Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TeliaSonera tar upp kampen mot Com Hem

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 May 2007 - 18:57

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 29 May 2007 - 20:45

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
ComHem har åtminstone några HD-kanaler i sitt utbud, Telia inga alls...så än så länge har väl ComHem en stor konkurrensfördel där.

Postad 29 May 2007 - 21:16

martin_gbg
  • martin_gbg
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
HAHA... "modern digital-tv från Telia"

Jag var en av dom första som sålde Telia´s IP-TV i Sverige och jag kan inte kalla den modern.
Usel bild i förhållande till övriga operatörer.

Postad 29 May 2007 - 21:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Oavsett vilket är all konkurrens välkommen

Hoppas det kommer ännu fler

RB

Postad 29 May 2007 - 23:44

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Rallyballe: Håller med till fullo.

//Loofy

Postad 30 May 2007 - 05:17

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
Frågan är hur de ska kunna konkurrera när de inte har TV3 eller TV6?

Edit: + att de strular ofta, c:a en gång i veckan blir det svart i rutan. Bra konkurrensfördel?

Redigerat av t93pan, 30 May 2007 - 07:16.

Postad 30 May 2007 - 07:17

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Canal Digital är ju rätt stora och dom har väl inte heller de kanalerna?

Har själv Telias IPTV och jag klarar mig rätt bra utan de kanalerna men välkomnar dem gärna ifall de skulle komma, men inget jag sörjer över som sagt.

Postad 30 May 2007 - 09:19

Unregistered106e586d
  • Unregistered106e586d
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

HAHA...  "modern digital-tv från Telia"

Jag var en av dom första som sålde Telia´s IP-TV i Sverige och jag kan inte kalla den modern.

<{POST_SNAPBACK}>

Usel bild vet jag inte om jag håller med om, skaffade Telias IPTV som "backup" (den är ju gratis :mellow:) under tiden jag byggde om min Dreambox satellitmottagare, såg ingen märkbar skillnad mellan satellit och bredbandsbilden på min LG Plasma via Scart, dvs en duktigt bra bild för att vara scart.

När det blir stockningar i bredbandsnätet blir det hack i bilden, vilket inträffade två gånger under mina 14 dagar som användare, men det är nog säkert värre för de som befiner sig på överutnyttjade nätsegment eller med tveksam kvalté på telefonledningen.

Däremot är Telias mottagarbox med tillhörande mjukvara riktigt usel. EPGn är stenålder och seg som kola. Det enda som är sämre är den medföljande fjärren. Uppenbarligen inköpta ur något konkurslager för en billig peng. (Motorolabox om jag inte minns fel)

Nu när Dreamboxen är ok igen har IPTVn förpassats till garderoben, liiiite större utbud i etern än kablen.

Redigerat av Unregistered106e586d, 30 May 2007 - 09:41.

Postad 30 May 2007 - 13:15

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Hoppas Telia väljer att satsa på HDTV snart också och byter ut dom kassa boxarna, alternativt att man får köpa en HDTV box. Tycker bilden är bra, i klass med Boxer, men boxen är rätt buggig och hänger sig ibland.

Postad 30 May 2007 - 13:32

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

Hoppas Telia väljer att satsa på HDTV snart också och byter ut dom kassa boxarna, alternativt att man får köpa en HDTV box. Tycker bilden är bra, i klass med Boxer, men boxen är rätt buggig och hänger sig ibland.

<{POST_SNAPBACK}>

Tog ju flera år innan Com Hem (f.d Telia) hade andra boxar än Sagem och Macab (samma box, men man fick olika om man hyrde den eller köpte den). Det är ju först på senare år marknaden har exploderat med andra fabrikat.

Postad 30 May 2007 - 13:44

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Telia lär få ha med HDTV rätt snart om man skall konkurrera med ComHem. Som jag läser informationen låter det som om man tänker ta sig in i kabelnätet - går det eller "ägs" detta av ComHem?

//erikli

Postad 30 May 2007 - 14:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Då är det i stadsnäten de tänker sända HD hoppas jag... för jag hade inte velat kolla "HD" på min lina som knappt håller 8Mbit :mellow:

Postad 30 May 2007 - 16:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Edit: + att de strular ofta, c:a en gång i veckan blir det svart i rutan. Bra konkurrensfördel?

<{POST_SNAPBACK}>

Att inte ha tv3 och tv5 var inte ett problem för comhem under flera år
De lyckades trots detta sälja in sig i hela fastigheter med 6 års kontrakt
Att det fanns i analog form räckte för svensson

Telia lär få ha med HDTV rätt snart om man skall konkurrera med ComHem. Som jag läser informationen låter det som om man tänker ta sig in i kabelnätet - går det eller "ägs" detta av ComHem?

