Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny iMac på ingång

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2007 - 15:58

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 07 August 2007 - 17:52

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Well, det är inte helt bekräftat än. Du kunde inte väntat en halvtimma eller så? ;)

Jag kommer nog ändå köpa mig en MacPro, hur fet den nya iMacen kommer att vara (kanske inte ens heter iMac längre).

Kan knappt vänta... som trådstartaren :P

Postad 07 August 2007 - 17:57

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Japps. ;)

Hursomhelst så tycker jag det är på tiden. För min del som redan har 2 bärbara (dock PC-maskiner)- vill ha en bra stationär och har suktat efter iMac:en :P. Planerar handla en efter min högtalaruppgradering.

5 minuter kvar till konferrensen nu.

//Loofy

Postad 07 August 2007 - 18:34

ktn
  • ktn
  • Dev

• 451 inlägg
  • 0
Det blev två nya 20" och en ny 24", bilder och text finns på http://www.engadget....ess-conference/

Postad 07 August 2007 - 18:45

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Andra datortillverkare släng er i väggen och skärp er... invändigt och utvändigt...

NICE!

Postad bild

Postad 07 August 2007 - 18:45

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Japps jag har suttit sedan kl 19:00 och uppdaterat mig fram hela tiden haha ;)

Jag blir en switcher i bytet nu hehe... Skall bli riktigt spännande - Verkar trevligt det är iPhoto han snackar om.

//Loofy

Postad 07 August 2007 - 18:50

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Japps jag har suttit sedan kl 19:00 och uppdaterat mig fram hela tiden haha ;)

Jag blir en switcher i bytet nu hehe... Skall bli riktigt spännande - Verkar trevligt det är iPhoto han snackar om.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt! Vi blir fler och fler! :-)

Postad 07 August 2007 - 18:52

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
hmmm men hur är det med musen hehe.. är det en vanesak eller om man gillar möss typ Logitechs MX-möss (finns det inga apple orginal-möss i de stuket som lixom ligger mer i handen?)

//Loofy

Postad 07 August 2007 - 18:58

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Du kan koppla in en extern mus, behöver inte vara Apple! T.ex http://www.barefeats.com/mouse4.html

Passar in i designen med. Själv gillar jag Mighty Mouse som Apple har faktiskt... spelar inget på datorn heller så.

Postad 07 August 2007 - 19:01

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Japps antar att det kan vara en vanesak men för min stekpanna till högerhand så känns den helt enkelt för liten (de gånger jag provat den). får lixom vika handen över den. hehe

//Loofy

Postad 07 August 2007 - 19:20

ktn
  • ktn
  • Dev

• 451 inlägg
  • 0

hmmm men hur är det med musen hehe.. är det en vanesak eller om man gillar möss typ Logitechs MX-möss (finns det inga apple orginal-möss i de stuket som lixom ligger mer i handen?)

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har kört MX510 länge, testade en Applemus ett tag, men det gick inte. Den är verkligen inte ergonomisk.
Kör Logitechmus nu igen ;)

Kör detta paketet:

Det fungerar fint.

Postad 07 August 2007 - 19:50

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Så nu verkar lanseringen vara klar. Iallafall i termer av kvällens presentation. Bilder och text för den som vill se och läsa finns i sammanställd version här

hmmm attans man blev ju inte mindre sugen nu som sagt ;)

Fråga till: Hur fungerar integreringen med andra mobiltelefoner än just iPhone mot mac;arna? (har en SE W950 med en samlad kontaktlista och kalender.)

http://images.apple...._4_20070807.jpg

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 08 August 2007 - 01:19.

Postad 07 August 2007 - 22:00

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Värt att tänka på om det ev finns kvar som problematik är att om man tex kör pc läge på en mac pro tex så låser den vid 2gb ram minne även om du har mer. Det gör också att det uppstår en del problem om man jobbar i krävande program etc. Mindre skoj tyvärr.

