Vad formar ljudet?
45 svar till detta ämne
Postad 09 July 2007 - 13:16
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Vad anser du formar ljudet i en hifianläggning? Rummet ingår som en faktor i alla alternativen eftersom det är allmänt vedertaget att rummet påverkar. Vi tänker oss alltså att alla alternativ ovan står i samma rum och jämför skillnaderna. Rösta på det alternativ som är mest sant för dig och motivera ditt svar! Förklaring av alternativen:Första alternativet avser de personer som anser att ljudet till största delen beror på spelaren, förstärkaren och högtalarna men att olika kablar varken gör till eller från om man har en enkel kabel som fungerar. Andra alternativet avser de personer som anser att ljudet till största delen beror på spelaren, förstärkaren och högtalarna samt att kablar har så stor betydelse att det är värt att satsa på olika varianter. Tredje alternativet avser de personer som anser att ljudet till största delen beror på lyssnarens förväntningar, t.ex. att placeboeffekten är så stark att lyssnaren oftast föredrar dyrare komponenter eftersom han tror att de måste vara bättre. Fjärde alternativet avser de personer som tror att tweaks har en stor betydelse för ljudet, till exempel shaktistenar eller andra lösa föremål som inte är kopplade till signalkedjan.
Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 14:41.
Postad 09 July 2007 - 13:37
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det var ett bra initiativ, men väldigt komplicerat som jag ser det...
Och frågeställningen är lite sned, och jag själv har inte bara ett svar som är rätt, eller vad man nu ska säga, men till sakfrågan.
Det är ju just det här "formar" som jag undrar över, hur definerar du det? Har det med upplevelsen att göra?
Jag tror iaf följand; Alla delar har en inverkan på hur man uppfattar ljudet, allifrån inspelningen till färgen på väggarna i lyssningsrummet. Det innefattar alltså tex kablarna (är dom undermåliga kommer det märkas), och shaktistenarna om man nu tror att det fungerar. Till det ska man också lägga den mentala statusen på lyssnaren då det bevisligen inte enbart är det som strikt kommer ur högtalarna som upplevs.
Att kvatifiera det hela är visserligen intrsssant men helt omöjligt. En icke fungerande kabel eller en högtalare ställd åt fel håll påverkar ju ljudet mer eller mindre 100%.
Sammanfattningsvis, jag anser att allt påverkar hur man som lyssnare upplever ljudet. Jag kan motivera med referenser och grundligt utvecklande resonemang om så önskas.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 09 July 2007 - 13:39.
Postad 09 July 2007 - 13:50
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Alternativen motsvarar de huvudriktningar som man oftast stöter på i hifidiskussioner.
Rösta på det du tycker stämmer mest med din egen åsikt.
Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 14:39.
Postad 09 July 2007 - 13:52
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Jag valde alla komponenter inklusive kablarna.
Som jag ser det är det en (ofrånkomlig) degradering av signalen från källan och ut till högtalarna.
En del vill påverka denna degradering så lite som möjligt och låta den ha sin gång inom vad som är tekniskt möjligt för apparaterna.
Andra vill ha så lite degradering som möjligt men med viss betoning på vissa signaler, eller tom behandling av signalerna i en dsp för att uppnå en större variation i signalerna.
Postad 09 July 2007 - 13:57
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Jag valde också alla komponenter inklusive kablarna.
Detta eftersom alla delar i en anläggning helt eller delvis arbetar i den analoga världen där påverkan är ofrånkomlig, i motsats till i den digitala.
Postad 09 July 2007 - 14:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det där var en ledande omröstning.
Mitt svar är 2 och 3, om det nu hade gått.
Och med kablarnas inverkan menar jag att det blir svårt att få något ljud utan dem. Dessutom
finns det ju olika typer av kablar som RCA, XLR, biwire osv.
Du vill kanske att svaret ska tolkas som att jag gillar Taralabs Air med såpbubblor och asfalt, men
så är det inte.
Kör man sen digital överföring så är det helt meningslöst att köpa dyra sk "digitalkablar". Korta
sträckor fungerar en sunkig compositevideokabel i lakritskvalitet lika bra (75 ohm). Det samma
gäller optiskt kablage, där en del påstår att glasfiber ger bättre överföring än plast. Det gör det,
om man har tänkt dra hundratals meter eller flera km kabel. Därför används fiber vid data-
överföring långa sträckor.
Postad 09 July 2007 - 14:10
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Ageve, du får rösta på det alternativ som mest sant för dig.
