Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

HjÀlp med ny duk till Panasonic AX100E

6 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 01 juni 2007 - 08:29

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • LĂ€rjunge

• 400 inlĂ€gg
  • 0
Har lÀst massor hÀr och blir bara mera och mera villrÄdig.

Kommer att ha dukstorlek 100 - 120" (16:9) sitta 5 meter frÄn duk. Vardagsrum med dÀmpad belysning och den ska fungera Àven sommartid utan att mörklÀgga (dÀrav valet av projektor)

Kan mycket vÀl tÀnka mig att göra den sjÀlv mÄla eller bara köpa dukmtr.
Jag Àr inne pÄ en ljusgrÄ duk, tÀnker jag rÀtt?

Mina funderingar sÄ lÄngt:
MÄla med screen goo.

Euroscreen GDS Grey Light

Projecta HomeScreen 16:9 RamspÀnd High Contrast Grey

Är projectas duk sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n tex Euroscreen grey light? (blir för mig ca dubbla kostnaden att köpa Projecta mot Euroscreen GDS)
Flera förslag tas tacksamt emot.

Edit: Har nu hittat Projectas dukvÀv för GDS ocksÄ:
HembioConsult DukvÀv (gÄr dÄligt att lÀnka)
Synd bara att den finns i 4:3 blir onödigt dyr.

Edit: Har hittat en demoduk för rÀtt pengar som Àr intressant men jag vet inte om den passar mig. Har inte mörklaggt rum och 2000 ansi lumen - passar denna vita duk??
Ok, den Àr 90" sÄ nÄgot under den storlek jag tÀnkt mig men kanske.....
NÄgon som kan detta med dukar ?????
Skulle jÀttegÀrna vilja ha hjÀlp.

Edit: Efter att ha lÀst denna trÄd sÄ kanske man bara helt enkelt ska mÄla en större duk. Varför inte med screen Goo dÄ, mÄste vÀl bli lite bÀttre Àn S1000.

Min nuvarande Àr en gipsskiva som jag mÄlat med matt takfÀrg bruten i S1000. (aningen grÄ) Gipsen Àr perfekt som matrial, den Àr grÄ frÄn början och vÀldigt matt. JÀmn yta som garanterat inte slÄr sig.

Edit: Goo systems tycker jag fÄtt rÀtt bra kritik: LÀnk till forum Projectorcentral
Vilken Projecta (eller annat fab) duk motsvarar Da-lite's High Contrast CinemaVision (HCCV) hÀr i europa?

Efter att ha lÀst in mig pÄ dukar hÀr pÄ nÀtet under helgen sÄ blev det slutligen ScreenGoo Digital Grey bÄde i base och topcoat.
Kommentarer fortfarande vÀlkomna!

Edit:
Blev inte sÄ nöjd med Goo fÀrgen. Den var dels alldeles för grÄ men Ä andra sidan perfekt för dagsljus. (Ja Àven pÄ kvÀllen) Blev ett mycket bra resultat mitt pÄ dagen med soljus ute och massor av ljusinslÀpp i rummet (via fönster) Inget problem alls. Vitt blev i alla lÀgen för grÄtt men egentligen inte nÄgot stort problem det uppvÀgs av mycket bra svÀrta och kontrast. se vidare i Goo trÄden
Mitt största bekymmer med fÀrgen Àr att den mÄlade ytan inte blev slÀt, för mycket struktur "knotter" som syns speciellt i vita partier pÄ "duken" (5 meter ifrÄn) Denna struktur blir alltid vid rollande men mer eller mindre beroende pÄ fÀrg och roller. Misslyckades vÀl kanske pÄ nÄgot sÀtt trots ordentliga förberedelser, men inte helt sÀker. Kanske ska fÀrgen vara sÄ.

Nu blir det Euroscreen GDS Grey Light....

Redigerat av Unregistered9bb18449, 19 juni 2007 - 23:29.

Postad 20 juni 2007 - 10:13

navjo
  • navjo
  • Amatör

• 80 inlĂ€gg
  • 0
Av dessa dukar som du nÀmnt hade jag valt Adeo Plano duken!

Jag har faktiskt bestÀllt en sÄdan sjÀlv...

Postad 20 juni 2007 - 11:13

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • LĂ€rjunge

• 400 inlĂ€gg
  • 0
Ja hÄller med dig navjo, men priset blir ett annat dÄ ocksÄ. Kanske biter man sig sjÀlv i svansen?
Tror att man kan fÄ nÄgot för en billig slant som sen ska vara bra. Brukar oftast vara sÄ köper man billigt sÄ köper man dyrt. NÄvÀl inbillar mig att nÄgot som ska vara bÀttre Àn min mÄlade S1000 duk i vart fall som inte kostade mera Àn 250:- med ram. (ja Goo Àr mycket bÀttre förutom detta med strukturen jag ser...)
Hittade ingen som sÄlde Adeo Plano dukvÀv - blir lite billigare att göra sjÀlv. Tycker att ca 9-10 000:- för en fÀrdig ramspÀnd i min storlek 106" bildyta blir för mycket pengar.
Har ocksÄ kommit fram till att jag "mÄste" ha grÄ duk. Mycket ljusinslÀpp som jag inte kan stÀnga ute (öppen planlösning) Sen vill jag att vardagsrummet ska kunna fungera normalt. (demoduken jag fann föll bort ur mitt val av den anledningen + att den var för liten)

Redigerat av Unregistered9bb18449, 20 juni 2007 - 11:14.

