Asus Xonar D2
60 svar till detta ämne
Postad 03 July 2007 - 10:52
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Ett kommande ljudkort från Asus är Asus Xonar D2. På pappret ett klart bättre alternativ för hifi entusiaster än Creative X-fi. Förhandstitt finns på VR-zone: http://www.vr-zone.com/?i=5082En lite rolig nyhet är att samtliga utgångar på baksidan av kortet är utrustade färgade dioder så man lättare hittar rätt port när man kopplar om i mörkt rum. Frågan nu är väl om det kan mäta sig med AUZENTECH HDA X-MERIDIAN 7.1 eller till och med är bättre. Jag ser fram emot kommande recensioner. Bli inte rädda för bilderna då det ser ut som en fläkt på ovansidan av kortet, det är ingen fläkt bara en avskärmning. Skärmen skall fungera som en EMI sköld och skall alltså förhindra att elektroniska impulser från övriga komponenter i datorn påverkar ljudet. Spec: Items Description Audio Performance Output Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted): 118 dB Input Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted): 118 dB Output Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz : 0.0004% (-108dB) Input Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz : 0.0004% (-108dB) Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ): <10Hz to 46kHz Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input): <10Hz to 90kHz Output/Input Full-Scale Voltage 2 Vrms (5.65 Vp-p) Sample Rate Conversion Quality Almost lossless, high-fidelity floating-point filters, which has: -140dB THD+N (typical value for 44.1K->48KHz, 24bit) 145dB Dynamic Range (typical value for 44.1K->48KHz, 24bit) Main Chipset Audio Processor ASUS AV200 High-Definition Sound Processor (Max. 192KHz/24bit) 24-bit D-A Converter of Digital Sources: TI Burr-Brown PCM1796 *4 (123dB SNR, Max. 192kHz/24bit) 24-bit A-D Converter for Analog Inputs: Cirrus-Logic CS5381* 1 (120dB SNR, Max. 192kHz/24bit) Sample Rate and Resolution Analog Playback Sample Rate and Resolution 44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit Analog Recording Sample Rate and Resolution 44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit S/PDIF Digital Output 44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit, Dolby Digital, DTS, WMA-Pro S/PDIF Digital Input 44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit ASIO 2.0 Driver Support: 44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit I/O Ports Analog Output Jack: 3.50mm mini jack *4 (Front/Side/Center-Subwoofer/Back) Analog Input Jack: 3.50mm mini jack *2 (Line-In/Mic-In) Other line-level analog input (for CD-IN/TV Tuner): CD-In, Aux-In (4-pin header on the card) Digital S/PDIF Output Coaxial and High-bandwidth Optical Combo Connector Supports 192KHz/24bit Digital S/PDIF Input Coaxial and High-bandwidth Optical Combo Connector Supports 192KHz/24bit MIDI Ports Additional MPU-401 MIDI I/O bracket and converter cable
Redigerat av Nahaz, 03 July 2007 - 10:54.
Postad 19 July 2007 - 13:36
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Första testet, endast preliminära resultat ännu. http://forums.vr-zon...ad.php?t=169276
Postad 21 July 2007 - 01:55
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Prelude vs Xonar resultatet blir mitt avgörande vilket som inhandlas. Kommer bli mycket spel men även massor film och så småningom vista.
Postad 21 July 2007 - 03:25
Squalo
-
Squalo
-
Användare
-
-
101 inlägg
Ett kommande ljudkort från Asus är Asus Xonar D2. På pappret ett klart bättre alternativ för hifi entusiaster än Creative X-fi.
Frågan nu är väl om det kan mäta sig med AUZENTECH HDA X-MERIDIAN 7.1 eller till och med är bättre. Jag ser fram emot kommande recensioner. Bli inte rädda för bilderna då det ser ut som en fläkt på ovansidan av kortet, det är ingen fläkt bara en avskärmning. Skärmen skall fungera som en EMI sköld och skall alltså förhindra att elektroniska impulser från övriga komponenter i datorn påverkar ljudet.