Postad 07 August 2007 - 22:47

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
2 gb i arbetsminne räcker för allt jag använder datorn till. ;) (vem kör photoshop i windowsläge när man har en mac?)

//Loofy

Postad 07 August 2007 - 22:52

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Värt att tänka på om det ev finns kvar som problematik är att om man tex kör pc läge på en mac pro tex så låser den vid 2gb ram minne även om du har mer. Det gör också att det uppstår en del problem om man jobbar i krävande program etc. Mindre skoj tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>

PC-läge? Du menar ifall man kör Windows genom parallels/fusion/boot camp eller..?

1. Varför ens köra Windows, man har ju världens bästa OS installerad redan, OS X.
2. Windows-alternativet är bara att säga att det är möjligt att köra Windows med Apple-hårdvara utan några som helst störningar.
3. Jag kan tänka mig att använda något litet program här och där som ej skulle vara tillgängliga för OS X men det är inte program som behöver mer än kanske 100 mb RAM. Och det är ens tveksamt om jag skulle ens behöva provisoriskt migrera till Windows för det.
4. Krävande program brukar oftast finnas för OS X.
5. Man vill inte köra Windows.
6. Se punkt 1 och punkt 5.

;)

Loofy, tveka inte, byt! Join the good side.

Postad 07 August 2007 - 22:55

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

2 gb i arbetsminne räcker för allt jag använder datorn till. ;) (vem kör photoshop i windowsläge när man har en mac?)

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

EXAKT =)!

Eller Premiere... After Effects... Maya ... det var en off-period men numera när det går riktigt bra för Apple så är det fler och fler tillverkare (och även för spel!) som skapar programsviter och produkter för OS X.

Postad 07 August 2007 - 22:57

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Jag kommer naturligtvis se till att ha möjlighet till att köra windows då och då. (Går en systemutvecklarutbildning) och vissa saker kommer förmodligen utvecklas mot en M$ plattform och då kanske man får switcha över till pc-läget för att prova hur det ser ut (eller köra på några av de andra pc-datorerna jag har)

Men som sagt huvuddelen kommer jag isåfall köra i MacOs.

shuriken: det här Leopard som man pratar om. Är det något man har gratis uppgradering till om man handlar en dator nu?

EDIT: För min del så är det klart, jag kommer byta men detta kommer ske efter att jag uppgraderat mina högtalare (och jag sparat ihop pengarna hehe)

Gissningsvis runt November eller så kanske... ;)

hmm 24", $200 billigare. $200

1 359,90 SEK ger dig 200,00 USD

hmm innebär detta att 24" kommer kosta runt 16600:- här hemma då?
//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 07 August 2007 - 23:04.

Postad 07 August 2007 - 23:08

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Ååh, allt en prylgalning drömmer om ;)

Postad 08 August 2007 - 00:32

Plexmar
  • Plexmar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av Apples trådlösa möss och tangentbord? Blir till att köpa en iMac inom en månad!

Mvh

Redigerat av Plexmar, 08 August 2007 - 00:33.

Postad 08 August 2007 - 00:40

sinome
  • sinome
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av Apples trådlösa möss och tangentbord? Blir till att köpa en iMac inom en månad!

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

har själv en intel macbook med trådlöst t-bord o mus o måste säga att t-bordet är ngt av det skönaste jag använt, även skönare än dom nya logithech, men musen har jag svårt för, den är inte så snabb som jag vill ha den (använder mig av en logitech laser) istället.

Postad 08 August 2007 - 05:37

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0

Japps jag har suttit sedan kl 19:00 och uppdaterat mig fram hela tiden haha :D

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt! Vi blir fler och fler! :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Yes, det blir vi...

Mohahahahahaha!!

Postad bild

:P :o

Postad 08 August 2007 - 05:38

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

har själv en intel macbook med trådlöst t-bord o mus o måste säga att t-bordet är ngt av det skönaste jag använt, även skönare än dom nya logithech, men musen har jag svårt för, den är inte så snabb som jag vill ha den (använder mig av en logitech laser) istället.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk på att Apple släppte två nya tangentbord idag också.

