Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Witricity - trådlös överföring av elektricitet är här

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 juni 2007 - 12:51

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 08 juni 2007 - 13:56

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
coolt. fan va gött när man kan ha trådlösa högtalare i hela hemmabion tillexempel! :) bluetooth (eller varför inte wifi eller nåt) för ljudet och witricity för elen B)

Postad 08 juni 2007 - 14:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1 825 inlägg
  • 0
Tja, artiklarna om att mobiltelefornernas magnetfält skulle vara farliga börjar juh lugna ner sig, så varför inte införa fler och starkare magnetfält hemma :)

Redigerat av mikeett, 08 juni 2007 - 14:13.

Postad 08 juni 2007 - 14:15

Unregisteredf8cb01cd
  • Unregisteredf8cb01cd
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag är böjd att hålla med. Vad mer än dom elektriska prylarna kommer börja vibrera?!

Postad 08 juni 2007 - 14:20

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Spännande spänning :) men det kan ju knappast vara nyttigt...

Postad 08 juni 2007 - 15:38

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
äh, vi är ju redan bombarderade med "farlig strålning" så ett magnetfält till skadar nog inte. max förlorar man ett par år till... och då blir man om man har tur och om man räknar in all annan farlig strålning kanske... tja, 23 år? Det hinns med mycket film och musik på den tiden :)

Postad 08 juni 2007 - 17:43

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Tja, artiklarna om att mobiltelefornernas magnetfält skulle vara farliga börjar juh lugna ner sig, så varför inte införa fler och starkare magnetfält hemma :)

<{POST_SNAPBACK}>

B) ;) ;)

Jag personligen är villig att kapa typ 2-3 år av livet för att slippa mysteriet med "knutpåkabelnfastingetvartvinnatfrånbörjan".

Mvh.
Mats

Postad 08 juni 2007 - 19:39

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Det är väl samma princip som med en induktionshäll ?? Skaffade en spis med sådan i höstas, o det är guld värt även om man säkert får ett rejält magnetfält åtminstone i köket när en "platta" är på.

Postad 08 juni 2007 - 20:46

abrovinken
  • abrovinken
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hmmm,,,,, :)

Kanon om vi inte blir utsatta för mer strålning/vibrationer men misstänker att så är fallet.
Jag säger som Dr Dängrot,,,ja eeeee skeptisk.

C:\Peder>

Postad 09 juni 2007 - 09:32

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Det står "non-radiative mid-range energy transfer"
Jag undrar hur de har löst det här med "non-radiative" :)

Vanlig induktion ger ju strålning, det är ju känt.
Men deras grej verkar ju lite mera high-tech...
Jag orkade inte läsa den långa artikeln för att få reda på hur det fungerar :)

Postad 09 juni 2007 - 11:41

arvo
  • arvo
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
tekniken fungerar så att mottagarspolen kan bara ta emot stråling i samma frekvens som sändarspolen avger.... så risken för att en människa ska absorbera strålingen är i princip obefintlig... vad som "skrämmer" mig lite dock är att framtida proteser, tandlagningar, exoskelett, djur och byggnader kanske kan ta skada av fälten, men jag tror inte att risken är särskilt stor... jag längtar efter att denna teknik kommersialiseras!

Postad 09 juni 2007 - 16:42

völund
  • völund
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
hmm, låter ju väldigt najs, men det kan ju aldrig vara nyttigt?!

Postad 10 juni 2007 - 12:33

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Hur ska det gå för kabelindustrin då? Blir all forskning kring koppar och silver som ledare helt värdelös nu? Vad händer med alla arbetsplatser som går förlorade?

Postad 10 juni 2007 - 16:52

Niemi9999
  • Niemi9999
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hur ska det gå för kabelindustrin då? Blir all forskning kring koppar och silver som ledare helt värdelös nu? Vad händer med alla arbetsplatser som går förlorade?

<{POST_SNAPBACK}>

Bort med tunga och tråkiga jobb. Kabelarbetarna kan skolas om till journalister, TVkändisar eller hårfrisörer. :)

Postad 10 juni 2007 - 17:32

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Jag tycker det här låter spännande med trådlös el men jag tror att dom behöver några år på sig att utveckla.
Jag är än så länge lite skeptisk till det här efterssom att jag tror också att det kan vara farligt med elektriska fällt öppet i hemmen.

Postad 11 juni 2007 - 08:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Ska vi se om jag lyckats tyda det rätt....