<{POST_SNAPBACK}>
Förmodligen blir nog Asus-kortet ganska dyrt, 1700-1800 kr gissar jag på. Dvs. samma som HDA X-Meridian. Vill Asus ta en stor del av marknaden, så borde dom nog försöka få ut kortet för runt en 900-1200 kr. Dom flesta konsumenter "som lyssnar på lite MP3 och så" nöjer sig med X-Fi XtremeMusic för 600-700 kr. Och då tycker dom att det dom betalar är i högsta laget. Dom som är lite mer seriösa är vana vid sina tillverkare, och vet att dom får bra kvalité och bra support från dom amerikanska och koreanska tillverkarna. Asus däremot är en taiwanesisk tillverkare av låg och mellanprismoderkort, med halvkass service och i princip obefintlig support. Som dessutom inte sysslat med ljudkort. Det ska bli trevligt att se hur det presterar iaf.
Postad 21 July 2007 - 10:22
yod
-
yod
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Dom som är lite mer seriösa är vana vid sina tillverkare, och vet att dom får bra kvalité och bra support från dom amerikanska och koreanska tillverkarna. Asus däremot är en taiwanesisk tillverkare av låg och mellanprismoderkort, med halvkass service och i princip obefintlig support. Som dessutom inte sysslat med ljudkort.
Creative är väl knappast något man förknippar med kvalite? Hemska drivrutiner och budgetkomponenter. Vill Asus in på marknaden tror jag att de måste först göra ett ljudkort som slår creatives bästa och ändå kan lägga sig något billigare för att bana väg för mer budgetalternativ. Lite bilder på Asus-kortet och så småningom en reviewIntressant test där de jämför ljudkort genom att lyssna på dem sida vid sidaSista länken tycker jag är rätt intressant eftersom det händer ganska sällan, flesta nogranna tester visar endast upp kurver och jämför komponenter, inte hur de upplever ljudkorten.
Postad 21 July 2007 - 11:33
Squalo
-
Squalo
-
Användare
-
-
101 inlägg
Dom som är lite mer seriösa är vana vid sina tillverkare, och vet att dom får bra kvalité och bra support från dom amerikanska och koreanska tillverkarna. Asus däremot är en taiwanesisk tillverkare av låg och mellanprismoderkort, med halvkass service och i princip obefintlig support. Som dessutom inte sysslat med ljudkort. Creative är väl knappast något man förknippar med kvalite? Hemska drivrutiner och budgetkomponenter. Vill Asus in på marknaden tror jag att de måste först göra ett ljudkort som slår creatives bästa och ändå kan lägga sig något billigare för att bana väg för mer budgetalternativ.
Lite bilder på Asus-kortet och så småningom en review
Intressant test där de jämför ljudkort genom att lyssna på dem sida vid sida
Sista länken tycker jag är rätt intressant eftersom det händer ganska sällan, flesta nogranna tester visar endast upp kurver och jämför komponenter, inte hur de upplever ljudkorten.
<{POST_SNAPBACK}>
Har jag påstått att Creative är något man förknippar med kvalité.  Amerikanska och koreanska tillverkare sa jag, inte singaporeanska. Ska du ifrågasätta så får du ifrågasätta något jag faktiskt sa.
Postad 21 July 2007 - 12:24
yod
-
yod
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Då missförstod jag dig nog, trodde du tänkte på creative. Borde läst på om ursprungslandet
Vilka märken är det du tänker på?
Postad 02 September 2007 - 11:58
Unregistered08329b71
-
Unregistered08329b71
-
Användare
-
-
141 inlägg
Något nytt om detta, någon?
Postad 02 September 2007 - 18:10
Squalo
-
Squalo
-
Användare
-
-
101 inlägg
Ja, mer information vill vi ha. Förmodligen blir nog Asus-kortet ganska dyrt, 1700-1800 kr gissar jag på. Dvs. samma som HDA X-Meridian.
Vill Asus ta en stor del av marknaden, så borde dom nog försöka få ut kortet för runt en 900-1200 kr. Dom flesta konsumenter "som lyssnar på lite MP3 och så" nöjer sig med X-Fi XtremeMusic för 600-700 kr. Och då tycker dom att det dom betalar är i högsta laget.