Postad 08 August 2007 - 14:54

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

PC-läge? Du menar ifall man kör Windows genom parallels/fusion/boot camp eller..?

1. Varför ens köra Windows, man har ju världens bästa OS installerad redan, OS X.
2. Windows-alternativet är bara att säga att det är möjligt att köra Windows med Apple-hårdvara utan några som helst störningar.
3. Jag kan tänka mig att använda något litet program här och där som ej skulle vara tillgängliga för OS X men det är inte program som behöver mer än kanske 100 mb RAM. Och det är ens tveksamt om jag skulle ens behöva provisoriskt migrera till Windows för det.

:D

<{POST_SNAPBACK}>

Tänker på när man bootar upp i windows läge då rent. Macen läser bara 2gb ram oavsett vad du har. Jag har den som jobbmaskin och även en hemma. För jobb så är 4 Gb ram mer lagom så blir lite litet nu men också skillnad om man ska ha den som hobby burk och enklare jobb. Har själv en del program som inte funkar bra alla på OS X så det är inget alternativ.

Sen om man ställer sig pc läger eller apple läger får andra leka med i sandlådan.

Postad 08 August 2007 - 20:10

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
hmmm så du menar på allvar att man inte klarar tex en ordbehandlare eller en lättare kodeditor på mindre än 4 gig i ram utan att bli frustrerad?

Och om man hade tänkt arbeta med tyngre grafik - vilket program är det som inte fungerar bra i MacOS?

//Loofy

Postad 08 August 2007 - 20:23

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
En iMac och en MacBook Pro 17" blir det nog under året. Min gamla PowerBook G4 FW800 börjar kännas lite old, och dessutom behöver jag en Intel Mac för att modda Apple TV.

Nya iLife verkar riktigt intressant så den beställningen går nog iväg vilken minut som helst.

Såg att Airport Extreme uppdaterats med gigabit portar, flyttar nog min gamla till föräldrarna och köper den nya själv då jag har min G5:a på tråd.

Kan inte för livet förstå att man vill köra win, har varit ett antal timmar hos en bekant och installerat deras nya Acer med Vista och allt vad det tillför med uppdateringar och program för brandväggar och virusprogram. Huvva så hemskt.

Postad 08 August 2007 - 23:37

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

shuriken: det här Leopard som man pratar om. Är det något man har gratis uppgradering till om man handlar en dator nu?

Loofy; Nej. Det blir inte gratis uppdatering, men jag tror att tidsfristen är 4 månader efter att du köpt en ny Mac och ett nytt OS kommer ut så får du det nya endast för 250 kr eller liknande (inte säker på summan, under 500 kr iaf).

Själv tänker jag vänta tills Leopard är ute tills jag beställer MacPro!

Postad 08 August 2007 - 23:43

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Tänker på när man bootar upp i windows läge då rent. Macen läser bara 2gb ram oavsett vad du har. Jag har den som jobbmaskin och även en hemma. För jobb så är 4 Gb ram mer lagom så blir lite litet nu men också skillnad om man ska ha den som hobby burk och enklare jobb. Har själv en del program som inte funkar bra alla på OS X så det är inget alternativ.

Sen om man ställer sig pc läger eller apple läger får andra leka med i sandlådan.

Vilka program knepar i OS X för dig?

Ja okej, det kanske är lite barnsligt som du påpekar, att köra Apple vs PC / Mac vs Windows ... men det är snarare i frustration man uttrycker att OS X är så mycket bättre om man ger det chansen. Jag själv var ju anti-mac efter att ha testat det alldeles för lite.

Jag försöker bara konvertera så många som möjligt... :)

För arbete är det ett rent nöje att jobba med OS X, speciellt i programsviter med grafisk hantering. Och ännu mer om man jobbar mycket med typsnitt som jag gör.

