PFL9732D/100hz/3ms/1080p24 1:1 mm
233 svar till detta ämne
Postad 16 februari 2008 - 12:02
jolllebollle
-
jolllebollle
-
Rookie
-
8 inlägg
hej tänkte bara tipsa om lite inställningar för att få så bra svartnivå som möjligt samtidigt som ljushet och kontrast är kalibrerad och färgtonen så nära D65 standarden som möjligt. hoppas ngn får nytta av inställningarna, håll till godo. Det är inställningar för filmtittande via hdmi, sd inställningar får ni laborera lite med, jag kör samma fast medium brusreducering, skärpa 6, brightness 75
Contrast: 83
Brightness: 70
Color: 57
Sharpness: 0
Color temperature: Custom
Perfect Pixel HD: on
100Hz Clear LCD: On, sätt den på on , stäng sedan av natural motion
Dynamic contrast: Off
Noise reduction: Off
MPEG artifact reduction: Off
Color enhancement: Off
Active control: On, hjälper till att få ett flyt i bilden, utan att ha natural motion aktiverad. den kickar in och hjälper till där det behövs tex panoreringar. samt fixar skärpan.
Light sensor: On du får bästa svartnivån med den här on, se bara till att sätta lite svart tejp över ljussensorn så lurar du tvn att det alltid är mörkt och dämpar därmed bakgrundsbelysningen och förhindrar samtidigt att kontrasten skjuter i höjden under ljusare förhållanden.
Picture format: Unscaled
Custom color temperature submenu: kalibrerad för D65 gråskala, så nära det går
R-WP: 108
G-WP: 94
B-WP: 59
R-BL: 7
G-BL: 6
hoppas det hjälper ngn, skriv gärna vad ni tycker om de här inställningarna
Redigerat av jolllebollle, 16 februari 2008 - 12:17.
Postad 20 februari 2008 - 13:36
Chris72
-
Chris72
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tack Jollebolle för de fina inställningarna!
Tidigare körde jag den fördefinierade bildinställningen "Varm", men använder nu dina färginställningar och tycker det ser riktigt bra ut i SD (Boxer). Till en början kändes brightness lite för hög, men mina ögon vande sig snabbt.
Eftersom jag tycker bilden i SD känns ryckig utan HDNM väljer jag att ha den på "minimum". Jag vet att jag därmed får leva med "halos" men jag föredrar den stabila bilden. Vidare har jag justerat till sharpness "3" och brusreducering "off".
Om en vecka får jag min Tvix 6500A, och då ska det köras HD i 1080p!
Postad 23 februari 2008 - 15:18
Unregistered20bea28d
-
Unregistered20bea28d
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej allihopa, är rätt ny här.
Hittade hit då jag - precis som många fler här - upplevde problem med lag med min
nyinköpta 42PFL9632D då jag spelar Wii. Blir så jädra less på detta då det förtar
hela spelkänslan när allt inte sker på en gång så att säga, typ när jag trycker på
en knapp och reaktionen kommer på skärmen strax efter.
Har också mailat Philips och jag fick till svar;
"Hej och tack för ditt mail.
Philips har valt att prioritera bildkvalite framför responstid."
Va? säger jag, hur kan man välja bort något som finns i var och vartannat hem - spelkonsoller/pc:s ?
Är ruggigt besviken på mitt köp och kommer med all säkerhet lämna tillbaka den mot en bättre modell. Väldigt synd dock då jag älskar ambilight-funktionen.
Någon som kan tipsa om en anna philips-skärm som funkar bättre? Såg i tidigare svar att 7662:an fungerar bättre till spel etc. Någon som kan bekräfta detta?
Tacksam för svar!
Postad 24 februari 2008 - 14:21
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hittade hit då jag - precis som många fler här - upplevde problem med lag med min nyinköpta 42PFL9632D då jag spelar Wii. Blir så jädra less på detta då det förtar hela spelkänslan när allt inte sker på en gång så att säga, typ när jag trycker på en knapp och reaktionen kommer på skärmen strax efter.
Va? säger jag, hur kan man välja bort något som finns i var och vartannat hem - spelkonsoller/pc:s ?
Är ruggigt besviken på mitt köp och kommer med all säkerhet lämna tillbaka den mot en bättre modell. Väldigt synd dock då jag älskar ambilight-funktionen.
Någon som kan tipsa om en anna philips-skärm som funkar bättre? Såg i tidigare svar att 7662:an fungerar bättre till spel etc. Någon som kan bekräfta detta?
Tacksam för svar!
Har du provat med alla finesserna på OFF? Du skall även välja rätt ansluten apparat på vald input. Vi spelar GH3 från xbox 360 utan problem docj justerat för delay. 30ms tror jag det var.
