Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur vet man om man kör hårdvaruaccelererat?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 juli 2007 - 01:06

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Tjena!

En dum fråga kanske från en som jobbat med att programmera drivrutiner (dock ej för grafikkort)
Men jag läste en massa olika trådar här som bl.a. handlade om att spela upp HD-dvd. Och i dagens läge skryter ju de flesta moderkorts- och grafikkortstillverkare om att deras kretsar stödjer HD-material. För mitt kort står det exempelvis

* The first integrated VGA MB supports Playback of HD DVD and Blu-ray Discs with HDCP compliant

*Supports HDMI™ Technology with HDCP compliant with max. resolution 1920 x 1080p
(It may not display 1080p smoothly when playing HD DVD and Blu-ray Disc due to current version player limit)

Det jag funderar är när i anropskedjan man frågar grafikkortsdrivisarna om de stödjer hårdvaru-accleration? Och hur man kan ta reda på när man från exempelvis windows media player spelar upp en x264 film om man utnyttjar sitt fräsiga grafikkort eller om processorn står för alla avkodning? Nvidia har ju en teknik och ati en annan (avivo).

Nån som har gorottat lite mera i detta? En annan anledning till att jag är nyfiken är att jag körde ett mkv-klipp som var kodat med x264 och 1080i. Min cpu-belastning var 95-100 %. Det borde den ju inte vara om grafikkortet hjälpte till!!! Mina inställningar var:

amd processor x64 3200
ffdshow tryouts
haali mediasplitter
windows media player
ati x1250 xpress
xp media center

Om det ska vara så så befarar jag att det inte är lönt att köpa en blu-ray eller hd-dvd spelare... Trots att reklamen för moderkortet(amd 690g krets) påstår att det skall vara skapt för HD-material

MVH
Henrik - som är aningen förvirrad

Postad 20 juli 2007 - 06:24

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
Ati x1250 har tyvärr ingen hårdvaruaccelerering alls för H.264, VC1 (HD-DVD, Bluray) eller x264.

När de skriver att det hanterar HD-DVD och Bluray syftar de på att det klarar av HDCP, alltså kopieringskyddet som finns i dessa skivor som annars ger en svart bild när man försöker spela upp filmen via en digital anslutning.

Om man har ett grafikkort med hårdvaruaccelerering måste man ha PowerDVD 7.x för att utnyttja den - då kan man exempelvis få accelerering på x264 i Windows Media Player.

För att se om P.DVD.7.x (hårdvaruaccelerering) används vid uppspelning i WMP kan man lägga in en subtitle fil tillsammans med x264 filen och högerklicka på "den gröna pilen" vid uppspelning (Vobsub) för att se vilka codecs som används.

Postad 20 juli 2007 - 08:05

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Ati x1250 har tyvärr ingen hårdvaruaccelerering alls för H.264, VC1 (HD-DVD, Bluray) eller x264.

När de skriver att det hanterar HD-DVD och Bluray syftar de på att det klarar av HDCP, alltså kopieringskyddet som finns i dessa skivor som annars ger en svart bild när man försöker spela upp filmen via en digital anslutning.

Om man har ett grafikkort med hårdvaruaccelerering måste man ha PowerDVD 7.x för att utnyttja den - då kan man exempelvis få accelerering på x264 i Windows Media Player.

För att se om P.DVD.7.x (hårdvaruaccelerering) används vid uppspelning i WMP kan man lägga in en subtitle fil tillsammans med x264 filen och högerklicka på "den gröna pilen" vid uppspelning (Vobsub) för att se vilka codecs som används.

<{POST_SNAPBACK}>

Först och främst vill jag bara klargöra en grej. H.264 är en codec, x264 är ett program för att koda den codecen. Så två helt skilda saker du pratar om.

Blandar du inte ihop det här lite?
"Om man har ett grafikkort med hårdvaruaccelerering måste man ha PowerDVD 7.x för att utnyttja den - då kan man exempelvis få accelerering på x264 i Windows Media Player."
Hur ska du ha det? Du skriver att man måste ha PowerDVD 7.x för att nyttja hårdvaruaccelerationen med H.264, och då kan man erhålla hårdvaruaccelerationen med H.264 i WMP? PowerDVD och WMP är även det två helt skilda fenomen. Olika program iaf. Du menar väl inte att man först måste starta igång filmen med PowerDVD och sedan med WMP och ha båda rullandes samtidigt? (:

Postad 20 juli 2007 - 08:55

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0

Först och främst vill jag bara klargöra en grej. H.264 är en codec, x264 är ett program för att koda den codecen. Så två helt skilda saker du pratar om.

