Kommer att ha dukstorlek 100 - 120" (16:9) sitta 5 meter frÄn duk. Vardagsrum med dÀmpad belysning och den ska fungera Àven sommartid utan att mörklÀgga (dÀrav valet av projektor)
Kan mycket vÀl tÀnka mig att göra den sjÀlv mÄla eller bara köpa dukmtr.
Jag Àr inne pÄ en ljusgrÄ duk, tÀnker jag rÀtt?
Mina funderingar sÄ lÄngt:
MÄla med screen goo.
Euroscreen GDS Grey Light
Projecta HomeScreen 16:9 RamspÀnd High Contrast Grey
Ăr projectas duk sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n tex Euroscreen grey light? (blir för mig ca dubbla kostnaden att köpa Projecta mot Euroscreen GDS)
Flera förslag tas tacksamt emot.
Edit: Har nu hittat Projectas dukvÀv för GDS ocksÄ:
HembioConsult DukvÀv (gÄr dÄligt att lÀnka)
Synd bara att den finns i 4:3 blir onödigt dyr.
Edit: Har hittat en demoduk för rÀtt pengar som Àr intressant men jag vet inte om den passar mig. Har inte mörklaggt rum och 2000 ansi lumen - passar denna vita duk??
Ok, den Àr 90" sÄ nÄgot under den storlek jag tÀnkt mig men kanske.....
NÄgon som kan detta med dukar ?????
Skulle jÀttegÀrna vilja ha hjÀlp.
Edit: Efter att ha lÀst denna trÄd sÄ kanske man bara helt enkelt ska mÄla en större duk. Varför inte med screen Goo dÄ, mÄste vÀl bli lite bÀttre Àn S1000.
Min nuvarande Àr en gipsskiva som jag mÄlat med matt takfÀrg bruten i S1000. (aningen grÄ) Gipsen Àr perfekt som matrial, den Àr grÄ frÄn början och vÀldigt matt. JÀmn yta som garanterat inte slÄr sig.
Edit: Goo systems tycker jag fÄtt rÀtt bra kritik: LÀnk till forum Projectorcentral
Vilken Projecta (eller annat fab) duk motsvarar Da-lite's High Contrast CinemaVision (HCCV) hÀr i europa?
Efter att ha lÀst in mig pÄ dukar hÀr pÄ nÀtet under helgen sÄ blev det slutligen ScreenGoo Digital Grey bÄde i base och topcoat.
Kommentarer fortfarande vÀlkomna!
Edit:
Blev inte sÄ nöjd med Goo fÀrgen. Den var dels alldeles för grÄ men Ä andra sidan perfekt för dagsljus. (Ja Àven pÄ kvÀllen) Blev ett mycket bra resultat mitt pÄ dagen med soljus ute och massor av ljusinslÀpp i rummet (via fönster) Inget problem alls. Vitt blev i alla lÀgen för grÄtt men egentligen inte nÄgot stort problem det uppvÀgs av mycket bra svÀrta och kontrast. se vidare i Goo trÄden
Mitt största bekymmer med fÀrgen Àr att den mÄlade ytan inte blev slÀt, för mycket struktur "knotter" som syns speciellt i vita partier pÄ "duken" (5 meter ifrÄn) Denna struktur blir alltid vid rollande men mer eller mindre beroende pÄ fÀrg och roller. Misslyckades vÀl kanske pÄ nÄgot sÀtt trots ordentliga förberedelser, men inte helt sÀker. Kanske ska fÀrgen vara sÄ.
Nu blir det Euroscreen GDS Grey Light....
Redigerat av Unregistered9bb18449, 19 juni 2007 - 23:29.