För att citera mig själv, så gissade jag på 1700-1800 kr i butik. 1 649 kr är lägsta pris just nu. Billigaste ganska seriösa butik är väl inWarehouse, som tar 1 806 kr. 1 980 kr hos Dustin. Så det blev väl vad jag gissade. Vore trevligt om priset sjönk något.
Postad 07 October 2007 - 17:18
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
[quote name='Squalo' date='Sep 2 2007, 19:10 '] Ja, mer information vill vi ha. [quote name='Squalo' date='Jul 21 2007, 04:25 ']Förmodligen blir nog Asus-kortet ganska dyrt, 1700-1800 kr gissar jag på. Dvs. samma som HDA X-Meridian. Vill Asus ta en stor del av marknaden, så borde dom nog försöka få ut kortet för runt en 900-1200 kr. Dom flesta konsumenter "som lyssnar på lite MP3 och så" nöjer sig med X-Fi XtremeMusic för 600-700 kr. Och då tycker dom att det dom betalar är i högsta laget. [/quote] För att citera mig själv, så gissade jag på 1700-1800 kr i butik. 1 649 kr är lägsta pris just nu. Billigaste ganska seriösa butik är väl inWarehouse, som tar 1 806 kr. 1 980 kr hos Dustin. Så det blev väl vad jag gissade. Vore trevligt om priset sjönk något.
<{POST_SNAPBACK}> [/quote En grej med med detta som jag ser det är att om man ser på mjukvaran! kanske det viktigate nya prelude xi-fi har en driver på 220mb och meridian hade en på 24mb, man kan undra vad creative sysslar med! och hur auzentech ska få ihop det med kommande driver på då framför allt ecodningen som inte är klar ,, jag kan känna ett visst obehag kommande detta om det kommer strula , Syfftar till x-prelude asus däremot har ingen driver för linux! det är lite synd tycker jag.. min poäng är att det är väldigt små skillnader , förutom just Programvaran, Har något ett x-meridian o sälja så köper jag det , men som det ser ut nu så blir det nog Asus Xonar Där allt e klart.
Postad 25 February 2008 - 16:58
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Nån mer än jag som köpt detta kort?
Har problem med bass redirection, undrar om nån fått igång det med stereoinställningar, alltså utan Pro Logic o Dobly Virtual Surround och allt crap Asus vill slänga på en när man sätter på 5.1 inställningar med bass redirection (FlexBass som det heter i kontrollpanelen).
Annars är jag VÄLDIGT nöjd med ljudkvalitén, ett lyft från mitt XtremeMusic.
Postad 26 February 2008 - 16:02
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Jag har Xonar D2X. Alltså PCI Express-varianten, men för övrigt samma kort.
Kan man koppla hörlurs- och mic-uttagen på fronten på chassit till ljudkortet på något vis?
Postad 26 February 2008 - 16:33
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
För övrigt....hur har ni kopplat era Xonars? Analogt eller digitalt?
Postad 26 February 2008 - 21:48
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Analogt såklart  Sitter med en crap-förstärkare så det var en självklarhet. Fick fö igång stereo ljud med Flexbass (bass redirection) genom att installera Vista istället för MCE2005 och köra 5.1 setup med flexbass på. I Vista slapp jag allt Pro Logic o Virtual Surround Crap.
Postad 26 February 2008 - 22:10
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Analogt såklart Sitter med en crap-förstärkare så det var en självklarhet. Fick fö igång stereo ljud med Flexbass (bass redirection) genom att installera Vista istället för MCE2005 och köra 5.1 setup med flexbass på. I Vista slapp jag allt Pro Logic o Virtual Surround Crap.
Just därför jag undrar  Jag har nämligen en billig Pioneer surround-förstärkare. Fick inte analoga ljudet att funka så bra sist jag provade. Kör nu med DTS interactive till den digitalt. Kanske värt att prova analogt igen. Man vill ju ha bästa möjliga ljud... Kan du förklara det där med Flexbass för mig? Har inte riktigt hajat vad det ska vara bra för Pro Logic och Virtual Surround kan man väl stänga av i XP också? Eller vad menar du med att "slippa"?
