49
Unregistered16b96569
-
Unregistered16b96569
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Har oxå fått hem tvn nu o det man kan tycka är väl att bilden inte presterar det jag hoppats på. Framförallt digitalbox via scart. Sen har man ju som vanligt "turen" att få en med ljudproblemet.
Men en sak jag ser mer och mer är "Vertical branding" eller tearing eller vad det nu kallas för. Vad som uppstår är att bildens vertikala linjer blir taggiga. Först fick jag det när jag körde HTPCn via DVI, men nu fick jag det även via Xboxen kopplad till komponent ingången. Jag har testat en rad olika inställningar, men inget hjälper. Är det någon mer som har detta xtremt irriterande problem?
//P
Postad 16 december 2007 - 11:22
Gucci
-
Gucci
-
Forumräv
-
-
603 inlägg
Har oxå fått hem tvn nu o det man kan tycka är väl att bilden inte presterar det jag hoppats på. Framförallt digitalbox via scart. Sen har man ju som vanligt "turen" att få en med ljudproblemet. Men en sak jag ser mer och mer är "Vertical branding" eller tearing eller vad det nu kallas för. Vad som uppstår är att bildens vertikala linjer blir taggiga. Först fick jag det när jag körde HTPCn via DVI, men nu fick jag det även via Xboxen kopplad till komponent ingången. Jag har testat en rad olika inställningar, men inget hjälper. Är det någon mer som har detta xtremt irriterande problem?
//P
Tearing har med hertzen att göra... Tex. Om den filmen du tittar på är en PAL källa betyder det att den går på 25FPS... så 25 gånger 2 = 50hz, ingen tearing. 100hz ingen tearing. Problemet kommer när du spelar upp divx eller annat på din lilla HTPC och inte ställt om Hertzen till NTSC format. Ntsc = 23.976fps. spelar du upp den på 50hz eller 100hz tappar du bilder 23,976fps pp 25Hz... fattas 1,nått bilder per hz, förstår du? Hz + FPS e typ samma sak nästan, dom måste stämma ihop. så om du hade ändrat dina Hz på din lilla htpc till TVn till 47.952hz (2x 23.976) eller 47,952x 2 = 95.904 så kommer du GARANTERAT att inte få tears, för om detta funkade på min as gammla Thomson 32LB130S5 så lär det funka på denna skärm oxo. Mvh: X.264/VC1 is the shit.
Postad 16 december 2007 - 20:55
Unregistered16b96569
-
Unregistered16b96569
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Oki, då fattar jag lite mer. Men jag testade ställa om tvn i både 50 och 60hz på DVI ingången och det blev ingen skillnad. Sen via XBOXEN (gamla) så är den inställd på NTSC (via enigmah videomode switch) och när tvn upptäcker bilden på komponent ingången står det 59,7 hz. Detta går inte att påverka som på datorn, så vad kan det då bero på att det blir tearing?
Är det nån mer som kör med boxer, matar med en Dilog355 och jag har även testat med en Sagem 6240 TSW via scart och bilden e pinsamt dålig. Min DiBoss 32"are är 100 ggr bättre än denna. Kan det hjälpa om man skaffar bättre scartkabel kanske?
//P
Postad 16 december 2007 - 20:59
Gucci
-
Gucci
-
Forumräv
-
-
603 inlägg
xboxen kan jag tro beror på hårdvara... har för mig att vanliga xbox inte kör Vsync (vetical Sync för att motverka Tearing) som PC spel och X360 har...
Du ställer inte in på TVn utan på ditt grafikkort i din htpc hur många Hz du vill få ut, Nvidia har det på sin kontrollpanel under Custom Refresh Rates...
Det med scartkabel har jag förståt att kvaliten verkligen spelar roll... inte som med typ hdmi eller toslink kablar... vilken skit som helst e bra... testa med en bättre scart, typ guldpläterad eller nått...
Redigerat av Gucci, 16 december 2007 - 21:00.
Postad 17 december 2007 - 08:37
Unregistered6d5298b6
-
Unregistered6d5298b6
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag kör boxer , och märkte en klar förbättreing när jag köpte en ny scart kabel. satsa några hundra på den. Men sen ska jag med ge att vissa av kanlerna är det sämre bild på, När man sappar mellan kanalerna så märker man det väldigt bar,
Det problemet hade jag ej på min video 7 37" Där var bilden från just boxer över lag bättre , men pc bilden tycker jag är väldigt bra liksom ps2.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|