De ger ett exempel i PDFen på verkningsgraden på två objekt, på två överföringar. Av jag lyckas tyda ut ger det första exemplet en verkningsgrad på 52% och i det andra en på 61%.
(s 16-17 i denna PDF)

DET är vad jag har emot denna teknik. Förluster. OM de kan nå kring (omöjliga) 90-95% verkningsgrad i överföringen, då blir jag intresserad.

Kanske någon orkar gå igen PDFen lite noggrannare och se om det senare kanske är möjlig vid ex.v. korta avstånd?

/T

Postad 11 juni 2007 - 12:37

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

De ger ett exempel i PDFen på verkningsgraden på två objekt, på två överföringar. Av jag lyckas tyda ut ger det första exemplet en verkningsgrad på 52% och i det andra en på 61%.
(s 16-17 i denna PDF)

DET är vad jag har emot denna teknik. Förluster. OM de kan nå kring (omöjliga) 90-95% verkningsgrad i överföringen, då blir jag intresserad.

Läste bara artikeln, inte PDF'en, men en verkningsgrad på 50%-60% låter intressant. Sämre än ledningar helt klart, men hur står det sig mot förluster i transformatorer och batterier osv? Med tanke på att de använder en teknik som sägs vara mycket bättre än induktans (iaf på avstånd) så bör iaf transformatorer vara sämre...

Bara funderingar, men iaf en lovande teknik

Postad 11 juni 2007 - 20:32

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hmm... med risk att trilla av tråden, men kommer ingen annan ihåg ett experiment med överföring av energi mha mikrovågor? Har för mig att man hade byggt ett flygplan som hölls sig uppe i luften med hjälp av energin från mikrovågor. Det var många år sedan. Och kanske inte så nyttigt det heller.

Postad 11 juni 2007 - 22:32

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Hmm... med risk att trilla av tråden, men kommer ingen annan ihåg ett experiment med överföring av energi mha mikrovågor? Har för mig att man hade byggt ett flygplan som hölls sig uppe i luften med hjälp av energin från mikrovågor. Det var många år sedan. Och kanske inte så nyttigt det heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det var ju lite speciellt.

Bara jag som ryser vid tanken på fält på hundratals watt hemma?
Induktionsspis skulle jag aldrig i min vildaste fantasi kunna skaffa.

Postad 12 juni 2007 - 06:57

Nr54
  • Nr54
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

tekniken fungerar så att mottagarspolen kan bara ta emot stråling i samma frekvens som sändarspolen avger....  så risken för att en människa ska absorbera strålingen är i princip obefintlig...  vad som "skrämmer" mig lite dock är att framtida proteser, tandlagningar, exoskelett, djur och byggnader kanske kan ta skada av fälten, men jag tror inte att risken är särskilt stor...  jag längtar efter att denna teknik kommersialiseras!

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har mottagarspolens utformning med människokroppens eventuella absorption att göra? Och varför skulle framtida djur löpa större risk än dagens människor? Exoskeletten som vi alla bär om några år kan jag dock hålla med om att det finns fog att oroa sig för...

Det vore verkligen trevligt att helt slippa att ständigt ladda alla mobila enheter, men det lär vara väldigt långt kvar innan detta eventuellt kan utvecklas till kommersiella användbara produkter.

Postad 12 juni 2007 - 08:01

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vadå, ska vi stå still i utvecklingen för att att rädda jobb, låter ju sunt och spännande...
Kommer ju NYA jobb... :lol: :)

Redigerat av Dr. Death, 12 juni 2007 - 08:03.

Postad 13 juni 2007 - 14:59

itkroppen
  • itkroppen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Äsch, de kan ju börja tillverka stora fina spolar istället för långa kablar. blir ungefär samma sak fast de snurrar upp grejerna istället. ;)

Postad 13 juni 2007 - 18:32

landun
  • landun
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Oroar mig inte alls för strålningen. Har använt mobiltelefon dagligen i tio år, har ett BMI på 43, är stamkund på Bolaget, och senast jag motionerade var på gymnasiet. Så lite extra strålning gör nog varken till eller från.

Postad 14 juni 2007 - 21:31

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
jag tror det inte är bra...

I skollan har vi gått igenom trådlös energi och magnet fällt. Och det är bevisat i ryssland där dom inte har råd att sätta högspännings kabblarna högt upp. Så har vissa typer av miss fall konstaterats i närheten av dessa ledningar.. vem vet tänk kom alla är handikappade efter vi inför trådlös ennergi <_<

vad säger ni andra?

P.s de låter intressan :wub:

Mvh // Hampus ;)

Redigerat av hampe90, 14 juni 2007 - 21:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.