Redigerat av Sardaukar, 26 February 2008 - 22:19.
Postad 26 February 2008 - 22:34
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Ah, jo har man en billigare förstärkare är det väl väldigt stor chans att man får bättre ljud om man låter ljudkortet göra allt. Jag kör med dessa kablar som jag tagit bort metall-"hylsan" på för att få plats: http://www.kjell.com...520000,13590000Flexbass är samma som Bass Redirection, alltså att du kan ställa in att under en viss frekvens så ska allt ljud gå till subwoofern istället för den/de högtalare det egentligen va tänkt för. Kör du musik tex så är det ju egentligen 2.0 (stereo), men då kan du ställa om så att subwoofern är med i leken också och ger bättre bas. Nej, jag kunde inte stänga av Virtual Surround och Pro Logic i XP när jag hade satt 5.1 som högtalarkonf och körde stereo-ljud (musik). Självklart stängdes det av när jag ändra till 2.0 i Asus-kontrollpanelen, men då torska man som sagt Flexbass. Visst, jag kan väl ha tabbat mig men det tror jag inte då jag satt o pilla med det en hel del.
Redigerat av bran, 26 February 2008 - 22:35.
Postad 27 February 2008 - 10:29
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Får du fullt surround-ljud i Vista?
Jag har precis bytt tillbaka till XP igen pga att man tog bort DirectSound i Vista och därmed inte kan få surround-ljud i alla spel t.ex.
Redigerat av Sardaukar, 27 February 2008 - 10:34.
Postad 27 February 2008 - 14:47
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Får du fullt surround-ljud i Vista?
Jag har precis bytt tillbaka till XP igen pga att man tog bort DirectSound i Vista och därmed inte kan få surround-ljud i alla spel t.ex.
Jag spelar inget på min HTPC. Spel som stödjer OpenAL får man ju fullt hårdvaru-surroundljud i, däremot inte DirectSound spel. Men DirectSound får du ju aldrig oavsett ljudkort (såvida du inte använder Creatives ALchemy förstås).
Postad 27 February 2008 - 16:18
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Tja! Ny på denna tråd. Jag funderar på att skaffa ett nytt ljudkort till min spel/htpc, jag kommer att koppla detta till en förstärkare som ska driva ett 2.0 system för ljud, och ibland film. Men vad jag undrar är om det är bra ljud i detta kort(såklart) och vilka utgångar man har att välja mellan till förstärkare. S/Pdif? Är det värt pengarna?
Nu kör jag med det inbyggda på moderkortet till ett hyfsat 5.1 system för pc, men vill ha ett större och bättre ljud, därför önskan av et bättre kort samt något som ska kopplas till 2.0system med förstärkare.
Tacksam för svar!
Postad 27 February 2008 - 17:25
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Tja! Ny på denna tråd. Jag funderar på att skaffa ett nytt ljudkort till min spel/htpc, jag kommer att koppla detta till en förstärkare som ska driva ett 2.0 system för ljud, och ibland film. Men vad jag undrar är om det är bra ljud i detta kort(såklart) och vilka utgångar man har att välja mellan till förstärkare. S/Pdif? Är det värt pengarna? Nu kör jag med det inbyggda på moderkortet till ett hyfsat 5.1 system för pc, men vill ha ett större och bättre ljud, därför önskan av et bättre kort samt något som ska kopplas till 2.0system med förstärkare.
Tacksam för svar!
Det är ett bra kort ja, men prisvärt? PCI-versionen absolut, men PCI-E tveksamt. Men tror man att man kommer ha kortet ett bra tag framöver så kan det vara värt att satsa på PCI-E. Ska du spela mycket? Många spel? Då kanske Auzentech Prelude är ett bättre val, men till musik ska ASUS vara bättre. Alla nödvändiga utgångar finns, så det är inget att oroa sig över. Analoga, coaxial samt optiskt genom en adapter som medföljer.