Nej, det är du som har blandat ihop saker och ting.

H.264 är en kommersiell codec och x264 är en opensource codec.

H.264 används bla för HDTV-sändning (SVT-HD) samt i vissa HD-DVD och Bluray titlar.

x264 används mest i "hemmagjorda" kodningar (tänk på det som det nya Xvid)

Med PowerDVD får du avkodaren som utnyttjar hårdvaran i vissa grafikkort för att koda av dessa format.

Efter att du installerat PowerDVD används avkodaren av diverse andra program.

Precis på samma sätt som du exempelvis måste installera ett DVD-program för att få tillgång till mpeg2 avkodning för att titta på digital-TV i MCE.

CoreAVC är ett exempel på ett annat program som kodar av H.264 och x264 - men det utnyttjar ingen hårdvara utan sköter allt i mjukvara (nästa version ska tydligen kunna utnyttja hårdvara)

Postad 20 juli 2007 - 09:43

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Nej, det är du som har blandat ihop saker och ting.

H.264 är en kommersiell codec och x264 är en opensource codec.

H.264 används bla för HDTV-sändning (SVT-HD) samt i vissa HD-DVD och Bluray titlar.

x264 används mest i "hemmagjorda" kodningar (tänk på det som det nya Xvid)

Med PowerDVD får du avkodaren som utnyttjar hårdvaran i vissa grafikkort för att koda av dessa format.

Efter att du installerat PowerDVD används avkodaren av diverse andra program.

Precis på samma sätt som du exempelvis måste installera ett DVD-program för att få tillgång till mpeg2 avkodning för att titta på digital-TV i MCE.

CoreAVC är ett exempel på ett annat program som kodar av H.264 och x264 - men det utnyttjar ingen hårdvara utan sköter allt i mjukvara (nästa version ska tydligen kunna utnyttja hårdvara)

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, jag verkar ha fått det där ordentligt om bakfoten! Eller fått fel lärdom rättare sagt. Har läst i många andra trådar då folk har korrigerat andra för att de blandar ihop de två formaten och hävdar starkt att H.264 är codecen och x264 är programmet du avkodar det med. Har läst en del nu på wikipedia där saker och ting gjorde klart för mig med hjälp av det du hade skrivit (då jag tyckte att det var lite luddigt skrivit på vissa bitar om det).

Hmm, hemskt intressant, man lär sig nåt nytt varje dag. Då blir det till att skaffa sig PowerDVD 7.x så man kan utnyttja hårdvarustöd för sitt graffekort iom att x264 suger pung från prollen. Även om nu inte mitt nuvarande GF 7600 GT direkt gör det (återstår att googla på) så är det bra vetskap inför framtiden iaf så man avlastar prollen en del om jag förstår det hela rätt.

En fråga jag har: Är det stor skillnad kvalitétsmässigt mellan H.264 och x264? Antar att den "finns där" rent teoretiskt men att det ändå blir grymt schyssta rippar med x264? Jag har sett båda formaten prestera men har varit alltför beundrad av kvalitén på bilden då jag inte tänkt på att jämföra dem sida vid sida.

Nu hoppas jag inte detta har gått för långt från topicen men ville bara klargöra för framtida läsare att du talar med visdomsord vad gällande detta här och att min information var felaktig.

Postad 20 juli 2007 - 09:53

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Finns det något mer program som det följer med HD-avkodning med hårdvara eller är PowerDVD det enda? Spelar kanske inte större roll om man ändå inte använder PowerDVD för att sen spela upp filmerna då man bara utnyttjar avkodaren.

Är det fler program än WMP som kan utnyttja avkodaren från PowerDVD? Kan t.ex. VLC eller Windows Media Player Classic också uttnytja den?

Postad 20 juli 2007 - 10:28

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0

Hmm, hemskt intressant, man lär sig nåt nytt varje dag.

Du är inte direkt ensam om att blanda ihop eller missuppfatta det här med H.264 och x264.

Och, nej - jag påstår inte att jag är någon expert i ämnet - de som vet mer får gärna rätta mig :D

En fråga jag har: Är det stor skillnad kvalitétsmässigt mellan H.264 och x264? Antar att den "finns där" rent teoretiskt men att det ändå blir grymt schyssta rippar med x264? Jag har sett båda formaten prestera men har varit alltför beundrad av kvalitén på bilden då jag inte tänkt på att jämföra dem sida vid sida.