Och nu när man även har möjlighet att köra Windows helt strykfritt förstår jag inte varför ännu fler inte konverterar. Okej, priset kanske är lite för högt, men det är väl i samma stil som Pio 8G, man får det man betalar för. Ta en MacPro, utrustar man den bra så får man en jäkla bra dator för ca 25-30K ... försök bygga samma prestanda fast för PC, och då är man inte långt ifrån... och då får man inte den slimmade och trimmade härliga formen som Apple-hårdvaran har.

Just my two cents, jag har kört PC/Windows i 12 år och det var så rätt att byta till Mac/OS X. Kul om fler kände samma sak!

Windows Vista är väl prov på att det verkligen är dags att konvertera, för de som provat och känt sig lurade.

Mvh

Postad 09 August 2007 - 06:22

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Ok. Leopard skulle ju släppas i oktober läste jag på 99mac.se (inte lång tid kvar) Jag skall dessutom på 2 veckor semester innan jag beställer. Jag har kommit underfund med att gå ner lite i högtalarbudget för att kunna få båda delarna. En ny dator behöver jag iom mina studier. OCH... Det blir 24" :angry: :) - 2,4 Ghz och 1 gb i minne - Steve snackade om att minnet var lätt att uppgradera i efterhand, Stämmer det (skall iväg och kolla för mig själv i helgen eller på måndag).
Lovar att jag skall ta lite före/efter-bilder på min arbetsplats vid bytet <_<

Och dyrt? Njae jag tycker inte det är dyrt - nu har jag visserligen Mecenat's studentrabatt. Men om man tar en 24" hyffsad skärm och drar ifrån de knappa 15' som jag får betala för datorn - så tycker jag hehe det är helt okej prestanda för pengarna (- och för att få en sladdlös arbetsmiljö!)

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 09 August 2007 - 06:22.

Postad 09 August 2007 - 06:37

Plexmar
  • Plexmar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Fick inte riktigt svar på min fråga. Någon som upplevt några problem med trådlöst tangentbord samt trådlös mus från Apple? Kan inte bestämma mig ifall jag ska ha trådlöst eller inte. Känns ju som trådlöst borde vara mycket snyggare och mer användarvänligt utan sladdar, men på alla bilder osv man ser så har alla med sladd...

Postad 09 August 2007 - 08:36

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Plexmar: Jag vet inte - personligen så blir det nog trådlöst för min del.

Dock förmodligen bara ett apple t-bord för min del - musen som jag sa tidigare kör jag på med tillsvidare och försöker hitta ett trådlöst dito - kanske en MX1000 från Logitech.

Edit: Att det bara syns trådat på bilderna så här i början har jag min egna hypotes till. Att lägga specialorder och välja trådlösa accesoarer till sin iMac gav en leveranstid på 3-5 veckor (istället för 5 dagar) min idé är att de framförallt tillverkat trådade tillbehör för att kunna hålla goda leveranstider på ett standard paket och/eller att de ligger lite efter med produktionen av de trådlösa (av samma anledning).

Om de hade haft fler bilder på de trådlösa acessoarerna så hade kanske fler valt det och gett en ohållbar leveranssituation.

Frågan är dock; Är det dyrare att köpa de trådlösa prylarna löst vs. ihop med datorn - hur mycket dyrare isf?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 09 August 2007 - 08:42.

Postad 09 August 2007 - 08:43

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0

Fick inte riktigt svar på min fråga. Någon som upplevt några problem med trådlöst tangentbord samt trådlös mus från Apple? Kan inte bestämma mig ifall jag ska ha trådlöst eller inte. Känns ju som trådlöst borde vara mycket snyggare och mer användarvänligt utan sladdar, men på alla bilder osv man ser så har alla med sladd...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nya tangentbord nu, så väldigt få vet ännu.

http://www.engadget....llic-keyboards/

Postad 09 August 2007 - 08:49

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0

Frågan är dock; Är det dyrare att köpa de trådlösa prylarna löst vs. ihop med datorn - hur mycket dyrare isf?

