Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny maskin baserad på Pyro HTPC2 intel

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 May 2007 - 19:16

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Efter att ha använt ett gäng olika mediaspelare börjar jag fundera på att skippa allt krafs under bänken och bygga en HTPC som min fru oxo kan använda. Hon har nyligen lärt sig att använda DVDn så att slå på en TV, stereo, mediacenter, ratta in kanaler & pyssla med femtielva fjärrkontroller är inte riktigt så bra... :-)

Jag har några "små" bekymmer.

1. Jag har dålig koll på HTPCs. Har dock ganska bra koll på "vanliga" PC-världen då jag jobbat i den sidan av världen i 10+ år.
2. Jag vet inte om jag tänker rätt med min bestälning... därav detta inlägg.

Så här tänker jag:
- Antec Fusion HTPC-låda
- Intel DG965OT
- Core 2 Duo E4300 1.8 Ghz
- 2 Gb DDR2
- En rejält fet disk
- Vista Media Center

Nu till mina funderingar (märt väl, jag har dålig koll på HTPCs):
- Går det helt enkelt att skippa videokort och istället trycka i en FloppyDTV-T (med en PCI-adapter) för att köra Boxer eller måste jag ha kvar ett analogt kort?
- Om jag vill köra med HDMI ut till TVn, någon som har ett förslag på ett bra kort till lagomt pris? (Funderar på ett GeForce 7600GT)
- Om jag vill köra komponent in i maskinen (mitt Wii), finns det några fina kort att rekomendera? Går det att få upp den som ett fint meny-val i MediaCenter ?

Summa sumarum: Jag vill bygga en burk med hyffsad prestanda som ska bli _enkel_ att använda.

//Rikard

Edit: Hittade svar på en fråga...

Redigerat av riro, 27 May 2007 - 20:09.

Postad 23 May 2007 - 20:03

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Ett floppyDTV är helt självgående, behövs inga analoga kort, då skulle man losa lite med iden av digitaltv :rolleyes:

Postad 23 May 2007 - 20:17

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Ett floppyDTV är helt självgående, behövs inga analoga kort, då skulle man losa lite med iden av digitaltv :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Misstänkte det...

Tänkte göra rätt den här gången... Fråga först och beställa sen.

...har plöjjt ner ett gäng pengar i mediaspelare...

Postad 23 May 2007 - 21:17

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag går i samma tankar som du riro! Om du kollar Antec Fusion tråden så ser du att flera rekommenderar Abit Fatal1ty F-190HD som moderkort. På så vis får du HDMI via moderkortet och skaffar du nog stark processor + ramminne behöver du inte ens ett grafikkort för HD-material! För mer info, kolla denna tråd:

https://www.minhembi...howtopic=145341

Lycka till!

EDIT:

På tal om Pyrotechs konfiguration, det är många som uppmärksammat att moderkortet (Intel DG965OT) är väldigt begränsat. Det stödjer t.ex. inte överklockning. Kan vara bra att veta. :wub:

Redigerat av TomSavini, 23 May 2007 - 21:19.

Postad 24 May 2007 - 18:27

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag skulle nog ha valt ett system baserat på processorn E6320 då du har ett mycket större utbud av moderkort. Datorn kommer absolut inte gå varm även om du kör en "vanlig" processor som denna.

Sedan beror det ju på om du tänkt spela på datorn, ska du inte det så har MSI ett passivt kylt 7300GS 256mb grafikkort med HDMI som fungerar ypperligt. Passivt kylda komponenter är att föredra så långt som möjligt då varje fläkt man kan få bort minskar ljudet en hel del speciellt om man kan få bort grafikkortsfläkten. Ska du ha ett 7600GT i burken så kommer du förmodligen få dras med en fläkt extra, för inget att dom passivt kylda korten jag testat har fått plats i det chassit på höjden.

Att välja ett FlopyDTV-T för montering på pci plats är nog det bästa du kan göra om du vill se boxer i Vista. Och som sagt det analoga kortet kan du hoppa över.

Komponent in integrerat med mediacenter har jag nog tyvärr aldrig sett.

Annars måste jag säga att valet av antec chassit är bra då det är genomtänkt och lätt att få tyst.

Postad 24 May 2007 - 20:01

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Har surfat mer och funderat mer...

Antec FUSION låda
Abit Fatal1ty F-190HD m-kort
Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz propp
FloppyDTV
+ lite annat smått & gott...

Mest fundersam på minne just nu... Någon som har koll på hur pass känsligt mamma-kortet är?

De minneskretsar jag har tänkt mig (som det ser ut idag) är:
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
... enligt datorbutiken.com
Varför, vet inte riktigt men det låter coolt med Xtreme i namnet ;-)

Postad 27 May 2007 - 20:08

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Nu har jag tryckt på order-knappen hos datorbutiken.com

Tog en extra maskin när jag ändå höll på... ;-)
... server att placera i källaren.

Snygg och förhoppningsvis tyst låda
Låda: Antec FUSION Media Center Case
Moderkort: Abit Fatal1ty F-I90HD Xpress
CPU: Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz
Kylare: Silverstone NT01
RAM: Corsair Xtreme 2x1024MB DDR2
HD: Samsung 400GB
DVD: Samsung Bulk
Remote: Microsoft Remote Control
TGB: Logitech diNovo Edge
Övrigt: FloppyDTV & SmartWi Kortsplitter

Ful Server att ha i källaren
Låda: Black Thunder Miditower
Moderkort: ECS Elitegroup
CPU: AMD Sempron 3400+ 1.8GHz
RAM: Corsair 2x1024MB DDR2
HD: WD Caviar 500GB
DVD: Samsung Bulk
Övrigt: Fet fläkt i en 5.25″-plats

Postad 28 May 2007 - 02:56

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0
ah, återkom gärna snabbt m rapport om kylningen? om ngn mer rapporterar positivt om nt01an orkar jag nog inte vänta längre på den jäkla mini-ninjan..