Postad 24 februari 2008 - 15:32
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
Hittade hit då jag - precis som många fler här - upplevde problem med lag med min nyinköpta 42PFL9632D då jag spelar Wii. Blir så jädra less på detta då det förtar hela spelkänslan när allt inte sker på en gång så att säga, typ när jag trycker på en knapp och reaktionen kommer på skärmen strax efter.
Tacksam för svar!
Det är alla bildmotorer som gör att det tar lite längre tid för Philips att få fram bilden. Det har en ganska dum teknik som gör ett väldigt bra resultat. Pixel Plus skalar först ner bilden, sedan upp igen och sedan ner igen för att visa den. Detta tar tid, men som sagt ger ett väldigt bra resultat. Är du ute efter att spela en del så ska du definitivt inte välja en Philips. Å andra sidan kan du stänga av lite bildmotorer och få bättre responstid.
Postad 24 februari 2008 - 17:51
Unregistered20bea28d
-
Unregistered20bea28d
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Först och främst - tack för svaren.
Ja - jag har testat att stänga av allt lull-lull och även testat med "rätt" inställningar
men det ger ändå samma sketna resultat tyvärr.
Kommentaren om GH3 - om man justerat i spelet är det ju klart man inte upplever
något delay/lagg, men 99 % av alla spel har inte en sådan funktion så för mig
hjälper det inte.
Har varit på elgiganten och funderar istället på en Sharp LC42X20S som verkar
helt ok. Den kommer till affären på fredag så om den funkar bra efter ett test
kommer jag nog slå till. Återkommer när jag testat den skärmen med mer info.
Tack!
/Chiraz
Postad 24 februari 2008 - 17:54
Unregistered20bea28d
-
Unregistered20bea28d
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
*dubbelpost*
Redigerat av Unregistered20bea28d, 24 februari 2008 - 17:55.
Postad 25 februari 2008 - 20:25
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tacksam för svar!
Jag har i alla fall inte hittat någon väg runt detta, och det är avskyvärt egentligen. Gillar också ambilight, men det är horribelt att spela sljutspel, reaktionsspel eller musikspel på denna tv. Det värsta av allt är Singstar... så illa det låter! Har försökt med att ta bort alla effekter bland inställningarna, men till ingen nytta. Känns ändå väldigt slött. Philips gav exakt samma svar till mig, vilket känns riktigt dåligt. Men vad ska man göra åt saken? Är du känslig för denna typ av delay - välj ett annat märke.
Redigerat av Unregisteredaabf9af3, 25 februari 2008 - 20:26.
Postad 14 mars 2008 - 13:03
Bläng
-
Bläng
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nääh!
Varit sugen på denna tv länge. Men insåg att det inte va värt det om man ska spela.
Blir en Samsung P96 50" plasma. Väldigt liten risk för inbränningar, om man kör sin break-in skiva.
Sen får man lite mer storlek för en mindre slant, det får kompensera ambilight
Postad 16 mars 2008 - 10:44
slanemyr
-
slanemyr
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Oj... vad är det som har hänt med priset? under 20000 för 47 och 13 för 42an... ngn som kan förklara?
Postad 16 mars 2008 - 15:43
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
Oj... vad är det som har hänt med priset? under 20000 för 47 och 13 för 42an... ngn som kan förklara?
Vart finner du de priserna? En tanke kan väl vara att den nya lineupen är på väg, landar i maj/april som de ser ut..
Redigerat av TPS, 16 mars 2008 - 15:44.
Postad 16 mars 2008 - 16:54
slanemyr
-
slanemyr
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Philips 47PFL9732D kostar på experts webshop 19 999:-
Postad 16 mars 2008 - 17:08
mr.arne
-
mr.arne
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tyvärr klarar de inte 1080p/24 korrekt. http://www.hdtvtest....632D/Conclusion
Postad 16 mars 2008 - 19:52
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
Känner mig ganska säker på att du inte ser skillnad...
Postad 16 mars 2008 - 20:10
rollotomato
-
rollotomato
-
Rookie
-
3 inlägg
När det gäller input lag, har inte detta någon effekt?
Looking around the Philips site today, I found this info posted in their 47PFL9732D/37 FAQ...
In order to obtain the best viewing experience when watching a PC connected to your TV, you can choose between two predefined settings, depending on the picture content
For home and office work
-Press the ‘menu’ button on the Remote Control
-Select ‘INSTALLATION’
-Select ‘CONNECTIONS’
-Select HDMI 1, 2 or 3 depending on the input you have connected the PC
-Select ‘PC’
For PC games
-Press the ‘menu’ button on the Remote Control
-Select ‘INSTALLATION’
-Select ‘CONNECTIONS’
-Select HDMI 1, 2 or 3 depending on the input you have connected the PC
-Select ‘Game’
Depending on your preference for games and movies you can additionally select the standard setting 'Movie'
Press the ‘menu’ button on the Remote Control
Select 'TV settings'
Select 'Reset to standard'
Select 'Movie'
Confirm your selection with the green color key.