Jag ser ingen direkt skillnad - men då tittar jag på en skärm som "bara" hanterar 720p

Finns det något mer program som det följer med HD-avkodning med hårdvara eller är PowerDVD det enda?

PowerDVD är enda programmet jag känner till (CoreAVC ska som sagt komma med hårdvarustöd senare)

Är det fler program än WMP som kan utnyttja avkodaren från PowerDVD? Kan t.ex. VLC eller Windows Media Player Classic också uttnytja den?

Ja, MPC kan utnyttja den - det gäller bara att ange i inställningarna att "P.DVD.7.x" (tror att förkortning heter så) ska användas som avkodare.

Jag använder inte VLC men jag utgår från att det bara är att ställa det där också.

Postad 20 juli 2007 - 14:18

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0
VLC har sina egna codecs.

Har inget med Directshow att göra...

Postad 20 juli 2007 - 15:38

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Förvirrande ämne att förkovra sig i det här. Jag trodde faktiskt att mitt X1250 hade lite stöd för H.264, men oj vad fel jag hade.

Vad händer egentligen om man kör låt oss säga CoreAVC (vilket jag gör). I Mediaportal har jag valt "ATI MPEG Decoder" men jag antar att CoreAVC på något sätt "packar upp/processar" ändå? eller?

Anledningen till att jag frågar är att igår så postade jag lite CPU-värden vid avkodning av en 1080p (länk). Testade sak samma på burken på jobbet (samma CoreAVC, Nvidia FX 3500) men tyckte att bilden blev märkbart sämre.

Nu har jag 40" bra Sony hemma och Dell 24" LCD till datorn på jobbet, men jag tyckte mig märka skillnaden i scenväxlingar. (det är knappast CPU, på jobbet har jag en Q6600, htpc:en en E4300). Mycket märkligt, och svårt att jämföra sida vid sida..

Sen måste man väl inte ha just PowerDVD för hw-acc. I tex Mediaportal kan jag ju välja codec, och om mitt kort haft stöd för H.264 så hade väl valet av "ATI MPEG Decoder" gjort susen?

Postad 20 juli 2007 - 16:24

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Tjohej!

Ja dr lärde jag mig oxå en del... jag hade fått för mig att H.264 var en definierad standard (typ som en ritning)och att x264 var en av många implementeringar av standarden. Jämför i programmeirngsvärden med interface och abstrakta klasser. Men nu vet jag.

En fråga, jag har ett x1250 men hur i hela världen har du fått tag i "ATI MPEG Decoder"? Jag hittar inte den. De enda mpeg2 avkodningar jag har är de som är i ffdshow samt powerdvd. Det finns ju ett program för xp man kan ladda ner som visar tillgängliga mpeg2 avkodare.

Jag kör senaste catalyst drivisar från ati's hemsida. xp 32 bits -> media center edition -> Radeon 1250 xpress

Så då kommer min processor att ligga på konstant 100 % om jag skulle skruva in en blu-ray spelare och spela upp en sån film. Och om jag inte har powerdvd 7.x installerat så kommer ffdshow att avkoda mpeg4-strömmen... och processorn brinna upp....

MVH
Henrik

Postad 20 juli 2007 - 22:30

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Tjohej!

En fråga, jag har ett x1250 men hur i hela världen har du fått tag i "ATI MPEG Decoder"? Jag hittar inte den.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan i efterhand näppeligen spåra hur jag fick in den, men när vi diskuterade detta sist i en annan tråd, körde du in Avivo Video converter?

Jag är själv osäker numera exakt vad denna codec gör, men jag inbillar mig att bilden blir bättre när jag testkör 1080p. Väldigt svårt detta...

Postad 26 juli 2007 - 20:47

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Beklagar förseningen, har varit på semester :P

Japp jag körde in den, men det är endast nåt som MCE använder när jag tittar på en film och skall konvertera nåt, alltså den funkar som en ENCODER... Jag lyckas aldrig få den att dyka upp i det där programmet där man väljer vilken mpeg2 DECODER man ska använda vid uppspelning.

På min senester var jag inne i några filmbutiker av det större slaget, och till min förvåning hade de väldigt mycket bluray och hddvd filmer till försäljning... Kommer nog inte att köpa in så många vanliga dvd filmer längre, utan köpa en IDE-bluray spelare till min htpc. Förutsatt att det går att spela upp filmerna utan hack...

