En dum fråga kanske från en som jobbat med att programmera drivrutiner (dock ej för grafikkort)
Men jag läste en massa olika trådar här som bl.a. handlade om att spela upp HD-dvd. Och i dagens läge skryter ju de flesta moderkorts- och grafikkortstillverkare om att deras kretsar stödjer HD-material. För mitt kort står det exempelvis
* The first integrated VGA MB supports Playback of HD DVD and Blu-ray Discs with HDCP compliant
*Supports HDMI™ Technology with HDCP compliant with max. resolution 1920 x 1080p
(It may not display 1080p smoothly when playing HD DVD and Blu-ray Disc due to current version player limit)
Det jag funderar är när i anropskedjan man frågar grafikkortsdrivisarna om de stödjer hårdvaru-accleration? Och hur man kan ta reda på när man från exempelvis windows media player spelar upp en x264 film om man utnyttjar sitt fräsiga grafikkort eller om processorn står för alla avkodning? Nvidia har ju en teknik och ati en annan (avivo).
Nån som har gorottat lite mera i detta? En annan anledning till att jag är nyfiken är att jag körde ett mkv-klipp som var kodat med x264 och 1080i. Min cpu-belastning var 95-100 %. Det borde den ju inte vara om grafikkortet hjälpte till!!! Mina inställningar var:
amd processor x64 3200
ffdshow tryouts
haali mediasplitter
windows media player
ati x1250 xpress
xp media center
Om det ska vara så så befarar jag att det inte är lönt att köpa en blu-ray eller hd-dvd spelare... Trots att reklamen för moderkortet(amd 690g krets) påstår att det skall vara skapt för HD-material
MVH
Henrik - som är aningen förvirrad