När det gäller frågan att inkludera kablar eller inte (alternativ 1 eller 2) så är skillnaden denna:
I första alternativet anser man att det räcker med en basic kabel som leder strömmen mellan komponenterna och att det sedan inte är någon märkbar skillnad mellan olika fungerande kablar.
I andra alternativet anser man att olika fungerande kablar bidrar till att forma ljudet så mycket att man kan lägga ner tid, energi och pengar på att välja en viss sorts kabel.
Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 14:19.
Postad 09 July 2007 - 14:18
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Logiskt för mig att ta nummer två på grund av att det enligt mig är ofrånkommligt faktum att alla enheter tillsammans bidrar till en gemensam ljudbild oavsett om en eller två delar är neutrala. Hade föredragit om rummen varit med som bidragande faktor eftersom denna ofrånkommligt färgar ljudet.
Postad 09 July 2007 - 14:21
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Hade föredragit om rummen varit med som bidragande faktor eftersom denna ofrånkommligt färgar ljudet. 
<{POST_SNAPBACK}>
Visst, rummet ingår som faktor i alla alternativen eftersom det närmast råder enighet om rummets betydelse. Alternativen listar alltså de andra faktorerna utöver rummet. (Om det är någon som anser att rummet inte formar ljudet så kan man lägga till det till sin motivering.)
Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 20:11.
Postad 09 July 2007 - 14:39
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
La min röst på nr 2. När jag bytte signalkablar från Noname till Ekk så upplevde jag en viss skillnad i färgningen i ljudet. Så jag tycker att varje komponent gör sin del även om en del kan göra väldigt lite.
// Sat
Postad 09 July 2007 - 14:41
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Ville bara tydliggöra. Förstydligar då jag inseratt detta såg lite dumt ut. Jag tycker vi verkligenbörjar få till lite intressanta och givande debatter om dessa ämnen.
Redigerat av mr-välljud, 09 July 2007 - 14:49.
Postad 09 July 2007 - 15:26
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Chris, no offence här men det blir ju lite god dag yxskaft-varning på det här när alternativen är formulerade som de ser ut.
Ja la min röst på nr 2 som alternativen är formulerade.
MVH
/Chuck
Postad 09 July 2007 - 19:26
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Tycker tråden är god och kan bidraga med statestik.  Det är ju gratis att starta trådar Chuck så fyll på med vad du känner då.
Postad 09 July 2007 - 19:30
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Se det som en attitydundersökning där alla kan få komma till tals och räknas
Inte bara de som skriver flest och längst inlägg, alltså
Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 19:38.
Postad 09 July 2007 - 19:36
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
röstade på Nr2. Hörde helt klart skillnad på högtalarkablar när jag hade mina klipsch högtalare.
//Micke
Postad 09 July 2007 - 19:39
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
Röstade på alternativ 2 .
Det vore konstigt om inte allt i kedjan formar ljudet.
Postad 09 July 2007 - 19:47
Max Cavalera
-
Max Cavalera
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Detta skulle vara kul att verifiera med ett blindtest.
Tveksam till att 75% skulle klara att särskilja olika signalkablar.
Postad 09 July 2007 - 19:52
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Eventuella blindtester får bli en senare fråga.
Omröstningen är en undersökning om vad vi medlemmar tycker, tror och anser om vad som formar ljudet.
Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 19:53.
Postad 09 July 2007 - 20:12
The Trooper
-
The Trooper
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Röstade på andra alternativet var det som stämmer bäst för min del av dom som fanns att välja på.
Postad 09 July 2007 - 23:31
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Med undermåliga kablar: alternativ nummer två.
Med korrekt dimensionerade kablar: nummer ett.
Postad 09 July 2007 - 23:32
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Med undermåliga kablar: alternativ nummer två.
Med korrekt dimensionerade kablar: nummer ett.
<{POST_SNAPBACK}>
När det gäller frågan att inkludera kablar eller inte (alternativ 1 eller 2) så är skillnaden denna:
I första alternativet anser man att det räcker med en basic kabel som leder strömmen mellan komponenterna och att det sedan inte är någon märkbar skillnad mellan olika fungerande kablar.
I andra alternativet anser man att olika fungerande kablar bidrar till att forma ljudet så mycket att man kan lägga ner tid, energi och pengar på att välja en viss sorts kabel.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 10 July 2007 - 07:51
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Resultatet verkar rätt entydligt. 78% på nummer 2. Drar du nägra slutsatser och i så fall vilka?