Postad 27 February 2008 - 17:42
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Okej! Toppen! Det låter riktigt fint. Det blir absolut mest musik för min del. Har inte många tysta stunder i min lägenhet!
Jag är dock ganska dålig angående detta med ljud, så jag undrar vilken utgång som egentligen ger det bästa ljudet, eller den bästa signalen rättare sagt. Vilken borde jag koppla till min försärkare?
Inga skillnader mellan PCI- och PCIXversionerna i övrigt? Borde klara mig på PCI några år framåt känns det som.
Redigerat av dannovarius, 27 February 2008 - 17:43.
Postad 27 February 2008 - 18:54
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Har du en budget- till mellanklass receiver får du med största sannolikhet bäst ljud genom att koppla analogt, och använda ljudkortets DACar.
Postad 27 February 2008 - 21:48
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
När jag kopplar analogt blir ljudet jättesvagt....någon idé? Digitalt funkar perfekt.
Postad 10 March 2008 - 11:24
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Tänkte återuppliva denna tråd! Jag har beställt kortet och det kommer till min butik den 13. Då kommer jag att köra ljudet genom min Marantz PM7001 (analogt så klart). Blir spännande att höra hur det blir. Jag ska jämföra ljudet med DVD-spelaren Marantz DV6001. Lovar att posta mina åsikter och intryck av ljudet sen.
Postad 10 March 2008 - 12:15
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Tänkte återuppliva denna tråd! Jag har beställt kortet och det kommer till min butik den 13. Då kommer jag att köra ljudet genom min Marantz PM7001 (analogt så klart). Blir spännande att höra hur det blir. Jag ska jämföra ljudet med DVD-spelaren Marantz DV6001. Lovar att posta mina åsikter och intryck av ljudet sen.
Gör gärna det, för jag får inte mina analoga utgångar att fungera! Problemet är att ljudnivån är så svag att jag måste dra upp alla volymkontroller till max för att ens höra något. Följden av detta blir ju också att man hör bruset. Digitalt fungerar dock bra, men som sagt. Kortet ska ju ha bättre DACs än min reciever så man vill ju helst köra analogt, annars har man ju köpt kortet i onödan Ett annat problem (kanske orsaken?) är att jag inte fick ut strömkontakten när jag skulle byta nätdel. När jag väl fick ut den med hjälp av en skruvmejsel så är det nu glapp i strömkontakten, och fortfarande sitter den som f*n med den nya nätdelen också
Postad 10 March 2008 - 12:18
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Låter märkligt Sardaukar, ja kör med Windows ljudkontroll på ca 80% och under hälften på min förstärkare när jag spelar riktigt högt.
Postad 10 March 2008 - 12:25
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Låter märkligt Sardaukar, ja kör med Windows ljudkontroll på ca 80% och under hälften på min förstärkare när jag spelar riktigt högt.
Du kör analogt eller? Vad har du för komponenter i datorn för övrigt? Jag har inte testat kortet i en annan dator än...kanske är inkompabilitetsproblem nånstans. Jag kör med ett ASUS P5E-moderkort, C2D E8400, Albatron GeForce 8800GT, 4GB Corsair-minnen.
Postad 10 March 2008 - 12:28
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Du kör analogt eller? Vad har du för komponenter i datorn för övrigt? Jag har inte testat kortet i en annan dator än...kanske är inkompabilitetsproblem nånstans.
Jag kör med ett ASUS P5E-moderkort, C2D E8400, Albatron GeForce 8800GT, 4GB Corsair-minnen.
Ja jag kör analogt, iofs med lite bättre kablar än org, men inga värstingar (Kjells "finkablar). Asus A8R32-MVP (s939) mobo med en Opteron 165 @ 2.5GHz, HD3650 och 2GB PC3200 RAM så inget speciellt där inte. Använder Vista 32bit med senaste beta-drivers till Xonar.
Postad 10 March 2008 - 12:58
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Du kör analogt eller? Vad har du för komponenter i datorn för övrigt? Jag har inte testat kortet i en annan dator än...kanske är inkompabilitetsproblem nånstans.