Postad 05 juli 2007 - 07:46

Daniel Ahlin
  • Daniel Ahlin
  • Amatör

• 61 inlĂ€gg
  • 0
Hur gick det? Blev det en GDS duk?

Postad 05 juli 2007 - 13:02

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • LĂ€rjunge

• 400 inlĂ€gg
  • 0
Ja det blev en Euroscreen GDS Grey Light. Resultatet Àr bÀttre Àn med screen goo. Duken Àr mera ljusgrÄ Àn gooŽs digital grey. FÀrgerna Àr "jÀmnare" svÄrt att förklara med det har med strukturen att göra. Ska vara Àrlig och sÀga att sreen goo absolut inte Àr nÄgot dÄligt val. Det Àr sÄ att man mÄste vÀnta nÄgra veckor, gÀller Àven strukturen som liknar ett appelsinskal. Har just idag packat upp en multibrackets motordriven 65" duk jag ska ha i sovrummet till min gamla projektor och jag mÄste sÀga att den imponerar. SvÄrt att sÀga vem som Àr bÀttre eftersom dukarna Àr sÄ olika till sin karaktÀr och jag har inte kunna jÀmföra mer Àn 10 min i fullt dagsljus. Det finns ett reflekterande matrial i multibracket duken - ger bra lyster Ät fÀrgerna utan hot spots. NÄvÀl har inte kollat pÄ kvÀllen Ànnu.
Edit: Multibrackets vita gör att svartnivÄn blir pÄ tok för hög i dagsljus, blir dassigt. (Det blir alla vita dukar i dagsljus. Det kan inte bli mörkare Àn dukens egen fÀrg)

Redigerat av Unregistered9bb18449, 05 juli 2007 - 13:09.

Postad 05 juli 2007 - 17:11

Jan_e
  • Jan_e
  • Wannabe

• 29 inlĂ€gg
  • 0

Ja det blev en Euroscreen GDS Grey Light. Resultatet  Ă€r bĂ€ttre Ă€n med screen goo. Duken Ă€r mera ljusgrĂ„ Ă€n gooÂŽs digital grey. FĂ€rgerna Ă€r "jĂ€mnare" svĂ„rt att förklara med det har med strukturen att göra. Ska vara Ă€rlig och sĂ€ga att sreen goo absolut inte Ă€r nĂ„got dĂ„ligt val. Det Ă€r sĂ„ att man mĂ„ste vĂ€nta nĂ„gra veckor, gĂ€ller Ă€ven strukturen som liknar ett appelsinskal. Har just idag packat upp en multibrackets motordriven 65" duk jag ska ha i sovrummet till min gamla projektor och jag mĂ„ste sĂ€ga att den imponerar. SvĂ„rt att sĂ€ga vem som Ă€r bĂ€ttre eftersom dukarna Ă€r sĂ„ olika till sin karaktĂ€r och jag har inte kunna jĂ€mföra mer Ă€n 10 min i fullt dagsljus. Det finns ett reflekterande matrial i multibracket duken - ger bra lyster Ă„t fĂ€rgerna utan hot spots. NĂ„vĂ€l har inte kollat pĂ„ kvĂ€llen Ă€nnu.
Edit: Multibrackets vita gör att svartnivÄn blir pÄ tok för hög i dagsljus, blir dassigt. (Det blir alla vita dukar i dagsljus. Det kan inte bli mörkare Àn dukens egen fÀrg)

<{POST_SNAPBACK}>

Àr vÀldigt inne pÄ att köpa en multibrakets 150 tums motordriven... ska mörklÀgga vardagsrummet dÄ det Àr filmtajm.... Àr multibrackets det lilla du sÄg nÄgot att rekommendera? mycket för pengarna? tÀnkte ocksÄ om du hade sett kingpin och kunde jamföra dom 2 i mellan?

Postad 06 juli 2007 - 20:02

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • LĂ€rjunge

• 400 inlĂ€gg
  • 0

tÀnkte ocksÄ om du hade sett kingpin och kunde jamföra dom 2 i mellan?

Har inte sett kingpin men du blir garanterat inte besviken pÄ multibrackets duk. Det mest negativa med den Àr att den luktar sÄ mycket. (som andra ocksÄ pÄpekat hÀr pÄ forumet) Ska du mörklÀgga sÄ kan jag inte se nÄgra problem med denna duk, tycker den ger bra tryck i fÀrgerna.
Min lilla duk har inga tendeser till vÄgighet eller kanter som rullar sig.
Stark köprekommendation pÄ denna :D

Ytan Àr inte slÀt sÄ jag misstÀnker att det Àr svÄrt att torka av den, vet inte hur stort bekymmer det Àr bara en notering.
------------------------------------
Är mycket nöjd med Euroscreen duken, för mig med ljusstark projektor och ljusinslĂ€pp (och lampor) i rummet sĂ„ Ă€r den bra.
Helt klart stor skillnad mot goo mÄlningen nÀr det Àr mycket ljusa ytor i filmen eller pÄ foton, fÀrgerna Àr jÀmnare inte grovkorninga som strukturen pÄ goo mÄlningen. Observera att det inte Àr sÀkert att det Àr nÄgot fel pÄ goo fÀrgen kan vara jag som misslyckats med mÄlningen.
Egentligen sÄ Àr det sÄ att allt Àr en massa kompromissande nÀr man inte mörklaggt helt och har helvit duk. Tex mitt pÄ dagen i starkt solljus nÀr det Àr mycket svÄrt att fÄ nÄgon bra bild sÄ Àr Goo bÀst, den Àr ocksÄ grÄast.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.