Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite frågor ang. min tv. SHARP LC-32SA1E

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 april 2007 - 13:52

Sjõbbe
  • Sjõbbe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hejsan.
Jag är rätt ny i de här forumet men tror jag är på rätt.

Jag har en tv SHARP LC-32SA1E som jag ser på analog tv (comhem) med. Detta är inget stort problem men ändå ett problem. TV4 har t.ex. nu börjat med mycket 16:9 sändningar. Vilket är väldigt skönt så man slipper den där panorama bildförstoringen eller att man ser på den i 4:3. Dock så ser ja att när min tv slår om till bildförstoring 16:9 så blir en del utav bilden utanför, uppe och nere skalas de bort kanske en centimeter. Detta skulle väl lösas ifall man nu skulle ha digitaltv så skulle man ha på Full hela tiden och digitalboxen skulle sköta bildformatet. Men skulle vara skönt o ha de på rätt den här tiden som man fortafarande kommer ha analog tv.

Sen har jag i princip samma problem när jag ser på hdtv-material från min dator på tven. Då använder jag mig utav en adapter dvi -> hdmi, sen en 5m hdmi kabel till tven. Jag ställer in upplösningen 1280x720. Bilden är fin och inga andra problem än att en bit utav bilden blir utanför själva tvskärmen. Jag läste dock om nån upplösning 1366x768 eller någe liknande, men kan inte ställa in den upplösningen. Mitt grafikkort är ett ATI 9700pro.

Så nu undrar jag om de finns nån lösning på dessa två problemen. Har försökt förminska bilden från datorn till tven men går bara att göra på min datorskärm, inte på tven. Har inte hittat nån inställning på tven heller där man skulle kunna förminska bilden eller nått. Är det någon annan som har samma tv som har liknande problem? Kan det vara ett produktionsfel?
Tack
//sjöbbe

Redigerat av Sjõbbe, 29 april 2007 - 15:12.

Postad 30 april 2007 - 15:52

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej

Det du upplever är något som kallas overscan och görs med flit. Det är alltså inget fel. Vissa apparater har så man kan slå av overscan. Jag tror dock inte din tv har det. Jag har själv en sharp 37-ga9 och den gör på samma sätt.

Vad gäller tv-bilden går det inte att göra något åt den. HDMI har också detta som default och för att köra dator-bild utan overscan måste du använda VGA-anslutningen.

Du lär nog också drabbas om du kör med digitaltv.

Overscan är en gammal kvarleva och är väl så gott som standard när det gäller att visa en analog bild. Varför det hänger kvar när man visar en digital bild kan man ju fråga sig.

mvh
Bäckman

Hejsan.
Jag är rätt ny i de här forumet men tror jag är på rätt.

Jag har en tv SHARP LC-32SA1E som jag ser på analog tv (comhem) med. Detta är inget stort problem men ändå ett problem. TV4 har t.ex. nu börjat med mycket 16:9 sändningar. Vilket är väldigt skönt så man slipper den där panorama bildförstoringen eller att man ser på den i 4:3. Dock så ser ja att när min tv slår om till bildförstoring 16:9 så blir en del utav bilden utanför, uppe och nere skalas de bort kanske en centimeter. Detta skulle väl lösas ifall man nu skulle ha digitaltv så skulle man ha på Full hela tiden och digitalboxen skulle sköta bildformatet. Men skulle vara skönt o ha de på rätt den här tiden som man fortafarande kommer ha analog tv.

Sen har jag i princip samma problem när jag ser på hdtv-material från min dator på tven. Då använder jag mig utav en adapter dvi -> hdmi, sen en 5m hdmi kabel till tven. Jag ställer in upplösningen 1280x720. Bilden är fin och inga andra problem än att en bit utav bilden blir utanför själva tvskärmen. Jag läste dock om nån upplösning 1366x768 eller någe liknande, men kan inte ställa in den upplösningen. Mitt grafikkort är ett ATI 9700pro.

Så nu undrar jag om de finns nån lösning på dessa två problemen. Har försökt förminska bilden från datorn till tven men går bara att göra på min datorskärm, inte på tven. Har inte hittat nån inställning på tven heller där man skulle kunna förminska bilden eller nått. Är det någon annan som har samma tv som har liknande problem? Kan det vara ett produktionsfel?
Tack
//sjöbbe

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 02 maj 2007 - 11:57

Sjõbbe
  • Sjõbbe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Okej. Tackar för svaret.
Så detta är ett problem som inte går att lösa? Om jag nu inte köra via VGA ingången men då får jag väl förluster i kvalite :ph34r:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.