//erikli

<{POST_SNAPBACK}>

HDTV är inte det största försäljningsargumentet för en tjänst som
nyligen blivit digital. För många är bara det, ett stort steg.

Konkurrens är viktig. Se bara på bredbandsmarknaden, där priset
har varit viktigare, än kvaliten. Det är den breda massan som räknas
Inte vi med specialintresse. Vi är inte många om man tänker efter.

RB

Redigerat av Unregistered1103, 30 May 2007 - 16:29.

Postad 30 May 2007 - 16:46

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hahaha! Äntligen har Telia vaknat lite, tyvärr kommer det kosta massor att bryta Com Hems dominans i stadsnäten.

Ska Telia ha någon chans måste de först se till att komma in i anbudsprocesser på framförallt nybyggen och konkurrera ut Com Hem på pris eftersom Telias utbud i dagsläget är sämre. Jag tror det kommer att bli svårt att bygga upp en intäktsström stor nog att täcka kostnaderna på detta segment initialt.

Jag känner bara till Stockholms stadsnät lite grann (så jag uttalar mig inte om andra) men det förefaller som om ComHem redan har knytit upp majoriteten av de stora hyresvärdarna. Ska Telia in där blir det återigen en prisfråga plus tidsfördröjning innan nästa förhandlingsrunda. Med tanke på ComHems sjuka vinstmarginaler på dryga 40% för 2006 finns det dessutom rejält med utrymme för dem att gå ned i pris och matcha Telia.

Postad 30 May 2007 - 20:07

martin_gbg
  • martin_gbg
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

//erikli

<{POST_SNAPBACK}>

Dom lär ju få bygga sitt eget kabelnät i så fall...

Postad 30 May 2007 - 20:12

martin_gbg
  • martin_gbg
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

HAHA...   "modern digital-tv från Telia"

<{POST_SNAPBACK}>

Usel bild vet jag inte om jag håller med om, skaffade Telias IPTV som "backup" (den är ju gratis :mellow:) under tiden jag byggde om min Dreambox satellitmottagare, såg ingen märkbar skillnad mellan satellit och bredbandsbilden på min LG Plasma via Scart, dvs en duktigt bra bild för att vara scart.

När det blir stockningar i bredbandsnätet blir det hack i bilden, vilket inträffade två gånger under mina 14 dagar som användare, men det är nog säkert värre för de som befiner sig på överutnyttjade nätsegment eller med tveksam kvalté på telefonledningen.

Däremot är Telias mottagarbox med tillhörande mjukvara riktigt usel. EPGn är stenålder och seg som kola. Det enda som är sämre är den medföljande fjärren. Uppenbarligen inköpta ur något konkurslager för en billig peng. (Motorolabox om jag inte minns fel)

Nu när Dreamboxen är ok igen har IPTVn förpassats till garderoben, liiiite större utbud i etern än kablen.

<{POST_SNAPBACK}>

Då har dom väl uppgraderat nåt och släppt på lite högre bit-rate på kanalerna,
och det va ju inte en dag för tidigt...bra gjort!

Martin

Postad 31 May 2007 - 00:39

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

//erikli

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Sjukt att telia tvingas dela med sej av sitt kopparnät, men att com hem inte behöver dela med sej av sitt nät

Postad 31 May 2007 - 07:14

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

//erikli

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Sjukt att telia tvingas dela med sej av sitt kopparnät, men att com hem inte behöver dela med sej av sitt nät

<{POST_SNAPBACK}>

Telia drar egen fiber fram till fastigheterna och sedan drar man ett eget Ethernet-nät till varje hushåll.
Det ligger förslag från EU att även kabel-TV leverantörer måste "dela" med sig av sitt nät. Men det kommer säkert ta ett tag innan det sker.

Postad 01 June 2007 - 17:51

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men comhem hade alltid TV3 i analog form. Telia har bara digital-tv. Telia har ett väldigt smalt utbud jämfört med Comhem. Jag har fler kanaler i mitt Large-abbonemang än Telia har totalt.

Postad 03 June 2007 - 00:02

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men comhem hade alltid TV3 i analog form. Telia har bara digital-tv. Telia har ett väldigt smalt utbud jämfört med Comhem. Jag har fler kanaler i mitt Large-abbonemang än Telia har totalt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer, iptv genom fiber är framtiden, comhem är passé.

Postad 04 June 2007 - 01:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är riktigt. Men konkurrens är konkurrens oavsett om man har allt eller inte

Telia kommer säkert ha flera kanaler, när det är tid för det.

Vad gäller kabelnät, så är det, det minsta problemet för Telia.

Var glada att det komme aktörer på marknaden.

Det ger på sikt både bättre priser och utbud.

RB

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.