Postad 30 May 2007 - 20:36

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

ah, återkom gärna snabbt m rapport om kylningen? om ngn mer rapporterar positivt om nt01an orkar jag nog inte vänta längre på den jäkla mini-ninjan..

<{POST_SNAPBACK}>

Har bara börjat montera än så länge men kylaren sitter som en smäck.

Precis vid en fläkt som drar ut värme, alldeles lagomt hög.

Jag tror den kommer fungera finfint.

Postad 30 May 2007 - 20:53

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har bara börjat montera än så länge men kylaren sitter som en smäck.

Jag tror den kommer fungera finfint.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter lysande, ska diskutera igenom min konfiguration med en av forumets gurus sedan blir det en liknande order för min del. Lycka till med byggandet!! :mellow:

PS. Var det någon särskild anledning till att du valde Samsungs 400GB istället för 500GB? Tänkte om det är någon skillnad mellan modellerna man bör veta om? .DS

Redigerat av TomSavini, 30 May 2007 - 20:55.

Postad 30 May 2007 - 21:07

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Laddade precis upp bilder i galleriet...

Postad 30 May 2007 - 22:58

Dedvall
  • Dedvall
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sett denna tråd?
https://www.minhembi...4

Postad 31 May 2007 - 00:49

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sett denna tråd?
https://www.minhembi...4

<{POST_SNAPBACK}>

ja, hence "någon mer"...

Postad 31 May 2007 - 07:24

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

ja, hence "någon mer"...

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle tippa på de här textraderna:

Jag kan rekomendera Silverstone NT01. Den funkar över förväntan. Jag trodde aldrig det skulle funka så bra som det faktiskt gör med tanke på att den inte sitter jättenära fläkten som jag har sett hos andra. Ändå håller den 52 grader vid full load. Det kan jag leva med.

<{POST_SNAPBACK}>

Word! Abit Fatality och Silverstone NT01 i en Antec, i mitt fall dock NSK2400 (= 99% identisk med Fusion). Det funkar görbra! C2D E4300 klockad till 2,8 GHz utan problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 31 May 2007 - 13:48

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
I en annan tråd uppmärksammades att enligt specen på prisjakt och också på ABITS hemsida så verkar det inte finnas firewire på Fatality-moderkortet. Ska man köra FireDTV så är detta en förutsättning.
Hade ni tänkt köra ett separat instickskort för firewire, eller stämmer det inte att firewire saknas?

/b

Postad 31 May 2007 - 21:49

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

I en annan tråd uppmärksammades att enligt specen på prisjakt och också på ABITS hemsida så verkar det inte finnas firewire på Fatality-moderkortet. Ska man köra FireDTV så är detta en förutsättning.
Hade ni tänkt köra ett separat instickskort för firewire, eller stämmer det inte att firewire saknas?

/b

<{POST_SNAPBACK}>

Jag var lite snabb när jag tröck på order-knappen.

Tog för givet att det finns firewire på ett moderkort idag... men jag letade ganska länge idag när jag försökte få dit FloppyDTV'n...

Nåja, ska försöka leta reda på ett kort som liknar ett SUNIX Firewire
Det jag mest tänker på är att det kortet har en FW-kontakt på insidan oxo, sen om det verkligen är värt pengarna är en annan fråga.

Ska kika i lite föråd på jobbet.. annars får jag ta en tur på byn och se vad de lokala dator-skojjarna kan åstakomma.

Postad 31 May 2007 - 22:01

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Tog för givet att det finns firewire på ett moderkort idag... men jag letade ganska länge idag när jag försökte få dit FloppyDTV'n...

Det jag mest tänker på är att det kortet har en FW-kontakt på insidan oxo, sen om det verkligen är värt pengarna är en annan fråga.

Ska kika i lite föråd på jobbet.. annars får jag ta en tur på byn och se vad de lokala dator-skojjarna kan åstakomma.

Här har du ett betydligt billigare firewirekort med både intern och extern anslutning (PCIe):

http://www.komplett....4&view=detailed

Postad 01 June 2007 - 09:33

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

/b

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag citerar min egen tråd angående ungefär samma problem, du kan spara en del slantar:

Floppydtv-kortet behöver ju inte sitta på just PCI-platsen på moderkortet, det kan ju lika gärna sitta över en av PCI-X1platserna eller över PCI-X16platsen då du antagligen tänkte använda det integrerade grafikkortet. . Så då kan du ju köpa ett PCI-kort för Firewire för en hundring och använda dig av det i stället.

Redigerat av Raskus, 01 June 2007 - 09:34.

Postad 01 June 2007 - 10:05

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Här har du ett betydligt billigare firewirekort med både intern och extern anslutning (PCIe):

http://www.komplett....4&view=detailed

<{POST_SNAPBACK}>

Jo.. jag tänkte försöka hitta ett billigt. Men med tanke på att jag vill ha igång sakerna nu så blir det en vända på stan... :-)

Postad 02 June 2007 - 17:16

riro
  • riro
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Jo.. jag tänkte försöka hitta ett billigt. Men med tanke på att jag vill ha igång sakerna nu så blir det en vända på stan... :-)

<{POST_SNAPBACK}>

200 spänn och 1 PCI-slot fattigare så är nu allting igång. :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.