/HN

Postad 27 juli 2007 - 04:30

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Hmm, jag verkar ha fått det där ordentligt om bakfoten! Eller fått fel lärdom rättare sagt. Har läst i många andra trådar då folk har korrigerat andra för att de blandar ihop de två formaten och hävdar starkt att H.264 är codecen och x264 är programmet du avkodar det med.  Har läst en del nu på wikipedia där saker och ting gjorde klart för mig med hjälp av det du hade skrivit (då jag tyckte att det var lite luddigt skrivit på vissa bitar om det).

<{POST_SNAPBACK}>

töntigt av mig att svara på ett så gammalt inlägg, men känner att jag måste (eftersom jag misstänker att det är mig du sett ryta i diverse trådar om det är jag väl lite medskyldig) NEJ, du hade INTE fått det helt om bakfoten. iaf mindre än den som nu rättade dig. (du hade bara rört ihop kodar och avkodar - avkodar gör inte x264).

H.264 är INTE en tillämpning, det är en codec (videokodningsstandard - jfr MPEG2), även känd som AVC eller mpeg4-10

x264 är en open sourcetillämpning för att komprimera valfri videokälla i videostandarden h.264.

det pulver (vars åsikter jag vanligen lyssnar mkt noga på, men här är de inte fullt korrekta) är ute efter är tex elecard h.264 encoder, mainconcept h.264 encoder eller diverse hårdvarubaserade lösningar. teknisk jämförelse mellan några s/w h.264encoders

jfr wiki:

H.264 is a standard for video compression.

x264 is a free software library for encoding H.264/MPEG-4 AVC video streams.

förtydligande: en videoström kodad med hjälp av x264 ÄR i formatet h.264.
vare sig folk vill det eller ej.

inte samma "smak" av h.264 som tv-utsändningarna använder, men å andra sidan har jag svårt att hitta två tv-utsändare som använder samma specar heller: p/i, olika upplösningar, anamorfisk (jodå, BBC har av ngn anledning det), mbaff m.m m.m.
det finns en x264profil som är HD DVD-compliant, finns alltså inget som säger att man inte skulle kunna encoda sin egen video för en HD DVD (fast där heter det ju oftast AVC - vore kanske bättre om vi använde det namnet på standarden?) mha x264 (eller för den delen sin egen HDTV-utsändning, men då får man ha ordentligt med kräm då dessa brukar göras i realtid - därav behovet av dedikerade hårdvarulösningar för broadcast).

om något är lite luddigt formulerat beror det på den sena timmen, men contentmässigt ska allt nu vara korrekt

Redigerat av outdoor_miner, 27 juli 2007 - 05:25.

Postad 27 juli 2007 - 10:23

Unregistered60c6d050
  • Unregistered60c6d050
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Då hänger jag okså med...! Tack!

Postad 27 juli 2007 - 10:25

Unregistered60c6d050
  • Unregistered60c6d050
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag igen... Nu ska jag testa min utrustning för att kolla min uppspelning av filmmaterial. Sorry, inte så mycket nytt mest konstaterande.

Postad 27 september 2007 - 14:35

Unregistered80d04991
  • Unregistered80d04991
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Bumpar denna tråden lite genom att fortsätta frågeställningen.
(bra tråd för övrigt, mycket bra info)

Jag kör idag PDVD7's codec för DVD och coreAVC och jag köpt för h264. Men som jag förstår det så stådjer detta inte hårdvaruacceleration ännu. så funderar jag på att byta till PDVD7.x istället vilken följer med PDVD7-spelaren.
Men vet för det första inte om mitt ATI HD2400 stödjer Detta eller hur jag ska kolla det, sedan så undrar jag om någon har jämfört coreAVC och pdvd7 i kvalitet?

Postad 29 september 2007 - 05:24

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Läste för ett tag sen en intressant test där man bild för bild jämförde ATI mot Nvidias Pure Video. ATI, vann i bildkvalitet. Hittar dock inte länken nu, google är nog trasig... hehe

Ang HD2400, kolla in http://www.digit-lif...isk1-page1.html

Personligen är jag så trött på ATI:s inkompetens att göra drivers (har två datorer med ATI i skrivande stund så jag vÄt och spekulerar inte) att min nästa burk blir vad som helst utom något med ATI-grafik i sig :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.