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

store.apple.com/swedenstore/

Utan iMac 749.-
med iMac +250.-

Postad 09 August 2007 - 08:54

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
ok. Japps misstänkte att det skilde en hel del - antar att det fixar sig jag skall ju inte beställa riktigt än.

//Loofy

Postad 09 August 2007 - 19:41

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Det är mer nischade program som inte funkar korrekt för video etc men blir bättre med varje version. Även tex Flash funkar inte lika bra på mac som för pc med att spela upp mer krävande kampanjer etc. Men det är sånt man får hoppas på att dom löser framöver.

Apple som burk för mig var mer en möjlighet att ha flexibiliteten för allt. Slippa en extra burk för ev testa hur det funkar i olika browsers och plattformar. Man får det mesta i samma skal och på ett smidigt sätt. Minnesproblemet ska tydligen lösas om man kör 64-bitars operativ på XP eller Vista men samtidigt finns inga drivers då som stödjer det vilket gör det till ett moment 22.

Även ett bra exempel på nåt som kanske hade varit lösning på jobbdatorer där vissa vill ha osX och vissa windows. Hade varit grymt smidigt för supporten, att skapa mallar fördatorerna etc etc.

Hoppas att det nya lilla trådlösa tangentbordet funkar bättre nu. Skulle vilja ha ett till min PS3 då det kör bluetooth. Det tidigare tyckte jag strulade med tex mobiler som låg i närheten etc.

Postad 09 August 2007 - 22:19

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Det är mer nischade program som inte funkar korrekt för video etc men blir bättre med varje version. Även tex Flash funkar inte lika bra på mac som för pc med att spela upp mer krävande kampanjer etc. Men det är sånt man får hoppas på att dom löser framöver.

Jag arbetar med Flash dagligen. Tycker att det funkar alldeles utmärkt, SPECIELLT med CS3 och Intel. Bytte från Power Mac G5 med Flash 8 till Intel MacPro med Flash 8... jag hade problem med Flash men det var ju bara eftersom den körde med Rosetta och inte native i Intel, har inget med själva hårdvaran eller OS X att göra, har med Adobe/Macromedia-sviten att göra, eller, hade. Problemet är ju löst i CS3 (vroooom!). Kampanjer/flashapplikationer/flashsidor (som jag också jobbar med) har blivit väldigt bra med Intelburkarna... och det är inte alltid en PC klarar det bättre heller.. det varierar från fall till fall och vad exakt det är som laddas in.

Video tycker jag definitivt att Mac är bättre på. Smidigare och snabbare processing av animeringar samt uppspelning, samt renderande. Kanske är PC snäppet bättre på 3D, men det är inte så mycket att man inte ska switcha iaf. Och det är inget jag vet helt säkert heller.

Jag tror att det som Mac förlorar mest på är att det är svårare att få tag i programvaror för OS X än vad det är för Windows, men det är inget vi ska diskutera här :huh:

Postad 10 August 2007 - 10:06

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Trevligt då jobbar vi med nästan exakt samma saker. :huh:

Även om det har tagit ett stort steg fram så håller jag inte med om att det kör det på samma flyt som en PC fortfarande. Inte bara att det är program utan mer hur webbläsaren använder pluginen för att läsa det. Inte minst där du använder tex material med alpha och ev filter samtidigt. Som sagt man kan prata om det i evighet och kanske inte största fokus för den här tråden. Programmet som jag önskar mig mer av på macsidan är Squeeze för att spotta ut video som flv etc.

Hade dom löst problemet med minnet så hade en mac varit det jag rekommenderat i alla lägen. Möjligheten att kunna gå över till ett annat operativsystem är helt perfekt. Du kanske börjar i windows och slutar med OS X eller tvärtom.

Postad 26 August 2007 - 03:19

Gäst_CatFish86_*
  • Gäst_CatFish86_*
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

:D

<{POST_SNAPBACK}>

Man vet när en köpt människa talar :)

1: OS X är inte bäst på någon punkt, inte heller windows. Båda har fördelar och nackdelar
2 sant!
5: beror på!
6: beror på!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.