Jag kör med ett ASUS P5E-moderkort, C2D E8400, Albatron GeForce 8800GT, 4GB Corsair-minnen.
Ja jag kör analogt, iofs med lite bättre kablar än org, men inga värstingar (Kjells "finkablar).
Asus A8R32-MVP (s939) mobo med en Opteron 165 @ 2.5GHz, HD3650 och 2GB PC3200 RAM så inget speciellt där inte. Använder Vista 32bit med senaste beta-drivers till Xonar.
Ok, ska testa med beta-drivarna. Tror knappast det hjälper dock. Vad tycker du f.ö. om ljudet? Är det så bra ljud som du förväntat dig?
Postad 10 March 2008 - 13:20
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Ja jag kör analogt, iofs med lite bättre kablar än org, men inga värstingar (Kjells "finkablar).
Asus A8R32-MVP (s939) mobo med en Opteron 165 @ 2.5GHz, HD3650 och 2GB PC3200 RAM så inget speciellt där inte. Använder Vista 32bit med senaste beta-drivers till Xonar.
Ok, ska testa med beta-drivarna. Tror knappast det hjälper dock.
Vad tycker du f.ö. om ljudet? Är det så bra ljud som du förväntat dig?
Ja, det är ju en klar uppgradering från mitt X-Fi XtremeMusic. Och då har jag ändå bara ett budgetsystem hemma (Wharfedale Diamond 8.4)
Postad 12 March 2008 - 08:20
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Gör gärna det, för jag får inte mina analoga utgångar att fungera! Problemet är att ljudnivån är så svag att jag måste dra upp alla volymkontroller till max för att ens höra något. Följden av detta blir ju också att man hör bruset.
Digitalt fungerar dock bra, men som sagt. Kortet ska ju ha bättre DACs än min reciever så man vill ju helst köra analogt, annars har man ju köpt kortet i onödan
Ett annat problem (kanske orsaken?) är att jag inte fick ut strömkontakten när jag skulle byta nätdel. När jag väl fick ut den med hjälp av en skruvmejsel så är det nu glapp i strömkontakten, och fortfarande sitter den som f*n med den nya nätdelen också 
Fixat! Problemet var att kortet inte fick den extra strömmen som krävs, eftersom stiften var för korta på strömkontakten. Jag löste det genom att slita bort den vita plastbiten så jag kunde trycka in kontakten längre. Vipps!
Postad 12 March 2008 - 10:34
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Märkligt, hur fan kom du på nåt sånt?
Postad 12 March 2008 - 10:49
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Märkligt, hur fan kom du på nåt sånt? 
Grubblade hela kvällen igår....ett tag var jag inne på att köpa ett nytt kort och skicka tillbaka det gamla. Hade inte haft tålamod att vänta på att få tillbaka det annars. Dessutom har jag slängt originalkartongen. Men sedan kom jag på....en plastbit kan ju inte vara någon vital del, så fram med plattången och droooooooog ut den. Sedan var det inga problem att få in alla fyra stiften i kontakten
Postad 13 March 2008 - 13:37
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Nu till en konkret fråga...
När jag spelar 2-kanals musik vill jag att vänstra kanalen ska skickas till både fram och bak, samt höger ska skickas både fram och bak. Har ett 5.0-system (eftersom jag kopplat subben via högnivån parallellt med frontarna).
Alltså när jag lyssnar på musik vill jag använda 4 högtalare istället för 2. Kan man lösa det på ett smidigt sätt? Kanske finns inställningar i mjukvaran som jag inte hittat...
Postad 05 June 2008 - 23:32
Unregistered9d6972f9
-
Unregistered9d6972f9
-
Rookie
-
4 inlägg
Finns det nått liv i denna tråd?
Jag har kopplat in min samsung digitalbox via optiks kabel till ljudkortet och när jag väljer att lyssna på denna så spelas det på max volym trots att alla volymreglage är i botten. Någon som har någon lösning på detta problem? I övrigt funkar kortet som det ska!