Postad 10 July 2007 - 09:03
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
röstade på Nr2. Hörde helt klart skillnad på högtalarkablar när jag hade mina klipsch högtalare.
//Micke
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, det säger ju det mest om hur svarsalternativen är utformade, för jag röstade också på nr 2. Och av allt att dömma vore det gravt oetiskt att vi två blir placerade i samma fack, håller du inte med? MVH /Chuck
Postad 10 July 2007 - 10:19
JoakimO
-
JoakimO
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag tror/anser:
* Humör, trötthet, etc
* Huvudkomponenterna
* Rummet
* Förutfattade meningar
* (Analoga kablar)
Postad 10 July 2007 - 12:18
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
röstade på Nr2. Hörde helt klart skillnad på högtalarkablar när jag hade mina klipsch högtalare. //Micke
<{POST_SNAPBACK}> Ja, det säger ju det mest om hur svarsalternativen är utformade, för jag röstade också på nr 2.
Och av allt att dömma vore det gravt oetiskt att vi två blir placerade i samma fack, håller du inte med?
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
Chuck, omröstningen är inte avsedd att vara en fortsättning på någon personlighetskonflikt. Inte mellan dig och fristil eller någon annan. Frågorna uppstod efter att jag har läst runt på en del forum då jag tyckte mig se några huvudinriktningar i attityderna till vad som formar ljudet. (Som sagt så ingår rummet som faktor i alla alternativ.) En grupp anser att det är spelaren, förstärkaren och högtalarna som avgör hur det låter men att kablarna inte har någon större betydelse så länge som de är hela och fungerar. Den gruppen tycker således att man inte behöver lägga ner en massa energi och pengar på olika kablar. En annan grupp anser att spelaren, förstärkaren och högtalarna formar ljudet samt att även kablarna formar ljudet så pass mycket att det är värt att hålla på och laborera med olika kablar. Den tredje gruppen anser att lyssnarens psykologi spelar en stor roll. Ett exempel är att placeboeffekten är så stor att man kan luras att tro att dyra komponenter alltid spelar bättre än billiga - fast de billiga är lika bra. Den fjärde gruppen är tweakarna som tror att man kan forma ljudet med hjälp av olika lösa föremål som inte är kopplade till signalkällan. Shaktistenar är ett tydligt exempel. Alla fyra inriktiningarna har diskuterats under en längre tid även på minhembio så jag tyckte att det skulle vara intessant att se hur alla tänker, inte bara de som oftast debatterar frågorna. Det är naturligtvis möjligt att tro på fler än ett alternativ men då ska man rösta på det man själv tycker är mest viktigt. Resultatet verkar rätt entydligt. 78% på nummer 2. Drar du nägra slutsatser och i så fall vilka?
<{POST_SNAPBACK}>
Inte ännu. Vi låter omröstningen gå ett tag till med tanke på att det är semestertider och allt
Redigerat av Unregistered1197, 10 July 2007 - 12:29.
Postad 10 July 2007 - 16:46
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Oj, sorry var lite för snabb där. Ja då är det en självklar etta då istället!
Redigerat av B8, 10 July 2007 - 16:47.
Postad 10 July 2007 - 17:11
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Alright, vi drar bort din röst från alternativ 2 och lägger den till alternativ 1.
Postad 10 July 2007 - 17:55
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jag röstade (tyvärr) också på nr 2, innan den förklarade texten dök upp, så ta en röst och skicka på nr 1.
MVH
/Chuck
Postad 10 July 2007 - 17:57
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Alright, inga probs. Jag hade tänkt föreslå det för dig Chuck, men ville inte styra dig.
Alternativ 2 har således -2 röster och alternativ 1 har +2 röster.
Postad 10 July 2007 - 18:35
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
Alternativ 2 har således -2 röster och alternativ 1 har +2 röster. Fixat!
Postad 10 July 2007 - 18:37
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Postad 11 July 2007 - 01:19
Det finns ju faktiskt kablar som verkligen färgar ljudet ENORMT! Vad sägs om detta skräpet:  Tom mätningar visade stora skillnader: Distmätning:   IM-dist Källa: Stereophile http://www.stereophi...arm/index3.html Men det är ju mest i extremfall, för det mesta är det ingen hörbar skillnad alls.
Redigerat av nin, 11 July 2007 - 01:19.
Postad 11 July 2007 - 01:28
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Men det är ju mest i extremfall, för det mesta är det ingen hörbar skillnad alls.