I'm assuming that game mode would apply for a PS3 or 360 connection as well.
Looking forward to seeing this set in action.
Postad 16 mars 2008 - 23:11
mr.arne
-
mr.arne
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Känner mig ganska säker på att du inte ser skillnad...
Varför inte? Jag ser gärna ingen skillnad, men varför skulle man inte göra det?
Postad 25 mars 2008 - 12:45
Pean85
-
Pean85
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan. Köpte en Philips 32PLF9632 för en månad sen och är väl inte helt nöjd, auran runt folk och sånt stör mej till max
Men men. jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja dela med sej av sina bildinställningar?
Det vore jätte snällt, tack på förhand.
Mvh Fredrik
Postad 04 april 2008 - 08:49
Chris72
-
Chris72
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Philips har lagt ut en ny firmware på sin hemsida. Version: 000.064.014.017
Som vanligt skriver de inte vad som förändrats. Någon som har testat?
Postad 07 april 2008 - 21:33
v1qer
-
v1qer
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Inga förändringar vad jag kan se än så längre
Postad 06 maj 2008 - 08:15
Unregistered88276e3c
-
Unregistered88276e3c
-
Rookie
-
7 inlägg
Nu har jag beställt en 47PFL9632D. Övertyga mig om att jag gjorde ett bra köp, tack.
Postad 06 maj 2008 - 20:54
Unregistered88276e3c
-
Unregistered88276e3c
-
Rookie
-
7 inlägg
Nu har priset gått upp 3.000 på en kväll. Jag känner mig rätt nöjd med att jag bara pyntade 19.985 Kr igår.
Postad 06 maj 2008 - 21:14
Unregistered0e60f71a
-
Unregistered0e60f71a
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Nu har priset gått upp 3.000 på en kväll. Jag känner mig rätt nöjd med att jag bara pyntade 19.985 Kr igår. 
Grattis! Jag e iaf nöjd med min 52pfl9632 så tror du kommer va nöjd med din me
Postad 07 maj 2008 - 08:23
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1 062 inlägg
Det har för övrigt kommit en till uppdatering, version 000.064.014.018 men vad den gör är det ingen som vet
Redigerat av SwiftingSpeed, 07 maj 2008 - 08:24.
Postad 07 maj 2008 - 10:04
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag hoppas att du inte ska spela tv-spel på den, eller om du ska det, att du inte är känslig för lagg. Bra pris dock! Nu har priset gått upp 3.000 på en kväll. Jag känner mig rätt nöjd med att jag bara pyntade 19.985 Kr igår. 
Postad 07 maj 2008 - 10:34
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1 062 inlägg
Jag hoppas att du inte ska spela tv-spel på den, eller om du ska det, att du inte är känslig för lagg. Bra pris dock!
Jag tycker iallafall att den funkar till de flesta spel med undantag för Guitar Hero, DDR och andra spel där timing är en viktig del. Bilspel och action (bland annat Mario Kart och GTA4) har jag inga problem alls att spela.
Redigerat av SwiftingSpeed, 07 maj 2008 - 10:35.
Postad 07 maj 2008 - 11:29
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har nu lämnat tillbaka min PFL9732 47" till butiken. De tog mycket vänligen tillbaka min TV och lät mig byta till en Sony x3500 46". Kort summering efter några dagars användande - Ingen input lagg på den när man kopplar in Game mode, jag har mätt, att spela är som en dröm!
- Nästan lika bra bild på SD material (digital kabel) som Philipsen, men man måste skruva noise reduction och sånt hårdare på Sonyn, så det blir lite mer artifakter
- Lika bra bild på HD/BlueRay
- Mycket bättre på PC/data, ingen shearing på linjer (eller flimmer), snabbare respons, skarpare
- Tråkigt att bli av med ambilight, det gör faktiskt skillnad
- Bättre fjärr, men synd att det inte är vridbart stativ
- Designen är förvånansvärt lik
Postad 07 maj 2008 - 22:00
Unregistered88276e3c
-
Unregistered88276e3c
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag hoppas att du inte ska spela tv-spel på den, eller om du ska det, att du inte är känslig för lagg. Bra pris dock!
Åja, så farligt kan det väl endå inte vara? Lagg går ju att justera i GH3.
Postad 08 maj 2008 - 00:17
Unregistered0e60f71a
-
Unregistered0e60f71a
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
.
Redigerat av Unregistered0e60f71a, 08 maj 2008 - 00:26.
Postad 12 maj 2008 - 18:08
Unregistered88276e3c
-
Unregistered88276e3c
-
Rookie
-
7 inlägg
Har testat TV:n med lite spel på X360:n, bl.a. Guitar hero 3. Inga som helst problem.