Jag kör, tyvärr  , med Vista 64 bit.
Postad 06 June 2008 - 10:32
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Nu till en konkret fråga...
När jag spelar 2-kanals musik vill jag att vänstra kanalen ska skickas till både fram och bak, samt höger ska skickas både fram och bak. Har ett 5.0-system (eftersom jag kopplat subben via högnivån parallellt med frontarna).
Alltså när jag lyssnar på musik vill jag använda 4 högtalare istället för 2. Kan man lösa det på ett smidigt sätt? Kanske finns inställningar i mjukvaran som jag inte hittat...
Jag kan välja att expandera stereoljud via Media Center Applikationen till ljudkortet.
Postad 06 June 2008 - 18:45
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Dåligt med kommentarer hur bra ljudet är, är intresserad av att höra både det digitala (hur jitterfritt?) och det analoga. Förövrigt kommer det snart en riktigt häftig pryl i samma serie som Xonar D2, denna gång med HDMI kontakter för highdef ljud samt ett extrakort med RCA kontakter för det analoga ljudet - stor vill ha faktor på det kortet!
Postad 17 July 2008 - 20:03
ssoep
-
ssoep
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Hej!
Tråden halvdöd men ändå svar på föregående fråga och flera nya.
Ljudet är lika bra som min THULE 350 processor som kostade drygt 30kkr som det känns i dag iaf.
Problemet är som jag ser det att man inte vet vilket ljud man får ut från kortet.
Ställer jag det som 5.1 så får jag 5.1 till högtalarna även om det är 2 kanals ljud.
5.1 ljud från tex. powerDVD hur vet man om det är rätt ljud och inte 2 kanals som är omgjort till 5.1 av ljudkortet?
och varför kan man inte köra 2.1?
2,4 och 5.1 är det enda som funkar.
Det borde funka som när man kör digitalt ut till processorn, man måste ställa om processorn för att få annat ljud ut än vad som kommer in.
Det kanske finns bättre program att styra kortet med än ASUS egna.
Kör man 5.1 mpeg fil i MPclassic funkar inte volymen mer än på fronthögtalarna i programmet(kanske inställningarna).
Och en konstig sak är, att vrider man ner på volymkontrollen för frontkanalerna och bara har bakhögtalarna på så kommer all ljudinformation i dem.
Kanske undrar ni varför jag vill köra analogt från kortet, det är EQ´n jag vill åt.
Är det någon som har lösning på mina i-lands problem
MVH
ssooep
Postad 24 July 2008 - 19:07
Jiego
-
Jiego
-
Rookie
-
8 inlägg
Har installerat ett Xonar D2X och hade en hel del problem att få det analoga ljudet att fungera till min receiver med 5.1 system (blåskärmar, för lågt ljud, bara ljud i vissa kanaler osv).
Det här fick jag göra för att få allt att fungera:
- För det första, bakhögtalarna skulle tydligen in i uttaget för sidohögtalare och inte "rear"
- Var inne i bios och disablade moderkortets on board audio
- Hämtade hem nya drivrutiner från asus, om man kör Vista måste man komma ihåg att högerklicka på den hämtade zip-filen, välja egenskaper och deblockera filen. Sen packa upp och installera.
- Efter omstarten gå in i kontrollpanelen - ljud och välja Asus Xonar D2X Audio Device som standardhögtalare istället för Asus Xonar D2X Converter. I audio center har jag ljudkanal 6 channels och analog ut 5.1 högtalare. När jag slänger in en blu-ray eller spelar en x264 blir det 5.1 ljud, när jag spelar mp3 eller stereo får jag stereoljud i 2 kanaler. För att få något slags 2.1 måste man nog in i FlexBass-menyn...
Det var inte direkt någon plug and play upplevelse för mig men kanske hjälper något av det ovanstående någon.
Redigerat av Jiego, 24 July 2008 - 19:26.
Postad 25 July 2008 - 00:41
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Har installerat ett Xonar D2X och hade en hel del problem att få det analoga ljudet att fungera till min receiver med 5.1 system (blåskärmar, för lågt ljud, bara ljud i vissa kanaler osv).