Lite skillnad är det och framförallt lite skillnad i ljud är det?!?! Eller är det bara mätmässig skillnad? Ja, Jag bråkar lite men....
Postad 11 July 2007 - 01:34
Som sagt, vi väntar ju än på någon ska plocka hem 7 miljoner kr.
Postad 11 July 2007 - 01:48
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag kanske är tillräckligt rik nu, på ljud.
Kanske det är så att de som kräver bevis på allt (via siffror)
och de som nöjer sig med lyssningsintryck aldrig kommer att komma
överens.
Vad jag nöjer mig med är att alla har vi olika förutsättningar,
känsla och framförallt en förmåga att förmedla detta.
Vad, hur och när ni tycker saker är intressant då det alltid påverkar
min syn på ljud och bild.
Så nin jag lär inte bli miljonär på detta, om/hur och om jag verkligen
är detta är en annan historia.
Postad 11 July 2007 - 02:31
Så du menar på fullaste allvar att folk som hör dessa skillnader INTE vill ha 7 miljoner PLUS kunna säga till alla "I told you so"?
Postad 11 July 2007 - 09:54
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Helst bara diskussioner som rör omröstningen i denna tråd, tack
Det finns ju ett trevligt kabelforum som används alltför lite
Postad 15 July 2007 - 10:52
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Om du slår ihop alternativ två och tre så får du min uppfattning. Hm, även rummet spelar in för mig, så vad tusan.
Röstade på alternativ två i alla fall.
Postad 15 July 2007 - 12:49
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Du röstade rätt eftersom rummet ingår som faktor i alla alternativ  Rösta på det som stämmer bäst med din egen uppfattning. Man måste ju separera alternativen på ett tydligt sätt.
Postad 16 July 2007 - 00:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Går på egna erfarenheter och kunskap, därför röstade jag på alternativ nr 2
tweaks kan möjligen ha lite effekt på ljudet, men inte så att jag tängker hålla på med det !
Postad 27 July 2007 - 12:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Bra utformad omröstning..
Så klart är det nr 2 som gäller för dem som har kunskapen på området
RB
Postad 27 July 2007 - 13:31
Needa
-
Needa
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag röstar på alternativ 1 Detta för att jag personligen inte lägger ner någon tid på att tweaka med olika kablar. I extremfallet för någon som verkligen verkligen uppskattar detaljerna i sin anläggning och vill satsa på det ser jag att det kan vara aktuellt men själv laborerar jag hellre med olika förstärkare/högtalare (förutsatt att man har funktionsdugliga kablar förståss, men det ingår ju i alternativet).
Postad 27 July 2007 - 19:33
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag röstar på alternativ 1
Detta för att jag personligen inte lägger ner någon tid på att tweaka med olika kablar. I extremfallet för någon som verkligen verkligen uppskattar detaljerna i sin anläggning och vill satsa på det ser jag att det kan vara aktuellt men själv laborerar jag hellre med olika förstärkare/högtalare (förutsatt att man har funktionsdugliga kablar förståss, men det ingår ju i alternativet).
<{POST_SNAPBACK}>
Låter ju som en bra idé Men du utesluter inte att kablarna är med o bidrager till att ljudet är eller kan bli annorlunda ? RB
Postad 27 July 2007 - 20:48
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Alternativ 1 för min del
Postad 28 July 2007 - 12:28
Needa
-
Needa
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag röstar på alternativ 1
Detta för att jag personligen inte lägger ner någon tid på att tweaka med olika kablar. I extremfallet för någon som verkligen verkligen uppskattar detaljerna i sin anläggning och vill satsa på det ser jag att det kan vara aktuellt men själv laborerar jag hellre med olika förstärkare/högtalare (förutsatt att man har funktionsdugliga kablar förståss, men det ingår ju i alternativet).
<{POST_SNAPBACK}>
Låter ju som en bra idé
Men du utesluter inte att kablarna är med o bidrager till att ljudet är eller kan bli annorlunda ?
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Nej jag utesluter inte det men jag tycker att skillnanden är så liten att det inte är värt att testa olika varianter.
Postad 28 July 2007 - 13:43
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Röstade på alt 2 pga att jag inte vågade rösta på 4:an.
Snubben/snubbarna som belönar 7 mille, kommer han hem till en så man får utföra testet i egen anläggning? Eller är det tillrättalagt så ingen någonsin kan vinna? Skulle iaf jag göra om jag slog vad med pengar i dessa storlekar...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|