Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

720p genom switch?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 August 2007 - 13:57

Unregistered698f2bd3
  • Unregistered698f2bd3
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag fick nyss hem min optoma hd70 och pioneer dv-600 dvd. när jag först kopplade in så kopplade jag dvd->förstärkare->projektor med supra hdmi (1m,10m). allt verkade frid och fröjd tills jag ställde in dvdn på att skala upp till 720p, då försvann bilden. projektorn hittade signalen men visade ingen bild...

när jag kopplade direkt från dvd till projektor så var det inga problem. nån som har nån aning om varför jag inte kan köra 720p genom min pioneer 1016 förstärkare? vill ju helst köra allt genom förstärkaren så jag bara behöver dra en sladd till projektorn.

en annan fråga... blir det skillnad i bildkvalitet om jag skickar PAL signal från DVDn till projektorn. projektorn skalar ju ändå upp det till 720p väl?

Postad 10 August 2007 - 14:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Grattis till ditt nya projektorköp! :huh:

Jag kör själv först in min HDMI signal (2 meter) från DVD:n till en Gefen switch, sedan vidare till en distributör (12 meter), och sedan vidare till projektorn.
Alltså mer än 14 meter koppling, plus switchar och distributör.
Detta för att kunna skifta källor och köra ut samma signal till flera/olika projar.

Jag har upptäckt att bilden ibland blinkar till/försvinner och sedan kommer tillbaka. Ibland försvinner den helt, och jag får i skifta HDMI källa på switchen, eller i värsta fall stänga av grundkällan, då det visst blir någon låsning, främst p g a av HDCP skyddet skulle jag tro.

Går jag direkt med min Supra 12 meters HDMI, så är det inga problem alls.

I ditt fall lite svårt att säga om det är förstärkaren som har något klydd i 720p omvandlingen, för jag antar att uppskalad 720p från DVD spelaren direkt till HD70:an gick bra?

Hursomhelst, så körde jag 720p från min BBK DV971H spelare i nästan ett halvår i tron att det ju måste vara bäst att projektorn (då var det en InFocus ScreenPlay 7210) får en matrismatchad signal direkt in, men så av en händelse kopplade jag om den till 576p, och då kom helst plötslöigt skärpan. ;)
Nu kan ju detta bero på att just scalern i 7210 är (var?) väldigt bra (i detta fall uppenbarligen bättre än i min DVD spelare).
Har inte gjort samma jämförelse med den Optoma HD73 och HD80 som jag har hemma nu, men skall göra det inom kort också kom jag på nu. :)
I ditt fall testa dock, och se vilket som är bäst att sända in i projektorn.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 August 2007 - 14:15.

Postad 10 August 2007 - 14:29

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Det är ingen god idé att förutsätta att något är bättre eller sämre utan att först pröva. I de här fallen är det enkelt. Bara att växla upplösning hos DVD-spelaren och se vad som ger bäst resultat på projektorn.

Postad 10 August 2007 - 14:47

Unregistered698f2bd3
  • Unregistered698f2bd3
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
anledningen till att jag inte testade var pga att jag inte var hemma. sen så har jag i nuläget ingen duk och ingen mörkläggning så det är svårt att avgöra vilket som funkar bäst under de förhållandena. samtidigt vill jag gärna få klart kabeldragningen.

jag ska nu kolla om det finns några inställningar för switchen i förstärkaren och trixa lite med grejerna. återkommer med resultat.

Har just stött på lite patrull. tydligen så kan inte 1016 konvertera analoga signaler till HDMI. alltså kommer jag lik förbannat behöva dra minst 2 kablar till projektorn. när jag köpte förstärkaren för snart ett år sen så tyckte jag inte 2016 var värd de extra pengarna men det ångrar jag nu ;).

Redigerat av Unregistered698f2bd3, 10 August 2007 - 15:25.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.