Det här fick jag göra för att få allt att fungera: - För det första, bakhögtalarna skulle tydligen in i uttaget för sidohögtalare och inte "rear" - Var inne i bios och disablade moderkortets on board audio - Hämtade hem nya drivrutiner från asus, om man kör Vista måste man komma ihåg att högerklicka på den hämtade zip-filen, välja egenskaper och deblockera filen. Sen packa upp och installera. - Efter omstarten gå in i kontrollpanelen - ljud och välja Asus Xonar D2X Audio Device som standardhögtalare istället för Asus Xonar D2X Converter. I audio center har jag ljudkanal 6 channels och analog ut 5.1 högtalare. När jag slänger in en blu-ray eller spelar en x264 blir det 5.1 ljud, när jag spelar mp3 eller stereo får jag stereoljud i 2 kanaler. För att få något slags 2.1 måste man nog in i FlexBass-menyn...
Det var inte direkt någon plug and play upplevelse för mig men kanske hjälper något av det ovanstående någon.
Ser detta som mycket värdefull information, då jag nästa månad ämnar plocka ihop en htpc med detta ljudkort och kommer att köra vista. Kudos!
Postad 25 July 2008 - 12:56
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
hejsan!
Hur står sig detta kortet mot ESI JULI@ ljudkortet?
ESI juli@ har ju fördelen (för min del iaf) att det kan köras balanserat i 2 kanal till mitt försteg som kan ta balanserat in.
vad tror ni? är det ngn som har provat tex Xonar vs Juli@ vs Auzentech X-Fi Prelude 7.1 vs Razer Barracuda AC-1 Gaming ljudkort???? (eller någon av dessa motvarandra)
Postad 28 July 2008 - 10:29
nautiqu3
-
nautiqu3
-
Användare
-
-
192 inlägg
Ralle_81: Jag körde ett Razer Barracuda AC-1 i min gamla HTPC (bilder finns i galleriet) och i den nya så kör jag med Xonar. Fick helt klart ett skönare, behagligare, djupare och renare ljud från Xonar än mitt Razer kort. Däremot har jag ingen koll på om den kan fixa balanserat...
Postad 27 August 2008 - 13:46
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Vet någon om det finns ett snabbkommando att koppla till tangentbordet för att växla mellan Hi-Fi och film t.ex.?
Postad 06 September 2008 - 09:36
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Är oxå nyfiken på detta kort, hur är det med inställningsmöjligheterna, som högtalar avstånd mm.?
Postad 06 September 2008 - 09:44
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Högtalaravstånd går lätt att ställa in. Du bara drar högtalaren dit den ska vara i förhållande till lyssningspositionen.
Postad 06 September 2008 - 11:49
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Kan du ställa in avstånd i dm eller liknade?
Postad 06 September 2008 - 13:49
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Minns jag inte, kommer inte åt den datorn just nu. Men du kan ju flytta runt högtalarna i ASUS program tills du hör var det låter bäst.
Postad 06 September 2008 - 14:23
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Tack Sardaukar
Postad 20 September 2008 - 11:33
kultingen
-
kultingen
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Vilka strömkablar är det man ska använda för att koppla extern ström till detta kort? Går det över huvudtaget? När jag skulle uppdatera drivrutinerna stod det att jag behövde ansluta extra ström men jag lyckas inte hitta några av mina kontakter som passar... Är det till de tre anslutningarna på den ena långsidan man ska ansluta till? Vilka kontakter i så fall?
Postad 20 September 2008 - 12:15
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Vilka strömkablar är det man ska använda för att koppla extern ström till detta kort? Går det över huvudtaget? När jag skulle uppdatera drivrutinerna stod det att jag behövde ansluta extra ström men jag lyckas inte hitta några av mina kontakter som passar... Är det till de tre anslutningarna på den ena långsidan man ska ansluta till? Vilka kontakter i så fall?
Till D2 finns det ingen (och behövs alltså ingen) extra strömkälla, PCI-platsens kraft räcker.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|