Kan dock notera 2 saker.
1) vertikala linjer flimmrar lite när man kopplat in PC:ni TV:n. Kunde man komma runt detta?
2) Filmer via PC -> HDMI -> TV blir något mörka. Ser ut som bilden är lite underexponerad så att säga. Kan det bero på att jag köpte en något billigare HDMI-kabel kanske? Eller skit ut från min PC?
Postad 12 maj 2008 - 19:54
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Guitar Hero kan du väl justera delay på? Så just det spelet borde inte vara något problem hur som helst.
1. Har du valt PC-läge för den HDMI-ingången i TVns inställningar?
2. Det beror förmodligen på att PC sänder ut RGB PC-levels ("full range"), när TVn förväntar sig RGB video levels ("limited range"). Kolla 1., eller kolla om du kan ställa in grafikkortet att sända RGB limited range, eller komponent (YCbCr).
Redigerat av pakarlss, 12 maj 2008 - 19:56.
Postad 12 maj 2008 - 21:51
Unregistered88276e3c
-
Unregistered88276e3c
-
Rookie
-
7 inlägg
Guitar Hero kan du väl justera delay på? Så just det spelet borde inte vara något problem hur som helst. 1. Har du valt PC-läge för den HDMI-ingången i TVns inställningar? 2. Det beror förmodligen på att PC sänder ut RGB PC-levels ("full range"), när TVn förväntar sig RGB video levels ("limited range"). Kolla 1., eller kolla om du kan ställa in grafikkortet att sända RGB limited range, eller komponent (YCbCr).
1. Nu har jag valr PC och det fixade problemet! Tack. Såg det längre upp i tråden nu.. -Press the ‘menu’ button on the Remote Control -Select ‘INSTALLATION’ -Select ‘CONNECTIONS’ -Select HDMI 1, 2 or 3 depending on the input you have connected the PC -Select ‘PC’ 2. Jag kan ändra färginställning och det gör bilden i PC:n ljusare, men när jag strömmar film från PC:n så verkar det inte göra någon skillnad. Hm..
Postad 03 juni 2008 - 22:03
Unregistered88276e3c
-
Unregistered88276e3c
-
Rookie
-
7 inlägg
Vilken CA-modul ska man ha till denna TVn om man kör Com Hem digital-TV? Erfarenheter någon?
Kommer man att kunna få in SVT HD och TV4 HD isf?
Postad 25 juli 2008 - 00:24
limpet
-
limpet
-
Användare
-
-
108 inlägg
Först en kommentar: Den här tråden är väl ändå till för 9732? Dom som postar om 9632 kan väl posta i någon annan tråd? Nu till min observation: Jag har haft en 42PFL9732D sedan i höstas någon gång. I början blir man förbluffad av den mycket bra bilden, men när man har vant in sig lite börjar man lägga märke till skavanker. Nu undrar jag om någon annan har lagt märke till "banding" i färgerna vid mjuka färgövergångar, dvs att det som ska vara mjuka färgövergångar blir uppdelat i olika band. Jag märker lite av detta med Blu-Ray/PS3/HDMI men det blir extra tydligt med DVD via RGB. Det är väl en 14-bitars panel så jag förstår inte riktigt varför detta uppstår? Räcker inte bildprocessing till när den skalar upp SD-material?
Postad 17 augusti 2008 - 12:47
Chris72
-
Chris72
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Det du beskriver har mycket med bildmaterialet att göra. Är komprimeringen för hög syns banding tydligare. Många rippade DVD-filmer eller HD-material har komprimerats hårt för att få ner filstorleken. Då spelar det ingen roll om det handlar om SD, 720p eller 1080p, banding finns där ändå. Jag skulle gissa att man genom komprimeringen minskar antalet färger. Det finns säkert de som kan förklara detta mer tekniskt. 9632 och 9732 är samma LCD. Skillnaden är att 9732 även har ambilight på ovansidan, en bättre kortläsare och en kraftigare sub. Först en kommentar: Den här tråden är väl ändå till för 9732? Dom som postar om 9632 kan väl posta i någon annan tråd?
Nu till min observation: Jag har haft en 42PFL9732D sedan i höstas någon gång. I början blir man förbluffad av den mycket bra bilden, men när man har vant in sig lite börjar man lägga märke till skavanker. Nu undrar jag om någon annan har lagt märke till "banding" i färgerna vid mjuka färgövergångar, dvs att det som ska vara mjuka färgövergångar blir uppdelat i olika band. Jag märker lite av detta med Blu-Ray/PS3/HDMI men det blir extra tydligt med DVD via RGB. Det är väl en 14-bitars panel så jag förstår inte riktigt varför detta uppstår? Räcker inte bildprocessing till när den skalar upp SD-material?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|